Jeg synes det er rart at det overhodet ikke er noen som helst form for konsensus blant fagfolk og hi-fi nisser om viktigheten av dette dersom disse tingene er et "enormt stort" problem i den "normale" hi-fi industrien etter at produsentene har gjort jobben sin. Jeg har sett svært lite solid core, bomull og linolje duppende i utstyret mitt opp gjennom tidene, så jeg regner med at jeg ville fått et voldsomt forbedret anlegg med sinep-prinsippene gjennomført til fingerspissene. Vi vet det fungerer fordi jeg nå har siblanter og slitsom lyd på dårlige opptak, og dette er klare tegn på at det nå spiller forvrengningsfritt, dynamisk og nøytralt.sinep skrev:Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt. Det stusser jeg ganske kraftig på. Spesilet med tanke på hvor enormt stort dette problemet er. Problematikken som kan få et anlegg som måler fantastisk til å låte helt grusomt.
Ta en titt på spesifikasjonene på en del av de mest kritikerroste toppmerkene av høyttalere som finnes rundt omkring og se hvor mange billige "elfa-komponenter" du finner i signalkjeden der.marsboer skrev:Jeg synes det er rart at det overhodet ikke er noen som helst form for konsensus blant fagfolk og hi-fi nisser om viktigheten av dette dersom disse tingene er et "enormt stort" problem i den "normale" hi-fi industrien etter at produsentene har gjort jobben sin. Jeg har sett svært lite solid core, bomull og linolje duppende i utstyret mitt opp gjennom tidene, så jeg regner med at jeg ville fått et voldsomt forbedret anlegg med sinep-prinsippene gjennomført til fingerspissene. Vi vet det fungerer fordi jeg nå har siblanter og slitsom lyd på dårlige opptak, og dette er klare tegn på at det nå spiller forvrengningsfritt, dynamisk og nøytralt.
Fordi problemet er såpass betydelig fremstår den hørbare forbedringen åpenbar selv for en grunnleggende tullball-skeptisk person som meg selv og effekten kan selvfølgelig dermed også enkelt måles av enhver utenforstående 3. parts spesialist til å være relevant for gjengivelse av lyd.
Av en eller annen grunn velger så godt som alle Hi-Fi produsenter i tung klasse, hvor manges eneste mål er så lite forvrengning som mulig, å hoppe bukk over svært rimelige tweaks som dette. Utstyret har derfor et enormt uforløst potensiale og store deler av bransjen må vel nærmest kalles inkompetente.
3 år på å velge kabel+komponenter etter at filteret var konstruert, dvs. kretsen var laget? Høres ut som en forfatter som bruker 3 år på å bestemme fonten etter at boka er skrevet. Hvis dette er tilfellet så fatter jeg ikke at System Audio er 'in business'.sinep skrev:På den siste høyttalermodellen til danske System Audio, Explorer Master, brukte de 3 år bare å optimalisere delfilterkomponentene og internkablene alene.
For rent kobber i de kvanta som brukes i audiokabedl er såååååå dyrt.Kule-Trygve skrev:Eller man kan se på oppbygningen av kablene de velkjente placebo- leverandørene hifiklubben, soundgarden mm leverer. Blir ikke overrasket dersom kobberet blir både renere og får bedre krystallstruktur i jevn takt med prisen.
Du vet tydeligvis ikke at de gamle Duelund-kondensatorene fortsatt er ranket som de beste kondensatorene som er på markedet. Disse bruker papir, kobber og linolje hvis jeg ikke tar helt feil. Tyske mundorf bruker bl.a. også olje i kondensatorene for å dempe ringing.marsboer skrev:Jeg regner med at du skjønner forskjellen på selektering og matching av kvalitetskomponenter i signalkjeden, som enhver fjott forstår viktigheten av, og en fanatisk overbevisning om enormt potensiale med solid core og linolje.
Virker som de har somlet og/eller hatt det gøy i 3 år.HC skrev:3 år på å velge kabel+komponenter etter at filteret var konstruert, dvs. kretsen var laget? Høres ut som en forfatter som bruker 3 år på å bestemme fonten etter at boka er skrevet. Hvis dette er tilfellet så fatter jeg ikke at System Audio er 'in business'.sinep skrev:På den siste høyttalermodellen til danske System Audio, Explorer Master, brukte de 3 år bare å optimalisere delfilterkomponentene og internkablene alene.
Eller at påstanden om årevis heroisk søken etter en håndfull komponenter og litt ledning gjør seg godt i promoteringen av produktet.Mr-T skrev:Virker som de har somlet og/eller hatt det gøy i 3 år.HC skrev:3 år på å velge kabel+komponenter etter at filteret var konstruert, dvs. kretsen var laget? Høres ut som en forfatter som bruker 3 år på å bestemme fonten etter at boka er skrevet. Hvis dette er tilfellet så fatter jeg ikke at System Audio er 'in business'.sinep skrev:På den siste høyttalermodellen til danske System Audio, Explorer Master, brukte de 3 år bare å optimalisere delfilterkomponentene og internkablene alene.
Dersom det kan glede deg så er det Mundorf gull/sølv spoler vi snakker om i mine systemer, Mundorf sølv/olje kondiser og, Dale 1% wirewound resistors i Zobel og selvfølgelig sølv/gull solid core all the way i internkablingen. Du trodde kanskje jeg kom til byen med halv-tre toget fra Stange? : :sinep skrev:Du vet tydeligvis ikke at de gamle Duelund-kondensatorene fortsatt er ranket som de beste kondensatorene som er på markedet. Disse bruker papir, kobber og linolje hvis jeg ikke tar helt feil. Tyske mundorf bruker bl.a. også olje i kondensatorene for å dempe ringing.marsboer skrev:Jeg regner med at du skjønner forskjellen på selektering og matching av kvalitetskomponenter i signalkjeden, som enhver fjott forstår viktigheten av, og en fanatisk overbevisning om enormt potensiale med solid core og linolje.
Både magico ("verdens beste"), Von Schweikert og System Audio bruker solid core kabling. Hvis du tror de gjør det fordi at disse kablene er lettere å jobbe med, tar du grundig feil. Dette er komponenter som er valgt NØYE ut for lyden sin skyld.
- Særlig dersom en heftig pris skal rettferdiggjøres..HC skrev:Eller at påstanden om årevis heroisk søken etter en håndfull komponenter og litt ledning gjør seg godt i promoteringen av produktet.Mr-T skrev:Virker som de har somlet og/eller hatt det gøy i 3 år.HC skrev:3 år på å velge kabel+komponenter etter at filteret var konstruert, dvs. kretsen var laget? Høres ut som en forfatter som bruker 3 år på å bestemme fonten etter at boka er skrevet. Hvis dette er tilfellet så fatter jeg ikke at System Audio er 'in business'.sinep skrev:På den siste høyttalermodellen til danske System Audio, Explorer Master, brukte de 3 år bare å optimalisere delfilterkomponentene og internkablene alene.
Jeg har aldri vært i tvil om at du har gjort mye riktig mr. Sluk!pengesluk skrev:Dersom det kan glede deg så er det Mundorf gull/sølv spoler vi snakker om i mine systemer, Mundorf sølv/olje kondiser og, Dale 1% wirewound resistors i Zobel og selvfølgelig sølv/gull solid core all the way i internkablingen. Du trodde kanskje jeg kom til byen med halv-tre toget fra Stange? : :
De der gull/sølv solid core kablene fra Mundorf er rå 8)pengesluk skrev:(...) og selvfølgelig sølv/gull solid core all the way i internkablingen.
Hvor har jeg sagt at essensen i Duelund-prinsippene ikke har noe for seg?? Jeg synes riktignok Duelund er en nærmest latterlig skrue, men det er fordi han dro betydningen av det han dreiv med alt for langt.sinep skrev:Du vet tydeligvis ikke at de gamle Duelund-kondensatorene fortsatt er ranket som de beste kondensatorene som er på markedet. Disse bruker papir, kobber og linolje hvis jeg ikke tar helt feil. Tyske mundorf bruker bl.a. også olje i kondensatorene for å dempe ringing.marsboer skrev:Jeg regner med at du skjønner forskjellen på selektering og matching av kvalitetskomponenter i signalkjeden, som enhver fjott forstår viktigheten av, og en fanatisk overbevisning om enormt potensiale med solid core og linolje.
Både magico ("verdens beste"), Von Schweikert og System Audio bruker solid core kabling. Hvis du tror de gjør det fordi at disse kablene er lettere å jobbe med, tar du grundig feil. Dette er komponenter som er valgt NØYE ut for lyden sin skyld.
DagensLMC skrev:OM de finnes
se deg omkring da mann!
;D
mvh
Leif
Jeg har ikke sagt at et "glitrende anlegg har et enormt forbedringspotensiale". Det kan helt sikkert forbedres ytterligere, men i hvilken grad og om det er nødvendig, er en helt annen sak.marsboer skrev:Det eneste jeg har kritisert er påstanden om at et ellers glitrende lydmessig anlegg har et "enormt" forbedringspotensiale ved å innføre litt solid core kabling og andre Duelund-prinsipper.
Hvor har jeg sagt at linolje har et enormt potensiale??Jeg regner med at du skjønner forskjellen på selektering og matching av kvalitetskomponenter i signalkjeden, som enhver fjott forstår viktigheten av, og en fanatisk overbevisning om enormt potensiale med solid core og linolje.
Vaseprat på aller høyeste nivå. Det er enormt mye ressurser og forskning lagt ned i dette hos omtrent alle de store aktørene.Av en eller annen grunn velger så godt som alle Hi-Fi produsenter i tung klasse, hvor manges eneste mål er så lite forvrengning som mulig, å hoppe bukk over svært rimelige tweaks som dette.
Du kan da ikke dikte opp en slik påstand uten å komme med et eneste konkret eksempel?sinep skrev:Du forandrer stort sett mening etter vinden, i beste FrP stil. Plutselig mener du en ting, plutselig en annen.
Jeg vil nå påstå at det er akkurat det du sa her:Jeg har ikke sagt at et "glitrende anlegg har et enormt forbedringspotensiale". Det kan helt sikkert forbedres ytterligere, men i hvilken grad og om det er nødvendig, er en helt annen sak.marsboer skrev:Det eneste jeg har kritisert er påstanden om at et ellers glitrende lydmessig anlegg har et "enormt" forbedringspotensiale ved å innføre litt solid core kabling og andre Duelund-prinsipper.
I rettferdighetens navn fulgte du opp med en formildende kommentar, men ikke uten å komme med mer enn en antydning om at lyden nok ikke er nøytral og at "sluket", som ting tyder på har et anlegg som definitivt faller inn under "glitrende", nok helst bare er fornøyd fordi han liker lyden til tross for denne svakheten.sinep skrev:Selv med så lang fartstid så virker det jo nesten som du er helt uvitende til problematikken som bl.a. Duelund jobbet med i ørten år av livet sitt. Det stusser jeg ganske kraftig på. Spesilet med tanke på hvor enormt stort dette problemet er. Problematikken som kan få et anlegg som måler fantastisk til å låte helt grusomt.pengesluk skrev:kombinert med snart 40 års fartstid og uendelig mye prøving/lytting.
Det som dog fascinerer meg, er at du tilsynelatende har funnet en vei rundt denne problematikken som fungerer veldig bra for din del. Om denne metoden faktisk er nøytral eller ikke, er jo en annen sak, men det spiller jo ingen rolle så lenge det fungerer.
Det har du ikke direkte gjort. Det var en slutning jeg automatisk tok når Duelund ble bragt på banen. Den er tydeligvis ikke berettiget. Jeg beklager.Hvor har jeg sagt at linolje har et enormt potensiale??Jeg regner med at du skjønner forskjellen på selektering og matching av kvalitetskomponenter i signalkjeden, som enhver fjott forstår viktigheten av, og en fanatisk overbevisning om enormt potensiale med solid core og linolje.
....og LIKEVEL kommer ikke alt high-end utstyret med solid core!Vaseprat på aller høyeste nivå. Det er enormt mye ressurser og forskning lagt ned i dette hos omtrent alle de store aktørene.Av en eller annen grunn velger så godt som alle Hi-Fi produsenter i tung klasse, hvor manges eneste mål er så lite forvrengning som mulig, å hoppe bukk over svært rimelige tweaks som dette.
Stemmer. Det har du sagt. Du fremlegger det som et faktum til og med, uten å åpne for at dette bare er en overbevisning du har. Inntil jeg får oppleve denne forskjellen under kontrollerte former i eget anlegg selv, eller at du framlegger dokumentasjon på at forvrengningen du snakker om faktisk er et reellt problem innen overføring av lydsignaler på en kabel, så må jeg dessverre si at jeg ikke kommer til å se på dette med det minste snev av seriøsitet.Jeg HAR sagt at enkelte typer forvrengning "runder av lyden" ("strand interaction" fenomenet), og at det ikke nødvendigvis trenger å være negativt på dårlige innspillinger.
Men det er som sagt noe jeg skal se nærmere på i tiden fremover.
Bare normal HFS-kjekling de siste sidene uansettslowmotion skrev:ok, åpner opp Sentralen og plutselig er denne tråden på 12 sider?
Ikke faen om jeg gidder lese alt dette! ;D
Dette var saker sinep! En langt mer ydmyk tilnærming som får frem budskapet ditt på en relativt saklig (til å omhandle kabler på HFS) og fin måte uten å virke ensporet eller sterkt forenklet.sinep skrev:@mars:
1. Jeg mener ikke at anlegget til sluket eller andre kjempebra anlegg har et enormt forbedringspotensiale. En sånn påstand faller jo selvsagt på sin egen urimelighet.
2. Hvilke delefilterkomponenter og interkabling produsentene bruker, kommer helt an på hvilken lydsignatur de selv mener er mest riktig. Noen liker best den kontante, dynamiske lyden, mens andre velger den mer runde, bløte lyden. Men det er verdt å merke seg at Magico, som er svært kritikerrost, bruker SC.
3. Jeg er i aller høyeste grad åpen for at tweaks som fungerer bra i mitt oppsett, ikke nødvendigvis fungerer like bra i andre oppsett, men den erfaringen jeg har så langt, er at de prinsippene jeg bruker hos meg også fungerer bra hos andre.
Jeg avslutter der.
Har helt motsatt erfaring enn dette :'(Mr-T skrev:Sant nok at mye ødelegges, men jo bedre anlegget er, jo mer spiselig er disse innspillingene mener jeg.
De er vel kanskje ikke fullt så tynne som det kan se ut for? Størrelsen på delefilterkomponentene er ganske betydelig i følge det andre bildet.orso skrev:Tynne de der kablene i delefilteret til Magico gitt.
Respekt for rammekonstruksjon i metall!orso skrev:Utstrekt i full lengde.
Det ser i alle tøft ut....marsboer skrev:Respekt for rammekonstruksjon i metall!