Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Likevel fortsetter man å spille på folks frykt, noe som omsider gjennomskues.
    Her er jeg ikke enig. Jeg tror ikke noen i regjeringen bevisst "spiller på folks frykt".

    Dette tror jeg delvis fordi:
    - Det fortsatt er mye usikkerhet knyttet til Covid-19, vaksine og behandling/kapasitet.
    - Usikkerhet er selve hovedpesten for en politiker/forvalter som kjenner på tyngden av ansvaret - dermed kan man spørre seg selv: Hvilke logiske sluttninger kan man dra av det? Svaret er neppe gitt.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nja... Det ville jo vært litt bekymringsfullt om alle bare gav f--n og reiste til syden og andre steder hvor det påviselig er høyere smittetrykk? Jeg var selv i Polen i begynnelsen av mars. Da hadde de ikke et eneste rapportert koronatilfelle i hele forpulte landet. Selvsagt var vi ute på byen på kveldstid. Likevel ble jeg syk i to omganger rett etter hjemkomst. Der har du det motsatte av fearmongering.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg foreslår du heller tar din kunnskap om eksponensialfunksjoner og estimerer hvilken Re Sverige har hatt nå i oktober. 7-dagers snitt pr 1 okt var 477, i dag 30 okt er det 1909, og så langt er det rapportert 3188 nye tilfeller bare i dag.
    Enig. Samtidig så ser det som den norske R er skyhøy. Jeg har ikke regnet på det, men tendensen siden det begynte å stige likner en humpete eksponentialfunksjon. De neste ukene blir interessante.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Rent anekdotisk ser i alle fall den noe korte meteren til å ha blitt til en tometer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ja jeg synest det. Påfallende på butikken og slikt. Riktig nok basert på få observasjoner
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det der er interessant; jeg husker at weld77 har nevnt han bor i Oslo. Men Oslo er langt fra hele landet. Faktisk er det bare en svært liten del av kongeriket. Der har vi en viktig årsak til at hele landet har blitt behandlet likt; man klarer rett og slett ikke se eller tenker ikke på at virkeligheten er totalt anderledes de aller fleste andre steder i landet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja jeg synest det. Påfallende på butikken og slikt. Riktig nok basert på få observasjoner
    Høres bra ut. Nordmenn hører på myndighetene, men kalibrerer egne tiltak utfra hvordan situasjonen oppleves? Litt optimistisk, kanskje men hvorfor ikke?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Det der er interessant; jeg husker at weld77 har nevnt han bor i Oslo. Men Oslo er langt fra hele landet. Faktisk er det bare en svært liten del av kongeriket. Der har vi en viktig årsak til at hele landet har blitt behandlet likt; man klarer rett og slett ikke se eller tenker ikke på at virkeligheten er totalt anderledes de aller fleste andre steder i landet.

    ...men slik er det jo med alt her i Norge....
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det der er interessant; jeg husker at weld77 har nevnt han bor i Oslo. Men Oslo er langt fra hele landet. Faktisk er det bare en svært liten del av kongeriket. Der har vi en viktig årsak til at hele landet har blitt behandlet likt; man klarer rett og slett ikke se eller tenker ikke på at virkeligheten er totalt anderledes de aller fleste andre steder i landet.
    Gi nå faen da gamle mann! Vi har sett hardføre og edruelige vestlendinger i godt voksen alder blitt bært bort bort av Politiet i sivil-ulydighets demonstrasjoner mot vindmøller. Gi nå litt pragmatisk bæng og subscribe på hovedlinjen.:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det der er interessant; jeg husker at weld77 har nevnt han bor i Oslo. Men Oslo er langt fra hele landet. Faktisk er det bare en svært liten del av kongeriket. Der har vi en viktig årsak til at hele landet har blitt behandlet likt; man klarer rett og slett ikke se eller tenker ikke på at virkeligheten er totalt anderledes de aller fleste andre steder i landet.
    Og hvis de fleste forholder seg til myndighetenes anbefalinger slik weld skisserer, så kan jo dette fungere ... og da mener jeg at de som opplever lite smitte krymper meteren osv, bare så det er sagt. Lokal tilpasning basert på opplyst fornuft.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Høres bra ut. Nordmenn hører på myndighetene, men kalibrerer egne tiltak utfra hvordan situasjonen oppleves? Litt optimistisk, kanskje men hvorfor ikke?
    Det stemmer ikke med NPM, så det går ikke 🤘
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Høres bra ut. Nordmenn hører på myndighetene, men kalibrerer egne tiltak utfra hvordan situasjonen oppleves? Litt optimistisk, kanskje men hvorfor ikke?
    Jeg liker optimismen din bx. Optimist uten å være naiv. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En 4 dobling på 4 uker tyder vel på en Re på ca 1,4. (Egentlig er vel syklus mindre enn 1 uke, som vil gi lavere Re)

    Det er jo veldig likt det man får om man gjør samme eksersis i Norge.
    Eksakt. Det er litt mer enn hva R0 for vanlig influensa er, rundt 1,3 uten noen spesielle tiltak i det hele tatt. Så f...nskapet smitter nå omtrent som en sesonginfluensa med de tiltakene som er på plass i Norge, Sverige og Danmark. Winter is coming, indeed.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Dødeligheten kommer vel til å ende med færre døde i Norge i 2020 enn i et normal-år. Takket være spriting og avstand. Burde muligens ha corona hvert år...
    Det er mulig vi får corona hvert år ja, og årlig vaksine, men ikke sikkert det heller, har ikke vaksine mot forkjølelse ennå heller, samme virus familie
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig vi får corona hvert år ja, og årlig vaksine, men ikke sikkert det heller, har ikke vaksine mot forkjølelse ennå heller, samme virus familie
    Får satse på at vi ikke skal ha lockdown november til april hver vinter fremover da ;) :ROFLMAO:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Registrerer at det faktum at det var 1 - en - flere positive prøver i dag enn i går kaller frem de store typene. De mer enfoldige blant oss kunne jo finne på å ta det som en god nyhet, ikke en dårlig en.

    Ellers ser det ut som USA kan klare å karre seg over 100.000 bekreftede tilfeller på en dag i dag, de ligger å gnikker på den grensen for de som er glade i runde tall. Om ikke så kommer det alltids flere dager. Nå høres dette tallet svært bigly ut, men det er, justert for folkteall langt under hva man ser rundtomkring i Europa i disse dager. Dagens tall på 49.000 fra Frankrike tilsvarer pr. capita ca 240.000 / dag i USA og er ikke en gang fransk rekord på en dag. Eller om vi tar et annet land ingen har nevnt i Covid-sammenheng, alpelandet Svetis. Hadde USA hatt samme antall nye smittede pr. capita som Sveits ville dagens tall fra USA vært 350.000. Tyskland har 19.000 som tilsvarer 80.000 i USA, men om jeg skulle sette pengene mine på hvem som er best å telle av Tyskland og USA ville innsatsten nok gått til Tyskland av en eller annen merkelig grunn.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Registrerer at det faktum at det var 1 - en - flere positive prøver i dag enn i går kaller frem de store typene. De mer enfoldige blant oss kunne jo finne på å ta det som en god nyhet, ikke en dårlig en.

    Ellers ser det ut som USA kan klare å karre seg over 100.000 bekreftede tilfeller på en dag i dag, de ligger å gnikker på den grensen for de som er glade i runde tall. Om ikke så kommer det alltids flere dager. Nå høres dette tallet svært bigly ut, men det er, justert for folkteall langt under hva man ser rundtomkring i Europa i disse dager. Dagens tall på 49.000 fra Frankrike tilsvarer pr. capita ca 240.000 / dag i USA og er ikke en gang fransk rekord på en dag. Eller om vi tar et annet land ingen har nevnt i Covid-sammenheng, alpelandet Svetis. Hadde USA hatt samme antall nye smittede pr. capita som Sveits ville dagens tall fra USA vært 350.000. Tyskland har 19.000 som tilsvarer 80.000 i USA, men om jeg skulle sette pengene mine på hvem som er best å telle av Tyskland og USA ville innsatsten nok gått til Tyskland av en eller annen merkelig grunn.
    Ja, coviden blomstrer overalt ser det ut til. Og Tyskland har orden i sysakene, ingen tvil om det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gode nyheter
    Bl.a
    Det er et fall i mengden antistoffer over tid, men de melder at de fleste har moderate mengder med antistoffer fem måneder etter sykdom.

    Hva som skjer etter det vet man ikke ennå, fordi man ikke har sikre data. Smittespredningen startet først for alvor i mars.

    New York Times har tidligere skrevet inngående om hvorfor et fall i mengden antistoffer over tid ikke er alarmerende. Ifølge eksperter på feltet er fallende mengder antistoffer et tegn på et friskt immunsystem:

    - Det betyr ikke at folk ikke lenger har antistoffer. Det betyr ikke at de ikke har beskyttelse, forteller immunolog Scott Hensley ved Universitetet i Pennsylvania
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Ja jeg synest det. Påfallende på butikken og slikt. Riktig nok basert på få observasjoner
    Jeg merker også det. Er innom en Rema butikk på Karlsrud nesten hver dag, du bor vel i nærheten? Og den siste uka har folk blitt flinkere til å holde avstand. De unge er dårligst på det, det drøsser inn elever fra videregående de tar det ikke så nøye... men noen av dem prøver.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Slovakia tar grep...
    NTB melder:
    Slovakia starter lørdag, som første land i verden, koronatesting av hele landets befolkning.

    – Tiltaket kan komme til å redde hundrevis av liv sa statsminister Igor Matovic tidligere i uken.

    Rundt 45.000 helsearbeidere, soldater og politifolk settes inn i arbeidet med å gjennomføre massetestingen av de 5,4 millioner innbyggerne i landet. Dette skal skje ved rundt 5.000 testsentre.

    Deltakelse er ikke obligatorisk, men folk som ikke kan fremvise negativt testresultat hvis de blir stoppet av politi, kan bli bøtelagt. Alle som tester positivt, må umiddelbart gå i karantene i ti dager.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men hva skal de oppnå med det?
    Du kan jo ta en telefon til statsminister Igor.
    Men dette står i teksten og kan jo være et hint;
    "Alle som tester positivt, må umiddelbart gå i karantene i ti dager."
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja skjønner det, men hva gjør de om 1 mnd?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja skjønner det, men hva gjør de om 1 mnd?
    Tipper det blir test og karantene på alle som skal inn i Slovakia, på samme måte som f.eks i Thailand. Men skal du ha et sikkert svar så må du nok ta en telefon til Slovakia. Å gnage på denne pinnen uten å vite videre plan er meningsløst etter min mening. Men innlegget mitt var et forsøk på å vise hva enkelte land gjør i disse krisetider.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes det interessant å diskutere ulike strategier og tiltak.

    Det er veldig mye smitte i Slovakia nå, men det må jo ta flere dager å gjennomføre denne testinge, så da vil garantert mange av de som tester negativt på mandag, bli smittet på tirsdag av noen som ikke blir testet (og satt i karantene) før på fredag. Og når det gått 2 uker etter denne massetestingen, så har man i grunn ingen oversikt over hvem som smittet og hvem som ikke er det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Slovakia tar grep...
    NTB melder:
    Slovakia starter lørdag, som første land i verden, koronatesting av hele landets befolkning.

    – Tiltaket kan komme til å redde hundrevis av liv sa statsminister Igor Matovic tidligere i uken.

    Rundt 45.000 helsearbeidere, soldater og politifolk settes inn i arbeidet med å gjennomføre massetestingen av de 5,4 millioner innbyggerne i landet. Dette skal skje ved rundt 5.000 testsentre.

    Deltakelse er ikke obligatorisk, men folk som ikke kan fremvise negativt testresultat hvis de blir stoppet av politi, kan bli bøtelagt. Alle som tester positivt, må umiddelbart gå i karantene i ti dager.
    Det der høres helt drøyt ut for meg. Såkalt ikke obligatorisk test, men dersom man blir stoppet av Politiet uten negativt testresultat så blir man bøtelagt. Lukter Gestapo av dette.

    Hvordan skal de så holde landet helt smittefritt etterpå? Kjøre hermetisk lukkede grenser på ubestemt tid fremover?

    (Dette er forøvrig ikke en kritikk av deg Terje, det er interessant å høre hva de gjør i forskjellige land.)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det der høres helt drøyt ut for meg. Såkalt ikke obligatorisk test, men dersom man blir stoppet av Politiet uten negativt testresultat så blir man bøtelagt. Lukter Gestapo av dette.

    Hvordan skal de så holde landet helt smittefritt etterpå? Kjøre hermetisk lukkede grenser på ubestemt tid fremover?

    (Dette er forøvrig ikke en kritikk av deg Terje, det er interessant å høre hva de gjør i forskjellige land.)
    He-he :) , tar det ikke som kritikk, jeg bare formidler hva enkelte land gjør. At det lukter Gestapo er jeg enig i, men det er kanskje slike tiltak som presser seg frem hvis man vil gjenvinne kontrollen etter å ha mistet den ? Og som nevnt over; Får man kontroll så kan man opprettholde kontrollen hvis man innfører testing og karantenetiltak ved innreise til landet. Trur eg;). Så blir spørsmålet hvor lenge man skal holde på slik ? Frem til en vaksine om 1/2 år ?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Enig i at Slovakia går alt for langt her.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    He-he :) , tar det ikke som kritikk, jeg bare formidler hva enkelte land gjør. At det lukter Gestapo er jeg enig i, men det er kanskje slike tiltak som presser seg frem hvis man vil gjenvinne kontrollen etter å ha mistet den ? Og som nevnt over; Får man kontroll så kan man opprettholde kontrollen hvis man innfører testing og karantenetiltak ved innreise til landet. Trur eg;). Så blir spørsmålet hvor lenge man skal holde på slik ? Frem til en vaksine om 1/2 år ?
    Tja, det kan muligens være at det er slike tiltak som må til for å ha "kontroll". Men det innebærer slik jeg ser det på mange måter en suspendering av rettsstaten. Da kan man jo spørre seg om det er noe man vil. Det kan jo bli en avveining mellom demokratiske rettigheter og såkalt "kontroll" på smitte. Hadde det vært snakk om svartedauen så hadde jeg vært enig i å velge "kontroll". Når det gjelder Covid er jeg ikke det.

    Jeg ser at det kan være lett å avfeie dette med at smittevern uansett må være viktigst. Men hele vårt samfunn og tankesett og verdigrunnlag bygger på demokratiske friheter som feks rettsstatsprinsippene etc, så jeg synes det blir alt for enkelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn