BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    her ser du kanskje
    brukte bare den ene av de konnektorene som fulgte med trident
    trakk den ene pinnen ut motsatt vei av de to som skulle skrus rett inn på exa terminalen

IMG_1728.jpg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Der ja, smart. Takker.
    Får BIII og 2stk Placid HD til neste helg. Da blir det å teste din løsning Leif. Bruker å funke det :cool:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Når dere kjører seperat PS til Dac, USB power og 3.3V til Exa:
    kobler dere sammen alle jord ledningene fra disse PS?
    eller skal jord å via I2S?
    det er vel felles jord plan til alle disse spenningen?
    Ev jordsløyfer...

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det som er viktig er vel at jord til Exa/Trident på I2s kommer fra jord på BIII kortet ( i2s ?) På usb tok jeg bort 5v fra Pc og gjorde ingenting med jord fra pc. Når jeg først prøvde uten jord , men bare 5v fra ekstern psu(lcdps) var det tyst. Måtte også koble på jord fra lcdps. Fra usb til i2s på Exa er det galvanisk skille så der vil vel ikke jord fra lcdps ( som forsyner usb) virke inn ?

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Det som er viktig er vel at jord til Exa/Trident på I2s kommer fra jord på BIII kortet ( i2s ?) På usb tok jeg bort 5v fra Pc og gjorde ingenting med jord fra pc. Når jeg først prøvde uten jord , men bare 5v fra ekstern psu(lcdps) var det tyst. Måtte også koble på jord fra lcdps. Fra usb til i2s på Exa er det galvanisk skille så der vil vel ikke jord fra lcdps ( som forsyner usb) virke inn ?
    Ok,
    regner med at jeg blir å kjøre 3 PS til det digitale:
    1 til Buff. og 2 til Exa (3.3v og usb power)
    jeg har flere BIB shunt regulatorer som jeg skal bruke til Exa.
    Om Gnd skal gå via Buffalo til Exa kan jeg koble Gnd fra begge PS sammen på inngangen til Buffalo,
    da går all jorden igjennom Buffalo via I2S til Exa,
    Burde slippe jordsløyfer på den måten.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Er det noen av dere som har forsøkt egen Placid kun til AVCC?

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg kan se har Leif koblet sammen jord til Trident/Exa på BIII inngangen og så ut fra Exa I2s inn på BIII i2s. Da blir vel jord felles, slik det er meningen fra tpa sin side. Spiller flott gjør det.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Min opprinnelige tanke var å bruke en trident til å supplere 3.3V til exa`s isolerte side og ikke bruke B3`s i2c supply (som er av "dårlig" kvalitet). På B2 er dette mindre viktig da i2c headeren får 3.3V fra en av trident`ene. Noe jeg også oppdaget da jeg prøvde å "oppgradere" B2 etter å ha opplevd forbedring med en B3. Det var ingen forskjell som jeg kunne oppfatte med B2. Merk, dette er til den isolerte siden av exa kortet, mao Exa`s gnd isolasjon er intakt dersom ingen kontakt blir gjort fra den uisolerte siden av exa kortet til den isolerte. Mao, ikke kjør samme PSU til USB power og 3.3V til exa, da vil designet til exa med isolasjon være bortkastet. Kjør heller egen PSU til USB og monter 3.3V trident fra B3`s supply. USB vil ikke fungere uten gnd connection mellom PC og exa. Derfor eget supply som er tilkoblet 5V og gnd (felles med PC).

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Venter bare på at du skal prøve:cool:
    Så det ut som jeg hadde plass til en Placid til i kabinettet? ;)

Edit: hmmmm... Likte den ekstern transformator løsningen din Leif.... hmmmm. Kanskje jeg kan slippe unna med å ha en åpning for IEC ac inn bak men ha annen løsning istedet (med deksel over IEC). Da vil jeg få plass til en Placid eller to til. Hmmmm har jo tross alt ett slikt kabinett til som kan stå ved siden av :)

Ok da, jeg får vel teste litt ;)

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Min opprinnelige tanke var å bruke en trident til å supplere 3.3V til exa`s isolerte side og ikke bruke B3`s i2c supply (som er av "dårlig" kvalitet). På B2 er dette mindre viktig da i2c headeren får 3.3V fra en av trident`ene. Noe jeg også oppdaget da jeg prøvde å "oppgradere" B2 etter å ha opplevd forbedring med en B3. Det var ingen forskjell som jeg kunne oppfatte med B2. Merk, dette er til den isolerte siden av exa kortet, mao Exa`s gnd isolasjon er intakt dersom ingen kontakt blir gjort fra den uisolerte siden av exa kortet til den isolerte. Mao, ikke kjør samme PSU til USB power og 3.3V til exa, da vil designet til exa med isolasjon være bortkastet. Kjør heller egen PSU til USB og monter 3.3V trident fra B3`s supply. USB vil ikke fungere uten gnd connection mellom PC og exa. Derfor eget supply som er tilkoblet 5V og gnd (felles med PC).
    Roger
    takk

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Roger
    takk
    Om jeg ikke tar helt feil så er det slik LMC har gjort og testet.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Venter bare på at du skal prøve:cool:
    Så det ut som jeg hadde plass til en Placid til i kabinettet? ;)

Edit: hmmmm... Likte den ekstern transformator løsningen din Leif.... hmmmm. Kanskje jeg kan slippe unna med å ha en åpning for IEC ac inn bak men ha annen løsning istedet (med deksel over IEC). Da vil jeg få plass til en Placid eller to til. Hmmmm har jo tross alt ett slikt kabinett til som kan stå ved siden av :)

Ok da, jeg får vel teste litt ;)
    Bl.a. PGA denne ideen flytter jeg transformatorene over i ett annet chassis (av samme type som det dac bygges i). Så testing av seperat AVCC supply skal testes (nå som jeg vil ha rom til å ha det slik i det endelige oppsettet (om det finnes noe slikt :dremel: ). Mer info, dilldall etc etc kommer i tråden min og resultater postes her etterhvert.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Roger
    takk
    Om jeg ikke tar helt feil så er det slik LMC har gjort og testet.
    ja og det spiller fortreffelig
    mvh
    Leif

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    pakke mottatt i går:)

-BIII
    -2xplaxid HD bipolar
    -1 X Placid Hd
    -Legato

Da er det bare å banke en plan for trafo supply,
    Gary på BP skal sende meg en quote på BP/LMC power supply.

P.

quade777

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    Da er følgende bestilt
    3x225va 2x18vac
    Alps rotary encoder
    Arudino unu rev 3
    vishay RF mottaker
    Displaytech lcd sort bakgrunn og hvite bokstaver

Nå spørs det hvor fingernem man er.... Hmmm.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Da er følgende bestilt
    3x225va 2x18vac
    Alps rotary encoder
    Arudino unu rev 3
    vishay RF mottaker
    Displaytech lcd sort bakgrunn og hvite bokstaver

Nå spørs det hvor fingernem man er.... Hmmm.
    Ikke glem i2c level converter (som også fungerer som isolator): https://www.sparkfun.com/products/8745

Her er mye info om kode: H i F i D U I N O | Lot of Value, Little Money og videreutviklet og imo forbedret samt endel andre nyttige løsninger: CE-Designs (se under downloads tab for kode som er kompatibel med arduino uno. Den har også input switching).

quade777

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    Hadde egentlig tenkt å gå for ce644 controlleren og forstod det slik at denne har innebygd i2c level converter?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Hadde egentlig tenkt å gå for ce644 controlleren og forstod det slik at denne har innebygd i2c level converter?
    Det stemmer. Jeg la merke til at ny manual er lagt ut nå. Jeg printer den ut nå og skal lese grundig gjennom den før jeg kobler opp min V1.1 som kom i posten for noen dager siden :)

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.598
    Hei!

Har nylig bestilt et Bufallo IIISE + Placid HD-kort hos Twisted Pear. Pleier dere å bytte ut noen av de medfølgende komponentene (kondensatorer etc.) på disse kortene for å forbedre lyden eller er det bare tullball å tenke tanken engang?

VB

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tja,,har byttet ut Panasonic kondensatorene på 10 000uf med Mundorf silver/oil. Sover bedre om natta :cool:
    Mulig LMC kan bidra her mtp forbedringer. Jeg har ikke sammenlignet siden Mundorf har blitt brukt fra første stund hos meg.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.598
    Viktig med god nattesøvn. Men hvor i herrens navn fant du en 10000uF Mundorf sølv i olje?

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det har blitt eksperimentert med litt saker og ting... bypass-kondensator på AVCC er en mulighet som er både tegnet og forklart av LMC i Buffalo II-tråden. Hva med utgangstrinn - IVY eller Legato? Har du bestilt dette, eller har du noe annet på lur? På Legato ville jeg for min egen del vurdert å bytte de motstandene som blir spesielt varme med noe veldig bra med høyere effektrating... t.d. PRP, som er normalt priset. Motstandene jeg sikter til er hele rekka som begynner med R1 på venstre kanal hele veien over til R4 på høyre kanal.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jeg har satt sammen to legato hvor begge har hatt resistorer som blir for varme. Fulgt manualer og gjort alt etter boken, men kan ikke brukes. Annoying. 2W utgaver av de resistorene TPA bruker her finnes vel ikke (og dermed fortsetter de å selge med resistorer som er i grenseland og ofte fører til problemer)?
    legato.jpg

Kan med fordel byttes ut (markert med rødt).

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel CMF60?
    Byttes de med andre (enn Dahle) kan vel endre lyd karateren

Mente det var et blde i B2 tråden med noen store effektmotstander som sto opp,
    Muliig jeg husker feil?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg bruker en flat 4-5mm bred tre rørepinne til caffe latte e.l og legger mellom motstandene og kortet når jeg monterer de, og da får løftet de et par mm opp fra kortet
    dette gir bedre luftsirkulasjon
    har aldri hatt noen problemer
    mvh
    Leif

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.598
    Det har blitt eksperimentert med litt saker og ting... bypass-kondensator på AVCC er en mulighet som er både tegnet og forklart av LMC i Buffalo II-tråden. Hva med utgangstrinn - IVY eller Legato? Har du bestilt dette, eller har du noe annet på lur?
    Takk for tipset. Skal sjekke Buffalo II tråden. Når det gjelder utgangstrinn så har jeg noe annet på lur. MC step-up med rør. Vi får se om det funker.

Vidar

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    jeg bruker en flat 4-5mm bred tre rørepinne til caffe latte e.l og legger mellom motstandene og kortet når jeg monterer de, og da får løftet de et par mm opp fra kortet
    dette gir bedre luftsirkulasjon
    har aldri hatt noen problemer
    mvh
    Leif
    Jupp, enkel løsning som fungerer. Hadde vært fint om jeg var obs på dette da jeg satt sammen modulene (det var dette med manualer da...). Hadde jeg hatt syn og ork, så hadde nok Legato`ene vært i orden. Men for øyeblikket holder jeg meg til enkle Ivy. Kabinettet er klart for Legato though (PCB montert vertikalt for bedre luftflyt over modulene).

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    for å presisere:
    jeg trekker ut pinnen etter lodding da:rolleyes:
    mvh
    Leif

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jupp, enkel løsning som fungerer. Hadde vært fint om jeg var obs på dette da jeg satt sammen modulene (det var dette med manualer da...). Hadde jeg hatt syn og ork, så hadde nok Legato`ene vært i orden. Men for øyeblikket holder jeg meg til enkle Ivy. Kabinettet er klart for Legato though (PCB montert vertikalt for bedre luftflyt over modulene).
    Dessuten kan du montere annenhver på oversiden og undersiden av kortet. Det pluss 3+ mm avstand til kortet er trikset her. På det første kortet monterte jeg alt naivt på vanlig måte, og det ble det problemer av - kraslelyder og fisling osv. På det andre kortet fulgte det med litt andre motstander, og det samt annen montering har gått bra. Jeg noterer at motstandene på bildet ditt, montert på nettopp den måten, ikke gikk bra her heller.

Det er langtfra noen stor jobb å bytte, og det fins mange morsomme typer til rundt 5-10 kr. stykket.... PRP, Takman osv. Eller Amtrans karbonfilm som er litt dyrere. En kar på et utenlandsk forum løste slike problemer ved å bytte til PRP, og påsto hardnakket at det var originale Dale-motstandene som var problemet. Noe han tydeligvis hadde rett i, siden det fulgte med en annen type fra TP ved min bestilling nr. 2...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    påskens oppdagelse:
    var litt mellomfornøyd med å feede exa 3,3vdc direkte fra BIII´s Placid HD via en Trident....syntes det var litt mattere i toppen og noe av sparkle forsvant
    klokkene på Alundavisan med jan johanson hang også lenger ned i lyd bildet
    tenkte dette hadde å gjøre med innspilling av trident, men i dag orket jeg mere og koblet tilbake til I2C headeren
    AHHHH! det var deilig
    livet er tilbaket og samme med kraften og energien i toppen
    ingen skam å snu!:cool:
    god påske
    mvh
    Leif

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Fikk quote på choke PS LMC/BP style.
    Koster litt...
    Gary har satt opp 3 alternativ:
    -2 trafoer ubygd
    -2 trafoer bygd
    -3 trafoer ubygd
    alle med cryo

Hmmm. får ta påsken til hjelp

Leif: om du hadde over 50 x 50 x 10cm tilgjengelig i kabinettet til DACen,
    ville alt gå i en boks?

Per

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nei psu chassis er 30x47 og jeg måtte montere noe på ene sideveggen:rolleyes:
    dac chassis er lite stort og ganske fullt
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    påskens oppdagelse:
    var litt mellomfornøyd med å feede exa 3,3vdc direkte fra BIII´s Placid HD via en Trident....syntes det var litt mattere i toppen og noe av sparkle forsvant
    klokkene på Alundavisan med jan johanson hang også lenger ned i lyd bildet
    tenkte dette hadde å gjøre med innspilling av trident, men i dag orket jeg mere og koblet tilbake til I2C headeren
    AHHHH! det var deilig
    livet er tilbaket og samme med kraften og energien i toppen
    ingen skam å snu!:cool:
    god påske
    mvh
    Leif

Interessant. Trodde i2c på BIII ikke var i samme klasse som på BII, etter å ha lest noen betraktninger om dette her inne.
    Men det er øra som har siste ordet uansett.

God påske :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kommer til å prøve med Trident mellom I2C og Exa på BIII. Fordi Tridents ikke er koblet opp mot I2C på BIII. Nå leverer I2C 75mA og Trident 100mA max, så håper dette vil funke.

Exa på I2S siden trekker vel bare 25mA

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Kommer til å prøve med Trident mellom I2C og Exa på BIII. Fordi Tridents ikke er koblet opp mot I2C på BIII. Nå leverer I2C 75mA og Trident 100mA max, så håper dette vil funke.

Exa på I2S siden trekker vel bare 25mA
    I2C headeren på B3 er 3.3V så det er ikke mulig å koble en exa mellom i2c og exa. Trident (V1 max 5.25V, V3 max 6V) må være tilsluttet Placid HD (5.25V med V1 trident og AVCC, 6V med V3 Trident+V2 AVCC) som leverer til B3 kortet.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ok, men siden I2C har 3.3v ut og Trident også har 3.3v, trodde jeg dette lot seg gjøre. Tenkte det kunne være en ide' og prøve med en Trident etter I2C og før Exa siden Trident er meget støysvak.

Det er kanskje slik at Trident v3
    MÅ ha rundt 6v inn for å funke etter hensikten ? Siden det er en shunt regulator ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn