Consens Lydkrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    En rensket PV-12. Den blir nok kassen som blir brukt for et framtidig RIAA prosjekt med aktiv Step-up i.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    High Fidelity kaskodene. Noen som husker dem fra medio 80-tallet? De brukte noen superlineære Sanken transistorer på utgangen.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Doxa sin forforsterker som jeg eide en stund. Oppe på den står en Stax rør hodetelefon forsterker til min Stax Sigma Pro

Vedlegg

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Spennende prosjekter du holder på med.
    Noe av den beste jeg har hørt av anlegg når det kommer til pur musikkglede er med Mi3 Avantgarde og rørforsterker. Ett rått "drive" med trykk på de rette stedene! Er ikke et øyeblikk i tvil om at dette spiller bra.

Håper du fortsetter å gi oss innblikk i prosjektene dine.

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Holder på med et kabelprosjekt nå....men røper ikke noe foreløpig. Og holder på å bygge en koplett RIAA med MC inngang uten stepup-trafo. Har nettopp konstruert ferdig strømforsyningen som går på batteridrift med automatisk oppladning av batteri når de går tomme. Er det noen entussiaster her på hifisentralen som bor på Stord? Vet om 3 stk. men det er sikkert flere... Skal besøke en av dem i kveld for første gang. Han har Respons-høyttalere og Conrad Johnson effekt.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    14
    consen skrev:
    Holder på med et kabelprosjekt nå....men røper ikke noe foreløpig. Og holder på å bygge en koplett RIAA med MC inngang uten stepup-trafo. Har nettopp konstruert ferdig strømforsyningen som går på batteridrift med automatisk oppladning av batteri når de går tomme. Er det noen entussiaster her på hifisentralen som bor på Stord? Vet om 3 stk. men det er sikkert flere... Skal besøke en av dem i kveld for første gang. Han har Respons-høyttalere og Conrad Johnson effekt.
    Hei Consen.

Holder til på Sunde/Kvinnherad. ;)

TAF

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Sunde er jo ikke langt vekke. Av en eller annen pussig grunn har jeg aldri vært i Sunde. Er du av og til på Stord?

Var mektig god lyd i det stereoanlegget jeg hørte i går. Blir ofte slik når entusiaster har kjælt med annlegget sitt i over 20 år. Det er slik lyd en ikke uten videre får hørt i en hifi-butikk, selv om komponentene hver for seg kan være bedre. Men det blir ofte tilfeldig satt opp og ikke satt opp slik at det passer sammen.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    1
    Flott tråd og anlegg Consen!

Men hva er det vi har her da? TA TA TA TA!!!! :eek:

Sjakkbrett og brikker, ferdig oppstilt til og med. Det er ikke ofte man ser. Et møblert hjem!

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei Consen
    Morsomt å se et anlegg som er flott sammensatt og moddet.
    Ikke hver dag en ser høyttalere som er tweaket til rommet (noe jeg mener de fleste må)
    Ser her og i en annen tråd at du har hatt Stax lambda pro.
    Hvorfor mener du den har/hadde hull i mellomtonen? (jfr. en annan tråd) og hvilke komponenter spilte du på da?
    Hva er grunnen til skifte fra Stax til sennheiser?
    Er denne Stax rørdriveren solgt?
    Kommer du med noen tegning/bilder over Riaaen når du er ferdig og testet?
    OG ikke minst.. platespiller??

Mvh Jan I

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.409
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    consen skrev:
    High Fidelity kaskodene. Noen som husker dem fra medio 80-tallet? De brukte noen superlineære Sanken transistorer på utgangen.
    Har hatt noen sånne!
    Ikke akurat noen kraftverk, tror de målte sånn omtrent 2*17 W. Veldig fin lyd i dem. Ble mer enn høyt nok med Snell E III.
    mvh

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Svar til Jan I

Har hatt de fleste Stax drivere og hodetelefoner, også de tidlige og billige elektretene.

Stax Lambda Pro har et hull i mellomtonen og det er det ikke bare jeg som har hørt opp i gjennom historien. Er også kommentert i hifi-tester Men det kan jo låte tøfft det. Litt slik discohøyttaler-lyd. Men jeg hører mye på korverk og da blir det ikke fint å høre på. Denne modellen er vel egentlig ikke ment for konsumenter. Var jo egentlig bare et bestillingsverk fra Mercedes. Skulle brukes i et prosjekt for å lage mer stille kupe. Og da trengtes en hodetelefon som hadde mulighet for stort lydtrykk i bassområdet. Derfor laget de større avstand mellom membran og gitter i denne Lambda Pro modellen enn det som de ellers har brukt. Men det hadde sin lydmessige konsekvens når vi tok den i bruk som en audiofil hodetelefon. Dvs. for lite nivå i mellomtonen. Det er det jeg kaller et hull. Dvs. lyden er ikke borte der. Det er bare for lite nivå. Mange liker jo slik lyd. De færreste vil ha lyden helt nøytral. Derfor spiller Lambda Pro litt Loudnessaktig. Det er jo en kjent sak at de fleste ikke-audiofile liker loudnesslyd bedre enn nøytral lyd. Og derfor har nok denne hodetelefonen mange tilhengere.

Sitter med en Stax Sigma Pro her. Den låter bra. Svært nøytral i hele frekvensgangen. Og ingen av de jeg kjenner liker lyden i dem, bortsett fra en audiofil venn. En må være audiofil for å like dem....nettopp fordi de er så utrolig nøytrale.

Sennheser HD-650 er også svært nøytrale. Har litt for lite oppløsning i diskanten...men nok nivå. Har også litt lite dynamikk og litt for lite nivå rundt 300-400 Hz. Snakk om ca. 1 dB. Det gjør at de høres litt for magre ut. De har også en klang som er litt metallisk. Men det hører en bare om en sammenligner dem med Stax Sigma Pro. De låter ikke metallisk i sammenligning med andre dynamisk modeller. Hellers snarere tvert imot. Så det er min dynamisk favoritt fordi frekvensgangen er så nøytral i dem. Fordi rett frekvensgang er så viktig for meg, foretrekker jeg 650-ene framfor Lambda Pro og en del andre Stax-er også. Men Stax-ene er selvfølgelig mer oppløste i lydbildet. Men jeg blir trøtt i ørene når frekvensgangen ikke er helt rett.

Smak og behag kan ikke diskuteres og ehver får bare velge det de sels synes låter godt. Ungdom er jo vant med sterk Equalizing fra biler....denne robåtinnstillingen---. Og de vil nok helt sikkert synes at Lambda Pro låter bedre enn alle de andre modellene til Stax.

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Glemte å kommentere ett par ting til.

Jeg spiller med Stax og Sennhesier om hverandre, og har også noen gode Koss hodetelefoner som jeg også liker svært godt.

Lambda Pro.....jeg spilte med mye forkjellig utstyr. Mest brukte jeg en Micromega cd-spiller på dem...men mye annet også. Og fikk også anlending til å sammenligne dem med Lambda Signature og vanlig Lambda og Sigma Pro....hadde alle sammen samtidig. Var skikkelig hodetelefon-entussiast i mange år. Grado har jeg også...og har hørt omtrent alle modellene. Har hatt mye annet rart også her. Til pc-en står det koplet noen AKG. Men har aldri funnet roen med dem. Jeg synes alle AKG-er låter for klemt. Men i forhold til Stax Sigma Pro låter jo alt klemt.

Beyerdynamic har jeg også hatt. De overlevde ikke lenge hos meg. DT 770 Pro låt bedre enn DT 990 PRO i mine ører. DT 770 låter mest likt Stax Lambda Pro og DT990 Pro låter mest likt Lambda Signature. Dvs. at DT 770 har litt hull i mellomtonen, og DT990 har for mye nivå i diskanten rett og slett. Blir skikkelig sliten av den. Jeg foretrekker 770 Pro av disse to BD modellene. Antagelig fordi den rett og slett sliter minst på ørene. Og den rocker mest...dvs. er svært dynamisk. På det området banker den Sennheiser HD-650. Men sistnevnte er mest nøytral.

Vil ikke utnevne noen hodetelefon som vinner eller noe slikt. Håper bare jeg har klart å beskrevet lyden så pass at det kan hjelpe folk som er på jakt etter hodetelefoner til å finne noe som kan passer til deres lydsmak. De fleste vet jo hva de liker. Og jeg selv er jo slik at jeg egentlig ikke ønsker at andre skal si hva som er best,,,men ønsker sterkt at noen skal beskrive forskjellen i lyden i forkjellige hodetelefoner. Det håper jeg at jeg har klart. Er det noe uklart...så bare spør.

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Svar til TKR:

Kaskodene hadde en utgangseffekt på litt over 2x120 Watt kontinuerlig RMS.

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Er denne Stax rørdriveren solgt?
    Kjører Stax rørdriver ennå, en aktiv.

Kommer du med noen tegning/bilder over Riaaen når du er ferdig og testet?
    OG ikke minst.. platespiller??

Det kommer nok bilder av RIAA-en når den er ferdig.
    Kretsskjema....vet ikke ennå. Om den blir så god som jeg til nå har hørt..... kan det hende at jeg begynner å produserer den. Er jo ikke så smart å lage kretstegningene ut da. Hele konstruksjonen er tegnet av meg, også denne spesielle batteridrevne strømforsyningen der et rele ligger og kopler inn oppladning når det trengs.

Har vel funnet ut at en slik RIAA MÅ!!! ha batteridrift. Koples den rett til nettet, spiller det ikke så fint. Er ikke noen plass det er viktigere med batteridrift enn akkurat her.

Platespiller: Det får være en hemmelighet ennå. Har 2 stykker stående her. Har også to helt nye pickuper til dem. Men røper ikke noe om hva det er ennå. Pickupene er ikke pakket ut ennå engang,,,så jeg vet ikke engang hvordan de låter. Men de fikk topp test av Rognlien for en god stund siden.

Så får dere bare kose dere i kveld på 17.mai kvelden.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Takker for flott og informative opplysninger consen. :)
    Lyd er som kvinner og mat, kan diskuteres men...
    Hvilken av Stax rørdriverne mener du er best til lambda pro?
    Kjøpte mine lambda pro med en SRDX-pro box (ikke rør) for 2000,-
    Synes dette var et bra kjøp,da jeg har siklet litt etter slike i lang tid
    Mvh Jan I

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    1
    Interessant å lese dine betraktninger, Consen!

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Til Lambda Pro ville jeg kjørt en av rør-driverne. Da blir lyden mest nøytral i dem. Men transistordriver blir det litt for slitsom diskant i dem. Bassen låter dynamisk og godt i både transistor-driver og rørdriver med Lambda Pro.

Sigma Pro låter best med transistordriveren. Vet ikke hvorfor. Men rørdriveren blir lyden for "myk". Men transistordriveren står lyden svært nøytralt fram.

Hadde i ca. 7 år både rørdriver og transistor-driver stående på siden av hverandre og valgte det som humøret gav.

Rørdriveren er objektivt sett litt mer klangnøytral. Kan ta et eksempel. Satt og lyttet til en klassisk konsert med Lambda signature. Inne i konserten ble det rislet over noen glasstaver som hang og sang.

Med rørdriveren hørte en tydelig at stavene var av glass, men transistordriveren hørtes det mer ut som metallstaver.

Lambda Pro er svært klangekte......så denne forskjellen her kommer godt fram i dem. La det være sagt....jeg liker lyden i Lambda Pro....men frekvensgangen er litt undertrykt i mellomtonen. Tøft på rock og gjør at en kan spille litt høyere uten av det gjør vondt i ørene. De tåler mer lydtrykk enn alle de andre Staxene....spesielt i bassområdet. Og bassen er spesielt god i dem. Men til korverk er Signature-modellen bedre....eller aller helst Sigma Pro.

Så valget er også litt hvilken musikk en liker å spille...ikke bare lydsmaken. Derfor var det gøy å ha mange ulike modeller med ulike driverbokser. Fikk i disse årene en god formening om lydforskjellen mellom de ja.

Elektret modellene til Stax låter varmt og flott men ikke spesielt oppløst og det høres også ut som om diskanten kuttes over ca. 14 kHz.

Lambda modellen er grei nok den. Er bra oppløst, men risler ikke ut det aller siste oppe i diskanten. Høres spesielt godt når en sammenligner dem med Sigma Pro. For de er best i diskantområdet.

Alle Stax-modellene gir en litt inn i hodet spillestil. Konsertsalen står i bakhodet. Unntaket er Sigma-modellene. Der får en lyden fra framsiden av hodet. Konsertsalen står ca. 30 cm framfor hodet. Det er befriende i forhold til de andre modellene.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    14
    consen skrev:
    Sunde er jo ikke langt vekke. Av en eller annen pussig grunn har jeg aldri vært i Sunde. Er du av og til på Stord?

Var mektig god lyd i det stereoanlegget jeg hørte i går. Blir ofte slik når entusiaster har kjælt med annlegget sitt i over 20 år. Det er slik lyd en ikke uten videre får hørt i en hifi-butikk, selv om komponentene hver for seg kan være bedre. Men det blir ofte tilfeldig satt opp og ikke satt opp slik at det passer sammen.
    Er av og til på Stord ja,men det kan være langt mellom kvar tur. Kor på Stord holder du til?
    Kan godt ta det på PM om det er betre.

Mvh
    TAF

sokker

Medlem
    Ble medlem
    21.11.2006
    Antall liker
    0
    Hei Consen :) håper det går bra med deg.

Ser at du ikke har vært på latsiden, med utbyttinger av utstyr.
    knips noen nye bilder hadde vært knall.

Hilsen

Aksel

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Et Tentlab drivverk med innebygd DA-converter på toppen her. Det er James sin som jeg har på lån. Helt utrolig bra drivverk og jeg må også si at jeg ble mektig imponert over DA-konverteren i den. Det spilte både oppløst og organisk. Den låt litt tynnere enn min DAC, men ikke spisst....snarere tvert imot. Et meget positivt bekjentskap.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    På golvet her står to støyfiltre. Det ene, minste, er et Hydra 6, og det andre et Hydra 8. Inne i racket (svart) helt nederst, står et Isotek Sigmas. Det er et high-end filter som har fantastisk gode 6A uttak. Disse uttakene overgår det som begge Hydra-filtrene presterer på noen av sine uttak, men Isotek sitt 16A uttak blir slått av 16 A uttakene på begge Hydra filtrene. Derfor bruker jeg ikke 16 A uttakene på Sigmasen. Jeg gjekk heller til innkjøp av en Quantum-boks. Den er sølvfarget og står med ryggen til i racket.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Nærbilde av Quantum-boksen som jeg kjører på McIntoshen. Dette er utgaven med 4 aktive kretser i, og jeg lot meg absolutt imponere av det. Det banket alle disse andre filtrene ned i støvlene på sitt 16 A uttak som du ser baksiden av. Det er sølvfarget og står oppe på Isotek Sigmas som er svart på farge. Denne Sigmas som svart levert fra fabrikk en en skjelden ting. Den er ikke i sortimentet til Sigmas.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Nærbilde av TentLab. Hva synes dere om det nye hjemmelagede stereoracket mitt da? Det er den praktiske mannen James som har hjulpet meg med dette. Uten han hadde dette ikke sett dagens lyd. All ære til han.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Her ser dere hvordan jeg koplet mine MIT Oracle til mine høyttalere. Velger å kople de direkte til diskantelementet slik at jeg får minst mulig tap i diskantområdet.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    1
    Godt å ha deg tilbake, Consen. Keep posting!

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    På utsiden av anlegget her henger det en Transparent nettkabel. Det er en fantastisk god nettkabel som koster 11.000. Men det fasinerende er at Furutech sine har en lydkvalitet som ikke ligger langt borte. Har to av disse Transparent-kablene og mange Furutech i anlegget. Den ene Transparenten kjører jeg på DAC. Viktigst å ha god kvalitet der.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Den kabelen som dere ser inn på TentLab cd-spilleren (småsignal), er er laget av samme produsent som lager Hydra nettfilter. Dette var en dårlig kabel som kostet ca. 10.000. Den stod ikke lenge i anlegget. Den ble byttet ut med en Wireworld Gold 5.2 Eclipse kabel. Jeg kjørte på 2 slike inntil for en uke siden. Da byttet jeg ut begge med Nordost Valhalla. Har to av dem nå. WireWorld er den nydeligste kabelen jeg har hørt. Valhalla den mest oppløst hørt så langt. En skal ikke sette Valhalla inn i anlegg før alt er på plass. Ellers går det galt. WireWorld er også superoppløst og har litt mer tilgivende mellomtone. WW er egentlig en kabel som det er lettere å leve med for de fleste tror jeg. En får 90% Valhalla for 1/4 av prisen. WW er faktisk det beste kjøpet jeg noensinne har gjort. Og WW...i mine ører banker de billigere Nordost-kablene...dvs. de under Valhalla. Hverken i mitt eller James sitt anlegg hadde f.eks. Nordost Frey en sjanse mot WW 5.2 Gold kabelen. Begge var enige om det samme i begge oppsettene. James ble så glad i WW at han kjøpte begge mine kabler. Og jeg kunne godt ha levt kjempelykkelig med dem. Nå kan James gjøre det. Unner ham disse gode kablene.

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    En RIAA forsterker jeg nylig bygde til James. Jeg har konstruert all elektronikken i den, og loddet alt sammen selv.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Bilde av trinn 1 og 2 samtidig koplet i sammen.
    Disse kablene som er brukt, er sølvkabel på en tynn kobberkjerne.
    Det finnes ikke noe sibilant eller spisst i lyden i dem.
    Noen sølvkabler låter spisst og hardt, men disse kablene er et eksempel på at sølv kan låte varmere og mindre sibilant enn sølv. Isolasjonen er en Teflonvariant. Isolasjonen er så varmebestandig at jeg kan ha en 450 graders loddebolt borti isolasjonen uten at den smelter.

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Anlegget sett fra avstand. Bildet på TV-en er ikke manipulert. Dette var det som tilfeldigvis gjekk på direktesending da bildet ble tatt. Det er en klassisk konsert som blir overført. Antagelig på NRK2

Vedlegg

consen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Legg merke til at nettkabelen ligger over forsterkeren. Dette fordi Quantum sender ut noen avmagnetisernede stråler og da låter forsterkeren bedre når nettkabelen ligger snoet rundt forsterkeren. Til alle som har tenkt å prøve en Quantum boks. Bruk ikke skjermet kabel. Om en gjør det, får en faktisk omtrent ikke noen oppgradering av lyden. Kabelen til forsterkeren fra Quantum virker som en senderantenne og det er da viktig at nettkabelen er uskjermet. Furutech-nettkablene mine var helt misslykket på den. Grunne er at de er skjermet.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn