Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.113
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    At andre mener noe annet, er forsåvidt greit, men det betyr slett ikke at de derfor har rett. Langt i fra også.
    På lik linje med at det ikke betyr at du nødvendigvis har rett heller, selvom du formulerer deg som om du besitter fasit for det aller meste.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På lik linje med at det ikke betyr at du nødvendigvis har rett heller, selvom du formulerer deg som om du besitter fasit for det aller meste.
    Jeg har erfart og observert at flertallet sjelden har rett. Flertallet har en lei tendens til å henge seg på hva andre mener, uten å tenke kritisk. Hva gjelder corona, så har det vist seg at det meste enkelte av oss underveis har tatt opp- skolestegningen, åpningen av grensene i fjor sommer (uten kontroll), vaksinestrategien, like tiltak over alt (uavhengig av smittetrykk), besøksnekt for brukere av ulike ordninger i egne hjem; alt dette, og mer til, har blitt utsatt for sterk kritikk i ettertid.

    Vi hadde jo selvsagt rett. Problemet er heller at vi så det lenge før flertallet. Det skaper alltid problemer, siden flertallet "alltid" har rett....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.131
    Jeg har erfart og observert at flertallet sjelden har rett. Flertallet har en lei tendens til å henge seg på hva andre mener, uten å tenke kritisk. Hva gjelder corona, så har det vist seg at det meste enkelte av oss underveis har tatt opp- skolestegningen, åpningen av grensene i fjor sommer (uten kontroll), vaksinestrategien, like tiltak over alt (uavhengig av smittetrykk), besøksnekt for brukere av ulike ordninger i egne hjem; alt dette, og mer til, har blitt utsatt for sterk kritikk i ettertid.

    Vi hadde jo selvsagt rett. Problemet er heller at vi så det lenge før flertallet. Det skaper alltid problemer, siden flertallet "alltid" har rett....
    Det ingen av oss kan besvare, er hvordan verden ville sett ut med "lars-erik-modellen", all den tid den ikke har vært forsøkt parallelt.
    Så det har liten hensikt å bedrive åpenlys sjøldigging i beste sendetid, nå som vaksine og sommervær gjør sine angrep på virushelvetet. Det hadde sikkert vært fordeler med "din" modell, like mye som det sikkert også hadde vært ulemper.
    Vi er sikkert enige om mange ting i våre vurderinger av hvordan pandemien har vært håndtert fra mars 2020 fram til i dag, men jeg er ikke såpass unyansert at jeg tenker jeg alene ville gjort det så himla mye bedre enn den samlede fagkunnskap på feltet, i kombinasjon med det norske Storting og regjering. Men noen tror faktisk i fullt alvor at de kunne løst dette bedre enn alle andre, og jeg er glad akkurat den lidelsen ikke er så innmari smittsom. :D
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ingen av oss kan besvare, er hvordan verden ville sett ut med "lars-erik-modellen", all den tid den ikke har vært forsøkt parallelt.
    Så det har liten hensikt å bedrive åpenlys sjøldigging i beste sendetid, nå som vaksine og sommervær gjør sine angrep på virushelvetet. Det hadde sikkert vært fordeler med "din" modell, like mye som det sikkert også hadde vært ulemper.
    Vi er sikkert enige om mange ting i våre vurderinger av hvordan pandemien har vært håndtert fra mars 2020 fram til i dag, men jeg er ikke såpass unyansert at jeg tenker jeg alene ville gjort det så himla mye bedre enn den samlede fagkunnskap på feltet, i kombinasjon med det norske Storting og regjering. Men noen tror faktisk i fullt alvor at de kunne løst dette bedre enn alle andre, og jeg er glad akkurat den lidelsen ikke er så innmari smittsom. :D
    He,he; min model.

    Det er ganske mange som har hatt lignende tanker som meg. Men er jo sikkert en utmerket hersketeknikk å framlelegge det på måten du gjør.

    12 nye smittetilfeller i Oslo, selv med massiv festing i parker og av russen. Ingen dødsfall i landet på lange tider. Vaksiner virker, noe som vel klart tilsier at smitte i seg selv ikke nødvendigvis er svært bekymringsfullt. Det er nok hvem som smittes som er avgjørende.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har nå fått time på lørdag for å få moderna-vaksinen, og sjekket i den forbindelse opplysninger om vaksinen på FHI sine nettsider.

    Man snakker om at vi skal ta opplyste valg hele veien, men informasjonen om vaksinen er "hele" 2 sider, med ingen lenker eller referanser. De oppgir heller ikke sjeldne bivirkninger.

    For å danne seg et helhetlig risikobilde så må man søke på nettet, og ikke minst, skille mellom gode og dårlige kilder selv.

    Det virker nesten som at myndighetene egentlig ikke har peiling på hva de serverer. Det er klart at de store tallenes tale viser at vaksinen er trygg, og sådan er jeg overhodet ikke skeptisk. Men når man snakker om å ta opplyste valg, hvorfor har de ikke reell informasjon om vaksinen tilgjengelig, slik at den enkelte faktisk har mulighet til å se hele bildet og ta egne beslutninger? De serverer på ingen måte et godt beslutningsgrunnlag, som står i kontrast til det de snakker om i media hele tiden: "opplyste valg".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er da eksakt like mye informasjon om den tilgjengelig på eksakt samme steder som for alle andre medisiner. Ser ikke problemet.

    Den store forskjellen er at du vil få langt mer informasjon og selv må fylle ut langt mer informasjon før du får en dose av denne i armen enn for noen flåttvaksine eller noe annet du vil få hos fastlegen. Om man skulle lagt opp til samme grad av "opplyste valg" som du ser ut til å forvente for alt fastlegen din skriver ut måtte hver fastlege ansette en advokat på forværelset i tillegg til legesekretæren. En halvtime med advokaten for å bli informert, et kvarter hos legen, fem minutter med sekretæren for å betale.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det virker nesten som at myndighetene egentlig ikke har peiling på hva de serverer.
    Jeg tror faktisk noen i Statens Legemiddelverk har satt set relativt grundig inn i sakens materie. Og kanskje endatil lest søknadene om hastegodkjennelse fra de aktuelle aktørene.

    Minner også om at Norge var ett av de første stedene de alvorlige bivirknignene av AZ ble oppdaget.

    Så jo, jeg tror de har en viss formening om hva som tilbys.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.456
    Torget vurderinger
    2
    Bare være glad du slipper å ta denne du RRR, det er faktisk noen som studerer denne som medisin mot etablert Covid sykdom. Tror ikke det ble særlig vellykket...


    OrganklasseBivirkning
    Blod/lymfe
    Svært vanligeAnemi, leukopeni (inkl. nøytropeni og agranulocytose)
    VanligeLeukocytose, trombocytopeni
    Mindre vanligeImmunologisk trombocytopeni
    SjeldnePancytopeni
    Gastrointestinale
    Svært vanligeAbdominalsmerter, kvalme, oppkast
    VanligeDyspepsi, gastrointestinal blødning, gastroøsofageal reflukssykdom, Sjøgrens syndrom
    Mindre vanligeAnsiktsødem, dysfagi, pankreatitt
    SjeldneIntestinal perforasjon
    Generelle
    Svært vanligeReaksjoner på injeksjonsstedet (inkl. erytem)
    VanligeBrystsmerter, feber, svekket tilheling, ødem
    Mindre vanligeInflammasjon
    Hjerte
    VanligeTakykardi
    Mindre vanligeArytmi, hjerteinfarkt, kongestiv hjertesvikt
    SjeldneHjertestans
    Hud
    Svært vanligeUtslett (inkl. eksfoliativt utslett)
    VanligeAlopesi, blåmerker (inkl. purpura), dermatitt (inkl. eksem), forverring eller nytt tilfelle av psoriasis (inkl. palmoplantar pustuløs psoriasis), hyperhidrose, kløe, onykolyse, urticaria
    Mindre vanligeArrdannelse, nattesvette
    SjeldneAngioødem, erythema multiforme, kutan vaskulitt, lichenoid hudreaksjon, Stevens-Johnsons syndrom
    Ukjent frekvensForverring av dermatomyositt-symptomer
    Immunsystemet
    VanligeAllergier (inkl. sesongallergi), overfølsomhet
    Mindre vanligeSarkoidose, vaskulitt
    SjeldneAnafylaktisk reaksjon
    Infeksiøse
    Svært vanligeLuftveisinfeksjon (inkl. nedre og øvre luftveisinfeksjon, pneumoni, sinusitt, faryngitt, nasofaryngitt og herpesvirus-pneumoni)
    VanligeFungal infeksjon, genital infeksjon (inkl. vulvovaginal soppinfeksjon), hud- og bløtvevsinfeksjoner (inkl. neglerotbetennelse, cellulitt, impetigo, nekrotiserende fasciitt og herpes zoster), intestinale infeksjoner (inkl. viral gastroenteritt), leddinfeksjon, oral infeksjon (inkl. herpes simplex, oral herpes, tanninfeksjon), otitt, systemiske infeksjoner (inkl. sepsis, candidiasis og influensa), urinveisinfeksjon (inkl. pyelonefritt)
    Mindre vanligeBakteriell infeksjon, divertikulitt, nevrologiske infeksjoner (inkl. viral meningitt), opportunistiske infeksjoner og tuberkulose (inkl. koksidiomykose, histoplamose og Mycobacterium avium complex-infeksjon), øyeinfeksjon
    Kar
    VanligeFlushing, hematom, hypertensjon
    Mindre vanligeAortaaneurisme, arterieokklusjon, tromboflebitt
    Kjønnsorganer/bryst
    Mindre vanligeErektil dysfunksjon
    Lever/galle
    Svært vanligeØkte leverenzymer
    Mindre vanligeKolecystitt og kolelitiasis, leversteatose, økt bilirubin i blod
    SjeldneAutoimmun hepatitt, hepatitt, reaktivering av hepatitt B
    Ukjent frekvensLeversvikt samt mindre alvorlige leversykdommer som kan oppstå før leversvikt, f.eks. hepatitt (inkl. autoimmun hepatitt)
    Luftveier
    VanligeAstma, dyspné, hoste
    Mindre vanligeHydrothorax, interstitiell lungesykdom, kols, lungeembolisme, pneumonitt
    SjeldneLungefibrose
    Muskel-skjelettsystemet
    Svært vanligeMuskel-skjelettsmerter
    VanligeMuskelkramper (inkl. økt CK i blod)
    Mindre vanligeRabdomyolyse, systemisk lupus erythematosus
    SjeldneLupuslignende syndrom
    Nevrologiske
    Svært vanligeHodepine
    VanligeMigrene, nerverotkompresjon, parestesi (inkl. hypoestesi)
    Mindre vanligeCerebrovaskulær hendelse, nevropati, tremor
    SjeldneDemyeliniseringsforstyrrelser (f.eks. optisk nevritt, Guillain-Barrés syndrom), multippel sklerose
    Nyre/urinveier
    VanligeHematuri, nedsatt nyrefunksjon
    Mindre vanligeNokturi
    Psykiske
    VanligeAngst, humørforandringer (inkl. depresjon), insomni
    Stoffskifte/ernæring
    Svært vanligeØkte lipider
    VanligeDehydrering, hyperglykemi, hypofosfatemi, hypokalemi, hypokalsemi, unormalt natriumnivå i blod, økt urinsyre
    Svulster/cyster
    VanligeBenign neoplasme, ikke-melanom hudkreft (inkl. basalcellekarsinom og plateepitelkarsinom)
    Mindre vanligeLymfom, melanom, solid organneoplasme (inkl. brystkreft, svulst i lunge, svulst i skjoldkjertel)
    SjeldneLeukemi
    Ukjent frekvensHepatosplenisk T-cellelymfom, Kaposis sarkom, merkelcellekarsinom (nevroendokrint hudkarsinom)
    Undersøkelser
    VanligeKoagulasjons- og blødningsforstyrrelser (inkl. forlenget aktivert partiell tromboplastintid), positiv test på autoantistoff (inkl. dobbelttrådet DNA), økt laktatdehydrogenase i blod
    Øre
    VanligeVertigo
    Mindre vanligeDøvhet, tinnitus
    Øye
    VanligeBlefaritt, hevelse i øyet, konjunktivitt, synsforstyrrelse
    Mindre vanligeDiplopi
    Oppsummering av sikkerhetsprofil: De mest vanlig rapporterte bivirkninger er infeksjoner (som nasofaryngitt, øvre luftveisinfeksjon og sinusitt), reaksjoner på injeksjonsstedet (erytem, kløe, blødning, smerte eller hevelse), hodepine og smerter i skjelett og muskulatur. Alvorlige bivirkninger er rapportert. TNF-antagonister påvirker immunsystemet og kan påvirke kroppens forsvar mot infeksjon og kreft. Fatale og livstruende bivirkninger (inkl. sepsis, opportunistiske infeksjoner og TB), HBV-reaktivering og forskjellige maligniteter (inkl. leukemi, lymfom, HSTCL og merkelcellekarsinom) er rapportert. Alvorlige hematologiske, nevrologiske og autoimmune reaksjoner er rapportert (inkl. sjeldne tilfeller av pancytopeni, aplastisk anemi, sentrale og perifere demyeliniseringsforstyrrelser og tilfeller av lupus, lupusrelaterte tilstander og Stevens-Johnsons syndrom).
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror faktisk noen i Statens Legemiddelverk har satt set relativt grundig inn i sakens materie. Og kanskje endatil lest søknadene om hastegodkjennelse fra de aktuelle aktørene.

    Minner også om at Norge var ett av de første stedene de alvorlige bivirknignene av AZ ble oppdaget.

    Så jo, jeg tror de har en viss formening om hva som tilbys.
    Ja, det kan godt tenkes. Her snakker jeg om det informerte valget som passienten selv skal forholde seg til. Det vil si - den informasjonen som er tilgjengelig for å kunne gjøre sine egne valg. Det det som kalles "informerte valg" - ser du forskjellen på dette og vurderingene som gjøres internt / lukket i Statens Legemiddelverk?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Ja, det kan godt tenkes. Her snakker jeg om det informerte valget som passienten selv skal forholde seg til. Det vil si - den informasjonen som er tilgjengelig for å kunne gjøre sine egne valg. Det det som kalles "informerte valg" - ser du forskjellen på dette og vurderingene som gjøres internt / lukket i Statens Legemiddelverk?
    Jeg tror vel at den enkelte skal gjøre "informerte valg" er en samling bokstaver satt sammen til to ord men som det ikke ligger noe innhold i fra myndihetens side. Det er ikke veldig mange her i Norge som er kvalifiserte til å lese dokumentasjon, forstå hva den faktisk sier, og deretter ta et rasjonelt og informert valg basert på en totalvurdering av risiko osv. For alle praktiske formål er denne beslutningen outsourcet til godkjennningsorganene osv som sier tommel opp elle ned. Det er jo bare å se hvilken suppe det ble med J&J.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er da eksakt like mye informasjon om den tilgjengelig på eksakt samme steder som for alle andre medisiner. Ser ikke problemet.

    Den store forskjellen er at du vil få langt mer informasjon og selv må fylle ut langt mer informasjon før du får en dose av denne i armen enn for noen flåttvaksine eller noe annet du vil få hos fastlegen. Om man skulle lagt opp til samme grad av "opplyste valg" som du ser ut til å forvente for alt fastlegen din skriver ut måtte hver fastlege ansette en advokat på forværelset i tillegg til legesekretæren. En halvtime med advokaten for å bli informert, et kvarter hos legen, fem minutter med sekretæren for å betale.
    Du glemmer at det er større usikkerheter knyttet til en helt ny type vaksine. De sier selv at langtidsvirkningene er ukjent. Om den enkelte skal ha mulighet til å ta en beslutning - og selv vurdere risikobildet - så er det svært underlig at de ikke har oppdatert med siste funn og usikkerheter knyttet til mRNA-vaksinene.

    Eks. Mennesker med alvorlig allergi mot peanøtter og liknende (anafylaksi) kan potensielt ha en høyere risiko. Det er observasjoner knyttet til dette i USA. Dette kunne med fordel vært dekt under sjeldne potensielle bivirkninger / komplikasjoner. Så nei - dette er ikke tilstrekkelig når de henviser til at vi skal ta opplyste valg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror vel at den enkelte skal gjøre "informerte valg" er en samling bokstaver satt sammen til to ord men som det ikke ligger noe innhold i fra myndihetens side. Det er ikke veldig mange her i Norge som er kvalifiserte til å lese dokumentasjon, forstå hva den faktisk sier, og deretter ta et rasjonelt og informert valg basert på en totalvurdering av risiko osv. For alle praktiske formål er denne beslutningen outsourcet til godkjennningsorganene osv som sier tommel opp elle ned. Det er jo bare å se hvilken suppe det ble med J&J.
    Ja, men det er dette jeg mener blir feil. Man kan trekke på eksperter og / eller kompetanse fra utlandet om det f.eks har alvorlige allergier. Å opplyse mer om funn og observasjoner på langtidsvirkninger er et minimum om de mener noe som helst med «opplyste valg». Da er det opp til den enkelte å bruke denne informasjonen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.104
    Antall liker
    9.408
    Ja, men det er dette jeg mener blir feil. Man kan trekke på eksperter og / eller kompetanse fra utlandet om det f.eks har alvorlige allergier. Å opplyse mer om funn og observasjoner på langtidsvirkninger er et minimum om de mener noe som helst med «opplyste valg». Da er det opp til den enkelte å bruke denne informasjonen.
    Du har ikke lyst til å ta vaksinen? Høres nesten ut som Kari J.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Ja, men det er dette jeg mener blir feil. Man kan trekke på eksperter og / eller kompetanse fra utlandet om det f.eks har alvorlige allergier. Å opplyse mer om funn og observasjoner på langtidsvirkninger er et minimum om de mener noe som helst med «opplyste valg». Da er det opp til den enkelte å bruke denne informasjonen.
    For folk flest er det farligere å ikke ta vaksinen enn å ta den. Hva mer trenger du å vite?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At dersom alle andre tar vaksinen så slipper han. Aka Free rider.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er dette jeg mener blir feil. Man kan trekke på eksperter og / eller kompetanse fra utlandet om det f.eks har alvorlige allergier. Å opplyse mer om funn og observasjoner på langtidsvirkninger er et minimum om de mener noe som helst med «opplyste valg». Da er det opp til den enkelte å bruke denne informasjonen.
    Langtidsvirkninger - av en vaksine som ikke var oppfunnet for et år siden? Hvordan mente du den informasjonen skulle vært fremskaffet og kvalitetssikret?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du har ikke lyst til å ta vaksinen? Høres nesten ut som Kari J.
    Dette er et helt annet tema enn hva jeg har lyst til eller ikke. Jeg snakker om tilgjengelig informasjon basert på prinsippet om å ta egne valg. Personlig har jeg null allergier eller andre komplikasjoner, god helse, og har ingen problemer med å ta vaksinen. Jeg har derimot venner i en annen situasjon.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Langtidsvirkninger - av en vaksine som ikke var oppfunnet for et år siden? Hvordan mente du den informasjonen skulle vært fremskaffet og kvalitetssikret?
    Det er gjort observasjoner og funn som ikke er validert, og som hører hjemme i et større risikobilde. Sterke allergier er i en slik kategori som eks. Dette er potensielle indikatorer på mulige langtidsvirkninger. Dette er spesielt viktig da vi nettopp ikke har et konkluderende bilde på langtidsvirkningene.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.619
    Antall liker
    929
    Og skulle vi vaksinere sykehjemsbeboere som ikke er i stand til å motta informasjon i det hele tatt. Det er blitt utført.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    For folk flest er det farligere å ikke ta vaksinen enn å ta den. Hva mer trenger du å vite?
    For de få som potensielt kan få komplikasjoner så gjelder ikke dette. Argumentet ditt er sant for alle andre - inkludert å ta AZ.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.131
    Med den risikovurderingen RRR etterspør her, bør han virkelig ikke gå ut av døra om morran. Ikke bør han være hjemme, heller. Og ikke i en bunkers, for der er det langtidsvirkninger av dårlig belysning og isolasjon. Og det nytter ikke å stikke av, for det er direkte livsfarlig å kjøre bil.
    Det enkleste er pistol.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.131

    Nå sliter vi skikkelig, det er på tide med en advarsel, en alvorlig sådan. Viruset har nemlig forandret seg, og tatt form av.... hold dere fast.... en vanlig forkjølelse!!
    Nå er det vanligste symptomet hodepine, etterfulgt av sår hals, rennende nese og feber...
    Dette er virkelig krise. Jeg mener det er på høy tid nå, å legge ned alle arbeidsplasser, og innføre generell fengsling av alle innbyggere, soving med munnbind påbys. Bønder sperres inne i traktorene, budskapene må slaktes ned. Bygging av sykehus over hele verden må prioriterres, ta alle barn ut av skolene, for dette smitter også unge. Vi kan like gjerne legge ned skolene i samme slengen.
    Det eneste vi skal beskjeftige oss med er treplanting. Alle i lenke, med 30 meter avstand. Eller, aller helst stag i stede for lenker, da disse føyelige lenkene kan medføre samkvem mellom kjønnene. Fy og skam.

    Blir det dummere nå, så blir jeg med på første emigrasjonsfartøyet til Mars.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Med den risikovurderingen RRR etterspør her, bør han virkelig ikke gå ut av døra om morran. Ikke bør han være hjemme, heller. Og ikke i en bunkers, for der er det langtidsvirkninger av dårlig belysning og isolasjon. Og det nytter ikke å stikke av, for det er direkte livsfarlig å kjøre bil.
    Det enkleste er pistol.
    Hvorfor er det så vanskelig å skille mellom meg som Individ vs. kravet om å kunne tilby et informert valg til alle?

    Bakgrunnen for det jeg skriver er inspirert av to ulike hendelser i nær omkrets, en som er på kreftbehandling og en annen med uvanlig alvorlig allergi - begge som måtte få bistand fra eksperter i USA for å ta et informert valg. Om FHI hadde delt mer informasjon om vurderinger pr risikogruppe så hadde det vært til hjelp. Per i dag klarer jeg ikke å se at de tilbyr tilstrekkelig informasjon om funn og observasjoner knyttet til vaksinene for de potensielt utsatte gruppene.

    Her kommer problemet med J&J tydeligere fram. Når lege og pasient sammen skal vurdere risiko, hvordan skal dette foregå når verken lege eller pasient sitter med tilstrekkelig kunnskap eller data til å vurdere risiko, basert på pasientens helsetilstand og med mulige komplikasjoner?

    Uten sammenlikning for øvrig. Jeg er selv allergisk mot en type antibiotika - som er uproblematisk i seg selv. Men jeg kan dø om jeg får denne igjen. De aller fleste i Norge tåler denne typen, men for akkurat meg utgjør det en risiko med høy sannsynlighet og konsekvens. Jeg tar likevel ikke denne medisinen selv om den er trygg for 99,9% av befolkningen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    "The world has probably changed forever due to the West’s decision to follow China’s lead in adopting lockdown to control Covid-19. This draconian policy that was never part of liberal democracies’ pandemic planning but came to be seen as an inevitability after Beijing pursued it. China, in the words of Prof Neil Ferguson, “changed people’s sense of what is possible in terms of control”.

    Once again, we may be about to witness the power of seemingly innocuous events. For many, Boris Johnson’s decision to postpone freedom day to mid-July will seem like a commonsensical measure if the time is used to accelerate vaccinations. But I fear what he has agreed is much more significant than that. Will this really turn out to be a minor delay on the long road to freedom? Or will it instead prove to be the first step down a dangerous path that ends with lockdown restrictions continuing in some fashion indefinitely?"
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forstår det slik at grensene i Norge er stengt pga risiko for å importere britiske og indiske mutanter som allerede er her.

    Hva er kriteriene for at grensene skal åpnes igjen?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Btw..


    Det er ikke et nasjonalt råd om å bruke munnbind i Norge nå. Mange kommuner har heller ikke lokale råd om munnbind, oppgir FHI til VG.

    – I en rekke kommuner er det ikke per i dag råd om munnbindbruk, og det er i tråd med vårt råd, sier Hanne-M. Eriksen-Volle, seksjonsleder resistens- og infeksjonsforebygging i FHI.

    FHI anbefaler ikke munnbind når smittepresset lokalt er lavt, oppgir Eriksen-Volle.

    – Da vil etter hvert ulempen ved munnbind bli større enn den antatte nytten. De enkelte kommunene beslutter når tiden er inne til å oppheve tiltaket.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.131
    Hvorfor er det så vanskelig å skille mellom meg som Individ vs. kravet om å kunne tilby et informert valg til alle?

    Bakgrunnen for det jeg skriver er inspirert av to ulike hendelser i nær omkrets, en som er på kreftbehandling og en annen med uvanlig alvorlig allergi - begge som måtte få bistand fra eksperter i USA for å ta et informert valg. Om FHI hadde delt mer informasjon om vurderinger pr risikogruppe så hadde det vært til hjelp. Per i dag klarer jeg ikke å se at de tilbyr tilstrekkelig informasjon om funn og observasjoner knyttet til vaksinene for de potensielt utsatte gruppene.

    Her kommer problemet med J&J tydeligere fram. Når lege og pasient sammen skal vurdere risiko, hvordan skal dette foregå når verken lege eller pasient sitter med tilstrekkelig kunnskap eller data til å vurdere risiko, basert på pasientens helsetilstand og med mulige komplikasjoner?

    Uten sammenlikning for øvrig. Jeg er selv allergisk mot en type antibiotika - som er uproblematisk i seg selv. Men jeg kan dø om jeg får denne igjen. De aller fleste i Norge tåler denne typen, men for akkurat meg utgjør det en risiko med høy sannsynlighet og konsekvens. Jeg tar likevel ikke denne medisinen selv om den er trygg for 99,9% av befolkningen.
    Jeg tenker mer generelt. Altså som i at det er fullstendig umulig å kjenne alle teoretiske kombinasjoner av potensielle konsekvenser ved noe som helst, dersom alle individer i verden skulle ta et informert valg basert på risiko. Og fra det generelle ståsted er så å si absolutt alt mer farlig enn å ta vaksine eller antibiotika. Noen reagerer voldsomt på et eller annet, men det er umulig å vite før man har prøvd, med mindre det er en kjent kombinasjon fra før.
    Ergo står jeg ved at den risikovurderingen du etterspør effektivt vil stanse en hver ny medisin, dersom den skulle følges til ende.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tenker mer generelt. Altså som i at det er fullstendig umulig å kjenne alle teoretiske kombinasjoner av potensielle konsekvenser ved noe som helst, dersom alle individer i verden skulle ta et informert valg basert på risiko. Og fra det generelle ståsted er så å si absolutt alt mer farlig enn å ta vaksine eller antibiotika. Noen reagerer voldsomt på et eller annet, men det er umulig å vite før man har prøvd, med mindre det er en kjent kombinasjon fra før.
    Ergo står jeg ved at den risikovurderingen du etterspør effektivt vil stanse en hver ny medisin, dersom den skulle følges til ende.

    Jeg taler ikke for å stanse nye vaksiner. Jeg mener selv at stans av Janssen og AZ er irrasjonelt og basert på oppslag i media.,

    Jeg taler for å legge til rette for opplyste valg for den enkelte. Vaksinen er frivillig. Det er funn knyttet til mRNA vaksinene som er relevant for noen grupper. Ettersom vi ikke har fått tid til å konkludere på langtidsvirkningene av vaksinene - er de mest seriøse funnene relevant for de det gjelder, eller som potensielt er utsatt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker mer generelt. Altså som i at det er fullstendig umulig å kjenne alle teoretiske kombinasjoner av potensielle konsekvenser ved noe som helst, dersom alle individer i verden skulle ta et informert valg basert på risiko. Og fra det generelle ståsted er så å si absolutt alt mer farlig enn å ta vaksine eller antibiotika. Noen reagerer voldsomt på et eller annet, men det er umulig å vite før man har prøvd, med mindre det er en kjent kombinasjon fra før.
    Ergo står jeg ved at den risikovurderingen du etterspør effektivt vil stanse en hver ny medisin, dersom den skulle følges til ende.
    Det ville jo ikke være noen risiko hvis man visste alt det helt sikkert på forhånd. Da er det en forutsigbar effekt, uten noen sannsynlighet for det ene eller det andre. Da har kravet tippet over fra å være informert om risiko ("denne vaksinen er ny, så det kan oppstå uventede effekter for noen brukere, og eventuelle langtidseffekter vet vi ikke ennå, ikke engang hvor lenge beskyttelsen varer") til å kreve perfekt kausal informasjon ("denne vaksinen vil ha eksakt denne virkningen på deg"). Det vil blant annet kreve DNA-sekvensering av hvert individ før vaksinering for å finne genetiske faktorer man kanskje ikke kjenner til selv, pluss enormt mye data om hvordan vaksinen virker på enhver genetisk variant. Selv da blir det vanskelig å oppfylle det kravet i et univers hvor kvantemekanikk faktisk finnes. Multipliser opp det kravet med antall eksisterende og potensielle nye legemidler, og det blir litt krevende å levere på forventningen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er alltid slik med vaksiner at enkelte ikke tåler de, eller må være forsiktige. Hvert år dør et fåtall av komplikasjoner rundt influensavaksine feks. Dette beror ofte på et svært svekket immunforsvar. Vi så det samme, da myndighetene (i all sin visdom) lot de aller eldste få coronavaksinen først.

    Det betyr ikke at vaksiner er farlige for de aller, aller fleste, men at de som fra før av er svært svekket bør utvise forsiktighet. Hvorvidt kreftpasienter faller under dette, vil vel avhenge av hvor svekket deres immunforsvar er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn