Det øverste støyfilteret er Hydra 6 og det nederste er Hydra 8. Hydra 8 hadde mest fokus på detaljer mens hydra 6 har mest fokus på perspektiv. Hydra 8 er plagsomt følsom for underlaget. Den må stå på en T-base. Om den har dårlig underlag, fresen det litt i lyden på den. S-lyder blir litt sjj og sangere får litt lespende karakter. Jeg fikk det aldri 100% bort, men T-base hjalp. H6 er ikke følsom for underlaget. Den kan godt stå rett på golvet uproblematisk.
Hydra 6 låter mørkere og fokuserer ikke så mye på detaljer, men de er der. Anslaget på triangler låter ikke så hardt, metallisk og realistisk, men triangler klinger lengre i lydbildet før det dør ut på H6. Og rommet er større også på H6. Og jeg blir heller ikke lyttertrett med den. Det gjør jeg med H8. H8 nærmest overfokuserer på starten på transienter, dvs. triangelslag, skarptrommeslag og annet slikt.
Etter å ha spilt på begge i noen dager i mange timer i sum, fikk jeg et inntrykk av at det låt litt sølvkabel-aktig i H8....med negativt fortegn. H8 har mer imponatoreffekt umiddelbart og er derfor et filter som vil imponere folk i butikken ved demostrasjoner. Men når en får det hjem og skal leve med det i langt tid, kommer lyttertrettheten og svakhetene fram.
James fikk også sammenlignet dem hos meg, og slo samme konklusjon som meg. Han stod på valg mellom å kjøpe H8 og H6 og valgte H6. Av alle filter jeg har hørt har Hydra 6 den beste 16 A utgangen hørt til dags dato. Den banker også mitt Isotek Sigmas filter på dens 16 A utgang. En annen ting er at Sigmas har den beste 6A utgangen hørt til dags dato. Både Isotek Sigmas og Hydra 6 er kjempegode filtre. Hydra 8 fikk jeg et hat-kjærlighetsforhold til. Den klarner så utrolig godt opp på anslag og transienter. Den er så dynamisk. Det er bare at den ikke klinger ut. Og det går på bekostning av romfølelsen. Så Hydra 8 er en dynamikkbombe og Hydra 6 en perspektivmester. En kan følge utklinging av triangler osv. i et par sekunder lengre tid med Hydra 6. Og da tilgir jeg den gjerne at den ikke er så på hogget på dynamikken. Rognlien i bladet Fidelity vil nok like Hydra 8 best av denne grunn
Dere som vil ha varm klang med superfast bass som går avgrunndsdypt i bassen og med et vell av detaljer på din cd-spiller, du skal bruke et Isotek Sigmas og kople cd-spilleren på dens 6 A uttak. Får en denne på prøve, da skjønner en hvorfor en kan forsvare utskifting av Isotek Minisub2 til Sigmas. Jeg var lykkelig med min Minisub2 så lenge jeg ikke visste bedre. Men er det ikke alltid slik?