Christian's kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Fulgt med her inne en stund (år). Fått så mange hyggelige tilbakemeldinger på rommet mitt, at jeg tenkte det var på tide med en liten tråd. Har vært aktiv på avforum i noen år og alltid vært lyd interessert og har et par byggetråder der. Veldig glad i film er jeg også, så når man endelig flyttet i enebolig i 2017 skulle det bli kino. Tok først et rom på rundt 13m2 og bygde med inwall ht og Arendal subber i et 7.1.4 system. Brukte et dreamscreen v6 lerret på 129". Etter hvert kom lysten på flere subber og jeg ende til slutt på 5 stk Arendal sub2. Jeg var i himmelen en stund og storkoste meg. Begynte skjønne hva kontroll i bassen betydde for lydkvaliteten i hele frekensresponsen og ble ganske "dreven" i REW etterhvert. Etterhvert som jeg ble godt vandt begynte lysten på bedre lyd i høyttalerne og DIY karrieren min var i gang. Lage delefilter var en bratt lærekurve, men viklet spoler og matchet kondensatorer som best jeg kunne. Ble veldig fornøy med lyden etterhvert helt til man fikk lyst til å teste SBA etter og ha hørt det. Lysten på en 3 seter recliner var også til stedet som gamle rommet var for smalt til, så når jeg bygde ny garasje ble snekkerboden flyttet ut dit og noen rom ble slått sammen til et større rom på ca 25m2 ferdig lydisolert. Handling av utstyr var igang fortløpende under byggingen som grovt sett tok et drøyt et år til jeg virkelig begynte bli fornøyd. Noe har kommet til i det siste, men begynner virkelig å bli fornøy med lyd og opplevelsen, så blir mye kos nå om dagen. Har fortsatt litt planer, men tenker jeg bare legger ut bildene Authentic tok for en liten stund siden.


    15.jpg
    2b.jpg
    10.jpg
    1.jpg
    4.jpg
    5.jpg
    7.jpg
    11.jpg
    12.jpg
    13.jpg
    18.jpg
    14.jpg
    22.jpg
    19.jpg
    21.jpg



    Rommet er dempet med 60cm hunton på bakveggen med 10 cm rockwool helt innerst mot veggen i fella. Totalt 70cm, mens sideveggene og tak i front er dempet ca 20cm med en blandig av rockwool og skumplater.Diffusjon rundt der man sitter. Alt er aktivt delt og drives med hypex fusion fa amper og crown itech 6000 til sub. Lyd og bilde går igjennom min gamle trofaste yamaha5100 prosessor. Bruker ikke noe kalibrering i yamahaen annet enn avstand og nivå siden jeg gjør alt manuelt i HFD programmet til hypex forsterkerne og i crown/minidsp software sammen med REW og Umik. Alle HT er DIY og stort sett alt uten om elektronikken. Det var det jeg rakk i denne omgang. Selskap kaller

    For dem som vil lese litt hvordan det låter var nylig Håvard og Tom fra stereo+ på et hyggelig besøk og lagde en reportasje av rommet. https://viewer.joomag.com/stereo-stereoplussno-10-2023/0163141001703847904/p16?short&
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Heftige saker ja, gøy å være naboen til eier av dette sinnsyke verket. Låter heftig og er nok det beste jeg har hørt med rimelig klare marginer. Bare bassen er ett helt kapittel for seg selv og man kan tro du skal inn for å blåse ut ørevoksen men dette er ikke slik bass. Derimot er det bass så ren og uten etterslep at man kan ved første lytt lure på om det ikke mangler noe, etter noen minutter går det jo opp for en at det bare er naturlig bass herlig intergrert i resten av lyden. Derimot når lydsporet er mixet med krutt og kuler blir man bare sittende måpende i stolen og man kan til tider bli litt utilpass når slagene til JW4 er på åttende slaget noe jeg følte på. Selve kinoen er ypperste klasse, her finner du ikke dårlige avslutninger alt er på millimeteren og nøye tilpasset slik at endelser er korrigert og pusset etter alle kunstens regler, husker jeg riktig så er side diffusorene bygget selv etter Svanø sine spesifikasjoner. Ser fram til mange flere demoer her og gleder meg til neste stunt eller upgrade som kommer. Now enjoy some movies 🎬
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Oii... Her var det mye positive tilbakemeldinger og likes. Veldig hyggelig! Takk! 😊

    Får bare si Godt nyttår til alle sammen. Litt treig i toppen nå, så kort innlegg 😅
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.469
    Antall liker
    35.298
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noe av det mest gjennomførte jeg har sett. Fantastisk 👍
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Ja får bare Takke igjen for hyggelige meldinger. Nesten så jeg får lyst til å legge hele byggetråden fra avforum her inne😊😅
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Hvorfor ikke? Ved bruk av gallerivisning så kan brukerne se hele prosessen på en oversiktlig måte, og kinoen din er utrolig gjennomført 😀
    Ja kanskje jeg skal ta jobben.😅 Burde jeg fortsette her eller legge inn på bygging av hjemmekino eller hva gruppen heter?

    Tusen takk for hyggelige ord🥰
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du fortjener all ros og heder for den kinoen din Christian. Du har gjort en formidabel jobb med oppbygging, smarte løsninger, utrolige akustikk tiltak, et ekstremt gjennomtenkt og utført høyttaler oppsett, som til slutt gar gitt deg en utrolig heftig kino 🏆
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Ja kanskje jeg skal ta jobben.😅 Burde jeg fortsette her eller legge inn på bygging av hjemmekino eller hva gruppen heter?

    Tusen takk for hyggelige ord🥰
    Du kan godt gjøre det her, og da samles alt i en tråd.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Skulle gjerne svart opp alle disse hyggelig kommentarene, men får bare si tusen takk for tilbakemeldingene! Blir litt rørt av det. Kjempe gøy etter mange måneder med bygging. Elsker jo å skape og bygge ting, men blir jo ekstra inspirert med så mye hyggelig meldinger og likes🤩😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Skulle gjerne svart opp alle disse hyggelig kommentarene, men får bare si tusen takk for tilbakemeldingene! Blir litt rørt av det. Kjempe gøy etter mange måneder med bygging. Elsker jo å skape og bygge ting, men blir jo ekstra inspirert med så mye hyggelig meldinger og likes🤩😊
    Tyder jo på at du er en mann med handlekraft og gjennomføringsevne. Vet jo om folk her inne som har holdt på i snart ti år og ennå ikke er ferdig.
    Kommer nok til å tigge om en audiens etter vært. Elsker ekstreme ting.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Tyder jo på at du er en mann med handlekraft og gjennomføringsevne. Vet jo om folk her inne som har holdt på i snart ti år og ennå ikke er ferdig.
    Kommer nok til å tigge om en audiens etter vært. Elsker ekstreme ting.
    Ja prøver bli ferdig når jeg holder på med ting. Hjelper jo godt at jeg har en kone som liker at jeg holder på med ting jeg liker, og vet at mye av det kommer henne og ungene til gode.😊

    Trenger neppe tigge på audiens hos meg. Elsker besøk og vise frem. Stort sett alltid hyggelig. Glad i kritikk og tilbakemeldinger er jeg også. Lærer fortere av det og kommer seg videre med galskapen. Du har jo et relativt voksent avansert system selv som jeg har prøvd å følge med på oppigjennom årene, men faller jo litt ut hvor du er osv med all den hyggelige kompis skrivingen deres😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Ja prøver bli ferdig når jeg holder på med ting. Hjelper jo godt at jeg har en kone som liker at jeg holder på med ting jeg liker, og vet at mye av det kommer henne og ungene til gode.😊

    Trenger neppe tigge på audiens hos meg. Elsker besøk og vise frem. Stort sett alltid hyggelig. Glad i kritikk og tilbakemeldinger er jeg også. Lærer fortere av det og kommer seg videre med galskapen. Du har jo et relativt voksent avansert system selv som jeg har prøvd å følge med på oppigjennom årene, men faller jo litt ut hvor du er osv med all den hyggelige kompis skrivingen deres😂
    Takk, det blir garantert hyggelig, og tror nok vi har mye felles å dele. Når det kommer til mitt oppsett, vet ikke hvor du slapp? vil jeg jo i all beskjedenhet si det funker bra. ;) Beryllium fra 500Hz og opp er eksplosivt. ellers er vel rommet en liten katastrofe estetisk..... latskap er vel svar på det.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Takk, det blir garantert hyggelig, og tror nok vi har mye felles å dele. Når det kommer til mitt oppsett, vet ikke hvor du slapp? vil jeg jo i all beskjedenhet si det funker bra. ;) Beryllium fra 500Hz og opp er eksplosivt. ellers er vel rommet en liten katastrofe estetisk..... latskap er vel svar på det.
    Tipper det blir hyggelig ja! Har hilst på deg en gang utenfor Horten messa med min far tror jeg. Knarfar. Gøy å dele og høre andres erfaringer ja, for å ikke snakke om og teste litt av dem på eget anlegg for og se om man liker det osv.

    Husker helt ærlig ikke hvor jeg datt av på tråden/anlegg ditt lenger. Prøvde for noen uker siden å lese litt, men fikk ikke sittet lenge nok til å finne noe annet enn ferie bilder og komentarer på det😅
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Wow, noe av det mest gjennomførte og kuleste jeg har sett. Stor tommel opp :cool: (y)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Tipper det blir hyggelig ja! Har hilst på deg en gang utenfor Horten messa med min far tror jeg. Knarfar. Gøy å dele og høre andres erfaringer ja, for å ikke snakke om og teste litt av dem på eget anlegg for og se om man liker det osv.

    Husker helt ærlig ikke hvor jeg datt av på tråden/anlegg ditt lenger. Prøvde for noen uker siden å lese litt, men fikk ikke sittet lenge nok til å finne noe annet enn ferie bilder og komentarer på det😅
    Et virrvarr av fjas kan man vel si.
    Hifisentralen har en genial funksjon. Øverst på sidene kan en velge "Se tråd i gallerivisning"
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Et virrvarr av fjas kan man vel si.
    Hifisentralen har en genial funksjon. Øverst på sidene kan en velge "Se tråd i gallerivisning"
    Ser ut som dere har det hyggelig og artig som jo uansett er det viktigste 😊

    Skal sjekke ut den funksjonen og se om det blir noe greie på det. Sikkert litt lettere nå som jeg har logget inn også😂
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Siden det virket som det var interesse for at jeg la ut byggetråden av rommet som jeg har på avforum her, så prøver jeg på det. Tenker jeg må ha med litt rundt gamle kinoen først siden byggetråden av nåværende rom egentlig hopper rett fra gammel tråd og over i ny.

    Noe skriverier kan nok bli litt uforståelig på grunn av at det er delvis svar på spørsmål fra andre osv, men vil ikke ta med spørsmålen de stiller da jeg føler jeg ikke har rett til å legge inn hva andre spør om og skriver. Blir det helt uforståelig får dere heller spørre, så skal jeg se om jeg husker eller finner svaret. Blir copy paste metoden, så jeg kanskje blir ferdig engang 😅

    På husken var gamle rommet 325x400cm stort med eget avlukke for projektor. Det var et 7.1.4 system med B&W inwall i vegger og tak med Arendal sound sub 2 subber. Podiet ble fylt med isolasjon og rommet under projektor var også fylt opp med isolasjon med over en meter dybde. Disse relativt små mengdene gjorde underverker for subbene. Frekvensresponsen ble flater og vannfallet gikk vesentlig mindre ut i tid. Etterhvert som jeg gikk fra to subber og opp mot fem stk perfekt fordelt fremme på gulvet ble Frekvensresponsen flatere og flater og lyden bedre å bedre.

    Hadde masse flinke hyggelige folk innom som kom med "kritikk" og gode tilbakemeldinger. Mange av dem er mine venner i dag.😊 Alltid prøvd og ta det til meg for å komme videre og ofte ble det bedre med tipsene jeg fikk og de gangene det ikke fungerte hadde jeg jo uansett lært noe nytt om rommet, Frekvensrespons eller utstyr.

    Noen bilder av gamle rommet sånn det så ut før DIY moroa startet.
    mørkere-1.jpg
    20200224_194836.jpg
    20200224_194733.jpg
    20200805_162422.jpg

    Var veldig fornøyd en stund og kost meg masse her nede. Også med familie og venner. Etterhvert som jeg fikk justert bedre og bedre lyd og den ble klarere og klarere begynte jeg og oppdage svakheter. Da spesielt i diskant på referanse volum. Når jeg hadde besøk av en som jobber i bransjen på en demo og han kommenterte komprimeringen i diskanten i tillegg begynte planleggingen på å teste litt bygging av høyttalere. Leste på elementer og viste jeg ville ha bånddiskant selv med de svakhetene de har med vertikal spredning som jo er litt teit i kino sammenheng. Uansett så bestilte jeg to AURUM CANTUS G3 diskanter og 8 stk DAYTON AUDIO RS180P woofere. Leste en del tilbakemeldinger på dayton elementene og fant ut at papp varianten skulle ha mer naturlig lyd enn alu membran, men litt dårlig på bass. Papp varianten har på papiret også en bedre frekvensrespons høyer opp og deler jo uansett mot sub for den dypeste bassen. Ble også bestilt endel filter komponenter og fikk et meter til å måle ut spoler og kondensatorerer av min far. Bygde kasser og test foregikk på gjesterommet med bare harde flater og drev med nærfelt målinger til å begynne med. Bygde om filter og styra. Var skikkelig gøy. Siden høyttalerene skulle felles inn i veggen slapp jeg å ta høyde for baffelsteppet og litt sånn, men ble endel fin justeringer på filtere når ht var montert i veggen for det. Litt bilder av prosjektet
    20200731_013614.jpg
    20200803_193809.jpg
    20200806_191241.jpg
    20200818_211311.jpg

    Dette ble så stort løft fra B&W høyttalerne at jeg bestilte elementer til resten av rommet også. Valget falt på AURUM CANTUS G2 på surround og atmos siden kortere bånd har litt bedre vertikal spredning. Fyrer bare noen bilder av prosessen uten noe mer om og, men.
    20200914_215223.jpg
    20200917_201247.jpg
    received_612521952775567.jpeg
    20201003_215635.jpg
    20201003_215737.jpg

    Atmos ble lagd med dreibar diskant for å kunne justere spredning og få lyden til å treffe sweetspot. Var utrolig fornøyd med lyden etterhvert som jeg fikk rattet det inn og rommet fungerte fantastisk til tross for sine beskjedene 13m². Så begynte lysten på subber bak lerretet. Fjerne det forstyrrende element trett og slett, så tanken på å bygge en SBA light kom i tankene. Bestilte noen dayton 12" som jeg faktisk bruker i dagens sba vegg og bygde noen provisoriske kasser. Fikk det egentlig ikke til å låte noe særlig, men det var min skyld da jeg var litt rask å kjørte gammel dirac kalibrering. 12" ble kastet ut og fortsatte litt med Arendal subbene til garasjen var ferdig bygd. Da var muligheten for å slå sammen noen rom til et større og få recliner på plass. Viste jeg ville ha SBA og testet rett før jeg reiv gamle kinoen med 6 stk 10" dayton rs270 satt som sba. Fungerte drit bra på mye, men mangler litt for mye i bunnen på noen scener til at jeg turte teste med 32- 64stk som isåfall var planen. Hadde blitt en alt for dyr brøler hvis det ikke hadde fungert da de nå koster ca 2500kr pr element. Bruker de 6 10erne i dagens fronter siden jeg likte lyden i dem.

    Da har jeg skrevet litt forhistorie til nåværende tråd jeg har på avforum, så tenker jeg neste innlegg starter fra begynnelsen av den byggetråden.

    Håper dette ble litt forståelig ihvertfall. "Livshistorien" til Christian 😅
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Flott rom du har! Imponerende når noen har både tid, plass, midler og evner til å gjennomføre det på en slik måte 😊
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Flott rom du har! Imponerende når noen har både tid, plass, midler og evner til å gjennomføre det på en slik måte 😊
    Takk for hyggelige ord! Er en hobby idiot og skulle nok hatt en diagnose.😅 Kjeder meg fort hvis jeg ikke har noe å gjøre. Spart opp over tid og har ikke noe super lønn som selger i butikk, men kjøper når/hvis jeg har råd når det er noe jeg har lyst på, og det ikke går utover andre viktigere ting. 😊
    Svært mye jeg har lyst på da som sikkert flere her inne😅
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Juni 8, 2022

    Ja som flere vet er jeg igang med ny kino. Går ikke veldig fort enda, men blir vel fart utover høsten. Rommet blir drøye 24m2 og måler ca 440x570cm.
    christian-kinorom1.jpg

    Tenkte jeg måtte starte ny tråd nå siden boden som er gamle kinoen må bygges ferdig først og det er her alt av elektronikk skal stå.
    Boden blir lagd med "rack" med egen dør bak alt utstyr for enkel kobling og litt lyd relatert lagringsplass.
    christian-kinorom2.jpg

    Rack blir åpent mot døren som går mot kinoen så man kommer lett til utstyr når man går inn i boden. Blir å lage eget koblingspanel til høyttalerene og legger opp til 9.x.6 i panelet med et par ekstra til eventuelle fremtidige formater. Fronter blir lagt opp med 3 sett ht kabler for aktiv deling og alle andre blir lagt opp med 2 sett kabler for muligheten til aktiv der også etterhvert. Kommer til å starte med et 7.x.4 system med SBA sub løsning. Blir 60cm isolasjon på bakveggen.

    Bilde av boden som skal kles med gips.
    christian-kinorom3.jpg


    Hjørnet til "racket" haver her
    christian-kinorom4.jpg


    Frontvegg kino.
    christian-kinorom5.jpg


    Fortsetter følger etterhvert som ting skrider frem.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Juni 16, 2022

    Liten oppdatering. Lagt opp litt bokser i boden og fått på plass rammen i veggen til tilkobling av høyttalerene. Bruker 25mm k-rør og trodde 100m skulle holde. Det gjorde det ikke. Siden jeg skal trekke 3 kabler i hvert rør kommer det nok til å gå rundt 400m høyttaler kabel.

    Vurderer å bruke 1.5mm2 ofc kabel, men er litt usikker på om jeg vil tape noe på så tynn kabel. Der jeg kjører passiv deling er det jo bare koble sammen flere kabler og der det blir aktivt fra start så blir det jo ikke mye belastning pr kabel tenker jeg, men blir kanskje mere motstand foreksempel? Bare komme med innspill 😅
    christian-kinorom6.jpg


    Er forøvrig 2 kino strømkurser pluss en felles for lys og div.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Jun 26, 2022
    Kommet litt videre med boden de siste dagene innimellom alt annet som skjer før ferien.
    christian-kinorom7.jpg



    Alltid spennende å se om man treffer på alle boksene når det blir så mange, men gikk igjen 😅
    christian-kinorom8.jpg



    Har også startet så vidt på veggen til "racket". Blir utrolig deilig å få full tilgang bak all elektronikk. Var utrolig tungt sånn det var i gamle kinoen hvor jeg måtte sitte på kne og lene meg over alt.
    christian-kinorom9.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn