Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    "Tenk litt over det, så skjønner du det nok" Forstår du hvor nedlatende den setningen virker når den kommer på trykk?

    Forøvrig behøver jeg ikke å tenke litt over det for å forstå det. Har forstått det for lenge siden.
    Det var ment nedlatende fordi en såpass komatøs holdning til hva masseovervåkning av befolkningen faktisk innebærer ser ut til å i større og større grad være utbredt i befolkningen - alt mulig skal rettferdiggjøres fordi noe blir enklere for politiet tilfelle rottefelle. Staten eller politiet har absolutt ingen ting med hvor jeg velger å oppholde meg og bevege meg å gjøre og det er ingen grunn til at de skal ha noen mulighet til å vite dette med mindre jeg er helt konkret mistenkt i en helt konkret sak, hvorpå de da, etter en rettskjennelse, kan få utlevert denne typen data fra for eksempel min mobilleverandør (Telenor) og selv da får de kun hvilke basestasjoner min mobil har vært tilkoblet, ikke data med meterspresisjon om alle mine bevegelser og hvem jeg har vært i nærheten av hvor lenge.

    Ved å gi fra seg slike data nå så stoler man essensielt på at staten i all overskuelig fremtid ikke vil miste dataene, ikke plutselig vedta en lovendring som åpner for annen bruk av de enn hva jeg har samtykket til osv og at de faktisk slettes når de sier det skal slettes.

    Mellom annet derfor ble denne Smittestoppappen skutt ned av Datatilsynet og det er sentralt å være klar over at det at vi ikke har digital smittesporing i Norge 100% er det offentlige Norges feil gjennom de valgene de tok som ikke var essensielle for formålet. De har kun seg selv å takke for at de nå må gjøre hele jobben manuelt. De ville, i tillegg til smittesporing, ha data på bevegelsesmønster for å følge med på hvordan ulike tiltak slo ut i praksis. Takket være dette har de nå ingen av delene og må ringe rundt og etter beste evne prøve å spore opp folk manuelt.

    Alle gir fra seg data i stor skala. Det er, eller bør i det minste være, et bevisst valg om hva man gir fra seg kontra hva det kan (mis)brukes til og hva man eventuelt får igjen for det. Jeg er villig til å legge igjen transaksjonsata for å kunne betale elektronisk, mobillogger for å kunne ringe osv, men jeg ser ingen grunn til å fortelle staten hvor jeg er til enhver tid for at de skal kunne analysere bevegelsesmønstre i befolkningen.

    Smittesporing isolert sett kunne jeg vært med på (selv om kriteriene for min del ville vært nær meningsløse gitt hvor sjelden jeg befinner meg innenfor 2 meter for fremmede i mer enn 15 minutter).
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Da tror jeg ikke du bør sjekke hva smarttlf din med app’er lagrer av brukerdata...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Nå er det vel bare politiet som ikke vet hvor vi er.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har ikke kontrollen på alt så lurte litt på når det gjelder svensker og feriereiser til utlandet, har de kunnet reise utenlands i sommer?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg er svært bevisst på å ikke gi applikasjonser som f.eks. facebook tilgang til min geo-posisjon. De vil veldig gjerne at jeg godtar slikt, men jeg blankt avviser det. Jeg installerer ikke unødvendige apper og jeg går jevnlig over min godkjent-liste. Ingen apper utover de nødvendige har tilgang til min geo, og apper som ikke blir brukt blir avinstallert.

    Firma er heller ikke staten. Staten kan med hjelp av vold ta deg fra ditt hjem og bure deg inne.

    Google har ingen slik makt. Straks google begynner å levere data til stater så begår de harakiri. Netscape og Myspace er begge to døde, og google ønsker ikke å ligge ved siden av dem i IT-kirkegården. Så google har massive insentiver til å ta sikkerhet på alvor. Staten? ikke i samme grad.

    Staten kan kreve å få utlevert informasjon fra google. De gir det ikke fra seg frivillig. Så google blir som en portvokter å regne.

    Jeg er ingen fan av å gi fra meg data til google etc, men google er ikke staten som ved en lovendring kan gjøre livet surt for deg. Norge er ikke Ungarn eller Polen heldigvis, men hvem ville for 10 år siden trodd at Ungarn og Polen er hvor de nå er? Norge er ikke immun mot tilsvarende vandring.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det var ment nedlatende fordi en såpass komatøs holdning til hva masseovervåkning av befolkningen faktisk innebærer ser ut til å i større og større grad være utbredt i befolkningen - alt mulig skal rettferdiggjøres fordi noe blir enklere for politiet tilfelle rottefelle. Staten eller politiet har absolutt ingen ting med hvor jeg velger å oppholde meg og bevege meg å gjøre og det er ingen grunn til at de skal ha noen mulighet til å vite dette med mindre jeg er helt konkret mistenkt i en helt konkret sak, hvorpå de da, etter en rettskjennelse, kan få utlevert denne typen data fra for eksempel min mobilleverandør (Telenor) og selv da får de kun hvilke basestasjoner min mobil har vært tilkoblet, ikke data med meterspresisjon om alle mine bevegelser og hvem jeg har vært i nærheten av hvor lenge.

    Ved å gi fra seg slike data nå så stoler man essensielt på at staten i all overskuelig fremtid ikke vil miste dataene, ikke plutselig vedta en lovendring som åpner for annen bruk av de enn hva jeg har samtykket til osv og at de faktisk slettes når de sier det skal slettes.

    Mellom annet derfor ble denne Smittestoppappen skutt ned av Datatilsynet og det er sentralt å være klar over at det at vi ikke har digital smittesporing i Norge 100% er det offentlige Norges feil gjennom de valgene de tok som ikke var essensielle for formålet. De har kun seg selv å takke for at de nå må gjøre hele jobben manuelt. De ville, i tillegg til smittesporing, ha data på bevegelsesmønster for å følge med på hvordan ulike tiltak slo ut i praksis. Takket være dette har de nå ingen av delene og må ringe rundt og etter beste evne prøve å spore opp folk manuelt.

    Alle gir fra seg data i stor skala. Det er, eller bør i det minste være, et bevisst valg om hva man gir fra seg kontra hva det kan (mis)brukes til og hva man eventuelt får igjen for det. Jeg er villig til å legge igjen transaksjonsata for å kunne betale elektronisk, mobillogger for å kunne ringe osv, men jeg ser ingen grunn til å fortelle staten hvor jeg er til enhver tid for at de skal kunne analysere bevegelsesmønstre i befolkningen.

    Smittesporing isolert sett kunne jeg vært med på (selv om kriteriene for min del ville vært nær meningsløse gitt hvor sjelden jeg befinner meg innenfor 2 meter for fremmede i mer enn 15 minutter).
    Staten har en svært viktig oppgave når vi kommer inn på kriminalitet og smittsomme sykdommer. Her må myndighetene levere.
    Kriminaliteten blir stadig mer avansert, (min gamle avdøde onkel var skapsprenger, men på slutten av hans karriere var det ikke flere pengeskap å sprenge ) kriminaliteten er grenseløs, på samme måte som smittsomme sykdommer. Myndighetene må derfor få lov til å bruke det verktøyet de trenger. Om det innebærer at de får greie på like mye som google får inn av informasjon så er det greit for meg.

    Tenk for mye lettere det ville vært å spore opp smittebærere og nærkontakter hvis myndighetene hadde hatt mer oversikt. Og det samme med de som ikke overholder karanteneplikten. Mer kontroll, enklere å stoppe egoistene.
    Hadde alle vært fornuftige, lovlydige mennesker så er denne kontrollen jeg ønsker helt unødvendig. Men jeg er av den oppfatning at vi dessverre har for mange kriminelle og likegyldige egoister som driter i andre til å kunne ha kardemommeby tilstander.
    Derfor er jeg villig til å ha et samfunn med mer kontroll, noe jeg ikke så for meg for 20 år siden. :unsure:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hvis masseovervåking av befolkningen gjorde oss trygge, ville Storbritannia vært verdens tryggeste land. Du kan ikke gå fra en gate til en annen uten at et kamera følger med.

    Masseovervåking vil generere så mye unyttig informasjon (støy) at terrorister som vi liksom skal beskytte oss mot glatt kan bevege seg blant oss. Loven om de store tall vil dessuten gi oss utrolig mange falske positive. Uskyldige vil bli trakassert, fordi en eller annen algoritme sa at vedkommende er en potensiell terrorist.

    Jeg har null tiltro at staten vil kunne finne kriminelle ved masseovervåking som verktøy. Derimot vil slikt ha en chilling effect på befolkningen. Du vet at staten overvåker din minste bevegelse og du tar dine forhåndsregler. Du kan ikke snakke eller bevege deg fritt.

    Og er du en kritiker så vil du raskt få fiender i maktposisjoner som gjerne vil at status quo skal bestå. Disse kan benytte skitne triks. Tro ikke at folk i staten er ærlige og ønsker alle oss vel.

    De kriminelle som sitter i fengsel er de elendige kriminelle. De som ble tatt. Næringslivet er fullt av kriminelle som ikke har blitt tatt. Politikken også. Vi kan innbille oss at det ikke finnes korrupsjon, men så naive er vi vel ikke? Vi hadde en finansminister som takket ja til "gratis" hytte fra en milliarder, og det fikk null konsekvenser. Tenk på alt som ikke blir avslørt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Google har ingen slik makt. Straks Google begynner å levere data til stater så begår de harakiri. Netscape og Myspace er begge to døde, og google ønsker ikke å ligge ved siden av dem i IT-kirkegården. Så google har massive insentiver til å ta sikkerhet på alvor. Staten? ikke i samme grad.

    Staten kan kreve å få utlevert informasjon fra google. De gir det ikke fra seg frivillig. Så google blir som en portvokter å regne.
    Hva Google vil gjøre i forhold til å utlevere data til Norge må gudene vite, men hvis NSA/FBI/CIA gir dem beskjed om det, så kan du tro at de vil komme langt med å nekte. Da er det bedre hvis slike data ikke lagres, eller lagres på en slik måte at de ikke kan finnes fram.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Oslo ville også være "rødt" om det var et land. Tviler på at særlig mange i Oslo vil la være å bevege seg ute i Oslo av den grunn. I snitt 10 registrerte tilfeller / dag i 14 dager skulle sånn ca være når Oslo oppfyller kriteriene for "rødt" (77 /dag i snitt over 2 uker for Norge som helhet). Det skal alstå ikke spesielt mye til for å havne i den kategorien.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Skal ikke det men det som er interessant er jo om/hva myndighetene rundtomkring gjør når tallene blir slik.

    Kanskje vi kan få Danmark rødt til ut April neste år, da blir det en rolig og fin vinter her i høgda. Det hadde vært noe.

    Korrigering; Kjenner for mange som tjener til livets opphold pga dem så jeg trekker herved ønsket mitt tilbake.
     
    6

    65finger

    Gjest
    etter at tyskerene okkuperte Norge i 1940 var alle data om jøder lagret med navn og adresse klare til bruk, dette medførte at uforholdsmessig mange jøder ble arrestert, sendt til Tyskland og drept. Fikk fortalt dette under briefing under rekruttering av personvernrådgiver til et statlig foretak for en del år siden. Datatilsynet tar med slike scenario med i betraktningen
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Pr. dato så har mydighetene kontroll på hva du tjener, hva du bruker pengene på og når, de vet alt om helsa di, de har kontrollen på hvor og når du kjører bilen din, de vet hvem du snakker med i tlf., hvor du jobber og hva du jobber med, alle reisene du foretar, ++. Hva er det som mangler mener du?
    Så du vil ha hemmelig lønn og bare oppgi det du synes er passe å skatte av? Ingenting av det du nevner plager meg overhodet, og har aldri skadet meg på noe vis. De viktige tingene er fortsatt på stell i Norge, et av verdens mest frie land. Du hopper dessuten over det sentrale her. Og jeg spør igjen, hva er dere egentlig redde for?
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    har vi fått etablert gruppen «vi som elsker kina» her inne. der er jo overvåkningen så total som godt mulig. at en ikke liker kina ellers er ikke så viktig; overvåkningen gjør de rett!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det er første steg på falitterklæringen "jeg har jo ikke noe å skjule". Tenk litt over det, så skjønner du det nok.
    Husk at vi er i Norge og ikke i gamle Sovjetunionen. Hvorfor null tiltro til landet ditt som er helt i topp på lista over frihet og demokrati? Samtidig må vi følge med i timen og innse at verden forandrer seg. Overvåking behøver ikke bety det samme i DDR og Norge, du ser den eller?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ta diskusjonen videre i tråden for slikt. en kunne sågar bryne sine arg. mot ting som allerede er sagt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en god gud kan få vite alt om meg; en ond gud bør vite minst mulig om meg.
    da er aksen god/ond. liberale demokratier er ikke på den aksen, men angår visse rettigheter og det prosedurale. overvåkning angår det siste, og det er liten grunn til å begrunne ut av det første.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, siden jeg er så uhorvelig glad i å kverulere: Se bort fra antall dødsfall og infection fatality rate. Vi hører at det er kurven for intensivpasienter som gir det beste bildet for smitteutviklingen. Totalt har det vært 2533 intensivpasienter i Sverige. Tilsvarende tall for Norge er 230. Det er et forholdstall på 11. Hvis vi går ut fra at kriteriene for intensivinnleggelse er omtrent like og viruset er det samme bør det tilsi omtrent samme forholdstall mellom antall smittede. I Norge er vel de seneste estimatene ca 60000, så det tyder på ca 660000 i Sverige, eller 6,6 % av befolkningen.

    Interessant nok er det 5766 dødsfall i Sverige og 256 i Norge. Det er et forholdstall på 22, eller dobbelt så mange dødsfall pr intensivinnleggelse i Sverige vs Norge. Hvorfor det? Er det fordi sykehjemspasientene fikk smertestillende og enveisbillett i stedet for kompetent intensivbehandling?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forresten, siden jeg er så uhorvelig glad i å kverulere: Se bort fra avtall dødsfall og infection fatality rate. Vi hører at det er kurven for intensivpasienter som gir det beste bildet for smitteutviklingen. Totalt har det vært 2533 intensivpasienter i Sverige. Tilsvarende tall for Norge er 230. Det er et forholdstall på 11. Hvis vi går ut fra at kriteriene for intensivinnleggelse er omtrent like og viruset er det samme bør det tilsi omtrent samme forholdstall mellom antall smittede. I Norge er vel de seneste estimatene ca 60000, så det tyder på ca 660000 i Sverige, eller 6,6 % av befolkningen.

    Interessant nok er det 5766 dødsfall i Sverige og 256 i Norge. Det er et forholdstall på 22, eller dobbelt så mange dødsfall pr intensivinnleggelse i Sverige vs Norge. Hvorfor det? Er det fordi sykehjemspasientene fikk smertestillende og enveisbillett i stedet for kompetent intensivbehandling?
    Jeg håper ikke dette er det du mener med Det er forøvrig et antall ulike estimater som tyder på at totalt antall smittede i Sverige er et sted mellom 750k og 1M.

    Siste anslag er mellom 33 000 og 42 000 i Norge.

    Eksempelet viser i grunn bare at man ved å velge de forutsetnignene man vil - så kan man få anslagt på antall smittede omtrent som man vil.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg håper ikke dette er det du mener med Det er forøvrig et antall ulike estimater som tyder på at totalt antall smittede i Sverige er et sted mellom 750k og 1M.

    Siste anslag er mellom 33 000 og 42 000 i Norge.

    Eksempelet viser i grunn bare at man ved å velge de forutsetnignene man vil - så kan man få anslagt på antall smittede omtrent som man vil.
    nettopp, fint att du har kommet til den erkjennelsen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siste anslag er mellom 33 000 og 42 000 i Norge.
    OK, 11x det, da. Mellom 363k og 462k i Sverige, altså. Enda lavere enn jeg trodde, men stemmer brukbart med resultatene fra antistofftestingen.

    Men nå var jeg mest interessert i å forstå forskjellen i forholdet mellom dødsfall og intensivinnleggelser. I Norge er det omtrent like mange, i Sverige er det dobbelt så mange dødsfall som intensivinnleggelser. Det er ganske påfallende. Hvorfor det? Noen som har sett en forklaring på det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du vært på et sykehjem eller hatt foreldre der Asbjørn? Det handler i stor grad om smertestillende og enveisbillett.
    Takk, jeg har sett to foreldre og to besteforeldre langsomt vandre heden fra det lokale sykehjemmet. Men i Sverige har det vært en ganske stor diskusjon om hvordan eldre på sykehjem bare har fått palliativ behandling for covid, selv om de ellers har vært relativt friske og kunne overlevd hvis de hadde fått oksygen. Derfor spørsmålet om hvorfor dette misforholdet mellom dødsfall og intensivinnleggelser. Hvis vi bruker antall intensivinnleggelser som det sikreste datapunktet tyder jo det på at dobbelt så mange har dødd i Sverige som smittesituasjonen skulle tilsi. Det er bare veldig rart.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skal jeg gjette så vil jeg tror de er en miks av:
    • Vi fikk mye smitte blant litt overvektige, utrente og utslitte middelaldrende menn på skiferie (de er jo typisk intensivpaisenter)
    • Vi hadde god kapasitet - slik at vi hadde lavere terskel for å legge folk inn på intensiven.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    La oss avrunde og sette noen antakelser.

    La oss si at 0,1 % av befolkningen befinner seg på eldrehjem. (edit PS! som vises nedenfor så er det irrelevant for forholdstallet)

    Norge har totalt 250 dødsfall.
    Sverige har 5000.

    Norge har 5 millioner innbyggere
    og Sverige 10 millioner.

    60 % av 250 = 150.
    50 % av 5000 = 2500.

    Andel døde eldrehjemsbeboere:
    Norge: 150 av (0,1 % av 5.000.000) = 3 %
    Sverige: 2500 av (0,1 % av 10.000.000) = 25 %.


    Jeg vil heller være eldre i Norge enn i Sverige, for å si det mildt.

    For de som kan regne: At prosentvis døde på syke/aldershjem i Norge er litt høyere enn i Sverige er publisert her for lenge siden.
    Men når det er så stor forskjell på tallene, veldig lite i Norge og veldig mange i Sverige. Kan man da bare sammenligne prosenten eller må det brukes 2 forskjellige statistikker? Man kan tenke seg at i et land er 4 syke og 2 dør,,, et annet land med 100 ooo syke og 2000 dør, ikke direkte sammenlignbart.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    OK, 11x det, da. Mellom 363k og 462k i Sverige, altså. Enda lavere enn jeg trodde, men stemmer brukbart med resultatene fra antistofftestingen.

    Men nå var jeg mest interessert i å forstå forskjellen i forholdet mellom dødsfall og intensivinnleggelser. I Norge er det omtrent like mange, i Sverige er det dobbelt så mange dødsfall som intensivinnleggelser. Det er ganske påfallende. Hvorfor det? Noen som har sett en forklaring på det?
    I rapporten som svenskene jobber med har det lekket ut at sykehjemspasienter fikk smertestillende og enveisbillett. Og smittespredningen var stor i svenske sykehjem. De ansatte gikk på jobb med symptomer og de hadde minimalt med smittevernutstyr.
    Det er arbeidsrettsaker på gang i Sverige pga. dette.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Skal jeg gjette så vil jeg tror de er en miks av:
    • Vi fikk mye smitte blant litt overvektige, utrente og utslitte middelaldrende menn på skiferie (de er jo typisk intensivpaisenter)
    • Vi hadde god kapasitet - slik at vi hadde lavere terskel for å legge folk inn på intensiven.
    godt at du fortsatt er blant oss
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Takk, jeg har sett to foreldre og to besteforeldre langsomt vandre heden fra det lokale sykehjemmet. Men i Sverige har det vært en ganske stor diskusjon om hvordan eldre på sykehjem bare har fått palliativ behandling for covid, selv om de ellers har vært relativt friske og kunne overlevd hvis de hadde fått oksygen. Derfor spørsmålet om hvorfor dette misforholdet mellom dødsfall og intensivinnleggelser. Hvis vi bruker antall intensivinnleggelser som det sikreste datapunktet tyder jo det på at dobbelt så mange har dødd i Sverige som smittesituasjonen skulle tilsi. Det er bare veldig rart.
    Enig, det er rart og flere fagfolk stusser rundt dette. Men nå vet ikke jeg hvor mange syke/aldershjem beboere i Norge som ble overflyttet til intensivavdeling. Det er ikke så vanlig mener jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg tror ikke det var så mange. De færreste ville overlevd den behandlingen. De aller fleste intensivpasientene i Norge overlevde, så de 256 døde er i stor grad andre personer enn de 230 intensivpasientene. På Ullevål døde bare to av 22 intensivpasienter.


    Men det blir ikke mindre mystisk av den grunn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er høye overlevelsesprosenter på intensiv i Sverige også, for øvrig.Rimelig nok noe avtagende med alder men rundt 90% blant de under 60 som utgjør de langt fleste innlagte.

    Noe over 70% for 60-79 mens der tynnes godt ut blant de over 80 år (under halvparten er i live etter 30 dager)

    For øvrig har tallene, delvis fritt etter hukommelsen, vært ganske stabile. Noe som muligens indikerer noe i retning av hva MML sa - man har ikke nøvendigvis blitt så enormt mye flinkere til å behandle de aller sykeste. De norske tallene indikerer også at de hadde relativt godt dreisen på dette helt fra børjan av.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    R

    rr30629

    Gjest
    Så du vil ha hemmelig lønn og bare oppgi det du synes er passe å skatte av? Ingenting av det du nevner plager meg overhodet, og har aldri skadet meg på noe vis. De viktige tingene er fortsatt på stell i Norge, et av verdens mest frie land. Du hopper dessuten over det sentrale her. Og jeg spør igjen, hva er dere egentlig redde for?
    Nå er det vel du som er pisseredd.

    Tips; klipp ut og lim på veggen


    250px-Haakon-lie.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Kanskje litt tidlig å si men det virker ikke som dette helt tar av i Norge i denne omgang. Riktig nok en god del økning i innlagte den siste tiden, men det er først og fremst filipinske sjøfolk så vidt jeg har skjønt så det sier ikke veldig mye om smittespredning generelt i landet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det mange unge som smittes vil andelen som trenger sykehusbehandling synke. Og muligheten for å spre smitten øker betydelig da det vil være mange som får minimalt med symptomer. I tillegg er unge mennesker betydelig mer sosiale enn det vi gamlinger er.
    Skulle ikke forundre meg om vi får en kraftig økning med smitte i de nærmeste ukene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje litt tidlig å si men det virker ikke som dette helt tar av i Norge i denne omgang. Riktig nok en god del økning i innlagte den siste tiden, men det er først og fremst filipinske sjøfolk så vidt jeg har skjønt så det sier ikke veldig mye om smittespredning generelt i landet.
    Jeg er vel litt ambivalent.

    Jeg trodde vi hadde veldig god kontroll på smitten her i landet, men er litt overrasket over alle steder det dukker opp smitte nå. Det tyder jo på at det er en god del smitte som går under radaren. Jeg synes vel også antallet som har dukket opp på en del av disse smitteutbruddene er veldig høye - som indikerer at Corona er veldig smittsomt.


    På den annen side vet vi jo at vi greiere å holde dette nede ved å smittespore, stenge ned og sette i karantene. Bakdelen er at den prisen blir veldig høy etterhvert. Det som allerede nå er åpenbart er at vi må velge - vi kan ikke leve tilnærmet normalt og holde Corna nede.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn