Bra lyd på ALLE innspillinger

Er det mulig å lage et forvrengningsfritt anlegg som låter bra på ALLE innspillinger?

• Ja, det er mulig å få alt til å høres bra ut.

Stemmer: 0 0.0%
  • Halvparten vil låte bra, halvparten dårlig.

• Det meste som er laget, vil låte dårlig på et godt anlegg.

• Totalt antall stemmer
    2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvem faen vil til Grorud? :eek:
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner i hvertfall minst en som maser ::) ::)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bor du på Grorud?
    siste etnisk norske holder skansen? ;D
    "last man standing"
    trodde du bodde på Høybråten?
    mvh
    Leif

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    sinep skrev:
    Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt. Det stusser jeg ganske kraftig på. Spesilet med tanke på hvor enormt stort dette problemet er. Problematikken som kan få et anlegg som måler fantastisk til å låte helt grusomt.
    Jeg synes det er rart at det overhodet ikke er noen som helst form for konsensus blant fagfolk og hi-fi nisser om viktigheten av dette dersom disse tingene er et "enormt stort" problem i den "normale" hi-fi industrien etter at produsentene har gjort jobben sin. Jeg har sett svært lite solid core, bomull og linolje duppende i utstyret mitt opp gjennom tidene, så jeg regner med at jeg ville fått et voldsomt forbedret anlegg med sinep-prinsippene gjennomført til fingerspissene. Vi vet det fungerer fordi jeg nå har siblanter og slitsom lyd på dårlige opptak, og dette er klare tegn på at det nå spiller forvrengningsfritt, dynamisk og nøytralt.

Fordi problemet er såpass betydelig fremstår den hørbare forbedringen åpenbar selv for en grunnleggende tullball-skeptisk person som meg selv og effekten kan selvfølgelig dermed også enkelt måles av enhver utenforstående 3. parts spesialist til å være relevant for gjengivelse av lyd.

Av en eller annen grunn velger så godt som alle Hi-Fi produsenter i tung klasse, hvor manges eneste mål er så lite forvrengning som mulig, å hoppe bukk over svært rimelige tweaks som dette. Utstyret har derfor et enormt uforløst potensiale og store deler av bransjen må vel nærmest kalles inkompetente.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Du glemte inkontinente - husk at vi er gamle - i din ellers glimrende analyse & resyme.

M

Mr-T

Gjest
    Marsboer sier på en pen måte at Duelund var en tullefjomp, noe jeg definitivt stiller meg bak. Linolje passer best på møbler.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    marsboer skrev:
    Jeg synes det er rart at det overhodet ikke er noen som helst form for konsensus blant fagfolk og hi-fi nisser om viktigheten av dette dersom disse tingene er et "enormt stort" problem i den "normale" hi-fi industrien etter at produsentene har gjort jobben sin. Jeg har sett svært lite solid core, bomull og linolje duppende i utstyret mitt opp gjennom tidene, så jeg regner med at jeg ville fått et voldsomt forbedret anlegg med sinep-prinsippene gjennomført til fingerspissene. Vi vet det fungerer fordi jeg nå har siblanter og slitsom lyd på dårlige opptak, og dette er klare tegn på at det nå spiller forvrengningsfritt, dynamisk og nøytralt.

Fordi problemet er såpass betydelig fremstår den hørbare forbedringen åpenbar selv for en grunnleggende tullball-skeptisk person som meg selv og effekten kan selvfølgelig dermed også enkelt måles av enhver utenforstående 3. parts spesialist til å være relevant for gjengivelse av lyd.

Av en eller annen grunn velger så godt som alle Hi-Fi produsenter i tung klasse, hvor manges eneste mål er så lite forvrengning som mulig, å hoppe bukk over svært rimelige tweaks som dette. Utstyret har derfor et enormt uforløst potensiale og store deler av bransjen må vel nærmest kalles inkompetente.
    Ta en titt på spesifikasjonene på en del av de mest kritikerroste toppmerkene av høyttalere som finnes rundt omkring og se hvor mange billige "elfa-komponenter" du finner i signalkjeden der.
    Tro meg - det er ikke mange :)
    Ta f.eks. en titt på Von Schweikert, Magico, B&W, Gryphon, Rockport og Marten Design.
    På den siste høyttalermodellen til danske System Audio, Explorer Master, brukte de 3 år bare å optimalisere delfilterkomponentene og internkablene alene.
    Det hadde jo vært rimelig komisk om du kom valsende inn til de og fortalte de at det de drev med var helt meningsløst.
    Da hadde de tatt bilde av deg, tegnet en nisselue på bildet ditt og hengt det opp på veggen for underholdningen sin skyld. :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Jeg regner med at du skjønner forskjellen på selektering og matching av kvalitetskomponenter i signalkjeden, som enhver fjott forstår viktigheten av, og en fanatisk overbevisning om enormt potensiale med solid core og linolje.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Eller man kan se på oppbygningen av kablene de velkjente placebo- leverandørene hifiklubben, soundgarden mm leverer. Blir ikke overrasket dersom kobberet blir både renere og får bedre krystallstruktur i jevn takt med prisen.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    16
    sinep skrev:
    På den siste høyttalermodellen til danske System Audio, Explorer Master, brukte de 3 år bare å optimalisere delfilterkomponentene og internkablene alene.
    3 år på å velge kabel+komponenter etter at filteret var konstruert, dvs. kretsen var laget? Høres ut som en forfatter som bruker 3 år på å bestemme fonten etter at boka er skrevet. Hvis dette er tilfellet så fatter jeg ikke at System Audio er 'in business'.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    16
    Kule-Trygve skrev:
    Eller man kan se på oppbygningen av kablene de velkjente placebo- leverandørene hifiklubben, soundgarden mm leverer. Blir ikke overrasket dersom kobberet blir både renere og får bedre krystallstruktur i jevn takt med prisen.
    For rent kobber i de kvanta som brukes i audiokabedl er såååååå dyrt.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    marsboer skrev:
    Jeg regner med at du skjønner forskjellen på selektering og matching av kvalitetskomponenter i signalkjeden, som enhver fjott forstår viktigheten av, og en fanatisk overbevisning om enormt potensiale med solid core og linolje.
    Du vet tydeligvis ikke at de gamle Duelund-kondensatorene fortsatt er ranket som de beste kondensatorene som er på markedet. Disse bruker papir, kobber og linolje hvis jeg ikke tar helt feil. Tyske mundorf bruker bl.a. også olje i kondensatorene for å dempe ringing.

Både magico ("verdens beste"), Von Schweikert og System Audio bruker solid core kabling. Hvis du tror de gjør det fordi at disse kablene er lettere å jobbe med, tar du grundig feil. Dette er komponenter som er valgt NØYE ut for lyden sin skyld.

M

Mr-T

Gjest
    HC skrev:
    sinep skrev:
    3 år på å velge kabel+komponenter etter at filteret var konstruert, dvs. kretsen var laget? Høres ut som en forfatter som bruker 3 år på å bestemme fonten etter at boka er skrevet. Hvis dette er tilfellet så fatter jeg ikke at System Audio er 'in business'.
    Virker som de har somlet og/eller hatt det gøy i 3 år.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    16
    Mr-T skrev:
    HC skrev:
    sinep skrev:
    Eller at påstanden om årevis heroisk søken etter en håndfull komponenter og litt ledning gjør seg godt i promoteringen av produktet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    sinep skrev:
    marsboer skrev:
    Du vet tydeligvis ikke at de gamle Duelund-kondensatorene fortsatt er ranket som de beste kondensatorene som er på markedet. Disse bruker papir, kobber og linolje hvis jeg ikke tar helt feil. Tyske mundorf bruker bl.a. også olje i kondensatorene for å dempe ringing.

Både magico ("verdens beste"), Von Schweikert og System Audio bruker solid core kabling. Hvis du tror de gjør det fordi at disse kablene er lettere å jobbe med, tar du grundig feil. Dette er komponenter som er valgt NØYE ut for lyden sin skyld.
    Dersom det kan glede deg så er det Mundorf gull/sølv spoler vi snakker om i mine systemer, Mundorf sølv/olje kondiser og, Dale 1% wirewound resistors i Zobel og selvfølgelig sølv/gull solid core all the way i internkablingen. Du trodde kanskje jeg kom til byen med halv-tre toget fra Stange? ::) ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    HC skrev:
    Mr-T skrev:
    HC skrev:
    sinep skrev:
    Eller at påstanden om årevis heroisk søken etter en håndfull komponenter og litt ledning gjør seg godt i promoteringen av produktet.
    - Særlig dersom en heftig pris skal rettferdiggjøres..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det at en stor kommersiell produsent IKKE velger å fjerne plastikk på kondensatorer, bruke bomull eller silke som isolasjon, eller linolje som demping, betyr IKKE nødvendigvis at de samme kommersielle produsentene ikke anerkjenner disse tweakenes betydning for lyden
    det kan være helt andre hensyn, som fex sikkerhet, isolasjonskrav mm
    dumt å idiotforklare en kar som faktisk viet en stor del av sitt virke for å fremme bedre lydgjengivelse
    faktisk skammelig, tatt i betraktning at mannen fakstisk er død RIP

mvh
    Leif

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Sølv er bra ja, men det er faktisk store forskjeller på lyden her avhengig av metallets beskaffenhet. Mine kabler er av ultrarent, norsk sølv med store krystaller. Vet ikke hvem som leverer dette sølvet, men liker å innbille meg at det er "litt" vanskelig å få tak i. Og at prisen på kablene delvis gjenspiler dette. Men egentlig, så vet jeg ikke da... ;D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    pengesluk skrev:
    Dersom det kan glede deg så er det Mundorf gull/sølv spoler vi snakker om i mine systemer, Mundorf sølv/olje kondiser og, Dale 1% wirewound resistors i Zobel og selvfølgelig sølv/gull solid core all the way i internkablingen. Du trodde kanskje jeg kom til byen med halv-tre toget fra Stange? ::) ::)
    Jeg har aldri vært i tvil om at du har gjort mye riktig mr. Sluk!

@LMC: Godt innlegg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Det er faktisk helt riktig Leif, ikke helt enkelt å produsere kommersielle artikler som kommer inn under ROHS og en mengde andre byråkratiske bestemmelser.
    Alt skal kunne dokumenteres, etterspores osv. I tillegg kommer selvsagt prisen...

Duelund var ingen idiot, i hvertfall - det er sikkert. Og alle som driver på kanten blir utsatt for mistro og krasse kommentarer.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    pengesluk skrev:
    (...) og selvfølgelig sølv/gull solid core all the way i internkablingen.
    De der gull/sølv solid core kablene fra Mundorf er rå 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hulk...jeg blir helt rørt :-[
    stakkars sarte oss i front...borderline nutties ;D
    progress costs!

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Du er jo en av de største idiotene!

Edit; Og det er jo ingen ting som er idiotsikkert, for idiotene er så kreative!

De gale bringer verden videre. Vinnerne gjør det som taperne ikke tør gjøre.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en av de, muligens ::)
    men trøsten er at jeg er i alle fall en av de få med god lyd
    tenk deg å være BÅDE idiot og ha dårlig lyd...det er krise det! ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Huff ja, tror du de finnes?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    OM de finnes
    se deg omkring da mann!
    ;D
    mvh
    Leif

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    sinep skrev:
    marsboer skrev:

Hvor har jeg sagt at essensen i Duelund-prinsippene ikke har noe for seg?? Jeg synes riktignok Duelund er en nærmest latterlig skrue, men det er fordi han dro betydningen av det han dreiv med alt for langt.

Det eneste jeg har kritisert er påstanden om at et ellers glitrende lydmessig anlegg har et "enormt" forbedringspotensiale ved å innføre litt solid core kabling og andre Duelund-prinsipper. Spesielt når dette kommer sammen med den til dels latterlige påstanden om at dersom dette ikke gjøres så har man en forvrengning som gjør dårlige opptak lyttbare fordi oppløsningen synker og dynamikken blir slapp.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Du forandrer stort sett mening etter vinden, i beste FrP stil. Plutselig mener du en ting, plutselig en annen.

marsboer skrev:
    Det eneste jeg har kritisert er påstanden om at et ellers glitrende lydmessig anlegg har et "enormt" forbedringspotensiale ved å innføre litt solid core kabling og andre Duelund-prinsipper.
    Jeg har ikke sagt at et "glitrende anlegg har et enormt forbedringspotensiale". Det kan helt sikkert forbedres ytterligere, men i hvilken grad og om det er nødvendig, er en helt annen sak.

Hvor har jeg sagt at linolje har et enormt potensiale??

Av en eller annen grunn velger så godt som alle Hi-Fi produsenter i tung klasse, hvor manges eneste mål er så lite forvrengning som mulig, å hoppe bukk over svært rimelige tweaks som dette.
    Vaseprat på aller høyeste nivå. Det er enormt mye ressurser og forskning lagt ned i dette hos omtrent alle de store aktørene.

Jeg HAR sagt at enkelte typer forvrengning "runder av lyden" ("strand interaction" fenomenet), og at det ikke nødvendigvis trenger å være negativt på dårlige innspillinger.
    Men det er som sagt noe jeg skal se nærmere på i tiden fremover.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    sinep skrev:
    Du forandrer stort sett mening etter vinden, i beste FrP stil. Plutselig mener du en ting, plutselig en annen.
    Du kan da ikke dikte opp en slik påstand uten å komme med et eneste konkret eksempel?
    Jeg gikk inn i denne diskusjonen med deg med en innstilling om at det i beste fall er helt på jordet å skylde på manglende solid core kabling for at anlegget låter akseptabelt selv på dårlige innspillinger, samtidig som jeg mente det er fåfengt å skifte til solid core om det man har allerede fungerer skikkelig.

Har jeg på noe tidspunkt gitt utrykk for en annen mening? Kan det være at du har sett noen andres innlegg?

marsboer skrev:
    Det eneste jeg har kritisert er påstanden om at et ellers glitrende lydmessig anlegg har et "enormt" forbedringspotensiale ved å innføre litt solid core kabling og andre Duelund-prinsipper.
    Jeg har ikke sagt at et "glitrende anlegg har et enormt forbedringspotensiale". Det kan helt sikkert forbedres ytterligere, men i hvilken grad og om det er nødvendig, er en helt annen sak.
    Jeg vil nå påstå at det er akkurat det du sa her:

sinep skrev:
    pengesluk skrev:
    kombinert med snart 40 års fartstid og uendelig mye prøving/lytting.
    Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt. Det stusser jeg ganske kraftig på. Spesilet med tanke på hvor enormt stort dette problemet er. Problematikken som kan få et anlegg som måler fantastisk til å låte helt grusomt.
    I rettferdighetens navn fulgte du opp med en formildende kommentar, men ikke uten å komme med mer enn en antydning om at lyden nok ikke er nøytral og at "sluket", som ting tyder på har et anlegg som definitivt faller inn under "glitrende", nok helst bare er fornøyd fordi han liker lyden til tross for denne svakheten.
    Det som dog fascinerer meg, er at du tilsynelatende har funnet en vei rundt denne problematikken som fungerer veldig bra for din del. Om denne metoden faktisk er nøytral eller ikke, er jo en annen sak, men det spiller jo ingen rolle så lenge det fungerer.
    Hvor har jeg sagt at linolje har et enormt potensiale??
    Det har du ikke direkte gjort. Det var en slutning jeg automatisk tok når Duelund ble bragt på banen. Den er tydeligvis ikke berettiget. Jeg beklager.

Av en eller annen grunn velger så godt som alle Hi-Fi produsenter i tung klasse, hvor manges eneste mål er så lite forvrengning som mulig, å hoppe bukk over svært rimelige tweaks som dette.
    Vaseprat på aller høyeste nivå. Det er enormt mye ressurser og forskning lagt ned i dette hos omtrent alle de store aktørene.
    ....og LIKEVEL kommer ikke alt high-end utstyret med solid core!

Finnes det mest topp high-end utstyr med multistranded eller solid core kabling tror du?
    Det finnes selvsagt produkter med begge varianter, og begge sider har hver sine argumenter for at sin løsning er best, akkurat som vi på HFS.
    Den eneste konklusjonen jeg trekker ut fra dette er at forskjellen i praksis er irrelevant så lenge implementasjonen er god.

Jeg HAR sagt at enkelte typer forvrengning "runder av lyden" ("strand interaction" fenomenet), og at det ikke nødvendigvis trenger å være negativt på dårlige innspillinger.
    Men det er som sagt noe jeg skal se nærmere på i tiden fremover.
    Stemmer. Det har du sagt. Du fremlegger det som et faktum til og med, uten å åpne for at dette bare er en overbevisning du har. Inntil jeg får oppleve denne forskjellen under kontrollerte former i eget anlegg selv, eller at du framlegger dokumentasjon på at forvrengningen du snakker om faktisk er et reellt problem innen overføring av lydsignaler på en kabel, så må jeg dessverre si at jeg ikke kommer til å se på dette med det minste snev av seriøsitet.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.463
    ok, åpner opp Sentralen og plutselig er denne tråden på 12 sider?
    Ikke faen om jeg gidder lese alt dette! ;D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    slowmotion skrev:
    ok, åpner opp Sentralen og plutselig er denne tråden på 12 sider?
    Ikke faen om jeg gidder lese alt dette! ;D
    Bare normal HFS-kjekling de siste sidene uansett :D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    @mars:
    1. Jeg mener ikke at anlegget til sluket eller andre kjempebra anlegg har et enormt forbedringspotensiale. En sånn påstand faller jo selvsagt på sin egen urimelighet.
    2. Hvilke delefilterkomponenter og interkabling produsentene bruker, kommer helt an på hvilken lydsignatur de selv mener er mest riktig. Noen liker best den kontante, dynamiske lyden, mens andre velger den mer runde, bløte lyden. Men det er verdt å merke seg at Magico, som er svært kritikerrost, bruker SC.
    3. Jeg er i aller høyeste grad åpen for at tweaks som fungerer bra i mitt oppsett, ikke nødvendigvis fungerer like bra i andre oppsett, men den erfaringen jeg har så langt, er at de prinsippene jeg bruker hos meg også fungerer bra hos andre.

Jeg avslutter der.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tynne de der kablene i delefilteret til Magico gitt.

Utstrekt i full lengde.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    sinep skrev:
    @mars:
    1. Jeg mener ikke at anlegget til sluket eller andre kjempebra anlegg har et enormt forbedringspotensiale. En sånn påstand faller jo selvsagt på sin egen urimelighet.
    2. Hvilke delefilterkomponenter og interkabling produsentene bruker, kommer helt an på hvilken lydsignatur de selv mener er mest riktig. Noen liker best den kontante, dynamiske lyden, mens andre velger den mer runde, bløte lyden. Men det er verdt å merke seg at Magico, som er svært kritikerrost, bruker SC.
    3. Jeg er i aller høyeste grad åpen for at tweaks som fungerer bra i mitt oppsett, ikke nødvendigvis fungerer like bra i andre oppsett, men den erfaringen jeg har så langt, er at de prinsippene jeg bruker hos meg også fungerer bra hos andre.

Jeg avslutter der.
    Dette var saker sinep! En langt mer ydmyk tilnærming som får frem budskapet ditt på en relativt saklig (til å omhandle kabler på HFS) og fin måte uten å virke ensporet eller sterkt forenklet.
    Ingen sak å avslutte diskusjonen når det skjer på denne måten! Ha en fin kveld! :D

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Mr-T skrev:
    Sant nok at mye ødelegges, men jo bedre anlegget er, jo mer spiselig er disse innspillingene mener jeg.
    Har helt motsatt erfaring enn dette :'(

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    orso skrev:
    Tynne de der kablene i delefilteret til Magico gitt.
    De er vel kanskje ikke fullt så tynne som det kan se ut for? Størrelsen på delefilterkomponentene er ganske betydelig i følge det andre bildet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn