Soundproof skrev:
Rotekroken, jeg tar absolutt dine henvendelser alvorlig.
Holografi.
Jeg har gjort en god del eksperimenter med diskantfasetweaking. Yes, langt ord, men morsomt å holde på med.
Har du noensinne opplevd følgende: det virker som om lydbildet, med to høyttalere, plutselig har hoppet ut av høyttalerlinjen og frem mot deg, enten balansert eller vektet mot den ene eller den andre siden?
Roger Waters leker med dette i Amused to Death. Om du har anlegget riktig innstilt så vil du oppleve at det er lyder fra "surround effektene" han har lagt inn som kommer fra punkt langt til høyre eller venstre, og langt foran høyttalerlinjen. (Linjen som kan trekkes mellom høyttalerne).
Dette er et resultat av projisert diskant. Det samme skjer i et lite halvsekund om du har tv-surround og veksler kanaler på Get-boksen. Har du satt det opp for multi-kanals avspilling så vil du oppleve at lyden synes å være ute i rommet, rundt deg, før den samler seg der "den skal være." Dette skyldes faseforvrengning.
Og dette er det morsomt å leke med. Holografi er som oftest et produkt av at lydbildet er åpnet vha en rikere diskantgjengivelse.
Jeg pleier bruke Guilinis Bruckner 9 innspilling, adagioen, som en grei måte å "måle" hvor holografisk et anlegg spiller. Om kildene ikke er skikkelig 3-dimensjonale, ordnet i høyde og bredde, og om det ikke lyder som om musikken OGSÅ kommer fra punkter godt til venstre og høyre for høyttalerne, så er anlegget dårlig balansert.
For den innspillingen kan slå ned vegger og åpne 30 meter fra deg til høyttalerne.
Men min erfaring er at man kan gjøre dette langt enklere med EQ enn med kabler. Og når kabler tillegges den ene eller andre egenskapen i så måte, så skyldes det forvrengning av diskanten.
>Det er min teori.
Absolutt morsomt å lese om dine egne erfaringer, takk for at du deler dem med oss andre..
RW sin Q-sound er en greie som funker i de fleste oppsett, noen litt bedre enn de andre, men likevel så er dette en slags "feilfase" greie som han har holdt på med..
Artig plate og jeg bruker den til å lytte til den en gang i blant, spesielt stemmen til RW når han prater i mono og når hu frøkna der hyler for full hals, når du får med deg "koret" i bakgrunn (folkemengden) og en del annet som jeg setter pris på..
Har hatt "Gold" versjonen siden 1993 og den har blitt flittig spilt, ikke pga effektene, men pga musikken..
Men så å si alle innspillinger gjort etter WW2 er såpass bra at du ikke hører musikken fra høyttalerene, det er ikke bare spesielle innspillinger og "demo-plater" som jeg snakker om, men helt normal musikk..
Åssen kan man forsvare bruken av lakrissnøre til 25,- meteren i et oppegående anlegg.?
Om noen klarer å finne en kabel som koster en sjokoladebar pr meter, som får høyttalerne til å forsvinne med normal musikk, så vil jeg gjerne vite hvem kabel, da skal jeg bytte ut de jeg har fra før med en eneste gang..
I mitt oppsett så får jeg ikke holografi og høyttalerene til å "forsvinne" uten bruk av dyre kabler, dette er en investering jeg gjerne skulle vært foruten, derfor vil jeg vite åssen jeg kan måle at en kabel kan gi meg dette..
Det er så mange måleguruer her, så snart burde et svar dukke opp vel.?
Så du mener at kabler forvrenger signalene.?
Åssen kan nye rene kabler forvrenge signalene værre enn en kabel fra 1996, som aldri har fått så mye som en rens av kontakter.?
Det er en av kablene som kan gi meg enorme lydbilder og få musikken levende, koster ikke all verden heller, sånn egentlig..
Jeg skal ikke nevne navnet på produsentene her, ikke at det hadde spilt noe rolle, for hver kabel må matches til oppsettet det skal spille sammen med..
Vi kaller den ene for Per, han er en trivelig kabel som er laget av kobber, det er gode kontakter i hver ende og han kostet 1.600,- penger for 11 år siden..
Så har vi Harry, han er nærmest en legende her på sentralen, lages av det pureste sølv som finnes og det er greie kontakter, han koster i dag 6.000,- penger..
Per gir meg alt jeg kan ønske meg, nesten.. Det er bare små ting som skiller Per fra ei vakker jente som jeg ikke har nevnt navnet på enda, men hu heter Carmen ;D
Holografi som er en sjeldenhet i denne prisklassen, utrolig mye musikk som strømmer gjennom denne kabelen, en anelse varm klang på den gode måten..
Harry, han koster en formue, han er over et år gammel og er garantert innspilt, for de som lurer på det, ca like mye varm klang her, men et lydbilde som faller pladask sammen, det er rett å slett 2 høyttalere som prøver å spille musikk sammen, men de klarer det bare ikke..
Carmen, ja hu vil jeg ha for meg selv ;D
Men hvorfor er Per så mye flinkere enn Harry.?
Økonomisk sett så skulle Harry banket Per, når vi ser på alder så skulle også Harry banket Per, men slik er det ikke.!
Åssen kan jeg måle at Harry gjør de feilene som Per ikke gjør.?
Jeg ønsker å vite åssen man kan måle dette, jeg vil lære åssen jeg kan måle at Carmen synger vakrere enn Per og Harry, hvem kan lære meg dette.?
EQ har jeg absolutt ikke bruk for, akkurat nå har jeg et oppegående anlegg som spiller meget vakker musikk, selv om jeg mangler en pre, trodde aldri i verden at jeg skulle si dette men
Gleder meg voldsomt til pre kommer i hus, hva vil den da gjøre med lyden, så lenge dette spiller så bra uten
Neida, jeg skal ikke skryte, men jeg er fornøyd egentlig, det siste som skulle til var kabler, men Carmen koster så inn i granskauen mye og jeg kunne tenkt meg å spart de penga der.!