Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Servotronic er standard nå, men jeg har det som tilvalg på min 2004 525i. Tror det kom som standard da den nye elektriske styringa kom.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    M står for motorsport hvis jeg ikke tar feil, altså performance-modellene til BMW. En M-versjon av 1-serien er helt naturlig, for om det er platt til flosshatt i baksetet bør ikke være avgjørende. Men ingen X-modell fortjener M-badge. De vil uansett ikke ha noen performance som er verdt å snakke om, sett bort fra motor. Jeg mener at veigrep bør være en avgjørende faktor om det er motorsport eller ikke.

Pink_Panther skrev:
    M utgavene var vel fra begynnelsen sportsutgavene. Første M1 er jo en historie for seg selv, en supersportsbil som ikke ble så super som forventet. Motoren havnet i 535
    Er det noen som husker hvilken av heltene i Tempo som kjørte løp med M1 i en enkelt serie? Han kjørte rundt i USA med raceren på en henger, og ikke i Europa der de pleide å kjøre løpene. Tror ikke det var Mark Bretton, men er ikke sikker på det.

Jeg virkelig savner Tempo. Det beste seriebladet som har vært gitt ut i Norge. Hver tirsdag kom min mor hjem fra butikken med Donald, Tempo og Norsk Ukeblad til seg selv. Da var det bare å legge seg på gulvet og drømme seg bort. Det er nesten litt frustrerende å finne gamle enkeltnummer siden det nesten utelukkende var fortsettelseshistorier. Jeg tror noe av appellen lå i å følge med i flere historier samtidig, og alle var meget bra. Men dette handler om BMW, og ikke mine melankolske mimringer om barndom på tidlig syttitall.

Når jeg først har tatt ordet må jeg få gratulere Vidar med fantastisk flott bil. Får jeg sterke brystsmerter regner jeg med at du er på pletten for å redde livet til en forumkompis på null komma svisj med den der. Feil fylke, men pytt pytt.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    En viss standard må selvsagt påkreves om man tuter rundt i en slik flott tralle, baluba - naturligvis!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    En viss standard må selvsagt påkreves om man tuter rundt i en slik flott tralle, baluba - naturligvis!
    Selvfølgelig, men jeg vil nå helst bruke fedora eller sixpence istedenfor flosshatt. Jeg tilhører borgerskapet, ikke adelen. Jeg kan strekke meg til bowlerhatt, paraply og sort pinstripe, men da må jeg kjøre Rover P5, ikke M. ;)

32bit

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Servotronic er standard nå, men jeg har det som tilvalg på min 2004 525i. Tror det kom som standard da den nye elektriske styringa kom.
    Ok, Servotronic er et must etter min mening. Prøvde en E60 uten, og merket at min E39 med servotronic styrte mye bedre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig, den blir vassen og rar i høye hastigheter uten Servotronic.

Dengang da (E60) så var det tre typer servopakker; standard, servotronic og aktiv (variabel utveksling).

32bit

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Helt enig, den blir vassen og rar i høye hastigheter uten Servotronic.

Dengang da (E60) så var det tre typer servopakker; standard, servotronic og aktiv (variabel utveksling).
    Ok, så aktiv er det beste? Hvordan fungerer aktiv?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    .Marcus skrev:
    Selvfølgelig, men jeg vil nå helst bruke fedora eller sixpence istedenfor flosshatt. Jeg tilhører borgerskapet, ikke adelen. Jeg kan strekke meg til bowlerhatt, paraply og sort pinstripe, men da må jeg kjøre Rover P5, ikke M. ;)
    Søren heller Baluba jeg har alltid hatt et mentalt bilde av deg i silkeslåbrok ( Røkejakke ) og med fez på hodet mens du enten røker en sigarett i langt munstykke eller puffer på cigar! ;)

Kan man virkelig ta så feil?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    baluba skrev:
    .Marcus skrev:
    Søren heller Baluba jeg har alltid hatt et mentalt bilde av deg i silkeslåbrok ( Røkejakke ) og med fez på hodet mens du enten røker en sigarett i langt munstykke eller puffer på cigar! ;)

Kan man virkelig ta så feil?
    Nei, det stemmer det også. Men ikke når jeg er ute og kjører automobil. 8)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Så et TV program i går om hvordan BMW Z4 bygges på en eller annen "jallakanal".

Fikk et litt endret syn på bilen faktisk. Ikke dum den der, men stemmer det at Z4 ikke lages i Tyskland?
    Slik jeg forsto programmet bygges alle Z4 i USA..?

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Så et TV program i går om hvordan BMW Z4 bygges på en eller annen "jallakanal".

Fikk et litt endret syn på bilen faktisk. Ikke dum den der, men stemmer det at Z4 ikke lages i Tyskland?
    Slik jeg forsto programmet bygges alle Z4 i USA..?
    Jeg tror ikke den er velkommen på et AmCar-treff, uansett. ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.335
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg digger det vingene på Brünnhildes hjelm-temaet som man ser i baklysene på så godt som alle modeller for tiden.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ ;D

Endelig har BMW begynt å lagre pene biler igjen, etter Bangles herjinger.
    Du har bestilt med to dører for mange, Vidar P. ;)

B&O senterhøyttaler, tilogmed:

650iX kommer i oktober... 8)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg digger det vingene på Brünnhildes hjelm-temaet som man ser i baklysene på så godt som alle modeller for tiden.
    +1, Startet med e60 face eeeehhh, tail-lift ;D

OT: Valencias operahus følger samme tema...

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JackX skrev:
    @VidarP

Ble just obs på en ny feature for F10-serien, nemlig Black Panel Display

Sjekk denne linken, og bla deg gjennom de 7 bildene:

http://www.motor-talk.de/bilder/f10-530d-bestellt-g36740889/00-i203795717.html

Unektelig ganske cool feature for den som liker denslags :D

Noe du har bestilt?

Cheers!
    Jeg blir ikke klok på dette panelet, skjønner ikke egentlig helt hva det er. Det er ikke en option på ekstrautstyr, men jeg lurer på om det kan være standard på senere F10? Så en kommentar fra en på et forum som sa at i UK var det et tilvalg kun med HUD, men det er ikke det i Norge iallefall.

Skal se på broderens flunkende nye F11 og se om det lar seg gjøre, men uansett er vel dette en funksjon jeg ikke helt ser for meg nytten i for min del iallefall. Da er den nye "Last Mile Navigation"-app'en i BMW Apps/Connected Drive (option kode 6NR) mye coolere, lar deg finne igjen bilen uansett hvor du eller andre har plassert den.

Kan lastes ned til alle iPhone'er uavhengig av om man har en annen bil, men man får selvsagt ikke funksjonaliteten som i en BMW (man kan kose seg med webradioene da).

http://itunes.apple.com/us/app/bmw-connected/id406975118?mt=8#

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Synes disse Van Hooydonk-kreasjonene er anonyme og for konservative, selv om jeg ikke akkurat hadde sagt nei til en ny 6- eller 5-serie 8)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hele luksusbilsegmentet er konservativt. Det gjøres få avvik fra tradisjonelle oppskrifter som firedørs sedan og todørs coupe, oppskrifter som ikke lenger er mainstream i dagens bilmarked hvor folk heller kjøper alskens varianter av stasjonsvogn, syvseter, femdørs, SUV, småbil etc. Gjerne i friske farger i motsetning til luksusbilenes nøytrale fargepalett. Men merk at når lommeboken blir virkelig tykk er ikke mannen alltid konservativ lenger, evt. i dyp midtlivskrise, og fargene kommer tilbake, jmf. Rolls Royce og Maybach, Lamborghini, Bugatty Veyron i svart og oransje etc.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Valentino skrev:
    +1, Startet med e60 face eeeehhh, tail-lift  ;D
    Sikker på det? Jeg synes jeg har Brünnhildes vinger på baklyktene også på min originale pre-facelift E60.

Forresten så er jeg blant de som alltid har synes at facelift er en liten designmessig nedtur på alle modellgenerasjoner fra BMW, selv om jeg ser og forstår at de peker frem mot kommende designtrender i samme og andre serier fra produsenten. Allikevel så har jeg alltid og uten unntak syntes at de originale designene er de mest harmoniske og komplette innen sitt karosseri/sin generasjon.

Uansett; prøvde "black panel display" på min egen igår i mørke tunneler (på E60 er det likedan bare med hvite uopplyste tall), og det var ikke særlig praktisk for å si det sånn. Så fillern meg ingenting. Antakelig en god ide med lys i displayet allikevel.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.817
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Forresten så er jeg blant de som alltid har synes at facelift er en liten designmessig nedtur på alle modellgenerasjoner fra BMW, selv om jeg ser og forstår at de peker frem mot kommende designtrender i samme og andre serier fra produsenten. Allikevel så har jeg alltid og uten unntak syntes at de originale designene er de mest harmoniske og komplette innen sitt karosseri/sin generasjon.
    Gjelder ikke bare BMW men stort sett alle bilmerker. Facelift bærer som regel preg av flikking og ikke helhetstenkning slik som det opprinnelige design...

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    hifiguru skrev:
    Valentino skrev:
    +1, Startet med e60 face eeeehhh, tail-lift ;D
    Sikker på det? Jeg synes jeg har Brünnhildes vinger på baklyktene også på min originale pre-facelift E60.

Hmm, det er veldig lett å skille da, de eldre har litt mer "krystallisert" lys uten de tydelige "stripene" men kan hende de ble lansert tidligere enn jeg vet.

Btw, en av drosjekollegaene her i byen har fått en 520dat av F10 type i trafikk i dag, erstatter en 2008 520da E60. Ser flott ut!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mulelid skrev:
    Når man bytter ut en Skoda med BMW er man rett og slett tett i nøtta. :)
    Ja, hvorfor i all verden noen som anser sportslighet for å være en en viktig kvalitet vil bytte fra hekkmotor til frontmotor er uforståelig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Går ut ifra at de som liker å følge med i tråden har fått med seg BMW TV? Hundrevis for ikke å si tusenvis av videoer av det aller meste fra historiske filmopptak fra 20-tallet til moderne lanseringsvideoer. Noen synes å forsvinne etterhvert forresten.

http://bmw.tv/com/

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Satt på med en ny 520 d her om dagen da jeg tok drosje. Kunne merke at det var en diesel som duret, til tross for meget god støydemping. Det var også ett visst preg av "alt på en gang", det ble litt slynget ut. Men, samtidig skal det nevnes at girkassen var utrolig fleksibel og sivilisert i oppførselen med sine nærmest uendelig mange trinn. En flott bil, men fortjener noe annet enn dieseloppførselen synes jeg, når man befinner seg i denne klassen.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Innlegget er redigert - Mbare, moderator

VAG derimot, inkludert Skoda, ville jeg ikke tatt i med gravemaskin engang. Forspranget ligger i teknikken sier de, hvilket forsprang sier jeg.

Flaks at du kjører en feilfri Mercedes. Har hørt at mange av disse går som noen klokker. Men det er bare å kjøpe cab med en eneste gang. Det kommer til å ende som det uansett så jævlig som de ruster. ;) Vinteregenskapene er jo også i en klasse for seg selv. Er ikke mange std biler som klarer å sette seg fast på flatmark, men i MB land er alt mulig.

Geir Arne

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Voff skrev:
    Facelift bærer som regel preg av flikking og ikke helhetstenkning slik som det opprinnelige design...
    Er ikke helt enig der men. Ser man bort ifra E46 syntes jeg facelift av BMW er meget vellykket. 1. gen X5 ble jo en fin bil etter face. E39 ble også griselekker når den fikk angeleyes. Og nyeste 3'ern ble enda friskere med nye lykter og nytt panser. Meget vellykket spør du meg. :)

Geir Arne

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    ganilsen skrev:
    Men denne tråden er for å diskutere og utveksle meninger om BMW. Lite annet. ;)

Geir Arne

Kremt, heeelt OT, men må denne tråden kun inneholde uforbeholdne hyllester til BMWs fortreffeligheter? Da blir det lite diskusjon, bare internt koseprat.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    ganilsen skrev:

Geir Arne

Kremt, heeelt OT, men må denne tråden kun inneholde uforbeholdne hyllester til BMWs fortreffeligheter? Da blir det lite diskusjon, bare internt koseprat.

Kan ikke Vidar få lov til å ha en hyggelig "er glad i BMW" tråd ??

Det er kanskje litt for lite "koseprat" her inne ? Og om så ikke er tilfelle, skader det vel ikke noe med litt mer "koseprat"?

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Pink_Panther skrev:
    ganilsen skrev:

Geir Arne

Forsåvidt litt vanskelig å sette grenser her. Men nevnte innlegg til Mulelid passer neppe inn. Kritikk og diskusjon mot VW og Audi har vi hatt tidligere i tråden. Men dette blir som en vennetråd.

Skal man nevne noe negativt om BMW (å ja, det er det også) så får man i det minste begrunne det.

Geir Arne

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Da gjenstår for meg bare å ønske, de som fortsetter på denne tråden, en riktig god kveld!

M

Mulelid

Gjest
    I like måte, og husk at uansett bilmerke passer rødvin best til HiFi! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn