Break_out sine greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:
    ...eller kanskje jeg skal prøve meg på en Naim arm eller annen, og er i kontakt med et dreieverksted for tilpassning til keelen ;D.

Kommer tilbake om få dager og da med bilder av "ny" eller ny eller modifisert arm 8)
    Beste ideen så langt her idag :)

Mvh Vidar P
    Ideen er slett ikke dum og var noe jeg ville undersøkt hadde jeg vært deg. En dreid sak i aluminium burde løst din utfordring med Naim armen.

Om det er det jeg har funnet på vil vise seg innen få dager ;) :-X
    Jeg har antennene ute på Naim-forum; det er vel dømt å dukke opp en løsning før eller senere.

Tror ikke jeg skal prøve meg på noe fjøsmekk selv :)

Mvh Vidar P
    En slik løsning hadde vært vinn-vinn for de fleste, kan ikke forstå at Linn lar denne gruppen med Naim armer vente såpass lenge. De vil kanskje at dere heller skal kjøpe Ekos arm....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    break_out skrev:
    Min Ayon forsterkeren har jeg virkelig fått sansen for. Den har på et vis fått meg til å spille mer, og å gjenoppdage mine plater. Blir et stort savn når jeg nå reiser bort en ukes tid.... :-X
    Hvordan takler Ayon forsterkeren høytalerne dine?
    Sensitivity: 89.5dB/W/m (2.83V). Nominal impedance: 8 ohms (minimum 5.7 ohms).

Nydelig sak :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare sånn for ordens skyld, og ikke en påstand om disse spesifikke høyttalerne; men Spendor har lang tradisjon med å være overmåte optimistiske med den oppgitte følsomheten til sine designer.

Det er like greit å trekke fra en 3-4dB.. kan for mange Spendor'ers vedkommende være mer i nærheten av reell følsomhet.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Generelt apropos til Vidar Ps generelle kommentar:

JA (Stereophile) om S5e, følsomhet oppgitt til 87dB/W/m:
    With its small drive-units, the Spendor S5e exhibited the expected low sensitivity. I estimated a value of 82.5dB(B)/2.83V/m, which is significantly less than specified.
    For ordens skyld: 2,83V over 8 ohm avsetter 1W.

Men: S100 er oppgitt til 89.5dB/W/m (2.83V), som emotikon sa. Atkinson:
    I measured approximately 89dB/W/m
    Da har man unntaket som bekrefter regelen, kanskje.

B

break_out

Gjest
    emotikon skrev:
    break_out skrev:
    Min Ayon forsterkeren har jeg virkelig fått sansen for. Den har på et vis fått meg til å spille mer, og å gjenoppdage mine plater. Blir et stort savn når jeg nå reiser bort en ukes tid.... :-X
    Hvordan takler Ayon forsterkeren høytalerne dine?
    Sensitivity: 89.5dB/W/m (2.83V). Nominal impedance: 8 ohms (minimum 5.7 ohms).

Nydelig sak :)
    Takker på vegne av forsterkeren :).

Synes Ayon forsterkeren klarer å håndtere høytalerne meget bra. Spendor har satt en anbefalt 15-150W og jeg har fått oppgitt at min Ayon Sunrise har 17 ordentlige rørwatt. Ayon oppgir 25W, men slik jeg forstår det så er 17W mer riktig. Jeg har lest om og chattet med brukere av denne høytaleren som bruker 300B konstruksjoner med hell, så den skal kunne drives lett. Men det er en delt oppfatning der flere sverger til transistorwatt for denne høytaleren, jeg har nå prøvd begge oppsettene og de har begge sine sterke sider, men holder en knapp på rørforsterkeren som den mest komplette i forhold til mine preferanser.

Litt info om høytaleren Spendor S100

Three-way, reflex-loaded, stand-mounted loudspeaker (stands should be 12-18" high—suitable 13" stands are available from Chicago Speaker Stands for $175/pair). Drive-units: 0.75" (19mm) soft-dome tweeter, 6" (125mm) polypropylene homopolymer-cone midrange unit, 13" (330mm) doped Bextrene-cone woofer. Crossover frequencies: 600Hz, 4kHz. Frequency response: 38Hz-20kHz ±3dB. Sensitivity: 89.5dB/W/m (2.83V). Nominal impedance: 8 ohms (minimum 5.7 ohms). Amplifier requirements: 15-150W.

Mine delefilter er modifiserte med bedre komponenter samt ny god kvalitets internkabling. Ikke at det skulle gjøre driften så mye enklere men det var et reelt løft for høytaleren og da spesielt i diskant og bassområdet.

B

break_out

Gjest
    Er på reise og igjen er det Singapore jeg gjester :).

Måtte en tur innom Adelphi og Linn Singapore og hente en Ekos SE arm, så ja du hadde rett FZ ;D

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:

Måtte en tur innom Adelphi og Linn Singapore og hente en Ekos SE arm, så ja du hadde rett FZ ;D
    Gratulerer break_out, du ligger stadig et hode (eller en arm) foran 8)
    Regner med at vi får fyldig omtale når den er på plass....

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:

Gratulerer break_out, du ligger stadig et hode (eller en arm) foran 8)
    Regner med at vi får fyldig omtale når den er på plass....
    Takk for det FZ :). Joda galskapen driver meg videre...

Skal komme tilbake etterhvert med en tilbakemelding, men jeg får ikke gjort noe før til helgen.

B

break_out

Gjest
    Fikk meg en liten time lytteseanse med denne lille kreasjonen i dag, var en meget fin opplevelse. Skulle bare likt å ha koblet opp min riaa og vinyl som kilde ;)

Beklager bilde kvalitet, men det er kun mobilen med på tur denne gangen...

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.778
    Torget vurderinger
    4
    Det der skulle jeg likt å hørt på!

Hva synes du om lyden?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rudstrålere er spennende (sa nætfeltsmannen). Fortell!

(Grattis med SE!)

B

break_out

Gjest
    kjoenik skrev:
    Det der skulle jeg likt å hørt på!

Hva synes du om lyden?
    Det var et meget fint dog anderledels lydbilde. Tenkte litt på 3D der jeg satt da jeg følte at de forskjellige instrumenter og vokal var plassert med større mellomrom en jeg er vandt med, og i forskjellige lag... på en måde. Detaljer i masser men til tider litt klinisk kanskje, men med en realistisk presentasjon... Vanskelig å sette ord på men i sin helhet så var det meget imponerende, og det mest realistiske jeg har hørt utenfor konserthus.

Har ikke hørt så mange anlegg i den prisklassen så jeg vet ikke helt hvordan det står seg, men hadde jeg hatt de 1,6 millionene tilgjengelig så hadde jeg nok vurdert det sterkt ;). Lurer på hvor mye en må ut med her på berget for et slikt oppsett? Detter var så klart uten kabler, kun bokser og rundstrålere.

B

break_out

Gjest
    Valentino skrev:
    Rudstrålere er spennende (sa nætfeltsmannen). Fortell!

(Grattis med SE!)
    Takker Valentino. Min SE arm gjør en god jobb og jeg kommer tilbake med mer utfyllende, men min hifi interesse har vært litt laber den siste tiden så jeg har ikke fått tatt bilder av vidunderet montert en gang.

Været den siste tiden har dratt meg til mer sunne hobbyer og ute aktiviteter, men min lytteseanse på kvelden holdes fremdeles i hevd på tross av dette.

Lenge leve musikken!

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:

Skal komme tilbake etterhvert med en tilbakemelding, men jeg får ikke gjort noe før til helgen.
    Stille fra den kanten, break_out. Har du sendt titan-armen til lakkereren, eller....?

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:

Stille fra den kanten, break_out. Har du sendt titan-armen til lakkereren, eller....?
    Er uten ord og mæle for tiden, bilder får tale for nå så kommer ordene etterhvert.

Den blir i titan utførelse og det ser helt ok ut ;). Lyden har jeg ikke klart å finne ordene for....

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Nå begynner det å ligne på noe, break_out ;)

Har du Lingo1 eller 2? Hvis ener'n er du vel bare en toer unna en ekte LP12SE......

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Nå begynner det å ligne på noe, break_out ;)

Har du Lingo1 eller 2? Hvis ener'n er du vel bare en toer unna en ekte LP12SE......
    Det er det som er dilemmaet nå, skal jeg gå for Lingo 2 eller lusker det en ny PSU i kulissene??? Uansett så tok jeg strengt tatt en snarvei her med å kjøpe armen før PSU'en, da denne ligger før i vår Linn orienterte prioriteringsrekkefølge. Men muligheten var der og det passet denne gang så jeg slo til.

Er det noe håndfast om denne nye Linn PSU'en, eller er det enda bare rykter?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:
    Det er bare rykter så vidt jeg har fått med meg. DC-motor og ny Lingo. Skjønner dilemaet ditt, noe surt å kjøpe en ny Lingo som like etterpå blir "gammel".
    Men hvem vet, kanskje det bare er grunnløse rykter eller at Ivor fant ut at AC-motoren var like bra eller bedre....

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:
    Det er bare rykter så vidt jeg har fått med meg. DC-motor og ny Lingo. Skjønner dilemaet ditt, noe surt å kjøpe en ny Lingo som like etterpå blir "gammel".
    Men hvem vet, kanskje det bare er grunnløse rykter eller at Ivor fant ut at AC-motoren var like bra eller bedre....
    Joda, en kan saktens håpe. Har jaktet litt på å kunne ha topp line LP12 uten å selge kone og barn, og ja jeg har aldri vært nærmere. Men det er noe i det å ha alt, hva gjør en så lytte på musikk ??? ;) ;)

Har allerede vært småfrekk i kveld, så hvorfor ikke sende en mail til Kontrapunkt å bestille en?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:
    Har allerede vært småfrekk i kveld, så hvorfor ikke sende en mail til Kontrapunkt å bestille en?
    Du kan jo begynne med å sende en mail til Linn og spørre om de har noen planer om å erstatte Lingo 2 med noe annet. De svarer alltid og vil vel nødig ljuge.....

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:
    Du kan jo begynne med å sende en mail til Linn og spørre om de har noen planer om å erstatte Lingo 2 med noe annet. De svarer alltid og vil vel nødig ljuge.....
    Har nå ventet i to dager på svar fra Linn men ingenting enda. Kan det være noe på gang på PSU fronten 8).

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:
    Har nå ventet i to dager på svar fra Linn men ingenting enda. Kan det være noe på gang på PSU fronten 8).
    De pleier å være raske til å svare, men du får vel gi dem en dag eller to til.....

Og hvordan låter EKOS SE i forhold til EKOS 1??

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:
    De pleier å være raske til å svare, men du får vel gi dem en dag eller to til.....

Skal få fingen ut å gjøre en beskrivelse etterhvert om armbyttet, men grunnet godværet så har jeg ikke vært i modus enda.

Skal hente meg en liten pakke på posten i dag, den skal inneholde noen fine NOS rør :).

Mer om dette senere... ;D

P

Parelius

Gjest
    break_out skrev:
    Skal hente meg en liten pakke på posten i dag, den skal inneholde noen fine NOS rør :).

Nah, hvor skal de hen? ("Senere" som i "akkurat nå"?)

B

break_out

Gjest
    Parelius skrev:
    break_out skrev:

Nah, hvor skal de hen? ("Senere" som i "akkurat nå"?)
    De skal nok inn i Herron riaa'en. Hentet pakken i går men det manglet et av fem rør, antar at jeg har det siste i hus i starten av neste uke.

Mer følger dokumentert med bilder så klart.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:

Fikk følgende svar fra Linn (utdrag):

"Currently Linn have no plans to release an updated/new version of the Lingo power supply."

Da blir det nok en Lingo etterhvert, men den får vente på seg litt enda.

Når det gjelder Ekos SE oppgraderingen så har jeg ikke kommet helt i mål enda med innstillinger. Det jeg kan si er at min PU liker mindre vekt samt skating har også følgt etter denne veien. Det låter UTROLIG bra så klart, og den gir mer av alt.

Det spiller musikk og det med mer nøyaktighet og kontroll, keelen har funnet sin partner det merkes.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:
    Når det gjelder Ekos SE oppgraderingen så har jeg ikke kommet helt i mål enda med innstillinger. Det jeg kan si er at min PU liker mindre vekt samt skating har også følgt etter denne veien. Det låter UTROLIG bra så klart, og den gir mer av alt.

Det spiller musikk og det med mer nøyaktighet og kontroll, keelen har funnet sin partner det merkes.
    Du høres litt avmålt ut, break_out. Var forskjellen opp til Keel mye større enn SE?
    Ellers er det jo temmelig begrenset med innstillinger. 3 så vidt jeg kan få det til; stifttrykk, antiskating og VTA.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:

Du høres litt avmålt ut, break_out. Var forskjellen opp til Keel mye større enn SE?
    Ellers er det jo temmelig begrenset med innstillinger. 3 så vidt jeg kan få det til; stifttrykk, antiskating og VTA.
    Du har rett i at jeg ikke har kommet med så mange halleluja rop vedrørende byttet av arm, men tro du meg fra en Ekos 1 er det en markant oppgradering. Om den er verd de pengene det var i mellom får være opp til den enkelte å avgjøre, men jeg er meget fornøyd og ser det som en meget god hifi innvestering. Den får om mulig ;) enda mer utav spilleren, den kompletterer Keelen/spilleren mer en min forrige arm, og er ekstremt korrekt og stødig i alt den pløyer gjennom.

Det er så klart løp og kjøp som gjelder :) ;D :) ;D

Men dersom en skal sette oppgraderingen til SE armen opp mot løftet jeg fikk med å gå fra en cirkus spiller med ekos 1 arm til keel med Ekos 1, så er Ekos SE oppgraderingen i mindre skala.

B

break_out

Gjest
    Jeg kjøpte min Herron riaa brukt av en ungdom her på sentralen, riaa var bestykket med 4 x Sovtek 12AX7WA og 1 X Phillips 12AT7WC. Jeg har nå hatt denne riaa’en en stund og vært meget fornøyd. Men hele tiden lurt litt på om det kunne være noe i et bytte til mer ekslusive rør? Herron anbefaler ikke noen form for rørrulling og mener det ikke er noe å hente på rørbytte.

Men på tross av dette tok jeg kontakt med Motron og den hyggelige herremannen Brynjar Kvanlid. Etter noe mail korrespondanse samt en telefonsamtale kom han opp med noen forslag på kombinasjoner. Jeg gikk for den mellomstore bukken en kombinasjon av 4 x Sylvania milspec 12AX7WA og 1 x Philips Miniwatt ECC81 (12AT7).

Rørene ble målt og paret opp for å få best match per kanal av Brynjar. Herron skriver i sin brukermanual at en ikke skal prøve å kompensere for mer en 0,5 db med bias kontroll, jeg har ikke rørt bias kontrollen, samt forstått det slikt at Herron også bruker jevne rør per kanal med mins mulig bias kontroll.

Byttet rørene på søndag og jeg fikk meg en "ny" riaa ila kvelden ;D ;D

Dette var saker, jeg merket en liten forbedring i starten med en mer livat fremstilling, men gud bedre allerede utpå kvelden etter noen timer med spilling så fikk jeg mer dynamikk, mer lettflytende lyd, mer og mer...

Kan saktens være at jeg får meg et sett Mullard også utpå høst/vinter for å se om en kan dra det enda litt lengre.

Vedlegg

B

break_out

Gjest
    Legger inn et bilde av min "L-bar". Denne er lett og lage og gjør jobben med å vatre opp bolter på Linn LP12 spilleren enkelt. Den består av et rør med innvendig hull på 5 mm bøyd i 90 grader, med en vater festet på.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så dum den der, break_out. Bør funke OK.

Hvordan er inntrykket av Ekos SE etter noen uker. Syntes du var litt lunken først...

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Ikke så dum den der, break_out. Bør funke OK.

Hvordan er inntrykket av Ekos SE etter noen uker. Syntes du var litt lunken først...
    Den funker bra denne "L-baren", sikkert ikke så enkel i bruk som originalen, men den gjør jobben.

Ekos SE ga nok i utgangspunktet mindre utelling en det jeg hadde håpet, men den låter nydelig nå ;D. Det som er saken er at den innfestningsklippen for armkabel som jeg fikk med armen ikke var noe tess... Jeg bestilte ny fra Kontrapunkt som jeg nå har montert. Se bilde under, den svarte er "no good" den hvite gjør jobben og kabel sitter som støpt:

Igjen en bekreftelse på hvor sårbar denne innfestningen er, det var et markant løft som virkelig fikk frem forskjellen mellom Ekos 1 og Ekos SE. Jeg hadde lignende innfestning for min tidligere Ekos 1 arm som gjorde jobben, men den følgte salget av armen.

Se så fin spiller da gitt 8)

Og her med riaa fint plasser mellom kilde og forsterkeri, en slik boks skal ikke gjemmes vekk ;)

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Fin spiller og forsterkere, RIAA'en må selvsagt få framme, men hvor har du gjemt Lingo'en? I skapet under?? Du kan vel la den få vise seg fram selvom det er en ener ;)

Jeg har den svarte saken og er helt enig, den er ikke bra nok. Får nok skaffe meg en ny jeg også.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Fin spiller og forsterkere, RIAA'en må selvsagt få framme, men hvor har du gjemt Lingo'en? I skapet under?? Du kan vel la den få vise seg fram selvom det er en ener ;)

Jeg har den svarte saken og er helt enig, den er ikke bra nok. Får nok skaffe meg en ny jeg også.
    ;)

Lingo 2 ligger i pipen, men jeg vil vente litt utpå høsten (tror jeg) før denne kjøpes inn. Fint å ha noe å glede seg til, og hifikontoen er tom for øyeblikket ::).

Men vinylinnkjøpene går som vanlig og jeg kan melde om mye fin fin vinyl der ute både nytt og brukt ;).

Tror jeg nytter anledningen og ønsker alle en god sommer, for jeg er redd for at tråden vil gå i dvale en stund fremmover, men på sensommeren så vekkes nok hifispøkelset igjen med nye sprell i ermet... Hadde håpet å melde mitt inntog på digital HD basert kilde av noe slag, ser at Linn har mye fint på denne fronten :).

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    break_out skrev:
    Ekos SE ga nok i utgangspunktet mindre utelling en det jeg hadde håpet, men den låter nydelig nå ;D. Det som er saken er at den innfestningsklippen for armkabel som jeg fikk med armen ikke var noe tess... Jeg bestilte ny fra Kontrapunkt som jeg nå har montert. Se bilde under, den svarte er "no good" den hvite gjør jobben og kabel sitter som støpt:

Igjen en bekreftelse på hvor sårbar denne innfestningen er, det var et markant løft som virkelig fikk frem forskjellen mellom Ekos 1 og Ekos SE. Jeg hadde lignende innfestning for min tidligere Ekos 1 arm som gjorde jobben, men den følgte salget av armen.
    Den hvite P-clip'en du fikk fra Kontrapunkt er ikke dagens løsning. De nye sorte kommer med to O-ringer og virker utmerket. Den fulgte med min flunka nye EKOS SE som Peter Swain (Cymbiosis) monterte for meg på mandag.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    break_out skrev:

Den hvite P-clip'en du fikk fra Kontrapunkt er ikke dagens løsning. De nye sorte kommer med to O-ringer og virker utmerket. Den fulgte med min flunka nye EKOS SE som Peter Swain (Cymbiosis) monterte for meg på mandag.
    Gratulerer FZ med ny arm :).

Jeg har fått meg helt ny bruker og bryter nå heller inn en ut ;).

Kommer sterkere tilbake etterhvert, men nå for tiden er det for mye i gjære på andre fronter.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Hva skjedde med break_out break_in?? Litt schizofren for tiden??? ;D

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    Hva skjedde med break_out break_in?? Litt schizofren for tiden??? ;D
    Det var hakket før jeg fikk en ekstra stjerne noe jeg ikke hadde lyst på. Planen var å holde meg borte fra dette forumet en stund da jeg er litt for opptatt på andre fronter, men laget meg like gjerne en ny bruker i går.

Break_out er derfor historie, og break_in er den nye trenden...

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Lenge siden jeg har lagt inn bilder eller skrevet i tråden min så her er noen bilder av herligheten fra godstolen. Legger også ved bilder av mine nye rør fra Mr. Motron som igjen svarte til forventningene. Disse sammen med soundcare spikes på høytalere har gjort meg meget fornøyd, og fått meg nærmere dette vi alle streber mot. Er meget fornøyd for tiden men det er saker på gang som vil komme på plass ila høst/vinteren.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn