Clas Ohlson 25 meter interconnect under lupen.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Herregud, mann, det der er jo dyre kabler ;D
De jeg bruker er slike som brukes til installasjon i studioer, dvs. slike som ligger i vegger og gulv og ikke mikrofonkabler. Mine er mye tynnere ;D ;D ;D Like tynne som lakrissnorene fra Clasern og slike som følger med diverse apparater som standard.
De har en helt annen skjerming enn lakrissnorene og mikrofonkabelen, dog. De er nemlig ikke beregnet til å kobles til og fra, og kveiles opp og slenges i kasser og slikt noe. De skal kobles opp og der skal de være til studioet brenner ned (eller noe slikt) ::)

mvh trondkj

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Må jo innrømme at jeg synes dette er en morsom tråd,
og jeg håper moderatorene ikke sletter noen poster.

Når det gjelder terminering er jeg forundret over at
så få ( jeg tror i hvert fall at ikke mange gjør det)
lodder kabler direkte i forsterkere/høytalere.

;)
Har tidligere loddet direkte, for å få minst mulig loddinger i siganalveien, må vel si at jeg opplevde forskjellen som svært liten, men dårligere ble det ikke. :)

kabler ja.. har vel også erfart å høre forskjeller, her går det i diy sølv bomull og linolje, ;D Dette koster ikke all verden, nok av andre ting å putte penger i, som har bedre kost/ytelse faktor IMHO

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Vel, nå er lakrisen handlet inn. Og det er ikke småtterier må vite:
  • Low loss LDPE dielectric
  • 99.99% Oxygen free copper (OFC)
  • 24K Gold plated Connector

25 meter av godsakene. Og den kan brukes til HI-FI (Ja det står det, så ikke kom her å diss kabelen min) DVD, tuner, TV, AMP og VCR.

Kanskje jeg starter en hands-on tråd i tech hjørnet når jeg kommer igang med seriøse målinger på sakene.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Vel, nå er lakrisen handlet inn. Og det er ikke småtterier må vite:
  • Low loss LDPE dielectric
  • 99.99% Oxygen free copper (OFC)
  • 24K Gold plated Connector

25 meter av godsakene. Og den kan brukes til HI-FI (Ja det står det, så ikke kom her å diss kabelen min) DVD, tuner, TV, AMP og VCR.

Kanskje jeg starter en hands-on tråd i tech hjørnet når jeg kommer igang med seriøse målinger på sakene.
Vel, jeg trengte 2x10m av samme kabel i går, til bakhøyttalerne i mitt surround/SACD oppsett. Da hadde jeg valget mellom å bruke 7 helaftener på Bagatelle på strekket, eller å bruke en bagatell på strekket. Det ble Clas Ohlsson, og bord i restauranten er bestilt!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Pengvim skrev:
Brianh skrev:
Da kan du sikkert forklare hvorfor lydbildet ikke blir stort større enn en ert en halv meter over stuegulvet med CO imens det blir et stort bredt og dypt lydbilde med en ordentelig kabel ? Ja dette har jeg prøvet hjemme mange ganger og kom ikke og innbille meg at bredde og dybde i lydbildet skyldes placebo..Med mine Synergistic kabler får jeg en surround lignende effekt på lyden imens med CO INGENTING annet enn et lydbildet med størrelse som sagt med en ert. Har prøvet mange kabler hjemme og det er nettopp effekten av et bredt og dypt lydbilde som er grunnen til at jeg har landet på Synegistic. (også de blå lysene da) ;D
akkurat det samme har jeg opplevd. ikke samme merke da men. Nordost var det jeg hadde sånn sammenligningstest med.. ;)

hører mer forskjell på signalkabel enn ht-kabel syns jeg. er det bare meg?
Jo mer transparang eller gjennomsiktig en signal kabel er, jo større betydning får HT kabler, det er hvertfall min erfaring..
Shit inn = shit ut...... Noen som fremdeles ikke har fattet dette.? ;D

Har en 0,75m Monster Interlink 200 high performance "balanced" configuration shielded audio interconnection cable, som den så flott heter..
Aner ikke åssen den måler, men den låter rett å slett så ille at musikken detter helt sammen, helt tragisk å bruke den i mitt system hvertfall.!
Men siden det er så mange som har vesentlig bedre anlegg enn meg, så ønsker jeg å bytte denne i en "cirkus" kabel, siden ingen av dere hører forskjell på kabler likevel, så kan vi bytte uten mellomlegg..
Send meg gjerne en PM så ordner vi bytte der..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg ønsker å lære litt, så jeg håper noen kan gi meg en grei forklaring på mine spørsmål..

Jeg har hatt høyttalere der elektronikk spiller mindre rolle, uansett åssen kabler og elektronikk som ble koblet opp, så låt det like ille..
Billigere høyttalere enn dette, var mye mer analytisk og en liten kabelstump eller bytte av elektronikk ga meg enten musikk eller mareritt..

Også på forsterkere så har jeg opplevd det samme, de hadde en så sterk klangsignatur at alle høyttalere låt omtrent likt..

Hvordan kan dette måles, kontra høyttalere eller forsterkere som er gjennomsiktige eller analytiske, der veldig små variasjoner på selv kabler eller underlag på elektronikk og høyttalere spiller en større rolle.?
Det er en faktor opp i alt dette som jeg mener ikke er målbart, dette med analytiske eller ikke-analytiske komponenter/høyttalere..
På ikke-analytiske høyttalere/komponenter så spiller faktisk kabler en mindre rolle, dette har jeg erfart selv, men på analytiske komponenter/høyttalere så er det himmel eller helvete med gode/dårlige kabler, samme med gode/dårlige underlag..
Et enkelt svar på åssen dette kan måles..

Et enkelt svar på hvorfor kabler har lite/ingen betydning sammen med noen komponenter/høyttalere, og hvorfor kabler er himmel/helvete sammen med andre komponenter/høyttalere..

K

kbwh

Gjest
En "analytisk" høyttaler klinger ofte målbart lyst. En signalkabel med høy nok kapasitans vil hjelpe noe på den gale klangbalansen om boksene den kopler sammen lar det bety noe. Dette er den enkle forklaringen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Valentino skrev:
En "analytisk" høyttaler klinger ofte målbart lyst. En signalkabel med høy nok kapasitans vil hjelpe noe på den gale klangbalansen om boksene den kopler sammen lar det bety noe. Dette er den enkle forklaringen.
Dette er feil, de høyttalerene er langt fra lyse i klangen..
Det er heller ikke klangbalansen jeg er ute etter, men hvorfor har man lydbilde som "mono" og lyden kommer lett hørbart rett ut av høyttalerene, mens andre kabler får høyttalerene til å forsvinne.?
Er dette også målbart.?
Hvor stort lydbilde du kan få med kabler, eller hvor smalt lydbilde, er dette målbart.?
Hvordan måler man slikt.?

Hvordan kan man måle om en kabel får fiolinen til Arve Tellefsen til å låte som en Stradivarius eller kattemjau.?

Hvordan kan man måle at en kabel kan få samme oppsett til å spille dunk-dunk under 100hz med den ene kabelen, mens den andre kabelen spiller musikk under 100hz.?
Jeg tror (vet) at det er mange som bare har dunk-dunk under 100hz og liker dette, men jeg vil at musikken skal leveres fra A til Å, dette klarer ikke jeg uten gode kabler som er matchet til komponenter og høyttalere, foreløpig kun levert via dyre kabler i alle mine oppsett..

Jeg har utrolig mange spørsmål om dette med kabler og målinger, hvordan dette innvirker på musikken og hvorfor noen av oss har STORT behov for å matche kabler til resten av komponenter for å få frem det aller viktigste, musikken levert i heimen så nærme virkeligheten som mulig..

N

nb

Gjest
Rotekroken skrev:
Det er heller ikke klangbalansen jeg er ute etter, men hvorfor har man lydbilde som "mono" og lyden kommer lett hørbart rett ut av høyttalerene, mens andre kabler får høyttalerene til å forsvinne.?
Er dette også målbart.?
Hvor stort lydbilde du kan få med kabler, eller hvor smalt lydbilde, er dette målbart.?

Hvordan kan man måle om en kabel får fiolinen til Arve Tellefsen til å låte som en Stradivarius eller kattemjau.?

Hvordan kan man måle at en kabel kan få samme oppsett til å spille dunk-dunk under 100hz med den ene kabelen, mens den andre kabelen spiller musikk under 100hz.?
Om noen skal ta spørsmålene dine seriøst er det kanskje en idé å prøve å bevare proprosjonene en smule?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
nb skrev:
Rotekroken skrev:
Er dette også målbart.?

Om noen skal ta spørsmålene dine seriøst er det kanskje en idé å prøve å bevare proprosjonene en smule?
Er mine beskrivelser så vanskelig å forstå.?
Du har vel såpass med erfaring at dette ikke er fremmed for deg.?
Har utdypet mine spørsmål veldig godt, men jeg venter fremdeles på at noen kan forklare meg en måte å måle dette på..
Om dette ikke er målbart, hva i svarte er det dere skal måle da.?
Lengder og motstand i en kabel spiller da for svarte ikke musikk.!
Har dere ikke en skikkelig måte å måle slikt på, så ser jeg målinger som totalt bortkastet, da er det faktisk bare ØRENE igjen som er viktig.!

Om noen kan forklare meg målemåter og metoder for å finne ut en del av mine spørsmål, så vil jeg gjerne lære og jeg vil samtidig spare enormt med penger på å finne andre kabler som er bedre enn de jeg har..

Jeg bruker ørene til å lytte med, jeg er ikke ute etter å lage problemer for målemafian, men jeg vil vite og jeg vil lære..
Har 21 år erfaring med Hi-Fi og i alle år har jeg brukt ørene, det har foreløpig kostet meg enorme summer i kabler, om dere kan vise meg veien til nirvana for mye mindre penger, så er jeg villig til å lære og spare penger..

Forklar også denne her, om det er mulig..
En kabel låter "mørk-klingende" og har en holografi av en annen verden..
En kabel låter "lyst-klingende" og har en "mono" type holografi..
Hvordan kan den "mørke" kabelen som antagelig har en større motstand og måler elendig, låte så ekstremt mye bedre holografisk sett.?
En annen kabel med "mørk-klingende" signatur låter verre enn begge de ovenstående, måler sikkert ikke bra denne her heller, men den koster faktisk like mye som begge de andre kablene til sammen..
Så jeg er slettes ikke uenig at kabler til tider kan være en stygg affære for lommeboka, det er også derfor jeg vil lære mer om dette, men det må være noen form for målinger som er reelle og ikke bare piss som mye av dette som kommer frem i lyset via målemafian, jeg vil ikke på noen måte bli lurt, så her trengs det skikkelig med kjøtt på beinet, ikke bare vage bemerkninger og stygge bortforklaringer..

Jeg håper at dere forstår mine poenger her, prøv også å ha et åpent sinn og la tvilen komme meg til gode..

K

kbwh

Gjest
Dersom man skal bruke ørene må man forsikre seg om at det bare er ørene man bruker. BMan må lytte blindt.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Valentino skrev:
Dersom man skal bruke ørene må man forsikre seg om at det bare er ørene man bruker. BMan må lytte blindt.
Vet ikke helt hva du bruker når du lytter på musikk, men om du ikke har prøvd å bruke ørene, så anbefales det på det varmeste ;D

Interiør er langt fra min greie, vet at det er andre som kan dette mye bedre enn meg ;)
Mitt anlegg er plassert der det låter best, det er stablet sammen noen komponenter som låter bra sammen, kabler er kjøpt etter egne ører og er skult bak anlegget, dette er LANGT fra et vakkert syn.!
Så, din påstand om at man må lytte blindt, ja, det ser jo ut som et takras om jeg åpner øynene.!!
I ca 15 år har jeg lært meg til å lytte på musikken, det er nok ingen som blir utlært på dette punktet, men etter 15 år så høster man litt erfaring og har lært litt om dette med å bruke ørene..
Men jeg tar gjerne imot tips og råd til å bli enda flinkere til å lytte..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.800
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
Vet ikke helt hva du bruker når du lytter på musikk, men om du ikke har prøvd å bruke ørene, så anbefales det på det varmeste ;D
...
Et dilemma for de fleste av oss er at mellomrommet mellom ørene har en tendens til å overstyre fortolkningen av det som faktisk treffer øret (konverteringen fra vibrasjoner i luft til nerve impulser er forøvrig hverken tapsfri eller lineær).

mvh
KJ

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
Jaggu var det mye fornuftig som ble sagt her i dag..
Mange spørsmål som er besvart også gitt.! :p
Jeg forstår ikke spørsmålene dine, og dermed blir det vanskelig å svare på dem. Du postulerer at det er mangt ved kabler som ikke kan måles, og at det er vanskelig å skille lyst og mørktlydende kabler fra hverandre på et slikt grunnlag, siden du har stått overfor mange divergerende resultater med ulike kabler.

Javel.

Jeg kan ikke annet enn gratulere med at du har fått satt sammen et anlegg som spiller godt!

Forøvrig er jeg meget interessert i utfallet av målingene av 25m Claes Ohlsson!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Soundproof skrev:
Rotekroken skrev:
Jaggu var det mye fornuftig som ble sagt her i dag..
Mange spørsmål som er besvart også gitt.! :p
Jeg forstår ikke spørsmålene dine, og dermed blir det vanskelig å svare på dem. Du postulerer at det er mangt ved kabler som ikke kan måles, og at det er vanskelig å skille lyst og mørktlydende kabler fra hverandre på et slikt grunnlag, siden du har stått overfor mange divergerende resultater med ulike kabler.

Javel.

Jeg kan ikke annet enn gratulere med at du har fått satt sammen et anlegg som spiller godt!

Forøvrig er jeg meget interessert i utfallet av målingene av 25m Claes Ohlsson!
1.) Hvordan måle om en kabel kan gi et stort eller lite holografrisk lydbilde.?
Siden du ikke klarer å lese alt jeg har skrevet, så får vi ta ett og ett punkt, ikke fatter jeg åssen slike som deg kan lese målinger, når du ikke klarer å få satt sammen alle mine inntrykk og erfaringer, for jeg sliter med å lese målinger.!
Det er da eksktremt mye lettere å lese tekst enn målinger, hvertfall for min egen del..

2.) Takk.. Har brukt 7 år på å finne rette komboen her jeg bor nå, så det er ikke noe som har skjedd over natta..

3.) Det er jeg også..
Men åssen kan man måle dette.?
Hva slags målemetoder brukes for å finne ut om en kabel spiller musikk og den andre kattehyl.?

PS: stiller gjerne anlegget mitt til disposisjon når tiden er inne for lydmessige inntrykk av målinger, bruker bare en signal kabel og det er enkelt å skifte bare det ene settet..

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Rotekroken, jeg tar absolutt dine henvendelser alvorlig.

Holografi.

Jeg har gjort en god del eksperimenter med diskantfasetweaking. Yes, langt ord, men morsomt å holde på med.
Har du noensinne opplevd følgende: det virker som om lydbildet, med to høyttalere, plutselig har hoppet ut av høyttalerlinjen og frem mot deg, enten balansert eller vektet mot den ene eller den andre siden?

Roger Waters leker med dette i Amused to Death. Om du har anlegget riktig innstilt så vil du oppleve at det er lyder fra "surround effektene" han har lagt inn som kommer fra punkt langt til høyre eller venstre, og langt foran høyttalerlinjen. (Linjen som kan trekkes mellom høyttalerne). Merk: med to høyttalere.

Dette er et resultat av projisert diskant. Det samme skjer i et lite halvsekund om du har tv-surround og veksler kanaler på Get-boksen. Har du satt det opp for multi-kanals avspilling så vil du oppleve at lyden synes å være ute i rommet, rundt deg, før den samler seg der "den skal være." Dette skyldes faseforvrengning.

Og dette er det morsomt å leke med. Holografi er som oftest et produkt av at lydbildet er åpnet vha en rikere diskantgjengivelse.
Jeg pleier bruke Guilinis Bruckner 9 innspilling, adagioen, som en grei måte å "måle" hvor holografisk et anlegg spiller. Om kildene ikke er skikkelig 3-dimensjonale, ordnet i høyde og bredde, og om det ikke lyder som om musikken OGSÅ kommer fra punkter godt til venstre og høyre for høyttalerne, så er anlegget dårlig balansert.
For den innspillingen kan slå ned vegger og åpne 30 meter fra deg til høyttalerne.

Men min erfaring er at man kan gjøre dette langt enklere med EQ enn med kabler. Og når kabler tillegges den ene eller andre egenskapen i så måte, så skyldes det forvrengning av diskanten.

>Det er min teori.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Har dere ikke en skikkelig måte å måle slikt på, så ser jeg målinger som totalt bortkastet, da er det faktisk bare ØRENE igjen som er viktig.!
det som er verre enn å lytte med øynene er de folkene som kjøper seg svinedyre anlegg og har en 10-20 cder med god lyd (som da selvfølgelig er alt de hører på). det er jo trist.. ::) føl dere fornærmet om dere er blant dem!

diskantfasetweaking høres litt morsomt ut. hvordan gjør man det?

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:

Holografi.

Jeg har gjort en god del eksperimenter med diskantfasetweaking. Yes, langt ord, men morsomt å holde på med.
Har du noensinne opplevd følgende: det virker som om lydbildet, med to høyttalere, plutselig har hoppet ut av høyttalerlinjen og frem mot deg, enten balansert eller vektet mot den ene eller den andre siden?

Roger Waters leker med dette i Amused to Death. Om du har anlegget riktig innstilt så vil du oppleve at det er lyder fra "surround effektene" han har lagt inn som kommer fra punkt langt til høyre eller venstre, og langt foran høyttalerlinjen. (Linjen som kan trekkes mellom høyttalerne). Merk: med to høyttalere.

Dette er et resultat av projisert diskant. Det samme skjer i et lite halvsekund om du har tv-surround og veksler kanaler på Get-boksen. Har du satt det opp for multi-kanals avspilling så vil du oppleve at lyden synes å være ute i rommet, rundt deg, før den samler seg der "den skal være." Dette skyldes faseforvrengning.

Og dette er det morsomt å leke med. Holografi er som oftest et produkt av at lydbildet er åpnet vha en rikere diskantgjengivelse.
Jeg pleier bruke Guilinis Bruckner 9 innspilling, adagioen, som en grei måte å "måle" hvor holografisk et anlegg spiller. Om kildene ikke er skikkelig 3-dimensjonale, ordnet i høyde og bredde, og om det ikke lyder som om musikken OGSÅ kommer fra punkter godt til venstre og høyre for høyttalerne, så er anlegget dårlig balansert.
For den innspillingen kan slå ned vegger og åpne 30 meter fra deg til høyttalerne.

Men min erfaring er at man kan gjøre dette langt enklere med EQ enn med kabler. Og når kabler tillegges den ene eller andre egenskapen i så måte, så skyldes det forvrengning av diskanten.

>Det er min teori.
Så det er forskjell på kabler da ? Siden dette skyldes forvrengning av diskanten så må jo enkelte kabler vrenge mer enn andre......hvordan måler du det da ??? Snedig at du nevner Amused to Death. Stor forskjell mellom kabler på hvor bikkja sitter. Med noen kabler så sitter den like ved siden av høyre høytaler, med ordentlige kabler så befinner den seg langt nede i hagen til naboen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Soundproof skrev:

Holografi.

Roger Waters leker med dette i Amused to Death. Om du har anlegget riktig innstilt så vil du oppleve at det er lyder fra "surround effektene" han har lagt inn som kommer fra punkt langt til høyre eller venstre, og langt foran høyttalerlinjen. (Linjen som kan trekkes mellom høyttalerne).

>Det er min teori.
Absolutt morsomt å lese om dine egne erfaringer, takk for at du deler dem med oss andre..

RW sin Q-sound er en greie som funker i de fleste oppsett, noen litt bedre enn de andre, men likevel så er dette en slags "feilfase" greie som han har holdt på med..
Artig plate og jeg bruker den til å lytte til den en gang i blant, spesielt stemmen til RW når han prater i mono og når hu frøkna der hyler for full hals, når du får med deg "koret" i bakgrunn (folkemengden) og en del annet som jeg setter pris på..
Har hatt "Gold" versjonen siden 1993 og den har blitt flittig spilt, ikke pga effektene, men pga musikken..

Men så å si alle innspillinger gjort etter WW2 er såpass bra at du ikke hører musikken fra høyttalerene, det er ikke bare spesielle innspillinger og "demo-plater" som jeg snakker om, men helt normal musikk..
Åssen kan man forsvare bruken av lakrissnøre til 25,- meteren i et oppegående anlegg.?
Om noen klarer å finne en kabel som koster en sjokoladebar pr meter, som får høyttalerne til å forsvinne med normal musikk, så vil jeg gjerne vite hvem kabel, da skal jeg bytte ut de jeg har fra før med en eneste gang..

I mitt oppsett så får jeg ikke holografi og høyttalerene til å "forsvinne" uten bruk av dyre kabler, dette er en investering jeg gjerne skulle vært foruten, derfor vil jeg vite åssen jeg kan måle at en kabel kan gi meg dette..
Det er så mange måleguruer her, så snart burde et svar dukke opp vel.?

Så du mener at kabler forvrenger signalene.?
Åssen kan nye rene kabler forvrenge signalene værre enn en kabel fra 1996, som aldri har fått så mye som en rens av kontakter.?
Det er en av kablene som kan gi meg enorme lydbilder og få musikken levende, koster ikke all verden heller, sånn egentlig..

Jeg skal ikke nevne navnet på produsentene her, ikke at det hadde spilt noe rolle, for hver kabel må matches til oppsettet det skal spille sammen med..
Vi kaller den ene for Per, han er en trivelig kabel som er laget av kobber, det er gode kontakter i hver ende og han kostet 1.600,- penger for 11 år siden..
Så har vi Harry, han er nærmest en legende her på sentralen, lages av det pureste sølv som finnes og det er greie kontakter, han koster i dag 6.000,- penger..

Per gir meg alt jeg kan ønske meg, nesten.. Det er bare små ting som skiller Per fra ei vakker jente som jeg ikke har nevnt navnet på enda, men hu heter Carmen ;D
Holografi som er en sjeldenhet i denne prisklassen, utrolig mye musikk som strømmer gjennom denne kabelen, en anelse varm klang på den gode måten..

Harry, han koster en formue, han er over et år gammel og er garantert innspilt, for de som lurer på det, ca like mye varm klang her, men et lydbilde som faller pladask sammen, det er rett å slett 2 høyttalere som prøver å spille musikk sammen, men de klarer det bare ikke..

Carmen, ja hu vil jeg ha for meg selv ;D

Men hvorfor er Per så mye flinkere enn Harry.?
Økonomisk sett så skulle Harry banket Per, når vi ser på alder så skulle også Harry banket Per, men slik er det ikke.!
Åssen kan jeg måle at Harry gjør de feilene som Per ikke gjør.?
Jeg ønsker å vite åssen man kan måle dette, jeg vil lære åssen jeg kan måle at Carmen synger vakrere enn Per og Harry, hvem kan lære meg dette.?

EQ har jeg absolutt ikke bruk for, akkurat nå har jeg et oppegående anlegg som spiller meget vakker musikk, selv om jeg mangler en pre, trodde aldri i verden at jeg skulle si dette men :D
Gleder meg voldsomt til pre kommer i hus, hva vil den da gjøre med lyden, så lenge dette spiller så bra uten :eek:
Neida, jeg skal ikke skryte, men jeg er fornøyd egentlig, det siste som skulle til var kabler, men Carmen koster så inn i granskauen mye og jeg kunne tenkt meg å spart de penga der.!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:
det som er verre enn å lytte med øynene er de folkene som kjøper seg svinedyre anlegg og har en 10-20 cder med god lyd (som da selvfølgelig er alt de hører på). det er jo trist.. ::) føl dere fornærmet om dere er blant dem!

hehehe.. Design anlegg tror jeg dette heter, noen kaller det kanskje for B&O også.? ::) ;D
Sikkert greit nok for de som ikke har lært seg å lytte på musikken ennå, det er nok MANGE av dem, også her inne på sentralen.!!!
Ikke vanskelig å skille enkeltes påstander til tider, men slikt holder jeg for meg selv, er jo ikke den som har lengst erfaring med lytting selv, men har lært litt på 15 år ;)

Diskantfasetweaking er et nytt ord for min del, men jeg regner med at dette har noe med å bytte + kabel med - kabel å gjøre.?
Du får forske litt på dette mens vi andre lytter på musikk ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:

hehehe.. Design anlegg tror jeg dette heter, noen kaller det kanskje for B&O også.? ::) ;D
Sikkert greit nok for de som ikke har lært seg å lytte på musikken ennå, det er nok MANGE av dem, også her inne på sentralen.!!!
Ikke vanskelig å skille enkeltes påstander til tider, men slikt holder jeg for meg selv, er jo ikke den som har lengst erfaring med lytting selv, men har lært litt på 15 år ;)

Diskantfasetweaking er et nytt ord for min del, men jeg regner med at dette har noe med å bytte + kabel med - kabel å gjøre.?
jeg er blant de som hører på musikk ihvertfall. jeg synes jeg har en liten platesamling da men. bare ca 250 LPer og 90-100 CDer. :-[

det var ikke jeg som nevnte diskantfasetweaking først, det var Soundproof. jeg har ingen videre planer om å leke med det. jeg hører som sagt på musikk. ;)

K

kbwh

Gjest
Det bærer uansett lite frukt å slå lytterfaringer i hodet på hverandre.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
pks skrev:
Rotekroken skrev:
Åssen kan man forsvare bruken av lakrissnøre til 25,- meteren i et oppegående anlegg.?
Om noen klarer å finne en kabel som koster en sjokoladebar pr meter, som får høyttalerne til å forsvinne med normal musikk, så vil jeg gjerne vite hvem kabel, da skal jeg bytte ut de jeg har fra før med en eneste gang..
Prøv Supra mikrofonkabel til 30 kroner, sammen med kontakter fra biltema, og terminer sjøl (enkel jobb)
Dette skal være akkurat like bra som humbug-kabelen du bruker.

De får ikke høytalerene mine til å forsvinne, for de er for store ;D Her er det bedre å blinde at øya.

PK
Dette innlegget er redigert av bjornh grunnet ufint språk og sterke tendenser til personangrep. Dersom dette fortsetter står tråden i fare for å stenges.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:

jeg er blant de som hører på musikk ihvertfall. jeg synes jeg har en liten platesamling da men. bare ca 250 LPer og 90-100 CDer. :-[

det var ikke jeg som nevnte diskantfasetweaking først, det var Soundproof. jeg har ingen videre planer om å leke med det. jeg hører som sagt på musikk. ;)
Meget hyggelig å høre Pingvin, regnet med at du var en av oss, godt jeg ikke tok feil ;)
PS: blir det OTO på deg eller hva.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Valentino skrev:
Det bærer uansett lite frukt å slå lytterfaringer i hodet på hverandre.
Det har du helt rett i.!
Men siden det er noen syke her hjemme, så har det blitt noen timer foran PC i dag fremfor å lytte på musikk :-[
Venter fremels på at det er en som kan fortelle meg åssen jeg kan måle holografi på forskjellige kabler, men jeg vet ikke om hele målemafian har tatt ferie eller om de ikke har noe seriøst og fornuftig svar til meg.?
Har sett på de som er pålogget flere ganger siden jeg har stilt spørsmålet, flere av dem har vært innlogget, men ikke en eneste kan komme med en måte å måle dette på..

Har dem servert oss humbug, svada, placebo og fata morgana på en gang, eller er det virkelig mulig å måle dette.?
Har også satt mitt oppsett til disposisjon, ikke bare de som skal måle, men alle som vil komme og som det er plass til her..
Jeg ønsker å spare masse penger på kabler, jeg ønsker også å få bedre lyd (musikk) enn det jeg har i dag..

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:

Å leke med diskanten begynte jeg med på mine Dynaudios, etter å ha vært med på noen film-mikser (jobber med film).

Slår ut mest på passive høyttalere etter min erfaring - simpelthen snakk om å leke med EQ og/eller vende fase.
Om dere lytter til surroundkanalene på film (koble ut de andre), vil dere kunne registrere at det er manipulert med fasen på mange lydeffekter -- der de ligger riktig på fremre kanaler og vendt på surrounden -- erfaringsmessig åpner dette lyden. (Sjekk ut surroundkanalene på filmen Zodiac for et virkelig grovt eksempel på lek med dette, spesielt i scener der det vi ser er store, åpne bybilder, landskap).
I tillegg løftes lydene i frekvens, for å manipulere i forhold til hva som ville blitt reflektert tilbake til deg.

I Amused to Death leker Roger Waters seg med effekten. TVn på venstre side kan du få til å lyde som om den står rett ved siden av deg, i stedet for ved venstre høyttaler, med to kanaler.

Ellers syns jeg Rotekroken argumenterer rotete. Vil gjerne ha meg frabedt latterlige utsagn om at man ikke har lært seg å lytte til musikken, det gjør deg (mildt sagt) uinteressant som motdebattant.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
jeg tror ikke alt kan måles jeg.. det er sikkert ikke meningen at vi skal måle alt mellom himmel og jord.

PS: kan si så meget som at sannsynligheten er til stede for at det hvertfall blir Audio Note på meg. ;)

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Hei.

er noe jeg har lurt lenge på...
Åssen måler men en kabel?

sånn i korte svar?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Drake Audio skrev:
Hei.

sånn i korte svar?
du tar et multimeter og hooker på hver ende av kabelen for basic målinger som motstand og sånn. ellers så bruker man vel signalgenerator og spektrometer?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Det blir spurt om kabler forvrenger?

Her er det vel bare å bruke enkel, logisk tenking. Dersom det er slik at enkelte kabler får et anlegg til å låte bedre enn andre, og at det er viktig å matche kabler til komponenter -- så sier det seg selv at kabler forvrenger. Lyden du til slutt ender opp med, og liker, er en følge av at du enten har vrengt ting dit du liker det best, eller også at du har endt opp med en innpå unik, nøytral oppløsning.

Selv tror jeg på mange andre forklaringsmodeller enn akkurat kablers egenskaper.

===

Jeg har vært med på å måle holografi på en veldig morsom, subjektiv måte. I stort rom, med ulike høyttalere so ble oppstilt -- og ulike mikser av samme musikkstykke. (For stort orkester).

Stort rutenett foran oss. 3x2 meter - med tynne sorte tråder.
Vi skulle indikere hvor post-it lapper skulle festes, alt etter hvilken kilde vi lyttet til i musikkstykket. Måtte vurdere hvor presis gjengivelsen var i forhold til et bilde av orkesteret som plasseringene vi utførte ble sammenholdt med.
Veldig interessant - og (tenk) vi brukte ørene!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå er jeg etterhvert vant til å lese mye rart i disse kabeldebattene som er så mange og lange at førti års ørkenvandring fortoner seg som en ferie i forhold. Dermed er det ikke så mye jeg hever øyenbrynet av, men utsagn av typen "..skal være like bra som humbugkablene du bruker" synes jeg rett og slett ikke det står særlig respekt av. Her er det rom for skjerping, pks. Du kan bedre enn dette! Sanseopplevelser er subjektive. Noen synes det er mening i å bruke en del penger på kabler. Andre ikke. Hvem som hører hva interesserer meg personlig midt i ryggen. Jeg konsentrerer meg deimot om hva jeg hører, og har ingen problemer med å rettferdiggjøre kabelinvesteringene jeg har foretatt. Samtidig mister jeg ikke nattesøvnen av at noen mener å kunne måle seg frem til at jeg umulig kan høre det jeg hører. De kan gjerne tilbringe kveldene i det blekgrønne skjæret fra skopet sitt for min del. Når det er sagt, Soundproof har rett. Plassering og holografi i et opptak manipuleres gjennom bruk av fase. Og så? Det er jo likevel illusjonen av å ha Dylan, Miles eller Callas i stua vi nyter!

Snart er det ta meg faen bare kabeldebatter, subjektivistretorikk kontra objektivistretorikk, avsindige Off-Topic-temaer og allmen drittslenging igjen her. Jeg tror jeg skal ta meg en Lag og vurdere om jeg gidder mer, rett og slett........

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Impulse,

Folk finner vel gradvis utav hvordan man skal ordlegge seg ... Vet at jeg har gått gjennom noen runder -- og jeg vet også at pks har fått høre det så det svir innimellom.

Dette er katolikker mot protestanter. Forårsaket både en 100-års og en 30-års krig dengang, og blir sikkert ikke avgjort med det første.

Likevel syns jeg det dukker opp noen interessante ting innimellom. Og at det diskuteres kabler så det synger etter skyldes vel kanskje at det er et ytterst, ytterst kontroversielt tema -- der (og det må sies) enkelte aktører har stor økonomisk gevinst i at det kanskje ikke diskuteres.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Soundproof skrev:
Ellers syns jeg Rotekroken argumenterer rotete. Vil gjerne ha meg frabedt latterlige utsagn om at man ikke har lært seg å lytte til musikken, det gjør deg (mildt sagt) uinteressant som motdebattant.
Det var en generell kommentar til at det finnes en god del folk som ikke vet hva det vil si å lytte på musikk..
Jeg har ikke siktet til deg i det heletatt, jeg har såpass mellom ørene at jeg skjønner at du er viderekommen på dette med lytting..
Men for de som sitter med B&O og andre design anlegg, så er det ikke lytting de kjøper anlegg for, det er for å høre på musikken, gjerne mens de er i et annet rom..

Skal de som sitter med anlegg fra Kiwi eller Coop få komme her å belære oss om åssen man lytter.?
Først så må man ha et anlegg som kan spille musikk, så må man over flere år lære seg til å lytte, da kan de komme her å fortelle meg litt av hvert om kabler og annet.!

De som ikke har en gjennomtenkt og gjennomført anlegg som er i det minst en smule analytisk, de har ingen glede av dyre kabler, de har heller ikke noe her inne i kabel debatter å gjøre, de trenger jo knapt nok lakrissnører for å binde dette sammen.! :eek:
Vet jeg er stygg nå, men jeg føler at det er en del som aldri forteller hva de har av utstyr, men som påstår at kabler ikke har noen innvirkning i det heletatt kan sitte med slike anlegg.?
Jeg sikter ikke til noen spesielle i det heletatt, men jeg lurer virkelig til tider..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Drake Audio skrev:
Hei.

sånn i korte svar?
;D
Du venter også på svar ja.?
Ser ut til at målemafian med sine utmerkede målinger, bare er ute etter å diskutere å bråke her inne.?
Om jeg snart ikke får noen fornuftige svar på dette med målinger, så konkluderer jeg med at det ikke er målbart.!
Jeg er så utrolig lei at folk skal komme her å overbevise andre med målinger, så er det bare svada fra A til Å :p

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.985
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har tatt meg bryet med å lese gjennom hele tråden, og har oppdaget ihverfall 8 innlegg som i en eller annen form handler om Clabbes 25 m interconnect. Det er kanskje etter hvert på tide å skrive litt om den igjen.
mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.800
Torget vurderinger
1
swot.

Rotekroken skrev:
...
RW sin Q-sound er en greie som funker i de fleste oppsett, noen litt bedre enn de andre, men likevel så er dette en slags "feilfase" greie som han har holdt på med..
Artig plate og jeg bruker den til å lytte til den en gang i blant, spesielt stemmen til RW når han prater i mono og når hu frøkna der hyler for full hals, når du får med deg "koret" i bakgrunn (folkemengden) og en del annet som jeg setter pris på..
Har hatt "Gold" versjonen siden 1993 og den har blitt flittig spilt, ikke pga effektene, men pga musikken..
...
Hvordan denne skiva «funker» er veldig avhenguig av HT/rom/lytteposisjon og des like. Prøv med noen godt oppsatte QUAD ESL ... gjerne med gradien sub.

...
Men så å si alle innspillinger gjort etter WW2 er såpass bra at du ikke hører musikken fra høyttalerene, det er ikke bare spesielle innspillinger og "demo-plater" som jeg snakker om, men helt normal musikk..
...
Et oppegående anlegg bør ikke være spesielt følsomt for valg av kabelatur. Mange mener det er et kvalitetsstegn (transparent, avslørende, høy oppløsning etc) at et anlegg kan skille mellom kabel ditt og kabel datt; jeg mener at det er et tegn på at noe ikke er som det skal være, gitt at begge kablene er transparente (F/E-test).

...

I mitt oppsett så får jeg ikke holografi og høyttalerene til å "forsvinne" uten bruk av dyre kabler, dette er en investering jeg gjerne skulle vært foruten, derfor vil jeg vite åssen jeg kan måle at en kabel kan gi meg dette..
Det er så mange måleguruer her, så snart burde et svar dukke opp vel.?
...
Dersom dette er problemstillinegn din, så er min hypotese at det er noe ved de grunnleggende egenskapene i husalteret/romet som er «feil», og at kabler med et «snygt sound» potensielt sett kan bidra til å maskere slike «feil», og dermed gi subjektivt bedre lyd. I egne eksperimenter med kabler så har jeg aldri opplevd at kabelatueret nevneverdig påvirker måten lydbildet «henger fast i» eller «løsrives fra» HT - på den andre siden har jeg heller ikke hatt nevneverdige probelmer med at lydbildet «henger fast i» HT som ikke skyldes kvaliteten på innspillingene. Som kjent er HT/rom/lytteposisjon og innspilling de viktigste faktorene for å gjenskape illusjonen av «opptakslokalet» (dvs. det lydbildet som er lagt ned på skiva ifm. miksing/mastering).

...
Carmen, ja hu vil jeg ha for meg selv ;D

Men hvorfor er Per så mye flinkere enn Harry.?
Økonomisk sett så skulle Harry banket Per, når vi ser på alder så skulle også Harry banket Per, men slik er det ikke.!
Åssen kan jeg måle at Harry gjør de feilene som Per ikke gjør.?
Jeg ønsker å vite åssen man kan måle dette, jeg vil lære åssen jeg kan måle at Carmen synger vakrere enn Per og Harry, hvem kan lære meg dette.?
...
Har du hørt på Carmen ... eller er du bare fortryllet av hennes forføreriske vesen?

...
EQ har jeg absolutt ikke bruk for, akkurat nå har jeg et oppegående anlegg som spiller meget vakker musikk, selv om jeg mangler en pre, trodde aldri i verden at jeg skulle si dette men :D
...
På meg høres det ut som EQ er medisinen du egentlig søker ... en 3-4-bånds parametrisk sak løser mange dagligdagse utfordringer i husalteret, inkludert innspillinger med skjev tonal balanse, målrettet undertrykking av unoter etc. - ekte saker holder til og med god HiFi-pris ... her er et utvalg for aspirerende knottevridere fra EM-Nordic - de har til og med en «passiv» sak som bruker en liten formue av Lundahl-signaltransformatorer til kun 42 frognertiere, foruten et par rørbestykkede søtsaker til rundt 20 frognertiere.

mvh
KJ

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Rotekroken skrev:
Drake Audio skrev:
Hei.

sånn i korte svar?
;D
Ser ut til at målemafian med sine utmerkede målinger, bare er ute etter å diskutere å bråke her inne.?
Om jeg snart ikke får noen fornuftige svar på dette med målinger, så konkluderer jeg med at det ikke er målbart.!
Jeg er så utrolig lei at folk skal komme her å overbevise andre med målinger, så er det bare svada fra A til Å :p
Jeg synes ikke dette er et veldig givende svar, Rotekroken.
I ganske mange tråder er emnet blitt berørt. I tillegg er det to tråder nå der det måles på kabler - det er bare å følge med, med åpent sinn.

I tillegg sitter du nå ved verdenshistoriens mest effektive utstyr for innhenting av informasjon. Jeg vil anbefale følgende dokument, som jeg fikk stort utbytte av. Det må kjøpes:

http://ieeexplore.ieee.org/Xplore/login.jsp?url=/iel5/10678/33710/01604156.pdf?arnumber=1604156

Abstract
Audio-Cable is one of the most critical elements of a modern Hi-Fi system, mainly because it always introduces distortion and attenuation on the transmitted signal. Today the manufacturers produce cables with different features, suitable to transfer the various audio signals, such as low-power signals (from CD-players, musical instruments) and high-power signals (from the amplifier to the speaker). The performance evaluation of each Hi-Fi connection system requires the measurement of a wide set of parameters that can become critical when frequency increases. In this paper we propose a flexible measurement system for the performance evaluation of a wide set of different high quality cables for professional audio application, reporting also some experimental results.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.800
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
... ;D
Måle «Holgrafiske egenskaper» i en kabel? Kan evt. «måles» dersom den i et gitt system gir opphav til demping og fase drei i høye frekvenser. Det bør ikke være noe værre en et i beste fall marginalt problem - med mindre man søker noe annet enn snor rett frevensgang eller prøver å kompensere for den «nakne sannhet». I perverse tilfeller - dvs hvor kombinasjonen kabel og tilsluttet utstyr ikke er 100% stabilt - kan det også være forårsaket av tilløp til resonanser og intermodulasjonsforvregning. Forøvrig er jeg av den bestemte opfatning at en kabel ikke bør ha «holografiske egenskaper».

mvh
KJ

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg åpnet mitt sinn og tenkte at det kanskje var på tide og finne ut om det er mulig å måle kvalitet i en kabel, etter en lang dag og et fravær av selveste målemafian, joda jeg har sett dere har vært på sentralen og jeg vet at det er minst en av dere som har lest på tråden her..

Ingen har kommet med noe i nærheten av å vise meg åssen man måler kvalitet i en kabel, startet med et litt større prosjekt for å utdype hva jeg savner i lakrissnører og andre billige kabler, men folket skjønte ikke hva jeg snakket om..
Om dette kommer av at jeg ikke kan skrive/forklare meg, eller om dette er for at de ikke vil skjønne hva jeg snakker om, eller at de vet innerst inne at dette ikke kan måles, det får bli opp til enhver sjel å finne ut av..

Jeg lurer også på om de som ikke hører forskjeller på lakrissnører og "sirkus" kabler, har et anlegg som spiller musikk, men det får forbli et mysterium..

Jeg var seriøst interessert i å vite om kvalitet i en kabel kan måles, jeg var seriøst interessert i å vite om jeg kunne spare masse penger på andre billigere kabler, jeg var interessert i å få opplæring i åssen man måler holografi i en kabel, jeg var interessert i å bli belyst på dette med kabler, for gode kabler koster penger i mine ører og lommebok..

Det ender opp i en fight, og jeg skal være så ærlig at jeg har latt meg rive med i en del av diskusjonene her, det var ikke intensjonen min.!
Hvorfor må det være slik at vi skal krangle om dette.?
Hvorfor kan ikke dere med målekunnskaper komme frem i lyset og lære oss andre om åssen man måler kvalitet og holografi i en kabel.?
Alle kan måle en motstand i en kabel, men det sier absolutt ingen ting om åssen den innvirker på musikken..

Nei, jeg er oppriktelig skuffet over responsen her, målinger er å blir svada i mine øyne og ører, har stolt på egne ører i 21 år og jeg kommer til å fortsette med å bruke øra.!
Vi kan også konkludere med at ikke alt er målbart..

Om dere skal fortsette å diskutere, så gjør det til dere blir blå for min del, jeg gidder ikke å høre (lese) noe mer svada om kabler..
Normale entusiaster får bare tilpasse sine kabler til sine anlegg, så får dere andre som mener at kabler ikke har noen innvirkning på lyden, bevise dette!!

Hva er poenget.?

Mvh
Kjell

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
tkr skrev:
Jeg har tatt meg bryet med å lese gjennom hele tråden, og har oppdaget ihverfall 8 innlegg som i en eller annen form handler om Clabbes 25 m interconnect. Det er kanskje etter hvert på tide å skrive litt om den igjen.
mvh
Helt enig.

HEY! gutter, dette er min 25 meter lakrislisse tråd.

Etter noen runder med målinger har jeg oppdaget noe interessant.

Det ser ut til at selve kabelen ikke påvirker signalet, det som kommer inn på ene siden kommer helt upåvirket ut på andre. Selv 25 meter med lakris klarer altså å formidle signalet helt ubesudlet.

Det uventede er kabelens påvirkning på kilden. Kabelen representerer en tung last for linjetrinnet i form at at den er en kapasitiv last. Dette var jo også ventet. Overraskelsen for min del er at den ved resonans, som er ca 500kHz, har en meget lav impedans, ca 20-25 ohm! Dette kan påvirke et linjetrinn som har en liten fasemargin. En kortere kabel vil ha en resonansfrekvens mye høyere enn dette. Et godt designet linjetrinn burde ikke ha problemer med dette, men det finnes jo både det ene og det andre på markedet.

Det ser altså ut til at kabelen i seg selv ikke påvirker signalet, men den i visse tilfeller påvirker elektronikken!

Topp Bunn