Bruk av ultralydvasker - tips og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Mine rutiner er slik.
    Ca 4 ltr vann fra spring, ca 0,5 ltr Blå Rens, en kopp eddik og noen dråper Zalo. Eddikandelen skal jeg øke seinere for å se om den har noen effekt, men jeg har alltid brukt blanding med eddik i når jeg vasket for hånd tidligere.
    Vasker 8 plater i ca 25 min. Lar de drypptørke i 5-10 min. Legger platene etter tur over på et glasshåndkle og tørker fuktighet av med en fiberklut beregnet til glass. Siste finish med en kullfiberbørste for å få ut det siste som sitter i rillene.

    Filtrerer gammel væske gjennom gasklut. Gaskluter er veldig finmasket og jeg bretter den 4 dobbelt. Filtrering går veldig kjapt med denne metoden.
    Har sjekket med mikroskop et par ganger og det ser veldig rent ut.
    En kopp eddik synes å være en meget god ide!
    Har i kveld vasket 10-12 plater med eddiktilsetning i vannet, og platene ser om mulig enda renere ut! Bare som en foreløpig tilbakemelding.

    Og bare for å arrestere deg litt mht utsagnet "siste finish med kullfiberbørste for å få ut det siste som sitter i rillene":
    Selv en kullfiberbørste når ikke helt til bunns i rillene.
    Derimot er den ypperlig for å fjerne overflatestøv!
    Det som sitter i bunnen av rillene, fikses jo gjennom ultralydprosessen...
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Det er siste rest av fuktighet jeg forsøker å få ut med børsten, siden jeg tørker av platene med klut. Burde vært mer tydelig på det.
    Hvis børsten "henger" litt i plata når den brukes, så er det bare å gjenta et par ganger til den sklir lett, og da er det så lite fukt i gjen at det ser ut til å fordampe raskt.

    Eddik er bra som rengjøringsmiddel på flere områder, bruker både edikk og blårens til dusjkabinettet, billigere enn Jif, og like bra resultat;)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Bruker VPI 16.5 og støvsuger platene etter vask med USC :)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.107
    Antall liker
    32.536
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lar tida være min venn, ligger på sofaen og spiller musikk, mens de tørker av seg selv.
    Er det ikke det som var meininga?:confused:

    rekker ikke å spille mer enn et par skiver i timen uansett.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ad eddik:

    Hvilken prosent er best (sløv bordeddik på 5% eller eddikessens på 35%), og hvilken «type» er å anbefale? Vil f.eks. rødvinseddik kunne få frem bedre mikrostruktur i mellomtonen? Hva med Nordposts frysebehandlete Balsamicoeddik?

    Faen så mye å ta hensyn til!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Og jeg sentrifugaltørker dem! :p ;)
    Det bir ikke søl med væske som slynges hen på det nye tapetet i stuen? ;)
    Har vel vært borti verre søl! ;)

    Men fra spøk til revolver: Om platene får henge i ro i fire-fem minutter før de spinnes opp, så er det faktisk minimalt med søl!
    I tillegg har jeg eksperimentert litt med plassering av våtsektoren, altså den delen av platene som ligger i vannet etter vask.
    Om den sektoren dreies 90 grader etter at platene løftes opp til tørk, renner væsken mye fortere av. Naturlig nok.
    Utfordringen blir jo å låse platene i den posisjonen, men slikt lar seg jo løse.
    For min del låser jeg greiene vha "O"-ringen for sentrifugaltørkinga, men det skal jo ikke så mye til for å låse platestabelen. En bok eller liknende som skyves inntil stabelen på motsatt side av den våte sektoren, er jo alt som skal til.

    Dette er seriøst ment, selv om det kanskje ikke fremstår slik? "Bokløsningen" fremstår muligens som et dårlig forslag, men med litt fantasi bør man ta poenget.....
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hehe, jeg bruker ALLTID kontaktlim når jeg tapetserer! :p
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ad eddik:

    Hvilken prosent er best (sløv bordeddik på 5% eller eddikessens på 35%), og hvilken «type» er å anbefale? Vil f.eks. rødvinseddik kunne få frem bedre mikrostruktur i mellomtonen? Hva med Nordposts frysebehandlete Balsamicoeddik?

    Faen så mye å ta hensyn til!
    Her ligger det nok noen uante markeds- og inntektspotensialer i å ta frem en ekte High-End eddik for salg- og distribusjon gjennom Hi-Fi bransjen;).
    Da jeg selv ikke har nok tid til å sette i gang med dette, gir jeg heller bort hele denne glimrende forretningsideén til en annen av dere:):

    Man tager en helt vanlig 5% eddik (velges fritt fra billigste lavpriskjede) og heller over på små elegante 2dl. flaskonger som leveres i flott glanset innpakning. Udokumenterbart (naturligvis), reklamerer man stort med at eddiken, etter årelang forskning og testing (i labratorier man ikke finner om man søker på nettet), er basert på vin fra selekterte druer av bestemte årganger, fra et par utvalgte hemmelige vingårder.
    Den er videre lagret i et utall år på helt spesielle fat. Blandingen er forøvrig også tilsatt et par patenterte tilsetninger som gir uovertrufne egenskaper. Disse tilsetningene får man kalle noe fint - som ikke lar seg google.
    Effekten av å bruke denne helt spesielle unike eddiken vil selvfølgelig være slående og elementer som sortere bakgrunn, mer dynamikk, et luftigere lydbilde, minst en oktav dypere bass osv. bør kan man nær sagt kunne garantere - så fremt kunden har bra nok anlegg:eek:.

    Hmmm - hvorfor minnet dette meg helt plutslig om noen andre Hi-Fi relaterte greier:rolleyes:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kan se for meg en shootout mellom Idun og Gimsøy, og en påfølgende diskusjon med beskyldninger om at folk er tunghørte hjemmepatrioter, og forslag om en drøss med eksotiske utenlandske merker. Selvsagt skal man bruke sushieddik på Trout mask replica! :D

    Men til det litt mer 'seriøse': Kanskje lurt at det er minst mulig eksklusivt, og mest mulig kjemisk fremstilt? Nysjerrigheten førte meg til eddikhylla til Rema forrige dagen. De hadde en 35% Gimsøy hvor det sto av den var 'fremstilt av konsentrat' eller noe i den retningen. Kan ikke tenke meg at det er noe vi trenger i brunfarge eller lignende.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Highend eddik er vel basamicoeddik det godt lagret ???
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ad eddik:

    Hvilken prosent er best (sløv bordeddik på 5% eller eddikessens på 35%), og hvilken «type» er å anbefale? Vil f.eks. rødvinseddik kunne få frem bedre mikrostruktur i mellomtonen? Hva med Nordposts frysebehandlete Balsamicoeddik?

    Faen så mye å ta hensyn til!
    Det enkleste er ofte det beste, heter det jo?
    Det jeg hittil har brukt, og som tilsynelatende fungerer bra, er Idun 7% klar eddik.

    Ellers må jeg si jeg har en sterk hang i retning av å prøve Nordpost's frysebehandlede Balsamico. For her ligger det nok noen skjulte effekter, så fort frosten slipper taket! ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt OT, men....
    Min foreløpige erfaring med eddik (utover næringsmiddelrettet bruk) er til periodisk rens/vedlikehold av skinn/lær (1 del 5% eddik, 5 deler vann). Til dette formålet har eddik et par bra egenskaper. I tillegg til å rense så nøytraliserer eddikblandingen syren huden vår skiller ut (svette). Denne syren vil overtid kunne føre til at skinn/lær "morkner".
    Så alle produkter av skinn/lær som ofte er i kontakt med hud kan ha godt av en slik runde hver 3 mnd (i flg en skinnmaker som gjorde meg oppmerkson på dette).

    Noen eksempler er: Bilratt, jakkekrager/ermkanter, klokkereimer, nakkeputer på møbler/bilseter, sko osv.
    Selv firmaer som markedsfører og selger skinnpleieprodukter anbefaler eddik-vask - se link:
    skinnrens, rengj?ring bilseter, bil interi?r, skinnm?bler, skinnseter
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Hva synes dere om denne vaskinga:

    ---My method of cleaning is described here (Marquard Method 6):
    Step 1-Use a pre-cleaner to remove the largest particles and get the record base ready for a steam cleaning.
    Step 2-Vacuum the record, both sides, using my Modified VPI Cleaning machine.
    Step 3-Use Steam from Mobile Fidelity Sound Labs PURE Water to clean the vinyl grooves-3 rotations each side. Use DAK Brush to get steam into the grooves.
    Step 4-Vacuum the record again, both sides-4-5 rotations until completely dry.
    Step 5-Using one of my two Ultrasonic machines (Audiodesk and Ultrasonic V-8), I run them through a 10 minute cleaning cycle where it removes all the dirt the VPI machine could not. It also removes smoke remnants and detergents from past washings.
    Step 6-Using MFSL Pure Water, rinse record using a different MFSL Velvet brush and let it spin for 3-5 rotations.
    Step 7-Vacuum the record a final time, both sides until bone dry.
    Step 8-Use the Anti-Static gun twice on each side of the record for removal of any static electricity.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Metoden som aiso påker på, er i det minste grundig! ;)
    Og tidkrevende.....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^^
    Step 1 og 5 m/en eller annen form for etterfølgende lufttørring er etter min erfaring tilstrekkelig.
    Dvs - Step 1 i form av å tørke/børste vekk større støvpartikler kan være fordelaktig før man setter platene i ultralydbadet. Om det ikke er nevneverdig mye overflatestøv, så går de rett i badet.
    Step 2 ved å kjøre platene noe lenger enn 10 minutter - opp mot 20, litt avhengig av rotasjonshastigheten.

    Jeg må tillegge at jeg har begrenset problem med statisk plater, men har samtidig et lønnlig håp om å kunne få tak i et tilsetningsstoff som kan brukes i rensevæsken for å motvirke dette ytterligere.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Zerostatpistol hyppig og er ikke plaget med statisk elektrisitet. Anbefales.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ---My method of cleaning is described here (Marquard Method 6):
    Step 1-Use a pre-cleaner to remove the largest particles and get the record base ready for a steam cleaning.
    Step 2-Vacuum the record, both sides, using my Modified VPI Cleaning machine.
    Step 3-Use Steam from Mobile Fidelity Sound Labs PURE Water to clean the vinyl grooves-3 rotations each side. Use DAK Brush to get steam into the grooves.
    Step 4-Vacuum the record again, both sides-4-5 rotations until completely dry.
    Step 5-Using one of my two Ultrasonic machines (Audiodesk and Ultrasonic V-8), I run them through a 10 minute cleaning cycle where it removes all the dirt the VPI machine could not. It also removes smoke remnants and detergents from past washings.
    Step 6-Using MFSL Pure Water, rinse record using a different MFSL Velvet brush and let it spin for 3-5 rotations.
    Step 7-Vacuum the record a final time, both sides until bone dry.
    Step 8-Use the Anti-Static gun twice on each side of the record for removal of any static electricity.


    OK hvis din hobby (eller eneste interesse) er å rense LP plater.
    Bruk ultralyvasker og tørk platene.
    Resten av tiden bruker du på å lytte til musikken.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Fant denne oppskriften på vasking da jeg søkte etter vinyl på nettet. Selv bruker jeg en Vpi-vasker og har erfart at den gjør stort sett gjør jobben. Men tror kanskje at en ultralydvasker vil gjøre en enda bedre jobb.
    Jeg har aldri hatt problemer med statisk elektrisitet.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet bare tvinger seg fram:

    Etter ultralydvask av eldre plater, må/bør det gamle innercoveret byttes?
    Jeg antar at svaret gir seg selv (dvs ja), men med noen tusen plater i hyllene å gå løs på, blir jo dette i såfall en gedigen gjen-investering.
    Hva mener andre "vaskere" om dette?

    Ole G
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet bare tvinger seg fram:

    Etter ultralydvask av eldre plater, må/bør det gamle innercoveret byttes?
    Jeg antar at svaret gir seg selv (dvs ja), men med noen tusen plater i hyllene å gå løs på, blir jo dette i såfall en gedigen gjen-investering.
    Hva mener andre "vaskere" om dette?

    Ole G
    Selvfølgelig! Det var derfor vi gjorde storinnkjøp en del av oss. 1,275 pr. stk
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet bare tvinger seg fram:

    Etter ultralydvask av eldre plater, må/bør det gamle innercoveret byttes?
    Jeg antar at svaret gir seg selv (dvs ja), men med noen tusen plater i hyllene å gå løs på, blir jo dette i såfall en gedigen gjen-investering.
    Hva mener andre "vaskere" om dette?

    Ole G
    Hei Ole G

    Min erfaring med ultralydvasker er at man regelmessig må rense platene på nytt.
    Dette gjelder selv om man bytter innercover og vasker platematta hver gang
    man spiller plater.
    Dessverre!

    Mvh
    puristen
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring med ultralydvasker er at man regelmessig må rense platene på nytt.
    Dette gjelder selv om man bytter innercover og vasker platematta hver gang
    man spiller plater.
    Dessverre!

    Mvh
    puristen
    Que? Høres da merkelig ut. Hva er det du gjør som driter til platene?
    Jeg glemte også og si at dette må til selv om du renser stiften regelmessig med Lyra SPT.
    Jeg vet dessverre ikke, men kanskje pga. av støvet som faller på plata hver gang du spiller musikk?
    Min erfaring er at LP plata låter bedre hver gang etter en runde i vaskemaskinen?(Audio Desk)
    Mener selv at jeg er rimelig pedantisk ifht dette.
    Hva er din erfaring?
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Ok, da har en litt å stelle med framover, i alle fall.... ;)

    Ole G
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Min erfaring med ultralydvasker er at man regelmessig må rense platene på nytt.
    Dette gjelder selv om man bytter innercover og vasker platematta hver gang
    man spiller plater.
    Dessverre!

    Mvh
    puristen
    Que? Høres da merkelig ut. Hva er det du gjør som driter til platene?
    Da er vi flere som stusser litt over dette.
    En ting tør jeg i alle fall si: Problemet er ikke relatert til ultralydvaskeren, vil jeg påstå. Det tror jeg ganske mange kan bekrefte?
    Mulig jeg misforstår litt her, men hifipuristens vinkling i språkbruket kan jo tyde på at han ser en sammenheng her?
    Correct me if I'm wrong....
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Kan ikke si jeg deler den erfaringen som puristen har.
    Selv med dører og vinduer åpne nå på sommeren holder platene seg ganske så bra.
    Bruker i tillegg zerostaten hvis det er tørr luft, ellers ingenting.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring med ultralydvasker er at man regelmessig må rense platene på nytt.
    Dette gjelder selv om man bytter innercover og vasker platematta hver gang
    man spiller plater.
    Dessverre!

    Mvh
    puristen
    Que? Høres da merkelig ut. Hva er det du gjør som driter til platene?
    Da er vi flere som stusser litt over dette.
    En ting tør jeg i alle fall si: Problemet er ikke relatert til ultralydvaskeren, vil jeg påstå. Det tror jeg ganske mange kan bekrefte?
    Mulig jeg misforstår litt her, men hifipuristens vinkling i språkbruket kan jo tyde på at han ser en sammenheng her?
    Correct me if I'm wrong....
    Hei Scrooge

    Jeg vet dessverre ikke hva det kommer av, men kanskje det har med det jeg foreslo lenger opp?
    Der skrev jeg vel at kanskje det har noe med det at så lenge LP plata ligger på platetallerken
    trekker den til seg støv fra lufta?
    Dette selv om jeg/dere ikke har problemer med statisk elektisitet?

    Jeg opplever at platene låter enda bedre etter en ny tur i platevaskeren.
    Dette betyr som du også skrev, at det er ingen "feil" med platevaskeren.

    Ang. nye innercover

    Jeg tror kanskje det er støv i nye innercover.
    De kan også ofte være statisk ladet, slik at støvet setter seg på LP plata?
    Ang. dette støvet,er det også et problem på nye CD plater.
    Prøv og vask en CD plate med Zalo?
    Hør før og etter?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Tørr luft er ikke bra for platene når det kommer til statisk elektrisistet. :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nettopp.
    Og der er vi kanskje ved sakens kjerne?
    Om lufta er tørr, vil det også i mye større grad oppstå statisk elektrisitet. At det skulle være særlige mengder med støv i nye innercover kan man selvsagt ikke utelukke, men jeg tror helst at støvet finner veien via platene om disse er ladet med statisk elektrisitet om / når de legges tilbake i coveret.
    helarn, og sikkert mange flere, bruker jo Zerostat-pistol relativt hyppig.
    På denne tiden av året, hvor luftfuktigheten ofte er lav, vil jeg tro at det kan være en god medisin mot problemet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Er det ikke slik at vi (de fleste) har høyere relativ luftfuktighet innendørs i sommerhalvåret enn i vinterhalvåret?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Denne våren/ forsommeren har jo vært veldig tørr da. Pleier som regel ikke være slik. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Denne våren/ forsommeren har jo vært veldig tørr da. Pleier som regel ikke være slik. :)
    Det er vel ingen direkte sammenheng mellom nedbørsmengde og luftfuktighet?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nei, såvidt vites.
    Egentlig hadde jeg tenkt å korrigere meg selv en smule hva luftfuktighet angår på denne tiden av året, ettersom man gjennomgående har høyere luftfuktighet i sommerhalvåret. Men som Bartesam nevner, har jo våren / forsommeren vært relativt tørr, og dette vil vel i noen grad påvirke luftfuktigheten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, lite nedbør vil kunne gi det resultat at det er mindre fukt som kan fordampe, og som følge av det, mindre fuktighet som kan/vil kondenseres. Årsaken til at vi innendørs generelt har lavere luftfuktighet i vinterhalvåret er relatert til oppvarming. De fleste av oss har vel mindre avstand mellom utetemperatur og innetemperatur i sommerhalvåret - og det gjelder da også for avstand (les: forskjell) mellom luftfuktighet ute og inne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn