Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man skal altså unnskylde regjeringen for at de ikke var forutsende nok til å skjønne i ukene i forveien at viruset også ville ramme Norge? Og at det da nødvendigvis ville komme som følge av import? Så derfor kunne de ikke bygd opp testkapasiteten på forhånd?

    Og for å tillate fritidsreiser utenlands og karantenefritak i sommer og høst; det skal gjerne også unnskyldes?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man skal altså unnskylde regjeringen for at de ikke var forutsende nok til å skjønne i ukene i forveien at viruset også ville ramme Norge? Og at det da nødvendigvis ville komme som følge av import? Så derfor kunne de ikke bygd opp testkapasiteten på forhånd?
    Veldig lite forutseende at man ikke fikk noen til å finne opp en PCR-test for Covid-19 et par år i forveien, mener du?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    I sommer var det minimalt med smitte i mange land. Og eu ønsket åpne grenser. Og våre byråkrater og politikere ønsket å ha Norge med i det europeiske samarbeidet. Ikke godt å vite hvordan det hadde gått med vaksinetilgang om vi hadde meldt oss ut.

    Det gikk ikke særlig bra, men det lå altså helhetlige vurderinger til grunn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sammenlignet med stort sett alle andre gikk det til og med uforskammet bra. Mye av diskusjonen i sommer gikk på om det ville være forsvarlig å ha Norden som en "boble" med åpne grenser, men den svenske smittesituasjonen var så vill at det ikke var forsvarlig, all godvilje til tross. Så slik ble det ikke.

    1608569003138.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo greit å ha i mente at før alle landene stengte ned i mars, så var det aldri noen som hadde tenkt tanken en gang at målet skulle være at omtrent ingen ble smittet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det er jo greit å ha i mente at før alle landene stengte ned i mars, så var det aldri noen som hadde tenkt tanken en gang at målet skulle være at omtrent ingen ble smittet.
    Tøv. Til og med Tegnell trodde på under 100 tilfeller totalt. Målet var å holde smitten ute hele tiden. Du skal vel igjen komme trekkende med nedstøvede planer fra år tilbake før noen ante noe som helst om dette viruset. Etter denne pandemien kommer alt til å revurderes. Etter at svenskene har mislyktes på alle plan så vil nok de være et naturlig utgangspunkt når man skal planlegge for noe lignende igjen i Norden. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Expressen er oppgitt over den svenske «handlekraften» når flyene fra London og Mancester fortsetter å lande som før på Arlanda hele dagen og hele kvelden.
    Det ser därför ut att bli en kamp mot klockan. Ett första test på reaktionssnabbheten kom efter helgens larm från London. Den finska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, THL, rekommenderade redan under söndagen ett stopp för all flygtrafik från Storbritannien. Det sista planet landade klockan 23 på söndagskvällen.

    Danmark fattade beslut under natten och införde ett flygstopp klockan 10 på måndagen. Norge agerade snarlikt och har dessutom infört omfattande regler för de resenärer som redan har hunnit landa.

    I Sverige däremot fortsatte flygen från Storbritannien att landa som vanligt under måndagen och resenärerna kunde traska iväg som om inget hade hänt. Först på eftermiddagen tillkallades en presskonferens med beskedet att alla passagerarflyg från landet stoppas i 48 timmar från och med midnatt och att ett inreseförbud även införs mot Danmark.

    Man undrar onekligen hur Sverige skulle reagera den dag då ett fientligt sinnat hot sätts i verket. Hur lång tid skulle det ta för regering och myndigheter att reagera på angreppet?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Noen ferske ord fra FHI for de som bagatelliserer viruset:

    -Vi har merket at en del av befolkningen tror at det bare er de eldste som kan få alvorlig sykdom. I risikovurderingen peker vi derfor på at 70 prosent av dem som legges inn i sykehus, og 66 prosent av dem som trenger intensivbehandling, er under 70 år, sier avdelingsdirektør Line Vold.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tøv. Til og med Tegnell trodde på under 100 tilfeller totalt. Målet var å holde smitten ute hele tiden. Du skal vel igjen komme trekkende med nedstøvede planer fra år tilbake før noen ante noe som helst om dette viruset. Etter denne pandemien kommer alt til å revurderes. Etter at svenskene har mislyktes på alle plan så vil nok de være et naturlig utgangspunkt når man skal planlegge for noe lignende igjen i Norden. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.
    Sett deg ned og pust litt.

    Corona stemmer ganske godt overens med de scenariene som ligger i beredskapsplan for influensa epidemi og utviklingen i Sverige har hatt en langt mindre sykdomsbyrde enn scenariene som ble beskrevet i FHI sin rapport fra 12 mars.

    Vi er ellers enig i at mye vil bli revurdert når man begynner å tenke litt igjen. Det blir nok ikke flere lock-downs i tiden fremover.

    Jeg skjønner det er veldig viktig å si at svenskene har mislyktes, de er vel nå nede på 17. plass i Europa i dødelighet og faller nedover hver uke. Men det er klart - de andre har jo gjort dette riktig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er total dødelighet i Sverige i år i forhold til de siste 20 årene?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    930
    Ja, det er vel de med andre risikofaktorer enn alder i seg selv. Overvekt, diabetes, hjerte kar symptomer, lungesykdom, kreft og cellegiftbehandling og mye mer, bortimot 1,6 mill. nordmenn, er i denne gruppen med høy risiko for å belaste helsevesen. Uten covid smitte er det bra behandling og bra leveutsikter for disse i noen år fremover. Så her er det snakk om flere tapte leveår enn i gruppen som befinner seg på sykehjem med høyere alder. Men det er også pasienter på sykehjem som er under 70 år da.


    Dette var ment som kommentar til det Polka skrev ovenfor
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Sett deg ned og pust litt.

    Corona stemmer ganske godt overens med de scenariene som ligger i beredskapsplan for influensa epidemi og utviklingen i Sverige har hatt en langt mindre sykdomsbyrde enn scenariene som ble beskrevet i FHI sin rapport fra 12 mars.

    Vi er ellers enig i at mye vil bli revurdert når man begynner å tenke litt igjen. Det blir nok ikke flere lock-downs i tiden fremover.

    Jeg skjønner det er veldig viktig å si at svenskene har mislyktes, de er vel nå nede på 17. plass i Europa i dødelighet og faller nedover hver uke. Men det er klart - de andre har jo gjort dette riktig.
    Ok ok, jeg puster. Jeg og kona driver med julerengjøring samtidig som jeg raljerer her :p
    At Sverige har mislyktes er det veldig bred enighet om blant svært mange av deres egne fagfolk og politikere samt andre. Det anses egentlig som et faktum blant de fleste. Støtten til strategien blir mindre for hver måned. Det kommer du ikke unna.
    Så får det gjøres opp senere og legges nye planer. Jeg tror mange holder en knapp på at ingen noensinne vil gjøre nøyaktig som svenskene har gjort en gang til. Så dumdristige vil ingen være. Kanskje man plukker ting som har fungert fra flere strategier og prøver å finne et slags kompromiss.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det er vel de med andre risikofaktorer enn alder i seg selv. Overvekt, diabetes, hjerte kar symptomer, lungesykdom, kreft og cellegiftbehandling og mye mer, bortimot 1,6 mill. nordmenn, er i denne gruppen med høy risiko for å belaste helsevesen. Uten covid smitte er det bra behandling og bra leveutsikter for disse i noen år fremover. Så her er det snakk om flere tapte leveår enn i gruppen som befinner seg på sykehjem med høyere alder. Men det er også pasienter på sykehjem som er under 70 år da.
    De fleste av de 1,6 millionene i risikogruppen er der pga alder.
    Ellers er det vel kommet frem at "medisinsk alder" er beste indikasjon på om man får trøbbel.

    Hvis man ser hvor lavt på prioritetslisten ved vaksinering kreftpasienter, de med nedsatt immunforsvar osv kommer - så er det ingen grunn til å anta at corona er spesielt farlig for de om de ellers er i god form.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok ok, jeg puster. Jeg og kona driver med julerengjøring samtidig som jeg raljerer her :p
    At Sverige har mislyktes er det veldig bred enighet om blant svært mange av deres egne fagfolk og politikere samt andre. Det anses egentlig som et faktum blant de fleste. Det kommer du ikke unna.
    Så får det gjøres opp senere og legges nye planer. Jeg tror mange holder en knapp på at ingen noensinne vil gjøre nøyaktig som svenskene har gjort en gang til. Så dumdristige vil ingen være. Kanskje man plukker ting som har fungert fra flere strategier og prøver å finne et slags kompromiss.
    Så du erter opp til diskusjon her for å slippe å vaske badet! ;-)

    Jeg oppfatter at de fleste fagfolk syns dette er en vanskelig situasjon og er forsiktig med å kritisere andre. Journalister roper gjerne høyt, men mangel ofte substans - ref den saken om høyest dødelighet i november siden 1918 - som bare var tull.

    Mitt poeng er at selv i Sverige så vil man i grunn ikke se noe spesielt i 2020 på statistikken over døde. Kanskje havner de litt over 2015, men de lå under frem til og med november. Det som skiller seg ut er lav dødelighet i 2019.

    Man må også se hva man har å jobbe med, jeg har jo skrevet en god del i den andre Sverige tråden om hvor fullstendig i grøfta de har kjørt landet sitt. Det er heller ikke slik at det er samme strategi som er riktig alle steder. Norge er her som på de fleste andre felt i en særstilling med ubegrensede ressurser og et særdeles velfungerende velferdssystem.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Så du erter opp til diskusjon her for å slippe å vaske badet! ;-)

    Jeg oppfatter at de fleste fagfolk syns dette er en vanskelig situasjon og er forsiktig med å kritisere andre. Journalister roper gjerne høyt, men mangel ofte substans - ref den saken om høyest dødelighet i november siden 1918 - som bare var tull.

    Mitt poeng er at selv i Sverige så vil man i grunn ikke se noe spesielt i 2020 på statistikken over døde. Kanskje havner de litt over 2015, men de lå under frem til og med november. Det som skiller seg ut er lav dødelighet i 2019.

    Man må også se hva man har å jobbe med, jeg har jo skrevet en god del i den andre Sverige tråden om hvor fullstendig i grøfta de har kjørt landet sitt. Det er heller ikke slik at det er samme strategi som er riktig alle steder. Norge er her som på de fleste andre felt i en særstilling med ubegrensede ressurser og et særdeles velfungerende velferdssystem.
    Støvsuging... akkurat nå er det støvdotter store som hamstere bak høyttalere og komponenter som skal til pers ;)
    Og det er ikke bare journalister. Drøssevis med deres egen medisinske ekspertise, fra professorer i hopetall til tidligere epidemiologer som har regelrett slaktet den svenske tilnærmingen. Sammenlignet med resten av norden så taler jo tallene for seg selv. Men du har et poeng med at det er mye som ikke er som det burde være i Sverige. Det har påvirket, åpenbart.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    930
    De fleste av de 1,6 millionene i risikogruppen er der pga alder.
    Ellers er det vel kommet frem at "medisinsk alder" er beste indikasjon på om man får trøbbel.

    Hvis man ser hvor lavt på prioritetslisten ved vaksinering kreftpasienter, de med nedsatt immunforsvar osv kommer - så er det ingen grunn til å anta at corona er spesielt farlig for de om de ellers er i god form.
    Mulig av de 1,6 mill er ca 800 ooo, over 67 år, og da er ca samme antall under 67 år. Og i den gruppen er det andre risikofaktorer å ta hensyn til.

    At kreftpasienter på immun-supprimerende behandling, slapp og kvalm og med hårtap og minimalt føde-inntak, ellers kan være i god form har jeg problemer med å forstå. Men jeg tror nok det foretas individuelle vurderinger om de får vaksine eller ikke, selv om de står et stykke ned på den publiserte lista. Finnes alltid unntak fra retningslinjer.
    De blir sikkert ivaretatt på beste måte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos alle påstander om at det «flater ut» i Sverige, at «stigningstakten har begynt å avta», etc:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Apropos alle påstander om at det «flater ut» i Sverige, at «stigningstakten har begynt å avta», etc:
    I Stockholm har faktisk innlagte på intensiv fallt en del og antall nye fallt ganske mye de siste få dagene. Så får vi se om det bare er et blaff denne gangen også eller om den trenden vedvarer. Eller om det er fordi det ikke er plass til flere. I Skåne f.eks. ser det imidlertid betydelig grimmere ut.

    Jeg lurer også litt på om de simulerer faktisk antall tilfeller (det burde de forsåvidt gjøre for å ha en formening om hvor mange som etter hvert må legges inn) eller om de simulerer oppdagede tilfeller. Om det er det siste så er i alle fall prognosene langt ute i ammetåka et sted - i Norge antar de vel at de oppdager 40% av de faktiske tilfellene, i Sverge burde det tallet være mye lavere.

    I Norge har, så vidt jeg kan se, FHI vært rimelig på målskiven i sine modelleringer for sine ulike scenarier (mellom annet det som var input til den famøse Holden-rapporten). Om det er flaks eller dyktighet vites ikke, men de har også vært noe mer edruelige i sine scenarier. Det som nå skjer i Sverige, som langt overgår deres antatte worst-case får fint plass innenfor det som vel var det nest verste Norges FHI så for seg kunne skje.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mulig av de 1,6 mill er ca 800 ooo, over 67 år, og da er ca samme antall under 67 år. Og i den gruppen er det andre risikofaktorer å ta hensyn til.

    At kreftpasienter på immun-supprimerende behandling, slapp og kvalm og med hårtap og minimalt føde-inntak, ellers kan være i god form har jeg problemer med å forstå. Men jeg tror nok det foretas individuelle vurderinger om de får vaksine eller ikke, selv om de står et stykke ned på den publiserte lista. Finnes alltid unntak fra retningslinjer.
    De blir sikkert ivaretatt på beste måte.
    Dette er vel den initielle gruppen med høyere risiko:

    • Eldre personer (>65 år)
    • Voksne personer med underliggende kronisk sykdom som hjerte- og karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk
    • Personer som røyker og personer med overvekt/fedme kan ha en høyere risiko for alvorlig forløp

    Ellers er FHI sin anbefaling for vaksine her:

    Hadde det vært veldig forhøyet risiko, så hadde jeg vel forventet at dise stod øverst på listen.

    • organtransplantasjon
    • immunsvikt
    • hematologisk kreftsykdom siste fem år
    • annen aktiv kreftsykdom, pågående eller nylig avsluttet behandling mot kreft (spesielt immundempende behandling, strålebehandling mot lungene eller cellegift)
    • nevrologiske sykdommer eller muskelsykdommer som medfører nedsatt hostekraft eller lungefunksjon
    • kroniske nyresykdom eller betydelig nedsatt nyrefunksjon
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    930
    Mange er uenig i den prioriterings-listen fra forskjellig ståsted. Slik jeg har forstått det er etisk hensyn mot de svakeste eldre en vinner her. Politisk? Mulig det, minst mulig død og kan høste gevinst av det.?
    De regner kanskje også med at det vil ta kort tid fra de svakeste er vaksinert til de neste gruppene, når det først er kommet i gang.

    Mulig det er riktig at pasienter med utslått eget-immunforsvar ikke har så høy risiko for alvorlig sykdomsforløp eller de lever ekstremt beskyttet??
    Jeg vet ikke det. Får se etterhvert.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mange er uenig i den prioriterings-listen fra forskjellig ståsted. Slik jeg har forstått det er etisk hensyn mot de svakeste eldre en vinner her. Politisk? Mulig det, minst mulig død og kan høste gevinst av det.?
    De regner kanskje også med at det vil ta kort tid fra de svakeste er vaksinert til de neste gruppene, når det først er kommet i gang.

    Mulig det er riktig at pasienter med utslått eget-immunforsvar ikke har så høy risiko for alvorlig sykdomsforløp eller de lever ekstremt beskyttet??
    Jeg vet ikke det. Får se etterhvert.
    Slik jeg har tolket det har de rett og slett vurdert risiko for å dø av sykdommen uavhengig av gjenværende leveår. Så det er ganske tydelig at høyt blodtrykk, astma, overvekt og slikt ikke gir spesielt økt risiko.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.713
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene syns det gikk litt trått med flokkimmuniteten og gjennomførte en tv-sendt storinnsats for å sikre best mulig smittespredning. Allsang i Julen er det tradisjon for, da gjelder ikke "smittskyddsrekommendationerna", må man forstå.

    sveariget 1.jpg Sveariget 2.jpg
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Det må da være opptak fra fjoråret (håper jeg)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.713
    Torget vurderinger
    2
    ^Var promobildene som ble brukt. Ble lagt ut på fb med store spørsmålstegn. Ein lyt håpe de ikke gjør slikt nå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.713
    Torget vurderinger
    2
    Gikk kjapt å gå fra 7.000 til 8.000 døde. Men de er jo på tampen av livet, eller hvordan det nå ble uttrykt her inne.

    Skjermbilde 2020-12-22 kl. 14.39.48.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.713
    Torget vurderinger
    2
    Denne artikkelen er det så mye "crazy" i at det er nytteløst å sitere. Om anti-maske bevegelsen i Idaho. Det er lenge siden demokratene hadde noen politisk innflytelse i delstaten. Så her slåss republikanere mot republikanere, pluss militiaer, sovereign citizens og antiføderalister.

    You're welcome.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Gikk kjapt å gå fra 7.000 til 8.000 døde. Men de er jo på tampen av livet, eller hvordan det nå ble uttrykt her inne.

    Vis vedlegget 683833
    Fortsetter i samme taktfaste tempo eller til og med øker. Antall sykehusinnleggelser dundrer oppover og sprenger tidligere rekorder. IVA rundet 300 i dag og tikker videre oppover. Nasjonalt er altså svenskene fortsatt på vei mot toppen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Før eller siden må det begynne å bikke nedover igjen, først i Stockholm. Det siste tallet jeg så var at ca 40 % har antistoffer, og da kan man snart forvente at denne «flokkimmuniteten» begynner å bli synlig. Kanskje i januar?
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    472
    Sted
    Aarhus
    produserte eggelikør i dag, tok utgangspunkt i en oppskrift fra meny. det ble noe justeringer
    her er utgangspunktet:https://meny.no/oppskrifter/Drikke/Kalde-drikker/Eggelikor/
    reduserte sukkermengden til 2,5 dl, økte antall eggeplommer til 12 (store)byttet ut 2.5 dl lys rom (40%) med 4 dl 60% brennevin ellers likt. forsøkte original oppskrift og det ble for søtt. ble noe helt annet med modifisert oppskrift. brukte en tube gul konditorfarge
    tempImagefIGtEc.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det tar nok knekken på koronaen @PUKK OG GRUS .

    Og så tar jeg gjerne en smak etter å ha fossrodd deg back on topic. 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    auda, feil tråd. det funker sikkert mot corona
    Hvem vet? Nå forsker de på tran. Sprit har beviselig antibakterielle effekter ... og så har det (kanskje 😍😍😍👍👍👍) noen andre effekter som er dårlig dokumentert og kontroversielle. Forskningen på dette området formelig skriker etter anekdotiske bevis😎
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Før eller siden må det begynne å bikke nedover igjen, først i Stockholm. Det siste tallet jeg så var at ca 40 % har antistoffer, og da kan man snart forvente at denne «flokkimmuniteten» begynner å bli synlig. Kanskje i januar?
    Jeg foreslår at Giesecke stepper inn og tar i et tak på sykehusene, så kan han være til nytte. Så kan man spørre han etter noen doble skift om han fortsatt synes strategien har fungert. Det har aldri noengang vært slike tilstander på enkelte svenske sykehus som nå. Man kan jo tenke seg hva som kan skje om en kritisk situasjon eller hendelse skulle oppstå.

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    I følge VG sin scoreboard så er det nå stø vekst i Norge. Men en interessant detalj er nedgang i under 30 aldersgruppene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det øker i byene, rart da det som kjent ikke betyr noe med befolkningstetthet.
    Det går nok ikke mange dagene etter at helligdagene er over før vi ser nye restriksjoner. Dette samtidig som vi begynner å vaksinere.

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror det blir et jævla kliss å bruke eggelikør til håndsprit... :unsure:
    Er nok bedre egna til innvortes bruk...

    Johan-Kr
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    ^^Når man skriver at "smitteøkningen stiger" er man enten over gjennomsnittlig matematisk anlagt eller upresis språklig. Mye tyder på at det er det siste i dette tilfellet...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn