Horten
Alice (17) fra Horten fikk det muterte viruset: – Jeg har ikke smittet noen
-
FRISK: Alice Elvira Stewart er glad hun nå er tilbake i vanlig skolehverdag igjen. Foto: Privat
Av
Ellen Johannessen
Publisert:25. januar 2021, kl. 20:00
Mandag morgen eksploderte nyheten om at det muterte koronaviruset hadde kommet til Horten i alle de store kanalene. Den som bragte smitten mener det ikke er grunn til panikk.
For en gangs skyld sto Horten i sentrum over hele landet, men ikke på den måten vi skulle ønske det.
Den som fulgte nyhetsbildet fra sidelinja var 17 år gamle Alice Elvira Stewart, vel vitende om at det var henne det handlet om. Det var hun som testet positivt da hun fløy fra England og landet på Gardermoen 11. januar i år.
Satt alene ute i hagen
Alice Elvira Stewart tok studiespesialisering og dans i den engelske kystbyen Bournemouth. Avslutningen på studieoppholdet ble ganske dramatisk da vertsfamilien hun bodde hos ble syke.
Det var et helt vanlig, engelsk par i 40-50-årsalderen med tre barn. Symptomene meldte seg 1. nyttårsdag. Alle ble testet, unntatt den norske studenten, som ikke hadde noen symptomer.
Den 6. januar gikk alle i lockdown. De bodde i et lite hus med tre soverom og en liten hageflekk.
– Det var vanskelig. Jeg forsøkte å gjøre alt jeg kunne for ikke å bli smittet selv. Gikk med munnbind inne, tok ikke i dørhåndtak og satt alene ute i hagen, lengst mulig unna de andre, forklarer Alice.
Fikk ikke testet seg
Hun synes det var skremmende å høre de andre ligge og hoste om nettene, samtidig som hun ventet på at det skulle bli hennes tur. Det engelske ekteparet ble veldig syke, så syke at de fortsatt ligger på sykehus. Likevel ble ikke Alice testet.
– Jeg ringte til den lokale helsetjenesten, men de sa nei. I motsetning til her i Norge, er det bare de som har symptomer på koronasmitte, som blir testet. Dersom jeg hadde vært engelsk statsborger, kunne jeg testet meg ved en såkalt drive-true-stasjon. At de jeg bodde sammen med var smittet, ble ikke tatt hensyn til. De ville ikke teste meg.
Den norske studenten fikk aldri noen symptomer, men synes det likevel ble så skummelt å være der at hun valgte å reise hjem, etter at den obligatoriske isolasjonsperioden på ti dager var overstått.
https://www.gjengangeren.no/de-strengeste-restriksjonene-i-horten-i-fredstid/f/5-60-648202
Er nå friskmeldt
11. januar landet hun på Gardermoen, der hun testet positivt.
– På det tidspunktet var det et krav om at alle fra England måtte teste seg, men jeg hadde gjort det uansett, sier Alice.
Etter hun var testet dro hun rett hjem til foreldrene i Strandparken, hvor hun isolerte seg. Dagen etter fikk hun vite at hun var smittet. Det betød enda ni dager i isolasjon, med daglig tilsyn av lege. I løpet av disse dagene følte hun seg aldri syk på noen måte.
– Begge mine to nærkontakter testet negativt og har vært i karantene. Også de jeg satt sammen med på flyet hjem har blitt testet.
Siden hun ble friskmeldt for en uke siden har hun vært på skolen, og levd et ganske normalt liv i Horten. Resten av skoleåret vil hun ta i Norge.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
AVREISEN: Pappa Are Fritzon og mamma Madelene Stewart fulgte datteren på flyplassen, før reisen til England. Foto: Privat
Vil berolige folk
Først i dag, mandag, fikk hun beskjed om at det var den muterte varianten hun hadde testet positivt på.
Alice Elvira Stewart forstår at folk blir engstelige, men mener mange overreagerer kommentarfeltene.
– Jeg har ikke smittet noen. Jeg har forsøkt å si fra til de jeg kjenner at det ikke er noe å være redd for nå. Akkurat det synes jeg må være betryggende å vite for folk, sier hun, og gjentar at hun ikke har smittet noen.