V
vredensgnag
Gjest
Nei - her begår du en feilslutning.diyAudio skrev:Det er summen av grunntone og overharmoniske som betyr noe.
I teorien er det slik at dersom man summerer grunntonen og overharmoniske som utløper derav i UENDELIG utstrekning, så får man en sum som tilsvarer en firkantpuls - dvs at de overharmoniske komponentene har "glattet ut" svingningene i de stegvise trinnene som utgjør tonen.
MEN - vi er ikke uendelig følsomme for lyd, vi arbeider innenfor et avgrenset område, uansett hva et utslett av audiofilia nervosa må ha ført til av villfarelser.
Ekte musikk av relevans for menneskelige ører består av det som ligger innenfor infralydgrensen og ultralydgrensen. Så får audiofile krangle om hvor disse ligger, men de strekker seg ikke uendelig langt avsted i noen retning.
Derfor brukte jeg bildet av oboen isted. Dette instrumentet har den særegenhet at det ingen grunntone har - dets lydsum består av overharmoniske komponenter, og det er opplevelsen av disse som forteller oss hvilken tone som spilles, selv om den rent faktisk ikke genereres.
Men oboen er så god til å angi hva den rent faktisk ikke spiller, at den brukes for å stemme resten av orkesteret, når man har tilgang til en oboist med instrument i dette. Og akkurat det er det verdt å reflektere over, syns jeg. Dette klarer oboen selv om den arbeider i spennet 250Hz-1,5kHz - så det er godt med harmonirom over de 1,5kHz før vi treffer ultralydgrensen.
Det er altså firkantpulser det går i nå?
Merkelig hobby.
Vedlegg
-
20.2 KB Visninger: 407