Måling av Burson V5 og V6 Vivid mot Burr Brown OPA627AP
Sånn, da har jeg gjort mange målinger.
Først vil jeg bare si litt om testriggen. (Hopp ned til målinger hvis du ikke er interessert)
Den ble loddet sammen på eksperimentkort med ledninger mellom punktene. I senter langs hele kortet er det en "jordplan" som består av to 0,35mm^2 kobbertråder. Sokkelen til opampen er avkoblet med 1206 SMD 10uF og 100nF på undersiden så nærme beina som mulig. Pinne 6 er koblet over til andre siden med en kort leder slik at man får tilgang til pinne 2,3 og 6 på samme siden av testkortet.
Positiv og negativ regulator (LM317 og LM337) er symmetrisk koblet til jordplanet. Begge har 10uF støydempekondis og 220uF kondis på utgangen. Spesielt LM337 må ha stor kondis på utgangen for å ha lav støy i hele båndbredden. Det sitter 100nF på inngangen til regulatorene. Begge regulatorer kan justeres fra 1,25V til 17V med potmetere. Før strømmene går til opampsokkelen går den gjennom 10 ohms motstander. Disse kortsluttes vanligvis med de røde jumperne, men tar man bort disse kan man injisere støy for å måle PSRR på opampen.
Jeg satte på en rekke med fire hull som man kan koble motstander i for å teste opampen med forskjellige koblinger. Der har man tilgang til pinne 2,3,6 og GND slik at man koble den både inverterende og ikke-inverterende. På bildet ser man at jeg kun bruker en bridge mellom pinne 2 og 6. Da er opampen koblet med gain på +1. Det vil si at den skal sende ut det samme som den får inn på pinne 3.
Systemet ble testet i en dobbelskjermet testboks. Yttre boks er en stålkabinett, og indre boks er av aluminium. Da får man bredbåndet skjerming. Alt ble drevet av 6 stk. 12V batterier og to stk. 12V Li-Po batterier..
Noe av testingen ble gjort med en supernøyaktig 1kHz oscillator. Denne lager en ultraren tone på 1kHz og 2V med THD og støygulv på mindre enn -150dB.
Denne har jeg kjøpt av en kar i latvia. Det ligger en måling av oscillatoren her:
Low-distortion Audio-range Oscillator - Page 709 - diyAudio
Hvis noen vil kjøpe kan de kontakte designeren ved å sende han en PM. Han har et innlegg i samme tråd her:
Low-distortion Audio-range Oscillator - Page 706 - diyAudio
Målinger:
Kortversjon:
Både V6 Vivid og V5 måler
meget bra og begge har så lav forvrengning at jeg tviler på om det går an å høre forskjell.
Lang versjon:
Test med low noise 1kHz oscillator
Først ville jeg se hva jeg fikk med en av de beste "standard" opamper som er laget. Burr Brown OPA627 koster omtrent 200 kroner og det er egentlig uhørt dyrt for en opamp. Den har lasertrimmet FET input, noise på 4,5uV og distrtion på 0,0003%.
Men ren tone fra oscillatoren på inngangen får vi følgende THD (uten noise! ) tall for OPA627:
0,000026% THD er omtrent som påstått i databladet. 2kHz ligger på -135dB.
Så koblet jeg på de to V6 Vivid'ene: (Jeg har merket de "1" og "2")
Det er litt forskjell på de to, men ikke stort. 2kHz på -112dB og -110dB.
Så er det de to V5'ene sin tur: (Jeg har merket de også "1" og "2")
En anelse bedre enn V6, men ikke stort. Den ene har 2kHz på -114dB
Så ser vi på THD målinger der vi inkluderer støy. THD+N
Båndbredden i denne testen er 22kHz.
THD+N V6 Vivid:
THD+N V5:
Vi er at THD+N er ganske likt mellom de fire kandidatene. Til sammenlikning hadde OPA627 0,00037%. Denne testen blir egentlig begrenset av egenstøyen i måleinstrumentet mitt.
Så ser vi på målinger der av kun støy
Her har jeg kortsluttet inngangen på opampene til jord. De skal da lage så lite signal som mulig. Måleinstrumentet mitt kan nå mye mer nøyaktig måle faktisk støynivå siden det ikke samtidig skal måle et signal også.
Først ser vi på hva støyen er når vi kjører internal loopback i instrumentet. Dette er det laveste jeg kan måle. Båndbredde er 22kHz.
Samlet støy ligger på 1uV. Vi ser også litt rester av støy fra strømnettet ved 150, 250 og 350 Hz nede mot -150dBV
OPA627 noise:
Nesten samme som internal loopback.
V6 Vivid Noise:
Nesten samme som internal loopback.
V5 Noise
Samme som internal loopback, og det er sannsynlig at støyen kan være enda lavere. Dette er imidlertid så lave nivåer at selv om man ganger det med 100 så ville det ikke kunne høres på de mest følsomme høyttalere.
IMD
Båndbredde = 40kHz. 19kHz=-6dBV (500mv) og 20kHz=-6dBV (500mv)
Her er en sammenlikning av V6 og V5. Jeg kjørte testen både med 200kOhm last og med
600 ohm last. Ingen forskjell. Ingen forskjell på OPA627 heller. Internal loopback ga også samme resultat. Jeg klarer ikke måle lavere.
For å se på hva som skjer ved høyere nivåer økte jeg spenningen på på 19kHz og 20kHz til 3200mV hver (+10dBV). Jeg byttet også om på å måle Vivid(2) på denne testen:
Vi ser at dette går så det griner på begge versjoner. Det første sidebåndet ligger på rett under -110dBV for V5, og rett over -110dBV for V6. Siden signaler nå er +10dBV vil det si at de ligger ca. 120dB under signalet. Jeg tok med bølgeformen også, og vi ser at vi med denne testen får en modulering som gjør at signalene noen ganger slukker hverandre ut, og at de andre ganger forsterker hverandre. På det meste er signalet på +/- 9V.
OPA627 har samme resultat.
Ved å sette lasten til 600Ohm økte det litegrann på Burson kompisene, imens OPA627 holdt samme nivå.
Flere målinger i neste post.