Burson Audio Supreme Sound Op-amp, versjon 5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    213
    Diskret opamps er da ikke noen ny oppfinnelse..??
    Nei, det startet jo med rør. Den viktigste byggetenen i analog computer fra den gang digitale computere var for trege/store/upresise.
    For audio begynte den monolittiske moroa på 70-tallet med Signetics 5534, en arbeidshest som er still going strong.

Rundt 1980 kom denne: http://www.johnhardyco.com/pdf/990.pdf
    Veldig populær i high-end ("boutique") pro-audio.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Måling av Burson

Jeg har bygget målerigg i dag med ZIF socket for enkel bytting. Fikk gjort en kjapp test der jeg testet en OPA627 mot V6 vivid med gain = +1 og 2V RMS.
    Det er forskjeller på de to vividene og jeg må komme tilbake til resultatene.
    Screen Shot 07-10-18 at 10.56 PM.PNG

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo selvsagt riktig, men jeg tenkte nå på løsninger som har vært presentert i bl.a High Fidelity, Wireless World og DIYAudio, alle med løsninger som skulle være "bedre" enn kommersielle opamps, som jo lenge har vært persona no grata i "HiEnd" - eller er de kanskje ikke det lenger... :)

L

larkus!

Gjest
    Jeg har bygget målerigg i dag med ZIF socket for enkel bytting. Fikk gjort en kjapp test der jeg testet en OPA627 mot V6 vivid med gain = +1 og 2V RMS.
    Det er forskjeller på de to vividene og jeg må komme tilbake til resultatene.
    Hmm... Dette lover ikke bra. Venter i spenning på måleresultatene.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Måling av Burson V5 og V6 Vivid mot Burr Brown OPA627AP

Sånn, da har jeg gjort mange målinger.

Først vil jeg bare si litt om testriggen. (Hopp ned til målinger hvis du ikke er interessert)
    Den ble loddet sammen på eksperimentkort med ledninger mellom punktene. I senter langs hele kortet er det en "jordplan" som består av to 0,35mm^2 kobbertråder. Sokkelen til opampen er avkoblet med 1206 SMD 10uF og 100nF på undersiden så nærme beina som mulig. Pinne 6 er koblet over til andre siden med en kort leder slik at man får tilgang til pinne 2,3 og 6 på samme siden av testkortet.
    Screen Shot 07-12-18 at 03.39 AM.jpg

Positiv og negativ regulator (LM317 og LM337) er symmetrisk koblet til jordplanet. Begge har 10uF støydempekondis og 220uF kondis på utgangen. Spesielt LM337 må ha stor kondis på utgangen for å ha lav støy i hele båndbredden. Det sitter 100nF på inngangen til regulatorene. Begge regulatorer kan justeres fra 1,25V til 17V med potmetere. Før strømmene går til opampsokkelen går den gjennom 10 ohms motstander. Disse kortsluttes vanligvis med de røde jumperne, men tar man bort disse kan man injisere støy for å måle PSRR på opampen.
    Jeg satte på en rekke med fire hull som man kan koble motstander i for å teste opampen med forskjellige koblinger. Der har man tilgang til pinne 2,3,6 og GND slik at man koble den både inverterende og ikke-inverterende. På bildet ser man at jeg kun bruker en bridge mellom pinne 2 og 6. Da er opampen koblet med gain på +1. Det vil si at den skal sende ut det samme som den får inn på pinne 3.
    Screen Shot 07-12-18 at 03.52 AM.jpg

Systemet ble testet i en dobbelskjermet testboks. Yttre boks er en stålkabinett, og indre boks er av aluminium. Da får man bredbåndet skjerming. Alt ble drevet av 6 stk. 12V batterier og to stk. 12V Li-Po batterier..
    Screen Shot 07-12-18 at 03.58 AM.jpg

Noe av testingen ble gjort med en supernøyaktig 1kHz oscillator. Denne lager en ultraren tone på 1kHz og 2V med THD og støygulv på mindre enn -150dB.
    Denne har jeg kjøpt av en kar i latvia. Det ligger en måling av oscillatoren her:
    Low-distortion Audio-range Oscillator - Page 709 - diyAudio
    Hvis noen vil kjøpe kan de kontakte designeren ved å sende han en PM. Han har et innlegg i samme tråd her: Low-distortion Audio-range Oscillator - Page 706 - diyAudio

Målinger:

Kortversjon:
    Både V6 Vivid og V5 måler meget bra og begge har så lav forvrengning at jeg tviler på om det går an å høre forskjell.

Lang versjon:

Test med low noise 1kHz oscillator

Først ville jeg se hva jeg fikk med en av de beste "standard" opamper som er laget. Burr Brown OPA627 koster omtrent 200 kroner og det er egentlig uhørt dyrt for en opamp. Den har lasertrimmet FET input, noise på 4,5uV og distrtion på 0,0003%.
    Men ren tone fra oscillatoren på inngangen får vi følgende THD (uten noise! ) tall for OPA627:
    Screen Shot 07-12-18 at 04.16 AM.jpg

0,000026% THD er omtrent som påstått i databladet. 2kHz ligger på -135dB.

Så koblet jeg på de to V6 Vivid'ene: (Jeg har merket de "1" og "2")
    Screen Shot 07-12-18 at 04.23 AM.jpg

Det er litt forskjell på de to, men ikke stort. 2kHz på -112dB og -110dB.

Så er det de to V5'ene sin tur: (Jeg har merket de også "1" og "2")
    Screen Shot 07-12-18 at 04.27 AM.jpg

En anelse bedre enn V6, men ikke stort. Den ene har 2kHz på -114dB

Så ser vi på THD målinger der vi inkluderer støy. THD+N
    Båndbredden i denne testen er 22kHz.
    THD+N V6 Vivid:
    Screen Shot 07-12-18 at 04.29 AM.jpg

THD+N V5:
    Screen Shot 07-12-18 at 04.33 AM.jpg

Vi er at THD+N er ganske likt mellom de fire kandidatene. Til sammenlikning hadde OPA627 0,00037%. Denne testen blir egentlig begrenset av egenstøyen i måleinstrumentet mitt.

Så ser vi på målinger der av kun støy
    Her har jeg kortsluttet inngangen på opampene til jord. De skal da lage så lite signal som mulig. Måleinstrumentet mitt kan nå mye mer nøyaktig måle faktisk støynivå siden det ikke samtidig skal måle et signal også.
    Først ser vi på hva støyen er når vi kjører internal loopback i instrumentet. Dette er det laveste jeg kan måle. Båndbredde er 22kHz.
    Screen Shot 07-12-18 at 04.40 AM.PNG

Samlet støy ligger på 1uV. Vi ser også litt rester av støy fra strømnettet ved 150, 250 og 350 Hz nede mot -150dBV

OPA627 noise:
    Screen Shot 07-12-18 at 04.45 AM.jpg

Nesten samme som internal loopback.

V6 Vivid Noise:
    Screen Shot 07-12-18 at 04.46 AM.jpg

Nesten samme som internal loopback.

V5 Noise
    Screen Shot 07-12-18 at 04.47 AM.jpg

Samme som internal loopback, og det er sannsynlig at støyen kan være enda lavere. Dette er imidlertid så lave nivåer at selv om man ganger det med 100 så ville det ikke kunne høres på de mest følsomme høyttalere.

IMD
    Båndbredde = 40kHz. 19kHz=-6dBV (500mv) og 20kHz=-6dBV (500mv)
    Her er en sammenlikning av V6 og V5. Jeg kjørte testen både med 200kOhm last og med 600 ohm last. Ingen forskjell. Ingen forskjell på OPA627 heller. Internal loopback ga også samme resultat. Jeg klarer ikke måle lavere.
    Screen Shot 07-12-18 at 04.59 AM.jpg

For å se på hva som skjer ved høyere nivåer økte jeg spenningen på på 19kHz og 20kHz til 3200mV hver (+10dBV). Jeg byttet også om på å måle Vivid(2) på denne testen:
    Screen Shot 07-12-18 at 05.11 AM.jpg

Vi ser at dette går så det griner på begge versjoner. Det første sidebåndet ligger på rett under -110dBV for V5, og rett over -110dBV for V6. Siden signaler nå er +10dBV vil det si at de ligger ca. 120dB under signalet. Jeg tok med bølgeformen også, og vi ser at vi med denne testen får en modulering som gjør at signalene noen ganger slukker hverandre ut, og at de andre ganger forsterker hverandre. På det meste er signalet på +/- 9V.
    OPA627 har samme resultat.
    Ved å sette lasten til 600Ohm økte det litegrann på Burson kompisene, imens OPA627 holdt samme nivå.

Flere målinger i neste post.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Fortsettelse av målinger av Burson og Burr Brown

THD som funksjon av frekvens.

Først ser vi på hva som skjer med høy båndbredde opp til 250kHz. Vi ser da forvrengning langt opp i frekvens utenfor det hørbare. Testen er kjørt med spenning på 5V.

V6 Vivid:
    Screen Shot 07-12-18 at 05.47 AM.jpg

Flat til 20KHz. På FFT under ser vi med signal på 40kHz så ligger 80kHz på 0,0012%

V5:
    Screen Shot 07-12-18 at 05.50 AM.jpg

Flat til 20KHz. På FFT under ser vi med signal på 40kHz så ligger 80kHz på 0,0012% her også

OPA627:
    Screen Shot 07-12-18 at 05.51 AM.jpg

Flat til 20KHz. På FFT under ser vi med signal på 40kHz så ligger 80kHz på 0,0036%. Her må altså den integrerte opampen se seg slått av sine diskret opbyggede konkurrenter.

Med redusert båndbredde ser V6 Vivid slik ut:
    Screen Shot 07-12-18 at 05.55 AM.jpg

Med båndbredde på kun 22kHz faller de overharmoniske ut etterhvert som vi passerer 3kHz og dette er ikke en god test. Jeg gadd ikke teste de andre da de helt sikkert hadde sett like ut.

THD+N som funksjon av spenning. Frekvens = 1kHz. Last = 200kOhm
    V6 Vivid:
    Screen Shot 07-12-18 at 05.59 AM 001.PNG

V5:
    Screen Shot 07-12-18 at 06.00 AM.PNG

OPA627:
    Screen Shot 07-12-18 at 06.01 AM.PNG

OPA627 opererer vi i grenseland av hva jeg kan måle. Burson brothers har litt stigende forvrengning over ca. 2V.

Ved å belaste utgangen av opampene med 300 Ohm skjer det spennende ting.
    V6 Vivid:
    Screen Shot 07-12-18 at 06.04 AM.jpg

V5:
    Screen Shot 07-12-18 at 06.05 AM.jpg

OPA627:
    Screen Shot 07-12-18 at 06.05 AM 001.jpg

Vi ser at OPA627 ikke lar seg affisere av at det nå sitter 300 ohm på utgangen og at den leverer strømmer på opptil 35mA. Den har samme ytelse som med last på 200kOhm.
    Burson brothers er heller ikke like her. Vi ser at V5 har ca. 10 ganger så høy forvrengning som V6 over 3V. Legg merke til FFT nederst i hver bilde som viser forvrengningskomponentene ved 6,6V. Merk også at skalaen ikke er lik. Det er en null forskjell på de forskjellige.

Så ser vi på hva som skjer når vi senker spenningen til +/- 8V
    Lasten er på disse testene 300 Ohm.
    Screen Shot 07-12-18 at 06.14 AM.jpg

Vi ser at V6 Vivid oppfører seg en del bedre enn V5. Faktisk så er den litt bedre nå enn da den hadde +/- 15V supply. Dette kan tyde på at den sliter litt med varmgang når lasten er lavohmig. Noe å tenke på hvis man driver med sånt.
    Videre ser vi også i denne testen at de to kandidatene fra hver versjon oppfører seg likt.

Konklusjon:
    Burson er bedre enn det jeg trodde de skulle være. Superlav egenstøy og lav forvrengning så lenge lasten ikke er alt for tung å drive. Jeg ville kanskje vært forsiktig med å sette de inn i et kretsløp som trekker mye strøm. F.eks som en driver for klasse D forsterkere. Spesielt V5 som begynner å slite allerede ved 10mA.
    De to eksemplarene av hver type yter også ganske så likt, og det kan tyde på at de klarer å lage konsistente produkter.
    Personlig kommer jeg nok ikke til å velge Burson når man ser hva man får med en opamp som OPA627 (og andre). Det eneste kan være at V5 ser ut til å ha eksepsjonelt lav egenstøy. Dette kan testes nærmere ved å sette gain til f.eks 100. Da vil støyen øke og man kan lettere måle det.

Det er mer man kan teste, f.eks PSRR, egenstøy, inverterende kobling, inngangsimpedans etc.. Men det får komme senere.
    Kanskje noen har noen ønsketester?

Sist redigert:

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Min QA401 er jo en del mer begrenset enn hva du har Armand. Her er hva jeg får av THD med V6 Classic:

Ikke samme gain, og jeg har en output på 0,304 volt istedet for dine 2 volt. Likevel, en THD på 0,00014%. Smårusket før 1 kHz-signalet er dessverre min analysator.

Det blir som å sammenligne kirsebærtomater og stilktomater, men det virker på meg som om vi er i ca samme område.

Mine V6 Vivid måler ikke i nærheten av dette (bortsett fra på en kanal). Gi meg litt tid til å teste en ny rigg, kommer jeg fram til samme resultat som sist så sender jeg dem til deg Armand.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.561
    Tak Armand det er interessant. Personligt synes jeg 627 ikke kan klare sig lydmæssigt overfor discrete kredsløb og jeg har en teori som er opstået på grund af utroligt mange experimenter med passive komponenter og ledere.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Ny krets på gang, non-inverting, dual op amp.

Input impedance: 2k2 ohm
    Voltage Gain = R1/R2 +1 = 300 / 300 + 1 = 2x = 6 dB

22 uF elektolytt til jord på både +/- spenning. 0.1 uF keramisk til jord, helt inntil power pins.

Ingen kondensatorer på utgangene, jeg vil jo ikke ha noe filter der når man måler.

Må koble til bakpanel og PSU og installere i kabinett før jeg kan sette igang igjen. Ingen dobbelisolert kabinett. Alu-kabinett, kretsen blir jordet til kabinettet.

Jeg vil jo vite om det er feil på mine V6 Vivid eller mine målinger. :)

EDIT:
    Takk Armand for tipset om oscillatoren. Jeg har bare sjekket eBay-listingen, og den har aldri dukket opp. Nå mailet jeg ham, og han skal ha en oscillator klar for meg i løpet av helgen. :)

Sist redigert:
    L

larkus!

Gjest
    Armand nevner potensielle problemer med varmgang, spesiellt på V5. V5 har helt tett deksel, mens dekselet på V6 er åpent i toppen.
    Det tyder på at Burson har innsett at det er temperaturproblemer med V5. Mine dual V6 Classic som står i Valab DAC'en blir temmelig varme, selv med ventilert deksel.
    Men dekslene på alle mine V6 har løsnet, så nå kjøres det uten deksel rund baut for sikkerhets skyld.
    burson v6 classic.jpg

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.823
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Langt utenfor min horisont dette, men konklusjonene er gull. Selv opplevde jeg at OPA627 låt adskillig bedre (mer dynamisk) ved 18V enn ved lavere spenning (husker ikke om det var 8 eller 12V). Dette var ved modding av en preamp. Er du enig i dette ut fra tekniske termer Armand?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Langt utenfor min horisont dette, men konklusjonene er gull. Selv opplevde jeg at OPA627 låt adskillig bedre (mer dynamisk) ved 18V enn ved lavere spenning (husker ikke om det var 8 eller 12V). Dette var ved modding av en preamp. Er du enig i dette ut fra tekniske termer Armand?
    Jeg har ikke noen forklaring på det ut i fra de testene jeg har gjort forutsatt at signalspenningene i preampen er lavere enn ca. 2 volt mindre enn PSU spenningen. Jeg så ingen endring i ytelsen til opa627 når den ble drevet med 8V. Den har også så god PSRR at kvaliteten på strømforsyningen skulle ha lite å si.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Armand nevner potensielle problemer med varmgang, spesiellt på V5. V5 har helt tett deksel, mens dekselet på V6 er åpent i toppen.
    Det tyder på at Burson har innsett at det er temperaturproblemer med V5. Mine dual V6 Classic som står i Valab DAC'en blir temmelig varme, selv med ventilert deksel.
    Men dekslene på alle mine V6 har løsnet, så nå kjøres det uten deksel rund baut for sikkerhets skyld.
    Vis vedlegget 500698
    Varmgangen jeg snakket om er ikke direkte at de blir for varme, men at signalet moduler når den må levere mye strøm. I din DAC er sannsynligvis kretsen bygget opp slik som databladet til wolfson beskriver. Opampen må da levere strøm i en 600 ohm last. Det går nok greit så lenge spenningen er 2V.

L

larkus!

Gjest
    Er ikke op-ampene siste trinn før utgangsterminalene slik at lasten er inngangsimpedansen på etterfølgende forsterker?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Ny krets på gang, non-inverting, dual op amp.

Input impedance: 2k2 ohm
    Voltage Gain = R1/R2 +1 = 300 / 300 + 1 = 2x = 6 dB

22 uF elektolytt til jord på både +/- spenning. 0.1 uF keramisk til jord, helt inntil power pins.

Ingen kondensatorer på utgangene, jeg vil jo ikke ha noe filter der når man måler.

Må koble til bakpanel og PSU og installere i kabinett før jeg kan sette igang igjen. Ingen dobbelisolert kabinett. Alu-kabinett, kretsen blir jordet til kabinettet.

Jeg vil jo vite om det er feil på mine V6 Vivid eller mine målinger. :)

EDIT:
    Takk Armand for tipset om oscillatoren. Jeg har bare sjekket eBay-listingen, og den har aldri dukket opp. Nå mailet jeg ham, og han skal ha en oscillator klar for meg i løpet av helgen. :)
    Bra han kunne fikse oscillator til deg. Det er skikkelig bra data på den. Bygg deg et twin t notch filter også da kan du måle THD langt ned. Pass på å bruk polystyren eller C0G kondiser og metallfilm motstander. Jeg har skrevet om det i Bifrôst tråden. Hvis du skal teste alle typer opamper bør du ha noe større enn 100n i tillegg. En del opamp datablad anbefaler 0.1u+1u+10uf MLCC for optimal ytelse. Burson trenger nok ikke så heftig avkobling siden de har sikkert noe innebygd.
    Den støyen du ser på måleutstyret ditt ser ut som harmoniske fra strømnettet. Alubokser skjermer ikke så lavfrekvent elektromagnetisk støy. Da må du bruke jern eller aller helst Mu-metal, men det er dyrt. Har du prøvd å power den fra batteri og komme deg lang unna strømnettet?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Takker for god input. :)

Jeg har 0,1 + 0,1 uF MLCC og 22 + 22 uF low ESR elektrolytter fra Nichicon.

Her er min QA400 med "shorted inputs":

Sånn ser den ut om jeg kobler en coax fra output til input, uten å starte signalgeneratoren:

Der har man grumset, uten at den går gjennom noen annen krets i det hele tatt. Det samme grumset ser jeg også på målingene av V6 Classic. Alle multipler av 50, men de er jo til dels høyere enn 50 Hz-signalet.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Jeg tenker at BNC-kontakter er bedre enn BNC-til-RCA-overganger:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Larkus : Nei. Det sitter et filternettverk etter DAC'en med motstand på 600 ohm. Du ser på side 63 i databladet

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Her er Burson V6 Vivid gjennom Flir One Pro varmekamera, etter at strømmen har vært på i ti minutter:

Spot 1: Burson V6 Vivid
    Spot 2: Spenningsregulator (lengst opp i bildet)
    Spot 3: BNC-kontakt (lengst ned i bildet)
    Spot 4: Jordplan på opamp-kortet, ved siden av elektrolyttene

Her er OPA2134 etter ti minutter:

Spot 1: OPA2134

Kult at man ser opampene varme opp BNC-kontaktene. Men V6 Vivid varmer opp hele jordplanet, uten jordplan hadde nok Vivid blitt enda varmere. :)

Sist redigert:

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Her er V6 Classic også:

Spot 1: Burson V6 Vivid
    Spot 4: Jordplan på opamp-kortet, ved siden av elektrolyttene

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Da var det faktisk slik at mine målinger av V6 Vivid var feil.

Her er støymåling, jeg må finne ut hvorfor jeg plukker opp 50 Hz. Et jernkabinett, som Armand anbefaler, er nok veien å gå.

Høyoppløst bilde her (link).

L

larkus!

Gjest
    Hvordan kan det da ha seg at Classic målte mye bedre enn Vivid i samme testoppsett?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Det er jo 64.000-kronersspørsmålet...

Jeg slang forresten innom Electrokit i Malmö, de hadde ikke kabinett i jern av noe særlig størrelse. Får lete videre.

L

larkus!

Gjest
    Så langt kan vi slå fast at Burson sine discrete op-amper måler veldig godt. Men målinger er en ting, hvordan de låter er en annen ting.
    Vi vet at vanlige forsterkere, f.eks. forforsterkere som har lav forvrengning og måler likt, slettes ikke trenger å låte likt. Det samme gjelder vel for op-amper?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    [...] Vi vet at vanlige forsterkere, f.eks. forforsterkere som har lav forvrengning og måler likt, slettes ikke trenger å låte likt. [...]?
    Vet vi egentlig det? Jeg tenderer til å ikke holde med dette på generelt grunnlag. Om vi snakker opamps altså.

Visse kilder (transducers/pickups etc) er vanskeligere å håndtere og kan ha veldig lave signalstyrker og høy impedanse. Så har vi last. Det er ikke alle opamper som låter likt om du kobler på et sett 32-ohms hodetelefoner f.eks. (Eller 300 ohm for den delen). Felles er at man bruker feil opamp for å løse problemet.

Da kan det låte forskellig. Det samme gjelder hvis kretsen er designet dårlig eller feil.

Der... Nå kan troll- og flamefesten starte! :rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.561
    [...] Vi vet at vanlige forsterkere, f.eks. forforsterkere som har lav forvrengning og måler likt, slettes ikke trenger å låte likt. [...]?
    Vet vi egentlig det? Jeg tenderer til å ikke holde med dette på generelt grunnlag. Om vi snakker opamps altså.

Visse kilder (transducers/pickups etc) er vanskeligere å håndtere og kan ha veldig lave signalstyrker og høy impedanse. Så har vi last. Det er ikke alle opamper som låter likt om du kobler på et sett 32-ohms hodetelefoner f.eks. (Eller 300 ohm for den delen). Felles er at man bruker feil opamp for å løse problemet.

Da kan det låte forskellig. Det samme gjelder hvis kretsen er designet dårlig eller feil.

Der... Nå kan troll- og flamefesten starte! :rolleyes:
    Tror ikke nogen vil koble en hovedtelefon til en opamp. Mulighvis til Buf 634

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.746
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer til stykket er det nesten ingen ting som måler "likt". Lakmusstesten for en ren forsterker/buffer er om det lydlig er transparent - at det ikke er noen hørbare forskjeller mellom signal inn og signal ut. Dersom det ikke er transparent er det et spørsmål om sammensetningen (strukturen) av støy, forvregning og frekvensavvik er ørevennlige og evt matcher et subjektivt "lydideal".

Mvh
    KJ

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.561
    Ok men jeg mener absolut ikke det kan være optimalt. Mere strøm formåen vil nok være å foretrække efter min mening.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Når det kommer til stykket er det nesten ingen ting som måler "likt". Lakmusstesten for en ren forsterker/buffer er om det lydlig er transparent - at det ikke er noen hørbare forskjeller mellom signal inn og signal ut. Dersom det ikke er transparent er det et spørsmål om sammensetningen (strukturen) av støy, forvregning og frekvensavvik er ørevennlige og evt matcher et subjektivt "lydideal".

Mvh
    KJ
    Tendensen er at folk tror de kan føle seg fram til alle svar, gjerne med grunnlag i mengder med saker de har følt seg fram til tidligere. Slik som de som lar være å vaksinere sine barn.

Jeg sier ikke at man behøver å vite noe som helst. Problemet blir bare at når disse utgir seg for å ha fasit, da blir det, vel...

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Her er en liste over permeabilitet.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Permeability_(electromagnetism)

Som du ser så skjermer aluminium magnetiske felt like mye som luft. Kobber er ikke et spor bedre. Så hvis man skal bli kvitt slik støy må man bruke stål, jern, nikkel, osv.

Hva med poweret til din Audioasylum? Har du prøvd å ta den med deg langt ut i hagen og bruke laptop på batteri?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Ok men jeg mener absolut ikke det kan være optimalt. Mere strøm formåen vil nok være å foretrække efter min mening.
    Tror, mener? Hva med å ta rede på fakta?
    NwAvGuy: O2 Headphone Amp

Mer lesning, men det er vel perler for svin:
    Stereophile magazine assigns letter grades in their annual Recommended Components issue. In the April 2011 issue the Vitus Audio MP-P201 phono preamp, for a paltry $60,000.00, rated an “A+” while the boring $199 NAD PP-3 rated a sorry “D”—the kid who didn’t study for the test.

[...] In this case, the bargain NAD measured better than the uber-expensive Vitus. The NAD had notably lower distortion and lower noise—an especially important parameter in a phono preamp. So is it safe to assume the extra $59,801.00 of value in the Vitus must be purely subjective?

http://nwavguy.blogspot.com/2011/05/subjective-vs-objective-debate.html

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Her er en liste over permeabilitet.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Permeability_(electromagnetism)

Som du ser så skjermer aluminium magnetiske felt like mye som luft. Kobber er ikke et spor bedre. Så hvis man skal bli kvitt slik støy må man bruke stål, jern, nikkel, osv.

Hva med poweret til din Audioasylum? Har du prøvd å ta den med deg langt ut i hagen og bruke laptop på batteri?
    Min hage er ~20 m2 :D

Vanskelig å finne instrumentbokser i stål, i rett størrelse. Burde jeg ikke kunne kjøpe et verktøysskrin i stål på Biltema og stappe inn opampkretsen i den? Eller noe slags zink-skrin?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Julekaker jo :D

Iblant tenker jeg litt for komplisert. Man skulle tro at jeg som trønder kunne være litt mer som REMA1000.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn