weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.656
Langt måtte de ikke... det er 15 minutter rolig gange å gå fra FHI i Oslo til Ullevål sykehus.
Mutasjonene kan gå i alle retninger, men de som er mest smittsomme og steller pent med vertene sine er de som klarer seg best på sikt. Men på sikt kan jo i denne sammenhengen være noen år...Det vanlige er vel at virus muterer til en mildere variant, mindre sykdomsfremkallende men lettere smittsom, for den har som mål å infisere flere verter.
Vil tro det er slik med den engelske mutanten også, selv om noen frykter det motsatte.
Det er vel mer et stikk til Norge enn redsel som gir stengt grense.Det ser omsider ut til å krype nedover i storbyene, så det kan tenkes at det omsider begynner å bli en effekt av denne meget omtalte flokkimmuniteten. Men det peker nedover i Oslo også.
Slik ser det forøvrig ut i min svenske glesbygdskommune med 13000 innbyggere om dagen:
Vis vedlegget 692510
Apropos å skremme folk: Det ser i det minste ut til at man har greid å skremme svenskene ganske grundig, siden det nå er stengt grense, sju dagers karantene og krav om to negative tester før noen som har vært i Norge får vise seg i svenska samhället igjen. Og allerede mer mutert virus i omløp i Sverige enn i Norge. Det er ikke opplagt for meg at svenske sosialdemokrater opptrer så mye mer logisk.
Ja 10 -100 år men trolig nærmere 10, skrev en forsker nylig.Usikkerheten er sikker.Mutasjonene kan gå i alle retninger, men de som er mest smittsomme og steller pent med vertene sine er de som klarer seg best på sikt. Men på sikt kan jo i denne sammenhengen være noen år...
Typisk eksempel på hvordan pressen skriver for tiden; "I mellomtiden angrep en mutert virusvariant Norge". Veldig aggressivt ordvalg. Og det gjelder 99% av pressen i en sak som har fått nesten all oppmerksomhet det siste året. Er det rart folk er pissredde?Det begynner vel å bli ganske klart etter hvert at det ikke var evnen men kun viljen det stod på da evnen var der hele tiden. Om det er så viktig å oppdage enkelttilfeller av britisk mutasjon eller ikke er en sak, men siden man har valgt å stenge Østlandet etter å ha oppdaget to på avveie så mener åpenbart FHI, HOD og politikere at det er det. Da fremstår det unektelig noe merkelig at de knapt har vært i stand til å lete og heller ikke vært spesielt interesserte i det, egentlig. Det er sikkert mye man kan si om budsjettkuttene til FHI, men analysekapasitet i Norge ser det ikke ut til å være noen akutt mangel på akkurat så akkurat den delen av kritikken lyder etter hvert ganske hul.
Ventet på oppdrag mens viruset herjet
Universitetssykehuset i Oslo ville hjelpe FHI med avgjørende virustesting. De måtte vente tre uker på oppdrag. I mellomtida angrep en mutert virusvariant Norge.www.dagbladet.no
Oslo Universitetssykehus (OUS) tilbød, etter det Dagbladet kjenner til, tidlig i januar å hjelpe Folkehelseinstituttet (FHI) med sekvensering av virusprøver.
Dagbladet kan nå fortelle at OUS måtte vente i tre uker på oppdrag fra FHI.
Først tirsdag formiddag, flere dager etter utbruddet av det muterte viruset i Nordre Follo, kunngjorde FHI at de skal samarbeide med OUS om sekvensering.
Mangelen på oppdrag skapte frustrasjon ved OUS, ifølge Dagbladets kilder. Situasjonen ble også tatt opp et internt krisemøte om coronasituasjonen ved OUS i helga, blir Dagbladet fortalt.
OUS har kapasitet til å sekvensere 800 prøver om dagen, noe som vil være til enorm hjelp i kampen mot coronaviruset i Norge
Det ser vi kanskje i tråden nåEnda godt koronatiltakene gir konsekvenser til øvre middelklassen også. Kanskje vi får slutt på deler av galskapen.
Det er derfor det strategisk sett hadde vært bedre om Polet hadde vært stengt ogsåEnda godt koronatiltakene gir konsekvenser til øvre middelklassen også. Kanskje vi får slutt på deler av galskapen.
Iveren etter å holde sosial dumping gående har endelig konsekvenser for kjernevelgerne til Høire, øvre middelklassen, og ikke bare resten av befolkningen.Det er derfor det strategisk sett hadde vært bedre om Polet hadde vært stengt også
Fordi nedstengningen skjedde i helga, fikk butikker med pålegg om å stenge, varer på mandag som ble bestilt før nedstengningen.
Hvordan alt dette skal kompenseres, vet vi fint lite om. De nåværende kompensasjonsordningene dekker verken varekost eller lønnsutgifter. Det er i det hele tatt merkelig at regjeringen kan trykke på den store røde knappen og stenge ned store deler av det sentrale Østlandet, uten at de samtidig har en plan for hvordan alle menneskene som er berørt, skal klare seg. De har tross alt hatt ti måneder på seg på å planlegge for en slik nedstengning. Vi har visst om mutant-virusene i flere måneder. Danmark stengte ned allerede før jul.
Til NRK sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen at han har «satt av tid til å diskutere kriseordninger med interesseorganisasjonene for bedriftene og ansatte fremover», og at regjeringen raskt skal «vurdere hvordan vi kan gjøre situasjonen enklere, også for bedriftene.» Hvorfor i alle dager har ikke regjeringen for lengst spurt næringsliv og ansattorganisasjoner hva de trenger ved en eventuell nedstengning? Hvorfor venter de til nedstengningen er et faktum før de begynner å snakke om å sette seg ned og diskutere kriseordninger?
Ja, det er vanskelig å se det på annen måte. En del av begrunnelsen var frykt for horder av nordmenn som ville skape trengsel på Systembolaget når Vinmonopolene stengte på norsk side. I am not making this up, som Dave Barry pleide å si.Det er vel mer et stikk til Norge enn redsel som gir stengt grense.
Det er jo verre enn det vi hadde tidligere i høst, men jeg håper de ansvarlige er bekymret nok for det vi enda ikke har sett enda. Dette blir ikke den siste mutasjonen i løpet. Det kan komme mer dødelige varianter og varianter der vaksinene har dårlig effekt...Ja 10 -100 år men trolig nærmere 10, skrev en forsker nylig.Usikkerheten er sikker.
Jeg har ikke helt skjønt hvorfor denne mutasjonen er så viktig at den rettferdiggjør de aktuelle tiltakene, men blir vel klokere etterhvert.
In other news så ble det for et par dager siden i 72 timer slutt på karantenefri innreise fra NZ til Australia fordi en person på NZ hadde fått påvist den Sør-Afrikanske mutanten. Uavhengig av hva man mener om hvordan de gjør det så er de i det minste konsekvente der nede og villige til å gjøre hva som faktisk må til, ikke innbille seg at man kan det ca som vanlig uten at noe skjer. Sett i ettertid er jo det her den norske kortslutningen egentlig ligger. Vi skulle ha det ca som før og smittetilfellene skulle holde seg fine og lave, potensielt i årevis.omkring importsmitte:
Smitten i Norge generelt har gått ned de siste ukene. Slik er det ikke med importsmitten. Den har økt voldsomt. Den doblet seg fra desember til januar. Når det skjer, samtidig som importsmitten er blitt mye farligere på grunn av ulike muterte virus, er en katastrofe som venter på å skje.
Personlig er jeg faktisk enig i at fullstendig stenging av alle grenser er lavmål. Ser for meg en verden hvor alle landenes grenser er stengt for (bortimot) alltid, og det er en trist fremtid i mine øyne iallfallJeg minnes noen av oss henviste til NZ og Australia, angående hvordan de stoppet importsmitte. Det var totalt lavmål da; de var jo øyer, må vite. Gikk visstnok hverken båt eller fly dit...
Det er jo bra at middelklassen, med hjemmekontor, endelig rammes. Kanskje vi da kan få åpnet øynene til befolkningen
Kan ikke si jeg føler meg spesielt rammet denne gangen heller egentlig, i alle fall mindre enn i våres. Skolen til barna var stengt i går, åpnet igjen i dag. Utover det er det pause i fotballen til jentungen som forsåvidt er kjedelig for henne men ikke har særlig å si for meg. Polkrisen ble raskt avverget, ellers er det meste som før egentlig - kultur/uteliv var uansett allerede stengt her i Oslo.. At bibliotektet er stengt er vel det eneste som påvirker noe av den vanlige rutinen og det er ikke akkurat et stort problem.Det er jo bra at middelklassen, med hjemmekontor, endelig rammes. Kanskje vi da kan få åpnet øynene til befolkningen
en stenger ikke grenser for all tid. en stenger ikke grensene nå heller for folk. en stenger grensen for pest. folk slipper igjennom, det krever bare gode rutiner, som sikkert også vil ha som konsekvens en reduksjon av kropper.Personlig er jeg faktisk enig i at fullstendig stenging av alle grenser er lavmål. Ser for meg en verden hvor alle landenes grenser er stengt for (bortimot) alltid, og det er en trist fremtid i mine øyne iallfall
Ingen vil ha det. Men siden "smitten" er gjort til det eneste parameter her hjemme, er det det som må til. En periode, for å kunne leve tilnærmet normalt innenlands.Personlig er jeg faktisk enig i at fullstendig stenging av alle grenser er lavmål. Ser for meg en verden hvor alle landenes grenser er stengt for (bortimot) alltid, og det er en trist fremtid i mine øyne iallfall
Hovedproblemet er at "smitten" har fått denne rollen, det er nesten noe religiøst over det heleIngen vil ha det. Men siden "smitten" er gjort til det eneste parameter her hjemme, er det det som må til. En periode, for å kunne leve tilnærmet normalt innenlands.
Dessuten er kontroll ikke det samme som stengt
Nettopp. Der er vi selvsagt helt enig.Hovedproblemet er at "smitten" har fått denne rollen, det er nesten noe religiøst over det hele
Testing og karantene er greit, da er vi enige om det ogsåNettopp. Der er vi selvsagt helt enig.
Men jeg ser utover det; hvordan leve mest mulig normalt innenlands, med minst mulig inngripende tiltak?
Svaret er kontroll på importsmitte. Ikke ved å stenge grensene, men ved testing og karantene.
Har aldri ment eller sagt noe annetTesting og karantene er greit, da er vi enige om det også
Plague and medieval religionHovedproblemet er at "smitten" har fått denne rollen, det er nesten noe religiøst over det hele
Pestilence is a disease spreading widely and infecting by its contagion whatever it touches. When plague (‘plaga’) smites the earth because of mankind’s sins, then from some cause, that is, either the force of drought or of heat or an excess of rain, the air is corrupted.
Tja er vel ikke så mange som gidder å reise til Sverige for å handle på polet når man får 10 dager karantene hjemme igjen. Da regner man liten kostnad på å sitte i karantene.Ja, det er vanskelig å se det på annen måte. En del av begrunnelsen var frykt for horder av nordmenn som ville skape trengsel på Systembolaget når Vinmonopolene stengte på norsk side. I am not making this up, som Dave Barry pleide å si.
Det gjør ikke så stor forskjell med karantene eller ikke her i Oslo for tiden, alle er jo i permanent karantene uansettTja er vel ikke så mange som gidder å reise til Sverige for å handle på polet, når man får 10 dager karantene hjemme igjen.
ingenting har egentlig forandret seg på den uken som har gått.– Regjeringa og Stortingsflertallet har vært kronisk bakpå med å håndtere importsmitten, sier partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes til VG.
19. januar stemte Stortinget imot Rødts forslag om å avlyse Joint Viking.
Det er nettopp denne fremtiden jeg er bekymret for. Over tid kan dette få veldig omfattende konsekvenser.slik ser innreiseforbud for folk (og ikke pest) ut
Nei, Trysil er mer enn godt nok.Tja er vel ikke så mange som gidder å reise til Sverige for å handle på polet når man får 10 dager karantene hjemme igjen. Da regner man liten kostnad på å sitte i karantene.
USA er så stort og selvforsynt at de i prinsippet kan holde grensene stengt ganske lenge hvis det behøves. Men nå som sist, så er nok reven inne i hønsegården for lenge siden.Det er nettopp denne fremtiden jeg er bekymret for. Over tid kan dette få veldig omfattende konsekvenser.
Folk begynner å gjennomskue alt dette, og gjør sine egne risikovurderinger kanskje?Nei, Trysil er mer enn godt nok.
Polsalget gikk til værs i hyttekommunene til tross for at folk ble bedt om å holde seg hjemme
I Trysil økte omsetningen med over 300 prosent lørdag. Vinterstedene merket ingen nedgang i besøket, selv om folk ble bedt om å holde seg hjemme.www.nrk.no
helt klart, men de er jo litt mer enn en hønsegård; mer et hønsekontinent. helt andre og vanskeligere forutsetninger enn hos oss.USA er så stort og selvforsynt at de i prinsippet kan holde grensene stengt ganske lenge hvis det behøves. Men nå som sist, så er nok reven inne i hønsegården for lenge siden.