Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Voff skrev:
    Vidar P skrev:
    Litt overstyring vil man jo ha, og det er jo en av premie-fordelene ved bakhjulstrekk.

Overstyring vil du definitivt ikke ha på en forhjulstrekker. De er nemlig ikke like enkel å kontrollere når de først overstyrer. Ett eksempel er forrige Mondeo som etter min mening var nokså skummel når den slapp (i motsetning til en Audi f.eks, som er balansert intil det nevrotiske).
    Selv om ikke Audi er målestokken her ::) vil jeg ikke kalle Audi balansert, mere ustabil bil på alle måter skal du lete lenge etter,- Feil og mangler på forstilling er vel en rimelig kjent sak for de fleste.

- hører jeg noen si A4.....
    Selv om jeg synes BMW er ofte målestokken i sine klasser på velbalanserte biler, blir det vel litt for drøyt og kalle en ny Audi A4 ustabil vel? Mener å ha lest mye positivt om den de siste par årene i fagpressen. Litt av greia med den nye modellen var vel at de hadde jobbet med å få et mere lik vekt fordeling ala BMW. Men den lever nok ikke opp til BMWs sin 50/50 tror jeg?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Voff skrev:
    Vidar P skrev:
    Litt overstyring vil man jo ha, og det er jo en av premie-fordelene ved bakhjulstrekk.

Overstyring vil du definitivt ikke ha på en forhjulstrekker. De er nemlig ikke like enkel å kontrollere når de først overstyrer. Ett eksempel er forrige Mondeo som etter min mening var nokså skummel når den slapp (i motsetning til en Audi f.eks, som er balansert intil det nevrotiske).
    Audi er historisk sett veldig understyrte, selv sportsutgaver som S4 og S6 fra nittitallet er til de grader understyrte.
    Altså langt fra balansert.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Anonym skrev:
    Voff skrev:
    Vidar P skrev:

Audi er historisk sett veldig understyrte, selv sportsutgaver som S4 og S6 fra nittitallet er til de grader understyrte.
    Audi har jo (hadde værtfall før) motoren plassert foran framakselen. Det fører jo til de grader skjev vektfordeling. Mulig det er annerledes i dag. Uansett synes jeg min Audi 80 er helt greit balansert til daglig jobbkjøring! :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Så vidt jeg vet er dette endret på senere modeller. Man ser dessuten at overhenget foran er vesentlig kortere på senere utgaver. Den svampete styringen er dog ikke helt borte. Ellers er det ikke nødvendigvis 50/50 som er ønskelig selv om det er målet for bmw. Enkelte andre merker sverger til 48/52 som det ideelle. Mangfold er bra :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Så vidt jeg vet er dette endret på senere modeller. Man ser dessuten at overhenget foran er vesentlig kortere på senere utgaver. Den svampete styringen er dog ikke helt borte. Ellers er det ikke nødvendigvis 50/50 som er ønskelig selv om det er målet for bmw. Enkelte andre merker sverger til 48/52 som det ideelle. Mangfold er bra :)
    Du har rett at ting er endret.
    Hukommelsen min sviktet ikke helt denne gangen ;) Sakset denne fra en av de tidligere prøvekjøringene av den nye A4.

Siterer Bil Magasin sin første prøvekjøring i 2008:
    Som på Audi A5 er frontoverhenget vesentlig kortere enn før. Ved at differensialen er plassert foran clutchen, kunne forakselen flyttes 15,5 cm forover. Akselavstanden er dermed bare 3,5 cm kortere enn på A6.
    Den nye konstruksjonen gir bedre vektfordeling – og dermed er det meget fin balanse i bilen som bidrar til imponerende kjøreegenskaper. Det er en fryd å kuske bilen på svingete og kuperte veier.

Dinside: Nå er det 55% foran/45% bak mens det på den tidligere generasjonen var såpass som 62%/38% som gjalt.

Kjører for ordens skyld ikke Audi, men har vanskelig å tro at de nye modellene er ubalanserte. :)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.443
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden er ment å handle om BMW-premiere, ikke om Audis vektfordeling og kjøreegenskaper ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    larkrla skrev:
    Denne tråden er ment å handle om BMW-premiere, ikke om Audis vektfordeling og kjøreegenskaper ;)
    Ja bevares, men vektbalanse er jo uansett et meget relevant BMW egenskap og det er greit og opplyse om at andre merker også har begynt å se viktigheten i det også (Velkommen etter hehe :) ) Ellers ja! Ingen poeng å trekke dette ut noe mere da dette ikke er relevant lenger uansett for det nevnte merket og eksemplet som jeg originalt ikke var enig i og følte et behov for å opplyse om.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    digiman skrev:
    Kjører for ordens skyld ikke Audi, men har vanskelig å tro at de nye modellene er ubalanserte. :)
    Ikke jeg heller, dette er tillest kunnskap. Men litt fremtung er nok Audien fremdeles, om enn mye mindre enn før.
    Og gamle sannheter er vel bare gamle sannheter.

Men nå skal visst denne tråden handle om BMW-premierer, så da får jeg kommentere det. Det som overrasker meg mest med omtalene jeg har lest av den nye BMW 5-serien er at den i noe større grad har blitt en nedskalert 7-serie enn tidligere. Det ser ut til å innebære litt mindre sport og litt mer luksus. Kanskje kundene har blitt litt eldre også :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.864
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Du (og endel andre) synes å blande sammen vektfordeling med om hvorvidt en bil oppfører seg balansert. Audier er balanserte i og med at de ikke gir uventede brå bevegelser. En BMW på holkeføre uten elektronisk hjelp er alt annet enn balansert ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Voff skrev:
    Anonym skrev:
    Du (og endel andre) synes å blande sammen vektfordeling med om hvorvidt en bil oppfører seg balansert. Audier er balanserte i og med at de ikke gir uventede brå bevegelser. En BMW på holkeføre uten elektronisk hjelp er alt annet enn balansert ;D
    Det jeg mener med balansert er om den over eller understyrer. En Audi er historisk veldig understyrt og styringen er derfor ikke balansert (nøytral). Hva folk foretrekker er avhengig av preferanser men noen gocartfølelse får man ikke fra en godt understyrt bil.....

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Men nå skal visst denne tråden handle om BMW-premierer, så da får jeg kommentere det. Det som overrasker meg mest med omtalene jeg har lest av den nye BMW 5-serien er at den i noe større grad har blitt en nedskalert 7-serie enn tidligere. Det ser ut til å innebære litt mindre sport og litt mer luksus. Kanskje kundene har blitt litt eldre også :)
    Har møtt nye 5-serien langs veien noen ganger i det siste og synes egentlig forrige generasjon har mer personlighet i designet men som de fleste BMW-er, de gror på en. MB har noe av det samme i seg, første gang jeg så GLK trodde jeg ikke det jeg så men nå er den litt pen 8) ::)

Edit: Var i Praha for kort tid siden, går endel 5-serie GT der, tydeligvis et marked for "hatchback" der nede, litt tøff den da! (Så en fullrigget Hamann X6 også, dobbelparkert, lappeleif gikk rett forbi, var vel redd for represalier av politisjefen hehe... )

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det kun en uke til levering av 523i som min far bestilte; denne blir med manuelt gir, og jeg gleder meg til å prøve. Denne blir med sort metallic lakk og oyster/sort skinn inne. Soltak i glass for lysinnfall.

BMW antyder at omlag 95% av bilene blir levert med automat, så denne blir litt på siden av det vanlige. Allikevel har jeg full forståelse for gubben; han har kjørt manuell bil hele sitt liv, og denne er vel den beste manuelle kassen han har hatt noensinne.

Den girer jo omtrent av seg selv allikevel bare man tenker på å gire, og dreiemomentet på lavt turtall sammen med det lange turtallsstrekket med smooth og lydløs effekt tilsier temmelig få girskift.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Jeg kjøpte meg '91 Mazda 626. Ikkeno' ventetid på den i hvertfall. Billig var'n óg...

Vidar

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Østfold
    Vidar da..., husk at for enkelte er nye biler den eneste jomfruelighet de noen sinne får oppleve ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hos andre er jo jomfruelighet en ufrivillig vedvarende tilstand. Jeg vet ikke hva som er verst..

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Bil skal jo være moro å kjøre! Liten bil er alltid gøy ;D

Storkoser meg bak rattet på denne, ikke bruker den mye drivstoff heller, hvor enn tung høyrefoten måtte være.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Nytes nok best fra innsiden 1-serien.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Utseendet spilte således ingen rolle når jeg skulle kjøpe bil. Det ble 1-serien på grunn av bakhjulstrekk, BMW's lekne dieselmotorer, ooog bakhjulstrekk.

Men jeg syns den er fin å se på i tillegg jeg da. Bare gøy at den ikke er alles "cup of tea" 8)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    .Marcus skrev:
    Utseendet spilte således ingen rolle når jeg skulle kjøpe bil. Det ble 1-serien på grunn av bakhjulstrekk, BMW's lekne dieselmotorer, ooog bakhjulstrekk.

Men jeg syns den er fin å se på i tillegg jeg da. Bare gøy at den ikke er alles "cup of tea" 8)
    Imponerende at du ikke lar deg styre av utseendet når du kjøper en såpass ny bil ;) For meg ville det nok ha fungert motsatt, ja.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Hadde nok landet på 3-serien, eventuelt coupéversjonen av 1-serien om utseendet sto høyt på prioriteringslisten! Disse ser vesentlig mye bedre ut :) Vurderte A3 en god stund også, men er overbevist om at jeg gjorde det rette valget.

Tror jeg skal lete en god stund etter en bil som er like god på kjøreglede, komfort og sportslighet i noenlunde samme prisklasse og størrelse. Legger du til bakhjulstrekk som krav tror jeg ikke du finner noe alternativ - så da er du litt låst! Baksetet er riktignok veldig trangt om det skal sitte 3 voksne personer baki der, men jeg kjøpte bilen for sjåførens skyld ;)

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    uansett hva man synes om eneren er den annerledes og spesiell, og det er en god ting i all konformiteten.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Anderledes er den. Det er også ssang young rodius hvis det er poenget ;)

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Det var nå en litt drøy sammenligning. BMW 1 har absolutt sine kvaliteter, men de kommer ikke alltid til uttrykk. Den må ha rette fargen og stuket som spiller på det utseendet den har.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Noen langbent elegant skjønnhet er den uansett ikke. Mitt poeng er at anderledes er greit, men ikke for en hver pris. Og ja, jeg satte det på spissen, men synes ærlig talt de to nevnte biler er like elegante. Banna bein. Lik den gjerne, men den er ikke i nærheten av vakker. 1erens kvaliteter er ikke estetiske.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Nå har jeg hørt det også, 1-serien er like pen som en Rodius!

Hvilken bil kjører du da, Trondmeg? :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    Hvilken bil kjører du da, Trondmeg? :)
    Det blir off-topic ;)
    Men den er harmonisk, vakker og underholdende :)

PS jeg skrev ikke "like pen", jeg skrev "like elegant", og det er ikke det samme.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Den brua er kjip i 180 og høyere, ihvertfall om du kommer fra vest, får et markant løft på toppen så det kan bli vrient å skrubbe før rundkjøringen i bunn. Denne M3'n hadde nok klart det fint da.... 8)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    larkrla skrev:
    I mine øyne kan ikke en SUV bli en fin bil egentlig, med hederlig unntak av de fineste årganger Range Rover da. Men når jeg fikk sett litt på nye X3 så synes jeg det etterhvert dannet seg et inntrykk av at denne må være blant de fineste (med ovennevnte forbehold) i sin klasse jeg. Bra design (gitt SUV-forutsetningene selvsagt) når man bruker litt tid på det.

Det var en nær endeløs rekke bilder i linken, men jeg klarte da å jobbe meg gjennom etterhvert. X3-35i så jo heftig nok ut da. 0-100 på 5.7s er heller ingen dårlig ytelse for en terrengvogn.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Veslemor har lagt sin elsk på X1 - hvit sådan.
    Valget står mao mellom en oljerigg av en LP-spiller .... eller en oljeforbruker (av den mildere variant, men dog) ... gjett hvor mitt hjerte ligger :-\

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.864
    Torget vurderinger
    1
    Dette må da være det styggeste BMW noensinne har gjort. Snakk om misfoster - i klasse med Rodius og CR-v GRØSS :p :-X

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Greit å provosere men synes jo den forrige var mye verre

S

Stereo_Mono

Gjest
    hifiguru skrev:
    Greit å provosere men synes jo den forrige var mye verre
    X3 er jo uansett vinkel den stygge andungen til BMW spør du meg. Den nye inkludert.
    Lurer på om det har noe med proporsjonene på disse mindre SUVene. Tiguan og Q5 f.eks ser heller ikke pene ut.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.864
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    X3 er jo uansett vinkel den stygge andungen til BMW spør du meg. Den nye inkludert.
    Lurer på om det har noe med proporsjonene på disse mindre SUVene. Tiguan og Q5 f.eks ser heller ikke pene ut.
    Ja proposjonene blir ikke bra på disse små SUV'ene, men det jo vinduslinja som virkelig gjør at X3 ser grim ut. De eneste (noenlunde) pene SUV'ene er noen av Range ROvers modeller og nyeTuareg - kanskje fordi designet er funksjonelt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn