Jeg spør igjen - hva i svarte har eldre musikkutgivelser med fremtidige distribusjonsmekanismer å gjøre? Tror dere at dresser kommer på døren og destruerer de CD-platene dere har nå, hvis distribusjon blir endret fra fysiske transportmedium til digitale transportmedium, av de samme digitale filene?
Er det noe
fundamentalt jeg ikke klarer å se her?
Tror dere at det er vanskelig for plateselskapene å tilby
akkurat de samme digitale filene som fås fysisk på CD i en digital onlinebutikk?
Hvor er automatikken i at hvis plateselskapene velger en heldigital løsning uten fordyrende mellomledd i distribusjonsprosessen, så vil det tilbys komprimert musikk, og ikke originalformatet?
Hvor er automatikken i at hvis du kjøper et album digitalt, så får du ikke lov til å brenne den på CD og spille den i bilen?
Hvorfor er en bærbar musikkavspiller som kan spille av flere hundre album etter hverandre uten at du trykker på en eneste knapp, eller ofrer den en eneste tanke,
mindre trafikksikkert enn å måtte fikle med CD-plater i bilen?
roffe skrev:
.Marcus skrev:
Det finnes sikkert de som synes det var forferdelig at CD-platene kom og tok over for kasetten, eller at DVD'en tok over for VHS'en.
Nei. Begge deler representerte en forbedring både i kvalitet og brukervennlighet i forhold til de formatene du nevner. CD vs vinyl er en annen diskusjon. Der raser jo diskusjonen om hva som låter best fortsatt.
Sorry, dette er bullshit. Noen musikk finnes bare på kassett, noen filmer finnes kun på VHS. Det er helt klare paraleller mellom demografien du selv tilhører, som ønsker å beholde CD-mediet, og de eventuelle demografiene hvis ønsker var å beholde VHS/kassetter. Faktum er at for dagens ungdommer er det å samle på CD-plater helt hinsides, og selv i min omgangskrets får jeg rare blikk når jeg sier jeg har drøyt 200 plater i hylla.
Digital distribusjon kjenner ingen begrensning på formater. Det kan legges til rette for at du kan laste ned lavoppløste filer helt opp til DXD om du skulle ville det - på en svææææært enkel måte. Kjøper du en CD, så får du nettopp kun muligheten til å kjøpe en CD.
Jeg begynner å bli litt oppgitt på diskusjonssyklusen som har oppstått, kommer det ikke noe utover det som er sagt flere ganger allerede ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen.
Faktum er at en heldigital distribusjonsløsning, fortrinnsvis hvor forbrukeren kjøper digitale album og laster ned til disk, kan gjøres billigere og mer effektiv enn dagens utdaterte løsning med fysiske medier. Ikke bare øker digitalisering av distribusjon brukervennligheten med tanke på kjøp av musikk, men også utvalget forbrukeren kan velge i. Det er ikke lenger album som går ut av produksjon, for lagringsplass er såpass billig at svært lave kjøpstall av et enkeltalbum garantert kan forsvares okke som.
Jeg har på følelsen av at mange her har lyst på materiale med høyere oppløsning, uten at jeg har sett noen tester som viser entydig at høyoppløst over RedBook er best, på tross av oppfordring til å fremvise en slik test. Samtidig ønsker du, roffe, for å ta et eksempel, å beholde CD-distribusjon - selv om du mener formatet er utdatert og for dårlig sammenlignet med andre formater som kan vise til høyere og sikkert mer interessante tall for en audiofils øye(/øre?). Er det en ting digital distribusjon av musikk kan hjelpe til med, er det å drastisk øke antall album som er tilgjengelige i slike høyoppløste formater som etterlyses.
Det er klart det er negative sider ved å slutte å trykke opp nye CD-plater og gjøre distribusjonen heldigital, men dere er også svært svært flinke til å ikke ville se de positive sidene.