CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Vel, hadde jeg vært ungkar hadde premier 140 stått i stua mi i morgen den dag!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du kan jo be om Premier 140 som forsinket medgift, Kjoenik.... ;-)

Ellers, Et godt nytt musikalsk år til dere alle sammen, kjære cj-frender.
    Hva med å samles om et felles nyttårsforsett, nemlig å holde liv i denne utmerkede tråden....?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Se det var tråden sin. I og med at det ikke er like lett alltid å få høre cj-produkter, kan forente krefter gi god hjelp på veien videre. I så måte har jeg et par spørsmål til det ærede kollegium:

1) Er det noen som har hatt anledning til å sammenligne MKII-utgaven av Premier 17 med førsteutgaven? Signifikant bedre eller mest annerledes?

2) Det er vanskelig å komme over brukererfaringer når det gjelder Premier 11s egentlige etterfølger: LP70S. Pressen har ikke akkurat løpt skoene av seg heller ( jeg kommer i farten bare på Colloms i HFN ), til tross for at den har vært på markedet en stund. Noen som har mer?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har selv bare hatt prem 17 LS1. Da nyutgaven kom, fikk den veldig bra kritikker, men det var vel relativt stor enighet om at den var mer annerledes enn bedre.
    Beklager, kan ikke hjelpe deg videre!
    mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har selv bare hatt prem 17 LS1. Da nyutgaven kom, fikk den veldig bra kritikker, men det var vel relativt stor enighet om at den var mer annerledes enn bedre.
    Beklager, kan ikke hjelpe deg videre!
                                      mvh
    Si ikke det, tkr. Du er jo nettopp en kar som med førstehånds erfaring kan si noe om en overgang fra Premier 10 til Premier 17. Hvis du har tid og ork til det.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Si ikke det, tkr. Du er jo nettopp en kar som med førstehånds erfaring kan si noe om en overgang fra Premier 10 til Premier 17. Hvis du har tid og ork til det.

Mvh
    Det tar ikke lang tid å skrive at prem 17 ls er vesentlig bedre, både mht dynamikk og oppløsthet enn prem 10. I tillegg så er det mye bedre lydstyrkeregulering på prem 17 ls, med mye flere trinn enn på prem 10. Potmeteret på prem 10 hadde også en tendens til spraking, som jeg aldri fikk helt vekk.
    mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takker for klare og presise svar, tkr. Det er gjerne den typen informasjon som en vakker dag gir det avgjørende puffet til å oppsøke og eventuelt bli huka på neste oppgradering. I tillegg er trolig Premier 17 allerede en klassiker.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker for klare og presise svar, tkr. Det er gjerne den typen informasjon som en vakker dag gir det avgjørende puffet til å oppsøke og eventuelt bli huka på neste oppgradering. I tillegg er trolig Premier 17 allerede en klassiker.
    Bare hyggelig! Det gjelder bare å huske på at ethvert nytt kjøp bærer kimen i seg til enda en ny oppgradering ;D
    mvh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig! Det gjelder bare å huske på at ethvert nytt kjøp bærer kimen i seg til enda en ny oppgradering ;D
                            mvh
    Du har så rett, så rett. Oppgraderinger av allerede velfungerende lydsystemer er - hvis en kan bekvemme seg til å stoppe opp for et aldri så lite sannhetens øyeblikk - rent og uforstilt begjær. Og begjærets vesen er at det vil ha mer. Altså bensin til bålet.

Men, og det er saktens alltid et men: cj lager jo så musikalske forsterkere! Og vi driver med dette for musikkinteressens skyld, ikke sant? Som jeg prøvde å få sagt i tråden om Sylvania 5751: Finnes det et skjæringspunkt for kurvene musikk og audiofili? Og jo, det gjør det nok, det er bare det at denne grenseverdien har en tendens til å flytte på seg. Jeg har kommet frem til at hvis en ikke kan sette seg ned og nyte musikken i fulle drag, med ro og glede, kan en like gjerne la være å jakte på oppgraderinger.

PS: cj har gitt meg mye ro og glede i flere år nå.

Mvh

svale

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Antall liker
    136
    Jeg har kommet frem til at hvis en ikke kan sette seg ned og nyte musikken i fulle drag, med ro og glede, kan en like gjerne la være å jakte på oppgraderinger.

PS: cj har gitt meg mye ro og glede i flere år nå.

Helt enig.

svale

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Antall liker
    136
    Hadde tenkt å selge min C-J Premier 140 fikk ikke den lyden jeg forventet, :(
    Men en prat med B.Kvanlid hos Motron ble det konstatert at det sto noen Sovtek rør med Svetlana stempel på, dette var årsaken mente Kvanlid.
    Jeg kjøpte 8 nye Svetlana rør,satte rørene i og lyden blre helt himmelsk har nå spilt en del timer å det blir bare bedre og bedre, ;D ;D er kjempe fornøyd. ;D ;D
    Det er viktig med gode originale rør og det er du garantert hos Motron.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Men en prat med B.Kvanlid hos Motron ble det konstatert at det sto noen Sovtek rør med  Svetlana stempel på, dette var årsaken mente Kvanlid.
    Jeg kjøpte 8 nye Svetlana rør,satte rørene i og lyden blre helt himmelsk har nå spilt en del timer å det blir bare bedre og bedre, ;D ;D er kjempe fornøyd. ;D ;D
    Godt å høre. Uten førsteklasses rør får en ikke benyttet potensialet i cj-produkter. Har selv vært uheldig både med 6550 og 5751 fra Kvanlid. Andre ganger har han skaffet fine rør til grei pris. Slik er det ofte i rørverdenen. Uholdbart for noen, spennende for andre. Rett som det er kommer de virkelig gode øyeblikkene, der hermetiske lydsignaler blir spill levende og fyller lytterens fantasi og forestillingsevne 100%.

Med ditt oppsett, saeman, skulle slike stunder stå i kø. Håper du får med deg riktig mange av dem i tiden fremover.

Mvh

Jokr

Fersking
    Ble medlem
    09.01.2007
    Antall liker
    0
    CJ hadde en annonse en gang med overskriften "Escape Audio Hell".... ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk for tipset! Mye snadder, og ikke minst et spennende intervju med en av mine favorittpianister.... :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    La også merke til at ART III hadde økt ørlite grann i pris... Spørsmålsstillingen må jo bli: Skal man kjøpe seg en flunkende ny bil, eller skal man gå for ny forforsterker? ;D
                    mvh

fibreist

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    2
    Hei!
    Til tkr vil jeg bare si,kjøp ny bil og en Audio Research Ref 3,så kommer du tørrskodd frem og bedre lyd i heimen enn dette blir det ikke!!!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    La også merke til at ART III hadde økt ørlite grann i pris... Spørsmålsstillingen må jo bli: Skal man kjøpe seg en flunkende ny bil, eller skal man gå for ny forforsterker? ;D
                    mvh
    ny preamp får min stemme. ;D

janhella

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Antall liker
    0
    Hei!
    Til tkr vil jeg bare si,kjøp ny bil og en Audio Research Ref 3,så kommer du tørrskodd frem og bedre lyd i heimen enn dette blir det ikke!!!
    Glem det CJ er og blir best 8)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Nå tenkte jeg egentlig ikke på meg selv. Synes faktisk at jeg har såvidt god matching i det jeg har at neste oppgradering nok heller blir på analogsiden enn på rørfronten.
    Min litt slitne Audi må nok også tyne seg gjennom et par monsuntider til her på vestlandet.
                                          mvh

Edit: Forøvrig: C-J`s best, fuck the rest

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Til de som bruker cjs nydelige Premier 10 eller 14 preamps...I disse forsterkerne brukes det 6gk5-rør, et rør som egentlig ble utviklet for TV-bruk, og som kan ha endel problemer med mikrofoni. Særlig RCA, som etter min mening produserte de rørene som gir best resultat, fikk aldri helt taket på dette problemet. Det eneste som hjelper er nennsom plassering og rørdempere. Cj leverer sine sedvanlige skrale gummivarianter, men nå kan også Duende Creatura levere dempere som passer disse rørene. Hos meg resulterte duende-ringene i fastere og mer impulsvillig (hehe...) bass, mer åpenhet og klarere avtegnede konturer. En ganske avsindig oppgradering for 520,- kr. Anbefales på det aller varmeste!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var interessant. Selv klarte jeg ikke å høre noen forskjell med og uten demperinger i det hele tatt.
    mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kanskje jeg rett og slett har større problemer med mikrofoni? Det eneste jeg har å utsette på preampen min, faktisk...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva har du den stående på ? Bruker sorbotaneføtter- innbiller meg at det hjelper.........
    mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den står på dempeputer fra Holfi, men skal få en Base-plattform når jeg setter opp det nye racket, som igjen skal stå på BCD-cones..

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.765
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Apropos ARC Ref 3 som er nevnt litt oppe i tråden:

Jeg sitter og gleder meg som en unge. Snakket med OMF, den snille, hyggelige mannen i går, og han skal bort en uke. Han tilbød meg å låne ARC Ref 3 en sin mens han er borte, og den kommer i hus nå i ettermiddag.

Jajamensann, en shootout C-J ART vs. ARC Ref 3 i stua mi! Kan livet bli bedre? Skal selvsagt rapportere! Har allerede stilt VTA 2 ganger, og vært inni RIAAen min og finstilt....
    mvh

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Må si meg enig med viktigheten av å bruke det beste som finnes av rørkvalitet til CJ forforsterkerene. Dette opplevde jeg med min Premier14, det samme med ACT2, og nøyaktig det samme med ACT2 Series2.
    Med ACT2 byttet jeg fra de originale rørene til selvimpoterte rør fra Russland. Dette hevet lydkvaliteten betraktelig, men så fikk jeg høre rørene som Peter/Audiofreaks brukte på sin egen ACT2, og dette var lydkvalitet i en ny klasse.
    Dette har vist meg viktigheten av å finne de riktige rørene.
    Rørene som Peter brukte var kjøpt fra Motron. Jeg ringte derfor til Brynjar og bestilte 6 komplette sett, bare for å være på den sikre siden. ;)
    Med disse nye rørene fra Motron forandret ACT2 seg fra å være en Mercedes til å bli en Ferrari. Alle parametre ble bedre, mye bedre.
    Så oppgraderte jeg til ACT2 Series2, og oppdaget at forbedringene som var gjort med ACT2 Series2 medførte at den spilte bedre enn den originale ACT2, rett ut av embalasjen, uinnspilt! Når så rørene fra Motron ble montert, ble sluttresultatet fullkomment. Alt i alt en lykkelig historie med litt lærdom for min del.

CJ rules! :D

Endre

Men en prat med B.Kvanlid hos Motron ble det konstatert at det sto noen Sovtek rør med  Svetlana stempel på, dette var årsaken mente Kvanlid.

svale

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Antall liker
    136
    Har også byttet rør i premier 16 til simens Cca rør det er det beste jeg noen gang har hørt i premier 16. :)
    Ja rør er utrolig viktig ikke spar på kronene når det gjelder rør dette har du igjen for med en bedre lyd. ;)
    Og kjøp originale rør det er det viktigste av alt betal heller noen kroner ekstra å vær sikker på hva du får.
    Motron har peiling på dette. ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da er det på tide å melde seg inn, førstkommende søndag eller neste uke får jeg meg en PV-10 AL, min Cayin ble solgt idag. Så spent, så spent :D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nå ble det stille i denne tråden. Anyways; etter noen timers testing med pv-10 al, kan jeg vel fatte meg i korthet og si at denne pre'en var akkurat det jeg trengte. De spor som var av pågåenhet i presens og et trangt og pågående lydbilde, har forsvunnet som dugg for solen, her er det bare varme, trillende toner og ren, skjær musikkglede. Som impulse også fortalte meg, cj har en særegen evne til å få instrumenter til å bare låte helt riktig, de bare kommer ut av veggen med den største naturlighet. akkurat sitter jeg og gleder meg over en gammel 80-talls innspilling, og det er bare helt riktig. Det synger litt en sjelden gang i høyttalerne fra rørene, så nye demperinger bestilles i morgen. I mellomtiden har jeg fått satt på noen gode sorbothane-føtter jeg hadde liggende, kan ikke huske å ha hørt et apparat la seg påvirke av underlaget så latterlig lett. Montering av nettbrønn kommer også etterhvert. Nei, dette var en god stund siden sist, men akkurat nå er jeg veldig lykkelig med lyden, gud så deilig :D

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Og dermed satte guttene i gang med å selge preampene sine. I'm bewildered!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehe..Er det meg du sikter til nå, Awe? Jeg er og blir cj-mann, vet du. Her skal det oppgraderes til Premier 17, nemlig...:)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hehe..Er det meg du sikter til nå, Awe? Jeg er og blir cj-mann, vet du. Her skal det oppgraderes til Premier 17, nemlig...:)
    Og bedre hender kan vel knapt en cj-klassiker havne i. Det var stor stas, impulse. La meg få stille først i gratulantenes rekker. Også jeg går og sjesser på en slik en om dagen. Flaks det, for da får jeg førstehånds rapport, håper jeg, fra en pasjonert Premier 10-bruker.

Mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Spennende Impulse!

Og gratulerer MaHa!
    Kjenner igjen det du beskriver, helt herlig, det bare låter riktig, ikke sant... :)

Da jeg pakket skipssekken og dro til sjøis, satte jeg sovtek rør i forsterkeren, i tilfelle forsterkeren skulle bli stående på i uker i strekk i min påpasselighets fravær.
    Etter å ha kommet hjem, lyttet i noen dager, følt at noe av magien manglet, satte jeg inn svetlana winged C EL34, RCA black plate (6SN7GTB) Telefunken 12AX7, og RCA 12AU7. Samtykker 100% med alle dem som tidligere i tråden har skrevet om viktigheten av gode rør!

MaHa, jeg har CAV 50, og jeg sendte en mail til CJ angående montering av nettbrønn, og svaret deres var vel omtrent "Well, if that makes you happy....". De kunne ikke høre noen forbedring av lyden.
    Kan hende det forholder seg anderledes med PV10...? Send dem en mail før du bruker penger som du kunne brukt på deilige NOS-rør!

Et spørsmål til alle:

Har et annet par RCA 6SN7GTB hvor det ene rører er noen mm høyere enn det andre (som er likt de som står i nå). Røret som er høyere har en litt mer orange farge på embalagen. Har lest et eller annet sted at disse rørene finnes i "short", "medium", og "long",-plate.

Er det noe problem å bruke disse rørene sammen?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kjoenik, jeg vet lite om disse rørenes forskjellige karakteristika, men på generelt grunnlag ville jeg definitivt anbefalt å bruke identiske rør sammen. En telefon til Brynjar Kvanlid kan nok gi deg mer utfyllende svar.
    Ellers er jeg litt overrasket over responsen du fikk hos cj. Er disse gutta, som står bak utviklingen av noen av de fremste forsterkere verden har sett, virkelig ikke i stand til å høre forskjell på standard og en virkelig god netttkabel? Utrolig!Her må det ligge noe annet under . Hos meg har selv hifi-noviser (og deres koner) bemerket hva som skjer, mer åpenhet, mer rom, større ro og bedre bass. Men for all del, det er en fri verden. Har man en så god preamp, skal man bruke penger på god nettkabel OG deilige NOS-rør....;-)

Og til deg, awe, du skal selvfølgelig få en fyldig lytterapport så fort det lar seg gjøre! Det jeg har hørt til nå (ikke i mitt oppsett) tyder på at det er en vesentlig oppgradering. Man lar jo ikke en P 10 forsvinne ut av huset uten at det er tilfellle! ;-)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nei, skulle jo nesten tro det ikke var noen vits i å bytte kabel, da. Men, du skulle ha sett den originale som sitter på, den unner man ikke engang en lykkelig ghettoblaster-eier. Sitter allerede i noen Rca Cleartop som har gått ca 200 timer, de funker de, fikk også med noen nye Jan Philips rør.
    Ettersom en viss bruker som begynner på i og slutter på mpulse har god erfaring med den samme preen og nettkabelbytte, så blir det nok til det. Takker uansett for innspill, kjoenik. Ang. rørene med ulik lengde, der kan nok de fleste komme med et bedre svar enn meg, som nevnt feks Brynjar ;)

Spennende Impulse!

Og gratulerer MaHa!
    Kjenner igjen det du beskriver, helt herlig, det bare låter riktig, ikke sant... :)

Da jeg pakket skipssekken og dro til sjøis, satte jeg sovtek rør i forsterkeren, i tilfelle forsterkeren skulle bli stående på i uker i strekk i min påpasselighets fravær.
    Etter å ha kommet hjem, lyttet i noen dager, følt at noe av magien manglet, satte jeg inn svetlana winged C EL34, RCA black plate (6SN7GTB) Telefunken 12AX7, og RCA 12AU7. Samtykker 100% med alle dem som tidligere i tråden har skrevet om viktigheten av gode rør!

MaHa, jeg har CAV 50, og jeg sendte en mail til CJ angående montering av nettbrønn, og svaret deres var vel omtrent "Well, if that makes you happy....". De kunne ikke høre noen forbedring av lyden.
    Kan hende det forholder seg anderledes med PV10...? Send dem en mail før du bruker penger som du kunne brukt på deilige NOS-rør!

Et spørsmål til alle:

Har et annet par RCA 6SN7GTB hvor det ene rører er noen mm høyere enn det andre (som er likt de som står i nå). Røret som er høyere har en litt mer orange farge på embalagen. Har lest et eller annet sted at disse rørene finnes i "short", "medium", og "long",-plate.

Er det noe problem å bruke disse rørene sammen?

plinius

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    92
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Til de som bruker cjs nydelige Premier 10 eller 14 preamps...I disse forsterkerne brukes det 6gk5-rør, et rør som egentlig ble utviklet for TV-bruk, og som kan ha endel problemer med mikrofoni. Særlig RCA, som etter min mening produserte de rørene som gir best resultat, fikk aldri helt taket på dette problemet. Det eneste som hjelper er nennsom plassering og rørdempere. Cj leverer sine sedvanlige skrale gummivarianter, men nå kan også Duende Creatura levere dempere som passer disse rørene. Hos meg resulterte duende-ringene i fastere og mer impulsvillig (hehe...) bass, mer åpenhet og klarere avtegnede konturer. En ganske avsindig oppgradering for 520,- kr. Anbefales på det aller varmeste!
    Jeg er litt skeptisk til demperinger på rørene. Har Duende demperinger som jeg har benyttet på min Premier 17LS2. Synes de tar litt av "livet" i musikken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn