Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Vidar P skrev:
    digiman skrev:
    Er det egentlig ikke tragisk hvor mye man må ut med for en bra bil i dette landet?
    Enig i prinsipp. Det sykeste av alt er HK-avgift. Idag er HK nærmest helt uten relasjon til CO2-utslipp, så fremskrittsdrivende produsenter (som BMW, som lager motorer med stadig lavere utslipp og stadig høyere effektivitet) blir straffet. Bare av gammel sosialistisk vane. Tragisk, som du sier.

    Om man vil vri det i et litt mer fordelaktig lys da; man får desto mer igjen for sin innbyttebil, og har desto større fradrag (for de av oss som bruker bil i næring iallefall). Disse avgiftene berører oss ved førstegangskjøp, men ved andregangs osv kjøp så har vi jo en verdi å bytte inn, om du skjønner. Så det er den første bilen man kjøper uten å ha en særlig verdi i sin utgående bil som koster oss.

    Hugh; ikke noen Alfa; men det er ikke så langt fra fabrikkene som man skulle tro.
    Både hk og Co2 avgifter er selvsagt ikke annet enn rør og løgn. Det er jo bare andre navn på årelating av befolkningen som ønsker bruke penger på bil som er spennende. Prisen i siviliserte land som Sverige, UK, Tyskland, Italia etc må ganges med 3 før man finner prisen her på berget. Forurensningen ligger i forbruk. Ergo drivstoff. Ønsker man begrense bilbruken er det jo bare å sette prisen til 20kr pr liter.

    Det å pushe diesel er en stor ulykke for cellene til alle levende organismer, men det driter de underutviklede folkevalgte selvsagt i. Internasjonal anerkjennelse ligger i utopisk co2 politikk.

    535 yter som en superbil, det gjør ikke Brera VidarP! En 3.2 Brera koster forøvrig (med rett utstyr og motor) 32 tusen pund. I pottit-norge ca en million kroner.

    Vedrørende hk henger det nok fortsatt en del (selv med moderne motorer) sammen med hk. Moderne bensinmotorer med turbo har nesten 1 til 1 i hk og g/km co2 om jeg husker rett. 200 hk = 193g/km, 135hk=130g/kg etc. Men hvem bryr seg. Om pinglemotor kjører 25000km og voksenmotor kjører 8000km er det førstnevnte som lager mest «problemer».
     
    H

    Hugh

    Gjest
    .tore. skrev:
    4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
    Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    756
    .tore. skrev:
    4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
    450V uttak? Da må du vel innstallere en transf. 220/440V i heimen, hvis du ikke er blant de få som har fått 400V i huset. Men for all del, bilen er knalltøff!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å fullføre eksempelet da; en 535i har 306 HK og slipper ut 195g/km. Jeg ville ha gjettet på at bilparken i Norge i snitt (alle aldre medregnet) har kanskje rundt en tredjepart av effekten, men slipper ut mer CO2. Dermed mener jeg at relasjonene ikke lengre henger sammen tilstrekkelig til å fortsatt holde på HK-avgift, fordi HK ikke er tilstrekkelig relevant ift hva man ønsker av miljøeffekt.

    Så det blir da som du sier Hugh, det er andre motiver for dette, slikt som årelating.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Hugh skrev:
    .tore. skrev:
    4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
    Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer.
    Jeg spurte riktignok om min ide var tåpelig, og forventet positiv og negativ tilbakemelding, men dette var vel litt lettvint Hugh? Utdyp!

    All respekt for ditt valg av bil, Breraen hadde vært på toppen av min liste også hvis barna hadde forlatt redet, men det er ikke til å stikke under en stol at denne elektriske vispen har ett sekund bedre 0-100 enn 3.2 Brera. Bilen har blitt produsert og testet, så jeg regner med det ikke er basert på gjetning.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    8.357
    Torget vurderinger
    12
    Elektromotorer er lette å styre. Dessuten har de et naturlig dreiemoment som er voldsomt fra 0 rom. Det er ikke overraskende at den er rask. Om karakteristikken er den man liker er en annen sak. Men fin er den.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    .tore. skrev:
    Hugh skrev:
    .tore. skrev:
    4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
    Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer.
    Jeg spurte riktignok om min ide var tåpelig, og forventet positiv og negativ tilbakemelding, men dette var vel litt lettvint Hugh? Utdyp!

    All respekt for ditt valg av bil, Breraen hadde vært på toppen av min liste også hvis barna hadde forlatt redet, men det er ikke til å stikke under en stol at denne elektriske vispen har ett sekund bedre 0-100 enn 3.2 Brera. Bilen har blitt produsert og testet, så jeg regner med det ikke er basert på gjetning.
    Tesla fungerer ikke i praksis. Øko regnskapet pr produserte bil er en katastrofe (mht tungmettaler, avfallsproblematikk på batterier etc) og de er like driftsikre som Maserati biturbo fra 1981. Dette er Utopias biler der Jens Kolibrihjerne er president og Sigbjørn Pinnsvin er Finansminister. En Brera tankes på 3 min og kan kjøres 40mil i aggressiv stil. Ingen tungmettaler, bare fin CO2 som får blomstene til å spire. Vedrørende Cowboy- Toyotaen Tesla (viss deler har reist jorda rundt 34 ganger før den er satt sammen): Bergen Oslo på en lading er i sige hastighet, uten varmeapparat og i solbris og medvind. Bare vås. Skal du spare miljøet: Bli hjemme.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hugh skrev:
    Vidar P skrev:
    digiman skrev:
    Er det egentlig ikke tragisk hvor mye man må ut med for en bra bil i dette landet?
    Enig i prinsipp. Det sykeste av alt er HK-avgift. Idag er HK nærmest helt uten relasjon til CO2-utslipp, så fremskrittsdrivende produsenter (som BMW, som lager motorer med stadig lavere utslipp og stadig høyere effektivitet) blir straffet. Bare av gammel sosialistisk vane. Tragisk, som du sier.

    Om man vil vri det i et litt mer fordelaktig lys da; man får desto mer igjen for sin innbyttebil, og har desto større fradrag (for de av oss som bruker bil i næring iallefall). Disse avgiftene berører oss ved førstegangskjøp, men ved andregangs osv kjøp så har vi jo en verdi å bytte inn, om du skjønner. Så det er den første bilen man kjøper uten å ha en særlig verdi i sin utgående bil som koster oss.

    Hugh; ikke noen Alfa; men det er ikke så langt fra fabrikkene som man skulle tro.
    Både hk og Co2 avgifter er selvsagt ikke annet enn rør og løgn. Det er jo bare andre navn på årelating av befolkningen som ønsker bruke penger på bil som er spennende. Prisen i siviliserte land som Sverige, UK, Tyskland, Italia etc må ganges med 3 før man finner prisen her på berget. Forurensningen ligger i forbruk. Ergo drivstoff. Ønsker man begrense bilbruken er det jo bare å sette prisen til 20kr pr liter.

    Det å pushe diesel er en stor ulykke for cellene til alle levende organismer, men det driter de underutviklede folkevalgte selvsagt i. Internasjonal anerkjennelse ligger i utopisk co2 politikk.

    535 yter som en superbil, det gjør ikke Brera VidarP! En 3.2 Brera koster forøvrig (med rett utstyr og motor) 32 tusen pund. I pottit-norge ca en million kroner.

    Vedrørende hk henger det nok fortsatt en del (selv med moderne motorer) sammen med hk. Moderne bensinmotorer med turbo har nesten 1 til 1 i hk og g/km co2 om jeg husker rett. 200 hk = 193g/km, 135hk=130g/kg etc. Men hvem bryr seg. Om pinglemotor kjører 25000km og voksenmotor kjører 8000km er det førstnevnte som lager mest «problemer».
    Gode poeng! Min Golf GTI 2010 med 210Hk har et CO2-utslipp, g/km på 170 men blir straffet ihjel pga HK avgiften. Helt og totalt molbo system. Problemet med å endre dagens regler radikalt er at vi som har kjøpt oss relativ kostbar bil det siste vil gå på et enormt tap ved salg igjen om dette skulle brått endres. Hvordan løser man det?
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Hugh skrev:
    .tore. skrev:
    Hugh skrev:
    .tore. skrev:
    4-5 timer full lading på 220V. Med 450V uttak (som man da installerer hjemme) hurtiglader du på 45 min. Vet ikke hvor mange A, men anlegget må jo dimensjoneres for dette. Uansett ikke noe prolematisk vil jeg tro. Med det største batteriet klarer den Bergen-Oslo på en lading. Alt dette er jo i det blå ennå, men det høres lovende ut.
    Ha,ha. Vent&se. Hører hjemme på teknologikirkegården sammen med vindmøllene. Teknologi for dårer.
    Jeg spurte riktignok om min ide var tåpelig, og forventet positiv og negativ tilbakemelding, men dette var vel litt lettvint Hugh? Utdyp!

    All respekt for ditt valg av bil, Breraen hadde vært på toppen av min liste også hvis barna hadde forlatt redet, men det er ikke til å stikke under en stol at denne elektriske vispen har ett sekund bedre 0-100 enn 3.2 Brera. Bilen har blitt produsert og testet, så jeg regner med det ikke er basert på gjetning.
    Tesla fungerer ikke i praksis. Øko regnskapet pr produserte bil er en katastrofe (mht tungmettaler, avfallsproblematikk på batterier etc) og de er like driftsikre som Maserati biturbo fra 1981. Dette er Utopias biler der Jens Kolibrihjerne er president og Sigbjørn Pinnsvin er Finansminister. En Brera tankes på 3 min og kan kjøres 40mil i aggressiv stil. Ingen tungmettaler, bare fin CO2 som får blomstene til å spire. Vedrørende Cowboy- Toyotaen Tesla (viss deler har reist jorda rundt 34 ganger før den er satt sammen): Bergen Oslo på en lading er i sige hastighet, uten varmeapparat og i solbris og medvind. Bare vås. Skal du spare miljøet: Bli hjemme.
    Jeg ser den, det blir litt som sparepæretullet. Men bensinen tar slutt, og for lokalforurensing er elbilen gull. Litt utrivelig her i Bergen i vinter. Men nå kjører jo stort sett alle bergensere diesel. Hvis jeg går for BMWen, så blir jeg med min økonomi "tvunget" til å kjøpe diesel. Det svir! 520d og 523i koster akkurat det samme før avgifter og går omtrent akkurat like fort, men kolibripinnsvinene har bestemt at jeg må betale over 100 000 mer i avgifter for bensinutgaven. På en bil som allerede presser mitt budsjett til bristepunktet gir det meg ikke noe valg. Spesielt med tanke på at en liten time hos doktoren gjør den vesentlig raskere enn 523. Så får jeg heller være litt pragmatisk når det kommer til lyd og motorkarakteristikk. (men jeg hadde aldri kjøpt Brera med diesel, der går grensen)

    Hva miljøsummen blir, eller hvor fremtidsrettet Teslaen er kan vi sikkert diskutere lenge, men jeg synes du er overdrevent skeptisk. Batteriteknologi er fremdeles i rivende utvikling. Hvor mye vet vi egentlig om Tesla? Er det noe grunnlag for å si at den ikke blir driftssikker?

    Ikke meningen å kuppe BMW-tråden. Det er nok fremdeles 98% sjanse for at jeg ender opp med en F10. Men det dieseldilemmaet plager meg. Det er jo tåpelig å kompromisse på motor når man er glad i biler. Har heldigvis et år eller to på å gruble/prøve.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Problemet med diesel er at de ikke kjører og låter like bra som bensin. Har prøvd mye rart og ingen diesel har imponert meg noe særlig. Veldig smal register og blir alt for rykkete kjøring etter min smak. Jeg holdt nesten på å kollidere i en rundkjøring pga jeg krabbet ut i 2 gir. Diesel motoren var helt død. Virker som alle kreftene kommer på en bestemt turtall og før det er den total død. Etter å stresse meg ned i 1 gir kom jeg meg avgårde. Det var en Ford 2.0 TDCI. BMW er sikker mye bedre? Nå begynner uansett moderne bensin motorer og bli så effektive at forbruk blir mindre et tema. Diesel er bare en sær Europa fenomen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke så sikker på at BMW er så mye bedre hva angår de tingene du nevner Digiman. Jeg opplever BMW-dieslene som mangelfulle på akkurat de samme områdene; kjempesmalt effektregister og rykk-og-napp levering.

    Ang Tore sitt dilemma; jeg har nå vært og prøvd 523i og 530d, og jeg er ikke i fnugg av tvil; for meg hadde jeg gjerne betalt ekstra for 523i. Den er bare en helt annen bil.. smooth og raffinert. Jeg hadde mye større glede av en tur på landet i den. 530d er sterkere og raskere, men det hjelper ikke. 520d kan sikkert tunes (har kun prøvd E60 med den motoren), men det er og blir en toliters firesylindret med en ussel smal peak av effekt, og kan i mitt syn ikke overhodet konkurrere med den kjøregleden som den langbente og superfleksible treliters sekseren i 523i byr på. Det blir simpelthen en helt annen bil.

    I mitt syn så er 523i kanskje "det beste kjøpet" av de nye F10, den er ikke så mye dyrere enn 520d blir (i den store sammenheng, må huske at den også vil være mer verdt ved senere innbytte), men den er mye billigere enn 528i og 535i, til tross for at den byr på de klassiske ultra-tiltalende BMW'ske rekkesekser motoregenskaper, som for meg er "halve bilen" når man kjøper en BMW.

    Men det er mitt syn, andre vil synes annerledes, og her får man vel bare velge seg motor og utstyr etter egne ønsker og behov, de vil nok variere mye.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    295
    Sted
    Tranby
    Vidar P skrev:
    Bare for å fullføre eksempelet da; en 535i har 306 HK og slipper ut 195g/km. Jeg ville ha gjettet på at bilparken i Norge i snitt (alle aldre medregnet) har kanskje rundt en tredjepart av effekten, men slipper ut mer CO2. Dermed mener jeg at relasjonene ikke lengre henger sammen tilstrekkelig til å fortsatt holde på HK-avgift, fordi HK ikke er tilstrekkelig relevant ift hva man ønsker av miljøeffekt.

    Så det blir da som du sier Hugh, det er andre motiver for dette, slikt som årelating.
    Myndighetene sier de driver fordelings politikk den ene dagen. Men hvis en barne familie klager på at en sikker familiebil blir urimelig dyr, sier de at bilavgiftene ikke skal brukes til sosialpolitikk den andre dagen. HK avgift er en luksus avgift, det har de sagt rett ut flere ganger.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.811
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er x3 bra? mye kødd med den?
    har lyst på en sånn en, men har ikke råd til å kjøpe ny, så jeg må eventuelt finne en brukt 04-06 modell.
    er det kult?
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.383
    Hei Gago.

    Det er ikke så mye feil med X3. Det er en "grei" bil, men tenk deg nøye om hva du skal bruke den til. Den er ikke spesielt godt egnet til å kjøre utenom ordinær tøff vei, mao ikke en skikkelig off-roader. Men de færreste X-serie fra BMW er det, om noen i det hele tatt. Her hvor jeg bor går det rundt 13 X3 på dusinet, og det er symptomatisk at det stort sett er kjerringer/mødre til/fra barnehagen som kjører bilene. Jeg snuste litt på en 3.0 diesel X3 for omlag ett år siden, og kom frem til at den var lynkjapp, men litt smal og "stolpete" å kjøre på sporete asfaltvei. Dessuten var baksetene altfor harde og trange. Valgte derfor å gå for en 5-serie diesel med x-drive.

    Kommer snart en ny X3-serie, og da kan du sikkert gjøre et kupp.

    Cheers!
    JackX
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.115
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Støtter anbefalingene av 523i kontra 520d. Jeg er nå på min 5. BMW på rad, en 2007 X5 3.0D. Det er første og siste gang jeg kjøper en ny bil med diesel. Årsaken var rett og slett at ved lanseringstidpunktet av X5 i 2007 var det så stor ordreinngang at man valgte å utsette 3.0i som jeg hadde bestemt meg for. Dermed var valget 3.0d eller 4.8i, alternativt å vente 6 mnd på 3.0i. Jeg hadde ikke råd til V8 dessverre, dermed diesel.

    Det er forsåvidt ikke så mye i veien med denne motoren, men når man fra før av er vant til 530i og før det 325i, blir det ikke helt det samme, faktisk langt derifra. Bensinmotorene er så utrolig mye jevnere, ingen lager bensinseksere som BMW.
    Skulle gjerne byttet igjen nå, men pga husbygging får det vente et par år. Tror da fort det kan bli en 535ixt.

    Ny X3 kommer sansynligvis i november og spionbildene viser en pen bil som minner mer om en liten X5 enn en stor X1, heldigvis sier min smak om det.
    Ny 6-serie er straks på gang og det er ventet at man her tar frem noen av linjene fra det skrinlagte CS-konseptet.

    Synes en viktig epoke i BMW-design er over med utgående 5-serie (E60). Fortsatt synes jeg det er en av de flotteste bilene med 4 dører som finnes, designet holder seg helt usedvanlig godt. Jeg tror den får klassikerstatus. F10 er meget pen,men på en måte kjedeligere dessverre, jeg tviler på den holder like lenge som E60, designmessig. Synes den er en naturlig fortsettelse fra E39 mens E60 var et slags herlig sidespor. Min mening og helt subjektivt selvsagt.

    Det som jeg synes er veldig synd er at her jeg bor er BMW-forhandleren Bavaria Kristiansand så håpløst amatørmessig at jeg ikke forstår at BMW kan være tjent med å la en slik forhandler handle dette flotte merket, et av verdens sterkeste merkevarer. Direkte trist synes jeg det er, når en forhandler man har handlet nye biler av for 2,5 millioner kroner mellom -01 og -07 opptrår så til de grader lite profesjonelt ved service/innbytte/kjøp/salg at jeg sverger på at jeg aldri skal handle så mye som en lyspære der igjen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja her var det ikke mange stavelser jeg ikke er enig i. Bra innlegg!
    Nå har jeg av F10 kjørt 523i og 530d (og ikke 520d som ikke fins ennå), og meningen min var å si at jeg foretrekker 523i helt klart foran 530d. Til tross for at 530d er sterkere og dyrere; jeg hadde heller betalt ekstra for 523i for å si det sånn. For noen bensinseksere, det er en uendelig fryd.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.115
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke kjørt F10, men har studert prislisten og helt enig VidarP; 523i er det beste kjøpet. Minner om at sist gang det fantes en 528i (E39 -00) var dette en 2,8 liter med 193hk. Jeg kjørte den da og den var grusomt god. Den ble erstattet i 2001 av 525i som var en 2,5 liter med 192hk. Jeg eide selv en 2001 325i med denne motoren, en helt fantastisk motor som også fungerte bra i E60 fra 2003.
    Min E60 2003 530i var en 3-liter med 231hk. Den kostet veil 654000 ny i 2003 med manuell kasse. Prisen på 523i med tanke på at dette er en 3-liter med 204hk, synes jeg virker veldig god til norske forhold å være.Likevel tror jeg ikke jeg hadde klart å holde meg unna et litt mer hårete alternativ hvis jeg skulle byttet i dag. Heldigvis handler ikke alt om fornuft ved slike valg.

    En 4-cylindret diesel har ingenting i en femmer å gjøre, forferdelig lyd. Det blir litt som å sette en Fischer-trafo i en Krell ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjørte også en 528i rundt 2000, samme motor. Den var veldig festlig, og tok ordentlig av på høye turtall. 523i (F10) virker nok litt mer reservert og dempet, men mye sterkere på lave turtall til gjengjeld. Ja faktisk var det imponerende for et løft den hadde selv i høye gir fra rundt 1500rpm.

    Inntrykket av F10 er veldig positivt, men jeg sitter med en liten nagende følelse at E60 er noe mer spenstig, sportslig og manøvrerbar, men det kan godt hende skyldes at jeg kun har kjørt kanskje 10-20 mil i F10, og er vant til E60 etter 120.000 km i min egen, og dermed er mer komfortabel med å slenge den rundt kurver osv.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.115
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nye 523i og 528i har identisk forbruk og identisk CO2-utslipp. Det er rett og slett den samme motoren med ulik output, en chip. Likevel er sistnevnte belastet med 110000 mer i avgifter. Det er jo et veldig klart eksempel på løgnen om at avgiftene har noe som helst med miljø å gjøre.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Litt nedverdigende for våres Volvo D5 2005 Modell er at BMW`en (320D) som er 5 år eldre har mye bedre veigrep og styring. Nå er riktignok Volvoen ettpar hundre kilo mer men uansett blir den lett overstyrt og sporer mye mer enn BMW`en. Slik jeg ser det scorer BMW`en stort med å ha drivkraften på bakhjulene, styringen er meget presis og bra på disse bilene og det er noe som merkes når de kjøres.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Ok, jeg er overbevist ;D Jeg må jo selvsagt prøve 523i først, men jeg tror jeg vet konklusjonen på forhånd. Har hatt en 520i E39 (den med 2.0 150 hk). Den var slapp, i hvert fall på lave turtall, men den hadde den samme jevne gangen og herlige lyden fra motoren. Men som sagt, håpløst treg, og derfor ble diesel neste. Nå er jo saken en annen med treliter som minste bensin, og jeg er enig i at litt av poenget med BMW forsvinner med dieselmotor. Men prisforskjellen gjør nok at jeg må hente en ettåring fra tyskland i stedet for å kjøpe ny. Litt skummelt å kjøpe fra første produksjonsår kanskje, eller er det et tilbakelagt stadium for BMW?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har de hatt barnesykdommer noen gang? Eneste jeg minnes er alu-motoren fra.. tror det var 635i på 70-tallet, som kunne gå varm og trøble i køkjøring sommerstid. Ellers har jeg tilgode å høre om barnesykdommer jeg. Tror andre konkurrerende produsenter historisk sett er langt mer befengt med det, slik som f.eks Mercedes.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.246
    Antall liker
    8.650
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Litt nedverdigende for våres Volvo D5 2005 Modell er at BMW`en (320D) som er 5 år eldre har mye bedre veigrep og styring. Nå er riktignok Volvoen ettpar hundre kilo mer men uansett blir den lett overstyrt og sporer mye mer enn BMW`en. Slik jeg ser det scorer BMW`en stort med å ha drivkraften på bakhjulene, styringen er meget presis og bra på disse bilene og det er noe som merkes når de kjøres.
    Overstyring er jo noe som stort sett rammer bakhjulsdrevne biler. De fleste forhjulstrekkere er jo som regel understyrte. Men nå er jo ikke Volvo akkurat målestokken her... ::)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurte også på det der, fordi jeg opplever de Volvoer jeg har prøvd å pushe litt som plagsomt understyrte.

    Litt overstyring vil man jo ha, og det er jo en av premie-fordelene ved bakhjulstrekk. De sier at X-Drive (som på 5-serie er 40 foran og 60 bak) skal føles praktisk talt som å kjøre en bakhjulstrekk, stemmer det?

    Var ut å kjørte en AMG ML63 her om dagen, den har også 40/60 rett vei, og den virket ikke plagsomt forhjulsdreven eller firehjulsdreven.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.115
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Man har ingen følelse av drift på forhjulene på X5 i alle fall. Helt fortreffelig system synes jeg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.246
    Antall liker
    8.650
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Litt overstyring vil man jo ha, og det er jo en av premie-fordelene ved bakhjulstrekk.

    Overstyring vil du definitivt ikke ha på en forhjulstrekker. De er nemlig ikke like enkel å kontrollere når de først overstyrer. Ett eksempel er forrige Mondeo som etter min mening var nokså skummel når den slapp (i motsetning til en Audi f.eks, som er balansert intil det nevrotiske).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Noe fornuftig må man jo gjøre når man sitter fast her i Oslo.

    Hvor finner jeg en Bimmer selger her i Oslo ?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jeg velger å sette av ganske mange Frogner tier på at min nye 2010 GTI med sin nokså avanserte XDS diff på fremhjulene klarer å kjøre fra likt motorisert bakhjulsdrevne BMW i kuvert landskap. Jeg synes BMW er fantastiske maskiner, men verden går skremmende fort fremover gitt. Selv i disse vulkan tider gitt.... Kanskje jeg har pustet inn for mye svovel i kveld ;D Men helt seriøst... Spør Top Gear temaet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Voff skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Litt nedverdigende for våres Volvo D5 2005 Modell er at BMW`en (320D) som er 5 år eldre har mye bedre veigrep og styring. Nå er riktignok Volvoen ettpar hundre kilo mer men uansett blir den lett overstyrt og sporer mye mer enn BMW`en. Slik jeg ser det scorer BMW`en stort med å ha drivkraften på bakhjulene, styringen er meget presis og bra på disse bilene og det er noe som merkes når de kjøres.
    Overstyring er jo noe som stort sett rammer bakhjulsdrevne biler. De fleste forhjulstrekkere er jo som regel understyrte. Men nå er jo ikke Volvo akkurat målestokken her... ::)
    Det er nok understyrt jeg mener...., - Sorry ikke meningen å forvirre deg voff
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Voff skrev:
    Vidar P skrev:
    Litt overstyring vil man jo ha, og det er jo en av premie-fordelene ved bakhjulstrekk.

    Overstyring vil du definitivt ikke ha på en forhjulstrekker. De er nemlig ikke like enkel å kontrollere når de først overstyrer. Ett eksempel er forrige Mondeo som etter min mening var nokså skummel når den slapp (i motsetning til en Audi f.eks, som er balansert intil det nevrotiske).
    Selv om ikke Audi er målestokken her ::) vil jeg ikke kalle Audi balansert, mere ustabil bil på alle måter skal du lete lenge etter,- Feil og mangler på forstilling er vel en rimelig kjent sak for de fleste.

    - hører jeg noen si A4.....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.115
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Noe fornuftig må man jo gjøre når man sitter fast her i Oslo.

    Hvor finner jeg en Bimmer selger her i Oslo ?
    Det finnes en på Gardermoen. Også på Økern (Autozentrum) og utover langs E18 i retning sør (stenshagen)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn