Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Går ut ifra at det er Touring. Noe jeg ikke skal ha; for hvorfor i alle dager skal jeg betale mye ekstra for å kjøre rundt med en kubikk ekstra kuperom ,eller tomrom sant å si, alene til og fra jobb, og i jobb, hver dag. Når vi allerede har en Touring i konas bil.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2010
    Antall liker
    13
    Aaaaah. Selvsagt er det Touring.

Noe jeg aldri hadde kjøpt, med mindre jeg trenger lasteplass i høyden....noe jeg desverre gjør.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger høyde til hunden på ferier jeg, og da drar vi med konas 325i Touring. Resten av året, hvor jeg skal kjøre rundt alene i min egen bil på jobb, så er jeg mest opptatt av lav støy, høy hifi og fornøyelige kjøreegenskaper :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.154
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    .................... Resten av året, hvor jeg skal kjøre rundt alene i min egen bil på jobb, så er jeg mest opptatt av lav støy, høy hifi og fornøyelige kjøreegenskaper :)
    Kanskje du skulle hatt en slik en Vidar? Får du trukket av på skatten også! ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke tale om. Mine har også like lett for å montere blålys i grillen siden de er utrykningskjøretøyer; og de trekkes også fra på skatten. Men det blir ikke et slikt misfoster som det der, det er bra sikkert, iallefall så lenge jeg kan bestemme det selv.

Hvorfor skal man betale mer penger for en dårligere bil? Beats me :)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Vidar P skrev:
    Da er endelig priser på 5-serie xDrive klare, og for 535i var det jo oppløftende lesing. Pga dette Efficient Dynamics-systemet, så betaler man faktisk bare omlag 10.000,- ekstra for xDrive på 535i (forutsatt automat på 2WD også). Meget oppløftende, så nå har jeg lekt meg med en konfigurasjon her som jeg tror er temmelig nær slik jeg vil ha det;
    Mye deilig utstyr der, Vidar.
    Men ved gjennomgangen av listen over utstyr er det særlig èn ting til jeg ville ha valgt ut, nemlig Aktiv Cruisecontrol m./ Stop & Go. Min Xd er utrustet med en slik, og særlig på veier med lavt satt fartsgrense er den vedig hendig: Still inn farstgrensen, og du blir aldri hanket inn for å ha kjørt for fort. Samme fordel med køkjøring: still inn ønsket avstand & hastighet, systemet ordner resten.

Nydelig bil. Grattis.

JackX

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JackX skrev:
    Vidar P skrev:
    Da er endelig priser på 5-serie xDrive klare, og for 535i var det jo oppløftende lesing. Pga dette Efficient Dynamics-systemet, så betaler man faktisk bare omlag 10.000,- ekstra for xDrive på 535i (forutsatt automat på 2WD også). Meget oppløftende, så nå har jeg lekt meg med en konfigurasjon her som jeg tror er temmelig nær slik jeg vil ha det;
    Mye deilig utstyr der, Vidar.
    Men ved gjennomgangen av listen over utstyr er det særlig èn ting til jeg ville ha valgt ut, nemlig Aktiv Cruisecontrol m./ Stop & Go. Min Xd er utrustet med en slik, og særlig på veier med lavt satt fartsgrense er den vedig hendig: Still inn farstgrensen, og du blir aldri hanket inn for å ha kjørt for fort. Samme fordel med køkjøring: still inn ønsket avstand & hastighet, systemet ordner resten.

Nydelig bil. Grattis.

JackX
    Takker JackX og helt enig, den funksjonen er nok super! Det fins også en fartsgrensevarsling! Så slipper man sågar å stille inn fartsgrense også.

Imidlertid; cruisecontrol med brems er standard, så man behøver ikke å bli hanket inn for fartsovertredelse uansett, denne "Stop & Go"-funksjonen er en "radar" i grillen som sørger for å aldri nærme seg forankjørende bil, men holde en bestemt avstand, og bremse ned automatisk når forankjørende gjør det.

Veldig fint i tett trafikerte områder og på motorveier, men min kommer til å bli brukt på avsidesliggende landeveier på nordvestlandet; og da er det ikke mye vits i det.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.154
    Torget vurderinger
    0
    Mente å huske at du ikke er tilhenger av "styltebiler" ja! ;D ;D

Har du "fullt uniformert" bil? Broderen hadde blålys og magnetskilt med "LEGEVAKT". Det var ikke helt populært hos veimyndighetene for å si det slik! ::) Men så lenge den lokale lensmannen syntes det var en knall idé og konsekvent la anmeldelsene nederst i bunken gikk det greit. ;) Men det er mer enn 30 år siden, så reglene er vel endret nå.

Det som var dumt var at jeg sov i timen og ikke fikk med meg at "160" dukket opp som tillegg til førerkortet. Hadde jeg vært våken kunne jeg fått den på etablert erfaring/praksis. Har kjørt legevaktbil endel netter når doktoren var for trøtt til å kjøre selv. Vaktbelastningen på distrikt har tidvis vært slik at om vanlige kjøre-hviletidsbestemmelser for yrkessjåfører skulle vært lagt til grunn ville store deler av landets distriktsleger vært buret inne! ::)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det går jo an å få godkjennelse hos veimyndighetene da; det er en ukes kurs og dermed er det bare å tute på.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.154
    Torget vurderinger
    0
    Vet det Vidar, men behovet er ikke tilstede lenger og kurset er langt i fra gratis for å si det forsiktig! ::)

Denne doktorbroderen fant etterhvert ut at øyelegepraksis hadde en mye greiere vaktbelastning, for å si det forsiktig. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, kurset koster nok noen kroner for den kommunen som er ansvarlig for å sikre øhjelp-dekningen ja :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    X-hilarate skrev:
    Veldig gledelig. Garantien til BMW har vært middelmådig i all tid. Godt å se at de klasker til nå, så slipper du reklamasjons kranglingen med forhandler.

Dette er nok spikeren i kisten på at det blir en ny 3 serie på meg når den nye modellen lanseres mot sluttet av året.
    Håper dog at den dukker opp med en bensin 1.6 Turbo motor. BMW og PSA har alt utviklet en perle av en 1.6T (150-190hk) sammen, så håper veien er kort til å få den inn i 3 serien.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den formelle garantien har vært av kort varighet, men de har praktisert 5 år+ i realiteten hos nybilkunder har jeg registrert.

S

Stereo_Mono

Gjest
    bambadoo skrev:
    Nei!

Har en kollega, som har hatt en ubehagelig krangel med forhandler i Oslo området.
    Navigasjons systemet paiet helt på hans 320d 2007 i fjor vinter og det var en kamp å få de til å dekke det. Men han vant frem til slutt.
    Gledelig at man slipper dette nå.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg fikk ny turbo på garanti til min 530d selv om bilen var nesten 6 år gammel. De kalte det "goodwill".

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Goodwill-ordningen har jeg latt meg forklare dekker uheldigheter på biler utover garanti, og det har fungert ypperlig uten spørsmål av noe art for meg iallefall, gjennom alle år.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er en del BMW eiere som har betalt selv for ganske dyre reperasjoner på dieselmotorene deres, problemer med dyser i hovedsak men også turboras.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er jo en veldig bra test.
    Første gang jeg så nye 5-serien syntes jeg den var grå og kjedelig. En nedtur. Nå etter en stund og mange "kikker" synes jeg den kommer seg og er på grensen til fin. For ikke å si ganske stilig. Er et blikkfang igrunn...
    Men grillen er for pompøs etter min smak.

Uansett så tenker jeg å "bestille" en prøvetur selv om det ikke skal bli noe kjøp. Blir evt. en mindre bil neste gang.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Grubler meg snart fordervet på interiørkombinasjoner til safirsort metallic på ny 535i xDrive.
    Har mørkt skinn/titan lister på min nåværende E60, men har lyst på lyst skinn på ny bil. Både bror og far kjøpte F10 med oyster/sort og mørke trelister, så jeg har kvaler med å velge samme selv om det er fint.

Hvordan er dette?

Eller dette?

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hvis du velger å gå for tre er det vel mest liv og egenart i første kombinasjon. Siste kombinasjon blir litt 90 talls merce.

mvh Elektron

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for innspill, det var godt du sa; jeg er faktisk tilbøyelig til å være enig; jeg hadde tenkt tanken selv ja. Treet på konfiguratoren er lysere enn i virkeligheten, noe som taler ytterligere for ask (den lyse).

Her er far og bror sine biler (kliss like valg av farger på interiør og utvendig); merk at det er oyster/sort, hvor "sort" betyr at dørk, nedkant av dører, dashboard og lister under vinduer innvendig er sorte. De har også den lille skjermen, og ikke sportsrattet.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så langt så er oyster/oyster med ask tre en liten favoritt kanskje. Her har jeg også med sportsautomaten (merk noe forskjell på girstanga + gir bak rattet), og sportsrattet som er noe tykkere og annerledes enn det på oyster/sort-bilen over (standard ratt). Og den store skjermen da (10.2") på bilde nr.2. Så ser man også understellsjusteringsbryterne til venstre ved girvelgeren i midtkonsollen, som mangler på bilen over.

Vedlegg

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    300
    Sted
    Tranby
    Vidar P skrev:
    Grubler meg snart fordervet på interiørkombinasjoner til safirsort metallic på ny 535i xDrive.
    Har mørkt skinn/titan lister på min nåværende E60, men har lyst på lyst skinn på ny bil. Både bror og far kjøpte F10 med oyster/sort og mørke trelister, så jeg har kvaler med å velge samme selv om det er fint.

Hvordan er dette?

Eller dette?

Ville nok gått for en kombinasjon med svarte gulvtepper på grunn av fare for flekker.
    Moonstone Metallic eller Azurite svart og Chobia brown skinn er min favoritter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eldo; takker for vettuge innspill, men i dette tilfellet er jeg ikke bekymret for flekker. For det første er jeg hovedsaklig alene om å bruke bilen i jobb, og jeg er et aldri så lite petimeter. Noe arvingene også må finne seg i ved medbringelse i bilen selvsagt. For det andre så har kona venetobeige i sin 325i, og det er overraskende hvordan dette arter seg i praksis; det er nesten slik at min 525i med sort skinn/interiør er verre å holde ren.

Her har jeg byttet ut ask trelister med det BMW selger som en option, nemlig sort pianolakk. Det er fortsatt oyster/oyster. Hvordan blir det med sort lakk utvendig tro? Ift ask mener jeg?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo hadde tenkt det, men nå er jeg på desperat jakt etter "rett" interiørløsning, så det virker som om det kan hale ut… hva synes du om de forskjellige alternativene? Eller stemmer du for sort skinn/interiør? Eller oyster/sort?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    De bildene du har vist til nå virker veldig kalde og sterile.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes den pianolakken var lekker, Vidar P.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse; jeg har hatt sort/sort gjennom flere generasjoner 5-serie og vil ha lyst denne gang, forandring fryder osv. Det du avbilder er en E30 M3 forresten, og de er ikke på prislista lengre ser jeg :)

Jeg synes også alu er kaldt og sterilt med oyster, mens ask muligens gir den nødvendige varme og rikhet i interiøret. Piano sort var lekkert, men jeg lurer på om det egentlig gir nok varme.

Allikevel; et klassisk interiørvalg til sort eksteriør er grått skinn. Det er mye kaldere og mer fargeløst enn oyster, som har en bruntone med en viss varme. Så slik sett blir ikke oyster noe kaldt interiør i praksis imo. Se på dette med grå og sort listverk og sammenlikn gjerne med oyster;

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Hva med en mellomgrå Vidar? Så blir ikke overgangen fra sort så stor :). Men seriøst ment altså. En litt varm tresort mykner opp og gir litt varme til. Akk, dette valgets kval. Det var enklere med Henry Ford :). Men læll. Når kommer herligheten til møre?

Edit: Jeg skrev dette mens den grå innredningen ble presentert i innlegget over. Gå for noe slik :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    BMW har aldri vore kulare! Dei burde re-lansere ein lettvekter som ser bra ut (altså ikkje 1-serien).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn