Bra lyd på ALLE innspillinger

Er det mulig å lage et forvrengningsfritt anlegg som låter bra på ALLE innspillinger?

• Ja, det er mulig å få alt til å høres bra ut.

Stemmer: 0 0.0%
  • Halvparten vil låte bra, halvparten dårlig.

• Det meste som er laget, vil låte dårlig på et godt anlegg.

• Totalt antall stemmer
    2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det er ganske store forskjeller på innspillingskvalitet tross alt. [/quote]

Helt klart.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    pengesluk skrev:
    Jeg GIR OPP deg og den pipinga om forvrengning i signalkjeden - som om det er en egen egenskap du tillegger MITT anlegg spesielt.
    Nei, på ingen måte en egenskap jeg tilegner ditt anlegg spesielt, bare en generell observasjon jeg ser i stort sett alle anlegg rundt omkring. Denne forvrengningen kan selvsagt reduseres til et minimum og da vil man til syvende og sist stå ovenfor begrensningene som ligger i innspillingene.
    Spørsmålet man sitter igjen med da, blir jo om man synes lyden er bra nok i de middelmådige innspillingene og om det er behov for å "smøre lyden litt" for å få den til å låte mer ørevennlig.

Jeg skal optimalisere mitt eget anlegg etter duelundmetoden med kondensatorer og forskjellig i tiden fremover og det blir spennende å se om de dårlige innspillingene til syvende og sist tåler "sannheten".

Ellers synes jeg det er fornuftig at du bruker et vidt spekter av musikk for testing. Å få stemmer til å låte perfekt, synes jeg selv er den største utfordringen.

M

Mr-T

Gjest
    Lyngen skrev:
    Det er ganske store forskjeller på innspillingskvalitet tross alt. Et mindre antall har svært god lyd eller svært dårlig lyd. Men det er etter min mening ganske stor forskjell på referanseinnspillinger og den vanlige rockeskiva du kjøper i dag. Jeg snakker ikke om elendig skrikete lyd, men det er en stor forskjell i lydkvalitet. Ofte mye mer enn mellom HiFi anlegg. Hvis man ikke hører denne markante forskjellen i anlegget sitt så har man mye å gå på.
    Klart det er forskjell på lyd på plater, men det meste av forskjellen er ikke et spørsmål om "kvalitet" sånn sett mener jeg, men mer smak og behag og ønske om type lydbilde man vil ha på plata. Dog lider kvaliteten når man vil ha sin nye plate til å låte høyere enn alt annet, aka "loudness war".

Det er selvsagt helt naturlig at en plate med spansk middelaldermusikk vil låte helt annerledes enn black metal. Om det ene er bedre eller dårligere enn det andre blir en helt umulig diskusjon, omtrent som å spørre om du liker kaffe bedre enn surkål.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.535
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    yasman skrev:
    Det er ganske store forskjeller på innspillingskvalitet tross alt.
    Helt klart.
    [/quote]Jeg vil hevde at i de fleste tilfeller hører jeg mye større forskjell på innspillinger, enn på enkelte komponenter i anlegget.
    Det vil jeg tro de fleste gjør? (Vet det er farlig å nevne ordet K....)
    (Selv om jeg hører forskjell på kabler)

At det ofte er mer behagelig å høre dårlige innspillinger på f.eks en del rørforsterkere er vel en kjent sak.

Hva man opplever som bra lyd /liker å høre på tror jeg i stor grad er en subjektiv opplevelse. Hva man ønsker seg og prioriterer i et lydbilde eller stereoanlegg er forskjellig. Er det ikke det det dreier seg om? Dette gjenspeiler i alle fall aktiviteten på HFS.

At man får satt sammen et anlegg som spiller all musikk og alle innspillinger like bra høres ut som utopi.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    sinep skrev:
    pengesluk skrev:
    Jeg GIR OPP deg og den pipinga om forvrengning i signalkjeden - som om det er en egen egenskap du tillegger MITT anlegg spesielt.
    Nei, på ingen måte en egenskap jeg tilegner ditt anlegg spesielt, bare en generell observasjon jeg ser i stort sett alle anlegg rundt omkring. Denne forvrengningen kan selvsagt reduseres til et minimum og da vil man til syvende og sist stå ovenfor begrensningene som ligger i innspillingene.
    Spørsmålet man sitter igjen med da, blir jo om man synes lyden er bra nok i de middelmådige innspillingene og om det er behov for å "smøre lyden litt" for å få den til å låte mer ørevennlig.

Jeg skal optimalisere mitt eget anlegg etter duelundmetoden med kondensatorer og forskjellig i tiden fremover og det blir spennende å se om de dårlige innspillingene til syvende og sist tåler "sannheten".

Ellers synes jeg det er fornuftig at du bruker et vidt spekter av musikk for testing. Å få stemmer til å låte perfekt, synes jeg selv er den største utfordringen.
    La det være sagt med EN GANG: her sminkes og smøres ingenting, her gås det kun etter den nakne usminkede sannhet. Den er nemlig SPEKTAKULÆR nok i massevis, når anlegget i seg selv har reserver og kapasiteter hinsides det som man ønsker/trenger i heimen. Det betyr at selv såkalte dårlige innspillinger blir interessante, det er alltid noe som fascinerer i lydbildet, i tillegg til at selve musikken er engasjerende. Ellers hadde man ikke kjøpt den.. Jeg irriterer meg så å si aldri over dårlige innspillinger. Jeg observerer at noen kunne vært gjort bedre, ja, og jeg observerer f.eks. at mange CD'er låter både dårligere OG bedre enn deres LP-ekvivalenter, men jeg kan da ikke irritere meg over dette? Slik er det, og man må leve med det. Ingen aspekter ved en (for meg i hvertfall) viktig interesse som musikk og Illusjonsgjenskaping skal få lov å være til irritasjon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Ehhh... vi snakker om musikk, T! ;D ;D

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.881
    pengesluk skrev:
    sinep skrev:
    pengesluk skrev:

La det være sagt med EN GANG: her sminkes og smøres ingenting, her gås det kun etter den nakne usminkede sannhet. Den er nemlig SPEKTAKULÆR nok i massevis, når anlegget i seg selv har reserver og kapasiteter hinsides det som man ønsker/trenger i heimen. Det betyr at selv såkalte dårlige innspillinger blir interessante, det er alltid noe som fascinerer i lydbildet, i tillegg til at selve musikken er engasjerende. Ellers hadde man ikke kjøpt den.. Jeg irriterer meg så å si aldri over dårlige innspillinger. Jeg observerer at noen kunne vært gjort bedre, ja, og jeg observerer f.eks. at mange CD'er låter både dårligere OG bedre enn deres LP-ekvivalenter, men jeg kan da ikke irritere meg over dette? Slik er det, og man må leve med det. Ingen aspekter ved en (for meg i hvertfall) viktig interesse som musikk og Illusjonsgjenskaping skal få lov å være til irritasjon.
    + 1000

M

Mr-T

Gjest
    pengesluk skrev:
    Ehhh... vi snakker om musikk, T! ;D ;D
    Ok, Jeg trodde du likte både musikk, Metal, Techo og Rap jeg. Hehe.

Men seriøst - du burde høre den. Værre lyd har jeg aldri hørt.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hva slags "forhold" har du til kabler, da, pengesluk? Det er dette sinep er opptatt av og det er ikke så rart..

Dette kan være instante lydforbedrere, uavhengig av matching, akustikk, resten av utstyret..osv. Bare punge ut og koble til. Helt enkelt. Mange opplever store forbedringer på alle parametre. Bare spør sinep..(eller meg). Kablene i signalveien er i hvert fall alfa og omega.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har den skiva Mr.T - bare ikke funnet den frem enda. Kan høre alle nevnte musikkformer, T, no problem. Til info så har jeg vel en ca.1.100 Metal/gitaronani LP'er stående -fra 70-tallet og frem til i dag sånn ca. Så den er spesielt ille sier du?? Jaja. Gutta lager nå bra musikk uansett, og etter at Bob Rock kom inn i bildet så ble lyden klart bedre også.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Death Magnetic er viden kjent for pyton lyd, også utenfor det audiofile miljøet. Hadde den enda hatt like bra lyd som gamle Sabbath skiver... sukk... :'(

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Kule-Trygve skrev:
    Hva slags "forhold" har du til kabler, da, pengesluk? Det er dette sinep er opptatt av og det er ikke så rart..

Dette kan være instante lydforbedrere, uavhengig av matching, akustikk, resten av utstyret..osv. Bare punge ut og koble til. Helt enkelt. Mange opplever store forbedringer på alle parametre. Bare spør sinep..(eller meg). Kablene i signalveien er i hvert fall alfa og omega.
    Kabler og kabeldiskusjoner har jeg et MEGET avslappet forhold til, involverer meg aldri i slikt. Lager mine egne, gode nok i massevis, kryss-sjekket mot flere s.k. topp referansekabler, og ingen vesentlige mangler funnet. Følger sunn fornuft, teknisk kompetanse og generell kunnskap om metallurgi og elektro. Volder meg ingen bekymringer eller problemer. At det er forskjell på kabler? Selvsagt. Lett å høre. Mer info/synspunkter om dette emnet får du ikke av meg. Case closed.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    pengesluk skrev:
    La det være sagt med EN GANG: her sminkes og smøres ingenting
    Jeg er som sagt ikke helt overbevist om det, men utelukker ikke at jeg tar feil.
    Jeg reagerer som sagt spesielt på utsagn som at "lyden blir bedre når den går gjennom preamp først".
    Blir omtrent som noen skulle sagt til meg at "veien blir bedre når det er litt hull i den".
    Når jeg hører hvor mye lyden blir farget bare av en liten kondensator, så synes jeg det høres rart ut at lyden skal bli bedre av å gå gjennom hundrevis av unødvendige småkomponenter.
    Du snakket vel selv om at du skulle kjøpe en spole til 2000 Euro til bassystemet ditt eller hva det var, så du er jo åpenbart interessert i farging i signalkjeden selv også.

Jeg sier ikke at du har gjort noe som helst feil, men jeg synes det er greit å ha en referanse for hva som er nøytralt/ufarget og ikke.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    pengesluk skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Kabler og kabeldiskusjoner har jeg et MEGET avslappet forhold til, involverer meg aldri i slikt. Lager mine egne, gode nok i massevis, kryss-sjekket mot flere s.k. topp referansekabler, og ingen vesentlige mangler funnet. Følger sunn fornuft, teknisk kompetanse og generell kunnskap om metallurgi og elektro. Volder meg ingen bekymringer eller problemer. At det er forskjell på kabler? Selvsagt. Lett å høre. Mer info/synspunkter om dette emnet får du ikke av meg. Case closed.
    Vel, det er flott at du også har innsett at kabler er viktige. Det er egentlig "farlig" innen hifi å tro at noe er "godt nok", det kan alltid bli litt bedre. Men nå tror jeg de kablene jeg har er gode nok for resten av livet.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Oh my. ::) En preamp har som oppgave å senke utgangsimpedansen, levere mer strøm og gi bedre lasttoleranse. Således kan en preamp gi bedre og "mindre farget" lyd med lavere forvrengning. En preamp trenger heller ikke å bestå av spesielt mange komponenter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    @sinep og Kule-Trygve: dere to er da de råeste såpekokere og kverulanter jeg har vært borti! ;D ;D ;D Burde hatt eget TV-show!

U

utgatt60135

Gjest
    bluesbreaker skrev:
    At man får satt sammen et anlegg som spiller all musikk og alle innspillinger like bra høres ut som utopi.
    Ja, i ytterste konsekvens er det en utopi. Jeg tror endel trimmer anlegget slik at alle plater bra, også de gode fordi de vil låte bra uansett. Så tror man at dette er helt nøytralt anlegg. Men er det virkelig det? At man ikke observerer svakheter i plater flest gir meg en pekepinn på at de trolig har valgt et kompromiss uten å være helt bevisst på det selv.

M

Mr-T

Gjest
    DIY_dude skrev:
    Oh my. ::) En preamp har som oppgave å senke utgangsimpedansen, levere mer strøm og gi bedre lasttoleranse. Således kan en preamp gi bedre og "mindre farget" lyd med lavere forvrengning. En preamp trenger heller ikke å bestå av spesielt mange komponenter.
    Og i tillegg - avhengig av situasjon - gi bedre headroom og oppløsning både i analoge og digitale komponenter. Det er viktig å tilpasse signalnivået for å legge signalnivået optimalt i forhold til headroom og støygulv. I denne sammenhengen kan en preamp være nyttig. Barnelærdom.... ;D

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    pengesluk skrev:
    @sinep og Kule-Trygve: dere to er da de råeste såpekokere og kverulanter jeg har vært borti! ;D ;D ;D Burde hatt eget TV-show!
    ;D

Vedlegg

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    pengesluk skrev:
    Foretrekker å være en såpekoker fremfor en arrogant og ignorant snobb! 8)
    *Går og koker litt såpe*

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Det synes jeg du skal gjøre, Sinep - eller hvorfor ikke spille musikk og kose seg med det? Mye morsommere. Påberoper meg retten til å være ignorant når jeg kjenner en problemstilling ut og inn, kombinert med snart 40 års fartstid og uendelig mye prøving/lytting. Jeg vet hva jeg hører.

Snobb derimot, er jeg langt i fra. Det tror jeg de som kjenner meg er villig til å skrive under på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Kule-Trygve skrev:
    Men vi HAR jo eget tv- show!
    Ja, det VAR dere ja?? Synes det var noe kjent.. ;D ;D ;D Stor underholdningsverdi, ingen tvil!

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.881
    pengesluk skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Men vi HAR jo eget tv- show!
    Ja, det VAR dere ja?? Synes det var noe kjent.. ;D ;D ;D Stor underholdningsverdi, ingen tvil!
    ...eeeehhh, usikker på det.

Underholdningsverdien på kranglinga er vel som å se apekatter kn---e i dyrehagen; litt artig til å begynne med, så blir det bare kjedelig og litt trist. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    litt snobb kanskje? ;D
    typisk oslo vest type ::)
    Sossen/Sosissen "Sluket" he-he ;D

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Med så mange skivebom, Leif, så trenger du ikke melde deg på OVK's sommerlige dart-konkurranse i hvertfall. Med mindre det var for å trøste en sur Grumpy som taper hver gang..

Oslo Vest?? Hehe.. tror ikke jeg kommer INN der engang..

Edit;

Jeg tror jeg dauer - tenk deg Sluket i hvite jeans, lysebrune Docksides, Jean Paul piquet skjorte og mørk blå Paul & Shark genser knyttet rundt halsen - klar for "Færder'n" Gud bedre! Generalprøve i Horten?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    pengesluk skrev:
    kombinert med snart 40 års fartstid og uendelig mye prøving/lytting.
    Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt. Det stusser jeg ganske kraftig på. Spesilet med tanke på hvor enormt stort dette problemet er. Problematikken som kan få et anlegg som måler fantastisk til å låte helt grusomt.

Det som dog fascinerer meg, er at du tilsynelatende har funnet en vei rundt denne problematikken som fungerer veldig bra for din del. Om denne metoden faktisk er nøytral eller ikke, er jo en annen sak, men det spiller jo ingen rolle så lenge det fungerer.

M

Mr-T

Gjest
    sinep skrev:
    Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt.
    Hvilken problematikk snakker vi om da?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    16
    Mr-T skrev:
    sinep skrev:
    Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt.
    Hvilken problematikk snakker vi om da?
    Sikkert noe som løser seg ved påføring av linolje

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ha-ha ...du snakker om at jeg er lett å trekke opp! ;D

P&S knyttet rundt halsen; hvilken hals? ::)
    ses i Horten ja! du som hopp iland Kalle på Andres 33 og jeg som Skipper på min/bankens 43 fot S/Y Ballerina med "Balla" på slep

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Denne Duelund var helt ukjent for meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Altså en til i rekken av ruteskjorte- piperøkende vestbekledde danske akademikere? 8) 8)

Hehe... spøk til side, kjenner godt til Duelund. Har en del bra betraktninger og innslag av sunn fornuft, men som alltid, ingen som sitter med alle svar, dessuten er det som kjent flere veier til Grorud.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn