For de som vil bruke en Buffalo DAC mer optimalt og også få fjernkontroll og display så finner dere en enkel løsning her:
http://hifiduino.wordpress.com/
På samme sted finner dere også det meste av informasjon i forbindelse med LOCK / UNLOCK.
Når Buffalo er satt opp med feil DPLL parametre vil en mist LOCK til det innkommende signalet og lyden vil "hakke".
GLT sin styrings programvare mangler mange av de viktigste funksjonene for å utnytte Sabre32 DACen på best mulig måte, men for de som kan C++ er det enkelt å legge inn de funksjoner en ønsker.
Jeg har utviklet et langt mer avansert kontroll oppsett enn det GLT har laget og noen av funksjonene han har implementert har han fått av meg, men fordi mitt kontroll oppsett er laget for å utnytte Sabre32 DAC chipen optimalt er det ikke direkte kompatibelt med Buffalo DACene.
Jeg bruker en fysisk forskjellig tilkobling av Sabre32 chipen og koden / register settingene er derfor delvis totalt forskjellige. I min implementasjon bruker jeg den innebygde SPDIF mux som er i Sabre32 og jeg bruker alle 8 kanaler direkte koblet. I Buffalo er det koblet slik at det kun er en inngang som kan brukes og internt i DAC må 4 av kanalene re-mappes for å få utnyttet alle 8. Dette medfører at 4 av kanalene må kjøres i motfase og resulterer i at TPA ikke kan kjøre Buffalo med de settinger som gir best lyd. Når TPA også har "tweaket" DPLL settingene slik at de fleste som prøver å bruke I2S og høyoppløslige data får problemer med UNLOCK er et alternativt styrings system en god løsning.
Det er mulig å koble om Sabre32 på Buffalo DACene slik at en får brukt alle 8 kanalene direkte.
Dette innvolverer å løsne og koble om noen av "beina" på DAC chipen....
GLT´s Arduino baserte styresystem vil fungere på Buffalo med alle funksjoner utenom dual mono.
Og lyd kvaliteten er bedre enn med TPA´s orginale styresystem.
Dual mono og enda bedre lyd kvalitet er mulig å programmere, men hvis en "glemmer" dual mono er resten enkelt å programmere.
Som nevnt er den "bakvendte" måten TPA bruker inngangene årsaken til at dual mono og endel andre funksjoner blir "ulogiske" og både programmering og lydkvalitet blir "ulogisk" og klønete.