Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.897
    Jeg vet. Så jeg følger de; ingen boosterdoser. Nå trengte jeg ikke WHO til å hjelpe med den avgjørelsen, da.
    Problemet er at det hjelper ingen å avstå; smittesituasjonen blir ikke akkurat bedre av det. Som jeg tidligere flåsete har skrevet, er at det er om lag som å slutte å spise for avhjelpe sult her i verden.
    Da er det egentlig bedre å sende penger til organisasjoner som jobber med vaksiner i fattige land, samt å ta boosteren når du får tilbudet. Og ellers fremholde at det er viktig å spre vaksiner i verden før den priviligerte overklasse får forsyne seg i vaksinegryta.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Nettopp. Der kom det.

Polen, Litauen og- sikkert, Romania.
    Fra land vi hele tiden har vært slepphendte med grepet testing og karantene av.
    Det er litt rart at du oppfører det som om dette er noe nytt. Når det er nye landsmenn (ikke fra Øst-Europa) så er det i din verden "at de bor trangt og ikke har hjemmekontor" mens når det er øst-europeiske bygningsarbeidere så er det fordi vi har vært slappe med innreisekarantene. Problemet til begge disse gruppene er at de er såpass lite opplyste og/eller mottagelige for informasjon at de ikke vil vaksinere seg av en eller annen grunn. Man kan sikkert diskutere hvorfor det er slik, men det er smått absurd å se noen fortsatt prøve å forklare dette med trangboddhet og mangel på hjemmekontor. Jeg tok taxi med en av sorten tidligere i år. Spurte om han var vaksinert, han sa "nei, ikke hatt tid til det". Jeg bad han enten finne på en mindre idiotisk unnskyldning eller skjerpe seg. Han bodde sikkert trangt også, men det er helt irrelevant.

Skjønner du selv hvor absurd argumentasjonen din er?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er litt rart at du oppfører det som om dette er noe nytt. Når det er nye landsmenn (ikke fra Øst-Europa) så er det i din verden "at de bor trangt og ikke har hjemmekontor" mens når det er øst-europeiske bygningsarbeidere så er det fordi vi har vært slappe med innreisekarantene. Problemet til begge disse gruppene er at de er såpass lite opplyste og/eller mottagelige for informasjon at de ikke vil vaksinere seg av en eller annen grunn. Man kan sikkert diskutere hvorfor det er slik, men det er smått absurd å se noen fortsatt prøve å forklare dette med trangboddhet og mangel på hjemmekontor. Jeg tok taxi med en av sorten tidligere i år. Spurte om han var vaksinert, han sa "nei, ikke hatt tid til det". Jeg bad han enten finne på en mindre idiotisk unnskyldning eller skjerpe seg. Han bodde sikkert trangt også, men det er helt irrelevant.

Skjønner du selv hvor absurd argumentasjonen din er?
    Nei, det gjør jeg ikke.

Fordi du utelater store deler av argumentasjonen. Som at i fjor på denne tiden var ingen vaksinerte. Likevel gikk det rimelig greit. Nå er det kun et fåtall som ikke er vaksinerte. Da skulle man tro at det eneste logiske var at nå er problemet minimalt. Bortsett fra "moralsk".

At situasjonen er politisk "villet" påstår jeg pga at disse i stor grad slapp unna testing og karantene ved innreise. Hvem burde i det hele tatt være overrasket over at de heller ikke vaksinerer seg? Trangboddhet og lite hjemmekontor brukes som argument for hvorfor denne gruppen av uvaksinerte smittes lettere enn andre grupper uvaksinerte.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at det hjelper ingen å avstå; smittesituasjonen blir ikke akkurat bedre av det. Som jeg tidligere flåsete har skrevet, er at det er om lag som å slutte å spise for avhjelpe sult her i verden.
    Da er det egentlig bedre å sende penger til organisasjoner som jobber med vaksiner i fattige land, samt å ta boosteren når du får tilbudet. Og ellers fremholde at det er viktig å spre vaksiner i verden før den priviligerte overklasse får forsyne seg i vaksinegryta.
    Poenget er heller ikke å "hjelpe" noen. Poenget er å markere noe.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Fordi du utelater store deler av argumentasjonen. Som at i fjor på denne tiden var ingen vaksinerte. Likevel gikk det rimelig greit. Nå er det kun et fåtall som ikke er vaksinerte. Da skulle man tro at det eneste logiske var at nå er problemet minimalt. Bortsett fra "moralsk".
    Men hvorfor gnåler du da fortsatt om karantene vs trangboddhet (som om ikke østeuropeiske bygningsarbeidere bor trangt) avhengig av hvilket utland en utenlandskfødt kommer fra?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.897
    Poenget er heller ikke å "hjelpe" noen. Poenget er å markere noe.
    Bedre å markere det ved å støtte Unicef, enn å posere med noe som ikke hjelper noen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men hvorfor gnåler du da fortsatt om karantene vs trangboddhet (som om ikke østeuropeiske bygningsarbeidere bor trangt) avhengig av hvilket utland en utenlandskfødt kommer fra?
    Du får lese alt, så står det der.

Lurt det, før du gnåler om "gnål".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bedre å markere det ved å støtte Unicef, enn å posere med noe som ikke hjelper noen.
    Det er gjort.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.805
    He, he.

Det kommer ikke til å skje. Ikke før vaksiner blir tilgjengelig for alle.
    Se der ja, visste ikke at du hadde synspunkter om Corona-epidemien. Mwhahaha. Eller kanskje det er min tredje dose som tar tak. Regner med at du er klar for en jobb i FHI etterhvert, ser ut som de trenger en autodidakt virolog/immunolog/statistiker med erfaring fra distriktene. Janitsjarmusikk ingen hindring. Bill mrk: Alt på tryne i røysa.

Dr.E

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Da hysteriet rammet. Det er mye mer alvorlig enn selve viruset i Norge.
    Vel... Ressurssterke 65-åringene risikerte å havne på sykehus og der bli valgt vekk til fordel for 20-40-åringer. Høyst uakseptabelt, så da måtte jo noen ofres.

Ruspasienter er ubetydelige, så helt greit.

Forklaringen er ikke dypere enn dette

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    En booster hadde virkelig vært bra for deg lars_erik !! (y)

RNA har jo god innvirkning på produksjonen av proteiner.
    Kanskje kunne du fått bort de horna i panna? :unsure:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.897
    ^ Det peker seg ut som en klar skamplett. Mange som sliter med konseptet rusmidler i det store og hele, noe vi også ser i disse dager med behandlingen av Hege Grostad (Hva har gått galt i Norge-tråden).
    Noen av instansene tror at bruk av rusmidler innebærer at man kan behandle folk etter eget forgodtbefinnende.

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Jeg er blitt helt avhengig av kårånna-vaksine-sprøyter.... Må bare ha det.. :love:

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    4
    Ble litt skuffa over boosteren :( Trodde jeg i det minste skulle ha en mannesjuk ettermiddag på sofaen men har ikke kjent en skit :( Nesten som jeg lurer på om hun satte sprøyta...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg var litt øm i armen en dag eller to. Ellers ingen ting. Jeg merket faktisk litt mer etter booster enn etter runde 1 og 2.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg vet. Så jeg følger de; ingen boosterdoser. Nå trengte jeg ikke WHO til å hjelpe med den avgjørelsen, da.
    Når eneste argument for alle under 45 er å redusere smitteeffekten - da på et tilsynelatende mildt virus - så er vi der at vi burde ha donert bort vaksinene for vår egen del og andres. Men, langsiktig tenkning er ikke myndighetens greie. «Handlekraft» ved booster og nedstengning derimot.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når eneste argument for alle under 45 er å redusere smitteeffekten - da på et tilsynelatende mildt virus - så er vi der at vi burde ha donert bort vaksinene for vår egen del og andres. Men, langsiktig tenkning er ikke myndighetens greie. «Handlekraft» ved booster og nedstengning derimot.
    Vi skal være "trygge" NÅ. At det forlenger pandemien, og gjør alle mer utsatt, er uinteressant i så måte. Og myndighetene tror de må følge folkets vilje, som de selv har formet, i stedet for å lede.

Hønseflokk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.957
    Sted
    Trondheim
    Om det forlenger pandemien er vel uklart.
    Dere har jo vært skeptiske til WHOs uttalelser før, så hvorfor tar dere det for god fisk nå?
    I tillegg kommer det jo veldig forskjellige meldinger om omikrons alvorlighetsgrad.

Danskene sier:

mens i VG rapporteres det:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fordi blind høne også finner korn.

Det er jo åpenbart at pandemien forlenges av at den fattige delen av verden kun har fått vaksinert 5,2% med FØRSTE dose. Mutasjoner vil jo ha fritt spillerom, noe som selvsagt også vil ramme oss. Man kan booste seg selv herfra og til evigheten; effekten vil kun vare til neste variant kommer.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.818
    Fordi blind høne også finner korn.

Det er jo åpenbart at pandemien forlenges av at den fattige delen av verden kun har fått vaksinert 5,2% med FØRSTE dose. Mutasjoner vil jo ha fritt spillerom, noe som selvsagt også vil ramme oss. Man kan booste seg selv herfra og til evigheten; effekten vil kun vare til neste variant kommer.
    I tillegg så vil det jo også være et spørsmål om oppslutningen på booster doser etter hvert, det blir ikke +90% dekning på dose 4 til sommeren for å si det slik. Skal bli interessant å se hva dekningen på dose 3 blir.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp. For hver runde med booster, vil oppslutningen bli mindre. Til slutt er det kun de som til vanlig tar influensavaksine som også tar boosterdoser.

U

Utgatt24668

Gjest
    Om det forlenger pandemien er vel uklart.
    Dere har jo vært skeptiske til WHOs uttalelser før, så hvorfor tar dere det for god fisk nå?
    I tillegg kommer det jo veldig forskjellige meldinger om omikrons alvorlighetsgrad.

Danskene sier:

mens i VG rapporteres det:

Ja, det er grunn til å vurdere det WHO sier. De har ikke alltid vært troverdig mht de politiske anbefalingene - ref deres nøling mht Kina i starten av pandemien, og kritikk av f eks singapor og veneto som handlet raskt.

Det betyr ikke at de også kan si noe fornuftig, men det er riktig at det ikke alene kan tas som god fisk.

Det danskene sier er at man ikke kan på dagens datagrunnlag kan planlegge for at Omikron er svakere. De må ta høyde for det verste, greit nok, men de har da også noe bedre tilpassede tiltak.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å anslå hvor mange som vil ta dose tre er vanskelig, men jeg blir overrasket dersom det overstiger 70 % av den voksne befolkningen. For dose 4 skal det godt gjøres å nå 50%.

Særlig unge voksne vil stå over.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.897
    Å anslå hvor mange som vil ta dose tre er vanskelig, men jeg blir overrasket dersom det overstiger 70 % av den voksne befolkningen. For dose 4 skal det godt gjøres å nå 50%.

Særlig unge voksne vil stå over.
    Og det vil etter alle solemerker gå helt fint, også¨.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.897
    Basert på hva da? +90% med 2 doser er jo ikke godt nok.
    Godt nok for hva da?
    Dette er en dynamisk situasjon, og om vi er passe heldige, så vil dette mer eller mindre kontrollert skylle over verden, og bli en del av hverdagen etter hvert. Mange av oss har nå 2,5 doser, og vil mest sannsynlig slippe sykehuset, selv når vi blir smittet. Og sånn går nu dagan.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det vil etter alle solemerker gå helt fint, også¨.
    Det vil det, men det slår føttene under strategien.

Til slutt vil man jo innse at fattige land må få tilgang. For å stoppe pandemien òg mutasjoner.

Det håpløse er jo at det åpenbare aldri kan innses umiddelbart. Det eneste som kan gjøre noen forskjell, er alltid det siste man tyr til. Det er altså helt makeløst, som vanlig

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.897
    Det vil det, men det slår føttene under strategien.

Til slutt vil man jo innse at fattige land må få tilgang. For å stoppe pandemien òg mutasjoner.

Det håpløse er jo at det åpenbare aldri kan innses umiddelbart. Det eneste som kan gjøre noen forskjell, er alltid det siste man tyr til. Det er altså helt makeløst, som vanlig
    Dersom det er som vanlig, er det jo alt annet enn makeløst.... ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De må også på et tidspunkt bare venne seg til det. :)
    Ikke sant.

Helt galehus òg fullstendig latterlig.

Jeg har kommet dit at når Camilla Stoltenberg er på Dagsrevyen, ler jeg bare.

Alle fortrinn Norge i utgangspunktet hadde, ødelegges. Til og med tilliten til myndighetene.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.818
    Jeg har kommet dit at når Camilla Stoltenberg er på Dagsrevyen, ler jeg bare.
    Etter den opptreden hun hadde der i går så blir det motsatt for meg, jeg blir bekymret, jeg forventer at de som styrer oss gjennom dette utviser trygghet og kontroll. I går så jeg en dame som er på grensen til å miste det.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Etter den opptreden hun hadde der i går så blir det motsatt på meg, jeg blir bekymret, jeg forventer at de som styrer oss gjennom dette utviser trygghet og kontroll. I går så jeg en dame som er på grensen til å miste det.
    Det også, selvsagt. Det er skremmende at de som skal lede oss, ikke er i stand til å tenke hverken logisk eller klart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn