Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Joda, de testes. Vi har allerede fått telefon minst en gang om at en av sykepleierne hadde testet positivt. Det gikk bra den gangen også, men det er ikke veldig vanskelig å regne ut at uansett hvor ofte man tester er det en sannsynlighetsregning der hvor sjansen for at noe slipper gjennom øker nokså proporsjonalt med det generelle smittetrykket i byen. Det er ikke noe vi går rundt og er spesielt redde for, men en smittet hjemmesykepleier på den daglige runden kan fort legge etter seg en stripe med dødsfall. Hvordan avveie det mot unge menneskers behov for henge rundt halsen på hverandre på bar etter midnatt? Som jeg har nevnt tidligere: Jeg er glad jeg ikke er beslutningstaker her.
    Det er mildt sagt skremmende hvor mange ulike personer man får innom huset sitt i løept av en uke eller 2 dersom man har hjemmehjelp. Og dersom de har fått smitte i staben - og en stor del av de må i karantene, så blir det enda flere.

Det er ingen lett jobb - og det er helt vanlige mennesker som jobber i hjemmesykepleien og skikkelig smittevern er faktisk en relativt komplisert greie.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Det er jo du som er blant de ivrigste i «spare liv koste hva det koste må» i denne tråden og muligens den eneste som har antydet at alt mulig av tiltak faktisk er et gode og en gave fra oven. Da skurrer det muligens litt med selvbildet at det påpekes at en viss mengde dødsfall faktisk er en av tingene som kommer ut av mangt og meget her i samfunnet man tar for gitt og en selvfølge og ikke vil endre på.

Under normale omstendigheter dør det som nevnt ca 40.000 personer pr år her i landet og ikke en kjeft bryr seg med mindre de er pårørende eller vedkommende er kjendis.

hvorfor skal alt mulig av tiltak være begrenset til corona?
    Da har du nok feiltolket meg. Noe som ikke overrasker.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Joda, de testes. Vi har allerede fått telefon minst en gang om at en av sykepleierne hadde testet positivt. Det gikk bra den gangen også, men det er ikke veldig vanskelig å regne ut at uansett hvor ofte man tester er det en sannsynlighetsregning der hvor sjansen for at noe slipper gjennom øker nokså proporsjonalt med det generelle smittetrykket i byen. Det er ikke noe vi går rundt og er spesielt redde for, men en smittet hjemmesykepleier på den daglige runden kan fort legge etter seg en stripe med dødsfall. Hvordan avveie det mot unge menneskers behov for henge rundt halsen på hverandre på bar etter midnatt? Som jeg har nevnt tidligere: Jeg er glad jeg ikke er beslutningstaker her.
    La nå de unge få lov å henge rundt halsen på hverandre, svigermor greier vi å passe på og hvis ikke så har hu levd lenge nok. Et år eller to forkortning av livet må vi tåle.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hades
    I den grad vi har misforstått deg, Terje, er det nok din egen feil.

Så hva mener du egentlig?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Jeg mener at norske myndigheter har gjort det meste riktig i en uoversiktlig situasjon. Hytteforbudet var en blemme, men ingen er perfekte. Covid-19 er en alvorlig smittsom sykdom som vi må prøve å begrense så godt det går. Samtidig må vi ikke knekke økonomien fullstendig, det er en balansegang jeg synes går ganske bra. Det mange ser ut til å glemme er at hvis først viruset slippes løs så går det raskt. Det ser vi f.eks i Frankrike. At vi sipper fordi vi ikke kan gå på et treningssenter men er henvist til å trene mer på egenhånd i skog og mark blir jeg kvalm av. Får lyst til å si: "Ta dere sammen".
    Min empati går ikke til de som ikke får reist til Tyrkia på ferie eller de som ikke får trent på Sats, men til de som mister jobben.

Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    6.253
    Sted
    oslo
    At vi sipper fordi vi ikke kan gå på et treningssenter men er henvist til å trene mer på egenhånd i skog og mark blir jeg kvalm av. Får lyst til å si: "Ta dere sammen".
    jeg går da på treningssenter midt i oslogryta. hvem er det som sipper her?

som sagt; vi har hatt tilfeller, men ingen nedstengning eller karantene av den grunn. sipper? du blir kvalm av ren fantasie.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    jeg går da på treningssenter midt i oslogryta. hvem er det som sipper her?

som sagt; vi har hatt tilfeller, men ingen nedstengning eller karantene av den grunn. sipper? du blir kvalm av ren fantasie.
    Nå er vel ikke du en sipper heller, men du kunne vel ikke gå på treningssenter i våres ?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.646
    Torget vurderinger
    96
    Langt flere vil dø av tiltakene, enn av viruset.
    Det er ren gjetting og absolutt ingenting du har noe kunnskap om. Når du aper etter noe du har lest er det kanskje lurt å bruke ord som "tror" eller "tipper". Det er alt for tidlig å kunne si noe bastant om konsekvensene av tiltakene i Norge. Foreløpig finnes det vel så godt som ingen dokumentasjon. Det har vært gjort spørreundersøkelser av FHI, og de har vist at livskvaliteten ikke har blitt forringet. Det er i liten skala, og ikke noe jeg tar som noe hardt bevis. Men en pekepinn på at enkelte svartmaler synes jeg det er. Men som sagt, det blir nok veldig lenge til noen kan slå skikkelig dokumentasjon i bordet her. Inntil da tror jeg du bør gå litt stillere i dørene.
    Selv tror jeg konsekvensene i NORGE blir relativt små. Og det er altså ren tipping utfra magefølelsen og det jeg har fått med meg.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hades
    Det er ren gjetting og absolutt ingenting du har noe kunnskap om. Du ser det kanskje ikke selv, men når du aper etter noe du har lest er det kanskje lurt å bruke ord som "tror" eller "tipper". Det er alt for tidlig å kunne si noe bastant om konsekvensene av tiltakene i Norge. Foreløpig finnes det vel så godt som ingen dokumentasjon. Det har vært gjort spørreundersøkelser av FHI, og de har vist at livskvaliteten ikke har blitt forringet. Det er i liten skala, og ikke noe jeg tar som noe hardt bevis. Men en pekepinn på at enkelte svartmaler synes jeg det er. Men som sagt, det blir nok veldig lenge til noen kan slå skikkelig dokumentasjon i bordet her. Inntil da tror jeg du bør gå litt stillere i dørene.
    Selv tror jeg konsekvensene i NORGE blir relativt små. Og det er altså ren tipping utfra magefølelsen og det jeg har fått med meg.
    Jeg aper da ikke etter noe jeg har lest. Jeg har ment dette fra 12.mars. Og jeg er helt overbevist om at flere vil dø av tiltakene og følgene av de, enn av viruset. Så, nei, stille i dørene kommer jeg ikke til å gå. Til det er det alt for mange tiltak , komplett uten mening.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.646
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ingenting å si på hva du tror. Det har jeg ingenting med. Men å bastant påstå ting nærmest som fakta gjentatte ganger virker merkelig, særlig på noe som tar så lang tid å dokumentere som dette. Jeg er enig i at mange tiltak i Norge virker ulogiske.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.745
    Torget vurderinger
    1
    Rart at det er mulig å mene det samme, 7-8 måneder inn i pandemien, som man mente da den kom i gang. Det har skjedd et og annet når det gjelder innsikt i hva dette er.

«In an initial report about long-term COVID-19, Britain’s National Institute for Health Research (NIHR) said one common theme among ongoing COVID patients - some of whom are seven months or more into their illness - is that symptoms appear in one physiological area, such as the heart or lungs, only to abate and then arise again in a different area. “This review highlights the detrimental physical and psychological impact that ongoing COVID is having on many people’s lives,” said Dr Elaine Maxwell, who led the report.»

«Their testimony suggested ongoing COVID can be cyclical, Maxwell said, with symptoms fluctuating in severity and moving around the body including around the respiratory system, the brain, cardiovascular system and heart, the kidneys, the gut, the liver and the skin.

“There are powerful stories that ongoing COVID symptoms are experienced by people of all ages, and people from all backgrounds,” the report said.»

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hades
    Jeg har ingenting å si på hva du tror. Det har jeg ingenting med. Men å bastant påstå ting nærmest som fakta gjentatte ganger virker merkelig, særlig på noe som tar så lang tid å dokumentere som dette. Jeg er enig i at mange tiltak i Norge virker ulogiske.
    Ut fra ståstedet at dette viruset er svært farlig for menneskeheten, kan jeg forstå det du skriver. Jeg er nok selv ikke der, men jeg er derimot mye mer bekymret for følgene av for sen oppdagelse og behandling av alvorlige sykdommer, følger av inaktivitet, psykisk helse, fattigdom, arbeidsledighet, overdreven frykt osv. Siden knapt nok noen har dødd av viruset her, er det svært rimelig å anta at flere vil dø som følge av overdrevne tiltak.

hogen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    130
    Torget vurderinger
    1

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg aper da ikke etter noe jeg har lest. Jeg har ment dette fra 12.mars. Og jeg er helt overbevist om at flere vil dø av tiltakene og følgene av de, enn av viruset. Så, nei, stille i dørene kommer jeg ikke til å gå. Til det er det alt for mange tiltak , komplett uten mening.
    Vi vet ikke så mye om langtidseffektene, hverken av viruset eller tiltakene. At folk vil dø av tiltakene i Norge er gjetting fra din side. Noe av det vi har fakta på så langt er en kraftig nedgang i akutte hjerteinfarkt og premature fødsler. Årets influensasesong tverrstoppet også. Selvmordsstatistikken for mars til mai tyder på en liten nedgang. Så langt vil jeg påstå at det lille vi har av fakta tyder på at tiltakene har ført til lavere dødelighet også for andre årsaker.

Vi vet også at intensivavdelingene normalt er fullbelagte med pasienter, også uten pandemi. Når det hagler inn med corona-pasienter som blir liggende i respirator i ukevis er det noen andre som ikke får den plassen. Det er ikke krise først når 100 % av intensivplassene er opptatt av corona-pasienter, men kanskje ved 20-25 % når andre kritisk syke begynner å avvises fordi avdelingene er fulle. Noen av de pasientene vil dø av hva det nå enn var som feilte dem.

Det er selvsagt mulig at corona-restriksjoner fører til at folk trener mindre eller drøyer med å oppsøke lege for potensielt farlige tilstander, og at det eventuelt fører til at folk dør av unødvendige grunner. Personlig trener jeg mer fordi jeg jobber hjemmefra og kan bruke tiden til noe annet enn å sitte i kø, og har ikke opplevd noen problemer med å få time hos fastlege uansett hva det gjelder. Fastlegen har oppdaget telefonkonsultasjon, så for meg er det ganske nytt at legen også følger opp med å ringe etter noen dager for å høre hvordan det går.

Nå er det ikke anerkjent som spesielt sunt å henge på bar etter midnatt heller, eller å sitte stappet inn på økonomiklasse i et fly, eller å belge innpå sangria på grisefest på Gran Can, eller eller å røyke opp alle de sigarettene og drikke opp spriten man bare måtte kjøpe på taxfree, eller å puste inn svevestøv fra rush-trafikk hver dag, så for meg er det ikke opplagt at netto effekt på folkehelsen er negativ. Langt ifra.

Jeg ser at du er helt overbevist om at fler vil dø av tiltakene og følgene av dem enn av viruset. Det er ikke jeg overbevist om. Jeg ser det som mer sannsynlig at de langsiktige effektene av tiltakene fører til færre dødsfall av livsstilssykdommer. Fasiten får vi først om noen år.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.252
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Personlig trener jeg mer fordi jeg jobber hjemmefra og kan bruke tiden til noe annet enn å sitte i kø, og har ikke opplevd noen problemer med å få time hos fastlege uansett hva det gjelder. Fastlegen har oppdaget telefonkonsultasjon, så for meg er det ganske nytt at legen også følger opp med å ringe etter noen dager for å høre hvordan det går.
    Samme her. Var hos fastlegen forrige uke og erfaringene er de samme, inkl for mulighetene til å komme seg ut mens det enda er dagslys og bevege seg.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hades
    Nå har det vel allerede kommet rapporter om en forholdsvis stor nedgang i oppdagede krefttilfeller, så det vil nok dra statistikken for dødsfall en god del opp over de neste årene.

Robot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    622
    Sted
    Mostaul
    Rart at det er mulig å mene det samme, 7-8 måneder inn i pandemien, som man mente da den kom i gang. Det har skjedd et og annet når det gjelder innsikt i hva dette er.

«In an initial report about long-term COVID-19, Britain’s National Institute for Health Research (NIHR) said one common theme among ongoing COVID patients - some of whom are seven months or more into their illness - is that symptoms appear in one physiological area, such as the heart or lungs, only to abate and then arise again in a different area. “This review highlights the detrimental physical and psychological impact that ongoing COVID is having on many people’s lives,” said Dr Elaine Maxwell, who led the report.»

«Their testimony suggested ongoing COVID can be cyclical, Maxwell said, with symptoms fluctuating in severity and moving around the body including around the respiratory system, the brain, cardiovascular system and heart, the kidneys, the gut, the liver and the skin.

“There are powerful stories that ongoing COVID symptoms are experienced by people of all ages, and people from all backgrounds,” the report said.»
    Helt sant men nå må du huske på at det er ikke alle som har den egenskapen som du har og kan komme med noe nytt stadig vekk i innleggene dine, alltid basert på at ny info er tilgjengelig.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    533
    Torget vurderinger
    1
    I fagmiljøene er det altså ingen tvil om at diagnostiseringen og behandlingen av andre sykdommer er blitt dårligere pga disse tiltakene. Feks er antall innleggelser for slag unormalt lavt og det er ingen andre grunner for dette enn at en del er uoppdaget. Ser at Asbjørn også tidligere har påstått at antall hjerteinfarkter har gått ned, men det har jeg ikke sett tall på. Det er uansett ingen grunn for at slike tilstander skal variere spesielt mye og eneste grunnen for en markant endring vil være underdiagnostisering. Nå er det altså ikke slik at man dør om man ikke får behandling for slike sykdommer - det er tross alt ikke mange år siden det uansett ikke var effektiv behandling for dette. Men det er all grunn til å tro at langtidseffektene er betydelig dårligere prognose.

For ikke lenge siden ble det sendt ut bekymringsmeldinger fra flere barneavdelinger i Norge der man har sett at flere barn kommer veldig sent til behandling for nyoppstått diabetes type 1. Når jeg sier mange tipper jeg 2-3 stykker pr barneavdeling. Dette er en svært farlig tilstand (diabetisk ketoacidose) og det man har sett ved de store barneavdelingen er at både foreldre og leger pr tlf/video har feilvurdert dette som lette luftveissymptomer.

Jeg er lege og har selv erfaring med en håndfull pasienter som har kommet svært dårlig ut av dette, der årsaken først og fremst er "patient/doctors delay" som i stor grad skyldes pandemien. Jeg mener derfor at det er god dekning for påstanden om dårligere prognose for andre tilstander både utifra de store tall og personlig erfaring.

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riktignok bare for mars, har ikke sett nyere tall:
    ABSTRACT
    We compared the ST elevation myocardial infarction (STEMI) incidence during COVID-19 pandemic (March 2020) to January–February 2020 and to same time period in earlier years 2017–2019 in five Nordic-Baltic tertiary centers. During 2017–2019, there were no marked differences in STEMI incidence between January, February and March. During 2020, there was an average drop of 32% in STEMI inci- dence in March. The isolation measures may decrease the risk for respiratory virus infection and con- tribute to the lower STEMI incidence and that we might benefit from firmer suggestions on hand hygiene and social distancing during flu season at least among high-risk individuals.
    Skyldes forsinkelsene du nevner pandemien eller tiltakene iverksatt av norske myndigheter?

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tviler vel også på at flere kommer til å dø av tiltakene enn dødsfallene de forhindrer, men livet handler om mer enn å ikke dø - og vi må ikke forville oss i en retning hvor vi tror at disse tiltakene ikke har veldig store negative konsekvenser.

Det er heller ikke like lett å sette opp helt hva som er konsekvensene av våre valg og hva som er konsekvensen av andre land sine valg. Så jeg mener på ingen måte at det jeg lister opp under er ting man kunne unngått. Men det er altså slik at vi er ganske langt unna normalsituasjon.

Arbeidsledige
    Vi har fortsatt over 100 000 som fortsatt står utenfor arbeidsmarkedet. Og det er mange som er bekymret for jobben sin i disse dager. Dette ser jeg jo også rundt meg - dugnadsånden og "optimismen" fra i mars/april er nå borte. Det å stå utenfor arbeidslivet gjør deg sårbar for mange uheldige konsekvenser - pyskiske lidelser og rus/alkohol er kanskje de største. Og det påvirker igjen reste av familien (barn/samboere).

Treningsforbud
    Det er fortsatt titusner som ikke får spille fotball, innebandy, håndball osv. For de fleste går det sikkert greit, men det vil også være noen mister noe som var viktig for de - enten det var den fysiske treningen eller det sosiale med resten av gruppen.

Helsesektoren
    Vi har jo sett en del stygge saker om besøksforbud i sommer. Det gjelder selvsagt mange, men det er mange mange flere som er på sykehus, sykehjem, rehabilitering osv som har fått ganske store kutt i sin omgang med andre. Mine barn har vært på konserter/arrangemeneter på gamlehjem både gjennom barnehage, skole, kor og kulturskolen. Jeg tror det meste slik nå for tiden blir avlyst. Mange er ensomme på sykehjem og det har utvilsomt blitt verre - med ulike former for besøksrestriksjoner. Smitteverntiltakene tar også mye krefter/ressurser fra de ansatte - som selvsagt går ut over pasientene.

Skole
    Vi mister ganske mye i skolen. Spesielt i vår med stengte skoler/hjemmeskole. Det er fortsatt mye stengte skoler og karantene. Her i Bergen strammet man for ikke så lenge siden inn på permisjonsreglene - og gjorde det vanskeligere for foreldre å ta barna ut av skole noen dager - fordi man mente det var så viktig at banra fulgte undervsining på skolen. Jeg kan ikke se at det har endret seg og mitt inntrykk med 3 barn i skolen er at de fikk et stort undervisningstap i vår. Og som i helsesektoren - så bruker lærerne nå mye tid på smitteverntiltak, deling i kohorter osv - tid de normalt hadde brukt til å hjelpe barna.

Hjemmekontor
    Jada, det er selvsagt mange som får hjemmekontor til å fungere fint, og som faktisk kommer bedre ut med mindre reisetid og større fleksibilitet. Men det er også mange som trenger å treffe kollegaer på jobb, som trenger å komme ut av huset. Og det finnes de som ikke har skikkelig stol og pult hjemme - som sitter litt forkjært, med dårlig lys og litt bråkete rundt seg, og blir stresset av det.

Sykdomsangst og isolasjon
    Det er mange som er redde for tiden, og det er stor belastning for de som går rundt og er redde for å bli syke. I avisene er vel nå omtrent halparten av "krigstypeoppslagene" om Corona. Mange isolerer seg mer enn anbefalingene. Og det er vanskelig å vurdere om man faktisk skal besøke sine eldre foreldre - hva om man smitter de - de fleste velger nok å være på sikre siden.

Redusert sosial omgang
    Det er mye som er kansellert eller forbudt om dagen. Hver for seg kanksje ikke så viktig, men summen av alle disse blir også stor. For barn er feks Voss Cup en stor opplevelse, og det er en fin opplevelse for familiene som reiser opp sammen, og man blir litt bedre kjente med foreldrene til de andre barna. Konserter, teaterstykker, bursdager og mange andre ting. Hver for seg kanske ikke så viktig, men summen blir alikvel stor.

Rapporten til Holden utvalget i vår gjorde vel et forsøk på å sette tall på en del av konsekvensene. Det er en stund siden jeg skummet gjennom den, men det løpet vi er på nå ble beregnet til å være den mest kostbare løsningen for samfunnet. Og da tror jeg ikke de hadde tatt med det som jeg har nevnt her.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    533
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at du er helt overbevist om at fler vil dø av tiltakene og følgene av dem enn av viruset. Det er ikke jeg overbevist om. Jeg ser det som mer sannsynlig at de langsiktige effektene av tiltakene fører til færre dødsfall av livsstilssykdommer. Fasiten får vi først om noen år.
    Det som er helt sikkert er at dette er så komplekst at vi aldri vil få noen fasit. Foruten de rene tall av dødsårsaker (som forøvrig er svært usikker da registerstudier baserer seg på innrapportert dødsårsak. Som en som har fylt ut et tresifret antall dødsattester kan jeg love deg at dette ikke er en eksakt vitenskap), er det også mange som opplever til dels svært redusert livskvalitet. Ikke så aktuelt nå lenger, men jeg er fortsatt veldig bekymret for alle barn fra dysfunksjonelle familier som ble avskåret fra normale sosiale arenaer under lockdownen i vår. Det er ingen måte å få et fasitsvar på disse tingene, men man kan helt sikkert finne dekning for de konklusjonene man ønsker.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Jeg synes innlegget fra OMF beskriver det bra, og som han selv skriver:
    "Så jeg mener på ingen måte at det jeg lister opp under er ting man kunne unngått"

Det er akkurat det som er kjernen. Covid-19 er en skikkelig drittpakke. Beslutningstagere får dritt uansett hva de gjør eller ikke gjør.
    Damned if you do and damned if you don't

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    533
    Torget vurderinger
    1
    Riktignok bare for mars, har ikke sett nyere tall:

Skyldes forsinkelsene du nevner pandemien eller tiltakene iverksatt av norske myndigheter?
    Dette viser uttrekk av pasienter som har gjennomført PCI etter STEMI ved flere steder, bla kun Oslo i Norge. Jeg kan ikke si noe mer om dette da jeg ikke har sett dette før, men det finnes flere typer hjerteinfarkt enn STEMI (det er imidlertid den klassiske typen). Et STEMI som ikke blir akutt behandlet, vil ikke være like godt egnet for PCI på et senere tidspunkt og i så fall nok falle inn under en annen diagnose og derfor være utelatt av denne studien.

Dettte viser bare hvor mange feilkilder det kan være på selv intuitivt enkel oversikter. STEMI er en karsykdom og det er ingen grunn for å tro at vi totalt sett vil få færre infarkter pga redusert generell smitte i en kort periode.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hades
    Syns det er bra å få påpekt at corona og tiltakene rundt det nok har større negative konsekvenser, enn å være nødt til å sitte i karantene etter et opphold hos søta bror...
    Og at treningsnekt ikke kan bortføyses med at "jeg selv rører meg mer nå".

Larson

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    1.580
    Syns det er bra å få påpekt at corona og tiltakene rundt det nok har større negative konsekvenser, enn å være nødt til å sitte i karantene etter et opphold hos søta bror...
    Og at treningsnekt ikke kan bortføyses med at "jeg selv rører meg mer nå".
    Hvis man snakker med førsteårsstudenter på universiteter så vil vi raskt se at det finnes mange negative konsekvenser.

De er henvist til 9 kvadrats hybel for sitt hjemmekontor der undervisningen går på zoom. Sosiale arenaer er minimale, og ikke får de skapt relasjoner med kollegaer/medstudenter heller.

Frafallet i studiene vil være skyhøyt for 2020-kullet, med de langsiktige konsekvenser det får for en rekke av disse personene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn