Break_out sine greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Så var Linn Lingo 2 PSU på plass, og endelig har jeg en fullspekket LP12 SE spiller 8). Den nye er den største av boksene i bildet.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny PSU, Break_in. Har aldri hørt Lingo2, men har tidligere eid Lingo1. Regner med at du har brukt litt tid på å teste dem mot hverandre. Hadde vært spennende å høre hvordan du opplever L2 vs. L1.

FZ

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    Gratulerer med ny PSU, Break_in. Har aldri hørt Lingo2, men har tidligere eid Lingo1. Regner med at du har brukt litt tid på å teste dem mot hverandre. Hadde vært spennende å høre hvordan du opplever L2 vs. L1.

FZ
    Takker FZ :). Joda jeg gjør en sammenligning og skal komme med en beskrivelse rundt mine erfaringer ved byttet. Lingo1 sendes til Danmark på mandag så jeg får bruke litt tid ila helgen til dette. Kan røpe såpass at ja det er en oppgradering (heldigvis)...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_in skrev:
    Takker FZ :). Joda jeg gjør en sammenligning og skal komme med en beskrivelse rundt mine erfaringer ved byttet. Lingo1 sendes til Danmark på mandag så jeg får bruke litt tid ila helgen til dette. Kan røpe såpass at ja det er en oppgradering (heldigvis)...
    Tips: Dra ut støpselet til den Lingo'en som ikke er i bruk. Ihvertfall Lingo1 sender støy ut på nettet som vil degradere lyden når du spiller med Lingo2 og da vil du ikke høre forbedringen så godt IMO.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    break_in skrev:
    Tips: Dra ut støpselet til den Lingo'en som ikke er i bruk. Ihvertfall Lingo1 sender støy ut på nettet som vil degradere lyden når du spiller med Lingo2 og da vil du ikke høre forbedringen så godt IMO.
    Jeg har kun en av PSU'ene stømsatt til en hver tid, men det skal sies at jeg ikke har hatt problemer med degradering av lyden med min Lingo1. Vi har diskutert dette tidligere og min teori om dine og andre som har hatt problemer med Lingo1 er kompabilitet med øvrig utstyr. Dette eller at det har vært en "serie" i produksjonen med feil? Ikke vet jeg, men min eller rettere sagt den solgte Lingo1 har vært problemløs.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    OK. Uansett skal det bli interessant å høre hvordan du opplever skiftet. Hvis jeg skulle hatt noen annen PSU enn Armageddon på min spiller hadde det blitt Lingo2.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Tenkte jeg skulle skrive noen ord om mine siste forbedringer av musikkanlegget mitt. Etter byttet av forsterkeri fra Plinius transistor til Ayon rørbasert så har jeg vært meget fornøyd med diskant og mellomtone. Denne organiske fullkomne lyden av en god rørforsterker er mest riktig i mitt hode. Men jeg har også påpekt at bassen i mitt nye oppsett ikke var perfekt. Jeg mistet litt av denne kontante tørre bassen som jeg liker, der detaljene er mer fremtredende og bassinstrumentet blir mer en kun bass lyd.

Jeg startet med å se på plassering av høytalerne og når dette var perfekt så begynte jeg å prøve forskjellige underlagsføtter og spikes. Jeg har tidligere vært fornøyd med slike Valhalla puter mellom høyttaler og stativ, men etter å ha prøvd valhalla, vibrapods, noe DIY greier og soundcare spikes så falt valget for sistnevnte. Soundcare føttene var mer en oppgradering hos meg en tweek. Disse føttene førte bassen i den retningen som jeg ville og jeg var nærmere målet.

Neste steget på listen var rørrulling. Jeg hadde ikke før dette gjort noen bytter på min integrerte forsterker og kontaktet derfor Motron og Brynjar Kvanlid for råd. Ayon forsterkeren har noen ”power” rør som er spesiallaget av Ayon på den gamle Vaic fabrikken. Disse hadde jeg ikke planer om å røre ved da de gir mer watt en de tradisjonelle 300B rørene. Men smårørene ble skiftet ut fra Phillips ECG 5687 til Tung-Sol 5687 Black plate på driver rør, og fra Electro Harmonix ECC82EH til Mullard CV4003/M8136 på signal rør. Forbedringen her var formidabel og jeg fikk en opptur som resulterte i lange vinylseanser med smilet godt baktrykket. Det var forbedringer i topp og mellomtone også, men det var i bassen jeg fikk mest utav byttet. Som bestilt og spesifisert til Mr. rørguru Brynjar, jeg takker og bukker!!

Link til speck for ”power tube”: http://ayonaudio.com/ayon/english/AA_32B_S/f-AA_32B_S.htm

Så var det den siste brikken for å oppnå SE status på min Linn LP12 spiller, nemlig en Lingo2. Fra tidligere så har jeg spilt med en Lingo1 og vært fornøyd, og heller skeptisk til denne Lingo 2 og oppgraderingspotensialet. Men jeg må nå innrømme at den er en større oppgradering og ja den er verd sine 12’. Så hvorfor er den det da, og hva gjør denne for godt? Med en bedre PSU så bør en egentlig få et løft på de fleste parametere da denne skal drive motoren bedre, altså med mindre vibrasjoner og mer stabilt. Det jeg i første rekke merket mest av var en mørkere bakgrunn og en enda høyere detaljeringsgrad (er det mulig). Andre ”findings” er en mer homoioterm fremtoning der artister skyves frem og en får et større nærhet…. Tror jeg stopper der, enkelt forklart den driver motoren mer stabilt, som resulterer i bedre lyd, som igjen resulterer i lykkelig eier.

Er jeg så ferdig/mett/fornøyd? Tja ikke helt… Når det gjelder vinylspiller, riaa, forsterker og høyttaler så er jeg fornøyd. Men jeg har nå en Meridian 508 cd spiller som er totalt akterutseilt i forhold til vinyl delen, men dette har vært et bevist valg. Jeg får meg ikke til å bestemme meg for digitalkilde og hvor jeg vil videre. På cd siden så har jeg luktet litt på Ayon sine spillere, men så var det jo dette med HD-baserte løsninger da… Kan dette være noe for meg? Tiden vil vise hva jeg finner på.

Men jeg har et annet prosjekt på gang og det er et bedre musikkanlegg en det jeg har i mitt hobbyrom ute i boden. Her skulle jeg gjerne hatt et nytt forsterkeri samt kanskje en VPI vinyl spiller el. Kunne vært fristende med en LP12 til, men da blir det bare fikling og oppgraderinger. Jeg har ikke råd til en LP12 SE til, men jeg tror en VPI el. ville fått stå i ro… kanskje? Borerigger er egentlig ikke de estetisk fine spilleren i mine øyne, men ute i boden så kommer den til sin rett på en måde… Som sagt vi får se hva det blir til.

Litt bilder skader ikke:

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    break_in skrev:
    Det der prøvde jeg (nok en gang) bare for noen dager siden faktisk. Switchet frem og tilbake i dyp konsentrasjon mange ganger, og prøvde med mindre konsentrasjon også. Hørte ikke det knyst av forskjell jeg.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    FZ skrev:
    Det der prøvde jeg (nok en gang) bare for noen dager siden faktisk. Switchet frem og tilbake i dyp konsentrasjon mange ganger, og prøvde med mindre konsentrasjon også. Hørte ikke det knyst av forskjell jeg.

Mvh Vidar P
    Har du fremdeles en Lingo 1, Vidar? Kjøpt en eller lånt? Hva var det egentlig du switchet fram og tilbake med?? Er ikke helt med på hva du egentlig snakker om her.....

FZ

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Har fått meg et sett med slike super tweetere. Har testet litt i kveld, men har ikke spilt nok til å kunne gi noen konklusjon enda i mitt anlegg. Men jeg kan røpe såpass at de gir noe som jeg ikke hadde så mye av tidligere :).

Link med beskrivelse: http://johnblue-audio.com/product/st100.htm

Synd at jeg skal ut på reise en ukes tid, men så får en jo noe å fikle med når en kommer hjem, for ja her er det mange nivåer for innstilling.

Vedlegg

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    NEVATON skrev:
    ja..hvordan har det gått videre? ;D
    Det går meget bra med mine nye super tweetere ;D

Har brukt dem en stund nå og testet forskjellige settings, og har vell landet på å ha nummer en bryter i closed og bryter 2 og 3 åpne. Det var en periode i starten jeg spilte med både bryter 1 og 2 i closed, men fant etter hvert at det ble for mye diskant.

http://johnblue-audio.com/product/st100.htm

Diskanten i mine Spendor S100 høytalere er etter min smak, men de gir f. eks ikke symbaler så mye kropp som med disse super tweeterene. Med den innstillingen som jeg har nå så føles det ikke som om at diskantene konkurrerer med hverandre, heller utfyller hverandre.

Men det jeg liker mest med disse små vidundrene er den 3dimensjonaliteten som de lager, dette har jeg ikke hatt så mye av tidligere, og dette var som bestilt ;D ;D.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Hugh skrev:
    Nydelig; også en liten en da.....
    Satser på at det er min minste av to gutter som du refererer til. De er begge til tider oppe i lyttekroken og han eldste begynner å bli rimelig dressert i forhold til platespilleren. Minstemann klarer ikke å nå spilleren enda og det skal jeg være glad for, han river og røsker i det han kommer over.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Så var/skulle høytaler byttet være klart, eller jeg har solgt mine kjære Spendor S100, men enda ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe. Et lite luksus problem kansje, men uansett en periode uten høytalere... en 5 års epoke med Spendor er over. Har lyttet til noen potensielle kandidater men har ikke funnet det jeg vil ha enda.

Mer kommer og forhåpentligvis innen kort tid.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Nye høytalere er endelig på plass, og her følger litt bilder av herligheten ;D ;D.

http://www.loudspeaker-art.com/deco 10.html.

Skal komme med lytteinntrykk etterhvert, da det ikke er mange timene jeg har fått i godstolen enda.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_in skrev:
    Skal komme med lytteinntrykk etterhvert, da det ikke er mange timene jeg har fått i godstolen enda.
    Du tar deg god tid, break_in :) Hvordan låter dette i forhold til Spendor'ene?

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    break_in skrev:
    Du tar deg god tid, break_in :) Hvordan låter dette i forhold til Spendor'ene?
    Har planerom å skrive noe her, men har ikke fått ånden over meg. Det er så mye som skal fortelles ang denne sak og litt lite tid/skriveånd kan en si.

Kan røpe såpass at jeg er meget fornøyd :).

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Break in.Råflåtte høgtalere.

Sikkert kanonmatch med Ayon.

De der siklet eg etter når de var for salg.

Helsing Arild.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    samlanes skrev:
    Gratulerer Break in.Råflåtte høgtalere.

Sikkert kanonmatch med Ayon.

De der siklet eg etter når de var for salg.

Helsing Arild.
    Takker :)

Jeg ville ha dem fra jeg så dem på børsen, men de var litt utenfor det budsjettet jeg hadde for høytalere. Men selger kunne vente litt med salget, og da var hifipengene på plass. Tror ikke jeg trenger å bytte høytalere på en stund, og dersom det skulle klø så kan jeg jo alltids oppgradere filterkomponentene til de neste stegene.

Høytale bytte er tunge greier ;). Men blir en fornøyd så er det verd strevet.

benjajon

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2008
    Antall liker
    0
    Spennende høyttalere. Sikkert dumt spørsmål, men hvem er norsk importør av disse lekre verkene....?

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    benjajon skrev:
    Spennende høyttalere. Sikkert dumt spørsmål, men hvem er norsk importør av disse lekre verkene....?
    Det er http://audiofoni.no/ som er norsk forhandler av ART høytalerne. Det er ikke så mange sett av disse i Norge enda, men han jeg kjøpte av har fått seg et sett av samme høytaler men med oppgraderte filter.

Det er tre steg med filterkomponenter til denne høytaleren.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Her kommer litt betraktninger i forhold til mitt høytalerbytte. Jeg hadde tidligere et sett med Spendor S100 som jeg har hatt mye glede av, jeg har brukt to stk transistorbasert forsterkeri på disse (Meridian og Plinius), samt den rørbaserte Ayon forsterkeren som jeg har nå. Det må også pointeres at jeg gjorde en oppgradering av mine delefilter på S100 høytalere som var en forbedring utover originalen. I forkant av salget av disse S100 høytalerne så gjorde jeg en sondering av markedet og da spesielt brukte høytalere i prisklassen 20-40’ (nypris 40-80’). Testet noen få høytalere hjemme selv, lyttet hos venner samt forhandlere med Ayon forsterker og uten, men fant ikke noe som fristet. Jeg vil ikke gå inn på merker etc. som jeg personlig ikke likte, men ble rimelig overasket over hvor bra disse Spendorene sto seg i forhold til mine preferanser. Høytalerne som jeg nå har var til salgs i denne perioden, men da disse lå litt utenfor mitt budsjett så jeg slo dette fra meg i starten.

Men valget falt nå for det settet med ART Deco 10, og jeg kjøpte disse uhørt…. :eek:. Grunnen til at jeg tok sjansen på dette var at jeg gjorde en del undersøkelser rundt disse høytalerne, samt fikk de tilbakemeldingene som jeg ønsket fra forhandlere og andre eiere. Den beste referansen fikk jeg fra en UK basert forhandler som solgte både ART høytalere samt Ayon forsterkere. Han beskrev kombinasjonen med min forsterker akkurat slik jeg ønsket i forhold til mine preferanser.

Når jeg til slutt fikk høytalere i hus så kunne jeg raskt bekrefte for meg selv at dette bare var riktig. Det jeg savnet med S100 høytalerne og da spesielt sammen med min rørforsterker, var enda mer kontroll i bassen og det også ved lavere lyttevolum. S100 høytalerne måtte ha et visst volum før de presterte ordentlig. Ved lave volum så hadde bassen en tendens til å bli litt utydelig. Dette fenomenet inntraff når volum var lavere en normalt lytte volum for meg, men plasseringen av utstyr og åpen løsning i huset gjør at en av og til må holde volumet lavere en ønsket. Videre så var S100 høytalerne perfekt for Jazz, mindre klassiske oppsetninger etc, men kunne til tider bli en smule grøtete dersom det ble for mye som ble presentert. Dette jeg beskriver nå høres kanskje ganske så graverende ut, men blir kun fremstilt slik for å få beskrevet det jeg så som problemer. Andre hi-fi folk samt musikkinteresserte hørte i utgangspunktet ikke den siste delen med at høytalerne til tider kunne gå i metning, men jeg hadde nå bitt meg fast ved dette.

ART Deco 10 høytalerne derimot er altspisende, de er noen kameleoner av høytalere som svelger rått det som blir servert, og en sitter med en følelse om at det er masser å ta av. Om det så er et delikat verk eller et punk band som snurrer på vinylen så sitter jeg med følelsen om at; ja slik må det ha hørt ut når det ble spilt inn. Lydbildet med ART høytalerne er meget oppløst, og denne toveis konstruksjonen gir et sømløst lydbilde utstrakt i både lave og høye frekvenser. Mellomtonen i S100 høytalerne er magisk og det var her jeg var mest usikker på om jeg ville finne en ny høyttaler med samme egenskap. Men jeg må saktens innrømme at her er det også ART høytalerne som trekker det lengste strået, de presenterer på en så overbevisende måte at det er bare å gi seg over.

Plassering av S100 høytalerne var en nøysommelig jobb der en kunne hente mye på å vinkle eller å flytte en centimeter her og der. Jeg jobbet mye med å få de til å prestere best mulig, og testet ut flere underlag etc. Når det gjelder ART høytaleren så har denne en nedover vendt bassport som gjør dem meget plasseringsvillige. Jeg har testet litt her også, men det er ikke de store forskjellene som med S100 høytalerne. Jeg har endt opp med å vinkle de litt inn mot lytteposisjon og har rundt meteren avstand til side og bakvegg. Underlag for ART høytalerne originalt er spikes og det fortsetter det nok å være fremmover.

Utførelsen av S100 høytaleren er i en fin finish og de fremstår som meget pene og bra laget dog store. ART høytalerne har et spesielt utseende, men fremstår mer nette og ikke så fremtredende som S100 høytalerne. ART høytaleren kan en få i den fargen en ønsker og de blir lakkert med billakk. Mine er i Mercedes Black og er en fryd for øyet 8).

Denne sammenligningen av høytalerne Spendor S100 anno 1994, og en ART Deco 10 høyttaler fra 2008 (dagens modell) er kanskje rått parti uansett vil kanskje noen mene. For Spendor har jo levert SP100 fra 1994-2007/8, med en etterfølger som heter SP100R fra 2007/8. Men jeg har hørt SP100 samt sett bilder av filter og kabinett, og det eneste de skal ha gjort med designet er å skjerme elementer mot utstråling samt skiftet internkabling til noe mer hifisykt, alt annet skal være urørt. Når det gjelder den nye SP100R så skal ikke denne heller ha fått noen radikale forbedringer som jeg har forstått det. Spendor SP100R har en utsalgspris på 60’ uten stand, mens ART Deco har en nypris på 90’ med stand inkludert i høyttaler. Så ja det er 25’ i prisforskjell dersom en regner rundt 5’ for et stand til Spendor SP100R høytalerne.

Det rare med dette byttet og øvrige komponenter jeg nå har er at jeg har fått en ekstrem ro i forhold til selve utstyrsdelen og ingen konkrete prosjekter videre. Det klør jo litt med nye oppgraderinger som snart kommer for Linn spilleren, men jeg har nå fått et slikt nivå på utstyret at jeg er fornøyd på en måte. Jeg har aldri hatt denne følelsen før når det gjelder hifi, det har hele tiden vært en vei og det bedre og bedre utstyr. Men nå sitter jeg igjen med en litt skremmende metthetsfølelse….

Hva nå, selge hele driten og kjøpe meg seilbåt… ? :-\

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som du har truffet godt med de høyttalerne, Break_in. Godt skrevet og interessant lesning.
    Kjenner igjen den følelsen av å være nær målet. Etter at jeg monterte Benz LP i Ekos'en fikk jeg følelsen av at stort bedre enn dette kan vel ikke en platespiller låte. Men så er det den nye strømforsyninga da. Farlig å gå på demoen 3. juni er jeg redd for 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    break_in skrev:
    Hva med å kjøpe litt musikk?

Stashet du har brukt en pen slump (?) penger på, kan visst brukes til slikt har jeg hørt rykter om.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    Høres ut som du har truffet godt med de høyttalerne, Break_in. Godt skrevet og interessant lesning.
    Kjenner igjen den følelsen av å være nær målet. Etter at jeg monterte Benz LP i Ekos'en fikk jeg følelsen av at stort bedre enn dette kan vel ikke en platespiller låte. Men så er det den nye strømforsyninga da. Farlig å gå på demoen 3. juni er jeg redd for 8)
    Ja det kan være farlig å gå på demoen, og skulle det vanke et tilbud for innbytte el, så kan det koste. En får eventuelt ty til et kvinnelig syn på kjøpet dersom en får rabatt, for da spares det jo masse med penger ;). Men jeg satser på å ta turen til Oslo om det passer. Litt synd at de ikke legger slikt nærmere en helg, for jeg kunne kombinert dette med besøk ol, men en onsdag så blir det tilbake samme kveld eller dagen etter.

Gratulerer med nymontert PU foresten, den har vell ligget lenge nok i skuffen.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    ErosLoveking skrev:
    break_in skrev:
    Hva med å kjøpe litt musikk?

Stashet du har brukt en pen slump (?) penger på, kan visst brukes til slikt har jeg hørt rykter om.
    Nå kjøper jeg titt og ofte ny vinyl og til tider en CD eller to, men jeg skulle nok kjøpt mer. I forhold til hva en bruker penger på i utstyr, så skulle nok musikksamlingen vært større.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_in skrev:
    Gratulerer med nymontert PU foresten, den har vell ligget lenge nok i skuffen.
    Den fikk ligge noen måneder. Hovedårsaken var at jeg ville vente lengst mulig med å mekke på spilleren etter at den var satt opp av Cymbiosis. Men det gikk bra, bouncen er akkurat like fin :)

Meldte meg forøvrig på 3. juni seansen for noen dager siden, men mulig den ryker. Må sannsynligvis til Ankara for noen møter den uka :( Vi får se. Kanskje jeg klarer å få byttet om noen datoer........

JonArne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Antall liker
    1
    Hei!!
    Grattis med flotte høytalere!!
    Flott tråd,mykje spennande lesning.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    ralex skrev:
    Nydelige høyttalere :)
    Hva skjer med JohnBlue Supertweeters nå?
    Takker :)

Mine supertweeters er solgt samtidig med mine Spendor S100 høytalere.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    JonArne skrev:
    Hei!!
    Grattis med flotte høytalere!!
    Flott tråd,mykje spennande lesning.
    Mine ART Deco 10 høytalere er noen perler både lyd og utseendemessig. Men jeg har bestemt meg for å selge unna en del utstyr og nedgradere da jeg heller vil satse mer på annen hobby.
    Legger dem derfor ut for salg så kan noen andre få nyte dem og gjøre dem rettferdighet i forhold til mer flittig bruk.

Se bruktannonsene for høytalere her på sentralen dersom interessert.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Planen var å nedgradere mitt oppsett og det har jeg for så vidt gjort. Min Linn LP12 rigg har blitt nedgradert til full LP12 spesifikasjon pre SE oppgraderingene. Dette innebærer Keel og Ekos SE armen ut, og inn med Cirkus og Ekos 2 arm. Jeg har videre solgt min Herron riaa og erstattet denne med en Linn Linto riaa. Riaa byttet var på noen måter en nedgradering, men en opptur på flere områder. Vil ikke gå inn i detaljer ang dette nå, men skal gi en mer utfyllende beskrivelse etter hvert.

Har bestemt meg for å beholde min Ayon Sunrise II forsterker.

Videre så har jeg solgt mine fantastisk gode ART Deco 10 høytalere, får nok ikke like bra høytalere med det budsjettet jeg har nå, men jeg har troen på mitt valg og forventer gode resultater når jeg nå mottar disse.

Jeg kommer greit utav dette HiFi messig vil jeg påstå, og ny hobby fikk en liten pengeinnsprøytning, samt at ”ego” kvoten i familieøkonomien er sånn passe i balanse….

Skal komme med bilder etc når høytalere og resten av greiene er på plass.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Mitt anlegg består nå av følgende komponenter:
    -Platespiller: Linn LP12 med Circus drivverk, Lingo 2 PSU, Ekos 2 arm, Akiva PU (rebuild by Vdh)
    -Digital Kilde: Ingen i dette oppsettet men en Geneva L plassert i stue etg under.
    -Forsterker: Ayon Sunrise II integrert forsterker
    -Høytalere: Mono Pulse 72A
    -Kabler: Linn sølv armkabel, DIY Svalander sølv signalkabel og Kimber høytalerkabler

Mitt nye oppsett er nedskalert i forhold til tidligere på signalkilde (tidligere en Linn LP12SE), riaa en Herron og høytalere var tidligere ART Deco 10. Men jeg er meget fornøyd med det oppsettet jeg nå har, og de ”nye” lyttevanene jeg har fått det siste året.

Vedlegg

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Jeg har vært uten komplett HiFi av og på siden sommeren. Bakgrunnen til dette er først kjøpet av en Geneva L digitalis enhet som er plassert i stuen, samt nye lyttevaner, og kjøp av seilbåt med dertil dårlig samvittighet i forhold til egokvoten i familien. Det var i første rekke fruen i huset som ville ha en musikkformidler i stuen som skulle være enkel/kul i fremtoning og ”spille musikk” som hun så enkelt sa det. Det skulle også være mulighet for å putte iPod’en i denne for å forenkle.

Denne saken ble en liten revolusjon for min del. Ipod’en ble lastet med all musikk som jeg har likt og til dels glemt, og med random funksjon igangsatt så ble det til en radio som alltid spilte god musikk. Og faktisk så er lyden ikke så verst fra denne boksen. Det var en fryd å sette den på for jeg viste ikke hva som skulle bli neste låt, det eneste jeg viste var at det ble noe jeg likte. Derfor ble HiFi’en enklere å ofre og jeg ble litt tregere med å skaffe nytt utstyr til sweet spot.

Men om dette er siste verset i visen er det for naivt og tro, men for nå så blir det slikt. Tviler på om jeg kommer til å anskaffe meg en CD spiller igjen, det må eventuelt bli en Linn CD12 i så fall. Det blir nok heller en DAC med PC om det blir noe i det hele tatt. Når jeg setter meg ned for å lytte på musikk så foretrekker jeg Vinyl, og slikt har det faktisk vært de siste 6-7 årene.

Vedlegg

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    For to dager siden så mottak jeg mine nye høytalere som er Mono Pulse 72A, ble rimelig begeistret for disse så følgende mail ble sendt til Mr Allan G Hendry:

"Hello Allan,

I received my new Mono Pulse 72A speakers yesterday and the transit to Norway went well with no damage to boxes ore speakers. I had only seen pictures before of the speakers and was at first amazed about the size, I had imagined that they would be bigger. The speakers fits in perfectly and my wife was very pleased, both by appearance and size. I have lately been downsizing my system, and the reason for me buying the Mono Pulse 72A speakers, was the greater value for money that I have been reading about in Norwegian web forums.
    Now to the sound. I have to mention that the price for a new set of the speakers I use to have was £9000, those speakers was the best I ever had, and that in every aspect. I have had some other good speakers as well, and borrowed others for testing, but considering my preferences these last speakers before Mono Pulse 72A was perfect. At first when powering up the Mono Pulse 72A I played some old references that I know well on my Linn LP12, the sound at first was not good at all... The HF was chippy and the LF was non existing, I thought for myself that there must be something wrong here. I checked cabling etc, but found all to be ok. The first record did not sound as it used to, and I was perplexed. I then went for a classical recording, and by the beginning of the second side of this LP something happened. It was like a plug was drawn out, and the music flowed better. For the next hour or so I witness the speakers to be transformed to something totally different, and I was especially amazed by the HF. The LF was also improving, but it took even more time of playing before they loosened up properly. When it comes to the MF and the overall performance of the speakers they do not match the quality of the speakers I used to have, but there is not that big of a difference. And the fact that I have only played 5 hours or so with the speakers, a lot can happen the next 45+ hours. I read in your specification that you recommend 50 hours breaking-in time, so I’m looking forward to these hours and more. Already these speakers are big value for the money no doubt about that, thanks a lot, and kudos to you making these nice speakers.

Kind Regards,"

Vedlegg

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Virkelig flotte!! Har en gryende plan om å sette opp et anlegg i loftstua og da er Mono Pulse absolutt en het kandidat. Er det lang bestillingstid? Du må rapportere hvordan de oppfører seg videre!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn