Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo her skoen trykker. Tiltak som rammer 5,3 millioner har en kostnad - den er stor. Men siden den ikke kvantifiseres, så blir det vanskelig å vurdere fatale birvirkninger for en håndfull mennesker opp i mot i inngripende tiltak for 5,3 mil mennesker. Dette gjør vi for alle andre helserelaterte spørsmål, men ikke for Corona.
    Disse tiltakene har ikke akkurat gjort meg noen tjenester heller, men jeg har hele tiden bare sett på dem som et nødvendig onde hvor alternativet hadde vært å bare la viruset løpe gjennom befolkningen som mannen med ljåen. Man kan jo bare gjette hva kostnadene av dèt ville vært.

    Og det er i rettferdighetens navn ikke så mange andre akutte og like smittsomme unntakstilstander vi håndterer her tillands, så det er vel heller ikke så rart at vi ikke har så stort sammenligningsgrunnlag ifht. andre helserelaterte spørsmål. Dette er jo en unntakstilstand.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Disse tiltakene har ikke akkurat gjort meg noen tjenester heller, men jeg har hele tiden bare sett på dem som et nødvendig onde hvor alternativet hadde vært å bare la viruset løpe gjennom befolkningen som mannen med ljåen. Man kan jo bare gjette hva kostnadene av dèt ville vært.

    Og det er i rettferdighetens navn ikke så mange andre akutte og like smittsomme unntakstilstander vi håndterer her tillands, så det er vel heller ikke så rart at vi ikke har så stort sammenligningsgrunnlag ifht. andre helserelaterte spørsmål. Dette er jo en unntakstilstand.
    Nå postet jeg nettopp en link med en studie som anslo ifr på 0,15%, så med 4 millioner smittende i Norge så ville vi i følge den sett 6000 døde. De fleste på slutten av livet, og med mindre liv igjen enn de 11000 som dør hvert år av kreft.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hvis intensivavdelingene hadde gått fulle?

    Reality check: Sverige har nå 13500 døde på 813000 registrerte smittede. Du må gjerne anta hvilke mørketall du vil (du kommenterte selv at mørketallene ser ut til å være langt lavere enn først antatt), men det er veldig veldig vanskelig å ekstrapolere fra de svenske tallene til å tro på 6000 døde ved fire millioner smittede i Norge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg burde jo ikke gitt deg en likes her siden vi er dødsens uenige om det meste.... det var et svakt øyeblikk😁
    Det er vel et av problemene her inne; ikke åpen for å innrømme at de i fra "andre fløyen" kan ha et poeng. Derfor man leser andres innlegg som fanden leser bibelen, regner jeg med.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og hvis intensivavdelingene hadde gått fulle?

    Reality check: Sverige har 13500 døde på 813000 registrerte smittede. Du må gjerne anta hvilke mørketall du vil (du kommenterte selv at mørketallene ser ut til å være langt lavere enn først antatt), men det er veldig veldig vanskelig å ekstrapolere fra de svenske tallene til å tro på 6000 døde ved fire millioner smittede i Norge. I så fall må det allerede være flere smittede enn innbyggere i Sverige.
    Hvis du vil diskutere IFR, så må du gjerne kritisere artikkelen jeg linket til, eller FHI som bruker 0,12% hvis jeg ikke husker feil. Er vel egentlig mer relevant om du dokumenterer din IFR på 1% som jeg tror du har brukt.


    Har Sverige 13500 i overdødelighet i denne perioden?
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    De har uansett hatt 13500 døde av covid19 grunnet elendig håndtering av pandemien. Du har stått og heiet på sidelinjen og tatt feil fra dag 1. skuffende at du ikke en gang regne selvom du er velfig opptatt å gi det inntrykk
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    De har uansett hatt 13500 døde av covid19 grunnet elendig håndtering av pandemien. Du har stått og heiet på sidelinjen og tatt feil fra dag 1. skuffende at du ikke en gang regne selvom du er velfig opptatt å gi det inntrykk
    Ganske mange av de 13500 ville ha dødd i samme periode uansett, derfor henvisningen til spørsmål om overdødelighet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaha, så de 6000 skal muligens også forstås som overdødelighet? Hvor mange registrerte covid-dødsfall tilsvarer det i VG’s tracker?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ganske mange av de 13500 ville ha dødd i samme periode uansett, derfor henvisningen til spørsmål om overdødelighet.
    I Norge vil vi få en svært stor overdødlighet på sykehjem de neste par årene, av de som har sittet i nærmest isolasjon det siste året- og på den måten unngått en god del smittsomme sykdommer. De lever på overtid. Så er det jo faktisk ganske ille at denne overtiden er tilbrakt i nettopp isolasjon. Kan ikke være særlig høy livskvalitet å snakke om.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jaha, så de 6000 skal muligens også forstås som overdødelighet? Hvor mange registrerte covid-dødsfall tilsvarer det i VG’s tracker?
    Jeg synes vel ikke VG portalen er et styringsinstrument, men vi kan være uenig om det.

    Siden du ikke aksepterer linken eller FHI sitt anslag på IFR, hva er ditt anslag?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke noe grunnlag for å kritisere linken, men vil gjerne vite om ditt tall 6000 er antall registrerte dødsfall eller overdødelighet.

    Deretter vil jeg gjerne vite hvor mange smittede det må være pr nå i Sverige for å komme til 13500 registrerte dødsfall.

    Til slutt kan du kommentere på hva det antallet smittede sier om denne meget omtalte «flokkimmuniteten», siden smitten i Sverige fortsatt ikke viser noe tegn på å avta.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har ikke noe grunnlag for å kritisere linken, men vil gjerne vite om ditt tall 6000 er antall registrerte dødsfall eller overdødelighet.

    Deretter vil jeg gjerne vite hvor mange smittede det må være pr nå i Sverige for å komme til 13500 registrerte dødsfall.

    Til slutt kan du kommentere på hva det antallet smittede sier om denne meget omtalte «flokkimmuniteten», siden smitten i Sverige fortsatt ikke viser noe tegn på å avta.
    Jeg kan svare på dette når du har dokumentert din IFR på 1%.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    I Norge vil vi få en svært stor overdødlighet på sykehjem de neste par årene, av de som har sittet i nærmest isolasjon det siste året- og på den måten unngått en god del smittsomme sykdommer. De lever på overtid. Så er det jo faktisk ganske ille at denne overtiden er tilbrakt i nettopp isolasjon. Kan ikke være særlig høy livskvalitet å snakke om.
    Livskvalitet spiller ingen rolle, det er kun kårånadødfall som er målestokken for all kvalitet for tiden;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan svare på dette når du har dokumentert din IFR på 1%.
    Det var estimatet for Case Fatality Rate (CFR, ikke IFR) fra første fase av utbruddet i Kina, noe du vet veldig godt.

    Men nå var det du som la frem et regnestykke. Forklar.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var estimatet for Case Fatality Rate (CFR, ikke IFR) fra første fase av utbruddet i Kina, noe du vet veldig godt.

    Men nå var det du som la frem et regnestykke. Forklar.
    Ja, jeg antok 4 millioner smittet i Norge, multipliserte med IFR og fikk 6000.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor mange smittede må det ha vært i Sverige til nå for å få 13500 døde?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg bare funderer på hvilket antall smittede du får hvis du bruker samme IFR på de svenske dødstallene (13500) og regner motsatt vei. Prøv, du får det nok til, skal du se.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Jeg kan svare på dette når du har dokumentert din IFR på 1%.
    Slutt å lat som du har noe som helst kompetanse innen feltet pandemier og smittebegrensning. Skittviktig arroganse uten innhold er lite sjarmerende til orientering
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg bare funderer på hvilket antall smittede du får hvis du bruker samme IFR på de svenske dødstallene (13500) og regner motsatt vei. Prøv, du får det nok til, skal du se.
    Hvorfor det - det er du som påstår at FHI/artikkelen tar feil.

    Overdødeligheten er jo heller ikke 13500 i Sverige - prøv å regne på det - du får nok ikke det tallet.

    Hva tenker du om dine egne tanker om at du har hatt corona to ganger allerede - nå som vi vet at immuniteten varer i over 1et år?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Slutt å lat som du har noe som helst kompetanse innen feltet pandemier og smittebegrensning. Skittviktig arroganse uten innhold er lite sjarmerende til orientering
    [/QUOTE

    En kan legge til at det er endel her som fremstår på en ganske lite høflig måte her. Det er fullt mulig å være uenig i sak uten å være frekk og barnslig. Det er videre etter min mening fullt ut berettiget å ha en mening om denne saken uten å være såkalt «fagperson» innen pandemier og smittebegrensning. Det dreier seg tross alt om de mest inngripende tiltak fra staten side i forhold til borgerne noensinne i historien tilbake til eneveldet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel et av problemene her inne; ikke åpen for å innrømme at de i fra "andre fløyen" kan ha et poeng. Derfor man leser andres innlegg som fanden leser bibelen, regner jeg med.
    Nå gliser jeg godt her 🤣🤣 Det er jo DU som er den suverent største eksponenten for steil holdning og manglende vilje til reell diskusjon... Du er like fleksibel som en H-bjelke, valgfri dimensjon
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor det - det er du som påstår at FHI/artikkelen tar feil.

    Overdødeligheten er jo heller ikke 13500 i Sverige - prøv å regne på det - du får nok ikke det tallet.

    Hva tenker du om dine egne tanker om at du har hatt corona to ganger allerede - nå som vi vet at immuniteten varer i over 1et år?
    Jeg påstår ikke at FHI-artikkelen tar feil. Jeg spør hvor mange smittede det må ha vært i Sverige til nå for å komme til 13500 registrerte døde.

    Og hvis du mener ditt tall på 6000 var overdødelighet i Norge, hvor mange registrerte dødsfall tilsvarer det?

    Har jeg påstått å ha hatt corona to ganger? Jeg er nokså sikker på at jeg hadde for et år siden. Det ville nesten vært et mirakel om jeg ikke hadde det, både fordi symptomene stemte og fordi jeg satt en time på en flybuss full av Ischgl-turister på vei hjem. Fyren i setet rett foran meg hadde avbrutt vinterferien fordi han var syk og havnet på intensiven et par dager senere. Et par dager etter det igjen ble jeg syk. Jeg vet at jeg har nevnt at min sønn sier å ha hatt corona to ganger, men det er noe annet. Dessuten vet jeg at jeg ikke har hatt noen særlige betenkeligheter med å jobbe i Sverige de siste to-tre månedene, blant annet fordi jeg regnet med å fortsatt ha rester av immunitet og i verste fall bare ende opp med en relativt mild runde.

    Men jeg får en merkelig følelse av at du prøver å vri deg unna spørsmålet her. Hvorfor det? Du er jo vanligvis god til å regne.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Dere eksperter, hvorfor er det så rabiat mange døde i Sverige egentlig?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De har uansett hatt 13500 døde av covid19 grunnet elendig håndtering av pandemien. Du har stått og heiet på sidelinjen og tatt feil fra dag 1. skuffende at du ikke en gang regne selvom du er velfig opptatt å gi det inntrykk
    Det er mulig jeg tar feil, men kan faktisk ikke huske en saksorientert innlegg fra deg (Og det gjelder igrunn Finger65 som du brukte før også)
    Sverige er nå på 21. plass i antall døde/pr capita i Europa. Og jeg er ganske sikker på at de teller langt bedre enn mange av landene lavere på listen.

    Vi er uenig i denne saken, men jeg er litt usikker på hva du tror uenigheten står på.
    Det er selvsagt mange nyanser her - men de som rammes av mindre smittevern tiltak vil først og fremst være Gruppe 1: de eldre og de som er +50 i dårlig helse/overvektig.

    De som rammes av strenge tiltak er jo Gruppe 2: barn/ungdom, de som har det tøft (vanskeligstilte, rusmisbrukere, PU , de som jobber i hotel(service og mister jobben, de som har skjør psyke osv.

    Så jeg argumenter for å hjelpe gruppe 2.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Dere eksperter, hvorfor er det så rabiat mange døde i Sverige egentlig?
    Det er ikke rabiat mange døde i Sverige. Overdødeligheten i 2020 var på ca 5000 personer, snittalder 84 år.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Aha.. det er jo ikke så mange...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Fascinerende filosofi/regnemåte.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå postet jeg nettopp en link med en studie som anslo ifr på 0,15%, så med 4 millioner smittende i Norge så ville vi i følge den sett 6000 døde. De fleste på slutten av livet, og med mindre liv igjen enn de 11000 som dør hvert år av kreft.
    Sjekket dagens tall i Sverige, som har betydlg mer smitte enn oss.
    813 000 smittede (øker for øyeblikket med drøye 8 000 i døgnet)
    13 5000 døde (øker med drøye 30 i døgnet)
    Det gir pr. dato omlag 1,65 % døde av antall smittede, med 4 000 000 smittede, så ville du da i Sverige fått 66 000 døde.
    Og med 8 millioner som vel er omlag 80% av befolkningen, så ville du fått 132 000 døde.


    Her i Norge har vi ca. 97 000 smittede, og 673 døde pr. dato. Det gir ca. 0,7 % døde av antall smittede pr. dato.
    For 4 000 000 så ville det gitt 28 000 døde.

    Av de døde, så er 567 av de over 70 år, 143 i aldersgruppen 70-79, 240 i aldersgruppen 80-89 og 184 over 90 år.

    Av de smittede, så er 4 780 over 70 år.

    Per 1 januar 2021 så bor det 613 000 (67-79), 190 309 (80-89) og 46 098 over 90 mennesker i Norge.
    Det blir tilsammen 850 000 personer i aldersgruppen 67 eller eldre.

    Hvis da 80 % av disse, 680 000, hadde blitt smittet (for å legge det omlag til dine 4 000 000), og vi ser på registrert smitte / dødsrate / årskull pr. dato så blir det som følger:

    12 200 døde (2,5% dødsrate) 67-79 (totalt 613 000 personer i norge, 80% av disse = 490 000)
    27 000 døde (18% dødsrate) 80-89 (totalt 190 300 personer i norge, 80 % av disse = 152 000)
    18 000 døde (39% dødsrate) 90 + (totalt 47 000 personer i norge, 80 % av disse = 37 600)

    Totalt 57 200. I tillegg kommer da dødsfall fra de under 67 år.
    Hvis smitten hadde fått spredd seg uten inngrippende tiltak og vaksinen, så kunne dette ha blitt et scenario.
    Det som er spesielt skremmende med 57 200 er belastningen det ville ha medført på sykehusene. De ville ikke hatt sjans til å håndtere noe slikt.
    Selv om en god del av disse aldri ville ha kommet til et sykehus, mange av disse bor på sykehjem, og ville ha dødd der.
    Så nei, med basis i det tallene vi faktisk har, så ville vi ha fått langt flere døde enn de 0,15% / 6000 som det henvises til.

    Nå kommer jo dette heldigvis ikke til å skje, vi er vel omlag ferdig med vaksineringen av 80 +, og de over 50 eller så vil vel få sin vaksine omlag før ferien.

    Det som er litt bekymringsfullt er at vi akkurat nå ligger på ca. 700 smittede, 270-300 innlagte, 90 på intensiven og 60 i respirator pr. døgn.
    Flere av disse er i de yngre årskullene, og noen av disse kommer nok desverre til å dø i tiden fremover.

    Hvis vi gjetter på 1000 døde totalt når dette er "over", så gir det ca. 0,02% dødlighet for hele befolkningen.
    Med 1500 døde, så blir det noe under 0,03%.
    Forhåpentligvis så kommer vi her i Norge til å komme ut langt under de 0,15 % / 6000 som det vises til.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    5000 ekstra døde når det er en pågående pandemi er utrolig lavt ja.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sjekket dagens tall i Sverige, som har betydlg mer smitte enn oss.
    813 000 smittede (øker for øyeblikket med drøye 8 000 i døgnet)
    13 5000 døde (øker med drøye 30 i døgnet)
    Det gir pr. dato omlag 1,65 % døde av antall smittede, med 4 000 000 smittede, så ville du da i Sverige fått 66 000 døde.
    Og med 8 millioner som vel er omlag 80% av befolkningen, så ville du fått 132 000 døde.
    Eller, for å regne på en annen måte: Sveriges 13500 døde med en infection fatality rate på 0,12 % tilsier at 13500/(0,12/100) = 11,25 millioner svensker har vært smittet til nå. Det er ganske mange smittede i et land med 10,23 millioner innbyggere. Det er også litt forbausende at det fortsatt ikke ser ut til å være spor av «flokkimmunitet» selv etter at 110 % av befolkningen tydeligvis har vært smittet.


    Og da ville jeg gjerne høre hva OMF tenkte om det, men han ser ut til å være desperat opptatt av å vri fokus til hva som helst annet.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    5000 ekstra døde når det er en pågående pandemi er utrolig lavt ja.
    Som sagt, dette er en "lek med tall", så en kan regne nesten uendelig på dette. I tillegg, så kommer alle de som ikke er direkte smittet av corona.
    Det er bekymringsfullt færre krefttilfeller, andre kroniske sykdommer og psykiatriske innlagte enn "normalt".
    Jeg har ingen tro på at befolkningen "over natten" plutselig har blitt så mye friskere som tallene kan antyde.
    Det skal (desverre ?) bli interessant å se tallene om en 2-3 år, og hvordan de utviklet seg fra 2019 og fremover.
    Og nei, politiske debatter interesserer meg ikke.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sjekket dagens tall i Sverige, som har betydlg mer smitte enn oss.
    813 000 smittede (øker for øyeblikket med drøye 8 000 i døgnet)
    13 5000 døde (øker med drøye 30 i døgnet)
    Det gir pr. dato omlag 1,65 % døde av antall smittede, med 4 000 000 smittede, så ville du da i Sverige fått 66 000 døde.
    Og med 8 millioner som vel er omlag 80% av befolkningen, så ville du fått 132 000 døde.


    Her i Norge har vi ca. 97 000 smittede, og 673 døde pr. dato. Det gir ca. 0,7 % døde av antall smittede pr. dato.
    For 4 000 000 så ville det gitt 28 000 døde.

    Av de døde, så er 567 av de over 70 år, 143 i aldersgruppen 70-79, 240 i aldersgruppen 80-89 og 184 over 90 år.

    Av de smittede, så er 4 780 over 70 år.

    Per 1 januar 2021 så bor det 613 000 (67-79), 190 309 (80-89) og 46 098 over 90 mennesker i Norge.
    Det blir tilsammen 850 000 personer i aldersgruppen 67 eller eldre.

    Hvis da 80 % av disse, 680 000, hadde blitt smittet (for å legge det omlag til dine 4 000 000), og vi ser på registrert smitte / dødsrate / årskull pr. dato så blir det som følger:

    12 200 døde (2,5% dødsrate) 67-79 (totalt 613 000 personer i norge, 80% av disse = 490 000)
    27 000 døde (18% dødsrate) 80-89 (totalt 190 300 personer i norge, 80 % av disse = 152 000)
    18 000 døde (39% dødsrate) 90 + (totalt 47 000 personer i norge, 80 % av disse = 37 600)

    Totalt 57 200. I tillegg kommer da dødsfall fra de under 67 år.
    Hvis smitten hadde fått spredd seg uten inngrippende tiltak og vaksinen, så kunne dette ha blitt et scenario.
    Det som er spesielt skremmende med 57 200 er belastningen det ville ha medført på sykehusene. De ville ikke hatt sjans til å håndtere noe slikt.
    Selv om en god del av disse aldri ville ha kommet til et sykehus, mange av disse bor på sykehjem, og ville ha dødd der.
    Så nei, med basis i det tallene vi faktisk har, så ville vi ha fått langt flere døde enn de 0,15% / 6000 som det henvises til.

    Nå kommer jo dette heldigvis ikke til å skje, vi er vel omlag ferdig med vaksineringen av 80 +, og de over 50 eller så vil vel få sin vaksine omlag før ferien.

    Det som er litt bekymringsfullt er at vi akkurat nå ligger på ca. 700 smittede, 270-300 innlagte, 90 på intensiven og 60 i respirator pr. døgn.
    Flere av disse er i de yngre årskullene, og noen av disse kommer nok desverre til å dø i tiden fremover.

    Hvis vi gjetter på 1000 døde totalt når dette er "over", så gir det ca. 0,02% dødlighet for hele befolkningen.
    Med 1500 døde, så blir det noe under 0,03%.
    Forhåpentligvis så kommer vi her i Norge til å komme ut langt under de 0,15 % / 6000 som det vises til.
    Anbefaler deg å google forskjellen mellom IFR og CFR.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og da ville jeg gjerne høre hva OMF tenkte om det, men han ser ut til å være desperat opptatt av å vri fokus til hva som helst annet.
    Morsomt grep, men det er du motsier studiene/fagmyndighet
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Det er ganske enkelt. Hvis jeg ser at noe virker dumdristig eller utrygt så lar jeg være å gjøre det. AZ faller ikke inn under "virker trygt" i mine øyne for tiden.

    Hvis jeg vil ha litt spenning har jeg andre, mye morsommere måter å få det på, og hvor oddsen tro det eller ei er mye bedre enn ved å ta en vaksine som trolig har framkalt flere tilfeller av blodpropp og død.

    Jeg unner alle dere som egentlig skulle ønske dere var regnemaskiner å ta så mange AZ doser dere bare vil.
    Du åpner med en løgn vil jeg påstå. Jeg regner med at du kjører bil? Det er noe av det mest utrygge (eller dumdristige...) du kan gjøre i vårt moderne samfunn. Jeg kan egentlig forstå begge sider i diskusjonen omkring AZ. Men hver gang du setter deg i bilen for å ta en tur på riksveg eller motorvei, så er sjansen for å dø mange mange ganger større enn om du tar AZ vaksinen. I tillegg er det mye større sjanse for å dø om du: Går i byen, sykler der det er trafikk, tar bussen eller tar fly. For meg blir det litt rart å være skeptisk til noe som har en dramatisk mye mindre risiko enn tingene du gjør nærmest daglig.

    ADVARSEL: Klikker du på linken under så vit at en av sju som leser den vil dø av kreft...

     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Anbefaler deg å google forskjellen mellom IFR og CFR.
    Totalt antall døde i Norge for 2020 var 40 611.
    Det inkluderer alt fra influensa, corona (noen få 100) til alvorlig sykdom og ulykker.
    Dvs. flesteparten av de dødsfallene vil uansett skje i år også.
    De 57 200 som jeg regnet på vil seff. også inneholde noen av de som uansett ville ha dødd, men sannsynligvis ikke alle.
    Hvis en trekker fra alle de 40000 som døde i 2020, så har en fortsatt en overdødlighet på omlag 18 000.
    Men dette vil vi aldri få noen reele tall på, dette er en ren regneøvelse.

    Som sagt, det er utallige måter å beregne dette på. Vi vil uansett ikke få et svar på dette siden vi har iverksatt omfattende tiltak og etterhvert vaksinering.
    Om ikke annet, så kan det hende vi faktisk får færre dødsfall enn normalt i 2020, dette fordi veldig mange eldre har vært isolert, og derved ikke har blitt utsatt for smittbare sykdommer som lungebetennelse og influensa.
    Tallene for 2020 kommer sannsynligvis nå på vårparten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn