Vidar P
Æresmedlem
Ja god ide, for det har de jo aldri gjort før. Hvordan går det med Toyota i F1 for tiden forresten?Brasse skrev:BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
Ja god ide, for det har de jo aldri gjort før. Hvordan går det med Toyota i F1 for tiden forresten?Brasse skrev:BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
Det stemmer. I praksis er det at man justerer vridningen på kamakselen(e). VANOS(90-tallet) er på kun på innsugsiden, Dobbel-VANOS(2000+) er på begge.Vidar P skrev:Ikke at jeg vet hva VANOS er, men antar at det er variabel ventilgeometri og -timing
Valvetronic er justerbare løftehøyde på ventilene. Dette gjorde vel at man kunne droppe gassspjeld, men er litt usikker på akkurat dette eller om jeg blander med noe annet. Uansett, hva du mener med "siden lenge tilbake" vet jeg ikke. Første motorene jeg vet om som har dette er 16i og 18i fra 2001 og fremover. På sekserne kom det som sagt i 2005.Vidar P skrev:i så fall har jo BMW-motorene Valvetronic siden lenge tilbake.
De har jo ingen bil i porteføljen nå som tilsvarer Lexus LFA, Mercedes SLR SLS AMG eller Audi R8 V10?Vidar P skrev:Ja god ide, for det har de jo aldri gjort før. Hvordan går det med Toyota i F1 for tiden forresten?Brasse skrev:BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
For da hadde du kjøpt? Jeg er såpass sidrumpa at jeg tror BMW har sin egen veldig gjennomtenkte business profile og et veldig jordnært forhold til hva som er mest hensiktsmessig for bedriftens overlevelse, og jeg har stor tro på at de lanserer det de bør lansere når de bør det. Hvis man ikke er oppegående på slikt som markedsstrategi så får man heller ikke slike resultater som BMW. Jeg tipper de lanserer sine sportsbiler som tidligere, dvs når tiden er inne, og når de har noe å by på. I mellomtiden får ventende som deg og meg nøye oss med et kompromiss som en M6 eller noe slik.Brasse skrev:De har jo ingen bil i porteføljen nå som tilsvarer Lexus LFA, Mercedes SLR SLS AMG eller Audi R8 V10?Vidar P skrev:Ja god ide, for det har de jo aldri gjort før. Hvordan går det med Toyota i F1 for tiden forresten?Brasse skrev:BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
Det er ingen tvil om at BMW har forretningsstrategien i orden. Spørs om ikkje hybrid blir løysinga om BMW lanserer ein sportsbil, som nye Porsche 918. Dei har vel vist noko slikt?Vidar P skrev:For da hadde du kjøpt? Jeg er såpass sidrumpa at jeg tror BMW har sin egen veldig gjennomtenkte business profile og et veldig jordnært forhold til hva som er mest hensiktsmessig for bedriftens overlevelse, og jeg har stor tro på at de lanserer det de bør lansere når de bør det. Hvis man ikke er oppegående på slikt som markedsstrategi så får man heller ikke slike resultater som BMW. Jeg tipper de lanserer sine sportsbiler som tidligere, dvs når tiden er inne, og når de har noe å by på. I mellomtiden får ventende som deg og meg nøye oss med et kompromiss som en M6 eller noe slik.Brasse skrev:De har jo ingen bil i porteføljen nå som tilsvarer Lexus LFA, Mercedes SLR SLS AMG eller Audi R8 V10?Vidar P skrev:Ja god ide, for det har de jo aldri gjort før. Hvordan går det med Toyota i F1 for tiden forresten?Brasse skrev:BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
De er i samme båt som BMW: Feiget ut og solgt teamet .Vidar P skrev:Ja god ide, for det har de jo aldri gjort før. Hvordan går det med Toyota i F1 for tiden forresten?Brasse skrev:BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
BMW solgte tilbake sitt fabrikkteam til Peter Sauber etter 2009-sesongen. Teamet var allerede påmeldt under BMW-navnet til 2010-sesongen. Sauber inngikk avtale med Ferrari om leveranse av motorer for 2010-sesongen. Bilen var altså utviklet av BMW, eid av Sauber og kjørte med Ferrari-motor, derav navnet . I 2011 er BMW-navnet borte.Vidar P skrev:Akk ja. Man får kose seg med brum-brum på skilter da. Men hva er dette teamet for noe egentlig?
http://www.formula1.com/results/team/2010/2958.html
Du da, leser man de siste timers innlegg innlegg så fremsto det som en Lexus-BMW diskusjon jeg synes tenderte mot barnslig. Det var ikke noe personangrep mot deg Vidar, jeg beklager på det dypeste hvis du følte det slik. Jeg setter faktisk stor pris på din kunnskap og dine bidrag både i denne tråden og andre tråder. Poenget var at de færreste merker har noe genuint eget å bidra med. Veldig mye er utviklet av andre. Og jeg synes ikke Lexus skal disses for at de kopierer når de til og med selv har sagt hvilket segment og bilmerker de har siktet seg inn på. Hvis andres synspunkter dreper din entusiasme er det leit, men det er vel en del av av det å bidra på denne type fora. Med "enkelte" hadde jeg nok et bredere perspektiv enn enkeltpersoner på hifisentralen, jeg tenkte først og fremst på "enkelte bilmerker".Vidar P skrev:Hvem er disse barnslige historieløse enkelte du sikter til? Hvis det er meg, så kan jeg ikke annet enn å beklage at jeg har brydd dere i denne tråden med ny-BMW-relaterte spørsmål, svar og updates. Jeg husker ikke annet enn at flere har spurt meg om historiske aspekter ved BMW, så også du da du spurte om nyrene, og jeg har svart saklig. Hvis ikke det er meg, så kan jeg ikke skjønne hvem andre som har vært annet enn saklig her. Annet enn de som kaller andre barnslige da.Trondmeg skrev:De er i samme båt som BMW: Feiget ut og solgt teamet .Vidar P skrev:Ja god ide, for det har de jo aldri gjort før. Hvordan går det med Toyota i F1 for tiden forresten?Brasse skrev:BMW burde kopiere Lexus og lage ein kompromissløs sportsbil.
Nå har diskusjonen etter min oppfatning blitt til en barnslig "mitt bilmerke er bedre enn ditt". Jeg anser både BMW og Toyota/Lexus som kvalitetsmerker som er dyktige på markedsføring. Dessuten synes jeg at Lexus LFA er en utrolig flott sportsbil. At Lexus har siktet seg inn på et definert markedssegment er det lite tvil om, det har de selv sagt, men at dette skal brukes mot Lexus som merke blir for dumt. De færreste har noe genuint eget når man ser etter. Det er et sammensurium av kopierte egenskaper, men enkelte har tendensen til å fremstille det som noe annet. Hvis man ikke er historieløs så kan man se det
Men jeg synes virkelig det har sin plass i en BMW premiere-tråd å diskutere ny BMW. Hvis det ikke er velkomment av flere, så har jeg ikke noe problem med at moderatorer sier så, og jeg kan lage min egen tråd. Om jeg derimot ikke er på bærtur, så er det "enkelte" her som har en tendens til å dempe entusiasmen for å dele BMW-ting. Som f.eks min entusiasme i det videre, den begynner å bli lik null.
My man . Your enthusiasm is highly appreciated. If you don't read my postings like Lucifer reads the bible, I will try to write more precise .Vidar P skrev:Sa jeg ikke at jeg var et projeksjonsmedium for høygravide hormonbomber? Oh the mood swings
Eg tillet meg å slengja inn ein kommentar som er OT, men som likevel passar betre i «Sense and sensibility»-konteksten av denne tråden enn har gjer i byttefrekvens-tråden, der konteksten etterkvart er «gamle vrak med turbo».Ambings skrev:Rett og slett fordi jeg bruker fornuft/følelser som deg når jeg kjøper relativt dyr bil ny. Jeg kjører langt hver dag, og gleder meg til å kjøre. Hadde en liten leiebil en gang, og gruet meg hver dag i to uker for hver eneste langtur. Når man tilbringer mer tid i bilen enn sofaen hjemme, blir komfort og glede på biltur viktig.
Takk.Ambings skrev:For meg er ikke morro synonymt med stor motor. Morro er vel feil ord, jeg er mer opptatt av komfort og en behagelig opplevelse, og da er da bare to ting som gjelder angående motorstørrelse: At den er sterk nok til å dra bilen greit opp uten gassen i bånn i bratte bakker enten du har med last eller ikke, og at den er passe rask slik at du kan foreta nødvendige fornikjøringer på en hurtig og sikker måte. Hva som gir kjøreglede varierer uansett fra person til person, for meg er ikke motor og sportslighet det som gir glede. Lykke til med bil og fruens førerkort!
Det blir nok bilder av en stolt Vidar ved siden av den nye, fine bilen sin.KW skrev:Gratulere venter jeg med til du legger inn bilder ved overtagelse
Mvh.KW
Takker; jo Runflat er standard og kan visst ikke velges bort uten videre. Det er to grunner til å ikke velge de bort også; for det første er det ikke reservedekk i bilen, for det andre ryktes det at de nyeste runflat-dekkene er langt, langt bedre med mye høyere komfort enn de som var for noen år siden.KW skrev:Fy flate så fin bil du kommer til å få deg Vidar.
Ser at det står runflat dekk på bestillingen, trodde ikke du ville ha det jeg.
Jeg har det på sommerdekka mine (ville ikke spart noe på å få med annet, slik forstått at en uansett må betale for de)
Jeg ville lagt til M sportsratt, komfortseter, klimakomfortfronrute og (selvfølgelig) antrasitt taktrekkVidar P skrev:Her er forresten min bestilling, som ble lagt inn for etpar dager siden. BMW Apps kommer med, selv om det ikke er på lista her, det blir lagt til over helga. Innspill på utstyr mottas med takk, det er ikke for sent å endre noe.
Skjermdump fra mail, kan klikkes opp for økt klarhet.
Godt spørsmål ser jeg. Jeg må innrømme at anbefalingen var basert på tidligere modeller. Der var M-rattet vesentlig tykkere og bedre å holde i. Det ser ut som denne forskjellen er borte nå.Vidar P skrev:Takker for innspill. Hva er fordelen ved M Sportsratt (øverst) vs "vanlig" sportsratt (nederst)?