Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96

    Som en motvekt til tøvete "kåråna" bagatellisering.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    62 tilfeller, 44 av dem i EU og EØS. Det er av 9,2 millioner vaksinerte i EU og EØS, påpeker EMA. Dette er altså hvor mange de har funnet med sjelden blodpropp i hjernen (såkalt sinusvenustrombose).

    62 tilfeller av blodpropp (altså ikke dødsfall), på 9,2 milloner vaksinerte.

    Ingenting. Annet enn hysteri.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Skriveriene har voldsom effekt. Jeg har ennå ikke hørt noen si at de vil ta den vaksinen. AZ er taperen og Pfizer er vinneren i denne saken. Kunne nesten tro det var en plassert drittpakke mot AZ.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Uansett hva som skjer i kulissene så øker Biontech produksjonen...

    30. MARS 13:08 Brage Lie Jor.

    Leverer flere Pfizer-vaksiner:
    Det tyske legemiddelselskapet Biontech varsler at det i år vil bli produsert 2,5 milliarder doser av coronavaksinen som er utviklet i samarbeid med Pfizer.

    Det er en økning på 25 prosent i forhold til tidligere anslag.

    – Økningen skjer fordi vi har optimalisert produksjonsprosessen, oppstarten av produksjon på Biontechs fabrikk i Marburg, at glass med seks doser nå er godkjent og at vi har utvidet produksjons- og forsyningsnettverket, heter det i en melding fra Biontech.

    Det er ikke umiddelbart klart om dette vil bety at det blir levert flere Pfizer-doser til Norge enn først antatt.

    (NTB)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skriveriene har voldsom effekt. Jeg har ennå ikke hørt noen si at de vil ta den vaksinen. AZ er taperen og Pfeizer er vinneren i denne saken. Kunne nesten tro det var en plassert drittpakke mot AZ.
    Jeg tar den gladelig, den dagen det blir min tur. No problem.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    62 tilfeller, 44 av dem i EU og EØS. Det er av 9,2 millioner vaksinerte i EU og EØS, påpeker EMA. Dette er altså hvor mange de har funnet med sjelden blodpropp i hjernen (såkalt sinusvenustrombose).

    62 tilfeller av blodpropp (altså ikke dødsfall), på 9,2 milloner vaksinerte.

    Ingenting. Annet enn hysteri.
    Nærmere bestemt 62 tilfeller av blodpropp i hjernen. Blodpropp i hjernen kan kan i noen tilfeller være verre enn dødsfall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nærmere bestemt 62 tilfeller av blodpropp i hjernen. Blodpropp i hjernen kan kan i noen tilfeller være verre enn dødsfall.
    Joda, men det er så forsvinnende få, at sjansen er tilnærmet null.

    Det meste i livet innebærer risiko; livet i seg selv ender alltid med dødelig utgang.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Håper de får stoppet dette svineriet først som sist og heller satser på andre vaksiner.


    – Dessverre er det nå en god del flere slike alvorlige tilfeller som er påvist. Dette er tilfeller som rammer unge mennesker og det er høy risiko for å dø. Så dette er svært alvorlig, sier Steinar Madsen i Statens legemiddelverk til VG.



     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Totalt er det meldt om Det er meldt om 258 alvorlige blodpropptilfeller og 45 dødsfall blant personer som har fått AstraZeneca-vaksinen.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nærmere bestemt 62 tilfeller av blodpropp i hjernen. Blodpropp i hjernen kan kan i noen tilfeller være verre enn dødsfall.
    Har ikke lest alt men det er vel ikke bekreftet/konkludert med at dette skyldes AZ vaksinen? Men de utelukker det ikke heller og jobber videre med saken?

    I Norge døde det 57 stk. grunnet bivirkninger av blodfortynnende medisiner i 2018, vanligvis hjerneblødning. Nå er jo dette selvfølgelig viktigere enn vaksinen og man vurderer sannsynligvis ikke å si nei, likevel er risikoen utrolig liten. Det blir aldri null.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, bare tøv. Statens legemiddelverk vet iallfall ikke hva de snakker om. De burde høre med noen skråsikre tastaturkrigere fra trøndelag isteden.
    Når sjansen er mikroskopisk, så gir jeg da blaffen i hva Legemiddelverket eventuelt måtte mene. De er vel også fanget i tanken om at det eneste ingen skal bli syke eller dø av, er relatert til corona; sykdommen og vaksinen.

    Sjansen blir aldri null på noe som helst.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Totalt er det meldt om Det er meldt om 258 alvorlige blodpropptilfeller og 45 dødsfall blant personer som har fått AstraZeneca-vaksinen.

    Og det er nettopp derfor steinar madsen er ubrukelig i sin mediajobb. Han sprer frykt. Skulle tro han har aksjer i pfizer. Det er satt millioner på millioner av doser. Det er ikke påvist noen sammenheng og han går ut og sier dette her.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Og det er nettopp derfor steinar madsen er ubrukelig i sin mediajobb. Han sprer frykt. Skulle tro han har aksjer i pfizer. Det er satt millioner på millioner av doser. Det er ikke påvist noen sammenheng og han går ut og sier dette her.
    Enig. Den dager det eventuelt konkluderes at det er en direkte sammenheng kan han komme ut å si det han skal si, før det så skal han forholde seg nøytral. Norge har vaksinen på pause uansett så ingen grunn til å «miste det» enda.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er som det er. og det blir ikke bedre med det første.


    – Jeg opplever at befolkningen har gjort en veldig god jobb, og synes det er veldig leit at den innsatsen er blitt utlignet fordi man ikke har vært villig til å være streng nok ved grensen, sier Johansen.

    […]

    Land som Tyskland og Frankrike har i større grad hatt åpne grenser.

    ––––

    tyskland er rævkjørt og franskmennene får føle litt mer portforbudaktige saker

    –––
    det blir masse godt over et halvt år med oslo lagt dødt.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Frankrike har nok heller ikke tatt importsmitte på alvor, siden vi har lært at det er bare mulig på øyer. Både Australia og New Zealand har jo alltid vært isolert fra resten av verden; går hverken fly eller båter dit 🤔
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ad grensekontroll så er det kanskje mer releant å diskutere Schengen enn bitte lille Norge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå gir jeg meg ende over.


    Nå må alle på Statsministerens kontor teste seg ukentlig. De som nekter blir fysisk utestengt fra møter – og må delta digitalt.

    Alle ansatte og politisk ledelse ved Statsministerens kontor (SMK) tilbys nå en ukentlig covid-19-test – en såkalt PCR-test.

    De nye reglene ble innført fra og med mandag forrige uke og kommer etter samtaler med Folkehelseinstituttet.


    Preventiv testing. Er det mulig da 😯
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hah..?

    Bondesniken sin skyld alt sammen....

    Jeg er sikker på at den låven kommer nærmere hver dag....

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå gir jeg meg ende over.


    Nå må alle på Statsministerens kontor teste seg ukentlig. De som nekter blir fysisk utestengt fra møter – og må delta digitalt.

    Alle ansatte og politisk ledelse ved Statsministerens kontor (SMK) tilbys nå en ukentlig covid-19-test – en såkalt PCR-test.

    De nye reglene ble innført fra og med mandag forrige uke og kommer etter samtaler med Folkehelseinstituttet.


    Preventiv testing. Er det mulig da 😯
    selv is sies å kunne bevege seg…
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Schengen har da ikke noen innvirkning på å hindre importsmitte til Norge?
    Det er selvsagt milevis fra ditt politiske ståsted, men vi har disse fire friheter i EU/EØS, og Schengen er vår felles grense mot resten av verden. Det fungerer ikke så bra, og det kreves at vi (Schengen) har orden i eget hus. Men et sterkt Europa er imo bra for Norge, også når det gjelder smittevern. Jeg vil nesten si nødvendig. Du vil sikkert ha Norge ut av både NATO og EØS og Schengen....

    Vi er også et lite land med en lite variert handel, så vi er mer avhengig av samhandel enn svært mange andre land det er naturlig å sammenlikne seg med.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er selvsagt milevis fra ditt politiske ståsted, men vi har disse fire friheter i EU/EØS, og Schengen er vår felles grense mot resten av verden. Det fungerer ikke så bra, og det kreves at vi (Schengen) har orden i eget hus. Men et sterkt Europa er imo bra for Norge, også når det gjelder smittevern. Jeg vil nesten si nødvendig. Du vil sikkert ha Norge ut av både NATO og EØS og Schengen....

    Vi er også et lite land med en lite variert handel, så vi er mer avhengig av samhandel enn svært mange andre land det er naturlig å sammenlikne seg med.
    Jeg vil ikke ha Norge ut av noen av de.

    Men jeg vil heller ikke ha importsmitte. Og kontroll betyr ikke stengte grenser. Noe som er poengtert mange nok ganger til at det burde sige inn- selv hos de aller tregeste. Men slik blir det gjerne, når ideologi og umuligheter står i veien for å se muligheter og å tenke klart.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    @lars_erik dette med grensekontroll og fylkeskrensekontroll og kommunegrensekontroll og whatnot grensekontroll kan lett vris mot det du sier. Men jeg respekterer at du har et annet perspektiv ... i hvert fall en liten stund 🤣
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er livredd intern importsmitte - håper inderlig at trønderne holder seg der de er og ikke kommer til Oslo!
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    391
    Antall liker
    140
    Viken er i lockdown, de fleste butikker stengt. På den positive siden, næringslivet i nabokommunene har fått et oppsving.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg er livredd intern importsmitte - håper inderlig at trønderne holder seg der de er og ikke kommer til Oslo!
    Trøndervarianten av covid-19 skal visst være grusom. Den angriper smakssansen slik at alt smaker hjemmebrent eller sodd. Den går også ut over synet, noe som medfører at det ser ut som alle går med sort skinnvest og at alle har stor bart.

    Grøss.
     
    R

    rr30629

    Gjest


    "Budskapet i lignelsen om den barmhjertige samaritan blir utydelig for oss.

    Helsedirektoratet har sendt ut en anbefaling om hjerte- og lungeredning under covid-19. Nå bør det ikke lenger være automatikk i å foreta livreddende tiltak.

    Du bør først gjennomføre en smittevernevaluering: ser den bevisstløse ut til å ha høy eller lav smitterisiko? Du kan, hvis du føler det er lav smitterisiko, velge å gi personen munn-til-munn.

    Eller du kan avstå."
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nå gir jeg meg ende over.


    Nå må alle på Statsministerens kontor teste seg ukentlig. De som nekter blir fysisk utestengt fra møter – og må delta digitalt.

    Alle ansatte og politisk ledelse ved Statsministerens kontor (SMK) tilbys nå en ukentlig covid-19-test – en såkalt PCR-test.

    De nye reglene ble innført fra og med mandag forrige uke og kommer etter samtaler med Folkehelseinstituttet.


    Preventiv testing. Er det mulig da 😯
    Er det slemt å håpe at Erna blir permanent utestengt fra ALLE møter?
    I værste fall vil vi ikke merke noen forskjell, men potensialet for en klar oppside er jo så absolutt til stede!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette trodde jeg faktisk var aprilspøk, men neida...

    Men det er jo godt å se at det fortsatt anbefales å gjennopplive barn, selv om de ikke kan fremvise negative coronatest.

    Ved hjertestans på barn (inntil puberteten) mener fagrådet at grunnlaget for å kunne si noe om smittestatus er mindre, da barn ofte kan ha ingen eller lite symptomer på smitte. Videre er gevinsten ved å gjennomføre munn-til-munn hos barn betydelig større enn hos voksne. Fagrådet vurderer at gevinsten ved vellykket gjenoppliving av barn langt overstiger den negative effekten av eventuelt å overføre smitte til hjelpere.

    Voksne derimot - kan man velge å ikke redde.

    Akutthjelpere kan avstå fra munn-til-munn og bruk av munn-til-maske ventilasjon, men hvis sannsynligheten for smitte oppleves som lav og ventilasjoner anses som viktige, kan akutthjelpere likevel velge å utføre ventilasjoner.

    Ved sannsynlig eller bekreftet positiv smittestatus (høy risiko) bør akutthjelpere ikke benyttes dersom de ikke har tilgang på og er gitt opplæring i bruk av nødvendig smittevernsutstyr.
    Behandling overlates til annen kommunal helsetjeneste og spesialisthelsetjeneste som kan ivareta smittevern i henhold til egne retningslinjer.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Blåse igjennom munnbindet da :) ikke til å tro hva man leser
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn