Cd er ut!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    mikefish skrev:
    det slår meg at mange har klokketro på sine datamaskiner.plutselig kan de bli slått ut av lyn,virus eller tekniske problem og aldring.
    For det første hadde jeg satt pris på om du kunne skrive som en voksen person med mellomrom etter punktum og komma og stor bokstav. For det andre lurer jeg på hvordan disse argumentene kan brukes mot PCen som musikkmedium. Det koster fire kalorier å sette opp backup enten til en lokasjon på nett eller til en ekstern disk eller to. Da har du backup av hele CD-samlingen for prisen av en ekstern disk som dekker alle eventualiteter gitt fornuftig logikk i backuprutinen.

Hvordan gjør du dette med CD-platene dine? Alt i fra brann til noe så enkelt som riper etter litt uvøren bruk er jo krise. Kjøper nye plateer?

Dette med at PCer er så lunefulle kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, så her snakker vi 100% inkompetanse/brukerfeil hvis så er tilfelle. Selvfølgelig kan denne også feile rent teknisk, men hvis jeg skal basere meg på egen erfaring skjer ikke dette voldsomt mye oftere enn man opplever tekniske problemer med hi-fi duppedingser.

Jeg er imidlertid enig i at brukerterskelen er høyere for et stabilt PC-oppsett. Ingenting kan egentlig slå f.eks en ordinær CD-spiller når det gjelder plug'n play. Plugg i strøm, sett i CD og det virker. Ferdig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Karma skrev:
    Ulf-B skrev:
    Jeg må innrømme at jeg inntil videre stadig baserer meg på fysiske CDer - som rippes over til harddisken før de spilles - men det er bare et spørsmål om tid før dette mellomtrinnet er en saga blott.
    Enig. Problemet er dog at fortsatt er utvalget av tapsfri nedlasting alt for dårlig.
    Tapsfritt må det være, ja - det er en selvfølge. Eldstemann har lastet ned ganske mye 24/192-musikk, og jeg kan ikke si annet enn at det låter aldeles fortreffelig. Inntil videre håndterer ikke Squeezeboxene mine dette formatet - så jeg har holdt igjen litt, inntil jeg får meg noe som gjør jobben også med slike filer.

Tanken min med å kjøpe CDer er også dette med back-up. Nå er jo ikke det strengt tatt nødvendig - i og med at jeg har back-up på en separat harddisk - som yngstemann har stående til fri avbenyttelse hjemme hos seg. Til gjengjeld har han sin back-up-musikk på en harddisk som står hos meg - og som jeg kan utforske når humøret melder seg.

N

nb

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Tanken min med å kjøpe CDer er også dette med back-up.
    Det må være det dyreste og mest tungvindte backup som finnes;) Prøv å overføre 1000 filer ved å kopiere til ekstern disk kontra det å rippe 1000 CDer og se hva som går raskest....

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Etterhvert som dere skulle få brukbare internettlinjer (bedre enn det aller stusseligste av ADSL) kan jeg anbefale å gå for en internettbasert løsning hvor dere tar backup til hverandre online i stedet for via eksterne disker. Dette gjør hele løsningen up to date og vedlikeholdsfri.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    PetterH skrev:
    støtter opp om gleden det er å holde orginale cd'er og vinylplater i hånda :)

En annen ting, synes det er veldig merkelig at ingen nevner hvor ustabil
    en HD basert kilde via pc er, kontra ett solid drivverk.
    Jeg har aldri skjønt den der " holde cd cover eller vinylplater i handa" skal jeg kjæle med noe må det bli kjerringa- ;D musikken skal vel fortsatt lyttes til ikke leses av ?
    Nei fortsett å ligge med knærne på gulvet etter vill leting etter en bestemt cd så skal jeg bruke tiden på å lytte til musikk. :)

Ustabilitet når det kommer til avspilling av musikk fra HD kjenner jeg ikke til men så bruker jeg Mac også da .... ustabillitet er ett ikke ord her ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    nb skrev:
    Ulf-B skrev:
    Tanken min med å kjøpe CDer er også dette med back-up.
    Det må være det dyreste og mest tungvindte backup som finnes;) Prøv å overføre 1000 filer ved å kopiere til ekstern disk kontra det å rippe 1000 CDer og se hva som går raskest....
    Back-up-strategien min er primært myntet på at PCen og Squeezeboxene skal få hikke - jeg tåler ikke mange timene uten musikk. Men poenget ditt er notert. Den dagen jeg får mannet meg opp til å kjøpe musikk på samme måten den yngre generasjonen gjør det på, er fysiske CDer her hjemme en saga blott. Inntil videre unner jeg meg den luksusen å gå rundt i de få platebutikkene som er igjen, og kjøpe fysiske CDer på den gode, gammmeldagse måten. En stor del av back-up-CDene mine ligger for øvrig hos broren min - og inngår i hans musikkbibliotek - så de kommer stort sett til nytte.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    johnnygrandis skrev:
    Jeg har aldri skjønt den der " holde cd cover eller vinylplater i handa" skal jeg kjæle med noe må det bli kjerringa- ;D musikken skal vel fortsatt lyttes til ikke leses av ?
    Nei fortsett å ligge med knærne på gulvet etter vill leting etter en bestemt cd så skal jeg bruke tiden på å lytte til musikk. :)
    For min del savner jeg f.eks. noen ganger det å kunne lese hvem som spiller de ulike instrumenter, samtidig som jeg spiller. Men så spiller jo jeg da en masse instrumentalmusikk, med stor fokus på de enkelte musikere.. ;)

Jeg spiller faktisk mye mer musikk etter at gikk over til HD basert avspilling. Det hele er jo blitt så utrolig mye mer brukervennlig! Utgivelser som før var gjemt og glemt i hyllen, er nå oftere fremme i lyset igjen.

V

vredensgnag

Gjest
    At man ikke følger enkle retningslinjer for problemfri avspilling fra harddisk kan vanskelig anvendes som argument mot samme.
    At man ikke forstår at manipulasjon av UT-nivå og frekvenskurve står for "godlyden" fra drivverk er litt vanskeligere å kjøpe. Veldig enkelt å ordne det samme med andre kildeløsninger - verdt å huske at det er snakk om presis samme digitalfil som utgangspunkt, det er bare lagret annerledes.

Men likevel er det god underholdning at helt andre prinsipper får gjelde for digitale vs. analoge signalkjeder når man skal velge optimal løsning.
    Innen digital er det altså best med mange ledd.

Ellers er det vel ingen som har sagt noe negativt om vinyl, så jeg skjønner ikke hvorfor folk er så defensive hva det angår?

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    48
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Hei johnnygrandis,

gir meg ikke på det at jeg trives med coveret i hånda,
    selv om hovedfokuset ligger på musikken ;)

Ditt poeng i forhold til Mac tviler jeg ikke ett sekund på.
    Har en overhengende mistanke om at pc'er trøbler
    det til mye oftere enn eplemaskinene...

(jeg ønsker ingen diskusjon om pc kontra Mac.. ;D)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Hvem har sagt at coveret må vekk om man har CDen digitalt. Det er da bare å scanne inn alt av covermateriale når man ripper plata? Det man kjøper online kommer vel som oftest med en pdf-versjon av cover-innholdet.

Selvfølgelig ikke egnet for små GUI-enheter, men om man benytter en fullblods PC som front-end er det ikke noe problem å få med seg alt.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.474
    ok, har ikke giddet å lese hele tråden med frem/tilbake.
    Så beklager hvis dette har vært berørt allerede.

Kan man laste ned all musikk man får kjøpt på CD i samme kvalitet som på CDen?
    Dvs bedre enn MP3.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor får du lastet ned all musikk som er tilgjengelig på cd i samme kvalitet Ulf? Jeg mangler noen Andante-bokser i samlinga.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Samme her. Det er utrolig mye musikk som ikke kan skaffes som nedlasting.
    Og når jeg spiller musikk har jeg aldri noen datamaskin der jeg sitter - bærbar eller fastmontert, så dette med cover blir et problem. Helt til jeg får meg en iPad, da :D

haden

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Antall liker
    1
    Ja cd er ut , det vet jo alle , men cd'er låter fremdeles fortreffelig selv om musikken også kan avspilles på annen måte. Alle med normalt gode anlegg vil alikevel ikke få noen aha opplevelse mtp forskjell :). De 14 med ekstremanlegg vil selvfølgelig merke nyanser ;D
    Kjøp og kos dere med cd'er i overskuelig fremtid !
    NB:spiller også vinyl , og nyter det også på sin måte.
    God sommer med vinyl, cd , pc ....osvosv

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    slowmotion skrev:
    ok, har ikke giddet å lese hele tråden med frem/tilbake.
    Så beklager hvis dette har vært berørt allerede.

Kan man laste ned all musikk man får kjøpt på CD i samme kvalitet som på CDen?
    Dvs bedre enn MP3.
    Spørs litt hvilken musikktype du spiller av og hvor lovlydig du er ovenfor plateselskapene.
    Er du av den som spiller gamle klassiske verker og liker Opera spørs det om du finner det du leter etter. Er du mer typen som spiller kjent musikk (Pink Floyd, Dire Straits O.L) finner du det du leter etter i cd kvalitet eller høyere om du vet hvor du skal lete.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.474
    All musikk, og lovlydig. Å kjøpe en CD i MP3 kvalitet er uaktuelt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    PetterH skrev:
    Hei johnnygrandis,

Har en overhengende mistanke om at pc'er trøbler
    det til mye oftere enn eplemaskinene...
    Hei Petter ..

Shhh ...ikke si det så høyt vi risikerer å terge på oss pc brukerne ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    slowmotion skrev:
    Vel da er en mulighet å streame ifra Spotify med Ogg Vorbis Q9 koding. Jeg har testet formatet imot Loosless og jeg finner det ekstremt vanskelig og høre forskjeller- Si ifra om du trenger en Invite så sender jeg en over.

Lovlydig og det hele og du trenger ikke tenke på backup heller.

Edit; for å få HigH Bitrate streaming må du være Premium medlem- koster 99 kr Pr/mnd

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.474
    johnnygrandis skrev:
    slowmotion skrev:
    Vel da er en mulighet å streame ifra Spotify med Ogg Vorbis Q9 koding. Jeg har testet formatet imot Loosless og jeg finner det ekstremt vanskelig og høre forskjeller- Si ifra om du trenger en Invite så sender jeg en over.

Lovlydig og det hele og du trenger ikke tenke på backup heller.
    Takk for det. Jeg har allerede en invite, men har ikke kommet lenger enn det.
    Skal prøve det ut en dag det regner! :)

V

vredensgnag

Gjest
    Når det gjelder mye musikk er CD fortsatt et helt kurant kjøpsmedium, før man overfører innholdet til en harddisk. Og om man vil kan man ha CDene som back-up i en kasse(r) på et tørt sted.

Det er etterhvert blitt mange som tilbyr tapsfrie (Redbook) og høyoppløsningsversjoner; og flere blir det. Aberet har vært prisen på lagringsplass, den er nå latterlig billig - både med tanke på primærenhet og om man ev. ønsker å ha en sikker back-up et annet sted.

Foregangsarbeidet Chesky gjorde med HDTracks viser hvor dette er på vei:
    https://www.hdtracks.com/index.php?file=staticpage&pagename=aboutus

Men audiofile er få og sære - det så man i Musicgiants konkurs:
    http://www.stereophile.com/news/more_on_musicgiants/

Dersom HiFi var basert på kjennsgjerninger og ikke fri synsing, ville det sikkert også vært lettere å dokumentere at bedre oppløsning gir bedre avspilling. Da ville man ikke opplevd at ungdom melder de foretrekker råkomprimerte versjoner i mp3 med lav bitrate fremfor Redbook-versjonen av samme låt ...

Kostnadene ved fysisk distribusjon vil bli fordelt på færre og færre CDer, pga nedlasting og streaming - hvilket betyr at det å få digitalfilen på disk vil bli dyrere og dyrere, uten at prisøkningen reflekterer musikkvaliteten, den blir en logistikkfunksjon.
    Mao. temmelig innlysende hvor ting er på vei - og audiofile skal være glade for at man vil kunne fortsette å ha tilgang til kvalitetsfiler, om enn i andre formater.

Avspillingen blir den samme. Og det er mengder av fine måter å organisere metainformasjon omkring innspillingen på -- papir er også ut.
    ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    For folk med en "normal" musikksmak tror jeg nok at tilbudet på lossless filer på nettet fort blir bra nok. Kanskje det er det allerede. Men hva med oss som vil ha Furtwänglers innspillinger fra Semperoper i Dresden i September 1944? Eller Piernés kammermusikk? Osv... Eller en eller annen "ukurant" Händelopera?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Kostnadene ved fysisk distribusjon vil bli fordelt på færre og færre CDer, pga nedlasting og streaming - hvilket betyr at det å få digitalfilen på disk vil bli dyrere og dyrere, uten at prisøkningen reflekterer musikkvaliteten, den blir en logistikkfunksjon.
    Mao. temmelig innlysende hvor ting er på vei - og audiofile skal være glade for at man vil kunne fortsette å ha tilgang til kvalitetsfiler, om enn i andre formater.

Avspillingen blir den samme. Og det er mengder av fine måter å organisere metainformasjon omkring innspillingen på -- papir er også ut.
    ;D
    Godt oppsumert vreden,-

Om vi tenker litt grønne tanker kan det jo være en fordel for miljøet også.
    Mon tro hvor mye søppel vi kunne spart oss for om cd platene ble ett avleggs kapittel.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Det heter lossless, ikke loosless. De betyr ganske så forskjellige ting ;D

Forøvrig er det dessverre ingen mulighet på lovlydig vis å skaffe alt i lossless i dag. Om man imidlertid teoretisk sett skulle vandre litt på "the dark side" finnes så godt som alt, pluss det du ikke lenger kan skaffe på CD på lovlig vis, i FLAC. Sortert og ryddig uten noe rot selvfølgelig. (Ikke tenk piratebay for å si det slik)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    HåkonN skrev:
    Noen eksempler på butikker som selger lossless musikk....
    Så vidt jeg kan se, etter å ha skummet gjennom din liste, er det langt igjen før vi får et tilbud om nedlastbar musikk, som dekker tilfredsstillende.
    Fortsatt dominerer mer ukjente artister + en del klassisk. Innen jazz, blues og rock, er det langt mellom tilbudene for nyere utgivelser innen nedlastbar.
    Jeg savner m.a.o. et tilbud om å kunne kjøpe all musikk som utgis, innen alle sjangre.

V

vredensgnag

Gjest
    Karma skrev:
    HåkonN skrev:
    Noen eksempler på butikker som selger lossless musikk....
    Så vidt jeg kan se, etter å ha skummet gjennom din liste, er det langt igjen før vi får et tilbud om nedlastbar musikk, som dekker tilfredsstillende.
    Fortsatt dominerer mer ukjente artister + en del klassisk. Innen jazz, blues og rock, er det langt mellom tilbudene for nyere utgivelser innen nedlastbar.
    Jeg savner m.a.o. et tilbud om å kunne kjøpe all musikk som utgis, innen alle sjangre.
    Kikk på www.hdtracks.com, temmelig bra. Magnatune liker jeg også: http://magnatune.com/

Zenph har frigitt høyoppløsningsversjoner av sine innspillinger til Itrax, bl.a. Rachmaninov som spiller Rachmaninov: http://itrax.com/Pages/AlbumDetails.php?aID=cfc86c6ccb1d0fbc724c82bafeb61728

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.474
    hmmm. Klikket på hdtracks.com og får beskjed om at det er noe mystisk med sertifikatet?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    39 min Rachmaninov spiller Rachmaninov. Javel. Hva med det 10 CDers RCA-settet med 11-12 t Rachmaninov som utøver (Rachmaninov spiller Rachmaninov og mye annet)?
    Men poenget er vel egentlig at det er veldig mye musikk som ikke er tilgjengelig på nettet, og som sannsynligvis ikke blir det heller.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    Det heter lossless, ikke loosless. De betyr ganske så forskjellige ting ;D
    Du skulle vært norsk lærer Marsmonster... ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    otare skrev:
    39 min Rachmaninov spiller Rachmaninov. Javel. Hva med det 10 CDers RCA-settet med 11-12 t Rachmaninov som utøver (Rachmaninov spiller Rachmaninov og mye annet)?
    ....Jeg finner ikke Britney Spears der heller :-\

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    otare skrev:
    For folk med en "normal" musikksmak tror jeg nok at tilbudet på lossless filer på nettet fort blir bra nok. Kanskje det er det allerede. Men hva med oss som vil ha Furtwänglers innspillinger fra Semperoper i Dresden i September 1944? Eller Piernés kammermusikk? Osv... Eller en eller annen "ukurant" Händelopera?
    Søkte på Wilhelm Furwängler på Spotify, og fikk opp en fin liste uten at jeg skal påstå at akkurat den utgivelsen var der.

Riktig nok ikke helt lossless på Spotify, men det viser i allefall at disse tjenestene har et langt bredere utvalg enn bare VG lista. Men enkelte spesielle utgivelser kommer kanskje aldri? Da har man intet annet valg enn å rippe....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var et mildest talt lite imponerende flac/lossless download-utvalg på DGG-linken din iallefall; selv om jeg valgte alle komponister og alle artister, og inkluderte Decca-katalogen, så fikk jeg null treff.
    Jeg tror jeg holder meg til å kjøpe cd'er inntil videre. DGG og Decca selger visst album og MP3 downloads ser det ut som. Så da utgår det med downloads der..

Ellers enig med Otare, det er et uendelig vell av musikk som er tilgjengelig på CD som ikke uten videre synes å være det i samme kvalitet på download.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    otare skrev:
    Men poenget er vel egentlig at det er veldig mye musikk som ikke er tilgjengelig på nettet, og som sannsynligvis ikke blir det heller.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn