Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Sitter her og teller på knappene om jeg skal kjøpe meg en ny bil. Alternativene er 530d eller 528i. Jeg kjører en 530d når, men den er 10 år gammel. Så langt har jeg bare positive erfaringer med diesel. Hvis jeg kjøper bilen i Norge blir det nok en 530d, men hvis jeg tar inn en brukt fra Tyskland ender jeg nok opp med en 528i. Endelig har det kommet en 5-serie som ser fin ut. Den forrige har jeg aldri likt - for lett foran og for tung bak (utseendemessig). Den nye er langt mer balansert.
    Jeg har sett en hel del BMWer i hvit, og det synes jeg er en fin farge - t.o.m. X6 blir spiselig i hvitt. Så kanskje det blir en hvit 530d på meg til høsten?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville ha betalt ekstra for en 523i istedet for en 530d (av nyeste type) jeg, så mye mer smooth og liflig kjøreopplevelse synes jeg det var. Vil anbefale deg å prøve den nye 530d før kjøp, noen kan synes det bli litt vel mye rykk-og-napp. Alle tre herrerne i vår familie reagerte negativt på det (fatter, brutter og meg), og vi foretrakk 523i. Men sterkere enn 523i er den, det er sikkert. Dog er 523i så sterk og rask uansett at det betydde ikke noe særlig for meg.

    Har ikke prøvd 528i, men den er nok enda mer attraktiv ja, rundt 50HK ekstra på ethvert turtall gjennom hele øvre del av turtallsregisteret merkes godt!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Kjører som sagt en 530d nå, og den er veldig smooth. Ikke mye rykk og napp der, nei. Det er med automatgir, og det vil jeg nok ha i den nye også. Ser at en 530d er 2 sek raskere aks fra 80-120 km/t enn 528i, og det er jo akkurat i det registeret man trenger aksellerasjonen. Men det er klart - min 530d har 184hk og 380 Nm, den nye har 248 hk og 540 Nm, og det merkes nok. 528i og 530d er ganske like i pris, så det er vel de to det står mellom.
    Egentlig er jeg veldig fornøyd med den jeg har, men hvis jeg ikke selger den snart får jeg lite igjen for den.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Voff skrev:
    Dette må da være det styggeste BMW noensinne har gjort. Snakk om misfoster - i klasse med Rodius og CR-v GRØSS :p :-X
    Nok et gullkorn fra mannen som belærer om andres peiling på design ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    .. Ser at en 530d er 2 sek raskere aks fra 80-120 km/t enn 528i, og det er jo akkurat i det registeret man trenger aksellerasjonen...
    Bare sånn for ordens skyld så vil jeg protestere på relevansen av akkurat slike opplysninger i praksis. Dette er jo tall hvor man står fast i 4. eller 5. gir, og det gjør man jo ikke med en bensinbil når man skal aksellerere eller kjøre forbi; om du har automat så girer den jo ned med bensinen, og da blir forholdstallene straks helt annerledes. Med manuel vipper man også ned i 3. når man skal kjøre raskt forbi i 70-80 km/t, da drar den lett opp til 140 i 3.gir.

    Så sammenlikningen her med fast gir vil alltid favorisere diesel på papiret, mens det i praksis vil arte seg annerledes imo; der bensinutgaven helst skal ha høyere turtall ved igangsetting av aksellerasjon, og også holder seg i giret mye lengre pga langt høyere rødgrense. Tipper at selv en F1-bil har forholdsvis beskjedne ytelser i 5.gir 80-120 :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Otare, bensin vs diesel kan forklares som en smakssak, trend, behov etc, men kjære deg:
    Setter du minste pris på god lyd, turtallsvillighet, smooth-het (fant ikke noe bedre ord), kjøreegenskaper (bensinmotorer er lettere, om enn marginalt, og har mye raskere respons) så velg BENSIN, BENSIN, BENSIN!
    Jeg har kjørt mye diesel, men har aldri blitt fascinert av dens eneste fordel, dreiemoment ved lavt turtall. Mye morsommere å strekke litt på bena når man trenger effekt og moment i en wagnersk lydkulisse. Pinnen på gulvet er en integrert del av bilkjøringen og bør dermed benyttes flittig for aktive opplevelser bak rattet. Jeg finner ikke at diesel når bensin til knærne en gang når det gjelder kjøreopplevelse og bilens følelsesmessige egenskaper. Nå er jeg kanskje litt mer enn gjennomsnittlig interessert i å kjøre bil også da turen ofte er målet i seg selv. Blås litt i måleverdiene, men vurder opplevelsen av egenskaper i praksis. Vurderingen er selvsagt helt din egen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Tipper at selv en F1-bil har forholdsvis beskjedne ytelser i 5.gir 80-120 :)
    Tipper det da disse motorene har et i normal oppfatning smalt register, men varver til 18000 (som er regelstyrt maksturtall, de passerte 20000 for noen år siden. Ikke verst for en 3-liters V10er som det var da. . .) gjennom 7 gear opp til i praksis ca 310-320 km/t avhengig av banen. I F1 utnyttes motorens potensiale maksimalt gjennom å alltid ha maks effekt tilgjengelig ved aktivt gearvalg. Off topic jeg? Synes bare F1 er den mest fascinerende av all sport :).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er jo egentlig ikke OT ift relevansen av slike sammenliknende elastisitetsmålinger for bensin vs diesel; det er jo egentlig helt i kjernen av poenget. En dieselbil vil i slike målinger, slik målingene gjøres idag, ha fordelen av å ha noe nær maksimal effekt allerede fra start, mens bensinbilen ligger langt under den delen av turtallsområdet der den har høyest effekt. I praksis er det jo ikke slik, man lar jo ikke en bensinbil ligge i 5. dersom man trenger rask aks fra 70-80 og opp.

    Bare et eksempel; min manuelle 525i har rundt 2000rpm ved 80 km/t i 5.gir den. Ved 120 km/t har den 3000 rpm eller så. Effektavgivelsen begynner først ordentlig ved 3500 rpm og rødgrensa går på 7000 rpm. Til ettertanke.

    Ellers enig også i betraktningene om kjøreglede; som sagt for akkurat F10 så ville jeg faktisk ha betalt ekstra for 523i ift 530d pga det du nevner. Den gav simpelthen bare en mye bedre totalkjøreopplevelse, til tross for mindre aksellerasjonstall.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JackX skrev:
    Veslemor har lagt sin elsk på X1 - hvit sådan.
    Valget står mao mellom en oljerigg av en LP-spiller .... eller en oljeforbruker (av den mildere variant, men dog) ... gjett hvor mitt hjerte ligger :-\
    Det burde vel ligge hos veslemor ;)
    Og da bør det jo bli en X1 ;D Platespiller har du ;)

    Ellers synes jeg det Vidar sier er en grei måte å uttrykke det på, SüV har ikke samme mulighet av helt naturlige årsaker til å ligne mer linjelekre biler som f.eks. Roysens nye 645i eller f.eks. nye Scirocco for å ta et annet eksempel.
    Men min nye X1 er uten tvil mer praktisk enn de to nevnte, i hvert fall for mitt tiltenkte bruk (ikke terrengkjøring nei)

    Sammenlignet med min nylig solgte 15 år gamle Audi A6 2,6 Avant, så har jeg nå fått kortere bil og da også kortere bagasjerom (litt minus lastemessig og + rent bruksmessig og akselavstanden er også større på X1.
    Høyere innlastingsmulighet (gulv til tak), raskere aks. lavere forbruk og så godt som like stille bil i hvert fall så fort en kommer seg opp i 3 gear eller aller helst 6.
    4 hjulstrekk de gangene det er en rimelig klar fordel.

    Jeg synes som noen allerede har sagt at den nye er bedre utseendemessig enn den forrige og ja jeg begynte også å lure på hvor mange bilder det egentlig var, blei jo aldri ferdig følte jeg, men flotte bilder da.

    Mvh.KW
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    En liten korrigering Vidar: Det er vel slik at maks effekt nås ved noe nær maks turtall. Det er vel et høyt tilgjengelig dreiemoment ved lave turtall på dieselmotorer som gjør at de aksellererer raskt innenfor ett gitt gir. Jeg er helt enig i at det i praksis er irrelevant da man selvfølgelig benytter girene når man trenger rask aksellerasjon ved f.eks. forbikjøringer. Jeg benytter alltid 4. evt 3. ved forbikjøring. Sistnvnte når man vil foreta en raskest mulig aksellerasjon. Og så er det nå slik med meg at jeg elsker lyden og opplevelsen når man toucher 7000 for giring. Min erfaring er også at diesel oppleves som mer rykkete, har smalere register pga lite turtallsområde samt en innebygget uvillighet mot turtallsendringer. Det oppleves som at du må tvinge motoren til å gå rundt mot dens vilje, ikke at den velvillig drar avgårde med et smil slik en bensinmotor kan oppleves. Lite korrekt beskrivelse selvsagt, men det oppleves omtrent slik. Og så lyden da! En audiointeressert burde strengt tatt velge bort diesel kun pga lyden ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg; ang korreksjonen, nå er ikke jeg noen fysiker, men jeg tror da at effekt er arbeid pr tidsenhet, og at dreiemoment henger nøye sammen med effekt på et gitt turtall.

    Kraften x arm utgjør tilsammen dreiemoment (Nm) som ikke må forveksles med arbeid, hvis enhet også er Nm. Arbeid er skalarproduktet av kraft x strekning, som igjen altså pr tidsenhet angis som effekt. Alt henger følgelig sammen i en runddans, men det er da visserlig til slutt arbeidet og ikke kraften som aksellererer en bil? Kraften trengs for arbeidet, men det er arbeidet som til slutt flytter bilen, og dette er arbeidet henger nøye sammen med effekten :)

    Oppsummert kan man kanskje si at sammenhengen mellom effekt, turtall og dreiemoment er slik;

    effekt = dreiemoment x omdreiningshastighet.

    Dobler man dreiemomentet ved et gitt turtall så dobles effekten. Dobler man turtallet for et gitt dreiemoment, så dobles effekten. Osv osv osv.

    Se der, er vi OT :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Sitter her og teller på knappene om jeg skal kjøpe meg en ny bil. Alternativene er 530d eller 528i. Jeg kjører en 530d når, men den er 10 år gammel. Så langt har jeg bare positive erfaringer med diesel. Hvis jeg kjøper bilen i Norge blir det nok en 530d, men hvis jeg tar inn en brukt fra Tyskland ender jeg nok opp med en 528i. Endelig har det kommet en 5-serie som ser fin ut. Den forrige har jeg aldri likt - for lett foran og for tung bak (utseendemessig). Den nye er langt mer balansert.
    Jeg har sett en hel del BMWer i hvit, og det synes jeg er en fin farge - t.o.m. X6 blir spiselig i hvitt. Så kanskje det blir en hvit 530d på meg til høsten?
    Kjører X5 3,0D siste versjon i dag. Tidligere eier av en rekke BMW èr, alle med 6-sylindret bensinmotor. Fikk gleden av å kjøre den nye 528i i forrige uke, gud bedre for en bil! Det er ikke mye i veien med 3,0d motoren, men for min del hadde det ikke vært snev av tvil; 528i. Jeg hadde imidlertid neppe klart å styre unna 535i hvis jeg skulle byttet bil nå 8)
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Det var en nær endeløs rekke bilder i linken, men jeg klarte da å jobbe meg gjennom etterhvert. X3-35i så jo heftig nok ut da. 0-100 på 5.7s er heller ingen dårlig ytelse for en terrengvogn.
    Terrengvogn er vel i beste fall en overdrivelse. Jeg har aldri skjønt hvorfor noen kjøper X-modellene, når sedanene slår de på stort sett alle parametre til en lavere pris. Eneste fordel er at du sitter høyere, om man er stiv til beins eller liker overblikk. Evt kjøre over bilene du krasjer med.

    Designet er en annen sak, men det blir for subjektivt til at det er vits i å diskutere ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Vidar, det du sier vel så vidt jeg forstår riktig og sammenhengen mellom effekt og dreiemoment er både kjent og korrekt. Men det er likevel slik at makseffekten i en motor tas ut ved ca maksturtall. Det er økning i dreiemoment som gir akselerasjon og effekt er som du selv skriver dreiemoment x turtall. Nå er det slik at utveksling i girkasse og differensialen gir tilgjengelig dreiemoment på hjulet som er det nyttige ved akselerasjon. Dieselmotoren har den egenskapen at den har høyt dreiemomment tilgjengelig på et lavt turtall som gjør at de akselererer bedre innenfor ett gitt gir. For deg og meg som liker de bensindrevne kjøretøys karakteristikk og godlyd (enten det er Puccini eller Wagner :)) er dette fremdeles irrelevant da vi i stedet benytter korrekt gir for å oppnå det samme. Det er en veldig god grunn til at man innen motorsport benytter turtallsvillige motorer og det er at man da kan få et høy effekt (som henger sammen med turtall) og dermed et høyt dreiemoment som gir akselerasjonsevne og høy hastighet med en liten og effektiv motor (alt er relativt, men 7-800 hk er ikke aller verst med en 2,4l motor, for ikke å snakke om de godt over 1000hk man kunne få (under kvalifisering) fra en 1,5l turbomotor i den æraen). Vi er vel ikke fysikere noen av oss, men jeg oppfatter det som at vi skriver om de samme tingene med en felles forståelse om enn med forskjellige ord. Jeg gir meg likevel ikke på at maks effekt er kun tilgjengelig ved ca maksturtall for motoren så korrigeringen står ved like ;). Men det betyr ikke så mye. Motorkarakteristikk og utveksling er bare nyttige egenskaper/redskaper for å nyttiggjøre seg dette til akselerasjon og fart.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Dere får det nesten til å høres ut som om det ikke er mulig å gire ned, eller foreta en kickdown med automatkasse, hvis man kjører diesel. Bare nesten da ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke poenget, Magnus. Poenget er om argumentet med at innengirsakselerasjon er bedre for en dieselmotor er relevant eller ei. Vi vet jo selvsagt alle at bil, som hifi, skal velges på grunnlag av lyden de lager :).
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Det siste finner jeg rart, ettersom den perfekte motor hverken ville utviklet varme eller laget noe lyd som helst - da begge faktorene minsker en motors effektivitet. Du sikter sikkert til el-biler? ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    Det siste finner jeg rart, ettersom den perfekte motor hverken ville utviklet varme eller laget noe lyd som helst - da begge faktorene minsker en motors effektivitet. Du sikter sikkert til el-biler? ;)
    Tøysekoppen ;)
    Den perfekte motor er vel den motoren som gir størst gåsehud under gasspådrag, eller?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    ..  Det er økning i dreiemoment som gir akselerasjon og effekt er som du selv skriver dreiemoment x turtall...
    Om jeg får flisespikke litt da; det er ikke helt slik om jeg ikke tar mye feil, dreiemomentet kan ikke gi aksellerasjon uten at det omsettes i effekt i fysikken.

    Økning i dreiemoment gir økt effekt ved et gitt turtall (hvilket som helst turtall egentlig, enten det er høyt eller lavt), og det er denne økte effekten som igjen gir økt aksellerasjon. Se formelen min over. Men det er bare to sider å skue en sak fra egentlig.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Har ikke testet BMW diesel, men må si jeg liker bunndraget mange diesmotorer gir. Spesielt i bytraffikk surrer man (i allefall jeg) rundt på relativt lavt turtall, og da er det flott å slippe å gire ned for å få litt fart på bilen når det trengs.

    Små bensinmotorer og/eller turbomotorer der all effekten ligger i toppen er faktisk dørgende kjedelig å kjøre med til dagligdags IMO.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Mange gode poeng her. Det stemmer at en diesel reagerer langsommere enn en bensinbil, og det er nok et poeng i forhold til forbikjøring - man må bestemme seg litt tidligere i en dieselbil enn en bensin - dettar litt lenger tid fra du trykker ned gassen til bilen "tar av", men når den først kommer, så gud hjelpe meg.
    Når det gjelder diesellyden, så kan du bare glemme den i en BMW. Den hører du ingen ting til inne i bilen. Ute, kanskje, men der er jeg aldri :D
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Behovsprøvd, som alt annet her i verden, Trond :)

    Subjektivitet har aldri vært grobunn for en konstruktiv diskusjon ;D


    otare: i 1-serien min hører du lyden ganske godt, men veldig typisk dieselknatring (som er helt fryktelig!) tilhører skjeldenhetene inni bilen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Har ikke testet BMW diesel, men må si jeg liker bunndraget mange diesmotorer gir. Spesielt i bytraffikk surrer man (i allefall jeg) rundt på relativt lavt turtall, og da er det flott å slippe å gire ned for å få litt fart på bilen når det trengs.

    Små bensinmotorer og/eller turbomotorer der all effekten ligger i toppen er faktisk dørgende kjedelig å kjøre med til dagligdags IMO.
    Enig i at små bensinmotorer ofte er kjedelige, minner bare om at disse bensinmotorene vi snakker om er 3-liters rekkeseksere bygd etter alle motorkunstens regler, har effekter fra 204-306 HK, og dreiemomenter som ikke står noe tilbake for "vanlige" firesylindrede turbodiesler i mange biler, hverken i nivå eller "fra"-turtall.

    Dette er svære, kraftige bensinmotorer som gir en solid punch fra bunn av, og man kan ikke sammenlikne de med små "vanlige" bensinmotorer. Utover det så er det gode poenger du har, og det er helt klart at for småmotorer så er det betydelig med dreiemoment med diesel enn bensin. Det er bare det at med slike motorer som her så spiller ikke noen hundre Nm ekstra den helt store rollen, imo.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    .Marcus skrev:
    otare: i 1-serien min hører du lyden ganske godt, men veldig typisk dieselknatring (som er helt fryktelig!) tilhører skjeldenhetene inni bilen.
    I min, riktignok 10 år gamle 530 diesel hører du ingen dieselknatring inne i kupeen, uansett turtall.

    BTW: Min har en 5 trinns automatkasse. Hvordan er den nye 8-trinnskassen i forhold?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes da vitterlig at vi sier det samme her :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Jeg synes da vitterlig at vi sier det samme her :)
    I praksis blir det jo det, men du sier at det er dreiemomentet som gir aksellerasjon, mens jeg sier at dreiemomentet gir økt effekt, og effekten gir aksellerasjonen.

    Dreiemomentet fører til aksellerasjon når det omsettes i effekt, mens du korrigerte meg med å si at det ikke var effekten som gav alsellerasjon, men dreiemomentet. Jeg måtte jo svare på det :) Litt flisespikking i finværet :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Trondmeg skrev:
    Jeg synes da vitterlig at vi sier det samme her :)
    I praksis blir det jo det, men du sier at det er dreiemomentet som gir aksellerasjon, mens jeg sier at dreiemomentet gir økt effekt, og effekten gir aksellerasjonen.

    Dreiemomentet fører til aksellerasjon når det omsettes i effekt, mens du korrigerte meg med å si at det ikke var effekten som gav alsellerasjon, men dreiemomentet. Jeg måtte jo svare på det :) Litt flisespikking i finværet :)
    Det jeg korrigerte deg på var at du skrev at det var nær maksimal effekt ved et lavt turtall i en dieselmotor (fritt etter hukommelsen). Men maksimal effekt opptrer kun ved ca fullt turtall. Det er dreiemomentet som er høyere (enn hos Otto) ved lavt turtall i Rudolfen.

    Jeg mener forresten fremdeles at det er en økning i dreiemomentet (som gir økning i effekten pga turtallet) som øker akselerasjonen, men dette er fliser spikket med sylkvass kniv.


    EDIT, her er ditt sitat:
    "En dieselbil vil i slike målinger, slik målingene gjøres idag, ha fordelen av å ha noe nær maksimal effekt allerede fra start, mens bensinbilen ligger langt under den delen av turtallsområdet der den har høyest effekt."

    Jeg forstår dette slik at du mener det er slik fordi dieselen har et lavere turtallsregister. Effekt/turtallskurven er likevel noe nær lineær i turtallsregisteret og maks effekt opptrer ved ca maks turtall.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    EDIT, her er ditt sitat:
    "En dieselbil vil i slike målinger, slik målingene gjøres idag, ha fordelen av å ha noe nær maksimal effekt allerede fra start, mens bensinbilen ligger langt under den delen av turtallsområdet der den har høyest effekt."

    Jeg forstår dette slik at du mener det er slik fordi dieselen har et lavere turtallsregister. Effekt/turtallskurven er likevel noe nær lineær i turtallsregisteret og maks effekt opptrer ved ca maks turtall.
    Det er korrekt slik jeg mener det; det jeg mener med dette er at dieselen har i 5.gir ved 80kmt en effekt som er nærerme sin maks effekt enn hva bensinmotoren har i samme gir og fart. Dette er selvsagt fordi dreiemomentet er høyere ved det turtallet, og når dreiemomentet er høyere ved et gitt turtall, så avgis det høyere effekt.
    Det er effekten som gir aksellerasjonen, men det er dreiemomentet som gir effekten.

    (Vi husker regla mi at effekt = dreiemoment x turtall)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    En av hovedgrunnene jeg skygger diesel som pesten er at de er farlige døde under 1500omr. Prøv å kjøre rolig (10-15kmh) ut i en rundkjøringen i 2.gir å gi på. Helt død.
    Alle moderne og eldre dieselbiler jeg har kjørt har det problemet og det ender i stress giring ned i første med den tiden det tar. Det virker som at alt kraft bare kommer på engang. Finnes ikke smidig i det hele tatt. Har dog ikke kjørt 530d o.lign. Dette er snakk om moderne 1.6 - 2.0L Common Rail Turbo Diesler, som brukes i biler på jobben.

    Ellers har jeg jo andre preferanser til å skygge unna diesel. Stikkord er lyd, registerbredden og smidighet.

    2 liter bensin turboen i GTIen min på 210hk og 280nm fra 1700omr sparker mere en greit nok unna :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Det er likevel dreiemomentet på hjulene som skaper akselerasjon. Jeg mener fremdeles at effekten er et resultat av dreiemoment og turtall. Har du ikke tilstrekkelig dreiemoment for å få akselerasjon vil du heller ikke avgi høyere effekt. Akademikere, vi? Dette har vel allmen interesse ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.375
    Antall liker
    8.863
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Det virker som at alt kraft bare kommer på engang. Finnes ikke smidig i det hele tatt.
    Nei vet du hva. Det er nærmest flere tiår (ialle fall ett) siden ketchupeffekten forsvant fra turbodieselmotorer. Finnes knapt noe mer smidig enn en moderne diesel.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Voff skrev:
    digiman skrev:
    Det virker som at alt kraft bare kommer på engang. Finnes ikke smidig i det hele tatt.
    Nei vet du hva. Det er nærmest flere tiår (ialle fall ett) siden ketchupeffekten forsvant fra turbodieselmotorer. Finnes knapt noe mer smidig enn en moderne diesel.
    Ok! Da gjelder det IKKE nye Ford, VW og Peugeot med 1.6-2.0 TDI. Vi har en del av de parkert utenfor her på kontoret og alle er like ille. Som sagt. Jeg har ikke kjørt stor sekser diesel og regner nok med at det er en helt annen affære :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.375
    Antall liker
    8.863
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Mange gode poeng her. Det stemmer at en diesel reagerer langsommere enn en bensinbil, og det er nok et poeng i forhold til forbikjøring - man må bestemme seg litt tidligere i en dieselbil enn en bensin - dettar litt lenger tid fra du trykker ned gassen til bilen "tar av", men når den først kommer, så gud hjelpe meg.
    Her er jeg også uenig. Såfremt man kjører i optimalt turtall, og det gjør man jo som regel alltid i en diesel - sånn ca 2000 omdreininger - så ligger man midt i max dreiemoment. Da skjer det med èn gang. Bensinmotorer derimot, medmindre man har en moderne lavtrykksturbo - som igrunnen oppfører seg som en diesel når det gjelder dreiemomentskurve, må man gire ned og få turtallet opp før noe skjer. Da har man gjerne et lengre drag...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.375
    Antall liker
    8.863
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Ok! Da gjelder det IKKE nye Ford, VW og Peugeot med 1.6-2.0 TDI. Vi har en del av de parkert utenfor her på kontoret og alle er like ille. Som sagt. Jeg har ikke kjørt stor sekser diesel og regner nok med at det er en helt annen affære :)

    En diesel kveles mye bråere enn en bensinmotor. Det betyr at de er mindre tilgivelig for førerfeil. En annen ting man skal være oppmerksom på er at moderne dieselmotorer trenger laaaang innkjøring og kveles utrolig lett før de er innkjørt. F.eks trenger VAG's 1.9 TDI rundt 45.000km for å blitt skikkelig innkjørt; da går forbruket ned og smidigheten opp.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Det er likevel dreiemomentet på hjulene som skaper akselerasjon...
    Ikke før hjulene begynner å bevege seg, og da har vi plutselig tatt med bevegelse, slik at vi har effekt og arbeide. Bevegelse er ikke et ledd i definisjonen av dreiemoment. Dreiemoment kan forenklet defineres som kraft x arm, og man kan meget vel ha et høyt dreiemoment på en akse uten at det beveger seg.

    Om en mutter er vridd til med f.eks 10Nm så kan du meget vel tilføre 5Nm senere; mutteren rikker seg ikke, men det er et 5 Nm dreiemoment på den allikevel. Det er først når det blir bevegelse at det blir akselerasjon, og da er det plutselig effekt.. fordi effekt er dreiemoment x omdreiningstall.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Dreiemoment

    Interessant og lærerik diskusjon forresten, det er greit å få sett nærmere på begreper.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Voff skrev:
    digiman skrev:
    Ok! Da gjelder det IKKE nye Ford, VW og Peugeot med 1.6-2.0 TDI. Vi har en del av de parkert utenfor her på kontoret og alle er like ille. Som sagt. Jeg har ikke kjørt stor sekser diesel og regner nok med at det er en helt annen affære :)

    En diesel kveles mye bråere enn en bensinmotor. Det betyr at de er mindre tilgivelig for førerfeil. En annen ting man skal være oppmerksom på er at moderne dieselmotorer trenger laaaang innkjøring og kveles utrolig lett før de er innkjørt. F.eks trenger VAG's 1.9 TDI rundt 45.000km for å blitt skikkelig innkjørt; da går forbruket ned og smidigheten opp.
    Kan vel ikke akkurat regnes som en god egenskap i diesel sin favør. Men skjønner jo at dette er en smakssak og ikke minst en tilvenning sak.
    Det var enklere før. Da var det bare støy, sort eksosskyer og 0-100 i fritt fall på 3 dager ;D
    De siste 10 årene er det dieselmotorer som har hatt en rivende utvikling på forbuk og effekt. Nå begynner dette heldigvis å komme tilgode for supermoderne direkte innsprøytet økonomiske bensinmotorer med moderne turbo teknologi.

    Dette er bare ren spekulasjon fra meg, men det er vel mulig at det er noen hemmelige planlagte avgiftsendringer i EU i forhold til all den NOX dieselbiler spyr ut som, igjen gjør at produsenter er føre var med gode alternativer fremover ;)
    Norges Astma Forrening vil jo ha diesel av veiene. http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Pressemeldinger/2904/

    Min mors nye Golf Mk6 1.4TSI er et supert eksempel på hypermoderne bensinmotor. Jeg ble nesten sjokkert over smidigheten og trekkviljen i den lille 1.4l turbo, 125hk, 200Nm (1500-4500omr) motoren. En «typisk» 1.6 som den omtrent erstatter prismessigst er jo latterlig dinosaur teknologi og treg i forhold. Det som også er interessant med denne lille TSI tassen er at den har hele 80% tilgjengelig moment fra tomgang. Imponerende! Der drar den sterkt og raskt ut i rundkjøringene i 2 gir i krabbefart.

    Ser forøvrig at de fleste produsenter satser friskt på «downsizeing» og turboteknologi i sine bensinmotorer nå om dagen. BMW inkl, som forøvrig har noen helt fantastiske turbomotorer. Skulle ønske 1.6T motoren deres var tilgjengelig i 3 serien f.eks.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Et eksempel på en slik moderne BMW bensinmotor er jo N55 (som man finner bl.a i nye 535i).

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N55

    Et vidunder av en motor. Tre liter rekkeseks, to turboer i en boks (hver lader 3 sylindre), 10 kg lettere enn de andre sekserne i serien (523i og 528i som har N52-53-motorer). 400Nm allerede ved 1200 rpm (!!!), som er helt uhørt for en bensinmotor, 306 HK fra 5800 rpm opp til 7000, og rødgrense ved 7000. Bygd i magnesium-legering, og det er en oppdatering på N54-motoren som hadde to separate turboer, den som sto i 335i inntil nylig.

    Alle disse motorene har blitt hedret med en rekke priser og utmerkelser. Det er disse motorene man får som standard med en bensindrevet 6-sylindret BMW 5-serie idag, og i mine øyne, ører og det meste annet så er dette halve gleden bilen nesten, og er sjefsargument #1 for å kjøpe bensinutgavene av F10.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Voff skrev:
    otare skrev:
    Mange gode poeng her. Det stemmer at en diesel reagerer langsommere enn en bensinbil, og det er nok et poeng i forhold til forbikjøring - man må bestemme seg litt tidligere i en dieselbil enn en bensin - dettar litt lenger tid fra du trykker ned gassen til bilen "tar av", men når den først kommer, så gud hjelpe meg.
    Her er jeg også uenig. Såfremt man kjører i optimalt turtall, og det gjør man jo som regel alltid i en diesel - sånn ca 2000 omdreininger - så ligger man midt i max dreiemoment. Da skjer det med èn gang. Bensinmotorer derimot, medmindre man har en moderne lavtrykksturbo - som igrunnen oppfører seg som en diesel når det gjelder dreiemomentskurve, må man gire ned og få turtallet opp før noe skjer. Da har man gjerne et lengre drag...
    Å cruise på 2000 omdreininger er helt uaktuelt med en dieselmotor, når jeg kun er interessert å holde farten er det mer enn nok å finne giret som gjør at motoren jobber på ca 1.1-1.4k omdreininger - å kjøre på lave turtall er jo halve poenget med en diesel. Er jeg på liv og død nødt til å komme forbi, da gires det heller ned for å få opp turtallet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn