Høyttalere Carlsson endelig oppdaget!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vil synse litt rundt følgende spørsmål:
    Hvilke av modellene er best/mest high-end?

    OA 50, 52 og 58?
    Larsen 4 og 6?

    mvh
    Proffen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.112
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Gjest skrev:
    Spiller på OD 11 med ct 62 diskanter. De har de samme egenskapene som resten av Carlssonhøyttalerene. De er vendt forover/oppover på stativ. Det blir en slags mellomting mellom vanlige stativhøyttalere og Carlsson-gulvhøyttalere. Carlssonlyden er ikke til å ta feil av, og de som har vært her for å høre har reagert på at disse gamle 11 litershøyttalerene går så langt ned i bassen.
    Jeg har et par slike der diskantelementene er sprengt. Regner med at gummikantene på basselementene er råtnet, så det krever vel en fullstendig utskifting av alle elementene for å få dem til å spille igjen. Husker at jeg alltid var imponert over lyden i dem, så kanskje jeg skulle få gjort det og tatt dem i bruk igjen? Problemet er at jeg ikke har noe å bruke dem til. (Quad ESL-63 på musikkrommet, Sonus Faber Cremona på stua, Sonus Faber Cremona Auditor på TV-rommet, Vienna Acoustics Haydn Grand på kontoret og Sonab OA-116 på hytta...) På soverommet, kanskje?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Har lest om folk som har byttet ut sine Sonus Faber med Carlsson. Hvis ikke kan jo jeg overta de. :)

    Nye elemeneter får du her: http://www.hifikit.se/

    De heter B 65 OA II (bass) og OBI T-22 OA
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.112
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Det var der jeg kjøpte nye elementer til mine OA-116. De hadde 3 basselementer igjen (visstnok de 3 siste som fantes - produseres ikke lenger) og jeg kjøpte 2 av dem.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Proffen skrev:
    Noen som vil synse litt rundt følgende spørsmål:
    Hvilke av modellene er best/mest high-end?

    OA 50, 52 og 58?
    Larsen 4 og 6?

    mvh
    Proffen
    Larsen 6 er mest påkostet av de nyeste.

    OA 52.2 er den siste Stig Carlsson konstruerte selv. Det var den eneste (jeg vet om) med 6 dB filter, og jeg tror jeg holder en knapp på den. Det er noe eget med 6 dB-filtere, men jeg har ikke hørt andre enn OA 50 av de du nevner.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    otare skrev:
    Det var der jeg kjøpte nye elementer til mine OA-116. De hadde 3 basselementer igjen (visstnok de 3 siste som fantes - produseres ikke lenger) og jeg kjøpte 2 av dem.
    Kan jo fortsatt kjøpes fra hifikit.

    Jeg skrev litt på Faktiskt.se og fikk et intressant svar fra jansch:

    "Jag kör med SilverFlute W17 RC38 - otroligt bra pris/prestanda! Finns bl.a. på Madisound.
    Använder också 4 ohms varianten i OA2212 som basar och dom passar perfekt UTAN filtermodifieringar och mekaniska ombyggnader. Basreflexen 100% avstämd"

    Så har vi en dansk rimelig mulighet også:

    http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=233
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gjest skrev:
    Proffen skrev:
    Noen som vil synse litt rundt følgende spørsmål:
    Hvilke av modellene er best/mest high-end?

    OA 50, 52 og 58?
    Larsen 4 og 6?

    mvh
    Proffen
    Larsen 6 er mest påkostet av de nyeste.

    OA 52.2 er den siste Stig Carlsson konstruerte selv. Det var den eneste (jeg vet om) med 6 dB filter, og jeg tror jeg holder en knapp på den. Det er noe eget med 6 dB-filtere, men jeg har ikke hørt andre enn OA 50 av de du nevner.
    ...men, hvordan står Larsen seg mot Carlsson.....?

    mvh
    Proffen
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Proffen skrev:
    ...men, hvordan står Larsen seg mot Carlsson.....?
    mvh
    Proffen
    Ja, hvordan låter egentlig dette?
    Er de verdt henholdsvis 7490 og 12800?
    Og er det bare i Bergen man kan høre dette?
    Larsen ser jo unektlig likt ut i oppbygging som Carlsson, så dette bør jo være bra...?
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    De jeg kjøpte av deg er orginale. Det og heve disse har ikke gått utover bassen. De går dypt nok og fyller hele rommet med godlyd.

    Har også et par 50,3,men de er ikke kommet enda. De står hos en kompis og han er henrykt over hvor godt disse spiller. Han som var her i dag og hørte disse skal også. prøve disse 50,3. Klipcshe gutt. ;D Jeg får ikke sammenlignet 50,3 og 52 LE enda før de kommer hit en tur før neste mann skal prøve. Bare har hørt at LE skal være noe av det ypperste fra Carlsson. Det er også LE utgave av OA 50

    Disse LE som er i hovedanlegget er bare nydlige og høre på og for et lydbilde de varter opp med.

    Mvh Roar
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    I fölge dansk "High Fidelity" som testet Larsen 6 så er den verd pengene og mere til.
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    Gjest skrev:
    I fölge dansk "High Fidelity" som testet Larsen 6 så er den verd pengene og mere til.
    :)

    Tenkt litt på disse Larsen og 58 men jeg ville ha disse som gubben selv hadde konstruert. Har vel litt med eierglede og gjøre. :)

    Det var du som satt disse på min dagsorden Gjest for noen år siden.
    Og du har helt rett at disse er meget gode høytalere og så er de som skapt for rørforsterkere.

    Har 3 par nå jeg og Gjest,blir sikkert flere. ;)

    Mvh Roar
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Regner jo med at OA 52, og kanskje til og med OA 58, er et steg opp ifht OA 50.
    Men hvordan skal en rangere Larsen 4 og/eller 6 ifht disse tre modellene. Regner jo her med at 6`ern er et steg opp ifht 4`ern, men så langt har jeg ikke noen referenser som direkte sammenlikner 4`ern eller 6`ern med noen av Carlsson-modellene....
    Kanskje 4`ern blir naturlig å sammenlikne med OA 50, mens 6`ern er mer naturlig å sammenlikne med OA 52 og/eller OA 58. Itte vet je.... ;D


    mvh
    Proffen
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Slorbak skrev:
    Gjest skrev:
    I fölge dansk "High Fidelity" som testet Larsen 6 så er den verd pengene og mere til.
    :)

    Tenkt litt på disse Larsen og 58 men jeg ville ha disse som gubben selv hadde konstruert. Har vel litt med eierglede og gjøre. :)

    Det var du som satt disse på min dagsorden Gjest for noen år siden.
    Og du har helt rett at disse er meget gode høytalere og så er de som skapt for rørforsterkere.

    Har 3 par nå jeg og Gjest,blir sikkert flere. ;)

    Mvh Roar
    Ja, jeg greier ikke la være å kjøpe når jeg ser de kommer til salg. Begynner å bli mye nå...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Proffen skrev:
    Regner jo med at OA 52, og kanskje til og med OA 58, er et steg opp ifht OA 50.
    Men hvordan skal en rangere Larsen 4 og/eller 6 ifht disse tre modellene. Regner jo her med at 6`ern er et steg opp ifht 4`ern, men så langt har jeg ikke noen referenser som direkte sammenlikner 4`ern eller 6`ern med noen av Carlsson-modellene....
    Kanskje 4`ern blir naturlig å sammenlikne med OA 50, mens 6`ern er mer naturlig å sammenlikne med OA 52 og/eller OA 58. Itte vet je.... ;D


    mvh
    Proffen
    På Faktiskt.se er det endel svensker som oppgraderer, og hvis du har en OA 50 kan du gjøre den om til OA 50LE, og de skal være bedre enn OA 58. Så det avhenger av versjoner også dette...
    Det de har til felles er den gode, luftige og stressfrie Carlssonlyden.
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    --------------------------------------------------------------------------------

    Nu är jag inte den mest ojäviga när det gäller bedömning av ljudet så jag brukar för trovärdighetens skull avstå från att komma med ljudkommentarer när det gäller egna konstruktioner. Men eftersom det är en jämförelse mellan två modeller där jag har påverkat det ljudliga resultatet så är jag kanske lika biaserad åt båda. I a f så kan jag tänka mig att kommentera ljudet en aning i detta specifika fall.

    När vi tog fram L6 så jämfördes den mot "referensen" OA52.3 och då framkom det att den senare i jömförelse hade ett något pressat ljud och kanske saknade lite "kropp" i vissas röster. Båda dessa svagheter är nu åtgärdade och kanske OA52LE upplevs som aningen varmare i klangen än L6. Diskanten i OA52LE upplevs som mycket "friare" i sin framtoning och är betydligt mer utsträckt uppåt. Lars "Grappa" Nyström (som är den som har sålt mest OA50 i världen) berömde framför allt den fantastiska diskanten och homogeniteten. Han vågade sig t o m på en kommentar som följande; "Det märks att dynamiska element börjar närma sig vad ett par lakan kan prestera". Då underförstått att OA52LE började kunna jämföras med hans 80kkr Quad ESL på vissa områden. De som känner honom inser hur stort detta uttalande var.
    Ljudbilden på 52LE är ungefär som orginalet men med bättre precision i sidled. Bättre fokus. Men regnbågseffekten finns kvar till en viss del.

    Summering:
    - Likvärdig homogenitet.
    - Betydligt mer utsträckt och avslappnad diskant i 52LE.
    - Lite grumligare karaktär hos 52LE i de lägre registerna och något varmare klang.
    - Något mer kontrollerad basåtergivning hos L6.
    - Lägre ljudbild hos 52LE och något kraftigare regnbågseffekt (att ljudbilden lyfter i mitten på vissa inspelningar).

    Några av svagheterna hos 52LE beror på intrinsiska (inneboende) egenskaper och går aldrig att komma ifrån men jag har försökt göra mitt bästa efter förutsättningarna. Den svaghet L6 uppvisar (diskanten) funderar vi på att åtgärda genom att ta fram en signatur-uppgradering. Vi får se.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ut i fra den siste her, tenker jeg en rangering som følger:
    1. OA 52LE (dersom forsterkeren har litt muskler)
    2. Larsen 6
    3. OA 50/Larsen 4

    Så blir spørsmålet hvor OA 58 ville plassert seg? Som nr 2, 3 eller 4??

    Tror jeg skal prøve å kontakte Carlssonplanet og evt div andre fora, for å se hva de gir av feedback.
    Er tross alt en atskillig større Carlsson-menighet i Sverige... ;D

    mvh
    Proffen
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Koselig at folk engasjerer seg, men jeg tror det blir vanskelig og rangere Carlsson høyttalerene. Stusset litt på avstanden mellom høyttalerne til han som hadde de på stativ, på mine har jeg økt avstanden fra 2.5 til 3,5 meter. Avstanden til lytteposisjonen er på 2.5 - 3 meter, men det varierer jo alt etter hvor man slenger seg ned i stua.

    Tok meg den frihet å kopiere litt fra redaktøren på CarlssonPlanet:

    Jag fick själv förmånen att hemma hos Stig Carlsson en lång majnatt -96 bl a lyssna på Gubaidulinasymfonin via de då nyframtagna OA-52.2:eek:rna drivna av Mark-Levinsonelektronik och NAD 208-slutsteg. Ett minne för livet!
    OA-52.2 såldes t.o.m. hösten 2002.

    For å komme tilbake til rangering, gjengen på CarlssonPlanet har Carlsson OA 51 som sin favoritt. De er montert rett på vegg i ca 60 centimeters høyde.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Joda, er klar over styrkene til OA 51... ;D Har hørt de og!
    MEN; for min del, vil det aldri bli aktuelt med den modellen.
    Skal det være Carlsson/Larsen, blir det en av gulvhøytalerne!

    mvh
    Proffen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Så har man fått vært og hørt på Slorbak sine 52 LE (?)

    Må innrømme at jeg ble overrasket, positivt overrasket.
    Litt sent nå så bilder og noen lytteinntrykk får komme i morgen, for de som måtte interesert :)

    /jan
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    Så har man fått vært og hørt på Slorbak sine 52 LE (?)

    Må innrømme at jeg ble overrasket, positivt overrasket.
    Litt sent nå så bilder og noen lytteinntrykk får komme i morgen, for de som måtte interesert :)

    /jan
    yess, please... ;D

    mvh
    Proffen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Proffen skrev:
    JanR skrev:
    Så har man fått vært og hørt på Slorbak sine 52 LE (?)

    Må innrømme at jeg ble overrasket, positivt overrasket.
    Litt sent nå så bilder og noen lytteinntrykk får komme i morgen, for de som måtte interesert :)

    /jan
    yess, please... ;D

    mvh
    Proffen
    Bedre sent enn aldri ;)














    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ett oversiktsbilde. Pokker de er så "små" og spiller så stort :)





    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Skal ikke lage noen lang historie ut av det her ;)

    Måtte jo le litt når jeg så de, første gangen jeg har sett Carlsson høytalere. De var jo så små...
    Men de spilte overraskende stort, med stort så menes bokstavelig talt stort. Fylte hele veggen til slorbak med godlyd. Ble skikkelig overrasket over at de spilte så hinsides dypt og det med plasseringen i rommet.
    Skal ikke de stå i eller nærhet av hjørner ?

    Nuvel, spilte alt av musikk som de ble matet med. Lyttetrettheten glimter med sitt fravær, en veldig likanes høytaler :D
    Absolutt noe jeg skal legge på minnet de der.
    Faktisk noe jeg kunne tenkt meg å hatt i kjelleren ;)


    edit: skjønner godt de som snakker varmt om Carlsson :)
    Takk for at du slapp oss inn i hula di slorbak, ikke vits å se seg tilbake med de der i hus.

    /jan
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da jeg studerte i Sthlm på fra 78-82 fikk jeg bli med en svensk kompis som kjente gubben sjøl.
    vi ble plassert i en rad med stoler og fikk høre på flere av kreasjonene i konstruktørens eget oppsett og det var en tankevekker
    han var en distre og merkelig person; borderline skrullete som mange andre genier
    husker han skulle måle på noen rørgreier og det målte sinnsykt rart?
    etter lengre tids fomling fant gubben ut at det var noen av måleinstrumentene i kjeden han hadde glemt å skru på!
    artig var han uansett
    møtte flere av de andre som skulle bli store konstruktører og , og flere av de hadde jeg definitivt ikke satt pengene mine på :eek:
    mvh
    Leif
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Takk for besøket og det var godt og høre at du likte dem. :) Kan nok regne med slike i høla de etterhvert kan jeg tenke meg. ;)

    Helt ærlig så har jeg aldri ikke vært mere fornøyd nå med dette kjøpet enn de andre hi fi innvesteringene som er gjort her hos meg.

    Mvh Roar
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Slorbak skrev:
    :)

    Takk for besøket og det var godt og høre at du likte dem. :) Kan nok regne med slike i høla de etterhvert kan jeg tenke meg. ;)

    Helt ærlig så har jeg aldri ikke vært mere fornøyd nå med dette kjøpet enn de andre hi fi innvesteringene som er gjort her hos meg.

    Mvh Roar
    Det har du all god grunn til :)
    Til og med konemor koste seg jo :D

    /jan
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    JanR skrev:
    Slorbak skrev:
    :)

    Takk for besøket og det var godt og høre at du likte dem. :) Kan nok regne med slike i høla de etterhvert kan jeg tenke meg. ;)

    Helt ærlig så har jeg aldri ikke vært mere fornøyd nå med dette kjøpet enn de andre hi fi innvesteringene som er gjort her hos meg.

    Mvh Roar
    Det har du all god grunn til :)
    Til og med konemor koste seg jo :D

    /jan
    Hun ville at jeg skulle finere dem slik at hun kan ha dem i stua. :eek: De skal aldri opp i stua og de skal være slik de er nå. Sjel i disse gutter. ;)

    Jan de hadde hørt bassen i midten av rekka i går. :) Vi spilte jo ikke jo ikke så jævla høyt.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Slorbak skrev:
    Jan de hadde hørt bassen i midten av rekka i går. :) Vi spilte jo ikke jo ikke så jævla høyt.
    Skyld på meg ;D
    De spiller vannvittig dypt, ble nesten redd jeg.

    /jan
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    eg vil utifra min erfaring med de eldre OA-50 kontra 52 snakke om en viss klasseforskjell her. OA-52 (.2/.3) har en vesentlig mere solid kasse, bla. a. er baffelen ca. 5 cm tykk (!), og den har et mye kraftigere basselement. Delefilterkomponentene er av enorm kvalitet, foliespoler og olje/papir kondensatorer fra Jensen.. Internkabling av teflonisolerte enkeltledere osv.. Lydmessig er dette relativt lett å høre; på tyngre hifiutstyr er transientene mer tydelig, det eksploderer, og i neste tiendelssekund kan den være helt tyst, hvis musikken er slik. Det er ingenting som "skrangler", lyden er kompakt og solid, basstonene "sitter i kroppen" mer enn på OA-50 (.2/.3) / OA-58. Gitarriff står fjellstøtt med OA-52 (.2/.3) og er et bedre valg for "rockere". Ingen tvil.. OA-50 (.2/.3) / OA-58 er et kjempekjøp til prisen i et budsjettanlegg, OA-52 (.2/.3) er high-end og et kjempekjøp i så måte. Problemet kan være at de som har forsterkere i high-end klassen ikke forstår at et høyttalersett til 18 - 20 000 kr. kan konkurrere med andre høyttalere til 50 000 eller mer, og derfor ikke blir vurdert.eg vil utifra min erfaring med de eldre OA-50 kontra 52 snakke om en viss klasseforskjell her. OA-52 (.2/.3) har en vesentlig mere solid kasse, bla. a. er baffelen ca. 5 cm tykk (!), og den har et mye kraftigere basselement. Delefilterkomponentene er av enorm kvalitet, foliespoler og olje/papir kondensatorer fra Jensen.. Internkabling av teflonisolerte enkeltledere osv.. Lydmessig er dette relativt lett å høre; på tyngre hifiutstyr er transientene mer tydelig, det eksploderer, og i neste tiendelssekund kan den være helt tyst, hvis musikken er slik. Det er ingenting som "skrangler", lyden er kompakt og solid, basstonene "sitter i kroppen" mer enn på OA-50 (.2/.3) / OA-58. Gitarriff står fjellstøtt med OA-52 (.2/.3) og er et bedre valg for "rockere". Ingen tvil.. OA-50 (.2/.3) / OA-58 er et kjempekjøp til prisen i et budsjettanlegg, OA-52 (.2/.3) er high-end og et kjempekjøp i så måte. Problemet kan være at de som har forsterkere i high-end klassen ikke forstår at et høyttalersett til 18 - 20 000 kr. kan konkurrere med andre høyttalere til 50 000 eller mer, og derfor ikke blir vurdert.

    Overstående er et sitat av trådstarter Langås. Helt enig i hans vurderinger selv om han tydelig refererer til 52.3 når det gjelder delefilterkomponenter, 52.2 er spesifisert slik:


    Låda: 20 liter netto, 32 liter brutto avstämd till 30 Hz
    Mått: (B x H x D) 53 x 41 x 37 cm
    Bas/mellanregister: 7 tums/170 mm element med kolfibersprutad papperskon, kortslutningsring i
    magnetsystemet (Scan-Speak 18W/8545)
    Diskant: 25 mm aluminium dome (Vifa D25AG-35-06)
    Filter: Högklassiga high-end-komponenter som CFAC kopparfoliespolar och Multi-Cap polypropylenkondensatorer
    Internkablage: Teflonisolerad enkarderlig syrefri
    koppartråd
    Känslighet: 89 dB
    Impedans: 8 ohm
    Delningsfrekvens: 3000 Hz

    Forstår godt at JAN R fikk bakoversveis, tar man av grillen kan man dra alvorlig på volumet uten å være klar over hvor høyt en egentlig spiller. Fikk nærmest sjokk da lydmåleren viste 95 - 103 db. Da slo bassen såpass hardt at cognacglassene holdt på å ramle ut av vitrineskapet som er plassert ca 2 m på sideveggen.

    Imidlertid spiller jeg som oftest på lave og middels lydnivåer, det er da jeg syns kvaliteten på disse boksene briljerer. Har hørt mange ganger dyrere høyttalere som ikke på langt nær har den samme dynamikken som Carlsson på lave lydtrykk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
    @JanR: Vil du hevde at OA 52.3 er high-end, eller "bare" en sabla god, lett-å-like-høytaler i midfi-området?
    (du har vel hørt en del snadder, eller hur, så sammenlikningsgrunnlaget bør kanskje være tilstede!?)

    Kjenner at oppgraderingsspøkelset banker på nå, ja. Røsker godt i fortøyningene.......... ;D
    Hadde vært spanande å fått kloa i et par OA 52.3 eller LE....
    Utfordringen, slik jeg kan se det, blir jo å få tak i et par. Markedet oversvømmes jo ikke direkte av brukte Carlsson-høytalere.... :-(

    Vel, som så mange ganger før, time will tell.........

    Bare så jælma synd at ingen har videreført produksjonen av OA 50, 51, 52, selv om det jo ser ut til at Larsern har tatt opp arven etter OA 58/60 med sine L4/6.
    Også mulig det er "enklere" å møblere en stue med de nye modellene fra Larsen, pga litt større høyde på elementplasseringen, sammenliknet med OA 50 og 52.

    mvh
    Proffen
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    Proffen skrev:
    Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
    @JanR: Vil du hevde at OA 52.3 er high-end, eller "bare" en sabla god, lett-å-like-høytaler i midfi-området?
    (du har vel hørt en del snadder, eller hur, så sammenlikningsgrunnlaget bør kanskje være tilstede!?)

    Kjenner at oppgraderingsspøkelset banker på nå, ja. Røsker godt i fortøyningene.......... ;D
    Hadde vært spanande å fått kloa i et par OA 52.3 eller LE....
    Utfordringen, slik jeg kan se det, blir jo å få tak i et par. Markedet oversvømmes jo ikke direkte av brukte Carlsson-høytalere.... :-(

    Vel, som så mange ganger før, time will tell.........

    Bare så jælma synd at ingen har videreført produksjonen av OA 50, 51, 52, selv om det jo ser ut til at Larsern har tatt opp arven etter OA 58/60 med sine L4/6.
    Også mulig det er "enklere" å møblere en stue med de nye modellene fra Larsen, pga litt større høyde på elementplasseringen, sammenliknet med OA 50 og 52.

    mvh
    Proffen

    Proffen dette er den beste høytaleren jeg har hatt her,og kansje den beste jeg har hørt noen gang. Da tenker jeg også litt på hvordan disse er lette og plassere.

    Utrolig detaljert i toppen og den krydrer lydbildet. Bassen er et kapitel for seg selv. Pokker den går dypt. Har ikke hørt noen fra Klipsch som går så dypt og er så herlig og høre på.Lydsignaturen er varm og et meget stort lydbilde.

    Førtste gang jeg har erfart at lyden ble nesten helt borte for meg og jeg skjønte pokker meg ikke hvor den kom i fra heller. Merklig opplevelse var det. Vansklig og forklare dette,men andre kan sikkert forklare dette bedre.

    Eldstaal nevner at disse i 52 serien er bedre enn 50 og det tviler jeg ikke på. Men at de spiller godt på gamle rørforsterkere er jeg ikke i tvil om.

    Bare løpe og kjøpe.

    Mvh Roar
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Slorbak skrev:
    Proffen skrev:
    Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
    @JanR: Vil du hevde at OA 52.3 er high-end, eller "bare" en sabla god, lett-å-like-høytaler i midfi-området?
    (du har vel hørt en del snadder, eller hur, så sammenlikningsgrunnlaget bør kanskje være tilstede!?)

    Kjenner at oppgraderingsspøkelset banker på nå, ja. Røsker godt i fortøyningene.......... ;D
    Hadde vært spanande å fått kloa i et par OA 52.3 eller LE....
    Utfordringen, slik jeg kan se det, blir jo å få tak i et par. Markedet oversvømmes jo ikke direkte av brukte Carlsson-høytalere.... :-(

    Vel, som så mange ganger før, time will tell.........

    Bare så jælma synd at ingen har videreført produksjonen av OA 50, 51, 52, selv om det jo ser ut til at Larsern har tatt opp arven etter OA 58/60 med sine L4/6.
    Også mulig det er "enklere" å møblere en stue med de nye modellene fra Larsen, pga litt større høyde på elementplasseringen, sammenliknet med OA 50 og 52.

    mvh
    Proffen

    Proffen dette er den beste høytaleren jeg har hatt her,og kansje den beste jeg har hørt noen gang. Da tenker jeg også litt på hvordan disse er lette og plassere.

    Utrolig detaljert i toppen og den krydrer lydbildet. Bassen er et kapitel for seg selv. Pokker den går dypt. Har ikke hørt noen fra Klipsch som går så dypt og er så herlig og høre på.Lydsignaturen er varm og et meget stort lydbilde.

    Førtste gang jeg har erfart at lyden ble nesten helt borte for meg og jeg skjønte pokker meg ikke hvor den kom i fra heller. Merklig opplevelse var det. Vansklig og forklare dette,men andre kan sikkert forklare dette bedre.

    Eldstaal nevner at disse i 52 serien er bedre enn 50 og det tviler jeg ikke på. Men at de spiller godt på gamle rørforsterkere er jeg ikke i tvil om.

    Bare løpe og kjøpe.

    Mvh Roar
    Mulig interiørarkitekten vil ha et ord med i laget, men ja, tenker seriøst så det knaker nå, ja.... ;D
    Hva slags andre høytalere har du hørt, som av en eller annen grunn har gitt deg grunn til å legge dem på minnet?
    Vil nok være mulig å finne et par, et eller annet sted i verden, men kanskje helst i Sverige...

    mvh
    Proffen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eldstaal skrev:

    Forstår godt at JAN R fikk bakoversveis
    , tar man av grillen kan man dra alvorlig på volumet uten å være klar over hvor høyt en egentlig spiller. Fikk nærmest sjokk da lydmåleren viste 95 - 103 db. Da slo bassen såpass hardt at cognacglassene holdt på å ramle ut av vitrineskapet som er plassert ca 2 m på sideveggen.
    For å si det mildt :)



    eldstaal skrev:
    Imidlertid spiller jeg som oftest på lave og middels lydnivåer, det er da jeg syns kvaliteten på disse boksene briljerer. Har hørt mange ganger dyrere høyttalere som ikke på langt nær har den samme dynamikken som Carlsson på lave lydtrykk.
    Ble faktisk passe imponert over det ja.
    Her hjemme, på khorn, så spiller jeg mesteparten av tiden ganske lavt og nyder det.
    Noe av det samme merket jeg på 52 LE, imponerende.

    /jan
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Må være k horna til Jan Proffen og noen gamle elektrostater som pang hadde. Noen store beist var det. De K horna til Jan er det bare en ting og si. Kjempelyd og det er nok det beste jeg har hørt noen gang. :)

    Jan kan svare bedre enn meg hvordan disse stiller seg i forhold til andre høytalere. Han har hørt mye mere enn meg. ;)

    Mvh Roar
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Proffen skrev:
    Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
    @JanR: Vil du hevde at OA 52.3 er high-end, eller "bare" en sabla god, lett-å-like-høytaler i midfi-området?
    (du har vel hørt en del snadder, eller hur, så sammenlikningsgrunnlaget bør kanskje være tilstede!?)

    mvh
    Proffen
    La meg si det sånn, jeg hadde vurdert seriøst å selge Forte II hvis jeg kunne få kjøpt ett par 52 LE og hatt i stua.

    High end, vel....liker ikke det ordet. Vil heller si at jeg savnet ikke noe, jeg liker først å fremst musikk. Kan man få litt av begge er det jo hyggelig ;) Vil vel påstå at 52 LE (som er den eneste jeg har hørt av carlsson) er nesten pose og sekk, musikalske, malte opp ett vannvittig stort bilde, ikke noe spesielt å sette fingeren på, sånn var det hos slorbak, meget imponert over hva de små "krakkene" fikk til.
    Meget musikalske, om du sitter i 12 timer så tror jeg fortsatt du vil ha mer. Lyttetretthet er non existent.

    Så ja, selv om jeg bare har hørt de i 2-3 timer vil jeg faktisk anbefale de.

    /jan
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    291
    Carlsson er uten tvil høyttalere med meget høy X-faktor!
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    JanR skrev:
    Proffen skrev:
    Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
    @JanR: Vil du hevde at OA 52.3 er high-end, eller "bare" en sabla god, lett-å-like-høytaler i midfi-området?
    (du har vel hørt en del snadder, eller hur, så sammenlikningsgrunnlaget bør kanskje være tilstede!?)

    mvh
    Proffen
    La meg si det sånn, jeg hadde vurdert seriøst å selge Forte II hvis jeg kunne få kjøpt ett par 52 LE og hatt i stua.

    High end, vel....liker ikke det ordet. Vil heller si at jeg savnet ikke noe, jeg liker først å fremst musikk. Kan man få litt av begge er det jo hyggelig ;) Vil vel påstå at 52 LE (som er den eneste jeg har hørt av carlsson) er nesten pose og sekk, musikalske, malte opp ett vannvittig stort bilde, ikke noe spesielt å sette fingeren på, sånn var det hos slorbak, meget imponert over hva de små "krakkene" fikk til.
    Meget musikalske, om du sitter i 12 timer så tror jeg fortsatt du vil ha mer. Lyttetretthet er non existent.

    Så ja, selv om jeg bare har hørt de i 2-3 timer vil jeg faktisk anbefale de.

    /jan
    Godt og høre at du likte disse Jan. :) Det som er det fineste med disse er at de så plasseringvennlige og du får lyd overalt. Tok litt tid for meg og venne meg til dem.
    Skulle kjøpt Carlsson for mange år siden til hovedanlegget. Disse blir sammen med de andre jeg har. Blir Carlsson hele linja nå. Bare og hive de inn til vegg og spille i vei. ;D


    Mvh Roar
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Aner jeg en liten opphausing av Carlsson for tiden? :)

    Begynner å bli mange sider og mange har sagt mye. For det meste positivt!
    Men hva er negativt med Carlsson? ???

    Og igjen, finnes det DIY sett/tegninger av denne?
    Lages de (utenom Larsen) nå? Som en kopi eller noe?
    Hva ligger bruktprisene på i Norge og i Sverige?


    Er det noen av de "nye" Carlsson høytalerene som er verdt å se nærmere på?
    Finnes det butikker som tar dette inn i Norge?

    Finnes det noen som kunne tenke seg å invitere en gjeng til en lytteseanse en kveld? Kunne vært dørgande moro å høre dette igjen og å høre det på bra utstyr!
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    Desillusjonert skrev:
    Aner jeg en liten opphausing av Carlsson for tiden? :)

    Begynner å bli mange sider og mange har sagt mye. For det meste positivt!
    Men hva er negativt med Carlsson? ???

    Og igjen, finnes det DIY sett/tegninger av denne?
    Lages de (utenom Larsen) nå? Som en kopi eller noe?
    Hva ligger bruktprisene på i Norge og i Sverige?


    Er det noen av de "nye" Carlsson høytalerene som er verdt å se nærmere på?
    Finnes det butikker som tar dette inn i Norge?

    Finnes det noen som kunne tenke seg å invitere en gjeng til en lytteseanse en kveld? Kunne vært dørgande moro å høre dette igjen og å høre det på bra utstyr!
    :)

    Har hatt disse for kort for og finne noe negativt enda.Nå er dette siste oppgradering og jeg vet ikke hvordan disse forrige modelene spilte. Har hatt OA 50 orginal en stund og har altid likt lyden fra disse. Andre her kan sikkert mye mere om disse fra Carlsson.

    Er ikke i havn med plasseringa enda,nå bor jeg i nærheten av Sverige så jeg tenkte jeg skulle få en fra Carlssonmenigheten til og hjelpe meg. Må lage vegger bak de,for som jeg forsto var dette meget viktig. Så var det høyden på sideveggen da.

    Mvh Roar
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Desillusjonert skrev:
    Aner jeg en liten opphausing av Carlsson for tiden? :)

    Begynner å bli mange sider og mange har sagt mye. For det meste positivt!
    Men hva er negativt med Carlsson? ???

    Og igjen, finnes det DIY sett/tegninger av denne?
    Lages de (utenom Larsen) nå? Som en kopi eller noe?
    Hva ligger bruktprisene på i Norge og i Sverige?


    Er det noen av de "nye" Carlsson høytalerene som er verdt å se nærmere på?
    Finnes det butikker som tar dette inn i Norge?

    Finnes det noen som kunne tenke seg å invitere en gjeng til en lytteseanse en kveld? Kunne vært dørgande moro å høre dette igjen og å høre det på bra utstyr!
    Hvis du leter her så finner du prosjekter på alle 80-talls Carlsson og mere til.

    http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24635

    Dessuten er det noen som bygger OA 51LE fra grunnen av:

    http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23954

    OA 51 er den som er høyest verdsatt i det svenske miljøet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn