Coolio's lille bass-eksperiment i en blokkleilighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du er nok ikke den første som opplever at dårlig kontakt har degradert lyden. Godt gjort å finne ut av det!
    Har opplevd at dårlig kontakt har økt forvrengningen på mange rare måter når jeg sitter å lager ting jeg også. Det sikreste er å bare lodde ting sammen.
    Definitivt det sikreste - hvis man er utstyrt med andre hender enn mine! Kabelsko er iallefall noe ræl, kall det kontaktenes kinamikk :LOL:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål, er det godt nok å stikke mikrofonen inn i porten for å måle portresonanser?

port-måling.jpg

Den peaken på 660 hz går litt igjen på avstandsmålinger også, så lurer på om det kreves litt mer demping i kabinettet for å ta ned den der.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei til denne absurde tråden igjen, lenge siden sist! På tide med litt oppdateringer.
    For de av dere som har fulgt med hadde jeg litt problemer med vreng i diskanten på en av de D2430k driverne som jeg fant ut kom av dårlig kontakt på ledningen som kobler de to membranene sammen. Anbefaler lodding av denne kabelen slik at problemet ikke kan oppstå. Fikk løst det problemet med å klemme sammen kabelskoen på en skikkelig måte.

Et annet problemområde var dårlige loddede koblinger på Hypex DLCP som gjorde at noen av kanalene hadde mye vreng, noe jeg fant ut i feilsøkingen av driveren. Dette løste jeg ved å kjøpe DLCP kabinett med ferdige ledningssett fra Ghent Audio og er definitivt et godt kjøp som gjør det fryktelig mye enklere å sette sammen DLCP uten kunnskap eller ferdigheter.

Etter jeg fikk kontroll på disse tingene var jeg fortsatt ikke helt fornøyd med lyden og jeg slet lenge med å fikle med EQ, målinger osv for å identifisere det jeg ikke var fornøyd med. Til lite nytte, dessverre. Jeg fikk det ikke til.
    Manuell EQ, Dirac og Audiolense feilet alle på å gi meg det jeg følte jeg manglet. Så hva gjør man når man ikke helt får lyden til å sitte?

Man identifiserer svakhetspunkt og irritasjonsmomenter slik at man kan lage en plan for fremtidige oppgraderinger, selvsagt. 😁

Irritasjonsmomenter;

- Diskantsus pga egenstøy i elektronikken.
    - En følelse av spinkelhet og skarphet i lyden.

Kjente/åpenbare svakhetspunkter;

- Diskantdriver utenfor komfortsonen.
    - Noe egenlyd fra kabinett/porter.
    - Crown-forsterker med mye egenstøy og relativt svake THD-målinger.

Basert på irritasjonsmomenter og kjente svakhetspunkter kunne jeg legge en enkel trinnvis plan for utbedringer.

1. Eksperimentere med demping i kabinett.
    2. Finne diskantdriver som er bedre tilpasset formålet.
    3. Tilpasset elektronikk.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    1. Demping i kabinett;

Som vist over målte jeg responsen i porten ved å stikke mikrofonen inn i det aller helligste før jeg åpnet kassen for å legge inn litt rockwool isolasjon.
    Jeg valgte Rockwool fordi det var noe jeg hadde liggende, ikke fordi jeg er smart. Spraylim ble brukt for å feste det i kabinett og for å binde fibrene i etterkant slik at ikke det kommer kanonballer med støv ut portene når volumet går litt opp.

Før jeg viser før og etter tenkte jeg det kunne være interessant å se på original M2 vs mine kloner for referanse. Rødt er original M2. Dette er ikke direkte sammenlignbart da jeg ikke aner nivå og avstand på original M2, men interessant lell. Ignorer det under 100 hz da jeg ikke fjernet EQ for romresonanser for min måling i turkis.

original m2 port vs klone port (grønn).jpg

Jeg var dessverre lite systematisk med måling før og etter demping, men jeg har et par målinger av forskjellig oppløsning og plassering av mic som kanskje gir et bilde av hva resultatet ble. Skulle ønske jeg var mer intelligent og metodisk, men man må vel bare leke med den hjernen man har.

før og etter demping høyre bassport (lilla etter).jpg

før og etter kabinett-demping bassport.jpg

Jeg tenker at dempingen utgjorde litt bedring pga jevnere respons, og det var vel det jeg erfarte med frekvensresponsen også.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    2. Bedre tilpasset diskantdriver;

Etter å ha forvillet meg inn på noen ufyselige tråder hvor influensere som @ArneM, @habicht og @JoHoo får lov til å raljere på uten moderering ble jeg hjernevasket til å ønske meg storformats kompresjonsdrivere med Berylliumsmembraner som den eneste logiske oppgraderingsmuligheten i verden.
    Jeg er jo temmelig lettpåvirkelig av meg, så jeg så ingen annen utvei enn å kaste D2430k driverne østover og erstatte dem med svindyre 18sound 4015 BE kjøpt av en fortapt sjel som aldri fikk brukt dem til prosjektet sitt.

Smartinger som @tofter og @Bjørn ("Orso") sine råd om at det ville være en svært tvilsom investering i forhold til lydkvalitet per krone ble glatt ignorert da undertegnede alltid tror han vet best selv.

Driverne kom, en kjapp hack n' slash operasjon senere og de var montert i M2-hornet;

4015be2.jpg

4015be3.jpg

Resultatet var umiddelbart positivt med en kraftig oppgradering av opplevd kropp og fylde i mellomtonen kombinert med en god dose mer attack i alt som skjedde. Råmåling av responsen i M2-hornet så slik ut snittet fra flere forskjellige vinkler;

4015be råmåling.jpg

Sammenlignet med driverens rårespons;
    1640535155069.png

Vedlegg

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Ikke spesielt smart, men mener det er fornuftig å putte pengene i lytterom/realestate før rullering av eksotiske drivere begynner. Sannsynligvis er jeg bare farget av å eie et elendig lytterom 😛

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    3. Tilpasset elektronikk;

Crown 4x1200 cdi erstattet i sin tid Hypex Nc400 av to grunner; hjernedød coolio som ikke forsto gainstruktur og en nysgjerrighet på hvordan de originale M2-innstillingene som var innebygget i Crown ville låte i forhold til mine etterligninger av innstillingene i Hypex DLCP.
    Jeg husker veldig godt at futt og fart i bassen med Crown var en kjempeoppgradering i forhold til den begrensede effekten jeg fikk ut av Nc400 med 13 dB gain i kombinasjon med DLCP sin begrensede utgangseffekt.

Lydkvaliteten oppover i frekvens var det ikke noe å si på heller, men det var en god del diskantsus som jeg måtte forsøke å kvele med en dempesak samt viftestøy som jeg måtte fikse med et par stillegående vifter. Det største problemet med Crown viste seg å være at dybden ikke lot meg plassere tv-benken helt inntil veggen, noe som så helt noldus ut.

En dialog ble opprettet med @Armand om det var mulig å få til en forsterker som var tilpasset mitt spesifikke bruk. Jeg ønsket meg en forsterker som kunne drive kompresjonsdrivere uten l-pad med tilpasset gain i forhold til DLCP, som kunne stå på dag og natt og plasseres i en vanlig Ikea-hylle dekket med filt uten å grille hus og heim og som ikke ville være det svakeste leddet i anlegget mitt i forhold til støy og vreng.
    Vera P150/600 var åpenbart midt i blinken, men dessverre utenfor budsjett i denne omgang.

Armand hadde en Neurochrome-sak liggende i en roteskuff som han temmelig enkelt kunne tilpasse til behovet mitt, men tidsperspektivet var usikkert pga bygging av en del Vera-produkter. Aight, høres magisk ut, kjør på!
    Jeg er ikke kravstor, LG tv'et mitt har lyd det også!

Alle store prosjekter fortjener et passende navn. Armand var ikke spesielt fornøyd med Armands Custom Audio Build aka ACAB, så da ble det naturligvis akkurat det prosjektet ble kalt. 😁

I velkjent Armand-stil ble ingenting overlatt til tilfeldighetene og han tok som vanlig helt av i sin jakt etter optimaliseringer på jakt etter best mulig ytelse. :LOL:
    Ringkjernetrafoer ble droppet til fordel for en type som er bedre egnet til å motstå støy fra nettet, men som krever mer skjerming og plass rundt seg for å unngå luftbåren støy om jeg forsto ham riktig.
    1640537938290.png

Han demonstrerte hva som skjer hvis disse plasseres uskjermet i nærheten av utgangstrinnet vs skjermet plassert riktig;

1640538311623.png

1640538361453.png

Underveis snublet visst en annen supernerd innom labben til Armand Audio og ante fred og ingen fare. Lite visste @Snickers-is at han skulle bli satt rett i arbeid med å lodde sammen kritiske koblinger i superampen. Svett og nervøs som han var visste Armand råd, han ga Snickersen håndstabiliserende væske i form av Whiskey, vel vitende om at man lodder best når man har 30 graders krysning på øynene.

1640539347534.png

Tusen takk @Snickers-is , det funker ypperlig! ❤

Etter Snickers gjorde sitt beste for å herpe satte de forsterkeren på 8w i en times tid før Armand fant frem måleapparatet for å måle både vreng og temperatur;
    1640539794929.png

En time på maks effekt minus 3 dB (8w) viste behagelige 60 grader. Med tanke på at kompresjonsdriverne holder ca 107 dB snittsensitivitet er det langt langt innafor for mitt behov. En vreng på 0.0007% på det nivået må vel sies å være helt innafor? :D

3D printing av skjermingsbokser med metallskjerming mellom veggene og en generøs mengde kondensatorer fulgte så;
    1640540233209.png

Armand fiklet en del med optimalisering av 230v kablene og fasekobling av trafoene for å få best mulig ytelse, noe som gjorde overraskende store utslag;

1640540487491.png

1640544806277.png

I ACAB ble det brukt første generasjons utgangstrinn fra Neurochrome som har 2 dB mer støy enn nyeste versjon, noe den smågale perfeksjonisten Armand ikke syntes var helt optimalt, men med tanke på at egenstøyen fra Hypex DLCP uansett ville være mye av begrensningen rent støymessig fikk vi overtalt hans indre nerd til å bare

Et par siste tweak fikk han imidlertid tvunget på plass for å redusere trafoduring, varmeledende epoxy og demping av mekaniske resonanser i kabinett;
    1640541001616.png

1640541281434.png

Var det noen som nevnte en smågal hypernerd? 🤔
    Vel, ikke nevn det for ham, stakkars. 🤫

Ferdig ACAB;

1640541048845.png
    1640541082739.png

Og måling med 5 watt;

1640541553244.png

1640541655471.png

Det siste her er det kanskje best å sitere Armand;

IMD 19kHz+20kHz
    Dette er syretesten av forsterkere. Det blir ikke stort verre enn å måtte forsterke to så høye frekvenser samtidig. Da oppstår det som regel all verdens modulering og rusk andre steder i frekvensområdet også. Her kjører jeg totalt 5W (som Amir i ASR). Det vil si at 19kHz er 2,5W og 20kHz er 2,5W. Når disse spilles samtidig oppstår det en interessant bølgeform der de to tonene noen ganger kommer i fase og man får dobbel spenning, og noen ganger der de i motfase og spenningen blir null. På det høyeste er spenningen 12,5V som tilsvarer 10W. Effekten varierer altså fra 0W til 10W 1000 ganger i sekundet og dette kan gi en modulering ved 1kHz. Her ser vi svært lave verdier over hele fjøla. 1kHz ligger på -110dB og sidebåndene ligger på maksimum -104dB. Sammenlign med hva som helst.

Konklusjon? Wow. Hvis dette er arbeidet Armand legger ned i ting som ligger i rotekassen som han "kjapt slenger sammen", så tør jeg ikke tenke på hvor mye arbeid som ligger bak Vera. 🤯
    Det funker aldeles som forventet med null støy, masse godlyd, kjølig kabinett og perfekt størrelse. Spiller nå uten l-pad og bare en kondensator for beskyttelse av diskanten i signalveien. Armand er en helt, en ekte knupp ❤

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tilpasset elektronikk del 2;

Hornamp var førsteprioritet for mitt tre-delte prosjekt elektronikkskift hvor bass-amp og dsp/pre-amp var henholdsvis nr 2 og 3.

For bass-amp til JBL 2216nd var det mindre krav til absolutt kvalitet i forhold til målinger, men mer krav til effekt. Likevel skulle også denne få plass i Tv-benken i et relativt trangt rom uten å sette fyr på hele huset. Klasse D var derfor et naturlig valg og til tross for at Vera P400/1000 var et helt åpenbart førstevalg med innebygget kjøling måtte jeg ta hensyn til begrenset budsjett. Så jeg begynte å titte til IcePower 1200as2 som et alternativ verdt å vurdere da de yter 2x600w 8ohm og er små nok til å plassere i små kabinetter med begrenset dybde.

Jeg fikk tips om at Høvdingen straks åpner for kjøp av IcePower i nettbutikken til fornuftige priser, men disse kommer da dessverre i litt for store kabinetter for mitt bruk. Så jeg ble guidet videre til en kar som bygger disse i kjipere, enklere og mindre kabinetter på Finn.
    Dette er av den kjipere sorten kabinetter, men siden det skal gjemmes bort er det ikke et tema for mitt bruk.

Gain på disse er ca tilsvarende høyere I forhold til ACAB som forskjellen mellom bassdriver og kompresjonsdriver i sensitivitet, så jeg tok sjansen på nok et blindkjøp i min hifikarriere. Målingene i databladene så ut som god knall for en hjernedød bergenser, så done deal.
    Mr. Knedahl på Finn viste seg å være en trivelig type som var villig til å jobbe ekstra for å rekke å sende meg forsterkeren slik at jeg fikk lyd på før jul. Gode mennesker rundt omkring :love:

Koblet opp på bassene og det spilte med sprut og autoritet fra første tone. Helt supert! Jeg merker dog at denne saken blir langt varmere enn ACAB som knapt holder mer enn romtemperatur, så blir spennende å se når jeg får den på plass i skammekroken sin. Kjenner jeg er litt skeptisk på temperaturen for langsiktig levetid...

Vel vel, det får funke for denne runden.

Neste steg blir å se på erstatning til DLCP. Minidsp er i ferd med å lansere neste generasjons greier, så blir spennende å se hva de kommer med :D

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Interessante erfaringer du deler her, coolio.
    :)
    Burde være til nytte for noen og enhver, innkl. meg.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke spesielt smart, men mener det er fornuftig å putte pengene i lytterom/realestate før rullering av eksotiske drivere begynner. Sannsynligvis er jeg bare farget av å eie et elendig lytterom 😛
    Så enig så enig. Hadde det ikke vært for at jeg er kronisk lat så hadde jeg flyttet lytterommet ut på landet et sted for lenge siden :LOL:
    Når det er sagt så er det et overordnet mål. Men interessen må jo holdes ved like.

Det er jo ikke alle som gjør dette for musikkens skyld :p

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.549
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Imponerende systematisk tilnærming må jeg si. Dette er noe som bør være inspirerende for mange.
    At bli kalt influenser hadde jeg aldri i min villeste fantasi regnet med, men at mine skriblerier er på omtrent like vettug nivå som de flestes infuleseres kan jeg akseptere. Jo og Arne bør nok tillegges mer vekt. Når det kommer til dette med beryllium er jeg helt klart med på halleluja koret. Det er mest Arnes skyld eller takket være at jeg fikk mulighet til å bli med på enslags A-B testing av 2451 med original membraner og Truextent som visket ut det lille som eventuelt fantes av tvil hos meg. Det er klart slikt er sikkert subjektivt og det blir individuelt hvordan man bedømmer størrelsen på en endring og kvantifiserer en forbedring. Ennå mer individuelt blir det så å legge kroneverdi på den kvantifiseringen. Bra at du likte endringen. Som du vet er jeg med på et annet halleluja kor, og for meg er det utelukket å tenke på et system som mitt uten.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Hyggelig at ampen fungerer bra. Med 110dB følsomhet på driverne blir jobben til forsterkeren lett og når man kjenner alle parametere både til det som kommer inn til forsterkeren og det som skal ut, så kan man designe nøyaktig til applikasjonen. Hverken mer eller mindre, og med perfekt tilpasset gain.
    Har stor sans for slike prosjekter der man bygger opp ting fra bunnen av med komponenter som er tilpasset hverandre.
    Regner med det dukker opp noen pene REW målinger etterhvert, og det blir spennende å følge med på hvordan du får dette til å låte etterhvert når ting er rattet inn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn