Cd er ut!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    otare skrev:
    For folk med en "normal" musikksmak tror jeg nok at tilbudet på lossless filer på nettet fort blir bra nok. Kanskje det er det allerede. Men hva med oss som vil ha Furtwänglers innspillinger fra Semperoper i Dresden i September 1944? Eller Piernés kammermusikk? Osv... Eller en eller annen "ukurant" Händelopera?
    Det er et enormt, og da mener jeg virkelig enormt, utvalg klassisk musikk på Spotify, men søkefunksjonene er for dårlige siden taggingen ikke er tilpasset det du ønsker å søke på når det gjelder klassisk. Mener at sist jeg søkte så fant jeg over 1000 spor hvor Furtwängler dirigerte, siden du nevner han.

Spotify er forsåvidt ikke lossless (men svært tett på kvaliteten) og det er kanskje uansett ikke så nøye for de Furtwängler-sakene i alle fall;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Edit:

Morsomt at du fant det, johnnygrandis, men så var det denne da:

"IMPORTANT:
    Download Purchases soon to be possible outside the UK It is not currently possible for users outside the UK to purchase downloads. "

Så spørs det hva "soon" betyr...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    nb skrev:
    Spotify er forsåvidt ikke lossless (men svært tett på kvaliteten) og det er kanskje uansett ikke så nøye for de Furtwängler-sakene i alle fall;)
    Da skulle du høre lydkvaliteten på de Furtwängler-inspillingene fra Semperoper. De lyder bedre enn mye av det som spilles inn idag.

Men spørsmålet er vel egentlig hva man liker. Jeg har lagt merke til at jeg godt kan høre på pop/rock fra en harddisk, men ikke når det gjelder klassisk. Det er noe med formatet som for min del ikke fungerer. Jeg blir rastløs når noe tar mye lenger enn 5 minutter når jeg spiller fra harddisk.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Spotify funker ikke på nettverkoppsett, bare usb basert opplegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    otare skrev:
    Edit:

Morsomt at du fant det, johnnygrandis, men så var det denne da:

"IMPORTANT:
    Download Purchases soon to be possible outside the UK It is not currently possible for users outside the UK to purchase downloads. "

Så spørs det hva "soon" betyr...
    Det er bare plateselskapene som biter seg selv i baken.....

Mitt tidligere innlegg og infoen er ikke påsatt restriksjoner om du ønsker kan du laste de ned uavhengig av hvor i verden du bor, -seriøst, om plateselskaper ønsker å gjøre noe med piratkopiering bør de gjøre musikken like tilgjengelig og samme kvalitet som enkelte klarer men så var det det med kompliserte forretningsmodeller og grådighet som alltid spiller inn.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Så var det dette med pris da. Fant nettopp DGs Schubertlieder med Dietrich Fischer-Dieskau på 21 CDer. 52€ for nedlasting, 33€ for CDene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hele forretningskonseptet med at brukere skal "kjøpe" en og en musikkfil eller album er døende, og takk for det.

Å betale for tilgang til et musikkbibliotek etter spotifymodellen er en mye bedre løsning. Hva prisen skal være kan man diskutere, og det tar sikkert litt tid før tapsfrie formater og endatil høyoppløselige formater er vanlig. Men det kommer. Og da blir alt annet mer eller mindre overflødig til vanlig bruk.

CD og andre diskettformater er greit nok som emballasje, slik at man kan kjøpe souvenirer fra konserter og slikt. Av diskettformatene er CD det absolutt beste. Det lager ikke tull når man skal flytte filene over til en HD.

Vinyl er kjekt for retrohipstere.

Fiklerne kan sikkert finne gleden tilbake ved å bruke en ipad eller en annen pen tabletPC som fjernkontroll. De er store nok til coverbilder, tekster samt direkte linker til vokalistens bloggsider og støttegrupper, fansider og alt annen fjas som distraherer fra musikken.

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje vi må tilbake til åpningsinnlegget?
    Det er ingen tvil om at hi-fi bransjen har skjønt at computer basert hi-fi som gjelder med tanke på digitale kilder. Men det er for mange konservative high-end produsenter som tviholder på cd mediet. Desktop basert hi-fi i økonomiklassen er foreløpig det dominerende segmentet. Men det mangler fortsatt i mid fi og high-end segmentet.
    Trådstarter er altså skeptisk til cd som avspillingsmodus. At man fortsatt må belage seg på cd som innkjøpsformat, i en overgangsfase, er vel helt i orden? Utviklingen har gått lynkjapt og nettbasert distribusjon vil gi oss tilgang til masser av musikk som ikke en gang finnes på cd.
    Hele musikkarkivet til BBC er tilgjengelig i UK.

For ikke så lenge siden la tjekkisk radio ut Brandenburg konsertene til Bach i én versjon. Slikt kryr det av, i høyoppløsnings-FLAC, fra ulike kringkastingsselskap. Og de dykker dypt i arkivene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Kanskje vi må tilbake til åpningsinnlegget?
    Det er ingen tvil om at hi-fi bransjen har skjønt at computer basert hi-fi som gjelder med tanke på digitale kilder. Men det er for mange konservative high-end produsenter som tviholder på cd mediet. Desktop basert hi-fi i økonomiklassen er foreløpig det dominerende segmentet. Men det mangler fortsatt i mid fi og high-end segmentet.
    Trådstarter er altså skeptisk til cd som avspillingsmodus. At man fortsatt må belage seg på cd som innkjøpsformat, i en overgangsfase, er vel helt i orden? Utviklingen har gått lynkjapt og nettbasert distribusjon vil gi oss tilgang til masser av musikk som ikke en gang finnes på cd.
    Hele musikkarkibet til BBC er tilgjengelig i UK.

For ikke så lenge siden la tjekkisk radio ut Brandenburg konsertene til Bach i én versjon. Slikt kryr det av, i høyoppløsnings-FLAC, fra ulike kringkastingsselskap.
    CD er helt greit som emballasje for musikkfiler i en overgangsfase. Den er godt kompatibel med bedre avspillingsløsninger.

At mange liker å bruke seriøse penger på gullforgylte diskettstasjoner er bare noe av det som gjør hifihobbyen charmerende. :)

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Da skulle du høre lydkvaliteten på de Furtwängler-inspillingene fra Semperoper. De lyder bedre enn mye av det som spilles inn idag.
    Joda, klar over at de gamle sakene kan låte meget bra. Men de er allerede i mono som regel, og der har du kuttet behovet for bitrate med 50% vs CD allerede siden det kun er en kanal som lagres.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Jeg tviler ikke på at det kommer til å bli slik, men det interessante er hvordan musikken kommer til å endre seg på bakgrunn av det. Blir det mer og mer kommersielt, eller hvordan vil det bli? Blir musikk enda mer en bruk-og-kast vare enn det er idag?

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Jeg tviler ikke på at det kommer til å bli slik, men det interessante er hvordan musikken kommer til å endre seg på bakgrunn av det. Blir det mer og mer kommersielt, eller hvordan vil det bli? Blir musikk enda mer en bruk-og-kast vare enn det er idag?
    Det avhenger helt av hvorvidt den opplevde kvaliteten er til å "ta og føle på" eller om den krever stor innbilningskraft.
    ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    Blir musikk enda mer en bruk-og-kast vare enn det er idag?
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet overhodet?

Musikk er jo flyktig av natur, den er der bare så lenge du hører på den. Og når du vet at den er der når du får lyst til å høre på den igjen, så kan man vel ikke ønske noe mer vel?

At folk kaster tomemballasje er kanskje et miljøproblem, men neppe av de helt store når det kommer til musikkfilemballasje. Det kastes sikker mer boss i form av tomme leverposteibokser hvert år.

P

Parelius

Gjest
    På grensen til topic, håper jeg. En ting er funksjonaliteten og tilgjengeligheten, en annen ting som ofte er oppe er jo lydkvaliteten. En har jo ofte hørt at det siste ikke er det viktigste blant ungdommen, at mp3-generasjonen ikke har noe særlig forhold til slikt. Kanskje har de ikke det i praksis, men de hører visstnok forskjell, og foretrekker det «beste» når de får muligheten til å sammenlikne.

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=81708

Opprinnelig blogginnlegg på: http://seanolive.blogspot.com/2010/06/some-new-evidence-that-generation-y.html

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    At CDen er ut vil jeg kalle vissvas!!!
    Har funnet ut mye rart når lydkvalitet på f.eks. enkelte CDer har vert diskutert. Her var det "prominente" karer fra forumet som inrømmet at lyttingen for det meste foregikk horisontalt, assymetrisk liggende på sofaen. Eller enda verre, sittende i et annet rom ;D
    Så her er det forskjellige måter å bruke musikk på! For meg er dette "muzak", og da kan det være mye enklere å ha musikken på PC eller et annet lagringsmedium.

Men for meg så er musikklytting en "seanse". Slå på rørforsterkeren, se til at alle rørene tenner og alt fungerer.
    Finne frem CDer som jeg vil lytte på mens rørsleden varmer seg opp. Sette seg godt til rette i lyttestolen å nyte musikken mens jeg studerer coveret visst det er en ukjent innspilling. Dette er for meg musikklytting, og musikknytelse. Å sitte å "tukle" med en PC i dette ritualet blir ALDRI aktuelt for meg ;D

Når det gjelder hva som blir tilgjengelig fremover av musikk på CD så bekymrer ikke dette meg så mye da CDen sikkert overlever både meg og dei fleste her på forumet.........

I tillegg så er prisene blitt så lave at det er mulig å handle inn så mye musikk at en ikke rekker å høre gjennom alt uansett. Og så har vi "PC/harddisk nerdene" som i stor stil har begynnt å selge unna CD-samlinger, billig!
    Nei, jeg ser faktisk lyst på fremtiden for CDen i mitt lytterom ;D ;D ;D

N

nb

Gjest
    JK skrev:
    Når det gjelder hva som blir tilgjengelig fremover av musikk på CD så bekymrer ikke dette meg så mye da CDen sikkert overlever både meg og dei fleste her på forumet.........
    Det tror jeg faktisk ikke den vil gjøre siden den som påpekt er et håpløst utdatert lagringsmedium for digitale data. Det finnes sikkert noen få (som oss her inne...) som vil bruke den fortsatt, men jeg ser ikke for meg noe scenario der CD i dagens form har masseutbredelse om la oss si 20 år. CD-platen har ingen unik funksjon i seg selv og er dyr å distribuere.

Den vil, som du selv sier, være et rituale. For de få. Tror jeg i alle fall.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Som du sier er CD mye dyrere å distribuere enn lydfiler. Likevel koster det langt mer å kjøpe lydfilene enn å kjøpe en fysisk CD. Hvorfor er det slik?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Gjestemedlem skrev:
    otare skrev:
    Musikk er jo flyktig av natur, den er der bare så lenge du hører på den. Og når du vet at den er der når du får lyst til å høre på den igjen, så kan man vel ikke ønske noe mer vel?
    Musikk var i utgangspunktet kun tilgjengelig live der og da, så jo, det er flyktig. MEN kanskje spesielt innføringen av LP-er gjorde at musikk også kunne bli noe varig knyttet til et bestemt opptak og satt inn i en (varig) sammenheng/kontekst/konsept. Og som samlere kunne samle på, ta vare på og få et forhold til over tid. Tror vi mennesker er "samlere", og vi må "jakte litt" for å få tak i ting, vi må ha en smule motstand for å kunne være stolte over våre små "erobringer" i livet :) Jeg klarer bare ikke å mobilisere "samlerinstinktet" rundt datafiler, selv om jeg vet andre klarer det. Jeg vil sikkert klare å nyte musikken over Nettet - det blir til slutt mest en vanesak. Men for øyeblikket føler jeg ikke behovet for å ha all verdens musikk tilgjengelig on-line. Det er uansett begrenset hvor mye musikk en rekker å høre på i løpet av en dag, dessverre.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.512
    Torget vurderinger
    4
    Artig debatt....
    De spådde jo også død over vinylen midt på åttitallet.
    Vinyl eksisterer fortsatt 25 år senere.
    Trur nok pc blir et tilegg til det man har.
    Ingen teknologi dør ut, man får bare enda en å forholde seg til.
    Det trur nu jeg.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    JK skrev:
    Det tror jeg faktisk ikke den vil gjøre siden den som påpekt er et håpløst utdatert lagringsmedium for digitale data. Det finnes sikkert noen få (som oss her inne...) som vil bruke den fortsatt, men jeg ser ikke for meg noe scenario der CD i dagens form har masseutbredelse om la oss si 20 år. CD-platen har ingen unik funksjon i seg selv og er dyr å distribuere.

Den vil, som du selv sier, være et rituale. For de få. Tror jeg i alle fall.
    Vel, så lenge den finnes så bryr jeg meg ikke så mye om det er for dei få, for det er nok i denne gruppen jeg finnes ;D

Ikke kjøper jeg Britney Spears, best of Robbie Williams, Grad Prix samlede verker, eller dei andre 99% av "Plastic Fantastic" musikken som blir utgitt i dag. Alt det der "mølet" kan dei utgi på 128 mp3 uten at jeg skal felle en tåre............

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Som du sier er CD mye dyrere å distribuere enn lydfiler. Likevel koster det langt mer å kjøpe lydfilene enn å kjøpe en fysisk CD. Hvorfor er det slik?
    Sannsynligvis fordi omsetningen på online-butikkene ikke har vært allverden så langt. Tipping fra min side, men de har vel kanskje hatt et mål om at online-delen skal gå rundt av seg selv. De har jo lett etter en forretningsmodell som funker uten å ha funnet den.

De til tider ekstremt lave CD-prisene er for meg først og fremst kramper fra en desperat bransje, å gjenutgi back-katalogen koster lite og er en enkel måte å få penger i kassa på.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Tilgjengelighet gjør noe med hvordan musikken benyttes. Veldig forenklet kan man beskrive det slik: På 1600-tallet kunne man høre musikk i kirken og fra omreisende musikanter. På 1700-tallet var musikken i stor grad forbundet med et eller annet hoff. På 1800-tallet spilte man selv. Så kom Edison med rullen og Emil Berliner med platespilleren og man fikk topp utøvere inn i heimen, men det var dyrt. En innspilling av Beethovens 9ende symfoni kunne på 40-tallet koste omtrent en månedslønn. Så tok dette av på 60-tallet der LP-plater ble billige nok til at alle kunne kjøpe dem. Med CD-ene ble musikk billigere og billigere og musikk har aldri vært billigere og lettere tilgjengelig enn i dag. Jeg føler at dette i stor grad fører til en likegyldighet i forhold til musikken - man har ikke lenger det samme forholdet til dette som man hadde tidligere - musikken blir mer bruk-og-kast. Musikk blir en forbruksvare mer enn et kunstuttrykk.
    Vil denne utviklingen forsterkes med lydfilene? Når noe er vanskelig tilgjengelig blir det ekslusivt og noe man får et spesielt forhold til. Når det blir lett tilgjengelig, anlminneliggjøres det, og i mange tilfeller forsøples det.
    Jeg håper det ikke blir sånn, men jeg er litt skeptisk...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Utrolig mye snasen musikk for nedlasting om en er litt oppdatert på i den store Weben ..-

Sitter her og har kjøpt ett 1 år Subscribe medlemskap for litt siden hos B&W
    http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=3550

Her legges ut masse god musikk bare ett tastetrykk fra mine fingre. Disse 2 albumene har jeg nettopp lastet ned iløpet av en 1/2 time i High Rez format Flac.

Utrolig befriende måte å handle musikk på. Albumene konverteres enkelt med Max slik at jeg sitter igjen med Aiff fil (Apple Format) deretter importerer jeg de direkte i Itunes som igjen legger de på serveren i kjelleren, her blir det tatt backup av filene til en ekstern WD disk som står koplet i serveren til den ene USB inngangen. Nå er det bare å glede seg til ungene er i seng... :)

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    For folk med en "normal" musikksmak tror jeg nok at tilbudet på lossless filer på nettet fort blir bra nok. Kanskje det er det allerede. Men hva med oss som vil ha Furtwänglers innspillinger fra Semperoper i Dresden i September 1944? Eller Piernés kammermusikk? Osv... Eller en eller annen "ukurant" Händelopera?
    Vi kjøper CDen og ripper den. Nema problema.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Ja, men hvis CDen forsvinner?
    Jeg tror for så vidt ikke det kommer til å skje med det første, i hvert fall ikke i spesielle nisjer. Det som jo har skjedd innen den klassiske musikksjangeren de siste årene er at de store stjernene er forsvunnet (eller det har blitt fler av dem), og de store selskapene har mer eller mindre sluttet å lage nye spennende utgivelser. Men til gjengjeld har det kommet utrolig mange nye glimrende musikere, og svært mange nye, små, spennende plateselskaper.

Men ikke misforstå meg - jeg har ingen problemer med at tilbudet av musikkfiler på nettet øker, og for folk som allerede har et forhold til musikk er det sikkert bare positivt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    torem skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    otare skrev:
    Musikk var i utgangspunktet kun tilgjengelig live der og da, så jo, det er flyktig. MEN kanskje spesielt innføringen av LP-er gjorde at musikk også kunne bli noe varig knyttet til et bestemt opptak og satt inn i en (varig) sammenheng/kontekst/konsept. Og som samlere kunne samle på, ta vare på og få et forhold til over tid. Tror vi mennesker er "samlere", og vi må "jakte litt" for å få tak i ting, vi må ha en smule motstand for å kunne være stolte over våre små "erobringer" i livet :) Jeg klarer bare ikke å mobilisere "samlerinstinktet" rundt datafiler, selv om jeg vet andre klarer det. Jeg vil sikkert klare å nyte musikken over Nettet - det blir til slutt mest en vanesak. Men for øyeblikket føler jeg ikke behovet for å ha all verdens musikk tilgjengelig on-line. Det er uansett begrenset hvor mye musikk en rekker å høre på i løpet av en dag, dessverre.
    Dette er gode og saklige argumenter. Jeg har ingen problemer med å forstå trangen til å samle på ting og tang. Musikk, colakorker eller frimerker. Gleden over å lete og finne, samle og kjøpe og organisere, snakke om ergre seg over og blakke seg på er helt reell. Det er moro og givende. Som samleobjekt er en datafil på en HD ganske kjedelig. Frimerker blir jo nervepirrende i sammenligning.

Men da handler det egentlig ikke lenger om musikk vel?

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Antall liker
    173
    Gjestemedlem skrev:
    Å betale for tilgang til et musikkbibliotek etter spotifymodellen er en mye bedre løsning. Hva prisen skal være kan man diskutere, og det tar sikkert litt tid før tapsfrie formater og endatil høyoppløselige formater er vanlig. Men det kommer. Og da blir alt annet mer eller mindre overflødig til vanlig bruk.
    At nedlasting har en fremtid er jeg ikke uenig i.

Men abonement hvor jeg aldrig eier noen ting ønsker jeg ikke.
    Hvis den dagen kommer at det kun finnes abonement så vil og prisene bli helt annerledes enn idag, se gjerne på hvordan kabel tv, video on demand og betalings kanaler fungerer idag.
    Spotify er startet av bl.a Sony, og hvorfor ønsker de at du kun abonerer og ikke eier?
    Artistene tjener og svært lite på dagens spotify modell.

Og er nettet nede og man har lyst til å høre musikk så er det litt kjedelig...

G

Gjestemedlem

Gjest
    jabbalabba skrev:
    Nedlasting er bare en midlertidig nødvendighet. Det er ikke noe poeng i seg selv å bruke lokal harddiskplass til fillagringen.

Hvis den dagen kommer at det kun finnes abonement så vil og prisene bli helt annerledes enn idag, se gjerne på hvordan kabel tv, video on demand og betalings kanaler fungerer idag.
    Spotify er startet av bl.a Sony, og hvorfor ønsker de at du kun abonerer og ikke eier?
    Eier? Du eier ingen verdens ting når det kommer til musikk. Det eneste du eier er tomdisketten/CDen som filen er lagret på.

Det vil endre seg når slike tjenester går fra gratis/reklamemodeller til rene betalingstjenester.

Er strømmen bort får du heller ikke hørt på noe lokallagret musikk.

Betaler man for tilgang til musikk vil det jo være likegyldig om man har noen filer cashet på harddisken eller lommediskoen også. Hele piratkonseptet mister relevans.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Gjestemedlem skrev:
    Strømmen skal være borte veldig lenge før det blir slutt på musikken fra en iPad. Den har vel batterilevetid på flere døgn hvis man bare hører på musikk.

Og jeg har en bærbar CD-spiller som kjører mange timer på batteri. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Strømmen skal være borte veldig lenge før det blir slutt på musikken fra en iPad. Den har vel batterilevetid på flere døgn hvis man bare hører på musikk.

Streamer du fra Spotify har du også mulighet til offline spilling og spilling på mobile enheter. Det er ikke noen tekniske problemer med dette. Så både strøm og datafiler kan cashes lokalt. Men med en modell der man betaler for tilgangen til et musikkbibliotek så burde det jo i prinsippet være likegyldig om man streamer musikken eller har den lagret eller mellomlagret lokalt.

Nå mener jeg ikke på noen måte at Spotify er noen endelig løsning. De tilbyr ikke engang lossless streaming. Men konseptet er spot on.

P

Parelius

Gjest
    otare skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Selv ikke vinylfantaster er knust om strømmen skulle gå.

Vedlegg

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.512
    Torget vurderinger
    4
    Gjestemedlem skrev:
    jabbalabba skrev:
    Nedlasting er bare en midlertidig nødvendighet. Det er ikke noe poeng i seg selv å bruke lokal harddiskplass til fillagringen.

Eier? Du eier ingen verdens ting når det kommer til musikk. Det eneste du eier er tomdisketten/CDen som filen er lagret på.

Det vil endre seg når slike tjenester går fra gratis/reklamemodeller til rene betalingstjenester.

Betaler man for tilgang til musikk vil det jo være likegyldig om man har noen filer cashet på harddisken eller lommediskoen også. Hele piratkonseptet mister relevans.
    Hvem snakker om strømmen?
    De gangene nettet har vært nede hos meg har jeg hatt strøm.
    Og det skjer som regel i helgene da behovet for å høre på musikk er størst og feilen ikke blir rettet før mandags morra

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Verre er det om du ønsker deg litt musikk med på fjellet uten å ha nettilgang, Hjelper ikke mye med Spotify da. Andre løsninger kreves om slik streaming tjeneste skal utklassere HD basert eget musikkbiblotek.
    Jeg har en mye bedre kontroll over musikken og hvor den spilles/kan spilles- om den ligger på Disk i kjelleren enn om noen sitter og administrer den på den andre siden av ekvator.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda, lokalt lagrede filer har nok sine fordeler. Men ulempen er at man har ytterst begrenset utvalg hvis dette er det eneste man har. Det er ikke noe i veien for å ha en god del musikk lagret lokalt til bruk hvis nettet faller ned eller man forviller sseg opp på fjellet eller ut i villmarken, og samtidig ha hovedbiblioteket hos en ekstern leverandør. Har man noen tusen album lagret lokalt så greier man å holde ut noen timer uten nettilgang også.

Men denne stykkprisingen av musikksnutter er like ute som taksameter på internettilkoblingen (slik Telenor & Co prøvde seg på en stund).

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Og mens artistene og selskapene (ikke bare de "store", men også indie og undergrunnsselskapene) ikke tjener noenting på Spotify og lignende tjenester, dør distribusjonsnettet, platebutikkene, de gode (men dyre å holde i drift) studioene, de gode masteringstudioene og de beste folkene forsvinner eller går over til TV/film-lyd.

Selv om det i fremtiden kanskje kommer fornuftige betalingsløsninger for musikk, har forbrukeren selv drept systemet hvor man kunne koste på seg superlyd-produksjoner uten å måtte tenke på budsjett. Ingen har råd til å legge ut en million dollar og få tilbake 50 000.

Det er noen som klarer å holde det gående, men målet er vel at det er best mulig lyd på ALL musikk, ikke bare sære produksjoner man kan bruke til å skryte av hifi'en med, man skal vel like musikken man spiller.

Så kan man godt argumentere med at de store selskapene har vært sidrumpa og trege (det har de!), men allikevel er det blitt helt akseptert å betale lite eller ingenting for andre's åndsverk, og på toppen av det hele ha mage til å klage på innspillinger, lyd og mastering. Makan!

Men det kommer en god ting ut av dette, musikerene og artistene må ut på veien for å tjene penger igjen, og det skiller gjerne ut wannabees med cracket software fra de som virkelig har noe å fare med. Pluss at live-stedene kanskje blomstrer opp igjen. Man kan alltids håpe.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    Ja, man klager på at musikk er så dyrt, men musikk har aldri vært så billig som idag.

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Ja, man klager på at musikk er så dyrt, men musikk har aldri vært så billig som idag.
    Kommer an på hvordan man regner det - jeg innbiller meg at antall plater med et par-tre gode låter akkompagnert av 10 låter fyllmasse er betydelig høyere i dag;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn