Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    13.246
    Langt måtte de ikke... det er 15 minutter rolig gange å gå fra FHI i Oslo til Ullevål sykehus.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.879
    Antall liker
    4.317
    Det vanlige er vel at virus muterer til en mildere variant, mindre sykdomsfremkallende men lettere smittsom, for den har som mål å infisere flere verter.
    Vil tro det er slik med den engelske mutanten også, selv om noen frykter det motsatte.
    Mutasjonene kan gå i alle retninger, men de som er mest smittsomme og steller pent med vertene sine er de som klarer seg best på sikt. Men på sikt kan jo i denne sammenhengen være noen år...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ser omsider ut til å krype nedover i storbyene, så det kan tenkes at det omsider begynner å bli en effekt av denne meget omtalte flokkimmuniteten. Men det peker nedover i Oslo også.

    Slik ser det forøvrig ut i min svenske glesbygdskommune med 13000 innbyggere om dagen:

    Vis vedlegget 692510

    Apropos å skremme folk: Det ser i det minste ut til at man har greid å skremme svenskene ganske grundig, siden det nå er stengt grense, sju dagers karantene og krav om to negative tester før noen som har vært i Norge får vise seg i svenska samhället igjen. Og allerede mer mutert virus i omløp i Sverige enn i Norge. Det er ikke opplagt for meg at svenske sosialdemokrater opptrer så mye mer logisk.
    Det er vel mer et stikk til Norge enn redsel som gir stengt grense.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    13.246
    Det begynner vel å bli ganske klart etter hvert at det ikke var evnen men kun viljen det stod på da evnen var der hele tiden. Om det er så viktig å oppdage enkelttilfeller av britisk mutasjon eller ikke er en sak, men siden man har valgt å stenge Østlandet etter å ha oppdaget to på avveie så mener åpenbart FHI, HOD og politikere at det er det. Da fremstår det unektelig noe merkelig at de knapt har vært i stand til å lete og heller ikke vært spesielt interesserte i det, egentlig. Det er sikkert mye man kan si om budsjettkuttene til FHI, men analysekapasitet i Norge ser det ikke ut til å være noen akutt mangel på akkurat så akkurat den delen av kritikken lyder etter hvert ganske hul.


    Oslo Universitetssykehus (OUS) tilbød, etter det Dagbladet kjenner til, tidlig i januar å hjelpe Folkehelseinstituttet (FHI) med sekvensering av virusprøver.

    Dagbladet kan nå fortelle at OUS måtte vente i tre uker på oppdrag fra FHI.

    Først tirsdag formiddag, flere dager etter utbruddet av det muterte viruset i Nordre Follo, kunngjorde FHI at de skal samarbeide med OUS om sekvensering.

    Mangelen på oppdrag skapte frustrasjon ved OUS, ifølge Dagbladets kilder. Situasjonen ble også tatt opp et internt krisemøte om coronasituasjonen ved OUS i helga, blir Dagbladet fortalt.

    OUS har kapasitet til å sekvensere 800 prøver om dagen, noe som vil være til enorm hjelp i kampen mot coronaviruset i Norge
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    934
    Mutasjonene kan gå i alle retninger, men de som er mest smittsomme og steller pent med vertene sine er de som klarer seg best på sikt. Men på sikt kan jo i denne sammenhengen være noen år...
    Ja 10 -100 år men trolig nærmere 10, skrev en forsker nylig.Usikkerheten er sikker.
    Jeg har ikke helt skjønt hvorfor denne mutasjonen er så viktig at den rettferdiggjør de aktuelle tiltakene, men blir vel klokere etterhvert.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner vel å bli ganske klart etter hvert at det ikke var evnen men kun viljen det stod på da evnen var der hele tiden. Om det er så viktig å oppdage enkelttilfeller av britisk mutasjon eller ikke er en sak, men siden man har valgt å stenge Østlandet etter å ha oppdaget to på avveie så mener åpenbart FHI, HOD og politikere at det er det. Da fremstår det unektelig noe merkelig at de knapt har vært i stand til å lete og heller ikke vært spesielt interesserte i det, egentlig. Det er sikkert mye man kan si om budsjettkuttene til FHI, men analysekapasitet i Norge ser det ikke ut til å være noen akutt mangel på akkurat så akkurat den delen av kritikken lyder etter hvert ganske hul.


    Oslo Universitetssykehus (OUS) tilbød, etter det Dagbladet kjenner til, tidlig i januar å hjelpe Folkehelseinstituttet (FHI) med sekvensering av virusprøver.

    Dagbladet kan nå fortelle at OUS måtte vente i tre uker på oppdrag fra FHI.

    Først tirsdag formiddag, flere dager etter utbruddet av det muterte viruset i Nordre Follo, kunngjorde FHI at de skal samarbeide med OUS om sekvensering.

    Mangelen på oppdrag skapte frustrasjon ved OUS, ifølge Dagbladets kilder. Situasjonen ble også tatt opp et internt krisemøte om coronasituasjonen ved OUS i helga, blir Dagbladet fortalt.

    OUS har kapasitet til å sekvensere 800 prøver om dagen, noe som vil være til enorm hjelp i kampen mot coronaviruset i Norge
    Typisk eksempel på hvordan pressen skriver for tiden; "I mellomtiden angrep en mutert virusvariant Norge". Veldig aggressivt ordvalg. Og det gjelder 99% av pressen i en sak som har fått nesten all oppmerksomhet det siste året. Er det rart folk er pissredde?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    13.246
    Nå er Østlandet stengt «for å få oversikt». Gitt det over tar dette også selvsagt mye lengre tid enn det ellers ville ha gjort siden masse prøver skal analyseres. Så det er ingen vits i å late som om dette ikke har konsekvenser.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Enda godt koronatiltakene gir konsekvenser til øvre middelklassen også. Kanskje vi får slutt på deler av galskapen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Enda godt koronatiltakene gir konsekvenser til øvre middelklassen også. Kanskje vi får slutt på deler av galskapen.
    Det er derfor det strategisk sett hadde vært bedre om Polet hadde vært stengt også:ROFLMAO:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    de er ikke imponert i det hele tatt.


    noen høydepunkter:
    Fordi nedstengningen skjedde i helga, fikk butikker med pålegg om å stenge, varer på mandag som ble bestilt før nedstengningen.

    Hvordan alt dette skal kompenseres, vet vi fint lite om. De nåværende kompensasjonsordningene dekker verken varekost eller lønnsutgifter. Det er i det hele tatt merkelig at regjeringen kan trykke på den store røde knappen og stenge ned store deler av det sentrale Østlandet, uten at de samtidig har en plan for hvordan alle menneskene som er berørt, skal klare seg. De har tross alt hatt ti måneder på seg på å planlegge for en slik nedstengning. Vi har visst om mutant-virusene i flere måneder. Danmark stengte ned allerede før jul.
    Til NRK sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen at han har «satt av tid til å diskutere kriseordninger med interesseorganisasjonene for bedriftene og ansatte fremover», og at regjeringen raskt skal «vurdere hvordan vi kan gjøre situasjonen enklere, også for bedriftene.» Hvorfor i alle dager har ikke regjeringen for lengst spurt næringsliv og ansattorganisasjoner hva de trenger ved en eventuell nedstengning? Hvorfor venter de til nedstengningen er et faktum før de begynner å snakke om å sette seg ned og diskutere kriseordninger?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.541
    Antall liker
    35.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel mer et stikk til Norge enn redsel som gir stengt grense.
    Ja, det er vanskelig å se det på annen måte. En del av begrunnelsen var frykt for horder av nordmenn som ville skape trengsel på Systembolaget når Vinmonopolene stengte på norsk side. I am not making this up, som Dave Barry pleide å si.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    omkring importsmitte:

    Smitten i Norge generelt har gått ned de siste ukene. Slik er det ikke med importsmitten. Den har økt voldsomt. Den doblet seg fra desember til januar. Når det skjer, samtidig som importsmitten er blitt mye farligere på grunn av ulike muterte virus, er en katastrofe som venter på å skje.

    vi har porøse grenser. men portforbud truer erna med.
    (nå har jeg aldri i mitt lange liv stemt høyre, så jeg kan vel ikke true med å bli frafallen.)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.879
    Antall liker
    4.317
    Ja 10 -100 år men trolig nærmere 10, skrev en forsker nylig.Usikkerheten er sikker.
    Jeg har ikke helt skjønt hvorfor denne mutasjonen er så viktig at den rettferdiggjør de aktuelle tiltakene, men blir vel klokere etterhvert.
    Det er jo verre enn det vi hadde tidligere i høst, men jeg håper de ansvarlige er bekymret nok for det vi enda ikke har sett enda. Dette blir ikke den siste mutasjonen i løpet. Det kan komme mer dødelige varianter og varianter der vaksinene har dårlig effekt...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    13.246
    omkring importsmitte:

    Smitten i Norge generelt har gått ned de siste ukene. Slik er det ikke med importsmitten. Den har økt voldsomt. Den doblet seg fra desember til januar. Når det skjer, samtidig som importsmitten er blitt mye farligere på grunn av ulike muterte virus, er en katastrofe som venter på å skje.
    In other news så ble det for et par dager siden i 72 timer slutt på karantenefri innreise fra NZ til Australia fordi en person på NZ hadde fått påvist den Sør-Afrikanske mutanten. Uavhengig av hva man mener om hvordan de gjør det så er de i det minste konsekvente der nede og villige til å gjøre hva som faktisk må til, ikke innbille seg at man kan det ca som vanlig uten at noe skjer. Sett i ettertid er jo det her den norske kortslutningen egentlig ligger. Vi skulle ha det ca som før og smittetilfellene skulle holde seg fine og lave, potensielt i årevis.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    av det jeg har lest, så virker det som om de nye variantene ikke er en særlig trussel mot effekten til vaksinene. selvfølgelig tidlig å si…
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg minnes noen av oss henviste til NZ og Australia, angående hvordan de stoppet importsmitte. Det var totalt lavmål da; de var jo øyer, må vite. Gikk visstnok hverken båt eller fly dit...

    Det er jo bra at middelklassen, med hjemmekontor, endelig rammes. Kanskje vi da kan få åpnet øynene til befolkningen 🤔
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Jeg minnes noen av oss henviste til NZ og Australia, angående hvordan de stoppet importsmitte. Det var totalt lavmål da; de var jo øyer, må vite. Gikk visstnok hverken båt eller fly dit...

    Det er jo bra at middelklassen, med hjemmekontor, endelig rammes. Kanskje vi da kan få åpnet øynene til befolkningen 🤔
    Personlig er jeg faktisk enig i at fullstendig stenging av alle grenser er lavmål. Ser for meg en verden hvor alle landenes grenser er stengt for (bortimot) alltid, og det er en trist fremtid i mine øyne iallfall;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    13.246
    Det er jo bra at middelklassen, med hjemmekontor, endelig rammes. Kanskje vi da kan få åpnet øynene til befolkningen 🤔
    Kan ikke si jeg føler meg spesielt rammet denne gangen heller egentlig, i alle fall mindre enn i våres. Skolen til barna var stengt i går, åpnet igjen i dag. Utover det er det pause i fotballen til jentungen som forsåvidt er kjedelig for henne men ikke har særlig å si for meg. Polkrisen ble raskt avverget, ellers er det meste som før egentlig - kultur/uteliv var uansett allerede stengt her i Oslo.. At bibliotektet er stengt er vel det eneste som påvirker noe av den vanlige rutinen og det er ikke akkurat et stort problem.

    Butikker går jeg ikke i uansett.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Personlig er jeg faktisk enig i at fullstendig stenging av alle grenser er lavmål. Ser for meg en verden hvor alle landenes grenser er stengt for (bortimot) alltid, og det er en trist fremtid i mine øyne iallfall;)
    en stenger ikke grenser for all tid. en stenger ikke grensene nå heller for folk. en stenger grensen for pest. folk slipper igjennom, det krever bare gode rutiner, som sikkert også vil ha som konsekvens en reduksjon av kropper.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Personlig er jeg faktisk enig i at fullstendig stenging av alle grenser er lavmål. Ser for meg en verden hvor alle landenes grenser er stengt for (bortimot) alltid, og det er en trist fremtid i mine øyne iallfall;)
    Ingen vil ha det. Men siden "smitten" er gjort til det eneste parameter her hjemme, er det det som må til. En periode, for å kunne leve tilnærmet normalt innenlands.

    Dessuten er kontroll ikke det samme som stengt 😉

    Man må faktisk godta testing og karantene ved innreise, når folk settes i karantene ved det minste lille "utbrudd" innenlands.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Ingen vil ha det. Men siden "smitten" er gjort til det eneste parameter her hjemme, er det det som må til. En periode, for å kunne leve tilnærmet normalt innenlands.

    Dessuten er kontroll ikke det samme som stengt 😉
    Hovedproblemet er at "smitten" har fått denne rollen, det er nesten noe religiøst over det hele;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hovedproblemet er at "smitten" har fått denne rollen, det er nesten noe religiøst over det hele;)
    Nettopp. Der er vi selvsagt helt enig.
    Men jeg ser utover det; hvordan leve mest mulig normalt innenlands, med minst mulig inngripende tiltak?
    Svaret er kontroll på importsmitte. Ikke ved å stenge grensene, men ved testing og karantene.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Der er vi selvsagt helt enig.
    Men jeg ser utover det; hvordan leve mest mulig normalt innenlands, med minst mulig inngripende tiltak?
    Svaret er kontroll på importsmitte. Ikke ved å stenge grensene, men ved testing og karantene.
    Testing og karantene er greit, da er vi enige om det også;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hovedproblemet er at "smitten" har fått denne rollen, det er nesten noe religiøst over det hele;)
    Plague and medieval religion
    In the Middle Ages, occurrences like plague and disease were thought of as expressions of God’s will. In the Bible, God uses natural phenomena to punish humankind for sin. In the Book of Revelation 6:8, for example, pestilence is described as one of the signs of Judgement Day. Medieval scholars were aware that some plagues and diseases were spread through the air, as explained by the seventh-century scholar Isidore of Seville in chapter 39 of his De natura rerum (On the Nature of Things):

    Pestilence is a disease spreading widely and infecting by its contagion whatever it touches. When plague (‘plaga’) smites the earth because of mankind’s sins, then from some cause, that is, either the force of drought or of heat or an excess of rain, the air is corrupted.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det er vanskelig å se det på annen måte. En del av begrunnelsen var frykt for horder av nordmenn som ville skape trengsel på Systembolaget når Vinmonopolene stengte på norsk side. I am not making this up, som Dave Barry pleide å si.
    Tja er vel ikke så mange som gidder å reise til Sverige for å handle på polet når man får 10 dager karantene hjemme igjen. Da regner man liten kostnad på å sitte i karantene.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Tja er vel ikke så mange som gidder å reise til Sverige for å handle på polet, når man får 10 dager karantene hjemme igjen.
    Det gjør ikke så stor forskjell med karantene eller ikke her i Oslo for tiden, alle er jo i permanent karantene uansett:ROFLMAO:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Bedre seint enn aldri. 45 smittede briter og amerikanere kom til landet før de tok til vettet og avlyste øvelsen.



    – Regjeringa og Stortingsflertallet har vært kronisk bakpå med å håndtere importsmitten, sier partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes til VG.

    19. januar stemte Stortinget imot Rødts forslag om å avlyse Joint Viking.
    ingenting har egentlig forandret seg på den uken som har gått.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Tja er vel ikke så mange som gidder å reise til Sverige for å handle på polet når man får 10 dager karantene hjemme igjen. Da regner man liten kostnad på å sitte i karantene.
    Nei, Trysil er mer enn godt nok.

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.879
    Antall liker
    4.317
    Det er nettopp denne fremtiden jeg er bekymret for. Over tid kan dette få veldig omfattende konsekvenser.
    USA er så stort og selvforsynt at de i prinsippet kan holde grensene stengt ganske lenge hvis det behøves. Men nå som sist, så er nok reven inne i hønsegården for lenge siden.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    934
    [IMG alt="Molde sjukehus, mikrobiologen. Overlege Einar Nilsen er avdelingsleder for mikrobiologisk avdeling i Helse Møre og Romsdal.

    (Foto: Bjørn Brunvoll)"]https://www.rbnett.no/incoming/article23218057.ece/wm3vnl/ALTERNATES/w180-default/einar nilsen 2.jpg[/IMG]
    17:38– Ungdommene våre knebles – prisen for halvåpent samfunn er altfor høy
    Nesten all smitte i fylket skyldes nå innreise
    MANDAG 25.01 2021

    Usikker på om dette kan leses, fra
    Romsdal Budstikke, klipt og limt inn.
    Jeg tror jeg er enig med ham, og Lars Erik og flere har påpekt dette i lang tid

    Nei, betalingsmur tror jeg, får ikke til dette, beklager
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    934
    Men hovedpoenget er at Norge kunne vært ganske rent nå hvis importsmitte hadde blitt stanset i august, og samfunnet kunne kanskje ha vært helt åpent og normalt nå.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    USA er så stort og selvforsynt at de i prinsippet kan holde grensene stengt ganske lenge hvis det behøves. Men nå som sist, så er nok reven inne i hønsegården for lenge siden.
    helt klart, men de er jo litt mer enn en hønsegård; mer et hønsekontinent. helt andre og vanskeligere forutsetninger enn hos oss.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn