Nei, på ingen måte en egenskap jeg tilegner ditt anlegg spesielt, bare en generell observasjon jeg ser i stort sett alle anlegg rundt omkring. Denne forvrengningen kan selvsagt reduseres til et minimum og da vil man til syvende og sist stå ovenfor begrensningene som ligger i innspillingene.pengesluk skrev:Jeg GIR OPP deg og den pipinga om forvrengning i signalkjeden - som om det er en egen egenskap du tillegger MITT anlegg spesielt.
Klart det er forskjell på lyd på plater, men det meste av forskjellen er ikke et spørsmål om "kvalitet" sånn sett mener jeg, men mer smak og behag og ønske om type lydbilde man vil ha på plata. Dog lider kvaliteten når man vil ha sin nye plate til å låte høyere enn alt annet, aka "loudness war".Lyngen skrev:Det er ganske store forskjeller på innspillingskvalitet tross alt. Et mindre antall har svært god lyd eller svært dårlig lyd. Men det er etter min mening ganske stor forskjell på referanseinnspillinger og den vanlige rockeskiva du kjøper i dag. Jeg snakker ikke om elendig skrikete lyd, men det er en stor forskjell i lydkvalitet. Ofte mye mer enn mellom HiFi anlegg. Hvis man ikke hører denne markante forskjellen i anlegget sitt så har man mye å gå på.
Helt klart.yasman skrev:Det er ganske store forskjeller på innspillingskvalitet tross alt.
La det være sagt med EN GANG: her sminkes og smøres ingenting, her gås det kun etter den nakne usminkede sannhet. Den er nemlig SPEKTAKULÆR nok i massevis, når anlegget i seg selv har reserver og kapasiteter hinsides det som man ønsker/trenger i heimen. Det betyr at selv såkalte dårlige innspillinger blir interessante, det er alltid noe som fascinerer i lydbildet, i tillegg til at selve musikken er engasjerende. Ellers hadde man ikke kjøpt den.. Jeg irriterer meg så å si aldri over dårlige innspillinger. Jeg observerer at noen kunne vært gjort bedre, ja, og jeg observerer f.eks. at mange CD'er låter både dårligere OG bedre enn deres LP-ekvivalenter, men jeg kan da ikke irritere meg over dette? Slik er det, og man må leve med det. Ingen aspekter ved en (for meg i hvertfall) viktig interesse som musikk og Illusjonsgjenskaping skal få lov å være til irritasjon.sinep skrev:Nei, på ingen måte en egenskap jeg tilegner ditt anlegg spesielt, bare en generell observasjon jeg ser i stort sett alle anlegg rundt omkring. Denne forvrengningen kan selvsagt reduseres til et minimum og da vil man til syvende og sist stå ovenfor begrensningene som ligger i innspillingene.pengesluk skrev:Jeg GIR OPP deg og den pipinga om forvrengning i signalkjeden - som om det er en egen egenskap du tillegger MITT anlegg spesielt.
Spørsmålet man sitter igjen med da, blir jo om man synes lyden er bra nok i de middelmådige innspillingene og om det er behov for å "smøre lyden litt" for å få den til å låte mer ørevennlig.
Jeg skal optimalisere mitt eget anlegg etter duelundmetoden med kondensatorer og forskjellig i tiden fremover og det blir spennende å se om de dårlige innspillingene til syvende og sist tåler "sannheten".
Ellers synes jeg det er fornuftig at du bruker et vidt spekter av musikk for testing. Å få stemmer til å låte perfekt, synes jeg selv er den største utfordringen.
+ 1000pengesluk skrev:La det være sagt med EN GANG: her sminkes og smøres ingenting, her gås det kun etter den nakne usminkede sannhet. Den er nemlig SPEKTAKULÆR nok i massevis, når anlegget i seg selv har reserver og kapasiteter hinsides det som man ønsker/trenger i heimen. Det betyr at selv såkalte dårlige innspillinger blir interessante, det er alltid noe som fascinerer i lydbildet, i tillegg til at selve musikken er engasjerende. Ellers hadde man ikke kjøpt den.. Jeg irriterer meg så å si aldri over dårlige innspillinger. Jeg observerer at noen kunne vært gjort bedre, ja, og jeg observerer f.eks. at mange CD'er låter både dårligere OG bedre enn deres LP-ekvivalenter, men jeg kan da ikke irritere meg over dette? Slik er det, og man må leve med det. Ingen aspekter ved en (for meg i hvertfall) viktig interesse som musikk og Illusjonsgjenskaping skal få lov å være til irritasjon.sinep skrev:Nei, på ingen måte en egenskap jeg tilegner ditt anlegg spesielt, bare en generell observasjon jeg ser i stort sett alle anlegg rundt omkring. Denne forvrengningen kan selvsagt reduseres til et minimum og da vil man til syvende og sist stå ovenfor begrensningene som ligger i innspillingene.pengesluk skrev:Jeg GIR OPP deg og den pipinga om forvrengning i signalkjeden - som om det er en egen egenskap du tillegger MITT anlegg spesielt.
Spørsmålet man sitter igjen med da, blir jo om man synes lyden er bra nok i de middelmådige innspillingene og om det er behov for å "smøre lyden litt" for å få den til å låte mer ørevennlig.
Jeg skal optimalisere mitt eget anlegg etter duelundmetoden med kondensatorer og forskjellig i tiden fremover og det blir spennende å se om de dårlige innspillingene til syvende og sist tåler "sannheten".
Ellers synes jeg det er fornuftig at du bruker et vidt spekter av musikk for testing. Å få stemmer til å låte perfekt, synes jeg selv er den største utfordringen.
Ok, Jeg trodde du likte både musikk, Metal, Techo og Rap jeg. Hehe.pengesluk skrev:Ehhh... vi snakker om musikk, T! ;D ;D
Kabler og kabeldiskusjoner har jeg et MEGET avslappet forhold til, involverer meg aldri i slikt. Lager mine egne, gode nok i massevis, kryss-sjekket mot flere s.k. topp referansekabler, og ingen vesentlige mangler funnet. Følger sunn fornuft, teknisk kompetanse og generell kunnskap om metallurgi og elektro. Volder meg ingen bekymringer eller problemer. At det er forskjell på kabler? Selvsagt. Lett å høre. Mer info/synspunkter om dette emnet får du ikke av meg. Case closed.Kule-Trygve skrev:Hva slags "forhold" har du til kabler, da, pengesluk? Det er dette sinep er opptatt av og det er ikke så rart..
Dette kan være instante lydforbedrere, uavhengig av matching, akustikk, resten av utstyret..osv. Bare punge ut og koble til. Helt enkelt. Mange opplever store forbedringer på alle parametre. Bare spør sinep..(eller meg). Kablene i signalveien er i hvert fall alfa og omega.
Jeg er som sagt ikke helt overbevist om det, men utelukker ikke at jeg tar feil.pengesluk skrev:La det være sagt med EN GANG: her sminkes og smøres ingenting
Vel, det er flott at du også har innsett at kabler er viktige. Det er egentlig "farlig" innen hifi å tro at noe er "godt nok", det kan alltid bli litt bedre. Men nå tror jeg de kablene jeg har er gode nok for resten av livet.pengesluk skrev:Kabler og kabeldiskusjoner har jeg et MEGET avslappet forhold til, involverer meg aldri i slikt. Lager mine egne, gode nok i massevis, kryss-sjekket mot flere s.k. topp referansekabler, og ingen vesentlige mangler funnet. Følger sunn fornuft, teknisk kompetanse og generell kunnskap om metallurgi og elektro. Volder meg ingen bekymringer eller problemer. At det er forskjell på kabler? Selvsagt. Lett å høre. Mer info/synspunkter om dette emnet får du ikke av meg. Case closed.Kule-Trygve skrev:Hva slags "forhold" har du til kabler, da, pengesluk? Det er dette sinep er opptatt av og det er ikke så rart..
Dette kan være instante lydforbedrere, uavhengig av matching, akustikk, resten av utstyret..osv. Bare punge ut og koble til. Helt enkelt. Mange opplever store forbedringer på alle parametre. Bare spør sinep..(eller meg). Kablene i signalveien er i hvert fall alfa og omega.
Ja, i ytterste konsekvens er det en utopi. Jeg tror endel trimmer anlegget slik at alle plater bra, også de gode fordi de vil låte bra uansett. Så tror man at dette er helt nøytralt anlegg. Men er det virkelig det? At man ikke observerer svakheter i plater flest gir meg en pekepinn på at de trolig har valgt et kompromiss uten å være helt bevisst på det selv.bluesbreaker skrev:At man får satt sammen et anlegg som spiller all musikk og alle innspillinger like bra høres ut som utopi.
Og i tillegg - avhengig av situasjon - gi bedre headroom og oppløsning både i analoge og digitale komponenter. Det er viktig å tilpasse signalnivået for å legge signalnivået optimalt i forhold til headroom og støygulv. I denne sammenhengen kan en preamp være nyttig. Barnelærdom.... ;DDIY_dude skrev:Oh my. : En preamp har som oppgave å senke utgangsimpedansen, levere mer strøm og gi bedre lasttoleranse. Således kan en preamp gi bedre og "mindre farget" lyd med lavere forvrengning. En preamp trenger heller ikke å bestå av spesielt mange komponenter.
;Dpengesluk skrev:@sinep og Kule-Trygve: dere to er da de råeste såpekokere og kverulanter jeg har vært borti! ;D ;D ;D Burde hatt eget TV-show!
Foretrekker å være en såpekoker fremfor en arrogant og ignorant snobb! 8)pengesluk skrev:@sinep og Kule-Trygve: dere to er da de råeste såpekokere og kverulanter jeg har vært borti! ;D ;D ;D Burde hatt eget TV-show!
blasfemiKule-Trygve skrev:Men vi HAR jo eget tv- show!
Ja, det VAR dere ja?? Synes det var noe kjent.. ;D ;D ;D Stor underholdningsverdi, ingen tvil!Kule-Trygve skrev:Men vi HAR jo eget tv- show!
Jeg hørte cd'en deres igårKule-Trygve skrev:Men vi HAR jo eget tv- show!
...eeeehhh, usikker på det.pengesluk skrev:Ja, det VAR dere ja?? Synes det var noe kjent.. ;D ;D ;D Stor underholdningsverdi, ingen tvil!Kule-Trygve skrev:Men vi HAR jo eget tv- show!
Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt. Det stusser jeg ganske kraftig på. Spesilet med tanke på hvor enormt stort dette problemet er. Problematikken som kan få et anlegg som måler fantastisk til å låte helt grusomt.pengesluk skrev:kombinert med snart 40 års fartstid og uendelig mye prøving/lytting.
Hvilken problematikk snakker vi om da?sinep skrev:Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt.
Sikkert noe som løser seg ved påføring av linoljeMr-T skrev:Hvilken problematikk snakker vi om da?sinep skrev:Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt.
Farging gjennom signalkjeden: Kondensatorer, kabler, spoler, resistorer, kontakter, materialtyper, materialstruktur, dielektrum, PCB osv osv... Står litt om det her:Mr-T skrev:Hvilken problematikk snakker vi om da?
I såfall et godt argument for klasse-D forsterkere og digitale delefiltre.sinep skrev:Farging gjennom signalkjeden: Kondensatorer, kabler, spoler, resistorer, kontakter, materialtyper, materialstruktur, dielektrum, PCB osv osv... Står litt om det her:Mr-T skrev:Hvilken problematikk snakker vi om da?
http://www.steenduelund.dk/
En kultfigur med sjaber kred blant fagfolket.pengesluk skrev:Denne Duelund var helt ukjent for meg.