Gratulerer med kjempebra fotoapparat Atonal.
Siden du har så flott kamera, vil jeg anbefale deg et helt rått objektiv.
Olympus 12-60 mm. Det har verdens raskeste autofokus (i hvertfall når det står på E3) og en bildekvalitet som omtrent parkerer alle andre objektiv på markedet. Den eneste jeg har prøvd som er skarpere, det er 50mm fastobjektivet (makro) til Olympus. Det er såvidt bedre. Hverken Nikon eller Canon tilbyr noen objektiv i denne kvalitetsklassen.
Har en venninne som har et Canonhus til 20.000 kroner og et objektiv i omtrent samme prisklassen, ho har prøvd å ta månebilder...også på samme tidspunkt som meg. Men skarpheten i bildene hennes er ikke i nærheten av det jeg klarer med mitt Olympus. Det er ikke kamerahuset hennes som har skylden, det er objektivene til Canon. De slører for mye og utværer alle smådetaljer i månebildene.
Det er de gode objektivene til Olympus, selv i billige prisklasser, som gjorde at jeg valgte Olympus.
Canon og Nikon klarer å lage hus med mindre bildestøy i høye ISO enn Olympus. Det er deres force.
Canon leder såvidt reset på liten bildestøy nå. Kan ta omtrent støyfrie bilder i ca. 6000 ISO med toppmodellen deres. Olympus begynner å slite litt allerede ved 600 ISO. Nikon klarer støyfrie bilder i ca. 1600-3200 ISO et sted.
Så det er ikke noen fasit på hvilket apparat en skal kjøpe seg. Det kommer an på bruksområdet. Canon er jo supert til innebilder i familieselskap. Helt supre til nybegynnere (og proffer, men de trenger ikke alle funksjonene som er innebygd). Nikon er ofte foretrukket av fotografer som bruker atelie, for der slipper dem mye av nybegynnerdillet som Canon har i menyene. Nikon tar også litt kaldere bilder enn Canon...mer fargenøytale egentlig, og er supre kamera når en skal ta bilder manuelt og liker å ta nesten alle bildene slik. Slik jobber jo ofte proffe fotografer i atelie...ja også bryllupsfotografer. Og Olympus er kongen når en skal ut i skogen og zoome inn fugler eller ta skarpe bilder av insekter på blomster osv. Da er det likevel godt lys og ISO støy er uansett ikke noe problem.
Og så vil sikkert noen krangle om alt det jeg skrev her.
En ting er sikkert, i Canonleiren er Nikon forhatt, og i Nikonleiren er Olympus forhatt.
Der ligger dem i skyttergravene og skyter på hverandre.
Men siden dette er en hifisentral - så slipper vi dette her.
De som er uenig i det jeg skrev, kan jo bare ergre seg over at de er uenig.
Noen syntes kanskje dette var interessante tips.