Hvorfor lar du deg styre så mye av frykt, lars_erik?
Joda. Men det innbefatter ikke å la frykt for virus overstyre alt annet. Jeg kan vanskelig se at de med fryktens vinger er de mest sårbare.
Det handler om å klare å ta vare på alle. Og da snakker jeg altså ikke om i forhold til viruset. Akkurat der klarer vi oss bra.
Det er du som lar deg styre av frykt. Du har jo vært redd for hva som skal skje med ungdommen og de som sliter psykisk i snart ett år! Du lar deg jo styre så mye av frykt at du ikke ønsker en rasjonell tilnærming til hva som bør gjøres. Du har argumentert mot tall og beregninger her inne siden tråden startet. Men her må man tenke sannsynlighet og konsekvens om man skal ha en rasjonell tilnærming.
For meg (og mange andre) så handler det om sannsynligheter og konsekvenser ... både av sykdommen og av tiltakene. Det gjelder å finne den rette balansen. Men det handler dessverre om å balansere onder og ikke goder denne gangen.
Men du vil at man skal la følelsene styre dette. Beregninger er fysjom og høyrepolitikk for firkantede hjerner som ikke kan ha to tanker i hodet samtidig. Få det vekk! La oss lytte til de sterke historiene, tabloide oppslag om enkeltskjebner, beretninger til de som jobber med psykisk helsevern. De har ikke overblikket de heller, men de har sterke historier, så kjør på! .... uten å gjøre en skikkelig vurdering av omfanget og konsekvensene. Din frykt synes å være begrenset til negative konsekvenser av tiltakene. Og ettersom du er uinteressert i tall, så er utbredelsen av det du frykter av mindre betydning. De som risikerer å dø direkte eller indirekte av korona ... av fysiologiske årsaker ... de skal vi bare drite i. For de styres av frykt og/eller de er så gamle at de er praktisk talt døde allerede.
Unger får også kreft og må gjennom behandling der immunforsvaret nullstilles.... Litt gammelt, men sikkert relevant fortsatt: I 2011 var selvmord den nest hyppigste dødsårsaken blant barn under 15, men den største dødsårsaken var kreft.
https://sykepleien.no/2013/12/barn-som-velger-doden-0. Interessante historier bak selvmordene også, uten at det nødvendigvis kan tas til inntekt for den ene eller andre siden her i debatten. Men det er klart at f.eks. korona er en trussel for alle som behandles for kreft ... og mange andre sykdommer, både unge og gamle.
Så skal man også huske på at mange av de som er i risikosonen er noens foreldre og besteforeldre. Noen få år fra eller til betyr ofte mye for hele familien, og mange barn i dysfunksjonelle familier har et fristed hos noen av besteforeldrene.
Neida, jeg tror ikke egentlig at du styres av frykt. Men det gjør ikke vi som er uenige med deg heller. Vi er ikke mer egoister enn du er heller. Men mye av argumentasjonen din er altså tvers gjennom irrasjonell. Og retorikken din er stadig vekk under beltestedet. Det siste gjelder en god de av de som snakker ned tiltakene for tiden.