Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tolker deg som at du syns det er greit å ta en for laget, da. Beundrer selvoppofrelsesviljen din.
    Du fikk med deg tallene?

    1,6 personer får blodpropp- dør ikke. Pr 1 millioner doser. Sjansen er vel svært stor for at flere 100 av disse hadde dødd av kåråna, hadde de ikke fått vaksinen....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    For det første er det her snakk om 30 tilfeller av blodpropp pr. 18 millioner, ikke døde.
    For det andre vil det si 1,6 av hver million doser gir blodpropp- fortsatt ikke "død".

    Altså er sjansen for å få blodpropp forsvinnende lav, og enda mindre for å dø.
    Det er vel gode muligheter for at AZ vaksinen kommer inn i varmen igjen. Men det var riktig med en fot i bakken da det plutselig dukket opp et antall svært urovekkende tilfeller her på berget.

    Det som kanskje taler mest for permanent parkering er at den trolig virker på et smalt spekter av mutasjoner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel gode muligheter for at AZ vaksinen kommer inn i varmen igjen. Men det var riktig med en fot i bakken da det plutselig dukket opp et antall svært urovekkende tilfeller her på berget.

    Det som kanskje taler mest for permanent parkering er at den trolig virker på et smalt spekter av mutasjoner.
    Det som fascinerer meg, er denne fullstendig irrasjonelle frykten. 0,000166% kan få blodpropp.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    I Nederland har de bestemt seg for ikke å gi AZ til de under 60.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Tidligere denne uka ble det kjent at en ny, amerikansk studie om coronavaksinene til Pfizer og Moderna viser at vaksinene er 90 prosent effektive mot coronainfeksjon, i tillegg til å være effektive mot symptomer.

    Det betyr at de som har fått vaksinen, ikke bare unngår å bli syke av covid-19, men også unngår å bli smittet – og smitte andre.


    Nakstad sier resultatene har svært mye å si for smittesituasjonen.

    - At de beskytter så godt mot smittespredning er kjempeviktig med tanke på effekten vi får når vi har vaksinert flere. Da får vi også presset ned smittetallet på grunn av vaksineringen, sier Nakstad til Dagbladet TV.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er sannelig merksnodige tider vi lever i. All fornuft og logikk er kastet på dør. Tiltak i hytt og gevær - der smitte knapt finnes, fullstendig irrasjonell frykt for en vaksine som kan gi 1,6 tilfeller av blodpropp pr million doser.

    Stopp verden; jeg vil av.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    I Nederland har de bestemt seg for ikke å gi AZ til de under 60.

    Et mye bedre valg enn løsningen Norge har kommet til. Kostnaden ved å ikke bruke disse vaksinene er skyhøy.

    De potensielle ekstremt sjeldne bivirkningene finnes ikke hos eldre eller hos menn, så det er totalt galskap å stanse utrullingen i disse gruppene under en pågående pandemi.

    Husk at hvert år dør det over 50 personer av bivirkningene til blodfortynnende medisin. Ingen lege verdt sin legelisens sier at befolkningen skal av disse medisinene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tolker deg som at du syns det er greit å ta en for laget, da. Beundrer selvoppofrelsesviljen din.
    merkeligste. du vaksinerer deg jo ikke for at andre ikke skal dø (primært), men for at du selv ikke skal bli syk. at vaksinen i tillegg hindrer smitte er jo flott.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det betyr at hvis du får AstraZeneca med påfølgende komplikasjoner og dør, så syns de det er akseptabelt fordi mange andre ikke får komplikasjoner og dør. Hva syns du selv om å få komplikasjoner og dø?
    En grei oppsummering av livet selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg lurer virkelig på hvordan folk med langt fremskredet AZ-angst forholder seg til resten av livet. Det er farlig det. Mye farligere enn AZ-vaksinen i alle fall.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    merkeligste. du vaksinerer deg jo ikke for at andre ikke skal dø (primært), men for at du selv ikke skal bli syk. at vaksinen i tillegg hindrer smitte er jo flott.
    Beklager, men jeg skjønner nesten aldri hva du mener med det du skriver. Kanskje du skulle lese om igjen eller noe sånt og prøve på nytt?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg lurer virkelig på hvordan folk med langt fremskredet AZ-angst forholder seg til resten av livet. Det er farlig det. Mye farligere enn AZ-vaksinen i alle fall.
    Det er ganske enkelt. Hvis jeg ser at noe virker dumdristig eller utrygt så lar jeg være å gjøre det. AZ faller ikke inn under "virker trygt" i mine øyne for tiden.

    Hvis jeg vil ha litt spenning har jeg andre, mye morsommere måter å få det på, og hvor oddsen tro det eller ei er mye bedre enn ved å ta en vaksine som trolig har framkalt flere tilfeller av blodpropp og død.

    Jeg unner alle dere som egentlig skulle ønske dere var regnemaskiner å ta så mange AZ doser dere bare vil.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, men jeg skjønner nesten aldri hva du mener med det du skriver. Kanskje du skulle lese om igjen eller noe sånt og prøve på nytt?
    det var at du snakket om å ta en for laget og selvoppofrelse. det gjør du jo ikke når du vaksinerer deg for ikke selv å bli sjuk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Beundringsverdig hvor skråsikre ekspertpanelet her inne klarer å være når verden ellers har så forskjellige oppfatninger av dette.

    Jeg regner med at logikk og fornuft er kastet ut med badevannet andre steder også, selv om Norge nok er blant de hardest rammede.

    Du skrviver også at AZ ikke virker trygt. Når prosenten ligger på 0,000166667; hvor langt ned skal man egentlig før det kan regnes som "trygt"?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Han har fremstått som en amatør og en forumsynser i denne saken, det overrasker meg.
    Det er vi som skal forumsynse.
    Vi synser ikke 😉

    Vi har vel hatt helt rett, i det aller meste vi har tatt opp.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ganske enkelt. Hvis jeg ser at noe virker dumdristig eller utrygt så lar jeg være å gjøre det. AZ faller ikke inn under "virker trygt" i mine øyne for tiden.

    Hvis jeg vil ha litt spenning har jeg andre, mye morsommere måter å få det på, og hvor oddsen tro det eller ei er mye bedre enn ved å ta en vaksine som trolig har framkalt flere tilfeller av blodpropp og død.

    Jeg unner alle dere som egentlig skulle ønske dere var regnemaskiner å ta så mange AZ doser dere bare vil.
    Jeg synes det er dumt at ulike helsemyndigheter ikke stadfester at disse dødsfallene skyldes vaksinen.

    Jeg har også forstått det slik at:
    1) Disse bivirkningene ikke er spredd utover alle grupper - slik at denne risikoen er langt lavere for feks menn og eldre.
    2) Nå som man er kjent med problemstillingen så vil man også kunne oppdage dette tidligere i forløpet og risikoen for å dø er lavere nå.

    Basert på dette - så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette vaksinering.

    Men igjen - vi har malt oss opp i et hjørne hvor det å snakke om at noen kan dø - er blitt tabu/katastrofe. Livet er ikke slik. Det er en risiko som kan tallfestes med det meste vi gjør i livet - blir smittet av influensa, fly, spise Paracet, operere bort blindtarmen osv. Noe av dette er lett å kvantifisere - andre ting er vanskeligere. Å være redd og engstelig i 12 mnd eller mer er i så måte farlig. Sett opp i mot risikoen ved å leve - så er risikoen for bivirkninger med AZ små, og ikke noe som burde hindre lettelses av tiltakene som rammer 5,3 millioner nordmenn hver dag.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    det var at du snakket om å ta en for laget og selvoppofrelse. det gjør du jo ikke når du vaksinerer deg for ikke selv å bli sjuk.
    Du tar jo en for laget hvis du sier ja til en vaksine, og ender opp med blodpropp som tar livet av deg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg regner med at logikk og fornuft er kastet ut med badevannet andre steder også, selv om Norge nok er blant de hardest rammede.

    Du skrviver også at AZ ikke virker trygt. Når prosenten ligger på 0,000166667; hvor langt ned skal man egentlig før det kan regnes som "trygt"?
    Bare det at det er såpass stor dissens som det er virker avskrekkende på meg. De som går ut og sier at det er trygt har jo helt åpenbart en agenda med det, selv om den ikke er mer ondsinnet enn at de vil få vaksinert flest mulig så snart som mulig. Og jeg forstår hvorfor. Allikevel mener jeg det er uansvarlig når det er flere titalls mennesker som allerede har fått alvorlige bivirkninger, og flere har dødd. Hjelper lite at man kan bruke statistikk til å bagatellisere disse dødstallene, iallfall for de som har dødd, og eventuelt kommer til å dø av framtidig vaksinering.

    Så lenge det finnes alternativer som foreløpig ikke virker å ha disse bivirkningene, og attpåtil gir god beskyttelse mot viruset, så syns jeg ikke det er så mye å lure på. Da vil jeg heller ha en av de andre vaksinene og sier neitakk til AstraZeneca.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg synes det er dumt at ulike helsemyndigheter ikke stadfester at disse dødsfallene skyldes vaksinen.

    Jeg har også forstått det slik at:
    1) Disse bivirkningene ikke er spredd utover alle grupper - slik at denne risikoen er langt lavere for feks menn og eldre.
    2) Nå som man er kjent med problemstillingen så vil man også kunne oppdage dette tidligere i forløpet og risikoen for å dø er lavere nå.

    Basert på dette - så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette vaksinering.

    Men igjen - vi har malt oss opp i et hjørne hvor det å snakke om at noen kan dø - er blitt tabu/katastrofe. Livet er ikke slik. Det er en risiko som kan tallfestes med det meste vi gjør i livet - blir smittet av influensa, fly, spise Paracet, operere bort blindtarmen osv. Noe av dette er lett å kvantifisere - andre ting er vanskeligere. Å være redd og engstelig i 12 mnd eller mer er i så måte farlig. Sett opp i mot risikoen ved å leve - så er risikoen for bivirkninger med AZ små, og ikke noe som burde hindre lettelses av tiltakene som rammer 5,3 millioner nordmenn hver dag.
    Igjen. Det finnes alternativer til AstraZeneca, så hvorfor skal det pushes så hardt på at man skal fortsette å vaksinere med den? Da bør det isåfall gjøres til en frivillig greie, sånn at dere som ikke ser noe problem med den kan velge å ta den.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du er klar over at over 100 nordmenn er døde etter å ha tatt pfizer-vaksinen, bambi? Media sluttet brått å melde om disse dødsfallene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Igjen. Det finnes alternativer til AstraZeneca, så hvorfor skal det pushes så hardt på at man skal fortsette å vaksinere med den? Da bør det isåfall gjøres til en frivillig greie, sånn at dere som ikke ser noe problem med den kan velge å ta den.
    vaksine er frivillig, så langt jeg har fått med meg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Du er klar over at over 100 nordmenn er døde etter å ha tatt pfizer-vaksinen, bambi? Media sluttet brått å melde om disse dødsfallene.
    Jeg har sett det har blitt nevnt, men ikke i sammenheng med unge, friske mennesker?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Nå er det slik utendørs trening er tillatt, selv om det ikke er "anbefalt". Dette gjelder også organisert trening. Skal en kommune praktisere dette strengere, trengs en kommunal instruks. Og politiet framstår som moralens voktere- ikke lovens. Rettsikkerhet er ikke det som er mest fremtredende for tiden...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg har sett det har blitt nevnt, men ikke i sammenheng med unge, friske mennesker?
    Friske? Hvordan vet vi at disse ikke ville fått disse symptomene uansett?


    Unge og friske mennesker pådrar seg årlig både hjerneslag og hjerteinfarkt. Det er helt normalt at enkelte mennesker får sitt første symptom i ung alder. Det er helt normalt at folk dør i ung alder.

    Du måtte bare være verdensmester i svømming for å havne i media, før korona slo innover oss da. Nå er ethvert koronarelatert dødsfall overskrift.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Korrekt. AZ gir ikke like god beskyttelse mot mild sykdom, men dekker alvorlig sykdom og død.
    Jeg burde jo ikke gitt deg en likes her siden vi er dødsens uenige om det meste.... det var et svakt øyeblikk😁
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Friske? Hvordan vet vi at disse ikke ville fått disse symptomene uansett?


    Unge og friske mennesker pådrar seg årlig både hjerneslag og hjerteinfarkt. Det er helt normalt at enkelte mennesker får sitt første symptom i ung alder. Det er helt normalt at folk dør i ung alder.

    Du måtte bare være verdensmester i svømming for å havne i media, før korona slo innover oss da. Nå er ethvert koronarelatert dødsfall overskrift.
    Ok, Larson. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Igjen. Det finnes alternativer til AstraZeneca, så hvorfor skal det pushes så hardt på at man skal fortsette å vaksinere med den? Da bør det isåfall gjøres til en frivillig greie, sånn at dere som ikke ser noe problem med den kan velge å ta den.
    Det er jo her skoen trykker. Tiltak som rammer 5,3 millioner har en kostnad - den er stor. Men siden den ikke kvantifiseres, så blir det vanskelig å vurdere fatale birvirkninger for en håndfull mennesker opp i mot i inngripende tiltak for 5,3 mil mennesker. Dette gjør vi for alle andre helserelaterte spørsmål, men ikke for Corona.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn