3. Tilpasset elektronikk;
Crown 4x1200 cdi erstattet i sin tid Hypex Nc400 av to grunner; hjernedød coolio som ikke forsto gainstruktur og en nysgjerrighet på hvordan de originale M2-innstillingene som var innebygget i Crown ville låte i forhold til mine etterligninger av innstillingene i Hypex DLCP.
Jeg husker veldig godt at futt og fart i bassen med Crown var en kjempeoppgradering i forhold til den begrensede effekten jeg fikk ut av Nc400 med 13 dB gain i kombinasjon med DLCP sin begrensede utgangseffekt.
Lydkvaliteten oppover i frekvens var det ikke noe å si på heller, men det var en god del diskantsus som jeg måtte forsøke å kvele med en dempesak samt viftestøy som jeg måtte fikse med et par stillegående vifter. Det største problemet med Crown viste seg å være at dybden ikke lot meg plassere tv-benken helt inntil veggen, noe som så helt noldus ut.
En dialog ble opprettet med
@Armand om det var mulig å få til en forsterker som var tilpasset mitt spesifikke bruk. Jeg ønsket meg en forsterker som kunne drive kompresjonsdrivere uten l-pad med tilpasset gain i forhold til DLCP, som kunne stå på dag og natt og plasseres i en vanlig Ikea-hylle dekket med filt uten å grille hus og heim
og som ikke ville være det svakeste leddet i anlegget mitt i forhold til støy og vreng.
Vera P150/600 var åpenbart midt i blinken, men dessverre utenfor budsjett i denne omgang.
Armand hadde en Neurochrome-sak liggende i en roteskuff som han temmelig enkelt kunne tilpasse til behovet mitt, men tidsperspektivet var usikkert pga bygging av en del Vera-produkter. Aight, høres magisk ut, kjør på!
Jeg er ikke kravstor, LG tv'et mitt har lyd det også!
Alle store prosjekter fortjener et passende navn. Armand var ikke spesielt fornøyd med
Armands Custom Audio Build aka
ACAB, så da ble det naturligvis akkurat det prosjektet ble kalt.
I velkjent Armand-stil ble ingenting overlatt til tilfeldighetene og han tok som vanlig
helt av i sin jakt etter optimaliseringer på jakt etter best mulig ytelse.
Ringkjernetrafoer ble droppet til fordel for en type som er bedre egnet til å motstå støy fra nettet, men som krever mer skjerming og plass rundt seg for å unngå luftbåren støy om jeg forsto ham riktig.
Han demonstrerte hva som skjer hvis disse plasseres uskjermet i nærheten av utgangstrinnet vs skjermet plassert riktig;
Underveis snublet visst en annen supernerd innom labben til Armand Audio og ante fred og ingen fare. Lite visste
@Snickers-is at han skulle bli satt rett i arbeid med å lodde sammen kritiske koblinger i superampen. Svett og nervøs som han var visste Armand råd, han ga Snickersen håndstabiliserende væske i form av Whiskey, vel vitende om at man lodder best når man har 30 graders krysning på øynene.
Tusen takk
@Snickers-is , det funker ypperlig!
Etter Snickers gjorde sitt beste for å herpe satte de forsterkeren på 8w i en times tid før Armand fant frem måleapparatet for å måle både vreng og temperatur;
En time på maks effekt minus 3 dB (8w) viste behagelige 60 grader. Med tanke på at kompresjonsdriverne holder ca 107 dB snittsensitivitet er det langt langt innafor for mitt behov. En vreng på 0.0007% på det nivået må vel sies å være helt innafor?
3D printing av skjermingsbokser med metallskjerming mellom veggene og en generøs mengde kondensatorer fulgte så;
Armand fiklet en del med optimalisering av 230v kablene og fasekobling av trafoene for å få best mulig ytelse, noe som gjorde overraskende store utslag;
I ACAB ble det brukt første generasjons utgangstrinn fra Neurochrome som har 2 dB mer støy enn nyeste versjon, noe den smågale perfeksjonisten Armand ikke syntes var helt optimalt, men med tanke på at egenstøyen fra Hypex DLCP uansett ville være mye av begrensningen rent støymessig fikk vi overtalt hans indre nerd til å bare
Et par siste tweak fikk han imidlertid tvunget på plass for å redusere trafoduring, varmeledende epoxy og demping av mekaniske resonanser i kabinett;
Var det noen som nevnte en smågal hypernerd?
Vel, ikke nevn det for ham, stakkars.
Ferdig ACAB;
Og måling med 5 watt;
Det siste her er det kanskje best å sitere Armand;
IMD 19kHz+20kHz
Dette er syretesten av forsterkere. Det blir ikke stort verre enn å måtte forsterke to så høye frekvenser samtidig. Da oppstår det som regel all verdens modulering og rusk andre steder i frekvensområdet også. Her kjører jeg totalt 5W (som Amir i ASR). Det vil si at 19kHz er 2,5W og 20kHz er 2,5W. Når disse spilles samtidig oppstår det en interessant bølgeform der de to tonene noen ganger kommer i fase og man får dobbel spenning, og noen ganger der de i motfase og spenningen blir null. På det høyeste er spenningen 12,5V som tilsvarer 10W. Effekten varierer altså fra 0W til 10W 1000 ganger i sekundet og dette kan gi en modulering ved 1kHz. Her ser vi svært lave verdier over hele fjøla. 1kHz ligger på -110dB og sidebåndene ligger på maksimum -104dB. Sammenlign med hva som helst.
Konklusjon? Wow. Hvis dette er arbeidet Armand legger ned i ting som ligger i rotekassen som han "kjapt slenger sammen", så tør jeg ikke tenke på hvor mye arbeid som ligger bak Vera.
Det funker aldeles som forventet med null støy, masse godlyd, kjølig kabinett og perfekt størrelse. Spiller nå uten l-pad og bare en kondensator for beskyttelse av diskanten i signalveien. Armand er en helt, en ekte knupp