Heisann,
tema i denne tråden ble diskutert for ei stund siden også.
Med dette godt i minne, ettersom jeg selv også "sliter" med å kunne påstå at jeg har lyd utenfor bredden til høyttalerne (bortsett fra Q-sound og "kunstig" TrueSurround fra min DVD-spiller), så var ørene på stilker da jeg hørte på et på par imponerende Adyton oppsett på Oslo Hifi-center-asylum for et par uker siden.
Det minste oppsettet, vil jeg påstå ga null lyd utenfor "lydmuren" på sidene. På det største oppsettet (til rundt kr 1 mill) skjedde det saker og ting, serru, men det var Q-sound i følge den gode Tømmervik.
Summarsummarum - når oppsett i denne klassen IKKE gir lyd utenfor "lyttefeltet" mellom høyttalerne, har jeg slått meg til ro med at det er OK for meg også med mitt i forhold "budsjett-oppsett".
MEN, jeg kan tenke meg at dere som plassere høyttalerne kraftig innover (likesidet trekant mot ørene) med nærfeltslytting, oppnår en "hodetelefoneffekt" - lyden kommer liksom oppi hodet og ikke fremfor deg (som jeg mener er det "riktige"). "
Nærfeltlytting med hodetelefoneffekt" = tja - da er det kanskje mulig med en opplevelse av lyd utenfor "lydmuren".
- Brum
PS: jeg har kun lest noen ytterst få innlegg i denne tråden, så evt ha meg unnskyldt
PS2: Jeg har elektrostater og Adyton høyttalerne er linjekilder.... begge gir "direkte" lyd med lite refleksjoner fra sidene