Cd salget stuper

G

Gjestemedlem

Gjest
Det jeg kan ønske meg av mediafremtiden er et system der jeg sitter i stuen foran anlegg eller skjerm og blar i en pad for å velge hva jeg vil se eller høre på. Film, serier, dokumentarer, musikk, eller livestreamer fra nyheter eller aktuelle nyhetssituasjoner. Det vil være absolutt likegyldig for meg hvor filene ligger lagret. Om de er på min harddisk eller på en server i Canada spiller ingen rolle så lenge kvaliteten er topp, og skulle jeg behøve en lokal kopi til et eller annet (CD til bil eller noen slik), så skal det bare være å sette en tom CD i brenneren og vente 60 sekunder til den er ferdigbrent.

Vil jeg absolutt samle på krimskrams og fylle stuen med slik er det mer estetiske alternativer enn tomemballasje fra den døende delen av musikkindustrien. :-\

Jeg betaler mer enn gjerne for god tilgang, men vil ikke sponse dem som motarbeider slike fremtidsvisjoner med forbrukerfiendtlige modeller og løsninger. DRM, tapskomprimering og begrensninger i bruk skal unngås. Spotify får være unntaket foreløping siden det ikke er et bedre alternativ ennå. Men når det er på plass så er det farvel til dem også hvis de ikke kan tilby full kvalitet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
Så lenge noe er utgitt på CD så er det tilgjengelig til nedlasting også hvis noen tar seg bryet med å poste filene.
"Hvis noen tar seg bryet med å poste filene" er korrekt. Og er ikke dette et merkelig argument for streaming og nedlasting? Det baserer seg tross alt på at CD-mediet IKKE er dødt.

Gjestemedlem skrev:
Hvis ikke plateselskapene vil gjøre dem tilgjengelig på en kommersiell måte selv i ukomprimert tilstand, så vil de tape på det. Da skaffer man seg bare filene fra andre kanaler.
Ikke så lett hvis streaming og filer for nedlasting er utstyrt med effektiv DRM. For meg er Redbook CD det frie standardformatet. Lett å konvertere til en hvilken som helst avspiller. Derfor håper jeg CD vil leve lenge. Eller la meg si det slik: Dersom musikken blir tilgjengeliggjort slik at den IKKE kan brennes på en CD for avspilling i en vanlig CD-spiller, så har verden gått i gal retning.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Gjestemedlem skrev:
Så lenge noe er utgitt på CD så er det tilgjengelig til nedlasting også hvis noen tar seg bryet med å poste filene.
"Hvis noen tar seg bryet med å poste filene" er korrekt. Og er ikke dette et merkelig argument for streaming og nedlasting? Det baserer seg tross alt på at CD-mediet IKKE er dødt.

Gjestemedlem skrev:
Hvis ikke plateselskapene vil gjøre dem tilgjengelig på en kommersiell måte selv i ukomprimert tilstand, så vil de tape på det. Da skaffer man seg bare filene fra andre kanaler.
Ikke så lett hvis streaming og filer for nedlasting er utstyrt med effektiv DRM. For meg er Redbook CD det frie standardformatet. Lett å konvertere til en hvilken som helst avspiller. Derfor håper jeg CD vil leve lenge. Eller la meg si det slik: Dersom musikken blir tilgjengeliggjort slik at den IKKE kan brennes på en CD for avspilling i en vanlig CD-spiller, så har verden gått i gal retning.
Vi er ikke så uenig her. Jeg ønsker ikke CDen død på noen måte. CDen sikrer god tilgang på ukomprimert og DRM-fri musikk inntil bedre alternativer er på plass. Men jeg har stort sett sluttet å kjøpe dem og vil heller støtte de nye formene for distribusjon selv om de har et stykke igjen før de er der jeg ønsker. Å ha lydfiler liggende lokalt ser jeg bare på som en midlertidig løsning. Den dagen jeg har den tilgangen på musikk over nettet som jeg ønsker skal det ikke deprimere meg en smule å reformatere mine harddisker og bruke CD-diskettene til juletrepynt. :)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.009
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
En god grunn til å ha filer lokalt. På tirsdag denne uken så var det en nisse med gravemaskin som tok nettlinja her hjemme. Det tok da 24 timer før nettet var tilbake.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det finnes sikkert de som synes det var forferdelig at CD-platene kom og tok over for kasetten, eller at DVD'en tok over for VHS'en. Verden går uansett videre, og det å gå over til nedlastbare album eller streamingløsninger i stedet for distribusjon av fysiske CD-er er et selvsagt neste steg for å kutte helt unødvendige kostnader med tanke på handel av musikk.

Hvorfor det på død og liv skal brennes CD-plater for å spille av digitale musikkfiler synes jeg er rart. De aller fleste bærbare musikkavspillerne takler losslessformater direkte uansett, og det å rigge lydsystemet i en bil til å kunne kobles opp mot en bærbar avspiller er en meget smal sak.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
roffe skrev:
.Marcus skrev:
Jeg mener man fint kan kutte distribusjonskostnadene om det betyr at jeg kan få platene i Redbook-kvalitet (beklager, formathysteriet driter jeg i) for en slikk og ingenting ved å laste ned fra nettbaserte, digitale platebutikker. Og for det det er verdt liker jeg å ha CD-plater i hylla - men verden står ikke stille av den grunn.
Det er problemet. For oss som er glad i å nyte god musikk, godt innspilt, på så gode formater som mulig på så godt utstyr som mulig for å oppnå følelsen av å komme så nær som mulig en realistisk gjengivelse av musikken, så er "jeg driter i formater, jeg driter i graden av dynamikkomprimering, jeg driter i om gammel musikk ikke er å få tak i lenger, for jeg har ikke noe varig forhold til musikken jeg hører, jeg velger heller en ny låt fremfor å høre ting på nytt"-brukogkastkonsumentholdningen det STORE problemet. Folk som kaller seg musikkelskende audiofile, men som ikke har noe etablert forhold til hverken musikken eller måten den gjengis på.

Det er greit å konsumere musikk slik det er greit at når man skal spise, så konsumerer man et Happy Meal på McDonalds, men da må man også innse at man har like liten grunn til å kalle seg audiofil som å kalle seg gourmet.

Og forresten: Droppe fysiske medier betyr forhåpentligvis at man kun går for streaming, ikke sant? For dersom man bruker en harddisk, så er den minst like fysisk som en CD. Jeg håper dessuten at alle som benytter nedlastet musikk på harddisk som sin musikksamling har backup. Ellers er det faktisk vanskelig å reetablere den møysommelig samlede musikksamlingen dersom man får harddiskkræsj. (CDer får derimot kræsj en av gangen).

Til slutt: Jeg tviholder ikke på CD av nostalgiske grunner. Jeg har faktisk Squeezebox-basert avspilling av FLAC fra NAS som hovedkilde i begge anlegg. Jeg bruker CD fordi den enkelt kan tas med i bilen, til kamerater, på messer, spilles på barnerommene, rippes til akkurat det filformatet jeg ønsker i akkurat det formatet jeg ønsker, benyttes som backup i tilfelle harddiskkræsj (som jeg HAR fått en gang i løpet av 20 år med PC og harddisk, og da er det skikkelig pain in the ass å ikke ha backup).

Men det er riktig at jeg er en samler. Jeg samler musikk og film på CD, DVD og Bluray Disc. Ønsker man ikke å ha en samling, så kan jeg skjønne at man bruker nettet for den musikken som er tilgjengelig der og da. Men å kalle alle samlere for nostalgiske blir feil.
Bra innlegg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.274
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har hørt på "random" lossless FLAC-filer fra Squeezeserver i dag. Satte "Smart Gain" på, slik at opplevd lydtrykk ble ganske likt fra sang til sang. Til plateselskapene, som trodde de kunne tilsnike seg kontrollen over volumknotten ved å mastre enhver CD hottere enn den forrige, kan jeg bare si BWAHAHAHAHA!!!

De sist anskaffede CD'ene (bl.a. Esperanza Spalding's Chamber Music Society, forresten) gikk rett i PC'en for ripping til FLAC på ReadyNAS, men jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe det meste fra steder som HDTracks og Wolfgang's Vault i fremtiden. Dessuten er det ett trykk på "Backup"-knappen på forsiden av ReadyNAS'en, så er en halv terabyte med musikk trygt over på en ekstern disk som kan lagres i bankboksen eller i en skuff et annet sted enn hjemme, sånn i tilfelle.

I bilen har jeg AUX-inngang fra den bærbare spilledåsen, en Nationite S:Flo2 med 48 GB minne, full av FLAC-filer. I neste bil er det formodentlig toveiskommunikasjon mellom rattet og en iPhone, slik at jeg kan bla opp neste album uten å ta hverken blikket eller hendene vekk fra der de skal være.

Hva meg angår, er CDen som format sten død allerede.

G

Gjestemedlem

Gjest
CD er vel på mange måter kommunikasjonsverdenens svar på brevduer. Moro for entusiaster, men litt udatert i forhold til email og sms. Men sikkert kjekt nok hvis nettet er nede, eller hvis man har det som hobby.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.550
Høres flott ut. Hvor får man tak i "Birds of fire" med Mahavishnu online?

V

vredensgnag

Gjest
Jeg har flere terabyte med filer tilgjengelig lokalt. Vi snakker ikke om streaming som erstatning, men om at plast ble gjort avlegs som distribusjonsmetode av bredbånd Internett.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Gjestemedlem var litt raskere enn meg, så jeg supplerer med at diskusjonen fortsatt ikke handler om utgivelser fra 1972.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.550
Jeg hører på plata akkurat nå, så jeg var bare nysgjerrig.

Det vil si, hvis jeg ikke hadde hatt den,
hvor kunne jeg kjøpe den lovlig på nettet som nedlasting, ukomprimert.

Og hva er feil med musikk fra 1973?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:
Det finnes sikkert de som synes det var forferdelig at CD-platene kom og tok over for kasetten, eller at DVD'en tok over for VHS'en.
Nei. Begge deler representerte en forbedring både i kvalitet og brukervennlighet i forhold til de formatene du nevner. CD vs vinyl er en annen diskusjon. Der raser jo diskusjonen om hva som låter best fortsatt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:
Hvorfor det på død og liv skal brennes CD-plater for å spille av digitale musikkfiler synes jeg er rart. De aller fleste bærbare musikkavspillerne takler losslessformater direkte uansett, og det å rigge lydsystemet i en bil til å kunne kobles opp mot en bærbar avspiller er en meget smal sak.
Jeg sier ikke at jeg på død og liv skal brenne CD-plater for all fremtid. Men jeg forsvarer muligheten for å gjøre det. Og for alle oss som har kjøpt relativt nye biler, så håper jeg at CDer kan brennes minst like lenge som den varer, siden det fortsatt ikke er noen selvfølge at bilen kommer med noe annet enn analog radio og CD-spiller.
Å betjene mobiltelefon i bil uten handsfree er ikke tillatt, og jeg kan aldri tenke meg at å betjene en uintegrert bærbar avspiller regnes som noe mer trafikksikkert. Det er en elendig nødløsning.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:
Gjestemedlem var litt raskere enn meg, så jeg supplerer med at diskusjonen fortsatt ikke handler om utgivelser fra 1972.
For meg gjør den nettopp det. Den handler om at jeg ikke vil at et tilfeldig, kommersielt motivert konglomerat av nettilbydere av streamet musikk skal få bestemme hva som er lovlig tilgjengelig av musikk, inkludert musikk fra de første voksrullene ble gravert for flere generasjoner siden og fram til i dag.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Asbjørn skrev:
Har hørt på "random" lossless FLAC-filer fra Squeezeserver i dag. Satte "Smart Gain" på, slik at opplevd lydtrykk ble ganske likt fra sang til sang. Til plateselskapene, som trodde de kunne tilsnike seg kontrollen over volumknotten ved å mastre enhver CD hottere enn den forrige, kan jeg bare si BWAHAHAHAHA!!!
"Smart Gain" kan ALDRI redde dynamikken i en fil som ligger død og kastrert tilbake på loudness war-slagmarken.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg spør igjen - hva i svarte har eldre musikkutgivelser med fremtidige distribusjonsmekanismer å gjøre? Tror dere at dresser kommer på døren og destruerer de CD-platene dere har nå, hvis distribusjon blir endret fra fysiske transportmedium til digitale transportmedium, av de samme digitale filene?

Er det noe fundamentalt jeg ikke klarer å se her?

Tror dere at det er vanskelig for plateselskapene å tilby akkurat de samme digitale filene som fås fysisk på CD i en digital onlinebutikk?

Hvor er automatikken i at hvis plateselskapene velger en heldigital løsning uten fordyrende mellomledd i distribusjonsprosessen, så vil det tilbys komprimert musikk, og ikke originalformatet?

Hvor er automatikken i at hvis du kjøper et album digitalt, så får du ikke lov til å brenne den på CD og spille den i bilen?

Hvorfor er en bærbar musikkavspiller som kan spille av flere hundre album etter hverandre uten at du trykker på en eneste knapp, eller ofrer den en eneste tanke, mindre trafikksikkert enn å måtte fikle med CD-plater i bilen?

roffe skrev:
.Marcus skrev:
Det finnes sikkert de som synes det var forferdelig at CD-platene kom og tok over for kasetten, eller at DVD'en tok over for VHS'en.
Nei. Begge deler representerte en forbedring både i kvalitet og brukervennlighet i forhold til de formatene du nevner. CD vs vinyl er en annen diskusjon. Der raser jo diskusjonen om hva som låter best fortsatt.
Sorry, dette er bullshit. Noen musikk finnes bare på kassett, noen filmer finnes kun på VHS. Det er helt klare paraleller mellom demografien du selv tilhører, som ønsker å beholde CD-mediet, og de eventuelle demografiene hvis ønsker var å beholde VHS/kassetter. Faktum er at for dagens ungdommer er det å samle på CD-plater helt hinsides, og selv i min omgangskrets får jeg rare blikk når jeg sier jeg har drøyt 200 plater i hylla.

Digital distribusjon kjenner ingen begrensning på formater. Det kan legges til rette for at du kan laste ned lavoppløste filer helt opp til DXD om du skulle ville det - på en svææææært enkel måte. Kjøper du en CD, så får du nettopp kun muligheten til å kjøpe en CD.

Jeg begynner å bli litt oppgitt på diskusjonssyklusen som har oppstått, kommer det ikke noe utover det som er sagt flere ganger allerede ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen.

Faktum er at en heldigital distribusjonsløsning, fortrinnsvis hvor forbrukeren kjøper digitale album og laster ned til disk, kan gjøres billigere og mer effektiv enn dagens utdaterte løsning med fysiske medier. Ikke bare øker digitalisering av distribusjon brukervennligheten med tanke på kjøp av musikk, men også utvalget forbrukeren kan velge i. Det er ikke lenger album som går ut av produksjon, for lagringsplass er såpass billig at svært lave kjøpstall av et enkeltalbum garantert kan forsvares okke som.

Jeg har på følelsen av at mange her har lyst på materiale med høyere oppløsning, uten at jeg har sett noen tester som viser entydig at høyoppløst over RedBook er best, på tross av oppfordring til å fremvise en slik test. Samtidig ønsker du, roffe, for å ta et eksempel, å beholde CD-distribusjon - selv om du mener formatet er utdatert og for dårlig sammenlignet med andre formater som kan vise til høyere og sikkert mer interessante tall for en audiofils øye(/øre?). Er det en ting digital distribusjon av musikk kan hjelpe til med, er det å drastisk øke antall album som er tilgjengelige i slike høyoppløste formater som etterlyses.

Det er klart det er negative sider ved å slutte å trykke opp nye CD-plater og gjøre distribusjonen heldigital, men dere er også svært svært flinke til å ikke ville se de positive sidene.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
roffe skrev:
Asbjørn skrev:
"Smart Gain" kan ALDRI redde dynamikken i en fil som ligger død og kastrert tilbake på loudness war-slagmarken.
Denne Smart Gain funksjonen normaliserer jo utgangsvolumet til hver låt. Det ER Loudness-war, bare på din egen maskin.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.550
Er ikke de fleste unge i dag mer enn fornøyd med MP3?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
slowmotion skrev:
De fleste unge? Ja. De fleste, generelt sett? Absolutt.

Relevans?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:
Jeg spør igjen - hva i svarte har eldre musikkutgivelser med fremtidige distribusjonsmekanismer å gjøre? Tror dere at dresser kommer på døren og destruerer de CD-platene dere har nå, hvis distribusjon blir endret fra fysiske transportmedium til digitale transportmedium, av de samme digitale filene?

Ja, jeg har allerede opplevd at musikk jeg har fått høre om ikke lenger er tilgjengelig. CD-mediet fungerer jo som distribuert lagring, og som regel vil musikk som ikke lenger er i kommersielt salg i dag, likevel kunne oppdrives som bruktplater eller i verste fall som en uautorisert kopi.

Men hvordan vil dette fungere med streaming? Om CD-platen dør og streaming tar over, vil man da f.eks. 50 år etter at en musikkutgivelse er sluppet være garantert at den fortsatt finnes?

Jeg har måttet oppsøke bruktmarkeder allerede for å finne musikk jeg har vært på jakt etter. Men enkelte musikktyper som er en tanke smalere enn mainstream har jeg faktisk ikke vært i stand til å oppdrive. Plateselskapene legger ikke en krone i å få opp musikk på nettet som de ikke tror vil selge nok til at investeringen vil forsvares.

Dette er ikke først og fremst et forsvar for CD-platen, men et forsvar for den private musikksamlingen, enten det dreier seg om vinyl, CD, filbasert eller analoge spolebånd. Streaming representerer det flyktige konsumet. Samlet/lagret musikk representerer det varige. Og CD-platen representerer en de facto åpen standard som kan konverteres til alle kjente formater som er støttet av avspillere.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:
slowmotion skrev:

Relevans?
Relevansen er at ungdommen er hovedkonsumentgruppe og dermed premissgiver for den musikken som selger mest. Gjennom sin aksept av dynamikkastrerte, tapskomprimerte MP3-filer med latterlig lav bitrate, så forteller de musikkselskapene at lydkvalitet ikke er så viktig. Det er en katastrofe for oss som synes at musikkopplevelsen fortjener den beste lydkvaliteten man kan få.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
roffe skrev:
.Marcus skrev:
slowmotion skrev:

Relevans?
Relevansen er at ungdommen er hovedkonsumentgruppe og dermed premissgiver for den musikken som selger mest. Gjennom sin aksept av dynamikkastrerte, tapskomprimerte MP3-filer med latterlig lav bitrate, så forteller de musikkselskapene at lydkvalitet ikke er så viktig. Det er en katastrofe for oss som synes at musikkopplevelsen fortjener den beste lydkvaliteten man kan få.
For å snu på spørsmålet er det stort sett hos ungdommen det er utbredt med utstyr som har muligheten for å spille av hi-rez.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:
Denne Smart Gain funksjonen normaliserer jo utgangsvolumet til hver låt. Det ER Loudness-war, bare på din egen maskin.
Normalisering er ikke det samme som loudness war. Normalisering gjør vanligvis ikke bruk av kompressor. Så lenge musikken ikke normaliseres inn i klipping av peakene vil ikke normalisering ødelegge noe som helst. Men som jeg sa: Den kan heller ikke redde en allerede dynamikkastrert utgivelse.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Anonym skrev:
For å snu på spørsmålet er det stort sett hos ungdommen det er utbredt med utstyr som har muligheten for å spille av hi-rez.
Det må du forklare/begrunne.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
roffe skrev:
Anonym skrev:
De bruker pc og selv det kjipeste interne lydkortet klarer 24/96 mens hifi entusiastene tviholder på redbook

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Anonym skrev:
roffe skrev:
Anonym skrev:
De bruker pc og selv det kjipeste interne lydkortet klarer 24/96 mens hifi entusiastene tviholder på redbook
For N'te gang: Jeg har ikke sagt at Redbook er noe mål, det finnes formater med langt bedre oppløsning, men enn så lenge er Redbook faktisk bedre enn de formatene musikken streames på eller ligger for nedlasting på på Internett.
Lydkort med 24/96 spiller ingen rolle så lenge musikken ungdommen foretrekker å lytte til er på tapskomprimerte formater med langt lavere kvalitet enn Redbook.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
For N'te gang: Jeg har ikke sagt at Redbook er noe mål, det finnes formater med langt bedre oppløsning, men enn så lenge er Redbook faktisk bedre enn de formatene musikken streames på eller ligger for nedlasting på på Internett.
Lydkort med 24/96 spiller ingen rolle så lenge musikken ungdommen foretrekker å lytte til er på tapskomprimerte formater med langt lavere kvalitet enn Redbook.
Men ser du ikke ironien at de som presumtivt er mest opptatt av HiRez (dvs audiofile) faktisk ikke har utstyr som kan spille det av? Og således selv er med på å forhindre utbredelsen av HiRez.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:
roffe skrev:
Men ser du ikke ironien at de som presumtivt er mest opptatt av HiRez (dvs audiofile) faktisk ikke har utstyr som kan spille det av? Og således selv er med på å forhindre utbredelsen av HiRez.
Jeg ser ikke at det er tilfelle at audiofile har dårligere PCer enn ungdom, men jeg er også kritisk til PC i lytterommet på grunn av viftestøy. Og om det skulle være tilfelle at ungdom har PCer som egner seg bedre for musikkavspilling i Hi-rez, så er jeg overbevist om at det kommer av at tilgjengeligheten av slike utgivelser er for dårlige, samt at man har brent seg før på plateselskapenes halvhjertede (og knapt nok det) Hi-rez-satsning på SACD og DVD-A.
Det ER litt ironisk at det mest utbredte avspillingsutstyret av Hi-rez lyd om man ser bort fra PC er Blu-ray, et hjemmekinoformat.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.274
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
.Marcus skrev:
roffe skrev:
Det er helt riktig at "Smart Gain" ikke kan redde noe som er ihjelkomprimert. De påførte skadene er åpenbare når noe slikt spilles ved siden av et spor med ekte dynamikk og begge har normalisert volum. Kastrert er ordet. Eller hærverk for den del.

"Smart gain" er ikke noen loudness war, snarere tvert imot. En innspilling som er mastret "hot" blir merket med at når den spilles, skal volumet ned med 8-9 dB. En innspilling som er mastret normalt får være i fred. Resultatet er at avspillingsvolumet normaliseres til et sted rundt -12-14 dBFS. (Edit: Standarden spesifiserer at pink noise i en kanal ved -20 dBFS skal avspilles ved 83 dB(C) som i filmindustrien. Dette har i praksis blitt til 89 dB.) Innspillinger med headroom får boltre seg, mens ihjelkomprimerte innspillinger får ligge der og dure for seg selv. Dette er nokså likt K-System som Bob Katz har foreslått, som igjen er basert på praksis med audionivåer i filmbransjen. Genialt, og tar fullstendig bort hele poenget med å mastre CDer for at de skal "låte høyt". Det gjør de ikke, de låter bare flatt.

Måten det fungerer på er forøvrig at hvert spor er merket både med et "album gain" og et "track gain". "Smart gain" betyr at når et spor spilles av i sammenheng med resten av albumet, beholdes volumvariasjon mellom de forskjellige sporene i albumet, men albumet som helhet normaliseres til samme nivå som andre album. Hvis sporet spilles av som enkeltstående sang, er det nivået på det ene sporet som brukes.

Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Replay_Gain og http://replaygain.hydrogenaudio.org/calibration.html.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Asbjørn skrev:
"Smart gain" er ikke noen loudness war, snarere tvert imot. En innspilling som er mastret "hot" blir merket med at når den spilles, skal volumet ned med 8-9 dB. En innspilling som er mastret normalt får være i fred. Resultatet er at avspillingsvolumet normaliseres til et gjennomsnittlig signalnivå et sted rundt -12 dBFS. Innspillinger med headroom får boltre seg, mens ihjelkomprimerte innspillinger får ligge der og dure for seg selv. Genialt, og tar fullstendig bort hele poenget med å mastre CDer for at de skal "låte høyt". Det gjør de ikke, de låter bare flatt.
Forstår, smart løsning! Denne typen funksjonalitet burde jo være standard i alle avspillingsprogrammer når det fungerer på den måten!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
roffe skrev:
nb skrev:
roffe skrev:
Jeg ser ikke at det er tilfelle at audiofile har dårligere PCer enn ungdom, men jeg er også kritisk til PC i lytterommet på grunn av viftestøy.
Forskjellen er at mens ungdom spiller av musikk fra PC bruker de audiofile cd spillere.

G

Gjestemedlem

Gjest
.Marcus skrev:
slowmotion skrev:

Relevans?
De fleste eldre har vært og er strålende fornøyd med et plastrack med CD-spiller, radio og en dobbel kassettspiller fra Sanyo eller Aiwa også.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
Jeg ser ikke at det er tilfelle at audiofile har dårligere PCer enn ungdom, men jeg er også kritisk til PC i lytterommet på grunn av viftestøy. Og om det skulle være tilfelle at ungdom har PCer som egner seg bedre for musikkavspilling i Hi-rez, så er jeg overbevist om at det kommer av at tilgjengeligheten av slike utgivelser er for dårlige, samt at man har brent seg før på plateselskapenes halvhjertede (og knapt nok det) Hi-rez-satsning på SACD og DVD-A.
Det ER litt ironisk at den mest utbredte avspillingen av Hi-rez om man ser bort fra PC er Blu-ray, et hjemmekinoformat.
De fleste audiofile har neppe PC/Mac tilkoblet hovedanlegget og har således ikke en gang muligheten til å avspille ypperste format der musikken er tilgjengelig i slikt format. En hvilkensomhelst tenåring har det om han vil (det vil han neppe, men det er en annen sak).

G

Gjestemedlem

Gjest
Anonym skrev:
Forskjellen er at mens ungdom spiller av musikk fra PC bruker de audiofile cd spillere.
Er det noe motsetningsforhold mellom å være ung og audiofil? Det går vel heller på teknologiske analfabeter som min bestemor vs. unge og velinformerte.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:

Tror dere at det er vanskelig for plateselskapene å tilby akkurat de samme digitale filene som fås fysisk på CD i en digital onlinebutikk?

Hvor er automatikken i at hvis plateselskapene velger en heldigital løsning uten fordyrende mellomledd i distribusjonsprosessen, så vil det tilbys komprimert musikk, og ikke originalformatet?

Hvor er automatikken i at hvis du kjøper et album digitalt, så får du ikke lov til å brenne den på CD og spille den i bilen?

Hvorfor er en bærbar musikkavspiller som kan spille av flere hundre album etter hverandre uten at du trykker på en eneste knapp, eller ofrer den en eneste tanke, mindre trafikksikkert enn å måtte fikle med CD-plater i bilen?

roffe skrev:
.Marcus skrev:
Sorry, dette er bullshit. Noen musikk finnes bare på kassett, noen filmer finnes kun på VHS. Det er helt klare paraleller mellom demografien du selv tilhører, som ønsker å beholde CD-mediet, og de eventuelle demografiene hvis ønsker var å beholde VHS/kassetter. Faktum er at for dagens ungdommer er det å samle på CD-plater helt hinsides, og selv i min omgangskrets får jeg rare blikk når jeg sier jeg har drøyt 200 plater i hylla.

Digital distribusjon kjenner ingen begrensning på formater. Det kan legges til rette for at du kan laste ned lavoppløste filer helt opp til DXD om du skulle ville det - på en svææææært enkel måte. Kjøper du en CD, så får du nettopp kun muligheten til å kjøpe en CD.

Jeg begynner å bli litt oppgitt på diskusjonssyklusen som har oppstått, kommer det ikke noe utover det som er sagt flere ganger allerede ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen.

Faktum er at en heldigital distribusjonsløsning, fortrinnsvis hvor forbrukeren kjøper digitale album og laster ned til disk, kan gjøres billigere og mer effektiv enn dagens utdaterte løsning med fysiske medier. Ikke bare øker digitalisering av distribusjon brukervennligheten med tanke på kjøp av musikk, men også utvalget forbrukeren kan velge i. Det er ikke lenger album som går ut av produksjon, for lagringsplass er såpass billig at svært lave kjøpstall av et enkeltalbum garantert kan forsvares okke som.

Jeg har på følelsen av at mange her har lyst på materiale med høyere oppløsning, uten at jeg har sett noen tester som viser entydig at høyoppløst over RedBook er best, på tross av oppfordring til å fremvise en slik test. Samtidig ønsker du, roffe, for å ta et eksempel, å beholde CD-distribusjon - selv om du mener formatet er utdatert og for dårlig sammenlignet med andre formater som kan vise til høyere og sikkert mer interessante tall for en audiofils øye(/øre?). Er det en ting digital distribusjon av musikk kan hjelpe til med, er det å drastisk øke antall album som er tilgjengelige i slike høyoppløste formater som etterlyses.

Det er klart det er negative sider ved å slutte å trykke opp nye CD-plater og gjøre distribusjonen heldigital, men dere er også svært svært flinke til å ikke ville se de positive sidene.
For å si det enkelt: Jeg tror ikke på plateselskapenes evne til å fokusere på lydkvalitet. Loudness war og lavoppløst MP3 som hoveddistribusjonsformat står for meg som et alt for sannsynlig lydkvalitetshelvete. I kontrast til det håper jeg CD lever lenge.

Jeg har bærbare MP3-spillere, streaming av FLAC til Squeezebox, iPhone, bil med CD-spiller uten aux-inngang. Kan du gi meg et nedlastingsformat som støtter alle disse avspillerne og som er vanlig benyttet til lovlig distribusjon av musikken?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
roffe skrev:
Dette er ikke først og fremst et forsvar for CD-platen, men et forsvar for den private musikksamlingen, enten det dreier seg om vinyl, CD, filbasert eller analoge spolebånd. Streaming representerer det flyktige konsumet. Samlet/lagret musikk representerer det varige.
Jeg har aversjon mot "bakgrunnsmusikk". For meg blir det lydforurensing i hverdagen. Spotify bidrar til slik "forbruk" av musikk.
Den private samling gjør det også lettere å finne frem til hva man liker. Det er nemlig ikke så lett å huske hva man skal lete etter der og da i et stort musikkbibliotek på nettet. Samtidig er det irriterende å stadig ikke finne det du søker.
Man får nok et mye mer personlig forhold til musikk samlet i en egen samling. Jeg ser frem til den dagen tilbudet av nedlastbar musikk i tapsfritt format faktisk kan erstatte cd.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Anonym skrev:
Er det noe motsetningsforhold mellom å være ung og audiofil?
Når en er ung har en ikke fått nok vrangforestillinger og tvangstanker til å komme inn under kategorien audiofil.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
roffe skrev:
Jeg har bærbare MP3-spillere, streaming av FLAC til Squeezebox, iPhone, bil med CD-spiller uten aux-inngang. Kan du gi meg et nedlastingsformat som støtter alle disse avspillerne og som er vanlig benyttet til lovlig distribusjon av musikken?
Det er da bare å konvertere filene det.

Distribueres f.eks. FLAC kan du enkelt konvertere til hvilket format du måtte ønske. WAV for å brenne CD-plater, høykvalitets MP3 for plassbesparende filer til iPhone og bærbare spillere. Kildefilen i FLAC kan enkelt streames til Squeezebox, som du allerede gjør.

Topp Bunn