Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Hvordan ville det være å kjøpe bilen i Sverige og ta den inn i Norge og betale norske avgifter? Grunnpris for en 535i er 361600 SEK uten mva (tilsvarer 315000 NOK). Legg til norsk mva så har vi 393750 kr + norske avgifter (som vel blir 534 500) så en totalpris på ca.787500.
    I Norge er basisprisen 924 400, altså en prisforskjell på ca 137000 kr.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt til besparelse… Imidlertid sikkert ikke bare rosenrødt, hva kan fallgruvene være (utenom at norsk importør selvsagt ikke stiller med garantiansvar)?

For min del blir besparelsen dels spist opp av en solid fagforeningsrabatt fra importør (tror det er ca 8% på totalpris), og dels kan man få noe avslag av lokal forhandlers avanse også. Og så kommer dette med fradrag i næringsregnskap, så for min del så tror jeg at det fort kan bli nokså jevnt løp. Og så er det jo deilig med garantitrygghet i nabolaget da.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det var da voldsomt til besparelse… Imidlertid sikkert ikke bare rosenrødt, hva kan fallgruvene være (utenom at norsk importør selvsagt ikke stiller med garantiansvar)?

For min del blir besparelsen dels spist opp av en solid fagforeningsrabatt fra importør (tror det er ca 8% på totalpris), og dels kan man få noe avslag av lokal forhandlers avanse også. Og så kommer dette med fradrag i næringsregnskap, så for min del så tror jeg at det fort kan bli nokså jevnt løp. Og så er det jo deilig med garantitrygghet i nabolaget da.
    Garantitryggheten kan du kjøpe av forsikringsselskaper.
    Ser dinbilpartner leverer sine importbiler med garanti fra forsikringsselskap.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Legeforeningen har visst gode rabatter ser jeg. Jeg jobber på NTNU og vi får 4% sturkunderabatt, men det er bare av basispris, ikke på tilleggsutstyr.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Må ikke forveksles med produktgaranti, de overlapper hverandre noe på drivverk, motor, styreenhet osv, men ellers langt fra det samme som fabrikkgaranti og forbrukerkjøpslov. Det berømte skjegget kan bli ganske fullt av postkasser ved å trå feil her, vil jeg anta.

Anonym skrev:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    MaKi skrev:
    Må ikke forveksles med produktgaranti, de overlapper hverandre noe på drivverk, motor, styreenhet osv, men ellers langt fra det samme som fabrikkgaranti og forbrukerkjøpslov. Det berømte skjegget kan bli ganske fullt av postkasser ved å trå feil her, vil jeg anta.

Anonym skrev:
    Jeg snakker om fabrikkgaranti, sånn som jeg har forstått det ut fra nettsidene til dinbilpartner tilbyr de gjennom et forsikringsselskap "fabrikkgaranti" så en importert bil skal ha norsk garanti utover de to første årene.

Sikker mulig å få til noe lignende som privatperson

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke detaljene her, men siden du skriver "fra forsikringsselskaper", bør man se seg om to ganger.

Anonym skrev:
    MaKi skrev:

Anonym skrev:
    Jeg snakker om fabrikkgaranti, sånn som jeg har forstått det ut fra nettsidene til dinbilpartner tilbyr de gjennom et forsikringsselskap "fabrikkgaranti" så en importert bil skal ha norsk garanti utover de to første årene.

Sikker mulig å få til noe lignende som privatperson

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    otare skrev:
    Hvordan ville det være å kjøpe bilen i Sverige og ta den inn i Norge og betale norske avgifter? Grunnpris for en 535i er 361600 SEK uten mva (tilsvarer 315000 NOK). Legg til norsk mva så har vi 393750 kr + norske avgifter (som vel blir 534 500) så en totalpris på ca.787500.
    I Norge er basisprisen 924 400, altså en prisforskjell på ca 137000 kr.

Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til 787500?
    Uansett er vel ikke garantien noe dårligere i Sverige, så om man bor i grensetrakter eller ikke altfor mange mil unna, spiller det vel strengt tatt ingen rolle. Mange har jo også service i Sverige.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.076
    Sted
    Trondheim
    Regnefeil - beklager. Må ha trykket feil på kalkulatoren. Eller så begynner øynene å bli dårlige. Ser jo nå at forskjellen mellom svensk og norsk pris blir minimal. 393750 + 534500 blir jo omtrent det samme som norsk pris.
    Beklager.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Savner Chris Bangle sine innslag litt… synes noen av de var usedvanlig spreke og flotte for sin tid dengang; men dette blir veldig lekkert det også! Gleder meg til å se de.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2010
    Antall liker
    13
    Ja, er helt enig.

Chris Bangle gjorde mye rart, men han hadde samtidig mangen "spreke" valg.....mildt sagt.

Myke flotte linjer, blandet med kantete moderne utrykk. Han skilte seg definitivt ut!

BMW lager selfølgelig flotte biler nå også, men noen modeller blir kanskje litt anonym i forhold til andre bilmerker. imho

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Ja nå er BMW på tur med både forhjulstrekk og tre sylindre motorer......... :eek:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da er endelig priser på 5-serie xDrive klare, og for 535i var det jo oppløftende lesing. Pga dette Efficient Dynamics-systemet, så betaler man faktisk bare omlag 10.000,- ekstra for xDrive på 535i (forutsatt automat på 2WD også). Meget oppløftende, så nå har jeg lekt meg med en konfigurasjon her som jeg tror er temmelig nær slik jeg vil ha det;

(klikkes opp)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan så være, men man sparer mange titusener i avgifter på å kjøpe Efficient Dynamics (standard på 535i xDrive).

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Hva innebærer hifi system professional Vidar? Vet du fabrikat, omfang etc?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Trondmeg skrev:
    Det jeg lurer på er hvordan start stopp vil øke slitasjen på enkelte komponenter når bilen er 5-7 år gammel

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Jeg mener det fortsatt er Blaupunkt (Bosch) elektronikk hos BMW (Mercedes bruker vel fortsatt Becker?). Høyttalerne er jeg ikke sikker på, om det er Dynaudio eller hva det er? Noen som vet?
    Men jeg har hørt det systemet, og det låter virkelig bra det! Veldig romslig, naturlig og levende lyd, nesten så man satt i et mye større rom. Fristende var det. Far (523i) og bror (520d Touring) sine F10 har standard system, og det er veldig bra det også.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Legeforeningen har visst gode rabatter ser jeg. Jeg jobber på NTNU og vi får 4% sturkunderabatt, men det er bare av basispris, ikke på tilleggsutstyr.
    At mange leger kjører BMW er ingen overraskelse, men at NTNU skal være storkunde forstår jeg ikke helt?

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Vidar P skrev:
    Da er endelig priser på 5-serie xDrive klare, og for 535i var det jo oppløftende lesing. Pga dette Efficient Dynamics-systemet, så betaler man faktisk bare omlag 10.000,- ekstra for xDrive på 535i (forutsatt automat på 2WD også). Meget oppløftende, så nå har jeg lekt meg med en konfigurasjon her som jeg tror er temmelig nær slik jeg vil ha det;

(klikkes opp)
    Så ikke ut som du hadde glemt noe der...jeg blir for min del like overrasket hver gang jeg tar en konfigurasjon eller setter opp en liste hos forhandler over hvor dyrt det ble...enda jeg bare plukket litt...lykke til med valget!
    PS! Hva er adaptive drive?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    otare skrev:
    At mange leger kjører BMW er ingen overraskelse, men at NTNU skal være storkunde forstår jeg ikke helt?
    Det BMW Norge sa til meg på direkte telefonisk spørsmål om omfanget av rabatten var veldig tydelig; de ønsket å henvende seg til og apellere til BMW sine historisk sett tradisjonelle kjøpergrupper av nybiler først og fremst; og det har pleid å være voksne, konservative mennesker som kan tenke seg å betale noe ekstra for en utvidet eieropplevelse og kjøreopplevelse.

I lys av dette så anså de medlemmer i Legeforeningen å representere mye av det typiske innen deres hovedmålgrupper. Sikkert i likhet med en god del andre profesjonsgrupper. Slik tenker man vel i merkenavnbygging og -vedlikehold sikkert.

Ang NTNU; jeg vet ikke hvor mange ansatte det er der, men Legeforeningen har noe over 20.000 medlemmer i Norge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det aner jeg ikke, men det er vel ikke et image de plages i stor grad med i den store sammenheng tipper jeg. Det er vel mest et lite men synlig Oslo Øst-fenomen, er det ikke? Et image som nok er mer et virtuelt tenkt fenomen hos noen som allikevel ikke kjøper deres biler, heller enn noe signifikant på salgstallene tenker jeg.

Smågamle 3-serie kabrioleter rånet opp på Biltema eller liknende er vel ikke det de lever av. Kundene deres av nybiler er vel ikke, og har vel aldri vært, capskledte kjedebefengte kebabspisende ungdom. Jeg har iallefall tilgode å se noen her i byen som svarer til beskrivelsen over i f.eks en ny 5-serie.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Eldre BMW er vel populære rånebiler over hele landet. Enkelte nyere 3-serie også. Greit nok det, det er vel ikke til å unngå for en produsent av spreke biler.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    475. ;)

Geir Arne

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    Tillater meg og svare her.

Fra E46 kom på markedet (mulig også før det) har hovedenhetene vært fra Becker tror jeg, men mulig noen også er fra Bosch som Vidar P sier. Minner voldsomt om Becker i allefall på de mer påkostede utgavene. Har en liggende fra en slik, men det står bare BMW på den mener jeg. På samme bilmodell innførte BMW Harman/Kardon som "top of the line". Dette brukes ennå, men det har i perioder blitt kalt Logic7(en H/K betegnelse). Anntar dermed det fremdeles er fra Harman gruppen som inneholder H/K, JBL, Infinity, Mark Levingson(?), Becker og endel andre. Om dette gjelder vanlig og hifi pro er jeg usikker på. I 1ern min er det i allefall ikke noe tvil, der står det Harman/Kardon i A-stolpen.

Litt OT, men oppgraderte høyttalere i en E39 en gang. Der stod det NOKIA av alle ting på elementet. :p På min gamle E46 stod det ingenting (denne hadde ikke H/K).

Vidar P: Håper det har kommet et Individual Hifi-oppsett til F10 innen du får bestillt. Har ikke hørt dette selv da det er ekslusivt for biler med 6'er og større motorer, og dermed noe uvanlig. Men Logic7 i gamle E60 spillte veldig bra, og dette settet skal være enda heftigere. :D

Geir Arne

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.766
    Vidar P skrev:
    Det aner jeg ikke, men det er vel ikke et image de plages i stor grad med i den store sammenheng tipper jeg. Det er vel mest et lite men synlig Oslo Øst-fenomen, er det ikke? Et image som nok er mer et virtuelt tenkt fenomen hos noen som allikevel ikke kjøper deres biler, heller enn noe signifikant på salgstallene tenker jeg.
    Mer et Sør-Norgefenomen. Alt sør for Bergen. Enhver gatekjøkkeneier med respekt for seg selv kjørte 5 serie.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Vidar P skrev:
    Mer et Sør-Norgefenomen. Alt sør for Bergen. Enhver gatekjøkkeneier med respekt for seg selv kjørte 5 serie.
    Inkludert Bergen. Det har ikke vært få kebab-biler av det merket i Bergen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har b&o i min men det er ikke BMW. Noe jeg virkelig setter pris på er lydkvalitet i bilen. Kjører ganske mye og da betyr endel for meg.

Edit: fjernet noe unødig informasjon i denne posten

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Bach_Man skrev:
    Eldre BMW er vel populære rånebiler over hele landet. Enkelte nyere 3-serie også. Greit nok det, det er vel ikke til å unngå for en produsent av spreke biler.
    Off-topic: De klassiske rånebilene som Volvo amazon, 140, 240, Open manta etc er vel neppe det jeg tenker på som spreke biler.
    Topic: Dette er en tråd for BMW-premierer og råne-dissing av merket hører neppe hjemme her uansett hvor gøy det må være å lage en negativ vinkling mot merket.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Trondmeg, det er fint med diskusjon om BMW og skepsis er like relevant som skryt, men det er også fint om man forsøker å fokusere på premiererelaterte ting, eller i det minste ting som er interessante for de som finner denne tråden interessant… i kraft av at det selvsagt er folk som er interessert i dette bilmerket som frekventerer slike tråder.

Jeg invaderer iallefall ikke tråder om produkter jeg personlig ikke er spesielt begeistret for, synes det ville ha vært å utvise dårlig skjønn.

Det er iallefall ikke mange typiske rånere på kundelistene til den typiske BMW nybilforhandler tror jeg, og jeg tror heller ikke at dette er noe produsent og forhandlernett er særlig bekymret for.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Til tema da så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med internett i nye BMW'er. Det er en gratis option på F10, men forutsetter navi Professional og bluetooth telefontilkobling. Jeg er skeptisk til om jeg i det hele tatt trenger navi, dvs jeg trenger det ikke selv. Imidlertid er jeg villig til å svelge navi især dersom internettfunksjonen er svært bra.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.766
    Slike integrerte ITfunksjoner i en bil virker for meg bortkastet. De er utdaterte om få år og da koster det en liten formue å oppdatere dem.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Til tema da så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med internett i nye BMW'er. Det er en gratis option på F10, men forutsetter navi Professional og bluetooth telefontilkobling. Jeg er skeptisk til om jeg i det hele tatt trenger navi, dvs jeg trenger det ikke selv. Imidlertid er jeg villig til å svelge navi især dersom internettfunksjonen er svært bra.
    Jeg ser heller ikke helt poenget med internett i bilen. Om man må på nett er det jo bare å finne frem telefonen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Slike integrerte ITfunksjoner i en bil virker for meg bortkastet. De er utdaterte om få år og da koster det en liten formue å oppdatere dem.
    Dere har gode poenger begge to. Det som er optionen her er at man får bruke iDrive-skjermen (10-og-noe-tommer) til internett, såfremt telefonen er koblet til i midtkonsollen. Det hele styres (nødvendigvis litt klønete) via iDrive-kontrolleren. Jeg tenker at jeg kan like gjerne ha en iPad eller liknende liggende i hanskerommet…

For ordens skyld; jeg kjører ferge 2x20 minutter daglig, og det er her jeg ser gleden av internett. Så langt har jeg tatt med min MacBook hver dag, så om jeg kunne slippe det så hadde det jo en verdi i seg selv… men for prisen av navi kan man like gjerne ha en fast computer i bilen, og ha ekstra ølpenger i årevis.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Jeg er skeptisk til om jeg i det hele tatt trenger navi, dvs jeg trenger det ikke selv. Imidlertid er jeg villig til å svelge navi især dersom internettfunksjonen er svært bra.
    Ville hatt i bakhodet at en så kraftig motorisert bil burde være "loaded" om det skal være mulig å selge den igjen til en fornuftig pris. Du har allerede valgt bort T som er ganske populært (dog ikke like "viktig" som på en 3'er). Den skjermen i bilen drar opp helhetsintrykket flere hakk etter min mening, uavhengig om det har internett eller ikke.

I beste mening, men verdt å ha i bakhodet om ikke økonomi er et underordnet tema. :)

Geir Arne

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn