Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Den nye 3-eren hadde et fantastsik tøft ansikt, og den 535 det var bilde av så jo helt fantastisk ut. Er dette en som er spesielt stylet av et stylingfirma?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    2 rør fra en rekkemotor er bare en designgimmik. Selv på en V-motor er det unødvendig da det er et utjevningsrør mellom de to rørene under bilen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan det ha med temperatur fra høyeffektsmotorer å gjøre? Skulle tro at det kanskje er mye enklere å distribuere varme hvis man har det dobbelte område bakover å distribuere det på.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Helt ærlig tror jeg det er en designgreie, for når man ser på de løsninger som er benyttet på diverse sportsbiler (typisk høyeffektive motorer) er det ikke noe entydig mønster for hvordan avgassene fjernes. Det har vært enkle rør, doble rør, doble doble rør, 4 samlede rør etc etc. De senere år har enkle rør på hver side sannsynligvis vært mest en trendsak. Mulig bunnplatelayouten har gjort det enklere/billigere å løse på denne måten for enkelte modeller? Eller bare et behov for å tydeliggjøre en forskjell? Vet ikke.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt sikkert som du sier at det er mulig å løse det meste. Imidlertid så synes det på meg, som mener å ha kjent BMW som en no-nonsense produsent i årtier, at det sikkert er en god grunn til løsningene. Det pleier det å være, og det skulle ha vært fornøyelig om enn unødvendig å høre.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    For all del, men de er også flinke til å differensiere sine modeller for å forsvare/vise at det er forskjell. Tenk på 523 (som vel egentlig var en 525 etter tidligere benyttet nomenklatur) og i dag burde vel flere modeller hete 530 :). Det er ikke umulig at forskjellige løsninger benyttes for å tydeliggjøre dette. Men, det kan selvfølgelig også være tekniske årsaker til det.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Det er som regel enklere å få plass til to tynne rør enn ett tykt, så dersom man har behov for en viss gjennomstrømning på eksosen så benyttes da to rør.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det er ingen nyhet, BMW har hatt dette siden mange år tilbake, og mange har hatt det lenge før BMW. Jeg vet ikke årsaken til at akkurat N54/55-motorene har det og ingen andre? Annet enn V8 og V10 da. Noen som vet?
    Dette er nok bare for designets skyld. Slik at kjennere kan se hva dette er selv om eieren valgte å ha det diskret uten modellbetegnelse. Akkurat den med ett rør på hver side er "nytt" for BMW. Fra tiden med E46 hadde de konsekvent enkel stuss på 4 sylindret og dobbel på ene siden på 6 sylindret. E39 hadde tilsvarende, men enkel på 6erne og dobbel på 8erne. E90 har vel også fulgt dette "konseptet", men på E60 ble det litt forskjellig etterhvert som 2l diesel kom.

    Ambings skrev:
    Den nye 3-eren hadde et fantastsik tøft ansikt, og den 535 det var bilde av så jo helt fantastisk ut. Er dette en som er spesielt stylet av et stylingfirma?
    Helt vanlig M-pakke(sportspakke) som kan leveres orginalt fra BMW ser det ut som. Men lekker er den.


    Geir Arne
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ganilsen; jeg vet ikke om det er feberfantasier eller hva det er, men dette å ha rør på begge sider er slett ikke som du sier noe nytt for BMW. Det har de hatt siden 30-tallet :) Det var nevnt i tråden tidligere 323i, de fleste M-modeller, V8, V10 og V12-modeller.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Ganilsen; jeg vet ikke om det er feberfantasier eller hva det er, men dette å ha rør på begge sider er slett ikke som du sier noe nytt for BMW. Det har de hatt siden 30-tallet :)
    Det var derfor jeg skrev "nytt". De har vel ikke hatt dette på 3/5/7-serie siden 80-tallet, sett bort ifra M såklart. Eller er det noen modeller jeg har glemt?


    Geir Arne
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fin bil :)



    Men jeg liker ikke retningen det tar med avstand hjulbue/panser i topp av hjulbuen.
    Liker særpreget BMW har med kort avstand der.

    (eller ser jeg helt feil på de bilene jeg ser .....? :-\)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Men jeg liker ikke retningen det tar med avstand hjulbue/panser i topp av hjulbuen.
    Liker særpreget BMW har med kort avstand der.

    (eller ser jeg helt feil på de bilene jeg ser .....? :-\)
    Det er nok sant som du sier. At avstanden økes. Men dette er jo også en stor bil. 3-serien er noe bedre.

    Jeg TROR ikke dette er BMW sin skyld. Nye regler på kollisjon mot fotgjengere har gjort at fronten på biler må strekkes noe, samt "rundes" og i tilegg skal det være en gitt avstand fra panser og til harde deler under.

    Virkelig vakre biler kommer aldri til å komme tilbake, men de lager et godt resultat med henda bundet på ryggen syntes nå jeg. Den generelle linjeføringen til BMW liker jeg svært godt. :)


    Geir Arne
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    F 10 blir vakrere for hver gang jeg ser den, fantastisk utseende bil!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.724
    Antall liker
    8.154
    Torget vurderinger
    0
    Det var da som pokker at denne ikke kom i produksjon. Er redd familieøkonomien ville ha kjent det fortsatt om så hadde skjedd.



    Det er en seriøst lekker og stor stasjonsvogn. Hvem hadde behøvd en "Suburban traktor" om man hadde hatt muligheten til noe slikt?

    Edit: Ja vi snakker faktisk om en 7 serie ;D ;D
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min tilkommende 535xi er blitt lansert i Tyskland, etter å ha vært på markedet i US etpar måneder. Dette bringer noen spørsmål frem i dagen; for det første, når skal de tilgodese oss nordboere med dette xDrive-systemet på andre enn 550i.

    For det andre, og kanskje langt mer interessant; iflg fabrikkens opplysninger er xDrive målbart mer drivstofføkonomisk enn 2WD! Hva i alle glade dager er dette? Merk også at CO2-utslipp har sunket med markante 10g/km i forhold til 2WD… jeg sitter som et spørsmålstegn, samtidig med et snev av håp om at dette kan reflekteres i norsk utsalgspris dersom det er en viss vekting av utslipp i avgiftsberegningen.

    Merk også at CO2 og forbruk for 550xi går motsatt vei, dvs 4WD har høyere forbruk enn 2WD med den motoren, men altså lavere med N55-motoren. Kan dette stemme da? Og hvorfor blir det i så fall slik?

    (klikk på bildet for forstørrelse og skarphet)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser at det samme opplyses i USA. Der bryr de seg ikke så mye om CO2 men opplyser iallefall at xDrive på 535i reduserer drivstoff-forbruket noe (ca 1 mpg).

    Så kan man alltids si at det kan hende xDrive er obligat med automat mens 2WD er med manuell; men det er differensiert i de norske prislistene, og oppgis der med et CO2-utslipp på 195g/km med 8-trinns automat.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    På den amerikanske siden er forbruket høyere på x enn 2WD. Husk at USA måler distanse pr. drivstoffenhet, vi måler drivstoffenhet pr. distanse. Kanskje det er en tyrkleif på den tyske siden?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ah, det har du rett i. Merkelige greier… håper de får med samme tyrkleif idet de sender inn til avgiftsberegning i Norge også.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En annen mulighet er jo at bayerne har implementert Efficient Dynamics-programmet i 535xi for det europeiske markedet på en slik måte at det gir utslag i forbruk og utslipp… det ville vel vært svært merkelig dersom tyskerne skulle ha en prisliste med så åpenbare trykkfeil stående på nett.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.433
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    3-serien oppgis med 196(335i) kontra 205 (335xi) gCO2 på bmw.de. Enig, dog i at en trykkfeil på offisiell nettside virker noe usansynlig til bmw å være.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har du jammen rett i. Skal bli spennende å se hva tallenes tale sier npr den begynner å komme i andre europeiske land (har ikke funnet den i UK, CH og AT så langt).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Liten tilføyelse; ser av den tyske prislisten at den samme reduksjonen i forbruk og utslipp gjelder 530d xDrive vs 530d (2WD) også, på samme måte som for 535i xDrive. I enda større grad faktisk, selv om de tilsynelatende har tatt ut mer effekt av xDrive-motoren. Rare greier.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg har funnet ut årsaken til det reduserte forbruket for både 530d xDrive og 535i xDrive. Begge kommer med denne 8-trinns automaten som standard, noe som betyr litt reduksjon. Dessuten er dieselen en ny versjon av den gamle med oppgradert motorstyring, det betyr mye.

    Sist men ikke minst, og det som svarer til resten av forskjellen for 535i xDrive, er at begge xDrivene får start/stopp-funksjon nå, noe som ikke ennå er tilgjengelig på bakhjulstrekkerne.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Jeg tror jeg har funnet ut årsaken til det reduserte forbruket for både 530d xDrive og 535i xDrive. Begge kommer med denne 8-trinns automaten som standard, noe som betyr litt reduksjon. Dessuten er dieselen en ny versjon av den gamle med oppgradert motorstyring, det betyr mye.

    Sist men ikke minst, og det som svarer til resten av forskjellen for 535i xDrive, er at begge xDrivene får start/stopp-funksjon nå, noe som ikke ennå er tilgjengelig på bakhjulstrekkerne.
    Betyr det at de har forskjellig motor på 530 kontra 530x?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dieselen er i utgangspunktet samme motor sånn fysisk, men xDrive-versjonen har visstnok ny oppgradert motorstyring slik at den yter 13HK mer og bruker mindre. Om jeg forstår de tyske meldingene på bimmertoday.de rett.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.433
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    535xi er jo drømmebilen, hadde jeg hatt økonomi til å bytte ut X5en nå hadde jeg gått for en slik stasjonsvogn tenker jeg.

    Påslaget for firehjulstrekk blir da noe mindre enn tidligere skulle man tro, og det er jo bra. Det som er problemet med dieselen er jo økt effekt og dermed økt hk-avgift. En avgift jeg ikke ser andre argumenter for en penger i statskassa
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ren luksusavgift ja. Komplett meningsløst at dyktige produsenter skal straffes for å gjøre motorene mer effektive. Så mye for miljøalibiet.

    Leste på bimmertoday at xDrive på 535i kun kommer på sedan nå (mars 2011) mens 530d får xDrive både på sedan og Touring. Det er ingen andre motorer som får xDrive i denne omgang. Så får man se om det kommer til høsten på bensintouringen av 535i...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.433
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det passer jo bra ettersom jeg ikke har råd til å bytte nå, samtidig som en ny bil med diesel er helt uaktuelt uansett ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Før juleferien så jeg en X6 for første gang. Opplevelsen var en blanding av :eek: og :-X pluss et gedigent ???!

    Warum, WARUM?
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Vet dere om planen er å komme med X-betegnelse også etter noen mindre motorer etter hvert? Det var vel x både etter dieselen og bensin i 525. Er det noe håp å få x på enda mindre modeller, eller er det en grunn til at BMW ikke slipper firehjulstrekken løs på hele 5-serien?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mest sannsynlig vil det vel iallefall komme på de mindre seksylindrede etterhvert, men det er ikke godt å gjette når. Tipper at det kanskje går enda ett lite år før vi får se xDrive på flere motorer, det har også vært snakk om novemberproduksjonen for 528i. De vil fylle på i de store markedene først (først og fremst US), og der er det 530d og 535i (i tillegg til eksisterende 550xi) som er volummodeller.

    Når det gjelder 520d og evt kommende 520i så er det vel mer usikkert… dette er jo en parantes i deres verdenssalg, modeller kun bygd for krykkemarkeder som vårt hvor avgiftsterroren forhindrer mange fra å kjøpe de motorene bilen egentlig skal ha.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Synd egentlig, for vi trenger jo virkelig firehjulstrekk (det er i alle fall kjekt å ha med vinter halve året). Uten å ha prøvd antar jeg at jeg uansett ville ha vært godt fornøyd med effekten i en 520, regner med at den både aksellerer greit og kommer seg opp bakker uten at du må trykke gassen i bånn. Men jeg ser poenget med at store biler ikke må ha for små motorer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo farten i en 520 er det ikke noe å si på. Men når folk på verdensmarkedet kjøper slike biler så er det for kjøreopplevelsen, og det er ikke til å legge skjul på at kjøreopplevelsen med en større 6- eller 8-sylindret er på et helt annet plan enn med en liten toliters firer i en slik bil. Så da blir det bare slik at det er de store motorene som blir volumselgere på de store markedene da… og man kan bli grønn av misunnelse når man ser hvor liten prisforskjell det er i andre markeder.

    Noe av det sureste man kan gjøre, er jo å gå til www.bmw.se og se på prislistene for hvilke som helst serier. Og merke seg hvor liten prisforskjell det er mellom modellene ift her.
    Når man så regner det om etter SEK-kurs, så blir det ikke mindre surt av den grunn. Der får man en 550xi for omtrent det samme som bruttern betalte for sin 520d Touring som leveres denne uka.

    Se her; http://www.bmw.se/se/sv/_teaserpool...F10_-_Grundpris___Extrautrustning_01.2011.pdf
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.433
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Igjen kan det være nyttig å se hvordan man har tenkt med 3-serien som nå nærmer seg slutten. Alle 6-cyl bensinutgaver er tilgjengelige med X-drive. 320xd touring er den eneste med 4 cylindere tilgjengelig.

    Minst 80% av 5- serien som selges i Norge blir 520d, denne kan tenkes å komme med X-drive etterhvert, men det er nok ingen prioritet fra BMW`s side. Som VidarP sier; hvor ellers i verden er 520d storselgeren?

    For min del er det både fornuft og håp i en 523xi, jeg håper de tilbyr dette etterhvert. Den som lever får se.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo 320xd fins, men kom sent i modell-livet til E90/91. Ser man på E60 så ble vel ikke 520i/d levert med xDrive i det hele tatt? Såvidt jeg vet iallefall. Så jeg vil tippe at dersom det i det hele tatt blir xDrive på de firesylindrete (høyst usikkert altså), så vil det komme sent i livet til F10/11, gjerne kanskje i forbindelse med en facelift mot slutten, som med 320xd?

    Hvem ellers kjøper 520d enn Norge ja… eneste jeg kan tenke meg er DK. De er faktisk dyrere enn her, men prisavstanden (avgiftsforskjellen) mellom de forskjellige motorene er langt mer edruelig enn her til lands.

    Dette er jo litt lystig lesing etter å ha irritert seg over den svenske prislista da.

    http://www.bmw.dk/dk/da/_teaserpool...risliste_modelaar_2011_autgear_exe_171110.pdf
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    For ti år siden vurderte jeg sterkt å flytte til Sverige, men jobbe i Norge. På grunn av bil og huspriser. Jeg hadde nok ikke kjøpt enda heftigere bil, men muligheten for å spare MYE penger var fristende.

    Nå er nok de fleste menn i den n tråden mer motorinteresserte enn meg, så jeg er ikke så sikker på at min opplevde forskjell ville ha vært så stor mellom en stor og en mindre motor så lenge begge tar bilen fram på en grei måte. Jeg visste ikke at 320 kom i x-versjon, trodde minste også her var 325. Men det viser kanskje at det er håp om billigere x-faktor etter hvert.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en 520 DAT 08 og er superfornøyd, hadde jeg prioritert det høyt nok skulle jeg selvsagt hatt 535 jeg og :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn