Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Sverige hadde forøvrig 421 tilfeller i går mens Norge hadde 8.
    Og det er vel ganske åpenbart at man ikke kan ta de 2-3 siste dagers målinger med når man beregner trenden, i og med at disse målingene jo må legges til de dagene der prøven faktisk ble tatt før de inngår i tallmaterialet. Det betyr jo likevel ikke at de ikke dukker opp i VGs kurver, da disse ikke er statiske, men beregnes for hver gang det kommer nye data inn. Så de 130 målingene det er snakk om nå er jo kommet inn på rett dato i materialet, og er med på å beregne trenden og vises i kurvene. Med mindre kurvene ikke beregnes på nytt når det kommer nye data inn, men det ville jo vært rimelig spesielt.
    Det ville jo virkelig være underlig hvis grafen som vises ikke beregnes på nytt hver gang man henter den fram. Hvis det ikke er tilfelle har jo OMF helt rett - den viser feil, men har man noen som helst grunn til å tro det da? Jeg har sett litt på koden og det er jo et kall til et js-program som tegner grafen ut fra siste lagrede dataverdier, og man må vel nesten forutsette at dataverdiene er oppdatert slik at de 130 som "mangler" fra i går nå ligger regsitrert på rett dato og dermed er med i kurven som tegnes.
    Det er helt riktig, og det påpekte også OMF nettopp når han gikk tilbake til Lørdag og kommenterte at tallene ikke var like med Asbjørn kom med tidligere for samme dager. Altså de er oppdatert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ja, grafen til VG med tilfeller pr dag er eksakt lik FHI sin. De justerer vel til riktig dato når FHI slipper sine tall i 13-tiden.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Til orientering:

    Svært mange polakker bosatt fast i Norge drar "hjem" i ferien i likhet med andre som ikke nødvendigvis er født i Norge men bor og arbeider her eller noe, rumenere.....tc tc tc .
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Til orientering:

    Svært mange polakker bosatt fast i Norge drar "hjem" i ferien i likhet med andre som ikke nødvendigvis er født i Norge men bor og arbeider her.
    Ja, men vi ble jo fortalt at det var sydenturister og harryhandlere som var problemet og som var skandalen at det blir åpnet for. FHI har vel sagt noe i retning av at det er mange som reiser tilbake til hjemlandet for å treffe familie osv og at de har vært mildt overrasket over hvor mange som faktisk gjorde det.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kunne vært interessant å visst mer om hvem hva hvor, noe som ikke opplyses pga "Laurence Fox" faktoren. "Rødt land" hvor faen er det og hvem har vært der? Disse skolesmittene kan jo og ha forbindelse med disse "feriereisene".

    Men som en indisk lege jeg kjenner heromlandet sier: "De" gir faen både "hjemme" og her, guess who....
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Til orientering:

    Svært mange polakker bosatt fast i Norge drar "hjem" i ferien i likhet med andre som ikke nødvendigvis er født i Norge men bor og arbeider her eller noe, rumenere.....tc tc tc .
    Joda. Vi har både polakker og rumenere på jobben.

    Teamet med polakker (3 mann) dro hjem i børjan av april, da to av de hadde familiøkning som skulle komme i hhv mai og juni, så de turte ikke å sitte lengre her, i tilfelle stengte grenser osv.

    Rumenerne har drøya lengst mulig, da de ikke er så keen på å sitte halve ferien i karantene i Romania, og så 14 dager i karantene her uten å kunne tjene penger når de kommer tilbake. De som har familien med seg, har ikke tenkt å reise, foreløpig.

    Johan-Kr
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte mest på de rumenere som har "arbeid" på fortauet utenfor forretninger og handlesentre... Normalt så er/var de hjemom i finstasen av og til.
    Norwegian har gate på Torp ved siden av den som går til Romania. Artig å se de i finstasen... Hjem til "Kåken"...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tenkte mest på de rumenere som har "arbeid" på fortauet utenfor forretninger og handlesentre... Normalt så er/var de hjemom i finstasen av og til.
    Norwegian har gate på Torp ved siden av den som går til Romania. Artig å se de i finstasen... Hjem til "Kåken"...
    Nå må du ikke mobbe fattiglappene, vi oppe her i steinrøysa har et forbruk som er 3 ganger over gjennomsnittet i Europa. Og hvor høyt det er i forhold til en rumener som kommer fra landsbygda tør jeg nesten ikke tenke på.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nå må du ikke mobbe fattiglappene, vi oppe her i steinrøysa har et forbruk som er 3 ganger over gjennomsnittet i Europa. Og hvor høyt det er i forhold til en rumener som kommer fra landsbygda tør jeg nesten ikke tenke på.
    Tror en god del av "fattiglappene" som du kaller de (eller rumensk mafia/bakmenn som jeg ville kalle de..), har det helt greit i hjemlandet pga gode "inntekter" i Norge.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror en god del av "fattiglappene" som du kaller de (eller rumensk mafia/bakmenn som jeg ville kalle de..), har det helt greit i hjemlandet pga goder "inntekter" i Norge.
    Er klar over at det er stor sjangs for at den rumenske dama utenfor Rema ved kanalen må betale noen % av inntjeninga til en feit mafiaboss. Har forresten ikke sett henne på lenge.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    forby reiser, men for guds skyld, forby karaoke. det er jævlig å høre på og smittebefordrende

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sverige hadde forøvrig 421 tilfeller i går mens Norge hadde 8.
    Og det er vel ganske åpenbart at man ikke kan ta de 2-3 siste dagers målinger med når man beregner trenden, i og med at disse målingene jo må legges til de dagene der prøven faktisk ble tatt før de inngår i tallmaterialet. Det betyr jo likevel ikke at de ikke dukker opp i VGs kurver, da disse ikke er statiske, men beregnes for hver gang det kommer nye data inn. Så de 130 målingene det er snakk om nå er jo kommet inn på rett dato i materialet, og er med på å beregne trenden og vises i kurvene. Med mindre kurvene ikke beregnes på nytt når det kommer nye data inn, men det ville jo vært rimelig spesielt.
    Det ville jo virkelig være underlig hvis grafen som vises ikke beregnes på nytt hver gang man henter den fram. Hvis det ikke er tilfelle har jo OMF helt rett - den viser feil, men har man noen som helst grunn til å tro det da? Jeg har sett litt på koden og det er jo et kall til et js-program som tegner grafen ut fra siste lagrede dataverdier, og man må vel nesten forutsette at dataverdiene er oppdatert slik at de 130 som "mangler" fra i går nå ligger regsitrert på rett dato og dermed er med i kurven som tegnes.
    Selvsagt blir grafen oppdatert hver gang den lastes - men tiden glir fortsatt fremover. Så når de positive testene som ble tatt lørdag og søndag nå etterhvert begynner å tikke inn - så korrigeres kurven og blir riktig. Men i dag er det jo antall smittede i går og i dag som er de siste dagene i trend og graf - og de har ikke tikket inn ennå.

    Og det var i grunn hele poenget mitt - at siden man regner på denne måten så får man hele tiden en verdi som ligger 15-25% under den faktiske trenden. Og da har vi hele tiden en kurve som peker nedover, Norge er hele tiden et grønn land og enkelte tror smitten har falt 41% selv om den trolig har økt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Jo, men kurven som viser trenden vil jo være riktig hvis man ser den fram til for ca 3-4 dager siden, slik at de kurvene som vises fram til ca 27/8 er jo rimelig korrekte. Og de er ganske like for Norge og Sverige, bare at Sverige ligger mye høyere.
    1598985255415.png
    Kurven for Sverige faller ganske kraftig akkurat nå (det virker ikke som om Sverige rapporterer smittetall i helgene, så da faller kurven brått, for så å ta seg opp igjen når tallene oppdateres), men trenden i disse kurvene er nokså lik (brattere opp, høyere topp og så brattere ned igjen i Sverige, men det er jo naturlig at kurven faller raskere når toppen har vært høyere og smitten generelt blir lavere).
    Hvis vi ser på antall rapporterte tilfeller (og ikke en snittverdi) ser vi at lørdag og søndag er det aldri noen i Sverige, men så er det veldig mange på mandag og tirsdag.
    1598985464232.png

    PS: Jeg aner ikke hvem som har håndtert dette best i forhold til hva som kommer til å skje framover. Hittil er jeg dog fornøyd med at det har vært såpass få dødsfall i Norge. Jeg er også i den situasjonen at å være hjemme ikke skaper noen problemer for meg. Jeg er en ekstremt introvert person som blir dødssliten av å være sammen med noen mer enn en time om gangen. Å ha hjemmekontor passer meg veldig bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    VG:

    Vilde Elgaaen
    ASTRA ZENECAS CORONAVAKSINE ER I SISTE TESTFASE
    Coronavaksinen som EU har bestilt fra legemiddelprodusenten Astra Zeneca, er nå i siste fase av de siste kliniske testene i USA.
    Vaksinen testes nå på rundt 30.000 voksne i USA. Testene skal avgjøre vaksinens virkekraft og risiko.
    EU har allerede avtalt å kjøpe 400 millioner doser fra Astra Zenica så snart vaksinen er godkjent. Vaksinen vil da distribueres til EUs 27 medlemsland.Norge vil få tilgang til vaksinen gjennom EØS-samarbeidet, sa helseminister Bent Høie (H) på en pressekonferanse 14. august.
    EU er også i ferd med å fremforhandle flere avtaler med andre produsenter. Rundt ti andre vaksiner er nå i siste testfase. (NTB)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du ikke mobbe fattiglappene, vi oppe her i steinrøysa har et forbruk som er 3 ganger over gjennomsnittet i Europa. Og hvor høyt det er i forhold til en rumener som kommer fra landsbygda tør jeg nesten ikke tenke på.
    Helt off topic i denne tråden, selvsagt, men jeg har kjørt gjennom noen sigøynerlandsbyer i Romania. Etter å ha sett de palassene er jeg rimelig skeptisk til disse som «samler inn penger til familien i Romania». Joda, men det er noe vesentlig som utelates der. Man ser ikke rumenske tiggere på gatene i Romania.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er veldig interessant at Malmö og Skåne har hatt så lite smitte og sykdom sammenlignet med Stockholm og Göteborg. I utgangspunktet skulle man tro at innvandrertette bydeler som Rosengård var like utsatte som Rinkeby eller Angered, men på en eller annen måte har Malmö greid å stoppe viruset.

    Hva er snittalderene i Malmø vs Stockholm og Gøteborg? Og siden svenskene etterhvert fikk veldig gode rutiner på plass rundt eldreboende så kan jo det også spille inn.

    Når man ser hvor mange som blir smittet med det regime vi har idag - så synes jeg ikke et er så veldig vankselig å se for meg at mange er smittet i Sverige som ikke drev karatene, smittesporing, nedstenging i mars/april/mai.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, si det. Gårsdagens 138 er også blitt til 8, så hele den oppgangen du nettopp skrev om er også borte. Mystisk, det der. ;)
    Nei, de 138 er ikke borte - de er flyttet dit de hører hjemme. Gårsdagen blir nok fylt opp etterhvert de også. Hørte at nyhetene i dag at det tok 3 dager å få svar på Østlandet, og da sier det seg selv at tallene for i går har vi ikke før nærmere helgen.

    Det er vel snart på tide å innrømme at man har rotet litt?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jo, men kurven som viser trenden vil jo være riktig hvis man ser den fram til for ca 3-4 dager siden, slik at de kurvene som vises fram til ca 27/8 er jo rimelig korrekte. Og de er ganske like for Norge og Sverige, bare at Sverige ligger mye høyere.
    Nå var i grunn hele poenget mitt at kurvene viste feil utvikling de siste 2-4 dagene. (Jeg vet selvsat ikke eksakt hvor lang tid det tar å få svar på testene).
    En konsekvens av det er jo at Norge har vært grønnt og er fortsatt grønn i dag - både på barometer og verdenskartet. Og det har vi vært ganske lenge.

    Jeg la det ut som en "anekdote" at hele medienorge skriver artikler om noe som er feil - det har vært flere artikler om synkende trend.

    Men, så var det jo en annen på forumet som på død og liv skulle motbevise at VG regner feil - derfor ble det 150 innlegg med tall. Også har jo en haug andre hengt seg på og sagt at slutt diskusjonen - alle ser at trenden faller.

    Og da henviser man gjerne til VG sin statistikk som så slik ut 16 aug. Tydelig knekk nedover rundt 14 aug.
    Screenshot_2020-08-16 Corona-viruset Status i Norden(1).png

    Eller slik ut på på søndag - som fortsatt har en tydelig knekk ned på slutten.
    Screenshot_2020-08-30 Coronaviruset Status i Norden.png

    Men, det er altså slik at de siste dagene fortsatt kommer til å bli oppjustert - hvor er disse knekkene blitt av...?
    Screenshot_2020-09-01 Coronaviruset Status i Norden.png

    Og det var i grunn hele poenget mitt. Så får heller han som på død og liv hevder at både grafen og "meteret" til VG er riktig si hva han tenker. For meg er det helt meningsløst å måtte diskutere noe så åpenbart med et presumtivt oppegående menneske.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sverige hadde forøvrig 421 tilfeller i går mens Norge hadde 8.
    Dette er helt feil
    Her er kilden:

    Hvis du går litt ned på siden, så ligger faktisk tallene i Exccel format.

    Her er bekreftede tilfeller den siste uken.
    Jeg kjenner ikke så godt til hvordan disse tallene behandles, de kan trolig bli noe oppjustert. Likefullt kan du dele de på 2 for å sammenlinge med Norge og da er vi vel omtrent på samme nivå nå.

    24.08.2020​
    181​
    25.08.2020​
    225​
    26.08.2020​
    246​
    27.08.2020​
    202​
    28.08.2020​
    179​
    29.08.2020​
    131​
    30.08.2020​
    48​
    31.08.2020​
    135​
     
    6

    65finger

    Gjest
    Sverige er blant topp 5 i verden når det kommer ti covid 19l dødsfall sett i forhold til folketallet. de har gjennomført en flokkimunitetsstrategi basert på ingen eller lite informasjon om viruset gjennomført av en arrogant støvel av en representant for smittevernsmyndighetene.de har per nå like høye eller høyere smittetall enn Norge. Hva er det å gnåle om. ting kan tyde på at immunitet oppnås kun kortsiktig. Galskapen er at svenskene durer i vei uten å vite en dritt om viruset
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sverige er blant topp 5 i verden når det kommer ti covid 19l dødsfall sett i forhold til folketallet. de har gjennomført en flokkimunitetsstrategi basert på ingen eller lite informasjon om viruset gjennomført av en arrogant støvel av en representant for smittevernsmyndighetene.de har per nå like høye eller høyere smittetall enn Norge. Hva er det å gnåle om. ting kan tyde på at immunitet oppnås kun kortsiktig. Galskapen er at svenskene durer i vei uten å vite en dritt om viruset
    Forøvrig samme strategi som folkehelsemyndighetene i Norge og Danmark anbefalte. Men du har sikkert rett, galskap. Og de får det garantert mye verre enn oss fremover. Vi har jo full kontroll.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Hverken norge eller danmark valgte denne strategien på tross av arrogante fagfolks råd. Heldigvis! Kunnskapen om viruset var svært lav i februar mars. Endelig får jeg forsøke å oppnå flokkimunitet, tenkte Tengel. Test det ut på forkjølelse først. Du finner fort ut at det funker dårlig. Problemet mitt den strategi er
    1. de durer i vei uten å vite en dritt hva Covid 19 er for noe. (typisk svensk embedsmannsarroganse. har jobbet med de og kjenner lusa på gangen)
    2. de gjør ingen ting for å skjerme risikogrupper noe som medførte dødsfall i verdenstoppen sett i forhold til innbyggertallet.

    ellers er det på tide at norskemyndigheter finner ut av hvordan vi kan leve med dette i årene fremover. særlig forvirrende dette med gule og grønne og rød land og regioner. skal man følge den tanken burde man innføre utreiseforbud fra områder som er over antallet for å bli rødt. mye frem og tilbake. der er svenskene ryddigere
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Liten digresjon.
    Tiggere som ikke finnes i Romania.

    Broder bor i Sverige og fikk et oppdrag som gikk ut på å følge hjem en svensk "turist" som var blitt plukket opp av
    det lokale politiet. Lokale myndigheter rubriserte mannen som mentalt ute å kjøre, alvorlig ute å kjøre! De forlangte at han ble fulgt av svensk
    lege i flyet på hjemturen
    Han ble arrestert for å tigge på gaten! Og slikt gjorde man ikke i Nicolae Cheausescus arbeiderparadis om man ikke var klin kokkos!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut til at svigersønn muligens er smittet?? Ble sendt hjem fra jobb i dag og testet i dag og får vel svar om et par dager?
    Dette var også i Barteland. Håper i det lengste at det er vanlig høstforkjølelse.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forkjølelse er ikke et sikkert symptom. Miste lukte- og smaksans derimot. Hoste og feber kan også være symptomer som kan gi en pekepinn. Tett nese er svært, svært uvanlig.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ser ut til at svigersønn muligens er smittet?? Ble sendt hjem fra jobb i dag og testet i dag og får vel svar om et par dager?
    Dette var også i Barteland. Håper i det lengste at det er vanlig høstforkjølelse.
    Nå som høsten kommer vil det bli et lass av folk som "muligens er smittet" basert på ett eller flere symptomer. Omtrent ingen av de kommer til å være det, i alle fall enn så lenge.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Har to unger hjemme siden mandag forkjølet/sår hals - normalt ville de gått på skolen men ikke nå. Blir nok vanlig det utover høsten
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, dette er jo også en varslet krise. Og vi er jo på ingen måte inne i forkjølelse/influensa sesongen ennå. Og det har vel vært eksepsjonelt fint vær over hele landet de første 2 skoleukene.

    Finnes det noen oversikt over hvor mange som er i smittekarantene og hvor mange skoler som er stengt..?
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Legeforeningen har uttrykt bekymring om dette en stund. Var en del skriverier i media i helgen. Problemet er at luftveissymptomer er svært utbredt gjennom høsten og vinteren, og dersom man faktisk skal være like streng på karantenekrav ol, vil store deler av samfunnet stoppe opp helt uavhengig av COVID-status.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og nå vil Tegnell ha munnbind likevel

    Jeg så ikke pressekonferansen igår, men fant et kort intervju om munnbind etterpå - og der var det ganske åpenbart at de ikke anbefalte munnbind som et generelt smittetiltak slik det nå er i mange land.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Problemet med et eventuelt munnbind påbud med relativ beskjeden smittespredning og et virus som for øyeblikket er relativt "snilt" er hva er neste tiltak: vernedrakt? pluss alt det andre som er problematisk med munnbind
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Viruset elsker fortsatt religiøse arrangementer:

    Hvilket også forklarer en god del av de nye tilfellene som først ble registrert på mandag og deretter fordelt på respektive prøvedato. Vet ikke hvilket trossamfunn dette var. Avisene er litt uklare med «religiøst nettverk» og «religiøst arrangement», uten å sette halen på et bestemt esel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Avisene er litt uklare med «religiøst nettverk» og «religiøst arrangement», uten å sette halen på et bestemt esel.
    Det er i alle fall et skritt i riktig retning. I Australia svirrer det, i følge internett, ganske mye rykter om at den siste tidens oppblomstring i smitte i stor grad skyldes spredning i religiøse samfunn. Dette inntrykket blir forsterket av at australske myndigheter sier fint lite om hvordan spredningen har skjedd.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilket også forklarer en god del av de nye tilfellene som først ble registrert på mandag og deretter fordelt på respektive prøvedato. Vet ikke hvilket trossamfunn dette var. Avisene er litt uklare med «religiøst nettverk» og «religiøst arrangement», uten å sette halen på et bestemt esel.
    Jeg skjønner ikke helt hva religion har med dette å gjøre:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Store forsamlinger der man ikke er så nøye på å holde avstand? Klemme hverandre?
    Det er vel det det er snakk om. Skjer vel oftere i en del religiøse sammenhenger?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så vidt jeg kan lese handlet linken jeg postet om nyregistrerte tilfeller i Sarpsborg og Fredrikstad, som i stor grad knyttes til ett bestemt religiøst arrangement i Sarpsborg. Det sier eksakt ingen ting om hvor mange som venter på prøvesvar i Hamar eller andre steder, eller hvilke arrangementer de eventuelt har frekventert.

    Men det er et litt påfallende mønster at religiøse arrangementer har en tendens til å skape lokale utbrudd. Muligens fordi folk kreker seg avgårde selv om de føler seg litt småsyke, og så oppholder seg noen timer i et lukket rom sammen med andre mennesker mens de alle skråler religiøse sanger av full hals, bedriver håndspåleggelse, tungetale og whatnot.

    Den andre situasjonen med omtrent like stort potensiale er når halv- og helfulle personer står og roper til hverandre på kloss hold i en bar eller nattklubb med høy musikk. Spør NHH-studentene, eller after-ski-turistene fra Ischgl.

    Utbruddet på Hamar ser ut til å være knyttet til en skoleklasse som har vært på en KFUK/KFUM-leirskole i Sandefjord, så hvis man bare er vrang nok finner man en religiøs tilknytning der også. Hvorfor offentlige skoler sender elever til religiøse leirskoler under en pandemi får kanskje skolesjefen på Hamar svare for. Virker helt unødvendig på meg.

    For en gammel hedning er jo dette litt interessant. :)
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn