Cd er ut!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Du har et poeng der.
    Men mens man rundt 1950 måtte betale en månedslønn for et sett med Beethovens symfonier, og man midt på 70-tallet måtte betale 350 kr for det samme (i 1975 var jeg fremdeles student, men i 1981 tjente jeg ca 5000 pr. mnd netto), kan jeg idag kjøpe en glimrende innspilling av symfoniene for ca 150 kr.
    Musikk er ekstremt mye billigere idag enn selv for 30 år siden.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Musikk er latterlig billig nå ja ift tidligere tider.

Jeg føler at debatten omkring medium er litt på siden av det viktige for min del; det som betyr noe for meg er at "min musikk" er tilgjengelig på en grei måte, og til en pris som gjør at jeg kan tillate meg å bygge opp en samling samt utforske sidespor; og selve mediumet eller formatet er helt sekundært til dette.
    Og at mediet og dermed samlingen har varig verdi, evt også for senere generasjoner. I så måte er downloads pr idag helt uhensiktsmessig for min del; men hadde det dekt behovet, så greit nok. Det gjør det visst ikke, med mulig forbehold om at jeg ikke har brukt tilstrekkelig antall timer på dataen for å lete.

Å faktisk ha tilgang til det fulle mangfoldet av sin musikk, om det så er på et gammeldags skiveformat, så er det for meg mye viktigere enn antall flacs eller bits eller megahertz. Det verste av alt er jo at jeg liker lyder fra cd'er og lp'er bedre enn fra Mac'en evt via Airport Express til dac. I tillegg til at jeg finner sistnevnte en distansert og uinspirerende løsning. Men akkurat det siste er en personlig sak, basert på at jeg liker å spille plater.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    cd er har vel aldri vært billigere enn nå , mye går jo til gi-bort priser....

hurra for platebutikkene...

Espen

N

nb

Gjest
    ssm skrev:
    hurra for platebutikkene...
    De kan lett være historie om ikke så veldig lenge. Endatil Platekompaniet har vel uttalt at de hadde vært konk for lenge siden hadde det ikke vært for salget av DVDer og TV/Data-spill. Jeg tviler på at de som vokser opp nå kjøper mye fysiske plater, og det er volummarkedet de fleste lever av (at småbutikkene mistet salget av storselgerene til Platekompaniet er visstnok grunnen til at de aller fleste måtte stenge dørene).

Bøyum (som drev nå nedlagte Aktiv Klassisk i Oslo) sa at den klassiske platebransjen tar livet av seg selv ved å pøse ut fantastiske bokser med ørten CDer til absolutt ingen penger. Markedet blir mettet ganske fort på den måten, han sa at dessverre er det ingen som selger lyttetid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Platebutikkene er nok borte om ikke så lenge, ja. Norske artister tegner nå avtaler med COOP for å selge platene sine. Hellbillies siste ble solgt billig på Obs! Bjørn Eidsvåg er i forhandlinger med COOP for å selge sin neste CD der (eksklusivt) osv...
    De store platebutikkene i London er borte - Tower records på Picadilly Circus forsvant for 3 år siden. Virgin Megastore på Tottenham Court Rd for 2 år siden, og HMV-shop på Oxford Street er en skygge av seg selv.

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Platebutikkene er nok borte om ikke så lenge, ja. Norske artister tegner nå avtaler med COOP for å selge platene sine. Hellbillies siste ble solgt billig på Obs! Bjørn Eidsvåg er i forhandlinger med COOP for å selge sin neste CD der (eksklusivt) osv...
    De store platebutikkene i London er borte - Tower records på Picadilly Circus forsvant for 3 år siden. Virgin Megastore på Tottenham Court Rd for 2 år siden, og HMV-shop på Oxford Street er en skygge av seg selv.
    Jeg ser et visst håp for nisjebutikker i sentrale strøk hvor det er kjøpesterke kunder som setter pris på svært kunnskapsrik betjening som hjelp for å navigere i utgivelsesjungelen (tenk sjapper som Bare Jazz, en klassisk butikk eller to osv). Men det er nesten umulig å slå de store nettbutikkene på utvalg og priser. For de som liker klassisk har f.eks. mdt.co.uk 65.000 titler, vanskelig å matche det. Selv har jeg nesten sluttet å kjøpe plater i Norge, jeg rasker av og til med meg plater fra artister jeg kjente lite til men som overrasker på en konsert og selger plater etterpå, men utover det blir det fint lite for min del. Det blir stort sett Mdt, Play, Amazon osv.

Min pengebruk på konserter, derimot, har gått til himmels.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Mest netthandling, ja.
    Og så besøker jeg Bontonland i Praha hver gang jeg er der (2-3 ganger i året) på utkikk etter tsjekkiske komponister. Det er ikke billig der lenger, men det er noe spesielt med å "browse" i en fysisk butikk. Og det er morsomt å "sulle rundt" i HMV shop på Oxford Street, selv om den var bedre før.

cobra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    RIAAs statistikk for 2009.
    Synes det er interessant at salget av kassetter har gått ned 104%... Betyr dette at de nå har begynt å kjøpe tilbake kassetter?
    ::)

N

nb

Gjest
    cobra skrev:
    Synes det er interessant at salget av kassetter har gått ned 104%... Betyr dette at de nå har begynt å kjøpe tilbake kassetter?
    ;)

Så vidt jeg kan se er dollarverdien av ymse digitale kanaler (dvs ikke fysisk salg av album) nå ca 66% av verdien av det fysiske salget, at det var såpass jevnt var jeg faktisk ikke klar over. Og den vil selvsagt gå forbi fysisk salg om en stund.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Dette er litt trist, synes jeg.

For det første savner jeg platebutikkene.
    For det andre er det ikke morsomt at musikken på nett stort sett er tilgjengelig i lossformat.

Bortsett fra det ønsker jeg endringen velkommen, og er glad jeg har digitale innganger på cd-spilleren.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Ja, er trist at platebutikkene forsvinner, selv om det ikke er alle jeg savner noe særlig (lett å glemme at det var mange dårlige butikker med alt for høye priser også). Jeg har fortsatt tro på at noen små butikker som selger vinyl for samlere vil overleve. Men den gangen en kunne bruke en hel lørdag i platebutikker f.eks. her i Trondheim kommer nok aldri tilbake.

Skjønner jo at hvis en utelukkende er interssert i musikken og ingenting annet er nedlastning/streaming like greit. Poenget mitt er at en mister en dimensjon rundt det å samle plater som er vond å svelge for oss (gamle) platesamlere. Men var jeg 20 i dag ville jeg sikkert følt det anderledes. Og til slutt streamer nok jeg også (heller streaming enn nedlasting, enig med mange der, det bør holde med et lite "buffer" av låter lagret lokalt).

Et lite paradoks vedr. konserter: Mens mange (de fleste) nesten ikke er villig til å betale noe for musikken de laster ned og hører på i heimen og ellers, betaler de gledelig(?) fort en 300-400 NOK for en middels bra konsert med et eller annet band (på en overfylt uteplass med masse fulle trøndere som skriker og skråler foran scenen!!!). Jeg bruker ofte å vurdere konsertprisen opp mot hvor mange plater jeg kan kjøpe for pengene, men skjønner jeg er fryktelig gammeldags på det punktet!

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    cobra skrev:
    ;)

Så vidt jeg kan se er dollarverdien av ymse digitale kanaler (dvs ikke fysisk salg av album) nå ca 66% av verdien av det fysiske salget, at det var såpass jevnt var jeg faktisk ikke klar over. Og den vil selvsagt gå forbi fysisk salg om en stund.

2008 vs 2009

Vedlegg

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    2008 vs 2009
    Jeg så på verdien (dvs penger betalt), ikke antall enheter. "Retail value" av fysiske enheter solgt har fallt mer enn "units shipped" av fysiske enheter.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Kan innrømme at cd-salget går raskere nedover enn det jeg trodde bare for et år siden. Ser vi på salget her i Norge holdes totalen oppe av noen få storselgere som selges av Coop e.l. (I fjor var dette spesielt den juleplata med Sissel og han Nordstuggu, eller hva det er han heter). Tar vi bort disse få storselgerne blir det nok ikke rare salget igjen, så ikke rart platebutikker går dukken.

N

nb

Gjest
    torem skrev:
    Kan innrømme at cd-salget går raskere nedover enn det jeg trodde bare for et år siden. Ser vi på salget her i Norge holdes totalen oppe av noen få storselgere som selges av Coop e.l. (I fjor var dette spesielt den juleplata med Sissel og han Nordstuggu, eller hva det er han heter). Tar vi bort disse få storselgerne blir det nok ikke rare salget igjen, så ikke rart platebutikker går dukken.
    Det ble solgt 8 millioner fysiske album i Norge i 2009, det inkluderer alle musikkformater, men er i all hovedsak CDer (IFPI offentliggjør ikke detaljerte volumtall). Den juleplata til Sissel & Nordstoga solgte vel rundt 325.000 eks i 2009, dvs at den alene stod for over 4% av totalomsteningen målt i volum(!) og sikkert enda mer målt i verdi siden det var en fullprisplate.

http://www.ifpi.no/statistikk/2009/doc/STAT_ IFPI_2009.pdf

I Norge utgjør nedlasting/streams 18% av det fysiske salget, men vet ikke om kjøp i f.eks iTunes regnes med eller ikke.

De siste ti årene har det vært en samlet nedgang i salg av fysisk produkter på nærmere 50%. Omsetningen av nedlastede produkter kompenserer kun for 18% av denne nedgangen. Den totale omsetningssvikten i denne perioden blir på 41%

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Gleden hos meg var stor når det ble åpnet nytt kjøpesenter med ny platebutikk i byen min noe vi ikke hadde hatt på to år ca.
    Det triste var at platebutikken overlevde bare to måneder før det var kroken på døra...
    Så da er det tilbake til å handle på nett og hamstring på platekompaniet når man har mulighet til det.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    2008 vs 2009
    Jeg så på verdien (dvs penger betalt), ikke antall enheter. "Retail value" av fysiske enheter solgt har fallt mer enn "units shipped" av fysiske enheter.
    Kun for å vise utviklingen. Krysningspunktet kommer nok alt i år med den utviklingstakten.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Kun for å vise utviklingen. Krysningspunktet kommer nok alt i år med den utviklingstakten.
    Jepp, jeg er temmelig sikker på at CD er en rarietet om noen ganske få år. Er 99,8% sikker på at LP overlever CD.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.016
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    De siste ti årene har det vært en samlet nedgang i salg av fysisk produkter på nærmere 50%. Omsetningen av nedlastede produkter kompenserer kun for 18% av denne nedgangen. Den totale omsetningssvikten i denne perioden blir på 41%
    Det er jo heller ikke så rart når man ikke finner butikker å handle i. I min genre så er det så-og-si null utvalg i hele Kristiansand, den nærmeste butikken er omringet av bomstasjoner slik at totalkosten på plater blir skyhøy.

Da blir det heller til å handle plater på nett, og da fra de plassene som scorer best på pris; amazon, play, mm.. Det er kun om jeg må (finnes ingen andre plasser) at jeg kjøper fra cdon.

N

nb

Gjest
    mteinum skrev:
    Det er jo heller ikke så rart når man ikke finner butikker å handle i.
    Kausaliteten går nok andre veien, det finnes ikke butikker å handle i fordi folk kjøper stadig mindre plater og de store har tatt over det lille markedet som er igjen. Omstningen av data- og konsollspill i Norge er ca like stor som CD-salget. Her er det nok mindre handelslekkasje til utlandet siden det ikke er så mye å spare på å kjøpe spill fra utlandet.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jepp, jeg er temmelig sikker på at CD er en rarietet om noen ganske få år. Er 99,8% sikker på at LP overlever CD.
    LP er et helt annet system, og vil velges av dem som ønsker dette. Jeg syns det er meget trivelig å legge på en plate inne i leserommet mitt, og har ingen ting i mot å reise meg opp for å både spille b-siden eller legge på en ny.
    Vil man ha analog avspilling er dette det alternativet som er mest kurant, og det vil forbli kurant. Men det er synd at moderne LP-mastere lages fra digitalmiks, og ofte uten at man tar seg bryet med å følge retningslinjer for optimal utnyttelse av vinylen. I tillegg slurves det med kvaliteten på denne, så det beste er å sørge for å tråle sjapper etter LPer fra storhetstiden for mediet.

Ellers kan man terpe på dette til man blir blå i ansiktet: en cd-skive er kun et lagringsmedium for en digitalfil, som like gjerne kan lagres på et utvalg andre medier. Har man nok tålmodighet kan man lagre en sang vha knuter på en snor ...

Men på et forum der folk med jevne mellomrom henviser til gunstige cd-tilbud fra nettsjapper blir det litt dumt å felle tårer for at den lokale, fysiske butikken har måttet legge inn årene.

;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.365
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare sånn det er.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    CDen vil leve så lenge det ikke finnes et alternativ på nettet for tapsfri musikkfiler som har like bra eller bedre utvalg enn itunes store.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Roberth skrev:
    CDen vil leve så lenge det ikke finnes et alternativ på nettet for tapsfri musikkfiler som har like bra eller bedre utvalg enn itunes store.
    Noen som vet om apple har planer om å heve bitraten?

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    De har vel hevet den allerede på enkelte album. De begynte jo med 128 kbps AAC, men har gått opp til 192kbps på noen utgivelser. Lenge siden jeg kikket rundt i den butikken, men husker når dette skjedde - det kan fint hende at de har gått opp enda noen hakk, men det skal nok mye til før at de utgir lossless, med tanke på all datakapasiteten som da ville trenges.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    iTS bruker vel 256 kbps AAC på all musikk de selger. Tviler på at de vil selge lossless, men noe skal de jo bruke det store datasenteret de bygger opp i North-Carolina i USA til:

"The early site plans indicate Apple is planning about 500,000 square feet of data center space in a single building. That would place it among the largest data centers in the world. For comparison purposes, Apple’s existing data center in Newark, Calif. is a little more than 100,000 square feet. Most new stand-alone enterprise data centers are in the range of 100,000 to 200,000 square feet. So this would qualify as a big-ass data center."

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Dette stemmer!

"iTunes Plus" var forøvrig også 256 kbps, og den bitraten ble innført på all musikk i 2009, slik som otare sier.

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Jeg kan kalles data nerd. Har også jobbet med data.
    For ca. ett år siden kjøpte jeg med squeeze box og startet og legge CDene på HDen.
    Dette gikk til helvete for og si det sånn. Først så var ikke det tråløse netverket godt nok til og
    streame FLAC filer, så jeg måtte kable dritten. Det gjorde jeg og da fungerte det greit, men jeg måtte uansett ha på serveren hele tiden, noe som i grunnen er greit, men ikke så greit da jeg bruker den samme maskina til andre Operativ Systemer osv. Det jeg også likte dårlig var at det var kun 16-bit farver på skjermen, så coverene var av heller dårlig kvalitet. Også masse mas og legge de inn osv.
    Jeg vet det finnes andre alternativer som jeg mye heller ville brukt. Beste løsningen etter min mening må være og ha en hd-disk inne i cd-spilleren, så man kan rippe direkte til den, og ha en fjernkontroll (24-bit) med skjerm. Det jeg likte med squeeze boxen var radioen. Der hadde man tilgang til sinnsykt mye musikk og man kunne velge musikk sjanger osv.

Det var noen her som mente at HDD gir bedre lyd da man slipper cd-driv. Det er helt tullete.
    En HDD er også en disk som man kan lese og skrive over en million ganger. Man må eventuelt over på SSD som er solid state disk, for eventuelt mene at lyden blir bedre.

Uansett, jeg liker og sette meg ned starte CD-spilleren som tar få sekunder, sette på en CD som jeg vet jeg ikke får problemer med grunnet dårlig netverk, eller andre data relaterte ting.
    Det er også helt lattelig hvor bra CD-spiller man kan få i dag på brukten, for veldig lite penger siden alle tror at den er ut. For og matche lyden i min AYRE spiller, må man på en sinnsykt bra DAC + en eller annen form for handy data box. Det kan bli ganske dyrt. Jeg liker også at det som står i racket ser litt lekkert ut. Det er tross alt mine smykker ;)

Lenge leve CD spilleren.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    nikosidis skrev:
    Jeg kan kalles data nerd. Har også jobbet som med data.
    For ca. ett år siden kjøpte jeg med squeeze box og startet og legge CDene på HDen.
    Dette gikk til helvete for og si det sånn. Først så var ikke det tråløse netverket godt nok til og
    streame FLAC filer, så jeg måtte kable dritten. Det gjorde jeg og da fungerte det greit, men jeg måtte uansett ha på serveren hele tiden, noe som i grunnen er greit, men ikke så greit da jeg bruker den samme maskina til andre Operativ Systemer osv. Det jeg også likte dårlig var at det var kun 16-bit farver på skjermen, så coverene var av heller dårlig kvalitet. Også masse mas og legge de inn osv.
    Jeg vet det finnes andre alternativer som jeg mye heller ville brukt. Beste løsningen etter min mening må være og ha en hd-disk inne i cd-spilleren, så man kan rippe direkte til den, og ha en fjernkontroll (24-bit) med skjerm. Det jeg likte med squeeze boxen var radioen. Der hadde man tilgang til sinnsykt mye musikk og man kunne velge musikk sjanger osv.

Det var noen her som mente at HDD gir bedre lyd da man slipper cd-driv. Det er helt tullete.
    En HDD er også en disk som man kan lese og skrive over en million ganger. Man må eventuelt over på SSD som er solid state disk, for eventuelt mene at lyden blir bedre.

Uansett, jeg liker og sette meg ned starte CD-spilleren som tar få sekunder, sette på en CD som jeg vet jeg ikke får problemer med grunnet dårlig netverk, eller andre data relaterte ting.
    Det er også helt lattelig hvor bra CD-spiller man kan få i dag på brukten, for veldig lite penger siden alle tror at den er ut. For og matche lyden i min AYRE spiller, må man på en sinnsykt bra DAC + en eller annen form for handy data box. Det kan bli ganske dyrt. Jeg liker også at det som står i racket ser litt lekkert ut. Det er tross alt mine smykker ;)

Lenge leve CD spilleren.
    Hadde titt på tatt akkurat samme erfaring med squeezeboxen min.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    nikosidis skrev:
    Jeg kan kalles data nerd. Har også jobbet som med data.

Lenge leve CD spilleren.
    AMEN :) :) :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mye som egne (riktignok begrensede) opplevelser med HDD her hjemme nikosidis. Veldig velplassert innlegg!

G

Gjestemedlem

Gjest
    nikosidis skrev:
    Det er mange ulemper med å ha en HD inne i spilleren. De største er at det er begrenset lagring, ofte bare en HD i slike maskiner som raskt blir full. Det er vanskelig å ta backup av filene, man kan oppleve støy ved avlesing etc. Det er i det hele tatt igjen gode grunner til å ha lagring lokalt på en HD kontra et nettverk. Det eneste måtte være hvis en tp-kabel er for komplisert å forholde seg til (for trådløse nett er litt vanskeligere å få til å fungere optimalt).

Det er ingen god løsning å bruke samme maskin som filserver som man bruker til annet dill. En dedikert server koster ikke mer enn en lavbudgetts CD-spiller uansett.

Er man misfornøyd med kvaliteten på cover så bruker man bare en bedre maskin som fjernkontroll/skjerm. En ipad eller lignende er godt egnet til dette hvis man vi ha store fargerike cover.

Og hva er det du sikter til med "mas" for å legge inn cover da? Og hvilken lettere løsning er det du ser for deg med HDspilleren din da?

Alt i alt har du bare valgt dårlige og kronglete løsninger, og utifra dette er det ikke vanskelig å forstå at det ikke fungerer optimalt.

Og hvorfor tror du at en SSD vil gi noen bedre avlesing enn en HD da? En SSD er stille, har ingen bevegelige deler og er rask, men en HD leser filene like godt så du vil nok neppe finne noen forskjell i lydkvalitet.

Et dårlig nettverk skyldes ukyndig installasjon og dårlige valg av løsninger. Hvis du ikke evner å sette opp et helt enkelt nett så er det kanskje like greit å forholde seg til CDer i stedet... Datanerd er vel neppe en passende tittel å smykke seg med i alle fall. :-\

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg ER en datanerd og jeg kan skrive under på at man definitivt ikke kvalifiserer til denne tittelen om man sliter med å få noe så lettvint som Squeezebox til å fungere 100% smertefritt på et simpelt hjemmenett. Det er bare å ha stålkontroll på nettverket, serveren og ikke minst tags så er løsningen dønn stabil. Dette er enkle saker, men virker selvfølgelig helt uoverkommelig komplisert for veldig mange.

Jeg har en Squeezebox Radio på jobb som jobber mot serveren hjemme over internett og selv denne løsningen er jo 100% pålitelig for svarte! Ikke at det er noen som helst forskjell på å gjøre det over internett i forhold til lokalt rent prinsipielt, men det forstår bare nerdene. De andre på jobb er superfascinert over den lille fancy svarte boksen på kontoret mitt :D
    De blir til og med fascinert over hvor god lyden er. Det var en som kommenterte at spesielt vokal ble så godt gjengitt.
    Her snakker vi da 96kbit/s mp3 nettradio gjengitt på en monohøyttaler.
    Dette sier vel alt om hvilke erfaring den vanlige mann i gata har med godlyd...

Forøvrig intet galt i å IKKE være en datanerd :)

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    marsboer skrev:
    Jeg ER en datanerd og jeg kan skrive under på at du definitivt ikke kvalifiserer til denne tittelen om man sliter med å få noe så lettvint som Squeezebox til å fungere 100% smertefritt på et simpelt hjemmenett.

Jeg har en Squeezebox Radio på jobb som jobber mot serveren hjemme over internett og selv denne løsningen er jo 100% pålitelig for svarte! Ikke at det er noen som helst forskjell på å gjøre det over internett i forhold til lokalt rent prinsipielt, men det forstår bare nerdene. De andre på jobb er superfascinert over den lille fancy svarte boksen på kontoret mitt :D
    De blir til og med fascinert over hvor god lyden er. Det var en som kommenterte at spesielt vokal ble så godt gjengitt.
    Her snakker vi da 96kbit/s mp3 nettradio gjengitt på en monohøyttaler.
    Dette sier vel alt om hvilke erfaring den vanlige mann i gata har med godlyd...

Forøvrig intet galt i å IKKE være en datanerd :)
    Den hadde fungert smertefritt hvis ikke squeezeboxen stadig hengte seg opp og måtte restartes og dynamikken ikke var så begrenset kontra cd.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Altså, er jeg HELT på jordet om det er biten imellom drevet eller harddisken som er det som utgjør forskjellen?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg har Transporter, Boom og Radio (over internett) på nettet mitt i dag. Før hadde jeg SB3 også.
    Ingen av disse har i hvertfall gitt meg noen som helst attitude i form av restart eller andre merkelige problemer.

Men jeg har inntrykk av at de problemene som finnes stort sett gjelder controlleren (som jeg ikke har). Men heller ikke her tar jeg andres erfaringer for god fisk, siden denne merkelig nok fungerer helt perfekt for andre.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Skink_123 skrev:
    Altså, er jeg HELT på jordet om det er biten imellom drevet eller harddisken som er det som utgjør forskjellen?
    Hva slags disk du har (HDD/SSD) spiller ingen rolle så lenge dataene skal transporteres over nettverk til enheten.
    Om disken er lokal i selve avspillerenheten er det kanskje en teoretisk mulighet for at den kan påvirke ting i form av støy, strømtrekk eller tilsvarende.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    At SB har dårlig skjerm får være så. Til dens forsvar er det også en av de billigste løsningene på markedet. Fjernkontrollen er vel typisk Logitech kvalitet...

Å plassere en harddisk inni i CD-spilleren er det aller siste jeg kunne tenkt meg. Tenk støy, varme, backup, proprietære løsninger og redundans.

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Gjestemedlem skrev:
    nikosidis skrev:
    Det er mange ulemper med å ha en HD inne i spilleren. De største er at det er begrenset lagring, ofte bare en HD i slike maskiner som raskt blir full. Det er vanskelig å ta backup av filene, man kan oppleve støy ved avlesing etc. Det er i det hele tatt igjen gode grunner til å ha lagring lokalt på en HD kontra et nettverk. Det eneste måtte være hvis en tp-kabel er for komplisert å forholde seg til (for trådløse nett er litt vanskeligere å få til å fungere optimalt).

Det er ingen god løsning å bruke samme maskin som filserver som man bruker til annet dill. En dedikert server koster ikke mer enn en lavbudgetts CD-spiller uansett.

Er man misfornøyd med kvaliteten på cover så bruker man bare en bedre maskin som fjernkontroll/skjerm. En ipad eller lignende er godt egnet til dette hvis man vi ha store fargerike cover.

Og hva er det du sikter til med "mas" for å legge inn cover da? Og hvilken lettere løsning er det du ser for deg med HDspilleren din da?

Alt i alt har du bare valgt dårlige og kronglete løsninger, og utifra dette er det ikke vanskelig å forstå at det ikke fungerer optimalt.

Og hvorfor tror du at en SSD vil gi noen bedre avlesing enn en HD da? En SSD er stille, har ingen bevegelige deler og er rask, men en HD leser filene like godt så du vil nok neppe finne noen forskjell i lydkvalitet.

Et dårlig nettverk skyldes ukyndig installasjon og dårlige valg av løsninger. Hvis du ikke evner å sette opp et helt enkelt nett så er det kanskje like greit å forholde seg til CDer i stedet... Datanerd er vel neppe en passende tittel å smykke seg med i alle fall. :-\
    Kanskje du bor på 10 kvm. Jeg bor i hus og hvis du tror det trådløse nettet klarer og streame
    store datafiler fra min kjeller og opp til min stue tar du grunding feil. Etter jeg kablet det, gikk det greit. Nå er det jo ganske mye annet som spiller rolle også. Hvordan ruter man har, hvor god en din mottaker osv. Kable nettverket kan være noe jævla knot, hvis du ikke vil ha ledninger over hele huset.

Har jeg sagt at lyden er bedre med SSD ? Har du hørt om ordet "mene"

Det finnes mange løsninger for avspilling av data filer. Ingen jeg har sett til en fornuftig pris passer meg. Skal jeg kjøpe egen server, svinedyr DAC + en eller annen form for avspiller. Nei takk.

Begrenset lagering i 2010. Du snakker om hvor billig en server er. En hdd på 1 terra koster vel under kr 500,- Det skulle vel holde en stund. Hvis ikke kan man kanskje ha en løsning der man kan sette inn ekstra disk.
    Jeg kan være ening i det du sier med HDD i spilleren ikke er den beste løsningen.
    Vel, da er det ingen god løsning for meg utenom cd-spilleren.

Flott du liker din løsning,

Merkelig du ikke kan respektere andres meninger og ærfaringer. Natta!!

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    marsboer skrev:
    Jeg har Transporter, Boom og Radio (over internett) på nettet mitt i dag. Før hadde jeg SB3 også.
    Ingen av disse har i hvertfall gitt meg noen som helst attitude i form av restart eller andre merkelige problemer.

Men jeg har inntrykk av at de problemene som finnes stort sett gjelder controlleren (som jeg ikke har). Men heller ikke her tar jeg andres erfaringer for god fisk, siden denne merkelig nok fungerer helt perfekt for andre.
    Kontrolleren ble software oppdatert så mange ganger i de mnd. jeg hadde den, at det var klart det var problemer. Den burde etter min mening ikke vært på markedet for du hadde luket ut alle de software buggsa den hadde. Kanskje det er hardware buggs på den også, ikke vet jeg.
    Det var mye bedre og bruke en netbook eller lignende sammen med transportern. Det funket fint.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn