Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.816
    Ja alle tilsynelatende fagfolk som stikker hodet frem, får diverse artikler rettet mot seg. Som gjerne ligger øverst på et google- søk.
    Et eksempel:

DVM, PhD | Geert Vanden Bossche

Ingen grunn til å tro at massevaksinasjon vil forverre pandemien. Faktisk.

Man må nesten se hvem og hva tiden gir rett, dersom man ikke har spesiell fagkunnskap om tingene.
    Eller man må ha et velbegrunnet synspunkt på hva som kjennetegner vitenskapelig holdbare resultater.
    Påstander behøver ikke være korrekte, dersom de ikke kan underbygges med ugjendrivbare data. Det hjelper ikke å være verken professor eller prest, dersom du ikke har annet å fare med enn bare det.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det hjelper ikke å være verken professor eller prest, dersom du ikke har annet å fare med enn bare det.
    Har de ikke noe å fare med, skulle det vel være unødvendig å sette journalister rundt omkring til å skrive negativt om dem?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.816
    Har de ikke noe å fare med, skulle det vel være unødvendig å sette journalister rundt omkring til å skrive negativt om dem?
    Nå skriver du mye rart.
    Det er ikke verre enn at om det kommer en påstand fra en som bruker sin tittel for å underbygge den, men ikke har noe annet enn den å slå i bordet, så er det vel ikke feil at man poengterer at f.eks. hudleger ikke nødvendigvis er spesialister innen f.eks. psykologi og smittevern, når de kommer med radikale påstander de ikke har noen dekning for.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.044
    Hva er egentlig fagfolk i denne sammenhengen? Er det absolutt alle som har vært innom legestudiet?

R

rr30629

Gjest
    Alle som har vært innom livet er vel «fagfolk» når det gjelder dette.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.846
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig "beviset" på ADE? Malone begynte å snakke om muligheten for det da det i sommer kom frem at de vaksinerte smittede i USA hadde like mye virus i nesen som de uvaksinerte. De snakker om "titer", hva nå det betyr. Er vel et slags mål på grad av infeksjon. Tror Malone sa at om de vaksinerte hadde enda større virusnivå enn de uvaksinerte, så tydet det på ADE. Tror det er noen som mistenker ADE i forbindelse med det som skjer i Israel nå.
    Jeg leste akkurat en artikkel som belyste litt av det der:

En amerikansk virolog som forklarte at hvor mange virus du måtte ha i nesen (virustiter) ikke nødvendigvis sa noe om hvor mange virus som herjet rundt i resten av kroppen din. Neseslimhinnen var tross alt det første stedet Coronaviruset kunne slå seg ned etter å ha blitt innåndet.

Hennes poeng var at vaksinen førte til at de fleste coronavirusene ble bekjempet der, og ikke rakk å infisere resten av kroppen før de var ødelagt.

Mvh

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Ikke spesielt overraskende, men statene med lavest vaksinasjonsdekning har også flertallet av sykehus- og intensivinnleggelse.
    For å pirke: Mange av disse er også blant de statene som har gått dårlig økonomisk en stund, kremen av arbeidskraft har rømt staten og de sitter igjen med relativt mange som er gamle og yngre/middelalderende med dårlig helse. Forøvrig så er jeg enig i den implisitte slutningen din.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Forstår du hva tittelen «dermatopathologist» betyr?

Problemet er at du presenterer disse figurene som sannhetsvitner i kraft av deres faglige autoritet. Du går ikke inn i argumentasjonen og viser data, bare påstander. Når det viser seg at disse folkene slett ikke er de ekspertene de utgir seg for å være blir det ikke mye igjen. Jeg kan sikkert finne en youtube-video av en rørlegger som er enig med meg også, men hvordan skulle det oppveie faktabasert forskning?
    Jo, men rørleggerr kan jo mye om sirkulasjon og sånn, stor overføringsverdi til hjerte, lunge blodårer - kretsløpet ;-)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Som oftest er det slik at frykt, skepsis, følelser oppstår først. Dette kan være forårsaket egne opplevelser. Deretter går man ut og leter etter noe som kan bekrefte dette.
    Jeg blir provosert av slike generaliseringer, spesielt når det kommer fra en kar som til tross for mye av dette har mye å fare med i debatten.

Denne generaliseringen ligger i grenseland mellom psykologi og sosiologi. Og det er vel neppe ditt fagfelt noen av de. Du finner sikkert psykologer som kan påstå det samme. Men de som er dyktige fagfolk er aldri så entydige, fordi de vet at det er nyanser og store variasjoner. I media liker man klare svar, så de som er så skråsikre og har så enkle svar at det er helt ufaglig blir ofte brukt altfor mye på TV og radio og i aviser.

Noen mennesker agerer slik du beskriver .... kanskje alle gjør det fra tid til annen .... men majoriteten er en svært heterogen forsamling og det er mange ulike reaksjoner.

Et av gullkornene til Daniel Kahnemann: Folk er mye mindre konsistente i sin atferd enn folk har en tendens til å tro.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Hva er egentlig fagfolk i denne sammenhengen? Er det absolutt alle som har vært innom legestudiet?
    Det er svært mange som har fokus på virus, korona og ikke minst den koronaen vi sliter med nå .... både i forskning, behandling og i medisinsk industri. Hvis du ikke er en av de og tror du har en unik og verdifull tanke, så er den tenkt av tusener allerede eller tenkt og forkastet av tusener allerede. Hvis du derimot har en ide om å lage "twitter" i en tid der ingen har tenkt tanken, så kan du være helt der fremme ... bare fordi det ikke er noen andre som har tenkt på det før.

K

Khanate

Gjest
    En lege kaster bort tid med å forklare at det finnes evidensbasert medsin som effektivt kurerer Covid

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg blir provosert av slike generaliseringer, spesielt når det kommer fra en kar som til tross for mye av dette har mye å fare med i debatten.

Denne generaliseringen ligger i grenseland mellom psykologi og sosiologi. Og det er vel neppe ditt fagfelt noen av de. Du finner sikkert psykologer som kan påstå det samme. Men de som er dyktige fagfolk er aldri så entydige, fordi de vet at det er nyanser og store variasjoner. I media liker man klare svar, så de som er så skråsikre og har så enkle svar at det er helt ufaglig blir ofte brukt altfor mye på TV og radio og i aviser.

Noen mennesker agerer slik du beskriver .... kanskje alle gjør det fra tid til annen .... men majoriteten er en svært heterogen forsamling og det er mange ulike reaksjoner.

Et av gullkornene til Daniel Kahnemann: Folk er mye mindre konsistente i sin atferd enn folk har en tendens til å tro.
    Tja. Jeg vil fortsatt hevde at feks vaksineskepsis kommer av frykt, følelser òg opplevde ting- enten selvopplevd eller noen man kjenner til. Reaksjoner hos mennesker er ofte svært lette å både lese og se årsaker bak. Det samme gjelder ved reaksjonsmønstre 12.mars òg omfavnelse av hvilke som helst tiltak hvor som helst- uavhengig av smittetrykk lokalt. "Noen" tok vare på "meg". Da ble selvsagt også alle innsigelser mot tiltak sett på som en trussel mot den tryggheten.

Det at Khanate ikke svarer på mitt spørsmål rundt den opprinnelige årsaken til hans skepsis, forteller jo tydelig at jeg traff spikeren på hodet.

Man trenger langt fra være utdannet psykolog for å se slikt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Tja. Jeg vil fortsatt hevde at feks vaksineskepsis kommer av frykt, følelser òg opplevde ting- enten selvopplevd eller noen man kjenner til. Reaksjoner hos mennesker er ofte svært lette å både lese og se årsaker bak. Det samme gjelder ved reaksjonsmønstre 12.mars òg omfavnelse av hvilke som helst tiltak hvor som helst- uavhengig av smittetrykk lokalt. "Noen" tok vare på "meg". Da ble selvsagt også alle innsigelser mot tiltak sett på som en trussel mot den tryggheten.

Det at Khanate ikke svarer på mitt spørsmål rundt den opprinnelige årsaken til hans skepsis, forteller jo tydelig at jeg traff spikeren på hodet.

Man trenger langt fra være utdannet psykolog for å se slikt.
    Tror du jeg har hatt noen som helst frykt ift korona?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å pirke: Mange av disse er også blant de statene som har gått dårlig økonomisk en stund, kremen av arbeidskraft har rømt staten og de sitter igjen med relativt mange som er gamle og yngre/middelalderende med dårlig helse. Forøvrig så er jeg enig i den implisitte slutningen din.
    Absolutt. Jeg har selv vært i flere av disse statene og sett arbeids- og boforhold, og jeg har sett figurene som disser fra bilen til supermarkedet og tibake igjen. McDonalds har i det minste drive-thru. En stat som Louisiana er et veritabelt u-land.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tror du jeg har hatt noen som helst frykt ift korona?
    Aner ikke. Men for svært mange jeg kjenner var tankegangen svært lik den jeg beskriver.

Her inne regner jeg deg som én av mange svært oppegående. Vi kan være uenige så busta fyker, men det dreier seg nok mest av alt om ideologi og politisk ståsted. Tiltak er i bunn og grunn politiske avveielser og avgjørelser, så mest sannsynlig har du nok ikke noen "frykt" som ligger bak. Men tror du kanskje har en overdreven tro på at alt myndighetene bestemmer er riktig 😎

Og da er vi straks over på de som mener "fagfolkene vet best". Solberg og Høie er politikere, ikke fagfolk. Selv om de "lytter til faglige råd". "Råd" de svært ofte har lagt politiske føringer bak.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.667
    I videoen pekes det på en overveldende mengde kontrollerte studier, også randomiserte, som viser at ivermektin er effektivt.
    Norge har vel, og har hele tiden hatt, en av de høyeste overlevelsesprosentene på intensivpasienter ifm corona. Det er helt uten fiksfakseri og eksperimentelle behandlinger. Lederen på intensiven på Rikshospitalet er ganske aktiv på twitter Om man skal oppsummere hans kommentering av Coronasfæren i en tweet så er denne ganske treffende:

R

rr30629

Gjest
    Absolutt. Jeg har selv vært i flere av disse statene og sett arbeids- og boforhold, og jeg har sett figurene som disser fra bilen til supermarkedet og tibake igjen. McDonalds har i det minste drive-thru. En stat som Louisiana er et veritabelt u-land.
    Har bodd og jobbet i Lafayette, det er en annen verden. Men savner maten.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden Pollard har blitt nevnt en del ganger:
    Amid this deepening gloom, vaccines have brought hope. Their development is a triumph of science; the manufacture and deployment of 4.4bn doses by a handful of developers is astonishing, joyous. In the UK alone, 87m doses have been administered, saving more than 84,000 lives. Globally, the number of lives saved by vaccines is expected to be in the millions.
    The point of vaccination isn’t to prevent people from getting mild infections; it’s to prevent hospitalisation and death.

As we see in the daily case numbers, the virus that causes Covid can still infect vaccinated people. Cyclically infecting immune individuals is fundamental to the biology of human coronaviruses. This is not in itself a cause for alarm. The vaccines are still providing high levels of protection against severe disease.
    Since we have the two-dose luxury of having time on our side, we should not rush into boosting millions of people, while time is running out for those who have nothing. First doses first. It’s that simple.
    Jeg anbefaler å lese hele kronikken. Han er nokså tydelig her.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.816
    ^^ Men 1:40 video skulle visstnok være helt uten muligheter for tolkning eller mangler; det ser kanskje ut som om akkurat den påstanden ikke helt holder vann, da.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Aner ikke. Men for svært mange jeg kjenner var tankegangen svært lik den jeg beskriver.

Her inne regner jeg deg som én av mange svært oppegående. Vi kan være uenige så busta fyker, men det dreier seg nok mest av alt om ideologi og politisk ståsted. Tiltak er i bunn og grunn politiske avveielser og avgjørelser, så mest sannsynlig har du nok ikke noen "frykt" som ligger bak. Men tror du kanskje har en overdreven tro på at alt myndighetene bestemmer er riktig 😎

Og da er vi straks over på de som mener "fagfolkene vet best". Solberg og Høie er politikere, ikke fagfolk. Selv om de "lytter til faglige råd". "Råd" de svært ofte har lagt politiske føringer bak.
    Jo, men når du generaliserer 100% og med den skråsikkerheten, så må du jo være 100% sikker på at jeg har (eller hadde) korona-angst.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Norge har vel, og har hele tiden hatt, en av de høyeste overlevelsesprosentene på intensivpasienter ifm corona. Det er helt uten fiksfakseri og eksperimentelle behandlinger. Lederen på intensiven på Rikshospitalet er ganske aktiv på twitter Om man skal oppsummere hans kommentering av Coronasfæren i en tweet så er denne ganske treffende:

Såvidt jeg husker hadde norske sykehus ganske bratt lærekurve ift intensivpssientene. Det ble mindre respirator og mer rotasjon mellom å ligge på mage og rygg osv. Og jeg tror det var mye erfaringsoverføring internasjonalt, Jeg ervenig i st det ikke var fiksfakseri og eksperimentering. Men det skjedde mye kunnskapsutvikling og deling utenfor Peer reviewed papers …. Og det var ganske vakkert, spør du meg.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5

Og hva er du, fagmenneske eller politiker?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og hva er du, fagmenneske eller politiker?
    Jeg er en av heldigvis stadig flere, som ser at inngripende tiltak er meningsløst der smitte knapt finnes. Tiltak der tiltak er forholdsmessige, sier smittevetloven.

Det kalles logikk, og det trenger man hverken være politiker eller kommunelege for å se. Tvertimot tyder svært mye at hverken politikere eller helsetopper har brukt utpreget mye logikk i sin tiltaksiver.

Som jeg skrev i det andre tråden; når smitte svært mange steder var like sjelden som en neger på Ål stasjon i sin tid var, var ikke akkurat faren overhengende de stedene. Men sannelig skulle man ikke følge inngripende tiltak der okke som. Det var, for å si det forsiktig, ikke spesielt logisk. Og ikke var det lovlig heller, i følge før nevnte smittevernlov.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.450
    Torget vurderinger
    2
    Problemet nå er vel at når inngripende tiltak kuttes ut så reagerer folk med å kutte ut det enkle smittevernet med håndvask munnbind og avstand ( 1 m har aldri vært nok). Det gjør overgangen nå mye mer ubehagelig/risikofylt for de som fortsatt er dårlig beskyttet ( de 1-2% som pga sykdom og medisinering har nedsatt immunrespons på vaksiner, uvaksinerte og barn og unge med uflaks). Vi får en peak nå og de med uflaks får isolere seg så lengeTil covid har gått gjennom befolkningen under 18. Kanske vi er over det værste til jul???

PS Det er ikke ofte jeg er i butikken, men da er jeg nesten alene om å bruke sprit og munnbind . Hadde jo håpet at det ble alminnelig høflighet å vaske hender og bruke munnbind som i Japan når man er snufsen …

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.450
    Torget vurderinger
    2
    En lege kaster bort tid med å forklare at det finnes evidensbasert medsin som effektivt kurerer Covid

Vel sykehusene er flinkere til å behandle og gi overlevelse til pasientene nå som man bruker mageleie og Prednisolon og annet . En rekke ting er forsøkt og forkastet ettersom man fikk erfaring med hva som virket og ikke. Blandt annet noen av de som nevnes her. Men du insinuerer her at vaksine dermed er unødvendig.
    Dette blir like tullete som å slutte å bruke bilbeltet fordi kirurgene på sykehuset er blitt flinkere…Og du aner dessuten ikke om du får en god eller en dårlig en.

Ta vaksinen din du, det finnes faktisk ingen fornuftig grunn til å la være. Du er vel over 18/12 år regner jeg med, så du vil være velkommen når du en gang møter opp

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.720
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Over 90% av de som kommer på sykehus i Italia med covid er uvaksinerte melder TV2.
    Og samtidig stiger smitten raskt i Storbritannia etter et uforklarlig fall i juli.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.667
    Og samtidig stiger smitten raskt i Storbritannia etter et uforklarlig fall i juli.
    “Raskt” er vel å ta litt i. Analysert ved den anerkjente stirremetoden er utviklingen knapt nok lineær. Med det stiger, ja.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.846
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Et blikk på MATH-protokollen:

Article highlights
    ● Patients infected with SARS-CoV-2 progress through a number of
    phases with the treatment of COVID-19 being highly specific for
    each phase of the disease.
    ● The pulmonary phase of COVID-19 is characterized by the development of
    an organizing pneumonia, severe pro-inflammatory state, and activation
    of clotting with macro- and microvascular thrombosis and hypoxemia.
    ● Supportive treatment alone is no longer acceptable during the pul-monary phase of COVID-19.
    ● Patients who have progressed to the pulmonary phase of COVID-19
    are likely to benefit from treatment with the core components of the
    MATH protocol, consisting of methylprednisolone, ascorbic acid, thia-mine, and full anticoagulation with heparin.
    ● The core components of the MATH protocol are safe, reasonably
    inexpensive, and readily available.
    ● We postulate that the addition of melatonin, famotidine, vitamin D,
    elemental zinc, magnesium, and atorvastatin (MATH +) will potenti-ate the efficacy of the core MATH components.
    Ivermektin er tydeligvis ikke en del av protokollen. Og godt er det:

Donald Trump fikk ikke prednisolon, han fikk dexametason, som også er et kortikoid. Det funket jo, men han fikk jo også bl.a. monoklonale antistoffer, noe som ikke var tilgjengelig for folk flest.

mvh

Sist redigert:

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke huske jeg har hatt influensa, men 2 uker etter sprøyta var jeg skikkelig mannsyk i 24 timer ca. Skal ta nr 2 men gruer litt

K

Khanate

Gjest
    Et blikk på MATH-protokollen:

Donald Trump fikk ikke prednisolon, han fikk dexametason, som også er et kortikoid. Det funket jo, men han fikk jo også bl.a. monoklonale antistoffer, noe som ikke var tilgjengelig for folk flest.

mvh
    Underlig, for i videoen jeg viser til så vises det til flere titalls kontrollerte forsøk på bruk av ivermektin mot covid.

K

Khanate

Gjest
    Det er en video øverst på siden jeg lenket til. Den handler primært om ivermektin

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Bivirkningslisten av ivermektin er også en historie for seg. Potensiale for fatal encefalopati og toksisk epidermal nekrolyse, ja. Og inkontinens. Ikke kamferdrops, det der heller.

Ellers er det også interessant at antistoffbehandling heller ikke utløser dette meget omtalte ADE-fenomenet. Hvis ADE var et reelt problem med covid ville man forvente at direkte tilførte antistoffer også utløste dette, på samme måte som delvis beskyttelse etter sykdom eller vaksinering. Resultatet ville bli at pasienter ville bli uforholdsmessig mye sykere etter antistoffbehandling enn de allerede var. Det skjer heller ikke. Trump gikk ikke i koma etter antistoffbehandling, men organiserte i stedet bilparade og Mussolini-positurer.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.846
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bivirkningslisten av ivermektin er også en historie for seg. Potensiale for fatal encefalopati og toksisk epidermal nekrolyse, ja. Og inkontinens. Ikke kamferdrops, det der heller.

Ellers er det også interessant at antistoffbehandling heller ikke utløser dette meget omtalte ADE-fenomenet. Hvis ADE var et reelt problem med covid ville man forvente at direkte tilførte antistoffer også utløste dette, på samme måte som delvis beskyttelse etter sykdom eller vaksinering. Resultatet ville bli at pasienter ville bli uforholdsmessig mye sykere etter antistoffbehandling enn de allerede var. Det skjer heller ikke. Trump gikk ikke i koma etter antistoffbehandling, men organiserte i stedet bilparade og Mussolini-positurer.
    -Men Donald fikk også en heftig dose dexametason.....

Kraftig immunosuppressivt, dexametason. Han ble jo Mussolini en stund, som kan ha vært en bivirkning, men ADE var veldig usannsynlig.

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn