Coolio's lille bass-eksperiment i en blokkleilighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ett godt råd.
    Hør på hva Thohaug sier, han står for det meste/alt er vel mer riktig hjemme hos meg.
    Ser meg fanden ikke tilbake.
    De som har behov send en PM så skal vi prøve å få til en lytt hos meg.
    Er en opptatt man, men dette er veldig gøy. Så klemme inn noen får jeg til.
    Får alt for liten tid nede i "furtebua"
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Under en merkelig følelse av deja vu har jeg fiklet med det samme køddet som før, men med helt nytt utstyr. Jeg solgte Kii Three i en periode hvor jeg mistet interessen og fikk behov for å prøve andre ting. Først røk Argon subbene og ble erstattet med et par brukte DIY subwoofere med 2x10" Peerless elementer og hver sin hypex 2.400d plateamp. Så skaffet jeg meg et par brukte Klipsch RP160M for 3000 kr da subwooferne ble litt i overkant boxy drevet som fullrange...

    Jeg hadde planer om å drive disse Klipschene med den ene kanalen i plateforsterkerne til subbene, men snublet over et par Hypex Nc400 på brukten som jeg slo til på. Så nå har jeg pinadø et halvseriøst tv-anlegg med total anleggspris på ca 25 000kr inkl Minidsp 4x10HD.

    Så, hvordan var lyden? Fæl. Ørevoldtekt. Disse Klipsch-sakene låter akkurat som alle sier, piggtråd rett ut av esken. Makan til mannskit-tuning, hva feiler det ørene til folka som bestemmer tuningen hos Klipsch? :mad:
    Jeg mistenker at Klipsch har en stigning i toppen for å gi inntrykk av dynamikk og sprut.
    Heldigvis har Klipsch beveget seg vekk fra dårlige produkter og mer i retning av jevnere off-axis respons slik at man kan korrigere mye av denne lyse tuningen uten å ramponere all lydkvalitet. Faktum er at Klipschene låter akkurat like mye/lite dynamisk som andre høyttalere når responsen er jevnet ut.

    Ved hjelp av en rekke nærfelts-målinger og gating kunne jeg korrigere snittet (lyttevinduet). Her er før og etter;

    Klipsch - Before and after listening window EQ.jpg


    Uten å ha brukt noe særlig energi på integrering av subber har jeg foreløpig endt på 100hz og bratt filter (48 dB). Ikke spesielt fornøyd med respons, så skal legge ned litt arbeid med justering av plassering, delefrekvenser, tidsjustering og EQ.

    Klipsch - frequency response.jpg


    Foreløpig får Audiolense fikse problemene, da ser det straks bedre ut;
    Klipsch - før og etter audiolense.jpg

    Klipsch + subber - vannfall etter audiolense.jpg


    Så til det store million-kroners-spørsmålet; Kommer man nært Kii Three med et par Klipsch RP160m + litt EQ rent lydkvalitetsmessig? Ja, man gjør det. Ikke helt der, men ganske nært. Noe mindre klarhet og langt mindre luftighet, noe som sikkert kan forklares med den dippen i power-responsen man ser i grafen før lyttevindu-EQ mellom 1-2 khz og bredere spredning oppover i frekvens hos Kii? Noe kan muligens også forklares med kardioide-effekten hvor man får mindre energi i førsterefleksjonene med Kii.

    Jeg merker ganske tydelig at Kii hadde mer energi og puff i øvre bass, men det er ikke vanskelig å kompensere med subbene. Man får teste litt videre.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Så du solgte Kii altså? Ja ja... Angrer du eller? :) Interessant prosjekt du baler med nå da. Moro at du kommer såpass «nært» Kii med det oppsettet. Etter litt tuning av diverse. Så Klipsch i seg selv er ikke noe å rope hurra for om jeg forstår deg rett?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, angrer ikke på salg av døde ting. Altså, jeg savner jo litt lyden, men har ikke brukt så mye tid på musikk de siste månedene at det er et stort savn. ;)
    Joda, Klipsch er overraskende gode saker hvis man vet hva man driver med. De nyere seriene har tatt lange steg mot objektivt gode talere med jevnere respons og dermed mye mer ørevennlig enn tidligere tider. Disse RP160m er fryktelig gode til prisen hvis man tar litt hensyn eller kompenserer for svakhetene.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja virket jo som om du var veldig fornøyd med de etter du kjøpte. Men hvis man mister litt interessen så er det ok å selge og avvente litt. Enig der. Har forstått det sånn at de nyere Klipsch er noe mer balansert enn tidligere. Men horn vil nok alltid være litt frempå i sin måte å spille på uansett? Var noen ganger på nippet og kjøpe Klipsch selv bare for moro. Men antok det var et stykke unna my cup of tea. Så lot være :) Greit at du får de til å spille bra utfra utfordringene. Har du tenkt å lande på dette eller er det andre høyttalere som skal inn på sikt?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg flytter mitt eget prosjekt fra JBL-tråden til min egen tråd for å ikke spamme ned der med personlige greier. Her er altså mitt nye prosjekt;

    m2hjemme.jpg



    Dette er M2-kloner som jeg snublet over på brukten her i en periode hvor jeg letet etter delene for å lage min egen M2-klone, så jeg kunne ikke la muligheten gå fra meg. Siden dette ble mer et impulskjøp enn tidshorisonten jeg så for meg med DIY, så har jeg ikke kommet lengre enn at jeg bare har forsterkere nok til én høyttaler.
    JBL M2 er avanserte saker med aktiv drift med én forsterker per element og voldsomme mengder dsp for å få de til å spille som de skal. Vanligvis er dette innstillinger som er inkludert i sertifiserte forsterkere som feks Crown Itech og Dci eller dsp-bokser fra BSS.
    Jeg har ikke noe av dette og må ta til takke med manuelle innstillinger i Hypex DLCP dsp/forforsterker og innstillinger funnet på nett av brukere som har hacket Crown og BSS for å finne ut av filtrene som trengs.

    Utover det har jeg pratet litt med en av gutta bak de originale M2 (oppfinneren av waveguiden i M2 og nå en av gutta bak Kali Audio), Charles Sprinkle om tips og tanker om DIY M2. Overraskende nok var han mer enn behjelpelig med dette og ga et par tips. Et av disse tipsene handlet om å legge inn et high-shelf filter med slak helling rundt 2 Khz og minus ca 0,5-1 dB.
    Dette gjorde JBL alltid ved demoer i vanlige rom for å få det til å låte riktig, og jeg tenker det handler om power-responsen som er litt økende fra 1,5 khz og oppover et stykke;

    Spin - JBL M2 (full spin).jpg



    For mine ører i mitt rom med én høyttaler spillende virker det som et helt nødvendig tips. Så dere som har M2 kan gjerne forsøke å eksperimentere litt med dette.
    Umiddelbare planer handler egentlig kun om å få liv i den andre, for jeg står for tiden klar med bankbevis i hånden til å oppgradere fra leilighet til enebolig - hvor det viktigste kravet selvfølgelig er mulighet for dedikert lytterom.

    Målet med mine skriblerier her handler egentlig om å dokumentere for meg selv hva jeg holder på med og resultatene underveis.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.580
    Antall liker
    34.257
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    La oss sette det tekniske til til side et øyeblikk og gi plass til noen gratulasjoner. Forresten kul løsning med denne full sirkel integreringen av høyttalere og møbler.:)

    Morsomt å følge dine oppdagelser fremover!

    Åja! Gratulerer!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oled ftw! Min samboers eneste kommentar når hun kom hjem og så disse boksene var faktisk "vi trenger ny tv. Den ser altfor liten ut mellom de to boksene."

    Det er en 65", men ser ikke slik ut.. 77" Oled koster :mad:

    La oss sette det tekniske til til side et øyeblikk og gi plass til noen gratulasjoner. Forresten kul løsning med denne full sirkel integreringen av høyttalere og møbler.:)

    Morsomt å følge dine oppdagelser fremover!

    Åja! Gratulerer!
    Thank you, kind sir!
    Dine stadige "just do it!" utsagn har gjort mer enn sitt til at jeg har fomlet fingern ut ved et par anledninger. Kanskje du egentlig er en ekte.. dare I say it... INFLUENCER! :D

    Denne design-løsningen ble egentlig til med tanke på å ha relativt store høyttalere under der tilbake til fordums tider. Gapet inni er tilpasset større tv'er (opp til 78") og tv-benken er egentlig ment å være vegghengt. Men fant ut at jeg må vente til jeg vet målene på min fremtidige TV før jeg gjør noe dumt.
    Jeg ser potensialet til at det blir tøft til slutt - hvis jeg kommer så langt...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.580
    Antall liker
    34.257
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Her jeg nå kryper rundt å sorterer et lass CDer kunne jeg nok nå ønsket mindre "just do it" ;)

    Synes du skal ta æren selv! Du skaffet deg de høyttalerne du ønsket og jobber nå målrettet for å få dem til å spille slik du ønsker. Dette er imo det mest givende og morsomme med hobbyen, ikke all denne byttingen og kjøpingen.

    Sikker på at du lykkes, særlig med tanke på den systematiske tilnærmingen du fremviser. :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.501
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    M2 skal vel bare ha to kanaler på side, og i såfall er tipset mitt Crown DriveCore XLS. Den minste av disse på 2x350W koster skarve 3500kr hos Evenstad musikk. Modellen over, på 2x500w koster en tusenlapp ekstra.

    Johan-Kr
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    M2 skal vel bare ha to kanaler på side, og i såfall er tipset mitt Crown DriveCore XLS. Den minste av disse på 2x350W koster skarve 3500kr hos Evenstad musikk. Modellen over, på 2x500w koster en tusenlapp ekstra.

    Johan-Kr
    Jeg bruker DriveCore XLS til bass og midbass, og de er vel i den billigste serien til Crown. De har innebygd DSP, men den har jeg ikke testet, kjører kun bypass.
    Jeg har lest flere negative kommentarer om disse XLS'ene her på HFS. Det bekymrer ikke meg, da jeg er strålende fornøyd med disse. Fungerer alltid 100 %.
    Og til bass/midbass er det mer enn godt nok i mine ører.
    Mulig AL maskerer det som isåfall skulle være negtivt lydmessig med disse, ikke vet jeg. Har generelt problemer med å høre forskjell på forsterkere i det hele tatt. :p

    M2 klonene dine er dritfine coolio. :)
    Er de fine på nært hold også?:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    M2 skal vel bare ha to kanaler på side, og i såfall er tipset mitt Crown DriveCore XLS. Den minste av disse på 2x350W koster skarve 3500kr hos Evenstad musikk. Modellen over, på 2x500w koster en tusenlapp ekstra.

    Johan-Kr
    Billig vs litt dyrere med mer power. Billig først;

    Crown XLS 1502 Amplifier  Measurements.jpg

    Crown XLS2502 Drivecore Stereo Pro Amplifier Audio Measurements.jpg




    https://www.audiosciencereview.com/.../crown-xls2502-stereo-amplifier-review.10627/
    https://www.audiosciencereview.com/...-and-measurements-of-crown-xls-1502-amp.6062/

    Vil dette utgjøre hørbar støy/vreng brukt som bassforsterker?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker XLS 2000 (eldre modell) opp til 180 Hz.
    Og XLS 2002 opp til 650 Hz.
    Ingen problemer her.
    Ingen hørbar vreng, og ingen støy.

    Disse ampene har vifter som jobber i 3 trinn.
    Til hifi bruk går de kun på trinn 1 når du guffer opp litt. De er ikke i bruk ved moderat volum.
    På trinn 1 er det så og si ikke hørbart fra lytteposisjon ved 2 meter eller lengre.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hm, kanskje det er verdt å prøve noen sånne. Alternativet er jo flere hypex-greier, men de yter jo pingle i forhold. Sikkert veldig viktig for mine 70 dB- lytteøkter!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lett misunnelig på fisnishen på dem gøyttalerne :)
    Ser bra ut!!
    Stuevennlig!
    Forsterker fikser du lett, bare se hva andre bruker. Lag egen erfaring, ingenting banker det!
    DLCP eller 2x4HD med preamp. Funker det.
    Om du skulle ha en del romklang. Subjektivt innspill: fra 1k-20k benytter jeg fall med 6dB.
    Bare stå på, har selv balt med 2360 i 4 år frem og tilbake :)
    Tålmodighet!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.243
    Antall liker
    4.375
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med flotte høyttalere Coolio! :)

    M2 er jo på en måte resultatet av Harmankonsernets årelange forskning og må si at jeg kjenner nysgjerrigheten pirre ekstra når en som du får disse i hus. Jeg blir veldig overrasket om du ikke får dette til å spille. Dokumenter gjerne med målinger.

    Skjønner ikke helt problemene dine med Mini DSP, du er den første jeg har hørt om som har disse problemene. Et tips kan være å alltid skru av powerampene når man skal gjøre noe der man er i det minste tvil om det kan komme et poff.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lett misunnelig på fisnishen på dem gøyttalerne :)
    Ser bra ut!!
    Stuevennlig!
    Forsterker fikser du lett, bare se hva andre bruker. Lag egen erfaring, ingenting banker det!
    DLCP eller 2x4HD med preamp. Funker det.
    Om du skulle ha en del romklang. Subjektivt innspill: fra 1k-20k benytter jeg fall med 6dB.
    Bare stå på, har selv balt med 2360 i 4 år frem og tilbake :)
    Tålmodighet!
    Jeg er selv veldig fornøyd med finishen, de så bedre ut i virkeligheten enn det så ut som på bilder. Det er to ting jeg kanskje tenker kunne vært bedre; jeg savner den kurvede baffelen under bassen og jeg synes kanskje det er litt tungt visuelt med helsvart front. Flott i mørket når jeg ser på film, men litt tungt visuelt ellers. Fort gjort å fikse den biten iallefall.

    4 år..? :eek:
    Så tålmodig er ikke jeg! :D

    Når det kommer til frekvenskurve har jeg gitt opp fastlåste targets målt i lytteposisjon. Jeg eksperimenterer med svakt hellende high-shelf filtre fra ca 1 khz til 3 khz og 0,2 dB intervaller og lytter over litt tid for å finne balansen. Min erfaring er at target-kurver ikke kan brukes til noe fornuftig ettersom forskjellig spredning og akustikk i forskjellige rom vil påvirke hvordan kurven til helt nøytrale høyttalere ser ut i lytteposisjon, så jeg har foreløpig kun basert meg på gatede målinger fra 1 m.

    Hvordan det ender opp med å se ut i lytteposisjon blir jo spennende, men jeg tipper at måling med MMM teknikken ender opp med å se veldig ut som standard "Harman" kurve. Da er vi vel i nærheten av dine tall, tenker jeg :)

    Gratulerer med flotte høyttalere Coolio! :)

    M2 er jo på en måte resultatet av Harmankonsernets årelange forskning og må si at jeg kjenner nysgjerrigheten pirre ekstra når en som du får disse i hus. Jeg blir veldig overrasket om du ikke får dette til å spille. Dokumenter gjerne med målinger.

    Skjønner ikke helt problemene dine med Mini DSP, du er den første jeg har hørt om som har disse problemene. Et tips kan være å alltid skru av powerampene når man skal gjøre noe der man er i det minste tvil om det kan komme et poff.
    Takk for det, TrompeteN!
    Oh yes, jeg skal dokumentere med massevis av målinger! Foreløpig har jeg bare hatt meg en økt da jeg ikke er spesielt motivert med bare én fungerende høyttaler, men det skinner jo igjennom at rommet er synderen atter en gang :p

    Ang MiniDsp handler det helt sikkert om en brukerfeil, men det akter jeg IKKE å finne ut av :cool:

    PS; jeg har en billig Minidsp til salgs om noen skulle være interessert...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.580
    Antall liker
    34.257
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ganske heftig det etterslepet du har fra 200 og ned. Over 100ms ved 20Hz? Hvor skarpt deler du subbene og hvor?

    Edit: Uff, fulgte en liker link langt tilbake i tid...Glem det!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ganske heftig det etterslepet du har fra 200 og ned. Over 100ms ved 20Hz? Hvor skarpt deler du subbene og hvor?

    Edit: Uff, fulgte en liker link langt tilbake i tid...Glem det!
    Den gang da gjaldt det portede subber avstemt til ca 30 hz tenker jeg. Med første stående bølge i bredderetning på ca 24 hz ble det voldsomt med group delay i bunn. Om jeg ikke tar feil var det også brukt en sub til å spille motfase forsinket i tid og det ser jo ikke pent ut på impuls/group delay plottene.

    Heldigvis er det lenge siden og alt blir selvfølgelig bedre etterhvert som man blir eldre :p
     

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Syntes du har gjort mange spennende ting, og det er bra at du har lagt ut bilder av måleresultater på mye av det du gjør. Har vurdert å felle ned hele taket mitt litt og dempe det, jeg også. Gjorde du noe research før du bestemte deg for 20mm tykkelse og glava framfor 40mm plater? Jeg har så fæl lyd i stuen min enda, at jeg midlertidig har flyttet hele anelgget inn på soverommet. Der er mye comb filtering borte, men så ble til gjengjeld bassresponsen ganske dårlig. Pest eller kolera. Var det ikke du som laget til en liten sub for å motvirke rom-modier? Virker det bra enda?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hoy, jeg har helt glemt ut min egen dokumentasjons-tråd. Jeg får starte med dokumentering av mine strabaser slik at jeg som eneste følger kan følge med mine utskeielser!
    Først og fremst, beklager @hifi-vegard at jeg ikke har svart deg på spørsmålene dine.

    Gjorde jeg noe research før jeg bestemte meg for 2 cm kontra 4 cm glava-plater? Oh yes, veldig mye research. Svaret på det er at både 2 og 4 cm plater er altfor tynt til å kunne brukes med god effekt for hifi-formål da man kun får demping over 1000 hz og ingenting under.
    Derfor la jeg 10 cm isolasjon over platene slik at dempingen ble mer bredbåndet, men bruken av Glava/Ecophon-plater var uansett en bevisst trade-off mellom optimal demping og utseende på flere fronter.

    Siden platene er malt vil man ha noe refleksjoner høyt i frekvens som ellers ville blitt dempet ved andre løsninger og det er heller ikke anbefalt å dempe hele taket av akustikere. Siden jeg bor i stue og ønsker å ha det rent og pent valgte jeg vekk det optimale og gikk for en helhetlig løsning som ser ut som vanlig tak.

    Jeg forsøkte mange forskjellige løsninger med subber i en periode og fant ut at flere subber = bra for basskvaliteten over et større område og ikke bare i lytteposisjon. Har man mulighet for bass management, altså å finstille hver sub individuelt, vil det "alltid" bli bedre med subber enn uten - og det er flere prinsipper man kan forsøke seg på for å få til det man ønsker, feks source-sink (foran - bak i rommet med motfase), multi-sub assymmetrisk plassert eller symmetrisk plassert, med fronter spillende med eller uten fronter osv. De fungerer alle på forskjellige måter og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre i alle tilfeller.

    Akkurat nå har jeg lagt vekk subber da det ble i overkant varmt i rommet i sommer med all elektronikken som sto på (og kjerringen klaget litt på alle store bokser), men jeg vil varmt anbefale subber som akustisk løsning i bass.

    Hvis du ønsker å høre hvilken effekt takbehandling og et par akustikkplater har på følelsen i et hardt betongrom, så er du hjertelig velkommen til å ta en tur.
     

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Hei, Coolio. Veldig morsomt at du var innom denne tråden på fredag. Jeg har ikke vært på forumet her siden i sommer, men tenkte jeg skulle innom for å se etter litt mer inspirasjon, fordi jeg ikke får så god lyd i stuen som jeg hadde håpet. Det hadde vært gøy å oppleve hvordan oppsettet ditt er.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Øh, jeg trenger hjelp. Litt bakgrunn først;

    Jeg syntes plutselig at høyttalerne låt dårlig og har fiklet med EQ kurver og alt mulig - vilt forgjeves. I frykt for at målingene når høyttaler står inntil vegg skjuler detaljene jeg trenger har jeg lagt høyttaleren ned midt i rommet og pekende mot taket og satt mikrofonen 1 meter over. Siden jeg har dempet taket er dette den måten jeg får renest måling i min kaotiske stue.

    Det var her jeg merket at noe var galt - hissig vreng fra diskant når jeg skrudde opp volumet litt;
    skadet filter.jpg


    Så forsøkte jeg med et PEQ-filter for å dempe det som skjer under 700 hz med 20 dB, og da så det slik ut;

    skadet filter med PEQ på 500 hz.jpg


    Det låt straks mye bedre under sveip, men jeg synes det luktet litt svidd så jeg skrudde opp boksen med det passive filteret til M2, og dette var synet som møtte meg. Filter fra den andre høyttaleren for referanse under;

    sykt filter.jpg


    friskt filter.jpg



    Screen crossover.png



    Så, hva nå? Skjer det noe skummelt hvis jeg bypasser hele driten?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Øh, jeg trenger hjelp. Litt bakgrunn først;

    Jeg syntes plutselig at høyttalerne låt dårlig og har fiklet med EQ kurver og alt mulig - vilt forgjeves. I frykt for at målingene når høyttaler står inntil vegg skjuler detaljene jeg trenger har jeg lagt høyttaleren ned midt i rommet og pekende mot taket og satt mikrofonen 1 meter over. Siden jeg har dempet taket er dette den måten jeg får renest måling i min kaotiske stue.

    Det var her jeg merket at noe var galt - hissig vreng fra diskant når jeg skrudde opp volumet litt;
    Vis vedlegget 693433

    Så forsøkte jeg med et PEQ-filter for å dempe det som skjer under 700 hz med 20 dB, og da så det slik ut;

    Vis vedlegget 693434

    Det låt straks mye bedre under sveip, men jeg synes det luktet litt svidd så jeg skrudde opp boksen med det passive filteret til M2, og dette var synet som møtte meg. Filter fra den andre høyttaleren for referanse under;

    Vis vedlegget 693436

    Vis vedlegget 693437


    Vis vedlegget 693448


    Så, hva nå? Skjer det noe skummelt hvis jeg bypasser hele driten?
    Jeg har aldri brukt filter på mine og de lever ennå
    Men seff er det et faremoment med scetchy forsterkere
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri brukt filter på mine og de lever ennå
    Men seff er det et faremoment med scetchy forsterkere
    Slik det er nå bruker jeg Crown cdi 4/1200 med de originale M2-innstillingene via dens dsp. Jeg har forstått det slik at dette passive filteret er en del av delefilteret, stemmer det? Og vil jeg risikere helsen til både meg og D2 ved å fjerne det?
    Crown bråker nok med det filteret på plass :LOL:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Min sånn umiddelbare magefølelse tilsier vel at det ikke er så lurt å bypasse filteret dersom det kommer noe drit fra forsterkeren som får filteret til å brenne opp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Min sånn umiddelbare magefølelse tilsier vel at det ikke er så lurt å bypasse filteret dersom det kommer noe drit fra forsterkeren som får filteret til å brenne opp.
    Excellent point! :ROFLMAO:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker vel en litt systematisk tilnærming er å anbefale.
    At det er motstandene som er brent indikerer vel høyfrekvens støy og ikke DC.

    Skal du bytte filter og se om feilen følger filter eller høyttaler?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det følger høyttaler :mad:

    Klarte forsåvidt å ødelegge mitt nye 77 tommer oled tv også ved å komme borti med et eller annet 🤬
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.580
    Antall liker
    34.257
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det følger høyttaler :mad:

    Klarte forsåvidt å ødelegge mitt nye 77 tommer oled tv også ved å komme borti med et eller annet 🤬

    Noen dager er det like godt å bli i senga. Vedr filter. En av kondensatorene kan være kæs om det er R2 som er svidd
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker vel en litt systematisk tilnærming er å anbefale.
    At det er motstandene som er brent indikerer vel høyfrekvens støy og ikke DC.

    Skal du bytte filter og se om feilen følger filter eller høyttaler?
    Byttet filter og samme resultat. Om det er fordi noe er galt i delefilter-innstillingene i Crown eller det er noe galt i driver vet jeg ikke. Mistet lysten på å eksperimentere videre med manuelle settings.

    Om det er noe problemer i Hypex DLCP, Crown eller i det passive filteret i seg selv aner jeg ikke. Kanskje noen vil finne ut av det? Selges billig!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen dager er det like godt å bli i senga. Vedr filter. En av kondensatorene kan være kæs om det er R2 som er svidd
    Ja, dette er en slik dag. Kjørte forøvrig i ræven på en fjott i går også. Skrapskallen kjørte ikke på grønt lys før det ble gult, så bråstoppet han plutselig midt i krysset fordi han ikke var sikker på hvilken retning den enveis kjørte veien gikk.
    Brb, må ut og hente kjerringen!

    Famous last words?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.070
    Antall liker
    16.928
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette er en slik dag. Kjørte forøvrig i ræven på en fjott i går også. Skrapskallen kjørte ikke på grønt lys før det ble gult, så bråstoppet han plutselig midt i krysset fordi han ikke var sikker på hvilken retning den enveis kjørte veien gikk.
    Brb, må ut og hente kjerringen!

    Famous last words?
    Benyttet du deg av påkjørselretten? Noen fortjener å få en i ræven😌
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn