Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, men legg merke til at toppen i antall bekreftede tilfeller i juni startet allerede fra begynnelsen av måneden. Det er fem uker med veldig høye tall.
    Otare viste til 29/6 som smittetopp - som også er det høyeste punktet på kurven til VG.

    Hva er poenget ditt..? Annet enn å kverulere...?

    Sverige hadde gjennom hele juni en økning i registrerte tilfeller. Hvis man legger 10,8 dager lagging - så faller intensivinnleggelser som en stein for den perioden. I dag market med blått på figuren under. Synes du kurven med registrete smittede gir et godt bilde av smitteutviklingen i Sverige i juni? (Folkehelsen har jo også sagt veldig tydelig at denne økning kun har med testutvalg å gjøre)
    Screenshot_2020-08-10 Corona i intensivvården.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    denne var grei. til smittesporing og hvor vanskelig det kan være å få en test

    Den har vært linket til tidligere, men historien sier først og fremst noe om hvordan beredskapen faktisk er (veldig dårlig). Det er et sted i området mellom overraskende og fascinerende - de siste månedene har dette vært sak nr. 1 stort sett hele tiden, men det er ikke veldig mye som tyder på at Oslo kommune har brukt tiden til å få på plass beredskap og rutiner for økt smittetrykk til tross for at det har vært et sentralt punkt i strategien fremover og det har heller ikke manglet på advarsler om at smitten ville øke når folk kommer tilbake fra ferie.

    Det begynner for øvrig å ligne på et slags mønster. De har nå hatt veldig god tid til å forberede seg, man har åpenbart ikke vært klare. Det samme så vi da barnehagene og skolene skulle åpne i våres. Det hadde gått flere uker, men like fullt var det første de pekte på da åpning ble annonsert at de trengte mer tid på å forberede seg. At ukene før tydeligvis ikke hadde blitt særlig brukt til å forberede gjenåpning av det som var regnet som det aller mest sentrale å få gjenåpnet er mer enn underlig synes jeg. Spesielt barnehagene som lagt på vei hadde vært stengt.

    Det var vel 5000 som prøvde å ringe inn til Coronatelefonen i Oslo her om dagen og 360 eller hva det var kom igjennom. Man kan alltids innvende at alle de 5000 neppe trengte å kontakte den, men signalene fra oven har vært at det skal være lav terskel og alle med symptomer eller nærkontakt med en smittet skal få testet seg, men det ser ut til å være relativt lagt fra faktiske forhold - i alle fall i Oslo.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    «Noen få mnd» er ikke korrekt. Det er snakk om et uvisst tidsrom, kanskje et år eller to fra nå etter «noen få mnd». Det er solgt inn som noe noen (primært yngre) skal ta belastningen ved fordi det går ut over noen andre (de eldre) om ikke de yngre gjør som de eldre vil. Belønningen for innsatsen er mindre enn null og resten av samfunnet forholder seg retten til å bli indignerte når de yngre ikke gjør som vi vil.

    at entusiasmen for denne «dugnaden» (som alle med vettet i behold ser ikke har noen ting felles med dugnad) er laber er ikke vanskelig å skjønne og resultatet ganske forutsigbart.
    Hehe... burde ikke de eldre heie frem de yngre nå; la dem feste så mye som de orker. Dette er trossalt noe som tilsynelatende er totalt ufarlig for folk under 50, så la denne aldersgruppen sørge for flokkimmuniteten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hehe... burde ikke de eldre heie frem de yngre nå; la dem feste så mye som de orker. Dette er trossalt noe som tilsynelatende er totalt ufarlig for folk under 50, så la denne aldersgruppen sørge for flokkimmuniteten.
    Fint i teorien, noe mer problematisk i praksis. Unge folk treffer andre folk og mange som er eldre og skrøpelige trenger pleie fra yngre folk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Joa, disse to gruppene måtte altså holdt seg adskilt mens dette stod på, og med enkelte unntak for pleieinstitusjoner som du påpeker. En slik «karantene» for hverandre som muligens hadde hatt en bedre appell og oppslutning
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er først og fremst her Sverige har feilet (+ innvandrermiljøer), men de ser ut til å ha fått mye bedre styring på det etter hvert - det er veldig store fall i smitte blant den eldste delen av befolkningen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Otare viste til 29/6 som smittetopp - som også er det høyeste punktet på kurven til VG.

    Hva er poenget ditt..? Annet enn å kverulere...?

    Sverige hadde gjennom hele juni en økning i registrerte tilfeller. Hvis man legger 10,8 dager lagging - så faller intensivinnleggelser som en stein for den perioden. I dag market med blått på figuren under. Synes du kurven med registrete smittede gir et godt bilde av smitteutviklingen i Sverige i juni? (Folkehelsen har jo også sagt veldig tydelig at denne økning kun har med testutvalg å gjøre)
    Vis vedlegget 655067
    Du mener jo jeg kverulerer uansett hva jeg skriver, så hvorfor ikke.

    Hva er ditt belegg for å tro at det går 10,8 dager fra registrert positivt prøvesvar til intensivinnleggelse? Ja, det tar så lang tid fra man har blitt smittet, men de færreste avlegger positivt testresultat samme dag som man ble smittet. Først tar det 4-5 dager inkubasjonstid, så har man milde symptomer en ukes tid, og så blir man enten frisk eller mye sykere. Omtrent hvor i det forløpet tror du det positive prøvesvaret ligger?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    10.8 er fra de svenske tallene, det er oppgitt som "Dagar från insjuknande till IVA-vård", så er man rimelig nok blitt smittet et ukjent antall dager før den tid skulle man tro.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det er jo dette du gjør hele tiden Asbjørn.

    Diskusjonene omhandler hvordan man skal tolke en liten økning av registrert smitte i Sverige etter 10-15 uker med nedgang. Hvilken relevans har denne kveruleringen din..? Flytt den blå sirkelen 5 dager til venste da....? Det er jo ingen ting som endrer seg for det. Det er fortsatt slik at i juni så stiger registrert smitte mens man med 5 dager lagging, ser et bratt fall i intensivinnleggelser for samme periode.

    Det er det samme hver gang - du kommer med en påstand, når den blir tilbakevist, så svarer du med en ny påstand og beveger deg hele tiden vekk fra det som ble diskutert. Nei, du snakket ikke om smitten, du snakket om stigningstallet til grafen, du mente ikke flokkimmnitet i Norge - det var et retoriske grep, joda du er enig i at sykehusinnleggelser kommer senere, men er 11 dager ritkig, osv osv osv .

    Siden du åpenbart har god tid - kan du ikke finne disse Det er forøvrig et antall ulike estimater som tyder på at totalt antall smittede i Sverige er et sted mellom 750k og 1M.
    Det er jo veldig interessant i disse dager, siden vi tilsynelatende har langt større problemer med å kontrollere smitten enn det Sverige har.

    Eller er antallet 0 - og påstanden et retorisk grep..?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Maktbegjær forkledd med såkalte "gode hensikter". Hvis du tror at dette ikke kommer til å bli misbrukt til å overvåke andre ting så tror du vel fortsatt på julenissen. Dette har du sett i andre land mange ganger. Hva er det som skulle gjøre Norge så veldig anderledes enn for eksempel UK og USA?
    Hva er det du egentlig er redd for? At overvåking gir mulighet for misbruk er åpenbart. Men hvilke moderne mekanismer og systemer er det som ikke gjør det? Statsråder er korrupte, politikere bruker sin stilling til å misbruke mennesker seksuelt, sensitive pasientdata kommer på avveie. Og så videre og så videre. En perfekt verden finnes ikke, men det finnes i dag muligheter med moderne teknologi til å forhindre terror og kriminalitet. Den synes jeg vi skal bruke. Og så får vi jobbe hardt for at denne ordningen ikke misbrukes.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det enkelste estimatet for anatall smittede i Sverige er å regne baklengs fra dødstall og antatt dødsrate. Da kommer man frem til et sted rundt en million om man bruker den noenlunde internasjonale standard på 0.5% dødsrate. Dette estimatet blir selvsagt feil, og muligens til dels veldig feil, dersom det er slik at dødsraten faktisk er klart lavere (eller høyere) og/eller om bestemte årsaker i et gitt land gjør at den lokale dødsraten avviker fra et globalt gjennomsnitt - eksempelvis at det har vært disproporsjonal smitte i den delen av befolkningen som tåler dette dårlig (eller godt).

    Det andre estimatet baserer seg på antistofftestet. Disse kan også underestimere antall smittede av grunner som har vært diskutert før, men de kan i utgangspunktet ikke overestimere det siden testen er svært spesfifikk, men man kan ha hatt "flaks/uflaks" og testet i et skjevt utvalg av befolkningen som har mer (eller mindre) antistoffer enn gen pop.

    Det er en ballpark - ikke mer og ikke mindre.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hva er det du egentlig er redd for? At overvåking gir mulighet for misbruk er åpenbart. Men hvilke moderne mekanismer og systemer er det som ikke gjør det? Statsråder er korrupte, politikere bruker sin stilling til å misbruke mennesker seksuelt, sensitive pasientdata kommer på avveie. Og så videre og så videre. En perfekt verden finnes ikke, men det finnes i dag muligheter med moderne teknologi til å forhindre terror og kriminalitet. Den synes jeg vi skal bruke. Og så får vi jobbe hardt for at denne ordningen ikke misbrukes.
    Pr. dato så har mydighetene kontroll på hva du tjener, hva du bruker pengene på og når, de vet alt om helsa di, de har kontrollen på hvor og når du kjører bilen din, de vet hvem du snakker med i tlf., hvor du jobber og hva du jobber med, alle reisene du foretar, ++. Hva er det som mangler mener du?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Pr. dato så har mydighetene kontroll på hva du tjener, hva du bruker pengene på og når, de vet alt om helsa di, de har kontrollen på hvor og når du kjører blen din, de vet hvem du snakker med i tlf., hvor du jobber og hva du jobber med, alle reisene du foretar, ++. Hva er det som mangler mener du?
    Ganske mye info som krever en rettskjennelse å få ut.

    Hvordan skal onkel stat vite hva jeg bruker pengene mine på, forresten? Det ligger kun som transaksjonsdata hos min(e) bankforbindelser og staten har ikke noen sugerør inn i den datamengden helt uten videre. Ei heller hvem jeg ringer til (det må de få fra Telenor). Eneste jeg oppgir til staten er hva som står på selvangivelsen min og der står det kun aggregerte tall og absolutt ingen ting om forbruk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det enkelste estimatet for anatall smittede i Sverige er å regne baklengs fra dødstall og antatt dødsrate. Da kommer man frem til et sted rundt en million om man bruker den noenlunde internasjonale standard på 0.5% dødsrate. Dette estimatet blir selvsagt feil, og muligens til dels veldig feil, dersom det er slik at dødsraten faktisk er klart lavere (eller høyere) og/eller om bestemte årsaker i et gitt land gjør at den lokale dødsraten avviker fra et globalt gjennomsnitt - eksempelvis at det har vært disproporsjonal smitte i den delen av befolkningen som tåler dette dårlig (eller godt).
    Gitt katastrofen i äldrevården, hvilken vei tror du det eventuelle avviket i estimatet vil slå for Sveriges del?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å bruke dødsrate gir ikke noe fornuftig svar - for man har gjort akkurat den motsatte operasjonen når man har estimert dødsrate.
    Når man i tillegg vet (og dette vet man) at dødsraten er omtrent null for de under 50 år (Som utgjør drøyt 60% av befolkningen) så betyr den demografiske profilen smittesprednigen veldig mye. Her tror jeg svenskene har kommet godt ut - siden samfunnet i større grad har fortsatt som før.

    Jeg linket for lenge siden at man alltid undervurderte utbredelsen av epidemier underveis og derfor overvurderte syksomsrater/dødsrater med en relstivt høy faktor.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Gitt katastrofen i äldrevården, hvilken vei tror du det eventuelle avviket i estimatet vil slå for Sveriges del?
    Det ville da, rimelig nok, dra estimatet for smittede nedover gitt den angrepsvinkelen. Men det er vel ikke helt opplagt at Sverige har disproporsjonalt mange smittede (og døde) i den gruppen sammenlignet med andre land. At de helst skulle sett at de hadde betydelig færre er en sak, men det er ikke det samme som at andelen i seg selv er off the charts. Norge har vel ca like stor andel dødsfall som Sverige på gamle- og sykehjem uten at noen snakker om noen katastrofe i Norge eldreomsorg av den grunn.

    Ellers er det et ikke ubetydelig element av sirkelresonnement å estimere smitterate på denne måten siden antatt dødsrate er en funksjon av antatt antall smittede.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ganske mye info som krever en rettskjennelse å få ut.

    Hvordan skal onkel stat vite hva jeg bruker pengene mine på, forresten? Det ligger kun som transaksjonsdata hos min(e) bankforbindelser og staten har ikke noen sugerør inn i den datamengden helt uten videre. Ei heller hvem jeg ringer til (det må de få fra Telenor). Eneste jeg oppgir til staten er hva som står på selvangivelsen min og der står det kun aggregerte tall og absolutt ingen ting om forbruk.
    Betaler du med kort så ligger det der. Og alt dette får de ut ved en eventuell etterforskning. Dataene finnes, det er poenget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Betaler du med kort så ligger det der. Og alt dette får de ut ved en eventuell etterforskning. Dataene finnes, det er poenget.
    Selvsagt finnes de. Men det er altså ikke statens eiendom og staten v/ politiet har i utgangspunktet ikke tilgang til det med mindre en domstol gir de det og det skal en del til å få. Om jeg eller noen andre hadde brukt Smittestopp-appen så ville jeg gitt staten detaljert lokasjonsinfo der jeg bare må stole på at staten en eller annen gang ikke vil misbruke dataene til noe annet enn hva de opprinnelig sa de skulle bruke de til (det er dette som heter formålsutglidning).

    Dette var den største innvendingen mot Smittestopp - at de slenge på masseovervåkning fordi det var "kjekt å ha" men helt unødvendig for å drive smittesporing. Derfor har Norge i dag ikke digital smittesporing i noen form. Det var en tappe de begikk med relativt åpne øyne og til tross for advarsler. Det var også et offentlig organg (datatilsynet) som i praksis drepte appen som ble utviklet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ganske mye info som krever en rettskjennelse å få ut.

    Hvordan skal onkel stat vite hva jeg bruker pengene mine på, forresten? Det ligger kun som transaksjonsdata hos min(e) bankforbindelser og staten har ikke noen sugerør inn i den datamengden helt uten videre. Ei heller hvem jeg ringer til (det må de få fra Telenor). Eneste jeg oppgir til staten er hva som står på selvangivelsen min og der står det kun aggregerte tall og absolutt ingen ting om forbruk.
    Eneste måten å være trygg på at informasjon ikke misbrukes er at informasjonen ikke eksisterer. GPS-sporing av befolkningen er et massivt overgrep, og regjering sa "stol på oss. vi har ikke mulighet til å se på denne informasjon", vel vitende at de var et lovforslag unna å gjøre nettopp det. Det skal bare et baneheia-drap til før politiet griner over at de ikke har tilgang til databasen, og "handlekraftige" politikere som er "tough on crime" gir dem tillatelse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Eneste måten å være trygg på at informasjon ikke misbrukes er at informasjonen ikke eksisterer. GPS-sporing av befolkningen er et massivt overgrep, og regjering sa "stol på oss. vi har ikke mulighet til å se på denne informasjon", vel vitende at de var et lovforslag unna å gjøre nettopp det. Det skal bare et baneheia-drap til før politiet griner over at de ikke har tilgang til databasen, og "handlekraftige" politikere som er "tough on crime" gir dem tillatelse.
    Ja, det er saken i et nøtteskall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg skjønner virkelig ikke behovet for å flisespikke på dette.
    I Norge smittes det nå 3-4 ganger så mange hver dag som det har gjort hele sommeren. Vi hadde fallende smitte når landet var stengt ned. Når vi begynte å åpne opp igjen, så har R tallet steget. Nå kommer det en ny rapport fra FHI som vil vise dette ganske tydelig tenker jeg. Dette er fryktelig kjedelig for Norge - fordi om vi ikke greier å presse R under 1 igjen - så har vår strategi feilet.

    For Sverige sin del er dette en bitteliten krusning på kruven. Man har hatt en reduksjon på 75% i forhold til et nivå som allerede er redusert 90% fra toppen.
    Selv om det selvsagt ikke er slik her på sentralen -
    så er det anerkjent andre steder at innleggelser på intensiven gir et godt bilde av hvor mange som faktisk blir smittet.

    Den smittetoppen dere viser til i juni fra VG i Sverige er markert med rødt her på intensivinnleggelser i Sverige.
    Vis vedlegget 655056

    Ja, det kan godt tenkes at smitten øker litt i Sverige når de nå også normaliserer ting. Man får nok et betydlig mer "faren er over/epidemien er over" følelses der - enn her i Norge, og det er nok mange som slapper av litt. Det er også temaet på pressekonferansene - "når åpner vi opp mer".
    godt det bare er 2 på intensiven i Norge
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Denne er fin. Professor har vært på norgesferie og er bekymret fordi det var andre som også var på norgesferie på samme steder og med samme reisemiddel som der denne professoren norgesferierte:

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Selvsagt finnes de. Men det er altså ikke statens eiendom og staten v/ politiet har i utgangspunktet ikke tilgang til det med mindre en domstol gir de det og det skal en del til å få. Om jeg eller noen andre hadde brukt Smittestopp-appen så ville jeg gitt staten detaljert lokasjonsinfo der jeg bare må stole på at staten en eller annen gang ikke vil misbruke dataene til noe annet enn hva de opprinnelig sa de skulle bruke de til (det er dette som heter formålsutglidning).

    Dette var den største innvendingen mot Smittestopp - at de slenge på masseovervåkning fordi det var "kjekt å ha" men helt unødvendig for å drive smittesporing. Derfor har Norge i dag ikke digital smittesporing i noen form. Det var en tappe de begikk med relativt åpne øyne og til tross for advarsler. Det var også et offentlig organg (datatilsynet) som i praksis drepte appen som ble utviklet.
    [/QUOTE
    ]
    Ja. Og alt som finnes kan misbrukes.

    Og når man i tillegg vil vite hvor vi er og hvem vi snakker med så er dette slettes ikke bra. Veldig bra at datatilsynet stoppet dette.

    Det må være lov å lure på hva slags samfunn de som vil ha totalovervåking ønsker, jeg blir egentlig litt skremt av at folk snakker positivt om overvåking i Norge.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    La oss avrunde og sette noen antakelser.

    La oss si at 0,1 % av befolkningen befinner seg på eldrehjem. (edit PS! som vises nedenfor så er det irrelevant for forholdstallet)

    Norge har totalt 250 dødsfall.
    Sverige har 5000.

    Norge har 5 millioner innbyggere
    og Sverige 10 millioner.

    60 % av 250 = 150.
    50 % av 5000 = 2500.

    Andel døde eldrehjemsbeboere:
    Norge: 150 av (0,1 % av 5.000.000) = 3 %
    Sverige: 2500 av (0,1 % av 10.000.000) = 25 %.


    Jeg vil heller være eldre i Norge enn i Sverige, for å si det mildt.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så du har faktisk regnet deg frem til at en større andel av beboerne på eldrehjem i sverige har dødd enn i Norge.

    Det visste vi - hva var poenget ditt..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Denne er fin. Professor har vært på norgesferie og er bekymret fordi det var andre som også var på norgesferie på samme steder og med samme reisemiddel som der denne professoren norgesferierte:

    Må være greit å ha 100% trygg jobb og ingen små barn/ungdom i hus.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg tenker ikke så mye om det, men legger merke til at Folkhälsomyndigheten estimerte en infection fatality rate på 0,6 %, fordelt som 0,1 % i aldersgruppen 0-69 år, og 4,3 % for 70+. Det hadde konfidensintervallet 0,4-1,1 %. Har ikke sett noen oppdaterte tall for dette, men det har kanskje du? Amerikanske CDC opererer vel med 0,65 %, tror jeg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    WHO stadfester det alle har forstått i flere måneder nå: Viruset er vanskelig eller svært krevende å stoppe. Paven er katolsk etc. Hva betaler vi denne gjengen for egentlig? Ja - vi klarer ikke å stoppe det før vi har en vaksine - det er åpenbart.

    WHO var for sent ute til å varsle og ble hindret grunnet sine særinteresser i Kina. Flere regjeringer kom for sent ut på banen for å sikre tidlige tiltak grunnet WHO svært dårlige håndtering og rekruttering av korrupte og halvkorrupte statsledere. De gikk glipp av muligheten til å stenge Kina tidsnok til å hindre spredning i tillegg.

    Kritikken av WHO er faktisk et eksempel på der hvor Trump har rett, selv om han kaster stein i glasshus og bruker en merkelig retorikk sett fra et Europeisk / norsk lys.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg tenker ikke så mye om det,
    Men du skrev nå vitterlig " Gitt katastrofen i äldrevården, hvilken vei tror du det eventuelle avviket i estimatet vil slå for Sveriges del?
    Men når tallene viser at "katastrofen" er større i Norge - så har du ingen tanker om det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du skrev nå vitterlig " Gitt katastrofen i äldrevården, hvilken vei tror du det eventuelle avviket i estimatet vil slå for Sveriges del?
    Men når tallene viser at "katastrofen" er større i Norge - så har du ingen tanker om det?
    Nei, jeg er i karantene.

    Men hvis jeg skal tenke noe om det, tilsier vel det at hvis vi tar utgangspunkt i weld77's internasjonalt aksepterte 0,5 % infection fatality rate, bør den tilsvarende verdien for Sverige være ca 10 % lavere enn den for Norge, hvis alt annet er likt. Det sier derimot lite om hvor de tallene ligger i forhold til internasjonale gjennomsnitt, så det er ikke godt å si om de er høyere eller lavere enn 0,5 %. Begge bør være lavere enn USAs estimat på 0,65 % (pga bedre helsetilstand og bedre helsevesen). Folkhälsomyndighetens 0,6 % virker litt høyt.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, det er saken i et nøtteskall.
    Og hva er farlig med at myndighetene vet hvor vi har vært hvis det er behov for å sjekke det i forbindelse med svært alvorlig kriminalitet?
    Ikke farlig i det hele tatt spør du meg. Det er kun dirtbaggene som har noe frykte..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Og hva er farlig med at myndighetene vet hvor vi har vært hvis det er behov for å sjekke det i forbindelse med svært alvorlig kriminalitet?
    Ikke farlig i det hele tatt spør du meg. Det er kun dirtbaggene som har noe frykte..
    Det er første steg på falitterklæringen "jeg har jo ikke noe å skjule". Tenk litt over det, så skjønner du det nok.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er første steg på falitterklæringen "jeg har jo ikke noe å skjule". Tenk litt over det, så skjønner du det nok.
    "Tenk litt over det, så skjønner du det nok" Forstår du hvor nedlatende den setningen virker når den kommer på trykk?

    Forøvrig behøver jeg ikke å tenke litt over det for å forstå det. Har forstått det for lenge siden.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Ingen ønsker svenske tilstander på corona-fronten. Men ingen ønsker å gjøre det som trengs for å forhondre det heller. Særlig ikke breddeidretten, utelivsbransjen og harryhandlerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn