Clearaudios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har Magnify satt opp på min Ovation. Er på hyttetur, så får ikke tatt noen bilder ovenifra nå.
    Ikke fremfor tuppen av armen, men en mm eller to bak.
    Nå brukte jeg Dr, Feickert protraktor for både avstand og montering. Men monteringsavstanden er 222mm.

    12FF7A6F-1BBB-46C2-9EA8-0C623393F691.jpeg
    36A5BA46-4DE1-4D10-B9E8-088EB4154A85.jpeg
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dersom du ser monteringen av pickup i Tracer, så ser du atpickupen også der er mye lenger fremme.
    selvsagt kan det hende at pickupen din er annerledes. Hvilken type er det?

    A185E3C2-ABEC-43D1-B1A0-D6CB205FD8A5.jpeg
    DCCFEFF8-1CF2-4CD6-B830-FF0CD1C792FF.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er en Ortofon 2M Black
    Ok, har aldri eid en 2m. Men uti fra alle bildene jeg finner på nett, så er den heller montert langt fremme enn langt bak.
    Det er vanskelig å si uten å se hands on. Magefølelsen min sier at det er noe som ikke stemmer her.
    Er det rett protractor/monteringsmal?

    Beklager om jeg starter opp med nevroser her nå. Men følte jeg måtte si fra at noe ikke ser ut som det skal 🧐
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ok, har aldri eid en 2m. Men uti fra alle bildene jeg finner på nett, så er den heller montert langt fremme enn langt bak.
    Det er vanskelig å si uten å se hands on. Magefølelsen min sier at det er noe som ikke stemmer her.
    Er det rett protractor/monteringsmal?

    Beklager om jeg starter opp med nevroser her nå. Men følte jeg måtte si fra at noe ikke ser ut som det skal 🧐
    Nevrosene har jeg i stort antall allerede så en til gjør nok ingen forskjell.

    Protraktoren er 222mm og den som fulgte med spilleren
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jaja... så lenge du selv føler at alt er rett skal ikke jeg komme her å ødelegge helgen din.

    God helg 😊
     

    Scofi

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    5
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    6
    Har du målt at det faktisk er 222 mm fra spindel til pivot?
    Pila på protractor må treffe pivot, bruk event. en linjal. Teip protractor på tallerken og gjerne noe som også holder tallerken i ro.

    Mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Den er rålekker. Utrolig mange fordeler med en tangentialarm. For mange år siden hadde jeg en Luftdrevet MG1. Husker ikke om det var du eller @bia som overtok den. Men den var virkelig god.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Avstanden er målt med tomstokk og målebånd, begge viser 222mm fra arm til midten av plinth.
    Nå har jeg demontert alt, justert opp alt i hht manual og jeg har snakket med forhandler.
    Alt er likt og skal tydeligvis være slik.
    20200530_110352.jpg
    20200530_092958.jpg

    222mm, spot on
    Den henger som den skal.
    20200530_132513.jpg
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok. Da er det sikkert i orden.
    Men hadde de kontakt pins i pickupen vært litt høyere ville du ikke fått plass til å koble til pickupen.
    Jeg har aldri vært borte i de pickupene, så jeg kan ikke si noe om det.

    Ser litt rart ut. Men funker det, så funker det 😊
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    God kveld!
    Noen av dere som bruker Clearaudio sine riaa-trinn og som har noen tanker/erfaringer å dele med en som er på utkikk etter eksternt riaa-trinn? Prøvde dere flere trinn fra Clearaudio eller endte dere opp med trinn fra andre produsenter av ymse grunner? Setter pris på alle svar.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    God kveld!
    Noen av dere som bruker Clearaudio sine riaa-trinn og som har noen tanker/erfaringer å dele med en som er på utkikk etter eksternt riaa-trinn? Prøvde dere flere trinn fra Clearaudio eller endte dere opp med trinn fra andre produsenter av ymse grunner? Setter pris på alle svar.
    Denne gjengen er ikke alltid like snakkesalig 😋

    Selv har både snurre og arm fra clearaudio, men har ikke riaa fra clearaudio. Har dessverre ikke hørt noen av riaa'ene til clearaudio, men så er jeg fornøyd med den jeg har.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    God kveld!
    Noen av dere som bruker Clearaudio sine riaa-trinn og som har noen tanker/erfaringer å dele med en som er på utkikk etter eksternt riaa-trinn? Prøvde dere flere trinn fra Clearaudio eller endte dere opp med trinn fra andre produsenter av ymse grunner? Setter pris på alle svar.
    Jeg har bare testet denne og synes den gjør en veldig god jobb :) Clearaudio Basic V2

    mvh
     
    Sist redigert:

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    @ynot Trauste folk som kjøper Clearaudio sikkert. Har selv snurre, arm samt pu og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.
    @motoren Har sett på Basic og vurderer kanskje å slå til på en Balance.
    Få se om det kommer noen flere innspill fra sidelinjen her.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    @ynot Trauste folk som kjøper Clearaudio sikkert. Har selv snurre, arm samt pu og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.
    @motoren Har sett på Basic og vurderer kanskje å slå til på en Balance.
    Få se om det kommer noen flere innspill fra sidelinjen her.
    Balanse virker svært spennende selv om jeg ikke har hørt den. Lykke til på jakten :)

    mvh
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er på utkikk etter ny platespiller, og er i utgangspunktet ute etter en "fiddle-free", enkel vinyl-hverdag. Det har dukket opp en god kandidat i form av en Clearaudio Performance SE som jeg vurderer sterkt. Er det noen med erfaring med akkurat denne spilleren som kan si noe om den? Tenker da på motorstøy og ev utfordringer jeg ser andre Clearaudio-modeller har med at de er sensitive mot vibrasjoner.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Performance DC med Tracer arm. Den står mer eller mindre rett over ene subben og jeg har ikke tenkt over at det er vibrasjoner der.
    Snurra står på ei hylle som er skrudd fast i veggen. Motorstøy har jeg ikke.

    Just works (når du har justert inn PU).
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har Performance DC med Tracer arm. Den står mer eller mindre rett over ene subben og jeg har ikke tenkt over at det er vibrasjoner der.
    Snurra står på ei hylle som er skrudd fast i veggen. Motorstøy har jeg ikke.

    Just works (når du har justert inn PU).
    Takk for svar. Det høres betryggende ut. Aktuell spiller har Satisfy-arm, så vet ikke om det vil ha noen betydning med tanke på vibrasjoner. Det er uansett svært fristende å bare slå til :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Clearaudio sine platespillere er ikke mere sensitive for vibrasjoner enn mange andre konstruksjoner. Tvertimot gir Clearaudio sine sandwitch-konstruksjoner god vibrasjonskontroll og vi har verktøy (AnalogMagik) som kan måle graden av vibrasjon under avspilling.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Takk for svar. Det høres betryggende ut. Aktuell spiller har Satisfy-arm, så vet ikke om det vil ha noen betydning med tanke på vibrasjoner. Det er uansett svært fristende å bare slå til :)
    Ingen ting å lure på :)

    mvh
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kjapt spørsmål ang VTA-justering av Satisfy tonearm: har satt på annen pickup enn selger av spiller hadde. Dette gjorde at jeg måtte endre høyden på arm i armbase (heve den). Problemet er at om jeg hever så mye som kreves for å få arm i vater, treffer den armløfter slik at pickup ikke treffer plata når jeg skal spille. Leste et sted at man kan heve selve armeøret uavhengig av armløfter, men har ikke funnet ut hvordan.

    Det er ikke mulig (så vidt jeg vet) å senke armløfter.

    Noen som har erfaring med dette og ønsker å dele en ev løsning på utfordringa?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjapt spørsmål ang VTA-justering av Satisfy tonearm: har satt på annen pickup enn selger av spiller hadde. Dette gjorde at jeg måtte endre høyden på arm i armbase (heve den). Problemet er at om jeg hever så mye som kreves for å få arm i vater, treffer den armløfter slik at pickup ikke treffer plata når jeg skal spille. Leste et sted at man kan heve selve armeøret uavhengig av armløfter, men har ikke funnet ut hvordan.

    Det er ikke mulig (så vidt jeg vet) å senke armløfter.

    Noen som har erfaring med dette og ønsker å dele en ev løsning på utfordringa?
    Jeg hadde det samme problemet på min arm (Tracer), men regner med at du har en skrue på armløfteren du kan løsne for å heve armløfteren. Funket fint for meg iaff.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Det er dessverre ingen skrue som kan løsnes for å heve/senke armløfter på denne armen.

    Endte rett og slett med en e-post til produsent, så får vi se hvor lang tid det tar før jeg får svar 😃.

    A926156A-A44A-412E-887A-BBE10417AF38.jpeg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Clearaudio har svar meg rimlig hurtig på forespørsel. Men det var i forbindelse med salg, før de hadde egen importører i Norge. Så det bli spennende høre om du får svar på suport spørsmål.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har testet pickupene til Clearaudio?
    Enten MM eller MC? Har lest ekstremt mye god omtale av Clearaudios pickuper,
    men de har vel aldri slått helt ann i Norge.
    Eg har prøvd ein del Clearaudio MM-pickupar i den meir "fornufige" prisklassen for mange år sidan, og har endå eit par slike i stallen. Gode pickupar etter prisen, men har irriterande lett for å fange opp kritring. Eg trur at MC-utgåvene er betre, både på dette og andre felt.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Når det gjelder pickup'ene til Clearaudio, så er det viktig å være oppmerksom på at Maestro V2 og Charisma V2 holder et betydelig høyere nivå enn Virtuoso V2 eller rimeligere MM-pickup'er fra Clearaudio. Maestro V2 og Charisma V2 er i sin helhet produsert av Clearaudio i Tyskland, mens Virtuoso V2 og rimeligere MM-pickup'er er basert på halvfabrikata fra Audio Technica i Japan.

    Når det gjelder MC-pickup'ene til Clearaudio, så er Concept MC og Essence MC basert på halvfabrikata fra Audio Technica, mens Talismann V2 Gold og høyere er rene Clearaudio konstruksjoner utført ved deres fabrikk i Tyskland.

    Jeg skulle gjerne ha uttalt meg om både den ene og den andre PU'en fra Clearaudio, men det ville vært reklame, så jeg lar det bli med det. Men ta gjerne kontakt om dere er nysgjerrige på hva dere skal velge når det gjelder PU fra Clearaudio.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn