Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Sier du at prisforskjellen på 2WD og 4WD i praksis bare blir 5k? Da kan det ikke bli solgt mange 535i med 2WD. Vet du hvordan forskjellen er med mere moderat motorisering?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gammeln skrev:
    Sier du at prisforskjellen på 2WD og 4WD i praksis bare blir 5k? Da kan det ikke bli solgt mange 535i med 2WD. Vet du hvordan forskjellen er med mere moderat motorisering?
    Ja det er det jeg sier faktisk. Litt etter som hvordan du (evt forhandler) regner faktisk. Det har å gjøre med at xDrive slipper ut 10g CO2/km mindre enn 2WD, og bruker 0.05L/km mindre. Dette pga ED selvsagt.

    Med mer moderat motorisering? xDrive leveres kun på 530d, 535i og 550i. På 550i koster det 130k ekstra (eller noe slik, om jeg husker rett) for xDrive… dette er et resultat av avgiftssystemet ene og alene; så man får takke og bukke til AP, SV & Co for at de har vært så vennlige akkurat med 535i xDrive.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Ja den avgiftspolitikken er artige greier. Siden jeg er avhengig av stor bil grunnet sønn i rullestoll hadde vi for noen år siden en caravelle kombi. Da bilen var i avgiftsklassen kombi, hadde dette også betydning for avgiften på alt du bestilte av utstyr. Ikke rart det ble en VR6 ;D

    mvh Elektron
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt sikkert rett Elektron, men jeg er såpass nedsnødd at jeg ikke vet hva VR6 er. Er det noe avgiftsgunstig?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og utrolig lat allikevel. Golf VR6 var en skikkelig skuffelse med tanke på prestasjoner og VW strupet vel motoren med drøye 30hk før de satte den inn i Caravelle.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.196
    Antall liker
    10.756
    OT: Jeg har aldri prøvd VR6, men må si konseptet tiltaler meg. En meget smal og kort sak, størrelsen tatt i betraktning. OT slutt

    (Beklager)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vidar P skrev:
    Helt sikkert rett Elektron, men jeg er såpass nedsnødd at jeg ikke vet hva VR6 er. Er det noe avgiftsgunstig?
    VR6 bensin var en artig blanding av en Vmotor og en rekkemotor. Vinklingen på V var så smal at sylindrene ble samlet i en felles topp. Dette gjorde det mulig å tverrstille motoren. 2.8 liters volum med et flott dreiemoment, stillegående og en nydelig lyd. Anonym sier lat, men den parkerte fint Audi sin 2,7 tdi i motbakkene.




    Beklager å bryte inn i BMW tråden din Vidar, men bil er nå en gang moro da. Der er vi nok enige ;)

    mvh Elektron
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for moro info Elektron. Nå er det engang slik at det ikke er min tråd, og ei heller bryter du ubetimelig inn. Det er bare moro å høre om ting man ellers ikke kjenner.

    Gammeln; jeg er obs på disse komfortsetene, og at mange velger de. De har imidlertid to ulemper synes jeg; det ene er at de blir mye dypere (bilens lengderetning) enn standardseter, og det går ut over plassen til bakovervendte barneseter i baksetet dessverre. Dette medfører at forsetene må dras litt lengre frem enn ønskelig for å ikke komme i konflikt med barnesetene.

    Den andre ulempen er at vangene gir mindre bevegelsesfrihet; og siden jeg tilbringer 2x25 minutter på ferge hver dag så setter jeg stor pris på den ekstra bevegelsesfriheten med standardsetene; det gjør det lettere å drikke kaffe, snu seg bak, bruke laptop osv. Jeg har prøvd begge deler, og jeg klarer ikke helt å synes at komfortsetene egentlig er så mye mer komfortable jeg. Det er mulig jeg passer særlig godt i standardsetene (idealkropp, hehe), for de er like komfortable for meg. Så jeg kvier meg for å betale 25k ekstra egentlig.

    En reklamevideo om xDrive;

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En innføring i det komplette Adaptive Drive-systemet fra lanseringen i 2007. Dagens er mer avansert, med bl.a større integrering i xDrive-systemet.

    Dette systemet kan fås som tilvalg på 535i og 550i på F10. Og gjett hvem som har haket av for det på sin bestilling.

     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Det der blir en drømmebil Vidar P,-virkelig! Til mitt bruk hadde jeg tatt Touringen men til ditt bruk velger du rett. Det er nesten så jeg sier at jeg misunner deg men det er jo negativt ladet så jeg sier heller at jeg er glad på dine vegne at du har anledning til å "ta den helt ut" ;D

    Mvh Tom
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo Touring er fin. Det er bare det at vi har en Touring (325i) allerede, og trenger simpelthen ikke to stasjonsvogner.
    Så har det seg slik at bror har en F10 Touring, og far en F10 sedan, og for min del er jeg ikke i tvil om at jeg liker meg bedre i sedanen. Man kan si hva man vil, men den har et mer tiltalende "inneklima" både hva angår støybilde og luftklima på vinteren. Koblet med det at bilen hovedsaklig blir brukt kun av meg i jobb på landevei, så er valget egentlig ganske enkelt for min del da.

    Hvis jeg ikke misforstår så betyr DW forventet: 21/5/2011 at bilen forventes levert uke 21 (mai) 2011? Noen som vet?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.455
    Antall liker
    5.130
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Hvis jeg ikke misforstår så betyr DW forventet: 21/5/2011 at bilen forventes levert uke 21 (mai) 2011? Noen som vet?
    Det er 21% sannsynlighet for at du får den i løpet av mai. :D

    Spøk tilside, det er vel ikke vanlig å oppgi både måned og ukenummer i samme tallkombinasjon, så 21 er vel kanskje datoen og ikke uken?
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    He he fin coolbiz ;D, tipper det er datoen jeg og.

    Og: for all del ikke misforstå ang Touring, trenger bare plassen jeg.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    [youtube=600,350]http://www.youtube.com/watch?v=dNiu1r_PZLE&feature=player_embedded[/video]

    Eit par glimt av nye M5. I snøen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den til høyre er også imo penest av de to. Jeg har en generell hang til eldre BMW-designer, og synes nesten at f.eks 5-serie er flottere jo eldre de er. Men jeg må nesten si at jeg synes hele M1-konseptet skurrer litt hos meg; hele meningen med M-utgavene var vel at de skulle fortsatt være de romslige og komfortable saloonene som sine mindre sportslig oppsatte brødre, men med et ekstra "sting" i ytelse og handling. Dvs en familiebil/slash/sportsbil.

    Man kan vel spørre seg hvor mye familiebil en 1-serie coupe er. Alle kompetente bilprodusenter kan jo lage en god sportsbil. BMW M sin spesialitet var å lage en sportsbil som også var fullt ut mer enn godkjent som komfortabel og romslig (iht serie) familiebil.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.196
    Antall liker
    10.756
    M utgavene var vel fra begynnelsen sportsutgavene. Første M1 er jo en historie for seg selv, en supersportsbil som ikke ble så super som forventet. Motoren havnet i 535

    Sakset fra Wikipedia: "BMW M er et datterselskap av den tyske bilprodusenten BMW. Selskapet ble stiftet mai 1972. BMW M, også kjent som M-Technik eller kun M (for Motorsport) ble stiftet for å bistå i BMW statsning på racing, som oppnådde stor suksess på 1960-tallet og 1970-tallet. Det første prosjektet var BMWs 3,0 CSL."

    Første M3 var jo en relativt kompromissløs sportstourer, sener ble den bare en forvokst, overmotorisert, nesten vulgær sedan.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    M-utgavene er fortsatt sportsutgavene, det er ikke det jeg snakker om fordi det ligger i sakens natur. Det er dette at allbruksegenskapene synes å forsvinne.
    Det er korrekt forsåvidt med opprinnelig M1, men poenget med M-varianter av serier glipper. M-utgavene av sine respektive serier er det jeg snakker om, se f.eks på de første M3 og M5, og de påfølgende generasjoner, så får man et bilde av hva man forventer av M1 i forstand en M-variant av en 1-serie. Det kan selvsagt være at ditt bilde blir annerledes enn mitt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg henger ikke helt med her. M er vel performance-versjonene til BMW. Når det har vært oppspritede sedaner så skyldes vel det at BMW stort sett har hatt sedaner i porteføljen. Ellers fantes jo 6-serien i m-utgave på 80-tallet og senere feks z3. Ellers er jeg vel ikke enig i at de fleste kompetente bilprodusenter kan lage gode sportsbiler, men det er en annen diskusjon :).
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Det einaste problemet mitt med 1 M-Coupe er frontspoileren, som ser ut som den er levert av eit eller anna lugubert amerikansk tuningselskap. Resten ser ganske rått ut. Kult at BMW lager ein lettvekts M igjen!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    .. Ellers er jeg vel ikke enig i at de fleste kompetente bilprodusenter kan lage gode sportsbiler..
     
    En annen diskusjon forsåvidt; men en bilprodusent som ikke kan lage en god sportsbil kan vel knapt kalles en kompetent bilprodusent. I min forstand av begrepet iallefall.

    Det du ikke henger med på er det som jeg mener har vært sjelen til suksessen med M-spec BMW; nemlig dette at de har gjort sportsbiler av praktiske allbruksbiler. Hadde det ikke vært for deres balanse mellom komfort, sportslighet og praktiske egenskaper så hadde bilene havnet i obskuritet like fort som alle andre paranteser i bilhistorien som har prøvd seg på enhesters løp.

    Det er kanskje nettopp derfor M-spec BMW selger (som nye selvsagt, ingen produsent med vettet i behold bryr seg jo om bruktsalg) dette at far (som har en viss kjøpekraft) kan få en sportslig bil samtidig som han kan forsvare den overfor familien. M1 Coupe? Jeg klarer ikke helt å se det.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    1 M-Coupe virker heilt naturlig. Dei tar den minste bilen dei har og putter i ein stor motor - så får det heller være at det ikkje er plass til to barn og hund i bagasjerommet. Ein M eg har større problemer med å sjå nytten av er denne:



    M-versjonen av X6. Ikkje er den komfortabel lengre og sidan det er ein SUV så seier det seg sjølv at den ikkje er ein sportsbil.
    Blei slakta av amerikanske Top Gear og det skjønner eg godt.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Trondmeg skrev:
    .. Ellers er jeg vel ikke enig i at de fleste kompetente bilprodusenter kan lage gode sportsbiler..
    En annen diskusjon forsåvidt; men en bilprodusent som ikke kan lage en god sportsbil kan vel knapt kalles en kompetent bilprodusent. I min forstand av begrepet iallefall.

    Det du ikke henger med på er det som jeg mener har vært sjelen til suksessen med M-spec BMW; nemlig dette at de har gjort sportsbiler av praktiske allbruksbiler. Hadde det ikke vært for deres balanse mellom komfort, sportslighet og praktiske egenskaper så hadde bilene havnet i obskuritet like fort som alle andre paranteser i bilhistorien som har prøvd seg på enhesters løp.

    Det er kanskje nettopp derfor M-spec BMW selger (som nye selvsagt, ingen produsent med vettet i behold bryr seg jo om bruktsalg) dette at far (som har en viss kjøpekraft) kan få en sportslig bil samtidig som han kan forsvare den overfor familien. M1 Coupe? Jeg klarer ikke helt å se det.
    Alle seriøse produsenter er vel opptatt av bruktsalget/ettermarked?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Den vanlige 1-serien i 3-dørs utgave hadde kanskje vært like naturlig som M (ref Z3 i M-versjon). 1-serie coupe ser litt pinglete ut i forhold. Men de vet vel best hva som er rett for image og salg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Det du ikke henger med på er det som jeg mener har vært sjelen til suksessen med M-spec BMW; nemlig dette at de har gjort sportsbiler av praktiske allbruksbiler.
    Jeg ser den, men oppfatter det bare som en del av M-konseptet slik jeg ser det. Performance-utgaver av vanlige biler er det flere produsenter som har benyttet seg av både før og senere (Ford Cosworth, Mercedes AMG etc) og jeg ser ikke at BMW skiller seg radikalt ut her. Tenk også 3,0 CSL, 2002 turbo (usikker på om denne var M), M635CSI, M1 (1977?) og delvis den originale M3 i min oppfatning så blir det egentlig bare M5 som skiller seg ut. Synes jeg da. Men volummessig er det kanskje M5 og senere M3-versjoners egenskaper som er nøkkelen til suksess?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er klart at det er deres egenskaper som fører til salg. Men hvilke egenskaper? Jo, i mitt syn, som en ringe BMW-bivåner bare, så synes det å være at de selger på kombinasjonen mellom sport, komfort, plass og praktiske egenskaper forøvrig (så som servicenett etc). Dersom noen av de egenskapene forsvinner, så forsvinner også hele sjelen i M-versjonene av standardseriene, dvs bread&butter for M-avdelingen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Enig i den Vidar, men da snakker du primært om M5 og nyere M3 (den originale var en sportsbil som bare minnet om standard 3). M-historien viser som sagt en rekke mer upraktiske modeller som er M-ifisert. Disse er så mange at de neppe kan falle utenfor M'enes suksesskriterier slik du presenterer dem.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja da snakker jeg primært om den greinen av M-avdelingen som har ført til avdelingens overlevelse ved å faktisk selge; dvs hovedsaklig M5 og M3; de har jo også modeller som ikke har solgt, uansett hvor mye lyst vi har på en vintage original M1 eller liknende idag.

    Det jeg aller minst vil se er at M-konseptet av standardserier skal vannes ut, slik at kun nisjebiler blir tilgjengelig som M-variant. Ikke det at jeg kommer til å kjøpe en, i likhet med de fleste her på HFS så holder det med en "vanlig" BMW for meg, men det er noe med mangfoldets overlevelse, og M overlever sannsynligvis ikke dersom de skal belage seg på å selge nisjebiler til en og annen single homofil frisør som nylig har arvet en tante i Texas. De er avhengige av å appelere til et vedvarende kjøpekraftig publikum.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jammen da forstår vi hverandre. Jeg er i lys av det enig i din betraktning angående M-versjoner.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Alltid så mye hat mot 1-serien :'(


    Trondmeg skrev:
    Den vanlige 1-serien i 3-dørs utgave hadde kanskje vært like naturlig som M (ref Z3 i M-versjon). 1-serie coupe ser litt pinglete ut i forhold. Men de vet vel best hva som er rett for image og salg.
    Kul tanke, 3-dørsversjonen hadde gjerne gjort seg bedre enn coupéversjonen - men samtidig er det mange som misliker 1-serien nettopp på grunn av rompa til 3- og 5-dørs!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.196
    Antall liker
    10.756
    Mye av M konseptet er allerede vannet ut i.o.m. at det fra merkeforhandlere tilbys M pakker, mest dekaler og styling, til de ordinære modellene.
    At noen reiser på nærmeste jallasjappe som tilbyr stylingpakker for så å maskere bilen sin som en M almost look-a-like er noe annet, det har ikke BMW ansvaret for.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.250
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Noen tillegg og noen prioriteringer, og forventede tidsrammer nederst (uke/måned/år om jeg forstår det rett).
    Er servotronic fortsatt til-valg ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn