45 min ladetidPink_Panther skrev:Hvis du har tid til å bruke et halvt døgn på å "tanke" så er vel elbil et alternativ.
45 min ladetidPink_Panther skrev:Hvis du har tid til å bruke et halvt døgn på å "tanke" så er vel elbil et alternativ.
Både hk og Co2 avgifter er selvsagt ikke annet enn rør og løgn. Det er jo bare andre navn på årelating av befolkningen som ønsker bruke penger på bil som er spennende. Prisen i siviliserte land som Sverige, UK, Tyskland, Italia etc må ganges med 3 før man finner prisen her på berget. Forurensningen ligger i forbruk. Ergo drivstoff. Ønsker man begrense bilbruken er det jo bare å sette prisen til 20kr pr liter.Vidar P skrev:Enig i prinsipp. Det sykeste av alt er HK-avgift. Idag er HK nærmest helt uten relasjon til CO2-utslipp, så fremskrittsdrivende produsenter (som BMW, som lager motorer med stadig lavere utslipp og stadig høyere effektivitet) blir straffet. Bare av gammel sosialistisk vane. Tragisk, som du sier.digiman skrev:Er det egentlig ikke tragisk hvor mye man må ut med for en bra bil i dette landet?
Om man vil vri det i et litt mer fordelaktig lys da; man får desto mer igjen for sin innbyttebil, og har desto større fradrag (for de av oss som bruker bil i næring iallefall). Disse avgiftene berører oss ved førstegangskjøp, men ved andregangs osv kjøp så har vi jo en verdi å bytte inn, om du skjønner. Så det er den første bilen man kjøper uten å ha en særlig verdi i sin utgående bil som koster oss.
Hugh; ikke noen Alfa; men det er ikke så langt fra fabrikkene som man skulle tro.
Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer..tore. skrev:4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
450V uttak? Da må du vel innstallere en transf. 220/440V i heimen, hvis du ikke er blant de få som har fått 400V i huset. Men for all del, bilen er knalltøff!.tore. skrev:4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
Jeg spurte riktignok om min ide var tåpelig, og forventet positiv og negativ tilbakemelding, men dette var vel litt lettvint Hugh? Utdyp!Hugh skrev:Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer..tore. skrev:4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
Tesla fungerer ikke i praksis. Øko regnskapet pr produserte bil er en katastrofe (mht tungmettaler, avfallsproblematikk på batterier etc) og de er like driftsikre som Maserati biturbo fra 1981. Dette er Utopias biler der Jens Kolibrihjerne er president og Sigbjørn Pinnsvin er Finansminister. En Brera tankes på 3 min og kan kjøres 40mil i aggressiv stil. Ingen tungmettaler, bare fin CO2 som får blomstene til å spire. Vedrørende Cowboy- Toyotaen Tesla (viss deler har reist jorda rundt 34 ganger før den er satt sammen): Bergen Oslo på en lading er i sige hastighet, uten varmeapparat og i solbris og medvind. Bare vås. Skal du spare miljøet: Bli hjemme..tore. skrev:Jeg spurte riktignok om min ide var tåpelig, og forventet positiv og negativ tilbakemelding, men dette var vel litt lettvint Hugh? Utdyp!Hugh skrev:Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer..tore. skrev:4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
All respekt for ditt valg av bil, Breraen hadde vært på toppen av min liste også hvis barna hadde forlatt redet, men det er ikke til å stikke under en stol at denne elektriske vispen har ett sekund bedre 0-100 enn 3.2 Brera. Bilen har blitt produsert og testet, så jeg regner med det ikke er basert på gjetning.
Gode poeng! Min Golf GTI 2010 med 210Hk har et CO2-utslipp, g/km på 170 men blir straffet ihjel pga HK avgiften. Helt og totalt molbo system. Problemet med å endre dagens regler radikalt er at vi som har kjøpt oss relativ kostbar bil det siste vil gå på et enormt tap ved salg igjen om dette skulle brått endres. Hvordan løser man det?Hugh skrev:Både hk og Co2 avgifter er selvsagt ikke annet enn rør og løgn. Det er jo bare andre navn på årelating av befolkningen som ønsker bruke penger på bil som er spennende. Prisen i siviliserte land som Sverige, UK, Tyskland, Italia etc må ganges med 3 før man finner prisen her på berget. Forurensningen ligger i forbruk. Ergo drivstoff. Ønsker man begrense bilbruken er det jo bare å sette prisen til 20kr pr liter.Vidar P skrev:Enig i prinsipp. Det sykeste av alt er HK-avgift. Idag er HK nærmest helt uten relasjon til CO2-utslipp, så fremskrittsdrivende produsenter (som BMW, som lager motorer med stadig lavere utslipp og stadig høyere effektivitet) blir straffet. Bare av gammel sosialistisk vane. Tragisk, som du sier.digiman skrev:Er det egentlig ikke tragisk hvor mye man må ut med for en bra bil i dette landet?
Om man vil vri det i et litt mer fordelaktig lys da; man får desto mer igjen for sin innbyttebil, og har desto større fradrag (for de av oss som bruker bil i næring iallefall). Disse avgiftene berører oss ved førstegangskjøp, men ved andregangs osv kjøp så har vi jo en verdi å bytte inn, om du skjønner. Så det er den første bilen man kjøper uten å ha en særlig verdi i sin utgående bil som koster oss.
Hugh; ikke noen Alfa; men det er ikke så langt fra fabrikkene som man skulle tro.
Det å pushe diesel er en stor ulykke for cellene til alle levende organismer, men det driter de underutviklede folkevalgte selvsagt i. Internasjonal anerkjennelse ligger i utopisk co2 politikk.
535 yter som en superbil, det gjør ikke Brera VidarP! En 3.2 Brera koster forøvrig (med rett utstyr og motor) 32 tusen pund. I pottit-norge ca en million kroner.
Vedrørende hk henger det nok fortsatt en del (selv med moderne motorer) sammen med hk. Moderne bensinmotorer med turbo har nesten 1 til 1 i hk og g/km co2 om jeg husker rett. 200 hk = 193g/km, 135hk=130g/kg etc. Men hvem bryr seg. Om pinglemotor kjører 25000km og voksenmotor kjører 8000km er det førstnevnte som lager mest «problemer».
Jeg ser den, det blir litt som sparepæretullet. Men bensinen tar slutt, og for lokalforurensing er elbilen gull. Litt utrivelig her i Bergen i vinter. Men nå kjører jo stort sett alle bergensere diesel. Hvis jeg går for BMWen, så blir jeg med min økonomi "tvunget" til å kjøpe diesel. Det svir! 520d og 523i koster akkurat det samme før avgifter og går omtrent akkurat like fort, men kolibripinnsvinene har bestemt at jeg må betale over 100 000 mer i avgifter for bensinutgaven. På en bil som allerede presser mitt budsjett til bristepunktet gir det meg ikke noe valg. Spesielt med tanke på at en liten time hos doktoren gjør den vesentlig raskere enn 523. Så får jeg heller være litt pragmatisk når det kommer til lyd og motorkarakteristikk. (men jeg hadde aldri kjøpt Brera med diesel, der går grensen)Hugh skrev:Tesla fungerer ikke i praksis. Øko regnskapet pr produserte bil er en katastrofe (mht tungmettaler, avfallsproblematikk på batterier etc) og de er like driftsikre som Maserati biturbo fra 1981. Dette er Utopias biler der Jens Kolibrihjerne er president og Sigbjørn Pinnsvin er Finansminister. En Brera tankes på 3 min og kan kjøres 40mil i aggressiv stil. Ingen tungmettaler, bare fin CO2 som får blomstene til å spire. Vedrørende Cowboy- Toyotaen Tesla (viss deler har reist jorda rundt 34 ganger før den er satt sammen): Bergen Oslo på en lading er i sige hastighet, uten varmeapparat og i solbris og medvind. Bare vås. Skal du spare miljøet: Bli hjemme..tore. skrev:Jeg spurte riktignok om min ide var tåpelig, og forventet positiv og negativ tilbakemelding, men dette var vel litt lettvint Hugh? Utdyp!Hugh skrev:Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer..tore. skrev:4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
All respekt for ditt valg av bil, Breraen hadde vært på toppen av min liste også hvis barna hadde forlatt redet, men det er ikke til å stikke under en stol at denne elektriske vispen har ett sekund bedre 0-100 enn 3.2 Brera. Bilen har blitt produsert og testet, så jeg regner med det ikke er basert på gjetning.
Myndighetene sier de driver fordelings politikk den ene dagen. Men hvis en barne familie klager på at en sikker familiebil blir urimelig dyr, sier de at bilavgiftene ikke skal brukes til sosialpolitikk den andre dagen. HK avgift er en luksus avgift, det har de sagt rett ut flere ganger.Vidar P skrev:Bare for å fullføre eksempelet da; en 535i har 306 HK og slipper ut 195g/km. Jeg ville ha gjettet på at bilparken i Norge i snitt (alle aldre medregnet) har kanskje rundt en tredjepart av effekten, men slipper ut mer CO2. Dermed mener jeg at relasjonene ikke lengre henger sammen tilstrekkelig til å fortsatt holde på HK-avgift, fordi HK ikke er tilstrekkelig relevant ift hva man ønsker av miljøeffekt.
Så det blir da som du sier Hugh, det er andre motiver for dette, slikt som årelating.
Fant prislista.johnnygrandis skrev:.. Vidar vet du nyprisen på herligheten ?
Det blir litt blandende følelser når jeg kikker helt ut til høyre i prislisten......Vidar P skrev:Fant prislista.johnnygrandis skrev:.. Vidar vet du nyprisen på herligheten ?
http://content.bmw.no/5-serie_Sedan/F10_5-serie_Sedan_03_2010.pdf
johnnygrandis skrev:Det blir litt blandende følelser når jeg kikker helt ut til høyre i prislisten......Vidar P skrev:Fant prislista.johnnygrandis skrev:.. Vidar vet du nyprisen på herligheten ?
http://content.bmw.no/5-serie_Sedan/F10_5-serie_Sedan_03_2010.pdf
Det er iallefall den SUV'en som stopper minst i Tyskland, ser det ut til. Hyundai Tucson stopper mest.Gago skrev:er x3 bra? mye kødd med den? ..
Overstyring er jo noe som stort sett rammer bakhjulsdrevne biler. De fleste forhjulstrekkere er jo som regel understyrte. Men nå er jo ikke Volvo akkurat målestokken her... :johnnygrandis skrev:Litt nedverdigende for våres Volvo D5 2005 Modell er at BMW`en (320D) som er 5 år eldre har mye bedre veigrep og styring. Nå er riktignok Volvoen ettpar hundre kilo mer men uansett blir den lett overstyrt og sporer mye mer enn BMW`en. Slik jeg ser det scorer BMW`en stort med å ha drivkraften på bakhjulene, styringen er meget presis og bra på disse bilene og det er noe som merkes når de kjøres.
Vidar P skrev:Litt overstyring vil man jo ha, og det er jo en av premie-fordelene ved bakhjulstrekk.
Det er nok understyrt jeg mener...., - Sorry ikke meningen å forvirre deg voffVoff skrev:Overstyring er jo noe som stort sett rammer bakhjulsdrevne biler. De fleste forhjulstrekkere er jo som regel understyrte. Men nå er jo ikke Volvo akkurat målestokken her... :johnnygrandis skrev:Litt nedverdigende for våres Volvo D5 2005 Modell er at BMW`en (320D) som er 5 år eldre har mye bedre veigrep og styring. Nå er riktignok Volvoen ettpar hundre kilo mer men uansett blir den lett overstyrt og sporer mye mer enn BMW`en. Slik jeg ser det scorer BMW`en stort med å ha drivkraften på bakhjulene, styringen er meget presis og bra på disse bilene og det er noe som merkes når de kjøres.
Selv om ikke Audi er målestokken her : vil jeg ikke kalle Audi balansert, mere ustabil bil på alle måter skal du lete lenge etter,- Feil og mangler på forstilling er vel en rimelig kjent sak for de fleste.Voff skrev:Vidar P skrev:Litt overstyring vil man jo ha, og det er jo en av premie-fordelene ved bakhjulstrekk.
Overstyring vil du definitivt ikke ha på en forhjulstrekker. De er nemlig ikke like enkel å kontrollere når de først overstyrer. Ett eksempel er forrige Mondeo som etter min mening var nokså skummel når den slapp (i motsetning til en Audi f.eks, som er balansert intil det nevrotiske).
Det finnes en på Gardermoen. Også på Økern (Autozentrum) og utover langs E18 i retning sør (stenshagen)Spiralis skrev:Noe fornuftig må man jo gjøre når man sitter fast her i Oslo.
Hvor finner jeg en Bimmer selger her i Oslo ?